Karavaanarin keskustelufoorumi

Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Karabiilisti - 15.12.2018 kello on 15:46

Otsikko: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Karabiilisti - 15.12.2018 kello on 15:46
pitäkää vaan piilossa sotun loput ei ne firmat sitä oikeesti tarvii välttämättä.
Nytkin tuli oltua viikko eri hotelleissa ja ei kukaan kaivannut moista.

Tuo on tietosuojassa erikoista että pankin uudet pankkikortit tulee postilla kotiin...
jos joku sen pöllii laatikosta tai matkalla niin kortin omistaja ei edes tiedä että uusi kortti on ollu tulossa.
Kortti saattaa siis olla väärissä käsissä vaikka 2kk ennenkun omistaja alkaa kaivata kun vanha kortti erääntyy.
Ja tuona aikana kuka tahansa voi tehdä kortilla nettiostoksia ja pikamaksuja ilman että tunnuslukua kysyy kukaan.
Nettimaksuun kaikki tarvittavat tiedot kun lukee kortissa.  :o
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Alan - 15.12.2018 kello on 16:40
Kortti saattaa siis olla väärissä käsissä vaikka 2kk ennenkun omistaja alkaa kaivata kun vanha kortti erääntyy.
Ja tuona aikana kuka tahansa voi tehdä kortilla nettiostoksia ja pikamaksuja ilman että tunnuslukua kysyy kukaan.
Nettimaksuun kaikki tarvittavat tiedot kun lukee kortissa.  :o

Kuules nyt veli hyvä. Taas kerran pyytäisin, että et arvelisi ennenkuin tiedät.

Pikamaksu ei uudella kortilla onnistu ennenkuin korttia on käytetty kerran tunnusluvun kera.

Nettiistoksesta en ole ihan 100% varma, mutta muistaakseni siinäkin toimii pankin koodivarmistus ennenkuin eka osto onnistuu. Tämä on puolestani vahva arvelu. Porukassa on varmasti joku oikea pankkimies, joka osaa varmistaa tämän.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 15.12.2018 kello on 20:52
Näin ainakin osuuspankissa luvattiin tuosta pikamaksusta. Tästä syystä en ole vielä kertaakaan pikamaksua käyttänyt. En halua että kortillsni on mahdollista maksaa ilman koodin syöttämistä. Minulla on sen verran aina aikaa ettei se siitä jää kiinni. Lähes poikkeuksetta kuitenkin joossa saa viettää kuitenkin kymmeniä kertoja pidempiä aikoja kuin mitä tuo maksaminen vie.

Netissä tehtävistä ostoksista mielestäni kyllä kortin tiedot riittää, mutta vastuu on muistaakseni pankilla tai myyjällä. Jos kiistät tehneesi ostoksen täytyy myyjän tai pankin todistaa sen todella olleen sinä. Toki tämän tekeminen jos olet ostoksen tehnyt on petos.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: kimi - 15.12.2018 kello on 20:59
^ Johan sillä on maksettu sirulla ja annettu pin. Eikö silloin määr'ätty määrä lähimaksuja voi maksaa. Perättäiset lähimaksutkin on rajattu, jossain vaiheessa pyytää sirun käyttöä ja sitten taas lähimaksu toimii.

Oman pankin lähimaksu ominaisuus on oikkuillut viime aikoina ja kun siihen on tottunut niin oudolta tuntuu sirun käyttö pikkumaksuissa
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: K.E.V - 15.12.2018 kello on 21:19
Jaa, en yleensä kortilla maksa kuin kylmäasemalla
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: kimi - 15.12.2018 kello on 21:37
^ Tuohan on pitkälti kiinni siitä onko käteistä käytettävissä.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 15.12.2018 kello on 21:51
^ Johan sillä on maksettu sirulla ja annettu pin. Eikö silloin määr'ätty määrä lähimaksuja voi maksaa. Perättäiset lähimaksutkin on rajattu, jossain vaiheessa pyytää sirun käyttöä ja sitten taas lähimaksu toimii.

Oman pankin lähimaksu ominaisuus on oikkuillut viime aikoina ja kun siihen on tottunut niin oudolta tuntuu sirun käyttö pikkumaksuissa

Silloin kun lähimaksu tuli tiedustelin asiaa osuuspankista kun en halunnut tuota ominaisuutta aktivoitavaksi kortissani. Ja tällöin nimenomaan kertoi että lähimaksu aktivoituu vasta kun sitä käyttää ensimmäisen kerran ja silloin kysyy Pin koodia. Niin moneen kertasn ja selkeästi kysyin että varmasti ei ollut mahdollista että ei olisi ymmörtänyt mitä kysyin. Toki on aina mahdollista että vastannut virkailija ei tiennyt oikeasti asiasta yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 15.12.2018 kello on 21:56
Jaa, en yleensä kortilla maksa kuin kylmäasemalla

Itsellä jää pääasiassa ostamatta jos en kortilla voi maksaa. Kerran on käynyt niin että käteistä olisin kaivannut. Latviassa leitintäalueella ei kelvannut kortti, eikä millään tuon alueen alueilla. Muuten en ole koskaan jäänyt ilman mitä olen oikeasti tarvinnut. Jotain tori.filtä ostamiani juttuja olen maksanut käteisellä.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: K.E.V - 15.12.2018 kello on 22:08
Itsellä jää pääasiassa ostamatta jos en kortilla voi maksaa. Kerran on käynyt niin että käteistä olisin kaivannut. Latviassa leitintäalueella ei kelvannut kortti, eikä millään tuon alueen alueilla. Muuten en ole koskaan jäänyt ilman mitä olen oikeasti tarvinnut. Jotain tori.filtä ostamiani juttuja olen maksanut käteisellä.
niin, ei se ole kiinni mitä jää saamatta.
Tuo käteinen on mun juttu. Ps kävin tuolla keskustan joulutoreilla. Näin ainakin 10 paikkaa. Only cash.
Firmallakin on naurattanut kun tullaan 3€ rca kaapelia kortilla ostamaan.....
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: mike - 15.12.2018 kello on 22:15
No mitenkäs jos ne portilla vaatii sen loppuosankin niin pitääkö kääntyä takaisin vai miten menetellään ellei sitä halua laittaa??
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 16.12.2018 kello on 10:01
niin, ei se ole kiinni mitä jää saamatta.
Tuo käteinen on mun juttu. Ps kävin tuolla keskustan joulutoreilla. Näin ainakin 10 paikkaa. Only cash.
Firmallakin on naurattanut kun tullaan 3€ rca kaapelia kortilla ostamaan.....

Kirpputorit ja tuollaiset torit ja silloin kun niitä ravintolapäiviä oli niin olivat joyakuinkin ainoita mihin käteistä tulee käytettyä. Niissäkin hillitsee tosin ostoaikeita kun ei tule mitään heräteostoksia helposti tehtyä kun se vähä käteinen mikä on mukana tulee sitten säästettyä tilanteidiin jossa löytyy jotain joka on "pakko saada". Jää sellaiset ostokset jotka vähänkään mietityttää tekemättä.

Kolme euroa on jo paljon. Itse maksan viikottain jopa kymmrntä senttiä kortilla. Useampikin ruokapaikka tullut vastaan missä kun on käytössä sähköinen lounasseteli ja ostoksen ja setelin ero on minimaalinen. Käteisellä ei voi maksaa kun mukana ei ole. Lompakoissani ei ole vuosiin ollut kolikoille mitään paikkaa kaikissa ri seteleillekkään ja parissa on seteleille paikka mutta setelistä osa tulee yli jos ei taittele jonka jä silloin on parin viikon taskussapyörimisen jälkeen setelin reuna aika hurjan näköisessä kunnossa.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: porakone - 16.12.2018 kello on 12:29
Ja tällöin nimenomaan kertoi että lähimaksu aktivoituu vasta kun sitä käyttää ensimmäisen kerran ja silloin kysyy Pin koodia.

Noin minäkin olin asian ymmärtänyt, mutta niin vaan tuli kerran pitsakepapukkeli ja piippasi lähimaksun muina miehinä ja koskaan aikaisemmin en ollut lähimaksua käyttänyt.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2018 kello on 11:19
No mitenkäs jos ne portilla vaatii sen loppuosankin niin pitääkö kääntyä takaisin vai miten menetellään ellei sitä halua laittaa??

Pyydä niiltä GDPR seloste tietojen käsittelystä.

tai sit kirjootat siihen notta 876X

Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2018 kello on 11:23
Kuules nyt veli hyvä. Taas kerran pyytäisin, että et arvelisi ennenkuin tiedät.

Pikamaksu ei uudella kortilla onnistu ennenkuin korttia on käytetty kerran tunnusluvun kera.

Nettiistoksesta en ole ihan 100% varma, mutta muistaakseni siinäkin toimii pankin koodivarmistus ennenkuin eka osto onnistuu. Tämä on puolestani vahva arvelu. Porukassa on varmasti joku oikea pankkimies, joka osaa varmistaa tämän.

Ei taia pitää paikkaansa...ekaa kertaa käytin RFID pikamaksu ominaisuutta torin kalamyymälässä kun myyjä kysy että eikös sulla ole selalsta... ja se ei mitään pinniä kysellyt piippas vaan ja rahat läks kutne pitikin...

Ja luottokorttimaksu netissä ei kaipaa muuta kuin nimesi siitä kortista...kortin numeron, voimassa-olo ajan ja sieltä takapuolelta sen varmistusluvun. Kaikki löytyy kortista ja rahat lähtee tililtä.
Siks pitäs aina peittää se takapuolen luku esim teipillä tai raaputtaa pois...esim jos ulkomailla antaa kortin höylättäväksi takahuoneessa.






Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 17.12.2018 kello on 11:59
Ja luottokorttimaksu netissä ei kaipaa muuta kuin nimesi siitä kortista...kortin numeron, voimassa-olo ajan ja sieltä takapuolelta sen varmistusluvun. Kaikki löytyy kortista ja rahat lähtee tililtä.
Siks pitäs aina peittää se takapuolen luku esim teipillä tai raaputtaa pois...esim jos ulkomailla antaa kortin höylättäväksi takahuoneessa.

Minulla ei ainakaan lähde suoraan tililtä edes silloin kun haluaisin jos Visalla maksaa. Lasku tulee kuukauden päästä. Jos laskulla on kohteita mitä et ole itse tilannut niin ilmoitusta vaan. Jos muistan yhtään oikein asia on käsitelty kuluttajansuojalais sa.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Karabiilisti - 17.12.2018 kello on 19:06
siinä sitä selvittämistä jos vastassa on joku kansainvälinen yhtiö esim....

nets sistä voit saada rahasi takaisin tai sitten et...
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: "Masi" - 17.12.2018 kello on 20:04
siinä sitä selvittämistä jos vastassa on joku kansainvälinen yhtiö esim....

nets sistä voit saada rahasi takaisin tai sitten et...
Kyllä Visa ja Master Card pyyhkii välittömästi ilmoituksen saatuaan maksut pois ja jos ei löydy tunnuslukua tai allekirjoitusta, niin et asissta enää kuule vaikka vastassa olisi Shell, exxon tai vaikka joku moottoritie yhtiö.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: 4ntti - 17.12.2018 kello on 21:49
Kyllä Visa ja Master Card pyyhkii välittömästi ilmoituksen saatuaan maksut pois ja jos ei löydy tunnuslukua tai allekirjoitusta, niin et asissta enää kuule vaikka vastassa olisi Shell, exxon tai vaikka joku moottoritie yhtiö.
Minkälaisen tunnusluvun/allekirjoituksen luulet myyjän saavan jos etämaksulla on visaa vingutettu? Tai nettikaupassa?
Ei se ihan niin suoraviivainen prosessi ole jos visamaksua lähtee kiistämään, muutenhan tuota epärehelliset käyttäisi jatkuvasti omissakin ostoksissaan kun on tavaran saanut.

Sama juttu paypalinkin kanssa jos myyjä väittää lähettäneensä tavaran ja ostaja ilmoittaa ettei ole tullut perille ja tekee disputen, ei ole mikään automaatio että menee myyjän piikkiin vaikka niin ylensä luullaan.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: "Masi" - 17.12.2018 kello on 22:07
no kerran oli Pariisissa ostettu vaateita 1000€ , visa itse ilmoitti ja kyseli perään että onko, ei ollut. yhden kerran ranskassa moottoritiellä maksu kesälomalla ja italiassa oli tankkailtu, ilmoitus visaan, ei ole kuulunut sen jälkeen.
näillä luottoyhtiöillä on profilointi käytössä, näkevät heti itsekkin poikkeavan ostokäytöksen.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Karabiilisti - 18.12.2018 kello on 08:02
Kyllä siinä dokumentteja kaivataan jos väität ettet ole esim honkkongista tilannut uutta kännykkää...joka kortillasi on hankittu.

Jos olisi noin helppoa että vaan ilmotus että en kyllä ole ostanut niin porukkahan alkais tilailemaan ihan surutta uusia ipadeja yms postiin ja ilmotusta vaan että en kyllä ole ostanut...

Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 18.12.2018 kello on 11:16
Kyllä siinä dokumentteja kaivataan jos väität ettet ole esim honkkongista tilannut uutta kännykkää...joka kortillasi on hankittu.

Jos olisi noin helppoa että vaan ilmotus että en kyllä ole ostanut niin porukkahan alkais tilailemaan ihan surutta uusia ipadeja yms postiin ja ilmotusta vaan että en kyllä ole ostanut...

Ensisijaisestihan todistustaakka on tässä luottokorttiyhtiöll ä. Ei kai tässä nyt sen enempää ole mitään käänteistä todistustaakkaa, kuin vaikka yksityisessä pysäköinninvalvonna ssa. Mitä dokumentteja sinulla on edes mahdollista olla, että et ole tilannut nyt vaikka tänään minulle lahjaksi uutta asuntoautoa? Voin kertoa että ei sinulla semmoisia voi olla. Se olisi minun tehtävä esittää dokumentti, että näin on tapahtunut.

Tällä hetkellä toimiva järjestelmähän toimii niin, että siinä on tietty riski, jonka kantaa tällä hetkellä luottokorttiyhtiö ja/tai kaupat jotka ovat tehneet sopimuksen luottokorttiyhtiön kanssa. Tuon riskin aiheuttamat realisoituvat kustannukset on liiketoiminnan kuluja ja ne uppoavat sinne palvelun hintaan jonka lopulta maksavat aina ne kaikki palvelua käyttävät jossain hinnoissa. 

Ihan yhtähyvinhän se hongkongi voisi lähettää sinulle laskun jos sillä on sinun luottokorttitiedot ja jättää tuotteen  lähettämättä. Tai vaikka niin että sitä ei ole kukaan tilannut tai lähetettty.Jos näin olisi niin tämäpä se vasta tuottoisa business olisi.

Eli jos tilaat tavaraa ja jätät maksamatta, niin kyllä niistä joku sinulle syytteet nostaa josta syystä lainkuuliaiset kansalaiset eivät tähän ryhdy. Ja tietenkin luottokorttifirmat ottavat aika nopeasti kortit myös pois henkilöiltä jotka näitä käyttävät väärin. Se aiheuttaa ongelmia sitten jossain muualla tai vähintään tällainen pelko ja ajatus on. Näin suurin massa ei edes pyri käyttämään järjestelmää hyväkseen.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Haoltu - 19.12.2018 kello on 00:28


  Aiheeseen liittyen,(?) kysyn seuraavaa: Kuinka turvallinen  on 128 - 256 - 128 bittinen salaus?

 Ilmaisu ei ole oikeanmukainen, mutta alan asiantuntijat ymmärtävät mistä on kyse.
 Booking.com käyttää tuollaista salausta.

 Mielestäni paljon heikompi kuin pankkien käyttävät systeemit.

Vuosia sitten Itävallassa ennakkoon varasin / maksoin hotellihuoneen  Master Card'illa. Bookingin asiakkaana oli mahdollisuus maksaa lasku pois lähtiessä. Tiskillä esitin virkailijalle asian, hän oli jo velottanut huomeen hinnan. Pyysin kopion laskusta. Hän tulosti sen. Ilmeni että kopiossa oli myös kortin takana olevat 3 numeroa paperissa. Kyseisen kopion tiedoilla voi kuka vaan keventää tiliäni jos on rikollisia ajatuksia. Samoin ko.paperi oli julkisesti tiskin alemmalla tasolla jonka olisi joku ohikulkija voinut poimia ja aloittaa tuotteiden  tilaaminen jostakin postimyynnistä.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Alan - 19.12.2018 kello on 04:11
Ei taia pitää paikkaansa...ekaa kertaa käytin RFID pikamaksu ominaisuutta torin kalamyymälässä kun myyjä kysy että eikös sulla ole selalsta... ja se ei mitään pinniä kysellyt piippas vaan ja rahat läks kutne pitikin...

Ja luottokorttimaksu netissä ei kaipaa muuta kuin nimesi siitä kortista...kortin numeron, voimassa-olo ajan ja sieltä takapuolelta sen varmistusluvun. Kaikki löytyy kortista ja rahat lähtee tililtä.
Siks pitäs aina peittää se takapuolen luku esim teipillä tai raaputtaa pois...esim jos ulkomailla antaa kortin höylättäväksi takahuoneessa.

Oliko kortti uusi? Tuskin. Kun olet käyttänyt sitä kerran PIN-kodin kanssa, toimii pikamaksukin.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Haoltu - 19.12.2018 kello on 08:01

  Aiheeseen liittyen,(?) kysyn seuraavaa: Kuinka turvallinen  on 128 - 256 - 128 bittinen salaus?

 Ilmaisu ei ole oikeanmukainen, mutta asiantuntijat ymmärtävät mistä on kyse.
 Mm, Booking.com käyttää salausta. Mielestäni heikompi kuin pankkien käyttävät systeemit.

Vuosia sitten Itävallassa varasin ja maksoin hotellihuoneen ennakkoon Master Card'illa. Bookingin asiakkaana on mahdollisuus maksaa lasku pois lähtiessä. Kerroin virkailijalle maksavani laskun, hän oli jo velottanut huoneen hinnan. Kopiossa oli julkisesti esillä kortin takana olevat 3 numeroa. Kopion tiedoilla on mahdollista keventää tiliä jos on rikollisia ajatuksia. Kopio oli tiskin alemmalla tasolla jonka olisi voinut ottaa kuka tahansa, aloittaa tuotteiden tilaaminen jostakin postimyynnistä.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Arska - 19.12.2018 kello on 08:28
Eilen luin juuri oikeuden pöytäkirjaa, kaveri oli myynyt netissä olematonta tavaraa 91 kertaa ainakin tämän vuoden aikana. Omat on riskinsä nettiostamisessa yksityishenkilöiltä, siksi en sitä teekkään.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Arska - 19.12.2018 kello on 08:42
Kaverini osti ebaysta tavaraa paypalilla ja nouti postista lähetyksen, kas kummaa laatikko olikin tyhjä. Mistään ei huomannut että laatikko olisi avattu jossain vaihetta kuljetusta. Penniäkään ei saanut rahaa takasin.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: K.E.V - 19.12.2018 kello on 08:57
Kaverini osti ebaysta tavaraa paypalilla ja nouti postista lähetyksen, kas kummaa laatikko olikin tyhjä. Mistään ei huomannut että laatikko olisi avattu jossain vaihetta kuljetusta. Penniäkään ei saanut rahaa takasin.
Itsellä eräs englantilainen myyjä lähetti viallisen laitteen minulle. Palautin sen ja hän väitti minun palauttaneen omani joka rikki. Laitoin Paypalille ja Ebaylle valokuvat ja print screenit sarjanumeroista ja sain nätisti rahat takaisin. Myyjältä lähti Paypal oikeudet ja Ebayn tunnukset.
Samoin tilasin maailmalta yhden varaosan ja sitä ei koskaan tullut perille. Paypal maksoi välittömästi.
Luotan sitä kautta tehtyihin kyllä


Mutta senverran aiheesta että kerran Irlannista Englantiin tullessa ostin lippuja netistä, yritin Visalla maksaa, onnistui kyllä mutta piti pankkitunnuksilla varmentaa osto, vaikkei edes ollut iso summa. Tuonhan se tekee usein täällä kotimaassakin toimiessa kun netistä tilailee lippuja tms.

Muuten en korttia käytäkään maksamiseen.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Oulaa - 19.12.2018 kello on 11:20
Onko kolme kertaa Ebayssa ollut hinta niin halpa että onko totta. Oston jälkeen ilmoitus onkin kadonnut sivulta eikä sähköpostiin tule viikossakaan mitään vahvistuksia.
Ilmoittamisen jälkeen rahani ovat aina tulleet takaisin tililleni.
Rosvo ilmeisesti saa rahani mutta Paypal palauttaa minulle.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Raksaus - 19.12.2018 kello on 11:41
Eilen luin juuri oikeuden pöytäkirjaa, kaveri oli myynyt netissä olematonta tavaraa 91 kertaa ainakin tämän vuoden aikana. Omat on riskinsä nettiostamisessa yksityishenkilöiltä, siksi en sitä teekkään.

Sinänsä täysin eri asiasta kyse. Yksityishenkilölle kai maksaa suurin osa käteisellä tai pankkisiirrolla, jolloin rahat siirtyvät välittömästi. Niiden takaisinsaanti onkin huomattavasti hankalampaa. Tosin mielestäni Visalla voi maksaa, ainakin laskun pystyy maksamaan mielestäni nettipankissa Visalla. Harkitsin tätä kun ostin astianpesukoneen, mutta tuosta hyvästä piti muistaakseni maksaa ylimääräistä olikohan 2 prosenttia hinnasta, joten päätin luottaa Giganttiin toimijana. Tosin en tiedä onko tällöin normaali toimintamalli täysin käytössä. Käsittääkseni osa tuosta luottamuksesta perustuu juuri siihen, että Visalla ja yrityksellä on sopimussuhde, jota ei halua yrityskään vaarantaa. Menee nettikaupalta ja monelta muultakin kaupalta nykyään nopeasti pohja, jos korttia tai netissä luottokorttia ei voikkaan käyttää maksuvälineenä. Ei auta pari euroa halvempi hinta.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: Arska - 19.12.2018 kello on 11:56
Sinänsä täysin eri asiasta kyse.
Mutta otsikon mukainen,.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: kimi - 19.12.2018 kello on 13:13
Istuin eilen iltaa neidin kanssa. Hän oli pari viikkoa sitten muutaman päivän Istanbulissa ja oli siellä tehnyt ostoksia kortilla. Aina pyytänyt, että maksu otetaan debet puolelta, mutta muutama ostos oli mennyt luoton kautta. Kaikki luotto-ostokset oli tiliotteen mukaan ensin otettu tililtä ja tämän jälkeen palautettu. Summat oli ollut oikein, mutta jostain syystä mitään ei ole veloitettu, tai no, kaikki oli palautettu
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: "Masi" - 19.12.2018 kello on 13:23
Istuin eilen iltaa neidin kanssa. Hän oli pari viikkoa sitten muutaman päivän Istanbulissa ja oli siellä tehnyt ostoksia kortilla. Aina pyytänyt, että maksu otetaan debet puolelta, mutta muutama ostos oli mennyt luoton kautta. Kaikki luotto-ostokset oli tiliotteen mukaan ensin otettu tililtä ja tämän jälkeen palautettu. Summat oli ollut oikein, mutta jostain syystä mitään ei ole veloitettu, tai no, kaikki oli palautettu

Saattaa olla että vähän ajan päästä tulee uusi veloitus luottoyhtiön kautta ilmoituksella, ovatko aiheellisia.
Profilointi ohjelma on huomannut poikkeuksen ja perunut maksut. Kun maksun saaja alkaa rahoja kysellä,
niin luottoyhtiö alkaa kanssa kysellä.

Itse ostin viimme vuonna tanskan salmiin ja muualle pohjoismaihin maksupiipparin visalla.
Visa oli  poistanut maksun ja ilmoitti minulle sulkeneensa tilin väli-aikaisesti epäillyn väärinkäytöksen takia.
Soitin visan palvelunumeroon ja kerroin maksun olevan oikea, kortti aukesi heti ja maksu meni siltayhtiölle heti.
Ja piippari toimi.
Otsikko: Vs: Nettiostamisen uhkakuvat (siirretty Matkustajailmoituksen hetu/sotu -aiheessa)
Kirjoitti: seppoko - 19.12.2018 kello on 14:15
Ihan tarkkaan en enää muista, miten asia meni kun on monta vuotta aikaa. Mutta periaate oli sruraava. Pankista tuli ilmoitus, että korttisi on kuoletettu. Saat parin viikon sisällä uuden. Korttiasi on yritetty käyttää "Vinku-Intiassa". En muista paikkaa, lähes maapallon toisella puolella. Silloin ei tainnut olla, ainakaan mulla, maarajausta.