Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kimohman - 1.11.2018 kello on 17:18
-
Auto laukesi tielle paluumatkalla ja odottaa nyt Oulussa korjaamon pihassa jatkotoimia.
Ilmeisesti hukannut öljynpaineet ja kiertokanki ja jotain laakereita meni rikki (en osaa sanoa tarkemmin kun en ole asiantuntija, tuo on tieto minkä sain korjaamolta) Nyt pitäisi löytää kohtuuhintainen vaihtomoottori tai joku muu järkevä tapa saada auto takaisin ajoon.
Auto on itselleni uusi ja myös ensimmäinen matkailuauto. Olin tulossa Lofooteilta takaisin Helsinkiin kun auto hajosi.
Varmasti typerää korjata mutta mulla ehti tulla tuohon sellainen tunneside että olen valmis pikkuisen satsaamaan jotta pääsen jatkamaan reissuja.
Onko tällaisesta kokemusta ja/tai antaa vinkkejä miten saan homman järkevästi toteutettua.
Iso kiitos jo etukäteen.
-
Facessa karavaanari en kauppapaikka ryhmässä on myynnissä matkailuauto pikkuvikainen (pakoputki poikki) fiat ducato vm. 88 hinta 1800.
-
kiitos vinkistä, koitan nyt aluksi löytää pelkän moottorin
-
Kysele purkaamoilta. Onhan tuo yksi yleisimmistä pakettiauton moottoreista.
Onko selvinnyt mikä moottorituhon aiheutti? Sofim 2.5 TD on erittäin luotettavan moottorin maineessa.
-
Sitä selvitellään. Korjaamolta sanottiin että öljyä ei ollut, sitä oli kuitenkin silloin kun tiellä jäin, tosin pikkusen alarajan alapuolella mutta selvästi sitä oli.
Mikään varoitusvalo ei syttynyt vaan moottori alkoi yllättäen pitämään kovaa kolinaa.
Itse olin myös aika ihmeissäni kun tuon nimenomaan pitäisi olla hyvinkin kestävä moottori. Toki jos öljyt on tullut veks niin eihän mikään kuivana pyöri.
Auto kuitenkin starttaa normaalisti, kolina alkaa vasta kun kone on lähtenyt käyntiin.
-
Odota mikä on korjauksen hinta. Paljonko motorilla on ajettu. Ole varovainen immeisten myymien moottoreiden suhteen, jos et ole varma kunnosta.
-
Auto-Lehtinen Salo
-
Ole varovainen immeisten myymien moottoreiden suhteen, jos et ole varma kunnosta.
Tuon takia just jos ostaa halvalla ajokuntoisen auton niin pystyypi mittaamaan puristukset ja kuulee koliseeko moottori mistään.
Eikä se ole kirkossa kuulutettu että se romuttamon kone on kunnossa.
-
Mulla lojuu tallissa 2.5d vaparin alakerta, jos et löydä kokonaista konetta niin tuosta saa ainakin ehjiä osia. Auki se on mun mielestä otettava kun en ole sitä itse pois purkanut. Laita yv jos kiinnostaa..
-
Mitään hintaa ei korjaamo ole antanut kun kuulemma tuota ei kannata korjata.
-
Mulla lojuu tallissa 2.5d vaparin alakerta, jos et löydä kokonaista konetta niin tuosta saa ainakin ehjiä osia. Auki se on mun mielestä otettava kun en ole sitä itse pois purkanut. Laita yv jos kiinnostaa..
Pidän mielessä
-
Kampiakselin päässä oleva hihnapyörän laakeri?
-
Pidän mielessä
Jos oikein muistan niin turbossa on vain erilaiset männät. Vai oliko näissä muuten jotain eroa iskuissa ja mäntäkoossa 🙄
-
Kampiakselin päässä oleva hihnapyörän laakeri?
En tiedä. Olen huomenna yhteydessä korjaamoon ja pyydän että selvittävät mitä sieltä on konkreettisesti rikki.
-
Kävi miten kävi. Niin kone on irroitettava. Ammattimies tietää nopeasti "kannattaako korjata", ja mitä korjaus maksaisi.
-
Auto laukesi tielle paluumatkalla ja odottaa nyt Oulussa korjaamon pihassa jatkotoimia.
Ilmeisesti hukannut öljynpaineet ja kiertokanki ja jotain laakereita meni rikki (en osaa sanoa tarkemmin kun en ole asiantuntija, tuo on tieto minkä sain korjaamolta) Nyt pitäisi löytää kohtuuhintainen vaihtomoottori tai joku muu järkevä tapa saada auto takaisin ajoon.
Auto on itselleni uusi ja myös ensimmäinen matkailuauto. Olin tulossa Lofooteilta takaisin Helsinkiin kun auto hajosi.
Varmasti typerää korjata mutta mulla ehti tulla tuohon sellainen tunneside että olen valmis pikkuisen satsaamaan jotta pääsen jatkamaan reissuja.
Onko tällaisesta kokemusta ja/tai antaa vinkkejä miten saan homman järkevästi toteutettua.
Iso kiitos jo etukäteen.
Voihan pahus, harmittava reissun päätös. :(
Nuo koneet ovat aika kiven alla, suomesta siis.
Jos siitä on kiertokanki ja laakerit menneet, on se purettava. Jos öljykanaviin on päässyt laakereista tavaraa niin et pitkälle pötki jos vaan vaihtaa kiertokanget ja laakerit.
Tuosta moottorista..
2.5D ja 2.5TD eroavaisuuksia on.
Muistaakseni puristukset selkeästi alhaisemmat, öljypohja on eri, nokan ajoitukset eri, jakajapumppu on eri ja taisipa olla myös suuttimet, mutta jälkimmäisestä en ole aivan varma.
Lohko ja kampiakseli, on sama, vaihteisto taas eri välityksellä.
Tuohon PITÄISI käydä myös Peugeotin J5 2.5td suoraan heittämällä, sekä muutamia Fiatin henkilöautoja on ollut samalla koneella, en nyt muista malleja, mutta on kuitenkin ainakin 2 mallia tehty.
Samalla koneella olevia on siis Fiatin, Citroen C25, Peugeot J5 ja Talbot Express varmasti 82-93 samalla keulalla. (tuohan oli silloin käytetyin moottori 4 valmistajalla dieselinä).
Pelkän 2.5D koneenhan voit siihen laittaa, mutta turbon kanssa joudut ottamaan osia siitä vanhasta koneesta.
Itse olen tuollaista 2.5TD konetta hakenut jotta saisi hieman pirteämmäksi tuon 3000kg lotjaketta, mutta toistaiseksi ei ole tullut hyvää kandidaattia vastaan.
Pidetään peukkuja että löydät siihen koneen.
Soitappa muuten Rannikko Groupille http://rannikkogroup.fi , ne mainosteli muutamaa purettua autoa tässä taannoin nettivaraosan puolella.
-
Aloittajalle ja muillekin:
Kannattaa ehdottomasti vaikkapa googlettaa purkuosia myyvän firman nimellä minkälaisia kokemuksia muilla on ennenkuin ostaa niistä yhtään mitään!
-
Aloittajalle ja muillekin:
Kannattaa ehdottomasti vaikkapa googlettaa purkuosia myyvän firman nimellä minkälaisia kokemuksia muilla on ennenkuin ostaa niistä yhtään mitään!
Joo ehdottomasti näin toimin jos jostain sopivan moottorin löydän.
-
Iso kiitos avusta. Moottorista sovittu kaupat.
hauskaa viikonloppua!
-
Iso kiitos avusta. Moottorista sovittu kaupat.
hauskaa viikonloppua!
Thumb ;)
-
2.5D ja 2.5TD eroavaisuuksia on.
Muistaakseni puristukset selkeästi alhaisemmat, öljypohja on eri, nokan ajoitukset eri, jakajapumppu on eri ja taisipa olla myös suuttimet, mutta jälkimmäisestä en ole aivan varma.
Lohko ja kampiakseli, on sama, vaihteisto taas eri välityksellä.
Yön yli kun muistelee asioita niin alkaa jotain muistuun mieleen.
Vaparin ja turbon erot on aika suuret, vapari on esikammiokone ja turbo on suoraruisku.
Turbon öljyn paluuletku tulee lohkon alareunaan, ei öljypohjaan (melko varma muistikuva). Eli lohko ei ole sama tuon osalta...
Polttoainepuoli on täysin erilainen, suuttimet tietty tuon ruiskutuseron takia, liekkihehku turbossa/hehkutulpat vaparissa, männätkin tietty aivan erilaiset, syöttöpumppu ahtopainekannella (sopii vaparin pumppuun kyllä).
Kampiakseli muuttuu -90 paikkeilla pari milliä pidemmälle iskulle 90mm vs - 92mm.
Oman vaparin joskus turbotin ja ihan hyvä siitäkin tuli.
-
Kaverilla olisi Oulun lähellä Iveco jossa on sama kone. Auto on jäänyt pois käytöstä vuosia sitten käynti kuntoisena. Toki vanhasta joutuu ottamaan osia mutta peruskone on sama. Tuo Peugeot J 5 kone ei käy suoraan jos ei vaihda koko pakettia vaihdelaatikkoineen .