Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: timot67 - 18.10.2018 kello on 18:24
-
Olen karavaanari eka kesää ja vähän vihreä näissä asioissa! kysyisin et mikä purkaa hupiakun auton seistessä, pari viikkoa sitten tulin reissusta ja auto seissyt siitä asti. Huomenna lähden taas reissuun ja autossa käydessä huomasin punaisen ledin palavan taulussa. Akku tyhjä!! mielestäni laitteet on pois päältä, radio on kylläkin kytketty tähän akkuun mutta ei ollut päällä. Hupiakun uusin kesäkuussa (80Ah). mistä lähden vikaa hakemaan vai onko tämä ominaisuus?
-
Olen karavaanari eka kesää ja vähän vihreä näissä asioissa! kysyisin et mikä purkaa hupiakun auton seistessä, pari viikkoa sitten tulin reissusta ja auto seissyt siitä asti. Huomenna lähden taas reissuun ja autossa käydessä huomasin punaisen ledin palavan taulussa. Akku tyhjä!! mielestäni laitteet on pois päältä, radio on kylläkin kytketty tähän akkuun mutta ei ollut päällä. Hupiakun uusin kesäkuussa (80Ah). mistä lähden vikaa hakemaan vai onko tämä ominaisuus?
Onko kaasuhälytin? Ne vievät jonkin verran virtaa.
-
kyllä on, käsittääkseni se sammuu kun kääntää kytkimen 12v nappulan pois päältä!
-
Pitäisi mitata virta ja sulakkeita irrottelemalla selvittää mikä kuluttaa. Mittaa jännite. Ledin ilmaisuun en juurikaan arvoa anna. Itsellänikin killottaa koko ajan, nyt teipillä peitetty. Jännite riittävä, kuikkaan mokomat punailmaisimet.
-
Eikös se tuo boilerin pakkasvahti vie kokoajan jotain, ainakin Trumassa.
Meillä on ihan auton (vm 11) käyttöohjekirjassa joku taulukko mikä kuvaa asunto-osan akun tyhjenemistä pelkässä säilytyksessäkin, ja muistelisin että sitä tutkiessani hämmästelin kun näytti siltä että parissa viikossa olisi hyvinkin suuri osa kapasiteetista käytetty. Ja jos en väärin muista samansuuntaista juttua oli edellisen '99 mallisen auton ohjekirjassakin.
-
Liekö radiossakin jokin valmius/muistivirta päällä?
-
Liekö radiossakin jokin valmius/muistivirta päällä?
Se ei akkua tyhjennä.
-
Liekö radiossakin jokin valmius/muistivirta päällä?
kyllä. Radio syö virtaa kiinni ollessaankin. Pihtivirtamittarill a näkyy paljonko virtaa vuotaa ja kuormia poistamalla mikä syö. Irrota radion etupaneeli irti. Omassani olen siirtänyt radion virtasyötön hupipuolelle. Voi akkukin olla finaalissa ja tyhjenee itsekseen varsinkin jos se on kerran totaalisesti tyhjentynyt. Thumbd
-
Eikös se tuo boilerin pakkasvahti vie kokoajan jotain, ainakin Trumassa.
Meillä on ihan auton (vm 11) käyttöohjekirjassa joku taulukko mikä kuvaa asunto-osan akun tyhjenemistä pelkässä säilytyksessäkin, ja muistelisin että sitä tutkiessani hämmästelin kun näytti siltä että parissa viikossa olisi hyvinkin suuri osa kapasiteetista käytetty. Ja jos en väärin muista samansuuntaista juttua oli edellisen '99 mallisen auton ohjekirjassakin.
0.84Ah/vrk (0.035A) vie Truma C6002:n pakkasvahti. Eli pari kuukautta pitäisi riittää tuohon sähkö
-
Jos normi akkua on ruoskittu invertterin kanssa, niin se pehmentyä hyvinkin lyhyessä ajassa.
-
auto ollut 95% verkkovirrassa, ei ole käytetty invertteriä! Mietin vaan miten kestää akku kun lämmitän kaasulla, ymmärtääkseni kiertovesipumppu tarvii akkua.Olisi kiva harrastaa myös puskaparkkia ettei aina olisi riippuvainen verkkovirrasta! :)
-
Olen karavaanari eka kesää ja vähän vihreä näissä asioissa! kysyisin et mikä purkaa hupiakun auton seistessä, pari viikkoa sitten tulin reissusta ja auto seissyt siitä asti. Huomenna lähden taas reissuun ja autossa käydessä huomasin punaisen ledin palavan taulussa. Akku tyhjä!! mielestäni laitteet on pois päältä, radio on kylläkin kytketty tähän akkuun mutta ei ollut päällä. Hupiakun uusin kesäkuussa (80Ah). mistä lähden vikaa hakemaan vai onko tämä ominaisuus?
jos tuo aloitus teksti pitää paikkansa niin auton oma lataus ei toimi hupipuolelle
-
mitenkähän sen voi todeta?
-
Eli tarkoitan kun olen reissussa ja leireilen niin auto on yleensä piuhan perässä!
-
Ehkä hupiakuksi 80ah on liian pieni jo muutenkin. Ei vaan riitä.
-
mitenkähän sen voi todeta?
kun laitat auton käyntiin niin pitäisi ajoakun ja hupiakun jännite olla sama. kerroit jotta auton käydessä hupipuolen akujännite oli punasella(ledit jotka ilmottaa akun varaustilan on jännite mittari) jos kaikki olisi kummossa niin pitäisi het kohta käynnistyksen jälkeen näyttää vihreää valoa...
Tässä on näin vähillä tiedoilla joutunut hieman tekeen oletuksia mutta semmostahan se on tää kaukoparantaminen kun ei oo potilasta ees nähnyt..
-
Huomenna lähden taas reissuun ja autossa käydessä huomasin punaisen ledin palavan taulussa. Akku tyhjä!!
Hieman epätarkka mittari?
Kysyjä ilmoittaa Saarijärven asuinpaikakseen. Onko sielläpäin "kaikkien kaveria"jolla olisi tarkempi mittari, ja auttaisi toista vaanaria?
Toinen akku hyvä jos puskissa meinaa oleilla.
-
kun laitat auton käyntiin niin pitäisi ajoakun ja hupiakun jännite olla sama. kerroit jotta auton käydessä hupipuolen akujännite oli punasella(ledit jotka ilmottaa akun varaustilan on jännite mittari) jos kaikki olisi kummossa niin pitäisi het kohta käynnistyksen jälkeen näyttää vihreää valoa...
Tässä on näin vähillä tiedoilla joutunut hieman tekeen oletuksia mutta semmostahan se on tää kaukoparantaminen kun ei oo potilasta ees nähnyt..
Autossa käydessä auto ei välttämättä käy, niin ledi on punaisella ;)
-
Yhteenveto:
Mittaa kummankin akun jännite.
Käynnistä auto.
Mittaa hetken päästä taas jännitteet.
Jos hupiakun jännite on noussut, se lataantuu.
Sammuta auto.
Ota hupiakun napa irti ja laita väliin A-mittari, näet kuluttaako joku sähvöä.
Jos, etsi piiri kerrallaan, mikä.
-
Nopein tapa selvittää kuluttaja on ottaa sulake yksi kerrallaan irti ja mitata virta sulakeliittimistä.
-
Ja mittaa hupiakun jännite kun auto on verkkovirrassa. Eikö tämä tyhjentynyt myös ollessaan 230 verkossa
-
Jos ei omista virtamittaria, niin irroita akun jompi kumpi napa ja laita joku pieni 12v polttimo väliin niin näkee jo jotain, tuollainen pitkulainen muutaman watin polttimo hehkuu jo melko pienelläkin virralla, jos hehkuu kirkkaasti, menee virtaa sitten enämpi :)
-
Olisiko latauksen maajohto löysällä, jos tulos on aina heikko, sekä verkkovirralla että auton laturilla.
Kun ajelee menemään, niin silloin tällöin latailee kun kosketus kaapelissa paranee tärinän ansiosta.
-
Eihän tässä ollut latauksessa vikaa, vaan akku tyhjenee parissa viikossa seisonnan aikana, vaikka 12V pääkytkin käännetty OFF - ilmeisesti ilman verkkovirtaa.
Minä veikkaan radion kanavamuistia, jos kanavat ei häviä.
Piipittääkö kaasuhälyytin, kun kytkee 12V takaisin? Jos ei, se ei mene pääkytkimen kautta ja varmistaa sen että akku on ihan tyhjä kahdessa viikossa.
-
Ei akku tyhjene jos se on täysi parissa viikossa radion muistilla.
-
Ei akku tyhjene jos se on täysi parissa viikossa radion muistilla.
Ei yksistään. Sekään ei ole tässä selvinnyt, onko siellä pakkasvahti.
-
Eihän tässä ollut latauksessa vikaa, vaan akku tyhjenee parissa viikossa seisonnan aikana, vaikka 12V pääkytkin käännetty OFF - ilmeisesti ilman verkkovirtaa.
Minä veikkaan radion kanavamuistia, jos kanavat ei häviä.
Piipittääkö kaasuhälyytin, kun kytkee 12V takaisin? Jos ei, se ei mene pääkytkimen kautta ja varmistaa sen että akku on ihan tyhjä kahdessa viikossa.
kyllä hälytin piipittää kun kääntää 12v kytkimen päälle. Tosta pakkasvahdista en tiedä!
Kiitoksia vastauksista, täytyypi kokeilla neuvojanne reissun jälkeen! :)
-
Jos autossa anroid multimedialaite niin vie sit virtaa ja hytvin. Yleensä ne ei sammu pover pötikästä kokonaan. Mä laitoin lisäkytkimen omaan anroid laitteesseen Jyväscaravan huoltomiehen ohjein. Nyt ei akut sippaa Thumb
-
Jos autossa anroid multimedialaite niin vie sit virtaa ja hytvin. Yleensä ne ei sammu pover pötikästä kokonaan. Mä laitoin lisäkytkimen omaan anroid laitteesseen Jyväscaravan huoltomiehen ohjein. Nyt ei akut sippaa Thumb
Juuri näin, android autoradiosta ei saa virtaa muuten pois kuin erillisellä kytkimellä, mitähän valmistaja lie tässäkin ajatellut.
-
Ei akku tyhjene jos se on täysi parissa viikossa radion muistilla.
Minulla oli entisessä vaunussa Mercedes Benz merkkinen radio/kasettisoitin. Siis otettu jostain vanhasta Mersusta. Tuppasi tyhjentämään akkua. Mittasin paljonko muistivirtaa vie. Vaikka radio oli kiinni, niin se vei koko ajan 1,0 A virtaa. No silloisen vaunun 60 Ah akku ei montaa päivää kestänyt, kun oli jo hyytynyt. Thumbd
-
Minulla oli entisessä vaunussa Mercedes Benz merkkinen radio/kasettisoitin. Siis otettu jostain vanhasta Mersusta. Tuppasi tyhjentämään akkua. Mittasin paljonko muistivirtaa vie. Vaikka radio oli kiinni, niin se vei koko ajan 1,0 A virtaa. No silloisen vaunun 60 Ah akku ei montaa päivää kestänyt, kun oli jo hyytynyt. Thumbd
Purkaa se mersunkin akun. Radio on rikki, olettaen että oikein kytketty.
-
Mulla on ihan tavallisessakin autoradiossa virtakatkaisin erikseen....
Pientä kulutusta on kuitenkin vaikkapa auton mittaristossa. Kuukauden välein ylläpitolataan talvisin.