Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: "Masi" - 4.10.2018 kello on 12:06

Otsikko: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: "Masi" - 4.10.2018 kello on 12:06
Tämmöiseen artikkeliin törmäsin.
"Nicht alle Hersteller machen Vorgaben zur Höchstgeschwindigke it, Euro Carry etwa gibt kein Maximaltempo an, und auch bei den Heckträgern von Thule gibt es keine Limits. Wer einen Fiamma-Träger an einem KastenwagenHier geht's zu passenden ! montiert hat, sollte Tempo 110 km/h nicht überschreiten. Für Reisemobile mit Fahrradträger gilt eine empfohlene Höchstgeschwindigke it von 90 km/h."

Promobilin jutusta pätkä. Eli muutama valmistaja ei anna suositusnopeutta, mutta esimerkiksi Fiamma antaa takaseinää kiinnitettävälle 90km/h normi matkailuautoon ja peltikoriselle 110 km/h.
Ja muutama antaa suosituksen myös vetokoukkuun kiinnitettävälle, 130 km/h.

Samassa jutussa on myös monelle muulle varusteelle annettu valmistajan nopeussuositus.
https://www.promobil.de/dachaufbauten-markise-fahrradtraeger-bremswirkung-maximalgeschwindigkeit/#1
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: tsahkali - 4.10.2018 kello on 12:18
Promobilin jutusta pätkä. Eli muutama valmistaja ei anna suositusnopeutta, mutta esimerkiksi Fiamma antaa takaseinää kiinnitettävälle 90km/h normi matkailuautoon ja peltikoriselle 110 km/h.
Ja muutama antaa suosituksen myös vetokoukkuun kiinnitettävälle, 130 km/h.

Luulisi, että kopan valmistaja antaisi suosituksia, mitä seinään saa kiinnittää.   :o
Mitkäköhän tiuon suosituksen perusteet ovat?
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: "Masi" - 4.10.2018 kello on 12:30
Luulisi, että kopan valmistaja antaisi suosituksia, mitä seinään saa kiinnittää.   :o
Mitkäköhän tiuon suosituksen perusteet ovat?
Taitaa olla nimenomaan tuo Fiamma suositus semmoinen että katsovat näiden rima viritysten olevan heikonlaisia 60 kg painolle.
Ja näkyyhän tuo kun katsoo saksan baanalla kun pyyhkivät satasen vauhdissa reippaasti ohi, kolme neljä fillari pomppii ylös alas ja seinää notkuu selkeästi.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Karabiilisti - 4.10.2018 kello on 16:16
Teline takatalliin sisälle niin pysyy pyörät tallessa ja puhtaanakin.  Thumb
Eikä seinä notku kun on renkaat lattiassa kiinni.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Alan - 4.10.2018 kello on 16:38
Teline takatalliin sisälle niin pysyy pyörät tallessa ja puhtaanakin.  Thumb
Eikä seinä notku kun on renkaat lattiassa kiinni.

Orgissa valitettavan tyypilliseen tapaan kannanotto ei sisällä pohdintaa siitä, onko kaikissa kulkineissa mahdollisuutta menettelytapaan, joka esitetään.  :o

Eipä lähtenyt seinä aikanaan irti, kun viitsin vielä pyöriä roudata. Nopeutta en rajoittanut lainkaan. Sittemmin olen pitänyt vaivaa ja riskiä liian suurena hyötyyn nähden ja jättänyt pyörät kotiin.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: smy - 4.10.2018 kello on 21:17
Orgissa valitettavan tyypilliseen tapaan kannanotto ei sisällä pohdintaa siitä, onko kaikissa kulkineissa mahdollisuutta menettelytapaan, joka esitetään.  :o

Eipä lähtenyt seinä aikanaan irti, kun viitsin vielä pyöriä roudata. Nopeutta en rajoittanut lainkaan. Sittemmin olen pitänyt vaivaa ja riskiä liian suurena hyötyyn nähden ja jättänyt pyörät kotiin.

Mulla on pyörät taas aina mukana. Se on aika iso osa tätä matkailuautotouhua. ..
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Karabiilisti - 4.10.2018 kello on 22:15
No se on valintakysymys onko takatallia vai ei....niitäkin on saatavissa.
Pyörät ja kamat pysyy siisteinä ja tilaa on.
Haittana tietty että peräsänky on korkealla ja auto pitkä....jos nuo sitten on haittoja.


Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: smy - 4.10.2018 kello on 22:20
No se on valintakysymys onko takatallia vai ei....niitäkin on saatavissa.
Pyörät ja kamat pysyy siisteinä ja tilaa on.
Haittana tietty että peräsänky on korkealla ja auto pitkä....jos nuo sitten on haittoja.

Seuraava auto ehdottomasti sellainen jossa pyörät saa sisälle. Niissä on aina pressuttaminen, putsaaminen kun auton takana. Eikä tee hyvää pyörillekään. Aina pitäisi muistaa lukita telineeseen (Levillä aikoinaan mun fillari lähti lätkimään auton perästä kun ei ollut lukossa, onneksi löytyi talon kulmalta kun ei ollut kelvannut).
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Mautoilija - 4.10.2018 kello on 22:27
Orgissa valitettavan tyypilliseen tapaan kannanotto ei sisällä pohdintaa siitä, onko kaikissa kulkineissa mahdollisuutta menettelytapaan, joka esitetään.  :o

Eipä lähtenyt seinä aikanaan irti, kun viitsin vielä pyöriä roudata. Nopeutta en rajoittanut lainkaan. Sittemmin olen pitänyt vaivaa ja riskiä liian suurena hyötyyn nähden ja jättänyt pyörät kotiin.
Onhan tapa ilmoittaa että omaa takatallisen auton. Tärkeä asia pitää saattaa muillekin tiettäväksi.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: T-Cat - 4.10.2018 kello on 22:34
Onhan tapa ilmoittaa että omaa takatallisen auton. Tärkeä asia pitää saattaa muillekin tiettäväksi.

Kauhean negatiivinen suhtautuminen autoihin joissa on iso takatalli. Omassa kulkineessa on iso takatalli johon mahtuisi polkupyörät, toisaalta olen miettinyt vetokoukun hankkimista. Talvella voisi vetää peräkärryssä moottorikelkkaa tarvittaessa ja kesällä laittaa polkupyörät telineellä siihen. Jos ja kun vetokoukun hankin niin taitaa olla pelkästään peräkärryn vetoon, munamankelit takatalliin.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Alan - 4.10.2018 kello on 22:36
Mulla on pyörät taas aina mukana. Se on aika iso osa tätä matkailuautotouhua. ..

Teitä on kaksi, meitä neljä. Tuplahomma, puolitoistakertaine n paino.

Matkailutapammekin eroaa. Me ei kauaa paikallaan pysytä.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Mautoilija - 4.10.2018 kello on 22:48
Voisin yhtä pientä pyörää kuljettaa. Kun karttasovellus näyttää lupaavan puskaparkin metsätiellä, pyörällä olisi mukava tarkastaa tilanne. Onko autolle paikkaa?
Ettei tarvitse peruutella...
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: smy - 4.10.2018 kello on 22:56
Teitä on kaksi, meitä neljä. Tuplahomma, puolitoistakertaine n paino.

Matkailutapammekin eroaa. Me ei kauaa paikallaan pysytä.

Just tuossa pohdittiin yhdessä yhteydessä että jos olisi porukkaa enemmän (varsinkin pienempää), en varmasti tämmöistä touhua harrastaisi... Kyllä noissa neliöissä on ahdasta kahdestaankin.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: "Masi" - 4.10.2018 kello on 23:02
eikö kannattas pohtia miksi se telineen valmistaja SUOSITTELEE
jotain. On siellä jutussa monta muutakin juttua joissa suositellaan jotain nopeutta, yhtenä markiisi.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Alan - 4.10.2018 kello on 23:13
Just tuossa pohdittiin yhdessä yhteydessä että jos olisi porukkaa enemmän (varsinkin pienempää), en varmasti tämmöistä touhua harrastaisi... Kyllä noissa neliöissä on ahdasta kahdestaankin.

Se taas ei ole meille lainkaan ongelma, mutta käyttötavan erilaisuuden vuoksi vertaaminen on mahdotonta.

Olennaista on kuitenkin asenne, ei tulisi mieleenkään pysyä kotona. Eikä myöskään ryhtyä henkilöautomatkaili jaksi tai asettua pitemmäksi aikaan jonnekin. Voi tosin olla, että jossain vaiheessa kaukokaipuu selättää tämän harrastuksen, tuskin pysyvästi kuitenkaan.

Pyörien mukaanottoa harkitsen joka vuosi. Oikeastaan koko kesän olen puolihuolimattomast i etsinyt keveitä, yksinkertaisia ja halpoja pyöriä itselle ja rouvalle, ehkä vanhemmalle lapsellekin. Tuloksetta. Painoa saisi olla mieluusti 12 kg tai alle, satulan voi toki tempaista irti ja laittaa takatalliin. Ei tarvitse 18 vaihdetta eikä joustokeulaa, mutta kolmivaihteiset ja vaihteettomat "peruspyörät" ovat yleensä painavia.

Noin keveillä pyörillä pääsisi alle 50 kg painorajan.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.10.2018 kello on 07:54
Takatallin etu on myös se että sinne voi sujauttaa myös skootterin tai motskan.
Ei tarvihe koko leiriä purkaa jos on päätynyt kaavaanari alueelle ja haluaa lähi kaupungissa poiketa...

Takatalli on ollut omassa autossa yksi parhaista ominaisuuksista.
Toinen ison plussan paikka on erillinen spa osasto.....ei tarvihe istua p.skalla sukat märkinä tai kengät jalassa.




Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: 88k5 - 5.10.2018 kello on 09:15
Tämmöiseen artikkeliin törmäsin.
"Nicht alle Hersteller machen Vorgaben zur Höchstgeschwindigke it, Euro Carry etwa gibt kein Maximaltempo an, und auch bei den Heckträgern von Thule gibt es keine Limits. Wer einen Fiamma-Träger an einem KastenwagenHier geht's zu passenden ! montiert hat, sollte Tempo 110 km/h nicht überschreiten. Für Reisemobile mit Fahrradträger gilt eine empfohlene Höchstgeschwindigke it von 90 km/h."

Promobilin jutusta pätkä. Eli muutama valmistaja ei anna suositusnopeutta, mutta esimerkiksi Fiamma antaa takaseinää kiinnitettävälle 90km/h normi matkailuautoon ja peltikoriselle 110 km/h.
Ja muutama antaa suosituksen myös vetokoukkuun kiinnitettävälle, 130 km/h.

Samassa jutussa on myös monelle muulle varusteelle annettu valmistajan nopeussuositus.
https://www.promobil.de/dachaufbauten-markise-fahrradtraeger-bremswirkung-maximalgeschwindigkeit/#1
Putkautin tuon linkin taulukon ymmärrettävämpään muotoon:
(https://karavaanari.org/kuvat/1538719712.jpg)
Äkkiä summattuna; Fiamman kama heppoisempaa mitä Thule/Omnistorin  :laugh: Esim. kotelomarkiisien ja fillaritelineiden kohdalla..

Kevyellä lomalompsalla ajellessa löpön polttelussa limittiä olen pitänyt 110km/h motareilla. Monta muutakin asiaa huononee sen ylityksessä  :D
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: "Masi" - 5.10.2018 kello on 09:49
Takatallin etu on myös se että sinne voi sujauttaa myös skootterin tai motskan.
Ei tarvihe koko leiriä purkaa jos on päätynyt kaavaanari alueelle ja haluaa lähi kaupungissa poiketa...

Takatalli on ollut omassa autossa yksi parhaista ominaisuuksista.
Toinen ison plussan paikka on erillinen spa osasto.....ei tarvihe istua p.skalla sukat märkinä tai kengät jalassa.
Mopo takatallissa tarkoittaa yleensä tuoksua/hajua.
Yhden mallin olen nähnyt jossa oli spa osasto, eura mobil joku vuosi sitten kolmiakselisella koitti, oli infrapunasauna, suihku. Poistui aika äkkiä markkinoilta.
Mutta että spa pelkkä suihkukoppi, ei oikein ole meikäläisen normilla.
Omassa kyllä on erillinen suihku ja wc. Ja tallillakin kokoa 3700 l, mutta en ole vielä eläissäni törmännyt mopoo/prätkään joka ei tuoksahtaisi bensalle. Eli jos haluaa mopoa kuljetella tallissa, on ostettava, kun taitaa olla ainut malli missä talli on täysin eristetty asuintilasta.

(https://karavaanari.org/kuvat/1538722091.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1538722096.jpg)
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Soleil - 5.10.2018 kello on 10:01
Bavaria: " Ja näkyyhän tuo kun katsoo saksan baanalla kun pyyhkivät satasen vauhdissa reippaasti ohi, kolme neljä fillari pomppii ylös alas ja seinää notkuu selkeästi."

Ihan samaa olen katsonut myös itse. Seinät tosiaan notkuu ja tuosta syystä meillä ei koskaan laiteta pyörätelinettä takaseinään. Joskus myös näkee, matkailuvaunun takaseinässä telineitä. Täällä kyllä näkee myös pyörätelineitä jotka ovat matkailuauton runkopalkeissa kiinni.

Eikä tarvi olla kuin henkilöauton koukussa saksalaistyyppinen pyöräteline ja vauhti aivan kaupunki nopeus, niin osa heiluu melkoisesti. Oma kokemus myös sanoo samaa. Ostettiin tänne muutettua joku parinsadan euron saksatyyppinen pyöräteline, oli ok tavallisille pyörille, mutta e-bikeille oli ostettava Thulen teline, vaikka pyörät eivät painavat olekaan, noin 18 kg ilman akkua. Tv:stä on tullut ohjelmia noiden pyörätelineiden käyttäytymisestä eri vauhdeissa ja kyllä osa aika himmeleitä oli. No, onhan sitä Suomessa pärjännyt aivan sillä "oksaversiolla".

Meillä pyörät kuljetetaan takatallissa takatallitelineessä . Takatalli on juuri sen verran matala, että eturenkaat joutuu irrottamaan. Renkaat kuljetetaan pehmystetyissä rengaspusseissa pyörien välissä. On takatallinpyöräteli neeseen lisätty vielä etuhaarukan pikakiinnitys, joka on kyllä tosi kätevä.

Soleil  :)

https://soleilblogi.blogspot.com/
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: tsahkali - 5.10.2018 kello on 10:03
Haittana tietty että peräsänky on korkealla ja auto pitkä....jos nuo sitten on haittoja.

On ne.
Onneksi ei pöllytä kuraa tuonne perään, pysyy pyörä puhtaana.   8)
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: mjh48 - 5.10.2018 kello on 12:07
Tuossa minun ratkaisu edelliseen autoon.
Yläpää on kiinni kattotelineessä 8mm pulteilla joista kummankin leikkauskesto on 800kg, eli katon pitää irrota ennen kuin pyörät tippuu ;D

(https://karavaanari.org/kuvat/1538730399.jpg)
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Catiska - 5.10.2018 kello on 12:23
Teline takatalliin sisälle niin pysyy pyörät tallessa ja puhtaanakin.  Thumb
Eikä seinä notku kun on renkaat lattiassa kiinni.

Hyvä ratkaisu vaan monesti kallis. Kun henkilöauto on kyydissä takatallissa ei sinne jää enää fillareille tilaa. Tietty ratkaisuna olisi ostaa lyhyempi auto mutta kun Possu ei valmista oleellisesti lyhyempiä malleja. Ja erikoistilauksella jos sellaisen teettää, maksaa se aivan tolkuttomasti.
Sivutallissa olisi tietty tilaa, mutta pirttikalusto ja 5-liekkinen grille neljällä sivukeittotasolla taas täyttää sen tilan jokseenkin kokonaan.
Siksi moni joutuu (jos pyöriä tarvitsee kuljettaa mukana) tyytymään välilliseen ratkaisuun, eli paikallinen taksiautoilija ajaa perässä ja kuljettaa fillarit Mersun kyydillä. Pysyvät näinkin puhtaana.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: Karabiilisti - 5.10.2018 kello on 12:37
Ei kait hinta ollut kysymyksessä vaan toimiva ratkaisu?

Takatalliko kallis? Onhan niitä kaiken hintaisia....


Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: El Maco - 5.10.2018 kello on 19:14
Kun on jämy seinä, kestää se telineen mainiosti. Tosin, telineessä kulkee huonommat fillarit, paremmat matkaa tallissa.
Otsikko: Vs: Pyöräteline ja nopeus
Kirjoitti: takapiru - 6.10.2018 kello on 09:31
Tällä saa ajaa 130 km/h. Sivuilta aisat kiinni auton runkopalkeissa 10mm pulteilla :o.
Itse laite painaa 57 kg, ja kantavuutta tyyppikilven mukaan 120 kg. Kääntyy sivuunkin että pääsee takaovet aukaisemaan.
Skoban, tai no 150 cc moottoripyörän paino 110 kg. Maxi-alustainen ei jousituksen, eikä 300 kilsan testiajon perusteella paljoa notkunut eikä keikkunut. Katsastuskonttorin lätkävaakojen mukaan vinossa olleen auton taka-akselipainot olivat 820 ja 730 kiloa. Thumb
Pressu puuttuu kuvasta, mutta noilla varusteilla lähdössä 10 tkm reisuun.

(https://karavaanari.org/kuvat/1538806843.jpg)