Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: MarkoA - 11.08.2011 kello on 09:15
-
Otsikko yrittää kertoa kaiken: eli koskaan en ole asuntovaunua vetänyt. Nyt sellainen homma on suunnitelmissa. Ja arveluttaa, kun aina "oikeista vetoautoista" kaveripiirissä puhuttaessa päädytään johonkin lantikkaan yms. Kuitenkin vaunuja näkee paljon vedettävän myös vajaavetoisilla. Selviääkö siis etuvetoisella ongelmitta Suomessa? Ei ole tarkoitus minnekään kovin korpeen saada vaunua vedettyä, mutta nurmikolle pitäis päästä jne. Ja joskus isompaa kuormaa (vene, täysi peräkärry jne) hinatessa on tullut ongelmia jos alusta ei ole kovin hyvä. Tarkoituksena on ostaa pienehkö vaunu ja vetoa oikeasti harjoitella ennenkuin lähdetään pidemmälle tien päälle. Mutta mitä täällä kokeneet sanoo, riittääkö etuvetoinen?
-
Kyllä se riittänee, mutta jos olisi neveto, niin olisi se eri veto. Tlvella pitää katsoa vähän mihin pysähtyy, mutta hyvin on pärjätty etuvedolla. ;)
-
Hyvin selviää etuvetoisella isonkin vaunun kanssa kesäolosuhteissa.
Itsellämme on 650 Hobby, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä sitä talvella liikuttelemaan farkku Mondeollamme. Vaikka Mondeossa oli nivot takana (perän automaattinen tasonsäätö), niin vain 1300kg painavan peräkärrynkin kanssa sai talvella olla tarkkana mihin ajaa, jottei jää jumiin.
Mitä parempi kuski, niin sitä huonommallakin veturilla tulee toimeen.
Nämä Landrover miehet ovat sitten kuskeina .. . . . ;D ;D
-
niin vain 1300kg painavan peräkärrynkin kanssa sai talvella olla tarkkana mihin ajaa, jottei jää jumiin.
No joo. Itse olen jäänyt telikärry täynnä puutavaraa keskelle omaa pihanurmea... :-[
Ja kerrotaan nyt vielä, että nelivetoisella olen pari vuotta ajanut (Subaru OB) joten tiedossa on mitä eroa se neliveto tuo täällä pohjoisempana. Mutta silläkään en vaunuja vedellyt. Eikä sillä (diesel+manuaali) ois kyllä mitään varmaan liikkeelle saanutkaan jos yhtään kiinni ois jäänyt. Nimittäin alavääntö/kytkin ei ollut samaa luokkaa muun tekniikan kanssa. Juuri tuosta syystä auto vaihtui pois.
-
Etuvetoisella pärjää ihan OK, vaikkakin takavetoinen sekä nelivetoinen ovat vetohommissa parempia.
Oikeastaan kesällä märkä nurmikko voi olla ongelmallinen etuvetoisen kanssa, itse olen jäänyt yhden kerran sutimaan nurmikolle (n. 10vuotta sitten Kiperissä) kun tein liian tiukan käännöksen.
Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, ja vetokokemusta on Opelista, Volvosta, Saabista, Subarusta, Mersusta, sekä nykyisestä Škodasta.
-
Kyllä ton Saabin kanssa pitäs pärjätä tommosten 1500kg kok mas. kanssa aivan hyvin.Eikä siinä vaunun vedossa mitään omituista ole,vaunu kiinni koukkuun ja menoksi.Eikä siinä etuvedossakaan mitään kummallista ole.vetoaisan paino sallitun rajoissa eli alle 80kg ja maltillinen kytkimen käyttö,kyllä se siitä lähtee.Näillä karavaanareille vaunun paikoitus ja veto on jotenkin mystistä syntymässä saatu lahja,sanoisin tulkintaa lähinnä omituisuuden korostamiseksi.Peil it ovat sitä varten että niistä seurataan perävaunun kulkemista kadunkulmissa,reunaviivan vieressä ja peruutettaessa asentoa suhteessa kohteeseen.Nurmikol le pysäköidessä levynpalaset myös vaunun pyörien alla helpottavat liikkeelle lähtöä.
-
Kyllä etuvedolla pärjää, kun katsoo hieman mihin ajaa. Pari kertaa olen turvautunut ketjuihin märällä nurmikolla, kun renkaiden kuviointi on loppunut kesken ;)
Tietysti risteyksistä/liikennevaloista lähdettäessä pitää olla kohtuus käytössä, kun eturattaiden pito ei riitä.
Vajaavetoisten ja nelivedon ero on siinä, että nelivedolla pääset kiinni pahempaan paikkaan ;D
-
Eikä sillä (diesel+manuaali) ois kyllä mitään varmaan liikkeelle saanutkaan jos yhtään kiinni ois jäänyt. Nimittäin alavääntö/kytkin ei ollut samaa luokkaa muun tekniikan kanssa. Juuri tuosta syystä auto vaihtui pois.
Ymmärrän hyvin tuon alavääntö ongelman.
Itse osittain samasta syystä vaihdoin Mondeon pois.
Olin jo hetkittäin sitä mieltä, että diesel manuaalien myynti pitäisi kieltää kokonaan.
-
Eikö se ole niin että, jos etuveto jää kiinni, niin se on helppo pelastaa, ja jos neliveto jää kiinni, niin päin vastoin. :D
-
Kyllähän se takaveto on ok :D mutta näillä mennään ;D
-
Melkein kaikki autot on nykyisin etuvetoja. Kyllä niillä vaunua vetää. Itse vedän kyllä takavetoisella ja olen tyytyväinen.
Yleensä en tuntemattomissa paikoissa yhdistelmää nurmikolle vedä. Kokemuksesta tiedän että yhden yön sateen jälkeen ne voi olla mitä vaan, kun herää.
-
Liityn kööriin joka kehuu, että etuvedolla pärjää.
Joskus on ollut tiukkoja paikkoja, mutta aina on päästy eteenpäin. Loosterissa on varmuutta välttämässä myös lumiketjut, joita ei ole toistaiseksi koskaan tarvinnut käyttää.
Pahimmaksi todetut paikat on juuri tuollaiset saviset nurmikot, jotka tukkii renkaan välittömästi, sekä sellainen puolipettävä lumimuhju, jota ulottuu auton pohjaan asti.
Etuvedoissakin on tietty eroja. Ja tietty käyttötavoissa ;) Turhan usein näkee henkilöautoja joissa on perä maassa ja keula taivaassa vetämässä vaunua. Noissa ei etupyörissä varmaan turhan paljon sitä pitoa ole.
-
Eikö se ole niin että, jos etuveto jää kiinni, niin se on helppo pelastaa, ja jos neliveto jää kiinni, niin päin vastoin. :D
Jep , männätalvena oli Kia Sorrento ristiriipunnassa tuossa duunin edessä. Teetti töitä että lähti. Ei ilmeisesti kunnon lukkoja vetolaitteissa. Kun yksi sutii, niin siinä on
-
Eikö se ole niin että, jos etuveto jää kiinni, niin se on helppo pelastaa, ja jos neliveto jää kiinni, niin päin vastoin. :D
Kyllähän se noin varmasti on, mutta silti en ole autoilun puolesta näin paljon odottanut talvea, kuin ensi talvea odotan :D :D
Neliveto kieltämättä saattaa houkutella kokeilemaan ajoa sellaisista paikoista, joihin kaksivetoisella ei viitsisi edes yrittää.
-
Liityn kööriin joka kehuu, että etuvedolla pärjää.
Joskus on ollut tiukkoja paikkoja, mutta aina on päästy eteenpäin. Loosterissa on varmuutta välttämässä myös lumiketjut, joita ei ole toistaiseksi koskaan tarvinnut käyttää.
Pahimmaksi todetut paikat on juuri tuollaiset saviset nurmikot, jotka tukkii renkaan välittömästi, sekä sellainen puolipettävä lumimuhju, jota ulottuu auton pohjaan asti.
Etuvedoissakin on tietty eroja. Ja tietty käyttötavoissa ;) Turhan usein näkee henkilöautoja joissa on perä maassa ja keula taivaassa vetämässä vaunua. Noissa ei etupyörissä varmaan turhan paljon sitä pitoa ole.
Kerran oon joutunut ketjuja käyttämään. Melkein poltin kytkimen, kun oli niin kova pito, joten ei kannata sitä ns. viimeistä rykäisyä ja teho piikkiä ottaa. :) Puree muuten uskomattoman kovaa kiinni maahan kuin maahan.
-
Neliveto kieltämättä saattaa houkutella kokeilemaan ajoa sellaisista paikoista, joihin kaksivetoisella ei viitsisi edes yrittää.
Työelämässä ajelin VW Transportterin nelivedolla. Meillä oli sanonta, että nelivedolla pääsee niin pahaan paikkaan, ettei omin avuin pääse pois.
Mutta vinkkinä, jos on tasauspyörästön lukko (lukot), niin niitä käytetään vasta kun tullaan pois.
-
Minun ymmärrys ei riitä milloin vaunu pitää saada paikkaan johon tarvitaan neliveto.Ymmärrän kyllä tilanteen jossa sateen jäljiltä pitää päästä pois vaunun kanssa.Tai talvella saada vaunu lumisateen jäljiltä pois.Talvi on sillätavalla helpompi että lumikola auttaa etenemisessä.Jos kesällä tarvitaan nelivetoa niin kyse on suunnistus virheestä ;D
-
Minun ymmärrys ei riitä milloin vaunu pitää saada paikkaan johon tarvitaan neliveto.Ymmärrän kyllä tilanteen jossa sateen jäljiltä pitää päästä pois vaunun kanssa.Tai talvella saada vaunu lumisateen jäljiltä pois.Talvi on sillätavalla helpompi että lumikola auttaa etenemisessä.Jos kesällä tarvitaan nelivetoa niin kyse on suunnistus virheestä ;D
On kalamiehiä ja muita puskaparkkilaisia. Ajattele tilannetta jossa on suht painava vaunu perässä ja etuvetoisella ajelet metsäautotietä, jyrkkä mäki, soraa, irtokiviä ja kenties seassa löysää hiekkaa. Puhumattakaan silloin kun pitää saada vaunun hyvälle kalapaikalle ja ei ole hyvää sivupistoa tahi kunnollista levikettä.....
Sama tulee esiin myös etuvetoisen matkailuauton kanssa. Vaan onnekseni ihmiset liikuvat enimmäkseen asvalteilla ;D ;D ;D ;D Ja hyvä niin ;)
-
Entäs etuvetoinen teli matkailuauto. Laita talvella etupyörät linkkuun, olet siinä, haluat tai et. Vaan onneksi he liikkuvat enimmäkseen kesällä.:o
-
Ja mulla on pihalla paikko jossa vaunua tullaan säilyttämään, sellaista pehmeähköä nurmea (vielä siis..). Sinne kun vaunun tuuppaa, loivaan ylämäkeen...
Joutuuko sen jättämään aluksi sitten tuohon pihalevikkeelle ja auto nurtsille?
-
Ja mulla on pihalla paikko jossa vaunua tullaan säilyttämään, sellaista pehmeähköä nurmea (vielä siis..). Sinne kun vaunun tuuppaa, loivaan ylämäkeen...
Joutuuko sen jättämään aluksi sitten tuohon pihalevikkeelle ja auto nurtsille?
Vaunu lankkujen päälle josta saa sitten vähän vauhtia.
Talvella vedän mielummin nelivedolla, kun esim. laskettelukeskusten parkkipaikat ovat harvemmin tasamaata ja paikalle pääsy / pois pääsy saattaa tuottaa etuvedolla hankaluuksia.
Edit: Kirj. virhe
-
Jaa, oma vakipaikkani on tasan 100 astetta oikealle peruutettuna .Pitää kiertää mänty ja muistaa että sisäänkäynnin takapuolella toinen, aika liki. Sitten pieni ylämäki ja se on siinä, yleensä menee kerralla paikoilleen. Myös etuvetoisella , märälläkin ja lumellakin on siihen työnnetty. Samoin tuossa kesällä olimme VelikoTarnovon nurkalla. Campingilla oli nurmikkoa, mutta pois ajaessa punaista savea joka muistutti vaseliinia > sitten alkoi pyöreästä kivisorasta (2-3cm rae) oleva käytävä joka vietti ylöspäin ja oli hieman upottavaa > jyrkkä ylämäki ja > viimein asfalttitie. Siinä hollandeerit harjoitteli kansakunnan apua. ;) Me ajoimme kyllä kerralla asfaltille asti ::)
-
Omalla pihalla voi käyttää niitä levyjä tai "pitkospuita"pehmeissä paikoissa.Kyllä se sinne menee.Ne pehmeät soratiet ja hiekkatiet on varmasti haaste.Minulle se ennakko tarkastus on niin tuttua että käy rutiinilla.Ajan työkseni sellaisia laitteita jossa erillisluvilla akselipainot on 13t,kun mennään pikkuteille ne ensin tiedustellaan voiko sinne ensinkään mennä.250 leveä vaunu on muutenkin haaste ajaa tuonne näreikköön.Normi matkailijan ei tämmösiä kannata murehtia. :)
-
Ja Volvossa on hyvä, kun liukkaalla pinnalla laittaa W-asennon laatikkoon päälle. Siis automaattilootassa.