Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: krtek - 18.08.2018 kello on 09:26
-
Kun tässä on asuntoauton hankinta suunnitteilla ja homma hiljalleen eteneekin. Nyt olisi kiikarissa pari autoa joissa molemmissa on puolensa. Toinen on alkovi ja toinen puoli-integroitu. Kun aloin autoa katseleen olin varma ettei alkovia mut nyt on vähän toisiakin mietteitä. Matkustus- ja makuupaikkoja pitää olla vähintään 4 mutta ei haittaa vaikka olisi enemmänkin. Toisessa autossa on juuri se 4 toisessa 6. Autot ovat saman pituiset, vähän alle 7 m. Niissä on liki samanlaiset alustat (sama merkki, liki samat tehot) ja mittarissa sama määrä kilometrejä.
Toisessa on suora keittiö, toisessa taas L-keittiö. Toisesssa iso jääkaappi ja toisessa taas pienempi. Toisessa pyöräteline takaseinässä ja pienempi "takatalli", toisessa taas on iso takatalli. Toisessa ja perällä parisänky poikittain ja toisessa pitkittäin. Tässä on niitä yli kömpimis juttuja mut ei aiheuta ongelmaa. Toisesssa on 2 nukkumispaikkaa kun taas toisessa 3.
Molemmissa on Truman ilmalämmitys. Ainakin toinen vain kaasulla mut onko sähkö mahdollisuudesta paljon hyötyä? Itselle nämä Trumat on ihan uusia tuttavuuksia. Molemmista tietenkin löytyy kasettivessat, suihkut ja lämpimät vedet.
Tietenkin molemmat on yksilöitä ja kunto on merkittävä tekijä mutta ihmettelen mitkä asiat olisivat ratkaisevia jos matkustaja määrä on riittävä molemmissa. Toiset sanoo ettei alkovia ja toiset taas suosivat sitä jne.
-
Autoista parempi on se, joka vastaan parhaiten toiveitasi ja tarpeitasi.
Truman lämmittimiä on eri tehoisia.
Truman sähkölämpö on mitä on, paremminkin kosteudenpoistaja.
-
Toisessa on suora keittiö, toisessa taas L-keittiö. Toisesssa iso jääkaappi ja toisessa taas pienempi. Toisessa pyöräteline takaseinässä ja pienempi "takatalli", toisessa taas on iso takatalli. Toisessa ja perällä parisänky poikittain ja toisessa pitkittäin. Tässä on niitä yli kömpimis juttuja mut ei aiheuta ongelmaa. Toisesssa on 2 nukkumispaikkaa kun taas toisessa 3.
Iso jääkaappi, iso takatalli ja parisänky pitkittäin - mutta nämä ei sitten tietenkään osu samaan yksilöön -kö ;D Siitä alkovista sinällään varsinaista haittaa ole kuin korkeintaan laivareissuilla, joten sitä en miinuksena juuri pitäisi. Ilmanvastusta ja sitä kautta polttoaineen kulutusta se tietty lisää jonkin verran, mutta onko silläkään juuri merkitystä syökö vehjes litran enempi tahi vähempi. Vaan kuten tuossa yllä jo todettiin, sun oma valinta ihan sen mukaan miten se oma mielesi halajaa, se on se parempi näistä kahdesta 8)
-
pienet irto sähkölämmittimet ei paljoa maksa, jos tulis tarve sähköllä lämmittää eikä ole itse autossa sellaista mahdollisuutta. eli sinällään se ei iso miinus ole.
-
Autoista parempi on se, joka vastaan parhaiten toiveitasi ja tarpeitasi.
Tämä on se tärkein. Eli itse kannattaa miettiä mitä itse eniten arvostaa ja jos sattuu tietämään oman matkailutapansa.
Itse ensimmäistä autoa hakiessa oli kaksi vaadetta. Turvavyöt kaikille neljälle vakiomatksajalle. Valmiit nukkumapaikat kaikille neljälle. Näihin hakukriteereihin olen ollut myöhemminkin äärimmäisen tyytyväinen. Meillä se käytännössä rajaa pois puoli-integroidut. Niitä en siis edes haaveilleb katsellut. Seuraavassa tulisi olla enemmän kantavuutta ja mielellään iso tanatalli. Kantavuus oli itselle yllätys. Paperien luvut omasta painosta ei vastaa lainkaan auton oikeaa painoa. Joten jos puntarille joutuu niin matkavarustuksessa ei taida kantavuus paperilla ihan riittää
-
Ihan samoin ajatuksin lähdin liikkeelle aikanaan, ettei kyömyautoa. Vaan toisin kävi, eikä harmita.
Puoli-integroidut ovat yleensä pariskunta-autoja. Jos pitää ruokailuryhmästä petiä ruveta jumppaamaan joka ilta ja aamu, niin varmasti hermo menee. Ennemmin tai myöhemmin.
Kantavuus kannattaa tarkistaa ja selvittää todellinen paino. Oman papereissa 2990 kg, punnittu 3200 kg.
Truma Combi jos on, niin hyvä. Mieluiten ilman E:tä eli ilman sähkölämmitysmahdol lisuutta, koska silloin sitä ei pysty korjaamaan.
-
Kyllä se integroitu meikämannen tarpeisiin. Talvellaki kiva käyttää, hiihtoa jne.
-
L-keittiö, takatalli ja iso jääkaappi ovat hyviä ominaisuuksia. Pitkittäiset sängytkin varmaan hyvät, mutta ne aiheuttavat yleensä enemmän tai vähemmän hukkatilaa. Omassa käytössä pitkittäisvuoteitte n välit ja sivut olisivat todennäköisesti täynnä tavaraa, kasseja ym. Mutta jonnekin nekin on laitettava. Lämmitysmuoto on kolmen vuodenajan matkailussa ihan sama. Talvimatkailussa takaveto, integroitu ja Alde, niin voi käyttää verbiä nauttia, eikä pärjätä tai selviytyä.
-
Siitä alkovista sinällään varsinaista haittaa ole kuin korkeintaan laivareissuilla, joten sitä en miinuksena juuri pitäisi.
Mitähän haittaa alkovista on laivareissuilla?
Ei ainakaan lipun hintaan vaikuta, ihan sama on, oli sitten korkeus 2.60 tai 3.15, jolle välille enin osa asettuu.
-
Kyllä tässä hiljalleen kallistuu alkovin suuntaan. Silloin on pedit kaikille valmiina tai tarvittaessa saa potkivalle nukkujalle tehdä pedin pöydälle. Kun kaikki nukkuu reissussa paremmin on kaikilla mukavampaa ja viihdytään enempi. Alkovi kaiketi lisää kulutusta niin kuin Alan tuolla jossain mainitsi 1 - 1.5 l/100 km mut jos miettii niin se on aika pientä. 1000 km reilu 10 l, ei ehdi vuodessa tehdä kuin tankillisen. Se on pieni kustannus että selviää useimmiten ilman pedin teko jumppaa ja saa nukkua ilman että joku monottaa monta kertaa yössä kylkeen.
Tuossa katselemassani alkovissa joutuu luopumaan isosta jääkaapista mutta ainakin toistaiseksi kauppoja löytyy joka kylästä avoinna sunnuntaisinkin. Samoin siinä ei ole L-keittiötä jonka kuvittelen olevan hyvin toimiva ratkaisu.
-
L keittiö ja kaksi allasta, toimii meillä ainakin hyvin. Toinen altaista on matala ja tiskatessa siihen voi latoa astioita odottamaan huuhtelua. Siihen löytyy kanneksi (kumpaankin käy) paksu puinen. Iso jääkaappi on kyllä aika isolla käyttöasteella vaikka meitä reissaa ainoastaan kaksi + 3 eläintä.
Alkoviauto on perheelle hyvä ja pysyy kohtuullisissa mitoissa, tässäkin käyttö ratkaisee onko koolla väliä ja toisaalta maavara voi olla ongelma, yleensä takavetoisissa korkeampi.
-
Ei kannata etsiä toimivaa ratkaisua alle 7 m:in autoon. Mieluummin lähemmäs kasi metrinen olisi hyvä ja käytännöllinen.
-
En tiedä mihin on unohdettu tuo parkkiruutuun sopivat alkovi asuntoautot valmistajien toimesta.
Maailman kätevin ja kokoluokaltaan tilavin. Ja alle 5 metriä pitkä.
Ainakin Detsku teki sitä vuoteen 1997 asti. Ovi oli perässä ja keittiö heti vasemmalla ja auton keskellä istuinryhmät.
Esim Ford Matkaaja.
https://www.nettikaravaani.com/matkaaja/transit-100l/1504116
-
En tiedä mihin on unohdettu tuo parkkiruutuun sopivat alkovi asuntoautot valmistajien toimesta.
Maailman kätevin ja kokoluokaltaan tilavin. Ja alle 5 metriä pitkä.
Ainakin Detsku teki sitä vuoteen 1997 asti. Ovi oli perässä ja keittiö heti vasemmalla ja auton keskellä istuinryhmät.
Esim Ford Matkaaja.
https://www.nettikaravaani.com/matkaaja/transit-100l/1504116
Uuden ostajat päättää mitä myydään eli ostoksille niin ne alkaa niitä tekemään, kunhan etsit muutaman sata ostajaa lisää.😉
P.s. Saksassa on useita valmistajia jotka tekee just semmosen kun haluat.
-
Ei kannata etsiä toimivaa ratkaisua alle 7 m:in autoon. Mieluummin lähemmäs kasi metrinen olisi hyvä ja käytännöllinen.
Eihän sellaista kukaan huoli, edes ilmaiseksi.
-
Kyllä tässä hiljalleen kallistuu alkovin suuntaan. Silloin on pedit kaikille valmiina tai tarvittaessa saa potkivalle nukkujalle tehdä pedin pöydälle. Kun kaikki nukkuu reissussa paremmin on kaikilla mukavampaa ja viihdytään enempi. Alkovi kaiketi lisää kulutusta niin kuin Alan tuolla jossain mainitsi 1 - 1.5 l/100 km mut jos miettii niin se on aika pientä. 1000 km reilu 10 l, ei ehdi vuodessa tehdä kuin tankillisen. Se on pieni kustannus että selviää useimmiten ilman pedin teko jumppaa ja saa nukkua ilman että joku monottaa monta kertaa yössä kylkeen.
Tuossa katselemassani alkovissa joutuu luopumaan isosta jääkaapista mutta ainakin toistaiseksi kauppoja löytyy joka kylästä avoinna sunnuntaisinkin. Samoin siinä ei ole L-keittiötä jonka kuvittelen olevan hyvin toimiva ratkaisu.
Kunnioitan kaikkien ratkailuja vaikka kyseessä olisi teltta. Kaikki on yksilön henk.koht.asioita. Itsellä ollut kerran alkovimalli. Käyttökokemuksen jälkeen ei enää koskaan. (tai no, sellaiseen hintaan joka tuottaa myydessä nettoa, mutta ei käyttöön.) En halua kiivetä tikkaita pieneen alaan. Mutta kuten totesin, jokainen parhaaksi kokemallaan automallilla ja nautii elämästään.
-
^
Vähän samaa näkemystä tässä fundeeratessa. Ensimmäisenä hankitun alkovi ratkaisun ja kolmen käyttövuoden jälkeen on tässä välivuotta (ehkä useampaakin) pidellessä alkanut hiljalleen kaivata sitä seuraavaa matkakulkinetta. Ensimmäisenä pitkittäisiä erillisvuoteita. Silloin ehkä mallina olisi puoli-integroitu. Iso jääkaappi ja kiertovesilämmitys. Takaveto ja tallitilaa hyvin toivottava.
-
^
Vähän samaa näkemystä tässä fundeeratessa. Ensimmäisenä hankitun alkovi ratkaisun ja kolmen käyttövuoden jälkeen on tässä välivuotta (ehkä useampaakin) pidellessä alkanut hiljalleen kaivata sitä seuraavaa matkakulkinetta. Ensimmäisenä pitkittäisiä erillisvuoteita. Silloin ehkä mallina olisi puoli-integroitu. Iso jääkaappi ja kiertovesilämmitys. Takaveto ja tallitilaa hyvin toivottava.
Nyt kannatta kysyä tsahkalilta, kuinka tuo onnistuu alle 7m:n autoon. ;D
-
Tuntuu että alkovi jakaa mielipiteet tasan kahteen ryhmään, siitä tykkää tosissaan tai sitä inhoaa. Itsellä ei ole aikomusta kiipeillä sinne nukkumaan vaan laittaa jälkeläiset sinne silloin kun ovat mukana.
Harvassa kommentissa mitä olen lukenut alkovia moititaan muuton kuin sen käytön suhteen. Harvassa on kommentit joiden mukaan se haittaisi ajossa (mitä on tuuli herkempi ja kulutus isompi). Katselin vähän lauttojen hinnastoja niin korkeuden puolesta on sama onko puoli-integroitu vai alkovi, alle 2.4 m tai 4.2 m (jos muistan oikein). Enemmin tuli pituus vastaan, alle 7 m selvästi halvempi kuin siitä pidempi. Tietenkin jos olisi alle 5 m niin olisi vielä edullisempi.
Itsellä matkalaisen määrä ei aina ole sama eikä haluaisi hankkia autoa jossa osa pitää jättää matkasta pois paikkojen puutteen vuoksi. 4 on minimi mut viisikin ihan mahdollinen.
Omaan budjettiin (~ 20 k€) ei oikein ole tullut vastaan mielenkiintoisia integroituja joten päätös taitaa kallistua alkovin suuntaan.
-
Nyt kannatta kysyä tsahkalilta, kuinka tuo onnistuu alle 7m:n autoon. ;D
Niin. Aloittajan viestissähän tosiaan mainittiin alle 7 metriä. Osaltani esitin auton hankinta mietteitä. Jos seuraava on metrin pidempi kuin edellinen, niin en itse koe sitä ongelmaksi. Tokkopa näitä vaateita sen alle mahdutetaan.
-
Itsellä matkalaisen määrä ei aina ole sama eikä haluaisi hankkia autoa jossa osa pitää jättää matkasta pois paikkojen puutteen vuoksi. 4 on minimi mut viisikin ihan mahdollinen.
No eikös se tässä jo tule, enempi on parempi ;D Mutta tosiaan jälkikasvulle ihan passeli paikka tuo alkovi, itsekään sinne koskaan jaksanut kiivetä vaan se oli tyttären valtakuntaa. Tunki omat kamppeensa sinne ihan keulaan (tuossa as.autossamme keulassa ei ollut ikkunaakaan) ja nukkui sitten laidalla, pienellä turvaseinällä varustteuna toki ettei pääse unissaan tippumaan 8)
Niin ja winkkinä tuo alkovi kun on korkealla, niin siellä tartte juuri kuin kylkeään kääntää ja koko auto jo heiluu = tukijalkoja suosittelen lämpimästi, jos ei satunnainen laivamainen keinunta keskellä yötä takapetillä kiinnosta Thumb
-
No kirjoitellaanpas täältä alkovista maaten. Meillä takana kerrossänky pitkittäin ja alkovi. Kiipeämistä toki vaatii mutta ei haittaa ainakaan minua eikä lapsia. Tilaa nukkua on ihan kivasti ja kun yksin olen sattunut reissun pääle tänään niin valintani nukkumapaikaksi oli ilman muuta alkovi. Meillä auto on muistaaksei 640 pitkä tai jotain siihen suuntaan. Lapsethan tänne kiipeäö huvikseen leikkimään useinkin.
Meillä reiissataan sen verran liikuen ja ollaan r issattu tähän asti alueilla että oikeastaan lähes joka päivä pääsee tsrvittaessa kauppaan joten pienen jääkaapin kapasiteetti ei meillä neljällä hengellä ole koskaan ollut issue. Kyykkimistä js polvistumista vaatii toki sijoittelunsa puolesta.
Itse tosiaan laiskana petaajana ja joskus väsyneenä ärtyisänä arvostan todella korkealle sitä että kaikilla on nukkumapaikks johon voi vaan mennä kun alkas väsyttämään. Lisäksi vaikka kaikki muut on nukkumassa niin pöytäryh ässä voi vielä hyvin viettää aikas kuten muutenkin. Nämä tämän alkovin hyviä puolia.
Jotkut ei kai tykkää ulkonäöstä. Minua ei haittaa. Perheellisille alkovia pidän ihan hyvänä vaihtoehtona. Viisi nukkumapaikkaa vaatii jo toki vielä yhden lisää tähän neljään. Ratkaisu toki riippuu paljon reissaajien iästäkin. Tänne alkoviin meidän lasten ikäisiä menee nukkumaan tarvittaessa helpostikin kolme.
-
Jos jatkuvasti valmiita paikkoja tarttee neljä ja integroitu on liian kallis, niin alkovi on ihan hyvä. Ja junnuille ehken jopa mieleisempi kuin integroidun laskuvuode. Itse en alkovissa viihtynyt ja ei liene kukaan muukaan samaan aikaan samassa autossa. Illalla paukkui kädet kattoon, yöllä hohkasi kylmää, aamulla pää kattoon jne. Mutta voisin kuvitella, että juniorista korkealla oleva pesä on paras paikka nukkua.
-
Harvassa kommentissa mitä olen lukenut alkovia moititaan muuton kuin sen käytön suhteen. Harvassa on kommentit joiden mukaan se haittaisi ajossa (mitä on tuuli herkempi ja kulutus isompi).
Itsellä matkalaisen määrä ei aina ole sama eikä haluaisi hankkia autoa jossa osa pitää jättää matkasta pois paikkojen puutteen vuoksi. 4 on minimi mut viisikin ihan mahdollinen.
Omaan budjettiin (~ 20 k€) ei oikein ole tullut vastaan mielenkiintoisia integroituja joten päätös taitaa kallistua alkovin suuntaan.
Kuten todettua, kulutus on suurempi ja haittaa se ajossa, jos ajonopeus on korkea tai tuulee. Silti oli aivan mahdollista ajaa noin 125 km/h nopeudella parin-kolmen tunnin siirtymä autobahnilla, kun tarve sellaiseen tuli. Silloin pitää toki kaiken olla kunnossa, renkaiden varsinkin. Moottoriteholla voi kompensoida alkovin vastusta. Ducato 1.9 TD koneella alkoviautossa on kiireettömän miehen kulkine, mutta 2.8 lienee jo paljon parempi (ajokokemusta sellaisella mulla on vain vähän, mutta arvot paperilla huikean paljon paremmat). Transitin 140 hv kone jaksaa oikein hyvin.
Kuten Raksaus totesi viestissään, jonka voisin itsekin täysin allekirjoittaa, kerrossänkypohja on erittäin toimiva, etenkin jos siinä on myös ulkoa käytettävä tavaratila alemman sängyn alla. Jossain tuollaisessahan voi hyvin olla ruokailuryhmästä tehtävä peti, jossa nukkuu aikuinen tai kaksi lasta.
Itse olen suhteellisen isokokoinen enkä erityisen notkea, mutta viihdyn alkovissa hyvin, eikä kiipeily haittaa. Hymerissä on kunnon patja ja sälepohja alkovissakin, lisäksi meillä on 5 cm memory foam-petari. Vie saman verran tilaa korkeussuunnassa, mutta lisää mukavuutta.
Alkoviautoja on uusina myytävänä vähän, koska uusia autoja ostavat lähinnä 60+ vuotiaat pariskunnat, jotka varmaan 70-80% valitsevat puoli-integroidun.
Jos käyttö painottuu sulan maan aikaan, jää integroidun suurin etu eli lämpimämpi etuosa hyödyntämättä. Roikkupedistä toiset tykkää ja toiset ei, ja on niitäkin erilaisia. Jää hivenen avarampi ja valoisampi keula jäljelle (sekä kallis tuulilasi ja muut korivalmistajan tekemät etupään osat, vaikeampi huollettavuus, mahdolliset jäähdytys- ja lämpimyysongelmat ja hankala kulmien arviointi).
En muuten muista, mitä kalustoa aloittajalla on ollut, jotta kirjoittelinko itsestäänselvyyksiä ... en kuitenkaan perustelemattomia tokaisuja, joista ei ole *elvetinkään hyötyä kenellekään. Niitä kannattaa kuunnella, joilla riittää kykyä suhtautua kriittisesti omiin valintoihin.
-
Nyt kannatta kysyä tsahkalilta, kuinka tuo onnistuu alle 7m:n autoon. ;D
Ei sen tarvi onnistuakaan.
Toisaalta, jos ei enää voi edes nukkua vierekkäin, eikö olisi parempi ostaa kaksi autoa?
Itse en myöskään kokenut alkovissa asumista mitenkään ahistavaksi.
-
Itsellä on ollut alkovi poikittaisille kerrossängyillä, 6,5 m chausson flach 3 ja nykyinen intekroitu roikkuvuoteella, 7,4 m bavaria G 740.
Ja kyllä omien kokemusten mukaan suosittelen, jos autossa on jatkuvasti neljä yöpyjää, alkovimallia.
Siinä vaiheessa kun lapset alkaa olla nuoria ja uni maistuu, alkaa tuo sängyn nostelu aamuisin ketuttaa,
vaikkei se kummoinen homma olekkaan.
Ja jos lay out on vielä junapenkeillä, niin paranee edelleen, sillä kääntyvillä penkeillä oleva peltikoppi on kapea.
Tuossa yksi esimekki.
https://www.nettikaravaani.com/challenger/genesis-163/1506432
-
Ducato 1.9 TD koneella alkoviautossa on kiireettömän miehen kulkine, mutta 2.8 lienee jo paljon parempi (ajokokemusta sellaisella mulla on vain vähän, mutta arvot paperilla huikean paljon paremmat). Transitin 140 hv kone jaksaa oikein hyvin.
Tuo onkin sitten ihan oma juttunsa, kiireettömälle riittää vaatimattomampikin, mutta kyllä se riittävä teho tuo myös oman nautintonsa matkantekoon. Meillä as.autossa oli 3.0dCi 140 ja kyllä tuo ihan muikeasti jo liikkui kokoisekseen alkovi-kopiksi. Kiihdytyskaistaltak in pääsi liikennevirtaan mukaan ilman että oli 2km tyhjää ja ylämäissäkin jaksoi pitää marssinopeutensa mukisemati. Muista varusteista cruise sekä vähintään ohjaamon ilmastointi on aikalailla ainakin omalla Must! listallani 8)
-
Muista varusteista cruise sekä vähintään ohjaamon ilmastointi on aikalailla ainakin omalla Must! listallani 8)
Tämän kesän helteissä jopa Suomessa oli kyllä useampikin ilta jolloin olisin kaivannut ilmastointia autoon. Mutta enemmänkin sitä asuntopuole. Ja nimenomaan nukkumista ajatellen. Toki kesähelteillä ohjaamossa lämmin oli mutta ei lainkaan niin kuin tavallisessa henkilöautossa. Alkovi tuo meillä ainakin aikalailla suojaisuutta. Ikkunoita voi myös pitää melkein kokonaan auki ilman että ajoviima ainakaan meidän 80 kilsan nopeudessa alkaa muodostamaan mitään häiritseviä pyörteitä. (Tosin hantin puolen ovesta puuttuu veivi, joten vain toinen ikkunoista on käytännössä käytössä sekin voi noihin vaikuttaa) Lisäksi alkovi suojaa sadekelilläkin niin että ajossakin ikkunaa voi pitää ainakin kolmasosan auki ilman että vettä tulee sisälle edes tuulilasista valuen.
Vakionopeudensäätim en puutteen kyllä huomasin ensimmäisenä kesänä kun tehtiin vielä pidempi ajolenkki heti alkuun. En muista että koskaan aiemmin olisi kaaasujalka samalla tavalla tuntunut väsyvän. Tämä olisi itselleni isompi plussa melkein kuin tuo ilmastointi. Mutta ei varsinainen ratkaiseva tekijä meillä asuntoautoa miettiessä. Meillä varmaan ratkaisevat on sisätilojen toimivuus seuraavassa myös takatalli ja kantavuus. Ensimmäsitä ostaessa merkityksellistä oli että pitää voida ajaa b-kortilla. Nyt olen jo lähtökohtaisesti enemmänkin haaveillut c kortillisesta ja ajatellut budjetoivani sitten kortin ajokustannukset mukaan. Tämä siis juurikin tuosta kantavuussyystä. Seuraavaksi autoksi haavrilen sellaisesta jossa tuota täytyy vähän vähemmän miettiä.
-
Tuossa yksi esimerkki.
https://www.nettikaravaani.com/challenger/genesis-163/1506432
Hyvä tuo sohva. Thumb
-
Näin pitkä, kun tämä vaunu ja ohjaamo aisan tilalle ja tämmönen pohja ratkaisu, niin ois ehkä oikea Thumb
-
Näin pitkä, kun tämä vaunu ja ohjaamo aisan tilalle ja tämmönen pohja ratkaisu, niin ois ehkä oikea Thumb
Noin se voisi ehkä vielä toimiakin, mutta monessa kohtaa se pelkkä as.osa on about samanmittainen ja tällöin se as.auton ohjaamo on kaikki pois sisätiloista. Näin kävi meilläkin kun vaihdettiin autosta vaunuun ja ensialkuun ihmeteltiin tilan avaruutta vaikka as.osan pituus ei mihinkään muuttunutkaan. Juu juu, kapteenijakkarat pyörähtää dineten istuimiksi = ei tuo ohjaamo nyt täysin käyttämätöntä tilaa kuitenkaan ole leiriytyessäkään, mutta eipä ole vaunun keulassa moisia alkovin rakenteitakaan sitä tilatuntua ahistamassa 8)
Tonen juttu on sitten tosiaan nuo säilytystilat, joita ei about koskaan ole liikaa. Vieläpä jos osa on lisäksi ulkoluukuilla niin aina vaan parempi ja niihin vermeisiin pääsee käsiksi sisätilojen kautta pujottelemati, retkuleen kiintokalusteita kolhimati. Ja tässä mielessä tuo vaunu onkin tarjonnut yläkaappitilaa ihan toiseen malliin mitä entinen as.automme. Myöskin dineten molempien istuinten alla on laatikot, autossa kun oli vain 1-puoleinen dinette kun oli nuo kapteeni-jakkarat ohjaamossa. Eli nyt vaunussa tuota säilytystilaa on siis aika selkeästikin enempi :)
-
Tuntuu että alkovi jakaa mielipiteet tasan kahteen ryhmään, siitä tykkää tosissaan tai sitä inhoaa. Itsellä ei ole aikomusta kiipeillä sinne nukkumaan vaan laittaa jälkeläiset sinne silloin kun ovat mukana.
Harvassa kommentissa mitä olen lukenut alkovia moititaan muuton kuin sen käytön suhteen. Harvassa on kommentit joiden mukaan se haittaisi ajossa (mitä on tuuli herkempi ja kulutus isompi).
Mielipiteitä jakaa mutta itse teet kuitenkin valintasi.
Laitetaan ajomielipide kun sitä pyysit :) Meillä ollut alkovi (Adria Fiuden 2,3JTDI alustalla) oli meluisa maantienopeuksissa. Sen huomasi selvästi jo Suomen 80km/h nopeudella mutta Keski-Euroopassa motarilla se oli jo suorastaan ikävää ja väsyttävää. Ohjaamon ja pöytäryhmän välinen keskustelu piti suorittaa huutamalla.
Kun vaihdoimme integroituun oli suuri nautinto keskustella normaalisti perheen kanssa...
Muitakin syitä on miksei minulle tule enää alkovia on, mutta ne ei varsinaisesti liity ajamiseen.
-
Laitetaan ajomielipide kun sitä pyysit :) Meillä ollut alkovi (Adria Fiuden 2,3JTDI alustalla) oli meluisa maantienopeuksissa. Sen huomasi selvästi jo Suomen 80km/h nopeudella mutta Keski-Euroopassa motarilla se oli jo suorastaan ikävää ja väsyttävää. Ohjaamon ja pöytäryhmän välinen keskustelu piti suorittaa huutamalla.
Väität ilmeisesti, että alkovi lisää meluisuutta? :o
Kun aikoinaan laitoin Viiatin alustaan lisää vällyä, koppi muuttui puhumiskelpoiseksi.
Alkoville ei tehty mitään.
Jotta ei väite ainakaan mikään yleispätevä ole.
-
Kyllähän se II mallin ducan koppi on aika kaikukoppa, jos ei mitään tee. Rengasvalinnoilla on merkitystä tuon meluisuuden suhteen ja myös sillä onko autossa moottoripohjalevy ja lokarit ja massaus tehty. Hyttiin voi laittaa kokolattiamaton jonka alle joustavat äänieristevaahtolev yt. Minulla oli tarkoitus vielä ottaa tuo katon verhoilu sieltä hytistä jossain välissä auki ja verhoilla se, sekä katsoa tarvisko fyllätä jollain. Ja tosiaan, aina voi enemmänkin tehdä jos haluaa.
-
Vielä on muutama vaihtoehto joiden välillä heitän hattua mikä voisi olla sopiva. Nyt sitten jäin miettimään kenen valmistajan asunto-osa.
Tarjolla on merkkiä jos toista... LMC, Rimor, Adria, Challenger, Chausson, Hymer, T.E.C, AutoRoller jne.
Sen sain selvää että Chausson ja Challenger taitaa olla sisarmerkkejä Ranskan maalta. Samoin kuin Rimor ja AutoRoller Italiasta. Hymer, LMC ja T.E.C tulee kaiketi samasta konsernista Saksasta. Olen hakemassa enintään kolmen vuodenajan autoa, talven kylmimmän ajan saa odotella seuraavaa käyttökertaa. Reissaaminen painottuu suurelta osin kesärengas keleihin.
Noiden koppien välillä taitaa olla jotankin tason laatu eroja, onko jotain mistä kannattaa ehdottomasti pitää sormet erossa? Olen jo lukenut että Hymer taitaa olla sieltä laadukkaimmasta päästä mutta tarjontaa on niukasti.
-
Olen jo lukenut että Hymer taitaa olla sieltä laadukkaimmasta päästä mutta tarjontaa on niukasti.
Eikös noita integroituna liuta löydy. Ihan hintaluokassaankin, tai MB:n alustalla vähän kalliimpana.
-
Minkä hintasta haetaan? Hymerin alkoviautoa löytyy 20 ja 30 hintaluokistakin ihan nettikaravaanista. Rinta-Joupillakin taitaa olla ford alustaisina, eikä uutta häpee.Integroituja näkyy olevan myös. Puolintikkana Tramppia on muutama tullu vastaan...Muutaman löydöksen heitän tähän. Tuo transit on hieno kone, laitoin tähän kun olen tuossa kylällä sen nähnyt.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/524/1498049
https://www.nettikaravaani.com/hymer/c-642/1504622
Puoli-integroitua
https://www.nettikaravaani.com/hymer/tramp-t655/1501080
https://www.nettikaravaani.com/hymer/tramp-t-655/1505322
Integr.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/b-524/1503842
-
Mulla kun on tuollainen Transit-alustainen Hymer Camp, niin kerron, että suurin osa on Touring Carsin entisiä vuokra-autoja. Siinä on varmasti hyvät ja huonot puolet. Ne erottaa teippien ja Hymerin logon puuttumisesta keulalta. Kone pitää olla päivitetty softaltaan. Tehoa on hyvin ja alusta pehmeä, todennäköisesti tuntuu pitemmissä versioissa, kuten tuo, vielä enemmän. Itse laitatin pian lisäjouset. Ilmastointi todennäköisesti kaikissa.