Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Arska - 29.07.2018 kello on 16:52
-
Perjantaina alkoi vastaa tulivat vilkuttaa valoja mulle, keula oli pimeenä, eikä edes mittariston ajovalojen merkkivalokaan loistanut virheenä. Jossain vaiheessa valot alkoi taas itsekseen palamaan. No tänään lähtiessä kotio päin valot toimi moitteetta, kunnes sammutin auton huoltiksella niin eipä ole ajovaloja enää. Pitkät kyllä toimii.
Onko kukaan törmännyt moiseen vikaan?? Mistä aloittaisi vian etsinnän.
-
Mikä Ducato vm?
-
Vm. 2005.
2,8 jtd
-
Niin myös parkki valot on pimeenä.
Ajoin just nimismiehen kiharoista niin iha kuin ajovalojen merkkivalo olis mittaristossa välähtänyt. Voisiko sulakerasia olla syynä valojen puuttumiseen?
-
Olisiko noista apuja
Lähivalot
(https://karavaanari.org/kuvat/1532885999.jpg)
Lähivalot
(https://karavaanari.org/kuvat/1532886008.jpg)
Parkit
(https://karavaanari.org/kuvat/1532886042.jpg)
Parkit
(https://karavaanari.org/kuvat/1532886046.jpg)
Pitkät
(https://karavaanari.org/kuvat/1532886050.jpg)
Pitkät
(https://karavaanari.org/kuvat/1532886054.jpg)
-
Kiitos, kyllähän nuista kuvista hyötyä on, jopa minä niistä jotain ymmärrän. Huomenna tutkitaan.
-
Maadoitusvika? Ooppelissa oli joskus samanlaista ongelmaa.
-
Valoviiksessä oli omassa (-04) Ducatossa kontaktihäikkää joka poistui useamman kerran valoja päälle-pois r*nkkaamalla eikä ole sen jälkeen vihoitellut.
-
Löysinpä vian, johto löysällä valoviiksen liittimessä. Ihmeellisesti oli johto teipattu, tämä kenkkuileva johto teki pari 90 asteen mutkaa. Todennäköisesti ollut ikänsä liian kireällä ja nyt sitten liitin löystynyt.
Kiitoset kaikille..
-
Valokytkimen liitin oli minulla syynä tähän. Liitin itsessään vähän väljä. Laitoin hammastikun kiilaamaan liitintä tiiviimmin paikallaan ja nyt toimii.
Eli purkamiseen neljä ruuvia pois siitä muovikotelosta ratin varren ympäriltä. Liitin oli se vasemman eli oven puoleinen n 3 cm leveä moninapaliitin. Hammastikku liittimen urospuolen yläpuolelle.
-
Hammastikku onkin oiva väline ajovalojen korjaukseen. Suosittelen liitoksen asiallista korjausta.
-
Hammastikku onkin oiva väline ajovalojen korjaukseen. Suosittelen liitoksen asiallista korjausta.
Minä ole joskus tien päällä käyttänyt korjauksiin jesaria ja nippusiteitäkin...
-
Pikakorjaus tehdään niillä välineillä mitä on saatavissa. Pysyvä korjaus tehdään kunnolla ja oikeilla tarvikkeilla. Hammastikku ei sähköliitoksen korjaukseen kuulu.
-
väljät tasi hapettuneet liittimet saa vaihdettua...tai siis niiden kytkentä osat.
Kiinasta ainakin saa sellaasia työkalua joilla saa purettua nuo liittimet ja vaihdettua kontakti osat.
Muutaman liittimen tuossa huoltanut ja toimii.... Thumb
-
2002 Ducato. Muutama vuosi sitten Saksan autobahnalla lähivalot hävisi kesken ajon, pimeällä. Kuskin puolella sulakerasiaa heiluttelemalla tulivat takaisin. Myös mittaristossa vihreä merkkivalo sammui.
Tänä kesänä sama juttu. taas sulakkeet esille. Mittariston merkkivalon sulake löystyy, hieman sulakkeen tappeja kääntämällä taas tiukkana ja valot ok.
-
Puuruuvit kun löystyy niin laitan nippusiteen pään kierteisiin ja taas pysyy kiinni.
-
No niin ,olinpa lähdössä viemään aamulla vaimoa töihin niin eipä ollut taaskaan valoja matka-autossa, purin valoviiksen esille ja liitinhän siellä on ottanut vähän itseensä, eli ei lukitse johtoa liittimeen enää lainkaan. Vähän oli virtajohto ottanut lämpöä kun oli vajaan sentin matkalta kuori sulanut. Kait se oli huonosta liitoksesta johtuen vähän kuumentunut liikaa. Hyvä ettei palanut koko roska.
-
No niin ,olinpa lähdössä viemään aamulla vaimoa töihin niin eipä ollut taaskaan valoja matka-autossa, purin valoviiksen esille ja liitinhän siellä on ottanut vähän itseensä, eli ei lukitse johtoa liittimeen enää lainkaan. Vähän oli virtajohto ottanut lämpöä kun oli vajaan sentin matkalta kuori sulanut. Kait se oli huonosta liitoksesta johtuen vähän kuumentunut liikaa. Hyvä ettei palanut koko roska.
Kannattaisi kyllä releistää ne valot, ettei kaikki virta kierrä valoviiksen ja katkaisijan kautta. ;)
-
Kannattaisi kyllä releistää ne valot, ettei kaikki virta kierrä valoviiksen ja katkaisijan kautta. ;)
Varmaankin, tulee sille hintaa kun joutuu sen jossain autosähkö firmassa teettämään. Vielä oli työelämästä hyötyä vaikka eläkepäiviä oon jo 3 vuotta pitänyt, uusi liitin ei maksanut mitään. Nyt tässä tinaillaan..
-
Varmaankin, tulee sille hintaa kun joutuu sen jossain autosähkö firmassa teettämään.
Kun ikäsi olet 'näperrellyt', niin kyllä muutana releen ruuvaus onnistuu!
-
Kun ikäsi olet 'näperrellyt', niin kyllä muutana releen ruuvaus onnistuu!
Niinpä Thumb
Mitä ite oon noita releistänyt, niin otetaan valon johtonippu ulos valaisimesta ja puretaan siitä ulos lyhyen- ja pitkänvalon johto. Nuot otetaan herätteeksi releille oikeilla liittimillä ilman mitään rosvoliittimiä.
Sitten lisätään nippuun valolle menevät johdot releiltä lampunkannoille ja paketoidaan nippu alkuperäistä vastaavaksi.
Virta releille suoraan laturiln navalta sulakkeen kera.
Toiselle puolelle sama homma, tai sitten vaan releiden tuplaliittimestä pelkät johdot toiseen valaismeen.
Ja tarkastetaan että myös lampun maajohto on riittävän paksu ja vaihdetaan tarvittaessa parempilaatuiseen ;)
-
Juu Ossi, helppoa tuo on heinänteko talvella, ainakin teoriassa :D. Jäis multa tekemättä.
-
Juu Ossi, helppoa tuo on heinänteko talvella, ainakin teoriassa :D. Jäis multa tekemättä.
Se on kyllä oikeasti paljon helpompaa kuin tehdä suorasta hopealangasta jotain nättiä ;D
-
heippa! halpa-hallista löytyi( lisävalojen) kytkentäsarja jossa on kaikki tarviitava. varokkeet,releet,lampunkannat ym. helppo kytkeä. hinta n.15 €
jännite nousi lampun kannalla melkein 2v. H4. sarja on tarkoitettu parantamaan vanhaa kaapelointia.