Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Karre - 18.07.2018 kello on 10:49
-
Hei
Tuli hommattu vaunu jossa ei ole akustoa aiemmin ollut käytössä. Sain nyt liitetty uuden akun sulakkeineen järjestelmään ja valot toimii. Löysin manuaalista kaavion jossa olisi paikka laturille S39 (asennan aurinkopaneelin lataussäätimen) sekä lähdöt kuormalle/akulle S38. Onko jollain kokemusta/ymmärrystä voinko liittää kuvassa olevaan paikkaan liitännät noin?
Huomasin myös, että kun akku on kiinni pistokkeen navassa 9 (jatkuvavirta) ja kaikki laitteet sammutettu niin kulutus 0.12 A. Vaunussa ei ole esim radiota joka kuluttaa... Kun kytkin 230v niin kulutus meni 0.
Suuret kiitokset jos joku voi auttaa. Saa vinkata löytyykö Varsinais-suoen alueelta käsistään taitavaa sähkö/kaasu ammattilaista? Minulla olisi muutama mielenkiintoinen homma vaunuun tulossa.
-
poksin rele kytkee päävirran ollessa päällä akun releen kautta järjestelmään ja tuo virta mikä menee johtuu siitä. kyllä voi kytkeä aurinkopaneelin säätimen siihen mikäli sähköpoksi tukee sellaista virtaa mikä on mahdollista paneeleilta tulla...
-
Minkälainen Dometikin muuntaja on käytössä kun siellä on yleensä akkuliitäntä valmiina.
(https://karavaanari.org/kuvat/1531914569.jpg)
-
Minkälainen Dometikin muuntaja on käytössä kun siellä on yleensä akkuliitäntä valmiina.
(https://karavaanari.org/kuvat/1531914569.jpg)
En saanu kopsattuu mutta tossa ylempänä oleva aloittajan kuva
Eikö tossa kuvassa ollu akku liitäntä?
-
En saanu kopsattuu mutta tossa ylempänä oleva aloittajan kuva
Eikö tossa kuvassa ollu akku liitäntä?
Näyttää tuossa uudemmassa olevan, en huomannut. Jos Dometikin muuntaja on täysin kalustettu ( sulakkeet muuntajassa ) niin silloin siinä on myös akun sisäänmeno ja DC/DC-laturia käytetään muuntajan jännitteestä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1531932155.jpg)
-
No tuon periaatekuvan mukaisesti ainakin tuohon omaan vaunuuni akun kiinni nykersin ja toimii Thumb
Tuossa tosin oli nuo Batt-nastat jo muutenkin kyllä käytössä, menivät 13-pin liittimen jatkuvaan virtaan, eli noin periaatteessa siis auton akulle. No siihen vaan vaunun oma akku rinnalle suoraan samoihin karvoihin ja pistokkeelle menevään johtoon 12V rele, joka vetää vain kun 13-pin liittimen lataus-nastoihin tulee virta = auton ja vaunun akut ovat siis irti toisistaan jos auto ei ole käynnissä. Ja akun nastoihin vielä ihan tavallinen 230VAC ylläpitolaturi suoraan kiinni, niin saa vaunun akun latinkiinkin maasähköstä 8)
-
Hei, kiitos neuvoista. Sain nyt liitettyä ja pelaa.
Onko kukaan foorumilaisista muuttanut kaasukaappia kompurakaapiksi? Tai onko kukaan irroittanut Hobbyn slim tower jääkaappia, onko vaikea homma? Seuraavaksi pitää tuo kaasukaappi vaihtaa.. Ei vaan löydy saman kokoista kompurakaappia tilalle.
-
Seuraavaksi pitää tuo kaasukaappi vaihtaa.. Ei vaan löydy saman kokoista kompurakaappia tilalle.
Osta 'tavallinen' jääkaappi ja vaihdata siihen 12V kompura, tai käytä intikkaa.
-
Osta 'tavallinen' jääkaappi ja ... käytä intikkaa.
Impussa vaan pitää olla potkua melkoisesti jotta jaksaa sen kaapin käynnistää, vaikka itse käynti ei sitten juuri imppua kuormitakaan :-\
-
Impussa vaan pitää olla potkua melkoisesti jotta jaksaa sen kaapin käynnistää, vaikka itse käynti ei sitten juuri imppua kuormitakaan :-\
Muistaakseni 1kW riittää kaapin käynnistykseen.
Tämä on muistikuva, kun meillä on isompi.
-
Ongelma on kaapin koko. 230volttiset ovat lähes aina paljon leveempiä kuin 12v kaapit. Olen löytänyt yhden, mutta sekin 2cm liian leveä ^-^ 42cm leveä, ~ 45 syvä, 129cm korkea.