Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Hanu - 28.06.2018 kello on 18:12
-
Moro!
Yritin etsiä täältä tietoa dieselbakteerista, mutta ei löytynyt. Eikö se todellakaan ole aiheuttanut ongelmia kenellekään?
Minulla on Peugeot J5:ssä esiintynyt käyntihäiriöitä ja pari kolme vuotta. Varsinkin kylmänä vetää huonosti ja voi sammua kun yrittää ajaa normaalisti. Aivan hiljaa ajaen kone pysyy käynnissä. Välillä kone ottaa kovasti kierroksia, vaikka painaa kaasua normaalisti. Autolla on ajettu vasta 173 000 km.
Vein nyt auton huoltoon ja pyysin vaihtamaan polttoainesuodattim en, jota ei ole koskaan vaihdettu minun aikanani. Olen ajanut vain 10 000 km sen viiden vuoden aikana, mitä auto on minulla ollut ja suodattimen vaihtoväli on muistaakseni 15 000 km. Epäilin, että auton oireet viittaavat polttoaineensaantiv aikeuksiin.
Soittivat nyt huollosta, että polttoainesuodatin ja vesikuppi ovat täynnä "paskaa". Tankista tulee huonosti tavaraa ja ilmeisesti tankissa oleva suodatin on myös tukossa ja mahdollisesti myös suuttimet. Tankki on kuulemma tosi hankala ottaa irti, että sen pääsisi puhdistamaan.
Ilmeisesti kyseessä on bakteerikasvusto, jota myös leväksi sanotaan. Sehän on ollut yleinen ongelma veneissä, kun dieselöljyn seassa oli huonolaatuista FAME biodieseliä. Jos lisäksi tankkiin on päässyt vettä, voi bakteerikasvusto alkaa kasvaa. FAME biodieseliä ei kuitenkaan tiettävästi enää myydä Suomessa, vaan uudenlaista HVO dieseliä, jota sanotaan uusiutuvaksi ja jonka ei pitäisi aiheuttaa bakteeriongelmia. Ehkä tankissa on kuitenkin ollut FAME:a jäljellä vuosien takaa. Ongelman syy on varmaan osittain siinä, että ole ajanut varsin vähän ja pitänyt tankin aina melko täynnä niin, että joukossa on ollut väistämättä vanhaa polttoainetta.
Nyt on ongelmana miten saada polttoainejärjestel mä puhtaaksi ja estetyksi "paskan" kertyminen sinne. Onko kenelläkään kokemusta bakteereja torjuvista myrkyistä? Esim. Star Briten aine lupaa paljon "Star Tron dieselin lisäaine puhdistaa suihkutussuuttimet. Poistaa karstakerrostumat. Hajottaa polttoaineessa olevan veden, bakteerit sekä levän. Säilyttää dieselpolttoaineen jopa kaksi vuotta." Jos laittaisi sitä tankkiin ja imisi sotkun pois ja sitten puhdasta polttoainetta tilalle?
t. Hanu
PS. Veneessä minulla ei ole ollut mitään ongelmia bakteerien kanssa, vaikka nytkin on suurin osa tankin sisällöstä vuodelta 2014. Purjeveneessä koneajoa tulee tosi vähän ja polttoaine seisoo kosteissa oloissa kauan, mutta suodattimet ovat aina olleet ihan puhtaat. Ihme juttu!
-
Eikös tuo ole lähinnä lämpimämpien maiden ongelma.
https://www.bellperformance.com/bell-performs-blog/diesel-fuel-algae-treatment
-
Pohja proppu tankista pois, niin töhkät tulee ulos. Uusi polttoaine tilalle (ei Sotkamosta). Suodattimen vaihto, ee muta kun liikenteeseen. Thumb
-
Eiköhän ongelma hoidu puhaltamalla tankkiin paineilmaa syöttöputkeen, jotta sihti(jos on) puhdistuu. Tankki tyhjäksi lapolla pohja imuroiden.
Tämän jälkeen uusi polttoainesuodatin.
-
Itselläni tuli juurikin tuo dieselbakteeriongel ma, traktorissa tosin.
Ei auta vaihdella suodattimia, ne menee vaan uudestaan tukkoon.
Toimiva korjaus, tankki irti ja puhdistus, polttoaineletkut ym suodatinkotelot puhtaaksi, toisin sanoen kaikki mistä menee se polttoaine läpi.
Kasauksen jälkeen uudet dieselit tankkiin ja tankkiin dieselbakteerin tappoaine esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/387671/Star-brite-Star-Tron-dieselin-lisaaine-250-ml
Tuo aine ei ole sitten jatkuvaan käyyttön, estää veden jäämisen vedenerottajaan.
-
Pohja proppu tankista pois, niin töhkät tulee ulos.
Miten lienee noita pohjaproppuja nykyautoissa?
-
Miten lienee noita pohjaproppuja nykyautoissa?
Viimeisin Peugeot J5 on valmistettu vuonna 1994.
-
Eikös tuon mahd. kondension saa helpomminkin sinne dieselin joukkoon sekoitettua, mutta se seos sitten tosiaan menee vedenerottimesta läpi ja ottaa lisäksi sinne jo mahd. kertyneen vedenkin mukaansa 8)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605821/Jaanesto-Diesel100-05-l
(https://static4.motonet.fi/img/6/605821/300/605821.jpg)