Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Kartza - 20.06.2018 kello on 21:42
-
Tänään asensin aurinkokennon ja vedin johdotukset säätimen kautta akulle. Hyvin latasi kun aurinko paistoi, mutta nyt illalla kun valo ei enää riittänyt alkoi purkaa akkuja vaikkei ollut kulutusta. :(
Eikö paneelissa tai säätimessä pitäisi olla diodi joka estää virran kulkusuunnan paneelille päin?
Melko nopeasti vielä tippui varaus akuista... :o
-
Miten totesit varauksen purkautumisen? Jos jänniteestä, mistä mihin jännite putosi?
Mittasitko virran? Paljonko oli ja mihin meni? Jos säätimelle, säädin on viallinen.
-
Säätimestä katoin. Täynnä kun oli, niin näytti 14,7V sitten tippui reilussa vartissa voltin ja risat.
Säädin ja paneeli ovat uusia, mutta voihan nekin olla maanantaikappaleita ... :o
-
Kokeileppa paljonko putoaa kun irroitat kaapelit akusta kun ovat täynnä ja mittaat sitten reilun vartin päästä yleismittarilla?
Tuskin siinä vikaa on.
-
Säätimestä katoin. Täynnä kun oli, niin näytti 14,7V sitten tippui reilussa vartissa voltin ja risat.
Säädin ja paneeli ovat uusia, mutta voihan nekin olla maanantaikappaleita ... :o
Latausjännite on eri kuin lepojännite.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Eli vaikuttaa normaalille tilanteelle.
-
Miten totesit varauksen purkautumisen? Jos jänniteestä, mistä mihin jännite putosi?
Mittasitko virran? Paljonko oli ja mihin meni? Jos säätimelle, säädin on viallinen.
miten virta mitataan? käytännössä yleismittarilla?
-
miten virta mitataan? käytännössä yleismittarilla?
Ampeerimittari pitää laittaa virtapiiriin väliin (=lyödä johto poikki ja jatkaa johto mittarilla, ehkä parempi avata joku liitos)
Tuossa aika hyvä periaatekuva:
http://2.bp.blogspot.com/-ADVgiCDariY/TuoXYsJ3_gI/AAAAAAAAFRM/yuyRAYR84zs/s1600/DC-moottorin%2Bvirran%2Bmittaus.JPG
-
smy:n linkittämän sivun taulukko kannattaa pistää muistiin. Itse en anna akkujännitteen mennä alle 12V.
Virran mittaus:
Vaihdetaan (yleensä)punaisen johtimen paikkaa mittarissa liittimeen jossa lukee 10ADC(tasavirta). Musta on aina COM. Valitaan valitsimesta vastaava alue. Katkaistaan virtapiiri, helpoin tapa on ottaa sulake irti. Laitetaan mittajohtimet sulakkeen liittimille. Jos mittari näyttää miinuslukemaa, mittajohdot ovat väärinpäin.
HUOM!: Virtamittauksessa tulee olla käsitys mikä virta voisi olla. Jos virta on liian suuri, mittarilta palaa sulake tai mittari voi särkyä.
Huonosti ohjeita löytyy, tuossa jotain: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/mekaniikka_y1_yleismittarit_ja_niiden_kaytto.html
-
Latauksessa 14,7 V ja aamulla 12,7 V ....
Silloinhan akku lienee täynnä.
-
Latauksessa 14,7 V ja aamulla 12,7 V ....
Silloinhan akku lienee täynnä.
startatessa akun jännite tippuu noin 10v, ja on ihan ehjä akku. onko nyt ylireagoitu jännitteen alenimisen takia? ei sinulle aakku.
-
startatessa akun jännite tippuu noin 10v, ja on ihan ehjä akku. onko nyt ylireagoitu jännitteen alenimisen takia? ei sinulle aakku.
Eberin käynnistys ja sammutus vie myös tosi alas jännitteen...
Tuollainen kohtuukuntoinenkin akku voi mennä vaihtoon, kun ei riitä potkua Eberin käynnistykseen, vaikka akku muuten olisikin vielä ok.
-
Ampeerimittari pitää laittaa virtapiiriin väliin (=lyödä johto poikki ja jatkaa johto mittarilla, ehkä parempi avata joku liitos)
Tuossa aika hyvä periaatekuva:
http://2.bp.blogspot.com/-ADVgiCDariY/TuoXYsJ3_gI/AAAAAAAAFRM/yuyRAYR84zs/s1600/DC-moottorin%2Bvirran%2Bmittaus.JPG
Pihtivirtamittarikin on keksitty.
-
Latausjännite on eri kuin lepojännite.
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Eli vaikuttaa normaalille tilanteelle.
Aloitin latauksen 12,2 voltista älylaturilla. 2 kpl:tta (rinnankytkentä) 100 AH:n akkuja. Noin 15 tunnin jälkeen latauslukema näytti 13. 6 volttia ja yön jälkeen 12,6 volttia. Tänään oli edelleen latauksessa noin 5 tuntia. Loppulukema oli 14,1 volttia. Aamulla tiedän paljonko on yön yli lukema. Mietin vaan, kuinka kauan täytyy ladata ennen kuin akut ovat täynnä? (Molemmat akut ovat huoltovapaita)
Luin smy:n linkin, akun kunnon tarkistaminen.
-
Lataat niin kauan kunnes akun latausjännite on noin 14,4-14,7 volttia.
-
Lataat niin kauan kunnes akun latausjännite on noin 14,4-14,7 volttia.
Selvä. Kiitos mjo3340. Thumb Thumb