Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Oulaa - 5.06.2018 kello on 12:07
-
Ratin kääntö aiheuttaa napisevaa ääntä etupäästä.
https://www.autonvaraosat24.fi/original-imperium/9421809 (https://www.autonvaraosat24.fi/original-imperium/9421809)
Nämäkö sit riittää vaihtaa?
-
Toi on se yläpää mihin ei kuulu laakeria. Mutta menee usein rikki kun irrottaa. Pultit kun on ruostunut tonne alumiinin sisälle istutettuihin muttereihin ja sitten tuo alumiini murtuu...
Varmista ensin että vika on laakereissa, kun rattia kääntää niin laakerin jumitus näkyy jousen yläpäässä nykivänä liikkeenä.
Laakerien rikkoutuminen tuossa uudemmassa mallissa on paljon harvinaisempaa kun iskarikotelo on paljon korkeammalla. Osat on käytännössä samat.
-
On kyllä ärsyttävä vika/ominaisuus. Boxeriin reilu 4 vuotta sitten pelkät laakerit uusittu ja jälleen ahistaa. Tällä kertaa menee iskarit, jouset ja laakerit uusiksi. Thumbd
-
Mie vaihoin pariviikkoo sit noi laakerit ja uudet tolpat. Laakerit oli aivan jumissa. Kuskinpuolen rengas kului sakoille Balttian kierroksella,ko kampes välillä ojaan ja välillä vastaantulijoiden kaistalle. Paikallaan käännettäessä kului apparin puolen jousesta pauke... Mut nyt on ihan eri peli :)
-
Boxerin saa vielä kulkemaan suoraan, kun tekee pienen vastaohjauksen kampeamisen alkaessa.
-
No joo,se kampeaminen kanssa välillä tuntuu ettei mene raiteiden mukaan :o
-
Pultit (http://kuvanjako.fi/6g6jt-640.jpg) juuri ja juuri irti.
Mutta miten se jousijalka sieltä mahtuu tulemaan .
Onko koko pyörännapa purettava alta pois ???
Onneksi vetarin sisempi suojakumikin on rikki :(
Ootteko tällasta (https://www.motonet.fi/fi/tuote/172947/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-ei-purkamista-90mm) laittanu Ducatoon .
Olisi paljon vähempi töitä jos tuo onnistuu sinne varrelle laittaan.
Pohjolanliikenteen hallissa sade keskeytti remontin mutta nyt ei kehtaa valittaa,on sitä jo kaivattukin .
-
Pultit (http://kuvanjako.fi/6g6jt-640.jpg) juuri ja juuri irti.
Mutta miten se jousijalka sieltä mahtuu tulemaan .
Onko koko pyörännapa purettava alta pois ???
Onneksi vetarin sisempi suojakumikin on rikki :(
Ootteko tällasta (https://www.motonet.fi/fi/tuote/172947/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-ei-purkamista-90mm) laittanu Ducatoon .
Olisi paljon vähempi töitä jos tuo onnistuu sinne varrelle laittaan.
Pohjolanliikenteen hallissa sade keskeytti remontin mutta nyt ei kehtaa valittaa,on sitä jo kaivattukin .
Laita sitten sinne yläpäähän kunnolla rasvaa ala- ja yläkautta. Ja kunnollista.
Loppuu se vaihtelu.
-
Pultit (http://kuvanjako.fi/6g6jt-640.jpg) juuri ja juuri irti.
Mutta miten se jousijalka sieltä mahtuu tulemaan .
Onko koko pyörännapa purettava alta pois ???
Onneksi vetarin sisempi suojakumikin on rikki :(
Ootteko tällasta (https://www.motonet.fi/fi/tuote/172947/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-ei-purkamista-90mm) laittanu Ducatoon .
Olisi paljon vähempi töitä jos tuo onnistuu sinne varrelle laittaan.
Pohjolanliikenteen hallissa sade keskeytti remontin mutta nyt ei kehtaa valittaa,on sitä jo kaivattukin .
Vedä jousipuristimilla pakettia kasaan niin mahtuu pois.
Talvella yksi tommonen liimattava suojakumi laitettiin volvoon, siis ainakin yli 6kk on pitänyt rasvat sisällään. - Muista huolellinen puhdistus ennen liimausta.
Olikohan niin että Ducatossa joutuu pyörännapaa ottamaan ulospäin akselista jottä saa nivelen puoleisen pannan laitettua kumiin....
-
Itse olen nostanut tunkilla pyöränripustuksesta niin että jousi puristuu kasaan ja sitten asettanut harjateräksestä tehdyt hakaset jouseen että pysyy puristettuna, siten saa pois, sitten kun on irti niin puristan lisää jousenpuristimella. Iskarin päässä olevaa mutteria en ole saanut auki muuten kuin pulttipyssyllä, iskarin varren yläpää puristettuna puupalikoiden väliin.
Itselläni iskarinlaakerin vika tuntui vain hitaassa vauhdissa kun käänsi rattia niin kuukui aina sellainen "bonk" ääni, normaali ajonopeuksissa ei huomannut mitään poikkeavaa. itse pidin suurimpana syynä omassa autossani että edellinen omistaja oli päästänyt vettä laakeriin painepesurilla oli niin ruosteessa, toisella puolen oli viellaakeriin virheetön laakeri.
-
No ei ollu turha (http://kuvanjako.fi/80a6d-640.jpg) aukasu.
Aikas nihkeä on laakeri (http://kuvanjako.fi/ohgbh-640.jpg) :o
Ja että voi olla lapsellisen heikko kohta tämä laakerointi :o
Nämä (http://kuvanjako.fi/pxfn9-640.jpg) olisi varmaan kannattannu uusia mutta nyt varojen puutteessa net vain puhalsin hiekalla ja maalataan (http://kuvanjako.fi/1a36l-640.jpg) ja tökätetään sitte vesivaseliinia pölytiiviste täyteen.
Alapallosta (http://kuvanjako.fi/c2oox-640.jpg) kun muljautti pyörännavan sivulle niin sai ähellettyä ja pähellettyä iskarin mäelle kun jouspuristimilla kiristin jonniin verran jousta.
Ei tainnu olla julukasukelpoisia asennuskommentit äsken on se sevverran vaikea ja painava savotta.
No jos aamulla olisi virtaa taas alkaa kasaamaan kun samalla hunttailee jotta missähän kunnossa tuo toinen puoli mahtaa olla ???
-
Kun alat kasaamaan niin nosta keula etupalkista ylös siten että myös toinenkin pyörä on ilmassa niin kallistuksenvakaaja ei hannaa vastaan alapallon laitossa. En nyt kuvasta nähnyt oliko koko keula ilmassa mutta helpottaa huomattavasti rojektia.
-ja helpottaa se purkamistakin paljon.
-
Kun alat kasaamaan niin nosta keula etupalkista ylös siten että myös toinenkin pyörä on ilmassa niin kallistuksenvakaaja ei hannaa vastaan alapallon laitossa. En nyt kuvasta nähnyt oliko koko keula ilmassa mutta helpottaa huomattavasti rojektia.
-ja helpottaa se purkamistakin paljon.
Oli se ilmassa toinenkin pyörä . Hokasin saman ^-^
-
No melekonen ähellys toista tuntia että sai kalut takasin paikoilleen.
Sanompahan vain että jos jousi on puristettuna puristimilla kasaan ja tunkee iskaria löysänä tuonne paikalleen niin kyllä helposti on kurat valmiina siellä laakerissa jos yläpään lelut on löysällä.
Minä puristin lautasen ja laakerin kireälle pienellä kuormaliinalla asennuksen ajaksi niin sai yläpään paikoilleen siististi.
En yhtään ihmettele ettei uudet laakerit kauaa kestä jos asenukksessa ei laiteta uutta pölytiivistettä myös. Ja vaikka laittaakin ei siellä ylimääräinen vaseliini paljoa mitään auta.
Vieläkin sanon että lapsellisen heikko kohta ,laakerin kannalta huonosti suojattu.
Ei kannata kovasti painepesurilla peseskellä sinne ylös.
Auttakohan sisälokari tuohon pulmaan yhtään?
-
No melekonen ähellys toista tuntia että sai kalut takasin paikoilleen.
Sanompahan vain että jos jousi on puristettuna puristimilla kasaan ja tunkee iskaria löysänä tuonne paikalleen niin kyllä helposti on kurat valmiina siellä laakerissa jos yläpään lelut on löysällä.
Minä puristin lautasen ja laakerin kireälle pienellä kuormaliinalla asennuksen ajaksi niin sai yläpään paikoilleen siististi.
En yhtään ihmettele ettei uudet laakerit kauaa kestä jos asenukksessa ei laiteta uutta pölytiivistettä myös. Ja vaikka laittaakin ei siellä ylimääräinen vaseliini paljoa mitään auta.
Vieläkin sanon että lapsellisen heikko kohta ,laakerin kannalta huonosti suojattu.
Ei kannata kovasti painepesurilla peseskellä sinne ylös.
Auttakohan sisälokari tuohon pulmaan yhtään?
Jotkut kaataa sinne yläpuolelle vaihteisto-öljyä, siitä se pikku hiljaa valuu alas päin.
pysyy aina voitelu päällä kun muistaa silloin tällöin lisätä.
Omassa on olleet nyt 150 000 km eikä ongelmia.
-
No melekonen ähellys toista tuntia että sai kalut takasin paikoilleen.
Eihän tuossa ajassa saa edes käsiä likaiseksi..... ;D
-
Jossain näin juttua että tuonnekko (http://kuvanjako.fi/kx4u4-640.jpg) keskelle laittaavat öljyä ::)
Sieltä se ei kyllä ikimaailmassa pääse sinne laakerille (http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/748514060/STRUT_MOUNT_RH_1350788080_9405031799_LH_1350789080.jpg_250x250.jpg) joka on tuon kauluksen takana,turha luullakkaan.
Tässä (https://www.picclickimg.com/00/s/Mzc0WDQ1Ng==/z/mucAAOSwuLZY42L6/$/Fiat-Ducato-Peugeot-Boxer-Citroen-Relay-Front-Suspension-_1.jpg) vanhemmassa mallissa sattaa valuakkin öljy laakerille mutta ei tuossa uudessa jossa alapää ei ole ruuveilla kiinni.
-
Ei mene juu. Tuli kokeiltua, kun jossain neuvottiin.
Boxerissa sama remontti edessä. Iskarit, jouset, laakerit... Thumbd. Reilun 4 vuotta kesti laakerit. Nyt menee iskaritkin, kun jäätyvät pakkasilla tönköksi.
-
Jossain näin juttua että keskelle laittaavat öljyä.
En ole itse kokeillut, mutta juuri juttua kuullut.
Ei omassa ole, vaikka ovat kestäneetkin sen 150 000 km 2100 kg etu-akseli painoa.
Tosin en ole painepesuriakaan auton pesussa ole käyttänyt, enkä käytä. ;)
-
Itte ähelsin eka tolpan kanssa jonkun aikaa. Ei saanu yläpään pultteja sattumaan sit millään... Pieni tuumaustauko ja aattelin,et josko eivät olekaan tolppien yläpäät symmetrisiä. Ja eihän ne ollu... ^-^
-
Itte ähelsin eka tolpan kanssa jonkun aikaa. Ei saanu yläpään pultteja sattumaan sit millään... Pieni tuumaustauko ja aattelin,et josko eivät olekaan tolppien yläpäät symmetrisiä. Ja eihän ne ollu... ^-^
Ei ole niin ja eihän se jousilautanenkaan asetu sinne kun yhteen asentoon :-[
-
Jossain näin juttua että tuonnekko (http://kuvanjako.fi/kx4u4-640.jpg) keskelle laittaavat öljyä ::)
Nyt kun olet sen purkanut, tiedät mihin suuntaan poraat pienen reiän...
-
Nyt kun olet sen purkanut, tiedät mihin suuntaan poraat pienen reiän...
Se laakerin tukihan on tällainen (https://www.autodily-cardo.cz/galerie/3067/horni-ulozeni-tlumice-monroe-momk147-mo-mk147-citroen-fiat-2-pod-2-loziska-default.jpg),ei ihan tuon kuvan mallinen mutta sama rakenne.
Ei siinä pelkkä reikä taida asiaa auttaa.
Se on vain mentävä sillä että aikansa se kestää.
-
Joo,eikä tuo vaihto niin paha homma ole,kun tietää miten. Kaverilta sain vielä lainaksi kunnollisen jousenpuristimen. Uusien tolppien mukana olevassa asennusohjeessa oli muuten kuva, ettei laakeriin saa laittaa öljyä... Jos ymmärsin kuvan oikein. Tippakannu,jossa ruksi päällä,osoitti laakerointiin.
-
Joo,eikä tuo vaihto niin paha homma ole,kun tietää miten. Kaverilta sain vielä lainaksi kunnollisen jousenpuristimen. Uusien tolppien mukana olevassa asennusohjeessa oli muuten kuva, ettei laakeriin saa laittaa öljyä... Jos ymmärsin kuvan oikein. Tippakannu,jossa ruksi päällä,osoitti laakerointiin.
Eihän se öljy sinne laakeriin oikeesti mene jumittuneen laakeria voi vähän liukastuttaa 8)