Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: CamperBoy84 - 2.06.2018 kello on 14:45

Otsikko: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 2.06.2018 kello on 14:45
Moikka!

Mielelläni kuulisin nyt kokeneemmilta vinkkejä!

Aikomus olisi asentaa Transitiin kiinni yksi ylimääräinen akku, 100Ah, autossa olevien kahden lisäksi. Siitä akusta lähtisi invertteri 2500w, millä käytän pientä jääkaappia ja latailen laitteita reissun päällä.

Miten kannattaa toimia, voiko tuon 100Ah:n kytkeä autoon rinnalle noiden omien kanssa, vai tuleeko auton laturin kanssa ongelmia? Ja jos voi niin mikä olisi paras keino?

Kannattaako harkita jotain aurinkokennoa, ja mikä koko ja kustannus?

Mitä muita asioita on mitä pitää ottaa huomioon, kun lähtee reissuun?


Kiitos jo etukäteen 😊😊😊
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: SeaSharky - 3.06.2018 kello on 10:14
Kyllä kai voi laittaa kaikki akut samaan, mutta voisi olla hyvä olla kytkin jolla saa akun erotettua starttiakusta jos on kovin eri ikäisiä akkuja. 2500w invertteri on ainakin riittävän iso, mutta jääkaapin pyorittäminen varsinkin isolla invertterillä ei ole kovin sähköä säästävää puuhaa, kun tuollainen invertteri kuluttaa jo ilman kuormaa jo yhden jääkaapin verran, eli n. 40-50w, eli jääkaapin pyorittamiseen menee n.10A virta, mutta jos akuissa on virtaa niin toimiihan se. Aurinkopaneelien hinnat on nykyään ihan kohtuullisia, myös keveyet taipuisat panelit on hyvä vaihtoehto ja silloin kun panelin jännite on esim 18v, niin silloin halpa PWM säädin on hyvä ja edullinen vaihtoehto, mutta jos paneelien jännite on korkeampi niin silloin MPPT säädin on parempi.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Leader dog - 3.06.2018 kello on 11:18
Aurinkokennot 200-300W,säädin MPPT-tyyppinen,akkuja yleensä riittää kaksi samanlaista AGM-tyyppistä(ikä,koko,kunto) ja invertteriksi riittää 1000-1500w, koska siinä tuskin kannattaa käyttää yhtäaikaa esim. kaffenkeitintä ja microa, vuoronperään käytöllä akut kiittää. Akun erontin on vähän niin ja näin . Sanoisin ettei tarvi.
Akut kuluu tasaisemmin kun ne on kytketty kiinteästi rinnan ilman mitään.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 11:24
Kiitos vinkeistä!

Ok, joku kytkin siis paikallan, ettei myöskään syö samalla auton omia akkuja?  Varmaankin auton akut vuodelta 2005, eli ei uusinta uutta, mutta hyvin toimii. Oisko ollut 2 x 80Ah ne auton, liekö sillä väliä jos pitää ne ikäänkuin erillään...

Aivan, tietty tuo invertterikin kuluttaa  :)  Siksi kyselen, kun ei ole ihan tuttu juttu tää sähköpuoli.
Oiskohan tuo invertteri sitten vähän liian tehokas omaan tarpeeseen, laiteet jotka mukana kulkee:
- pieni jääkaappi 48W
- pieni kahvinkeitin 550W
- puhelimet, tabletit x 3 , ja tietokone x 1

Varmaankaan nyt koskaan ei ole kaikki kytkettynä samaan aikaan...


Aurinkopaneeleista vielä sen verran, kun pikaisesti tutkiskelin, olisikos tämmöinen toimiva ratkaisu auton katolle?
https://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/aurinkopaneeli-taipuisa-100w-p39022556

Helppo varmaan kiinnittää liimaamalla, mielellään en alkaisi ylimääräisiä reikiä tekemään kattoon... :D

Osaako joku arvioida tuota paneelin tehokkuutta ja laitteiden kulutusta, minkälainen olisi sopiva tarpeisiini?
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 11:26
Aurinkokennot 200-300W,säädin MPPT-tyyppinen,akkuja yleensä riittää kaksi samanlaista AGM-tyyppistä(ikä,koko,kunto) ja invertteriksi riittää 1000-1500w, koska siinä tuskin kannattaa käyttää yhtäaikaa esim. kaffenkeitintä ja microa, vuoronperään käytöllä akut kiittää. Akun erontin on vähän niin ja näin . Sanoisin ettei tarvi.
Akut kuluu tasaisemmin kun ne on kytketty kiinteästi rinnan ilman mitään.

Kiitos., sieltähän tulikin asiantunteva vastaus!

Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Leader dog - 3.06.2018 kello on 11:30
Jotkut invertterit eivät lataa esim. tietokonetta, heikon sähkönlaadun vuoksi, siksi kannattaa miettiä siniaalto versioita ja kahdella shuko-liitännällä niin ei tarvitse vaihdella pistotulppaa joka laitteen välillä.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 11:30
Eli jos käyttäisin pelkästään 100Ah (1-2 kpl) akkua aurinkopaneeliin kytkettynä, ja antaisin tuon auton oman sähköjärjestelmän olla sellaisenaan erillään ja auringon valon hoitaa latauksen noihin toisiin akkuihin. Olisikohan toimiva ratkaisu noin kesällä? Tarkoitus olisi matkailla keski/eteläeuroopassa elo-syyskuussa...

 
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 11:33
Jotkut invertterit eivät lataa esim. tietokonetta, heikon sähkönlaadun vuoksi, siksi kannattaa miettiä siniaalto versioita ja kahdella shuko-liitännällä niin ei tarvitse vaihdella pistotulppaa joka laitteen välillä.

Jees! Pure Sine Wawe 2500W löytyy.  Ostin ku halvalla sain. Nyt vaan mietin sitä sen omaa kulutusta, verrattuna jos olisikin esim. 100-1500W invertteri... liekö isoa eroa?
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Leader dog - 3.06.2018 kello on 11:34
Panelin ja katon väiin on hyvä jättää ilmarako, jäähdytystä varten. Suoraan kattoon liimattava voi olla hankala kiinnittää katon pokkausten vuoksi.
Kehyksellisen voi kiinnittää L-kulma alumiineilla  ja alle jää tuuletusrako.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Leader dog - 3.06.2018 kello on 11:43
Kaffekeitin, micro ja jääkaappi (kompura-malli) on se ns. kulutus, valoja et kauheesti kesällä tarvitse.
Kaksi AGM-akkua (n.90ah.) riittää jos vaan on panelit katolla ja ei tee kymmenelle ihmiselle ruokia.
Jotkut kuulemma varmuuden vuoksi käyttää autoa kun  invertteriä kunnolla kuormitettaessa.
Pelkkä yksinään kytketty tavallinen 100ah. happoakku antautuu nopeasti invertterin kanssa.


Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 11:43
Panelin ja katon väiin on hyvä jättää ilmarako, jäähdytystä varten. Suoraan kattoon liimattava voi olla hankala kiinnittää katon pokkausten vuoksi.
Kehyksellisen voi kiinnittää L-kulma alumiineilla  ja alle jää tuuletusrako.

Joo eihän se katto todellakaan tasainen ole, sellasia kohokkeita ja uria menee pituus-suunnassa, voi olla että helpompi tuo mainitsemasi...  Pitääpä käydä huomenna katsomassa jostain kaupasta paikanpäällä.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 11:56
Kaffekeitin, micro ja jääkaappi (kompura-malli) on se ns. kulutus, valoja et kauheesti kesällä tarvitse.
Kaksi AGM-akkua (n.90ah.) riittää jos vaan on panelit katolla ja ei tee kymmenelle ihmiselle ruokia.
Jotkut kuulemma varmuuden vuoksi käyttää autoa kun  invertteriä kunnolla kuormitettaessa.
Pelkkä yksinään kytketty tavallinen 100ah. happoakku antautuu nopeasti invertterin kanssa.

Mitäs mieltä tällaisesta?  Ja mitä eroa onko 1 iso vaiko 2 pienempää?

https://www.puuilo.fi/AKKU-AGM-220-Ah-518x276x242mm
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Leader dog - 3.06.2018 kello on 12:14
Yksi iso voi olla hankala sijoittaa, kaksi pientä (90ah.) löytää usein helponmmin paikkansa.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: SeaSharky - 3.06.2018 kello on 13:07
https://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/aurinkopaneeli-taipuisa-100w-p39022556, minulla on 4kpl tuollaisia auton katolla, on hyvä ja kevyt paneeli, mutta kiinnitys pitää olla hyvin suunniteltu kun ajoviima pakkaa repimään irti etureunasta ruuvikiinnityksessä, olen joutunut etureunaa teippaaaan kun on kiinnitetty ruuveilla alumiini neliöputkeen. Pitäisi olla alumiini lista jonka kanssa ruuvata paneeli kiinni.
En tiedä ihan tarkkaan noiden inverttereiden virrankulutusta pieneneekö se suoraviivaisesti kun invertteri pienenee, itsellä on yksi 90w invertteri (päätemuuntajalla varustettu malli) joka kuluttaa 90mA ilman kuormaa. En ole kokeillut näin pienellä invertterillä jääkaappia, ei ehk' toimisi, mutta jos toimisi, olisi melko sopivan pienivirtanen.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: SeaSharky - 3.06.2018 kello on 13:14
Itse olen suosinut tavallisia vapaa-ajan akkuja, ovat puolta halvempia kuin AGM-akut ja varmempia, esim 110Ah:n akun saa vähän yli 100Eur Puuilosta tai Kärkkäiseltä ym. ja ovat hyviä akkuja.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: tsahkali - 3.06.2018 kello on 22:33
Akun erontin on vähän niin ja näin . Sanoisin ettei tarvi.
Akut kuluu tasaisemmin kun ne on kytketty kiinteästi rinnan ilman mitään.

Lisäakut voivat olla rinnan.
Käynnistysakkujen ja lisäakkujen väliin erotusrele, niin molemmat pysyy latingissa.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: tsahkali - 3.06.2018 kello on 22:39
Aivan, tietty tuo invertterikin kuluttaa  :)  Siksi kyselen, kun ei ole ihan tuttu juttu tää sähköpuoli.
Oiskohan tuo invertteri sitten vähän liian tehokas omaan tarpeeseen, laiteet jotka mukana kulkee:
- pieni jääkaappi 48W
- pieni kahvinkeitin 550W
- puhelimet, tabletit x 3 , ja tietokone x 1

Kaikki muu on selvää, paitsi jääkaapin ottaman käynnistyspiikki.
Se tarvii 600-1000W
Tonnisella pyöris jo mikrouunikin.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: seppoko - 3.06.2018 kello on 23:11
Kaikki muu on selvää, paitsi jääkaapin ottaman käynnistyspiikki.
Se tarvii 600-1000W

Juuri näin, jos se on kompressorikaappi.

Jos se on tuon tehoinen, 48W,  absorptiokaappi, niin ei kannattane käyttää akulla suuren kulutuksen takia.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 23:26
Juuri näin, jos se on kompressorikaappi.

Jos se on tuon tehoinen, 48W,  absorptiokaappi, niin ei kannattane käyttää akulla suuren kulutuksen takia.

Siis kyseessä tuollainen pieni matka viinikaappi tällä hetkellä. Ei kai nyt ihmeitä kuluta, toivottavasti...?😹
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 23:28
Kaikki muu on selvää, paitsi jääkaapin ottaman käynnistyspiikki.
Se tarvii 600-1000W
Tonnisella pyöris jo mikrouunikin.

Jees. Eli näyttää siis siltä että riittää tuo 1000w invertteri näille peleille mainiosti 👍
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 3.06.2018 kello on 23:33
https://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/aurinkopaneeli-taipuisa-100w-p39022556, minulla on 4kpl tuollaisia auton katolla, on hyvä ja kevyt paneeli, mutta kiinnitys pitää olla hyvin suunniteltu kun ajoviima pakkaa repimään irti etureunasta ruuvikiinnityksessä, olen joutunut etureunaa teippaaaan kun on kiinnitetty ruuveilla alumiini neliöputkeen. Pitäisi olla alumiini lista jonka kanssa ruuvata paneeli kiinni.
En tiedä ihan tarkkaan noiden inverttereiden virrankulutusta pieneneekö se suoraviivaisesti kun invertteri pienenee, itsellä on yksi 90w invertteri (päätemuuntajalla varustettu malli) joka kuluttaa 90mA ilman kuormaa. En ole kokeillut näin pienellä invertterillä jääkaappia, ei ehk' toimisi, mutta jos toimisi, olisi melko sopivan pienivirtanen.

Hyvältä näyttää noi laitteet, jos tuollasilla akuilla vaikka pääsee alkuun, niin niillä menen.

Oiskohan helpompi kiinnittää sitten tuollainen vähän paksumpi kenno, jos on kehykset sivuilla niin saako tukevamman kiinni?

Lähinnä ajattelin että mikä olisi itselle helpoin ja järkevin vaihtoehto.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: seppoko - 3.06.2018 kello on 23:53
Siis kyseessä tuollainen pieni matka viinikaappi tällä hetkellä. Ei kai nyt ihmeitä kuluta, toivottavasti...?😹

Valitettavasti täytyy todeta, että kulutus on lähes koko ajan tuo 48W, riippuen ympäröivästä lämpötilasta.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Aakku - 4.06.2018 kello on 07:10
Mikäli lähtökohtana on kylmälaukku, niin 12V jännitteellä käyttäisin....

Väliin johto, jossa on akkuvahti ja lisäksi starttiakku pois kylmälaukkukäytöstä .
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: tsahkali - 4.06.2018 kello on 09:18
Mikäli lähtökohtana on kylmälaukku, niin 12V jännitteellä käyttäisin....

Juu, näyttää siltä, että kyseessä ei olekaan jääkaappi, vaan iso kylmälaukku.
Suoraan kiinni vaan akkuun.

PS. Eikös tuolla rahalla saisi/olisi saanut samankokkoisen kompurakaapin?
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Vaeltaja - 4.06.2018 kello on 14:58
Siis kyseessä tuollainen pieni matka viinikaappi tällä hetkellä. Ei kai nyt ihmeitä kuluta, toivottavasti...?😹

Äkkiä ajatellen, 100Ah:n akulla kaappi pysyisi kylmänä n. 12-13 tuntia. Sitten akun jännite olisi 10V paikkeilla.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 4.06.2018 kello on 22:11
No ihan väärä laite näköjään sitten 👍 halvalla sain käytetyn.

Voisikos joku suositella jotain hyvää ja edullista, mikä olisi vähävirtainen ja hyvä tuohon käyttöön ? Vois vaikka sitä kerralla laittaa sellasen mitä kestää käyttää...
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: Haoltu - 4.06.2018 kello on 22:50
No ihan väärä laite näköjään sitten 👍 halvalla sain käytetyn.

Voisikos joku suositella jotain hyvää ja edullista, mikä olisi vähävirtainen ja hyvä tuohon käyttöön ? Vois vaikka sitä kerralla laittaa sellasen mitä kestää käyttää...

Omiin tarpeisiini olen ajatellut tällaista jääkaapin tilalle. Ei kylmyys valahda lattialle kun avautuu päältä. Ei myöskään ole liian suuri.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31544/gvdxj/Dometic-ACX35-matkajaakaappi-harmaa
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2018 kello on 00:04
Omiin tarpeisiini olen ajatellut tällaista jääkaapin tilalle. Ei kylmyys valahda lattialle kun avautuu päältä. Ei myöskään ole liian suuri.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31544/gvdxj/Dometic-ACX35-matkajaakaappi-harmaa

Jos haluaa käyttää kaasua, niin ok.
Sähkökäytölle täysin sopimaton.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 5.06.2018 kello on 05:51
Jos haluaa käyttää kaasua, niin ok.
Sähkökäytölle täysin sopimaton.

Siis sähköllä toimiva laite pitää olla 😁

Kuinkahan nopeasti noilla aurinkopaneeleilla, esim 2x 100 kestää periaatteessa latautua tollanen 100ah akku täyteen hyvällä säällä?  Jos ajatellaan että olis tuo mun kylmäkaappi kiinni, niin kuluttaako enemmän virtaa kuin ehtii latautua?
Otsikko: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: Aakku - 5.06.2018 kello on 06:59
Jos pakuun haluaisin siirrettävän....

Se olisi kompressorikäyttöin en päältä avattava kylmälaukku itselle sopivan kokoisena.
Ei turhan suuri, jotta ei vie tilaa ja helppo liikutella. Mieluiten 12V/230V jänitteelle.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2018 kello on 09:27
Siis sähköllä toimiva laite pitää olla 😁
Kuinkahan nopeasti noilla aurinkopaneeleilla, esim 2x 100 kestää periaatteessa latautua tollanen 100ah akku täyteen hyvällä säällä?  Jos ajatellaan että olis tuo mun kylmäkaappi kiinni, niin kuluttaako enemmän virtaa kuin ehtii latautua?

Alta satasen näkyy saavan pienen kompurakaapin.
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/MTT50W12E/matsui-minijaakaappi-mtt50w12e-51-cm

Teoriassahan noista paneeleista voisi saada toistakymmentä ampeeria, vaan taitaa käytännön maksimi jää kympin tienoille.
Vaan onhan autossakin laturi.
Ransun 150A pitää jo pienen kylän sähköissä.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: Hesus - 5.06.2018 kello on 09:31
riippuu paljon siitä, mihin sen haluaa laittaa/asentaa. itsellä on kaappimalli vaunussa "kiinteästi" ja yksi päältä täytettävä jota siirtelen autosta toiseen tarpeen mukaan jos on tarvetta.

Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: T-Cat - 5.06.2018 kello on 10:32
Minulla on tällainen auton oman jääkaapin lisäksi takatallissa, ei voi moittia, vanhempi malli kylläkin jossa ei ole wifiä. Tilasin Saksasta viime kesänä, hinta oli 700€ kotiin toimitettuna. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27220/drjjg/Dometic-Cool-Freeze-CFX50W-kompressorikylmalaukku-46-litraa (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27220/drjjg/Dometic-Cool-Freeze-CFX50W-kompressorikylmalaukku-46-litraa)Tuosta löytyy piempiäkin malleja.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: Haoltu - 5.06.2018 kello on 20:54
Jos haluaa käyttää kaasua, niin ok.
Sähkökäytölle täysin sopimaton.

Miksi? Voi olettaa että 230 V toimittaa tehtävänsä.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 5.06.2018 kello on 21:22
Alta satasen näkyy saavan pienen kompurakaapin.
https://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/jaakaapit/MTT50W12E/matsui-minijaakaappi-mtt50w12e-51-cm

Teoriassahan noista paneeleista voisi saada toistakymmentä ampeeria, vaan taitaa käytännön maksimi jää kympin tienoille.
Vaan onhan autossakin laturi.
Ransun 150A pitää jo pienen kylän sähköissä.

No tuo varmaan olis kelpaava mun toistaiseksi aika vähäiselle käytölle. Juu, kyllä kai tolla transitin laturilla pärjää, onko mitään arviota heittää kuinka nopeasti se lataa tuollaisen akun tyhjästä täyteen ajossa?   Sori, vähän varmaan tyhmiä kysymyksiä, en oo näihin ehtinyt vielä perehtyä oikein ja ensimmäistä kertaa omistan auton👍
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 5.06.2018 kello on 21:23
Minulla on tällainen auton oman jääkaapin lisäksi takatallissa, ei voi moittia, vanhempi malli kylläkin jossa ei ole wifiä. Tilasin Saksasta viime kesänä, hinta oli 700€ kotiin toimitettuna. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27220/drjjg/Dometic-Cool-Freeze-CFX50W-kompressorikylmalaukku-46-litraa (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/27220/drjjg/Dometic-Cool-Freeze-CFX50W-kompressorikylmalaukku-46-litraa)Tuosta löytyy piempiäkin malleja.

Tää on kova!  Olisihan se siistiä kun ois jääkaapissa Wifi 😁
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: T-Cat - 5.06.2018 kello on 21:28
Tää on kova!  Olisihan se siistiä kun ois jääkaapissa Wifi 😁

Kuten mainitsin minulla ei ole sitä, kätevähän sillä olisi kait seurata ja säätää lämpötilaa. Mitä itse olen seurannut kaapin lämpöä etämittarilla niin eipä se kyllä paljoa muutu asetetusta eli wifi on minun mielestä lähes turha tuossa.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 5.06.2018 kello on 21:31
Mikäli lähtökohtana on kylmälaukku, niin 12V jännitteellä käyttäisin....

Väliin johto, jossa on akkuvahti ja lisäksi starttiakku pois kylmälaukkukäytöstä .

Mitäs eroa tuolla kulutuksella oikein on kumpaa jännitettä tuollaisessa käyttää?  Ihan noin karkeasti...
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: Aakku - 5.06.2018 kello on 21:37
Mitäs eroa tuolla kulutuksella oikein on kumpaa jännitettä tuollaisessa käyttää?  Ihan noin karkeasti...
Ei varmaan kulutuksessa välttämättä eroa...

Kysymys oli pakettiautosta, jossa luonnostaan on 12V jännite. Siksi suosisin 12V kylmälaukkua.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2018 kello on 22:08
Miksi? Voi olettaa että 230 V toimittaa tehtävänsä.

Toimittaa mutta kun tarkoitus on olla pois piuhan päästä, niin kulutus on turhan suurta.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 5.06.2018 kello on 22:10
Juu, kyllä kai tolla transitin laturilla pärjää, onko mitään arviota heittää kuinka nopeasti se lataa tuollaisen akun tyhjästä täyteen ajossa?   Sori, vähän varmaan tyhmiä kysymyksiä, en oo näihin ehtinyt vielä perehtyä oikein ja ensimmäistä kertaa omistan auton👍

Ei sitten aavistustakaan mutta aina on sähkö riittänyt.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: SeaSharky - 7.06.2018 kello on 19:55
Oli puhetta noista taipuisista paneeleista, itse olen kiinnittnyt neliöputkeen ruuveilla ja keskellä on vielä putki alempana ja siinä solukumi talla joka nostaa paneelia keskeltä hieman ylöspäin etureunaan pitää laittaa vielä tuuliohjain joka pitää paneelin etureunan paikannaan ettei tuuli revi sitä.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: elwari - 29.06.2018 kello on 13:36
Mitäs eroa tuolla kulutuksella oikein on kumpaa jännitettä tuollaisessa käyttää?  Ihan noin karkeasti...

Se ero siinä tulee, kun invertterillä muutetaan 12 volttia 230 voltiksi, niin siinä kuluu ylimääräistä tehoa invertterin hyötysuhteesta johtuen. Mulla on Waeco- merkkinen kompressorikylmälau kku ollut työautoa varten useita vuosia. Niitä on kovasti eri kokoisia, mutta tuolle muistaakseni ilmoitettu kulutus jossakin tietyissä olosuhteissa oli luokkaa 30 ampeerituntia vuorokaudessa. Semmoinen peltier- elementillä oleva kylmälaukku 48 wattia vie jatkuvasti 4 ampeeria, eli 24x4, 96 Ah per vuorokausi, eli käytännössä ei oikein enää toimi reisussa pelkällä aukku- ja aurinkosähköllä. Sama sitten absorptioperiaattee lla olevassa kaapissa tai laukussa, eli ne kaasu- kautta sähkötoimiset. 230 voltin tavallisia kompressorilla olevia pikkukaappeja on porukka menestyksellisesti käyttänyt invertterin kanssa, niiden vuorokausikulutukse sta osaa varmaan joku muu sitten kertoa paremmin?

Eeli

Edit:

Vielä vähän lisää aiheesta, kun vaunun sain siivottua ja kaapin kylmäksi :) Tämä mun tavallinen pienehkö vaunun kaasu- ja sähkötoiminen kaappi vie 12 voltin sähköä noin 10 ampeeria, eli se olisi sitten 240 Ah per vuorokausi...
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: tsahkali - 29.06.2018 kello on 15:53
230 voltin tavallisia kompressorilla olevia pikkukaappeja on porukka menestyksellisesti käyttänyt invertterin kanssa, niiden vuorokausikulutukse sta osaa varmaan joku muu sitten kertoa paremmin?

100 litrainen vie 25Ah verran/vrk + intikan häviöt, joten Waecon laatikot ovat melko huonoja hyötysuhteeltaan.
Otsikko: Alpicool 😊
Kirjoitti: Haoltu - 29.06.2018 kello on 16:05

   

https://www.ikh.fi/fi/matkajaakaappi-15-l-12-24v-alpicool-alc15
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: elwari - 29.06.2018 kello on 18:41
100 litrainen vie 25Ah verran/vrk + intikan häviöt, joten Waecon laatikot ovat melko huonoja hyötysuhteeltaan.

Taitaa olla ohkaiset eristeet tuommoisessa kevyehkössä laukussa, kerran kokeilin mainostettua pakastinominaisuutt a, termarin käänsin täysille, niin normaalissa huonelämpötilassa ei päässyt juuri -15 astetta alemmas ja kompura kävi yhtä soittoa silloin.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla😊
Kirjoitti: T-Cat - 29.06.2018 kello on 21:43
100 litrainen vie 25Ah verran/vrk + intikan häviöt, joten Waecon laatikot ovat melko huonoja hyötysuhteeltaan.

Mutta pirun käteviä liikuteltavuuden suhteen, samoin tuota omaa 46l ainakin voi käyttää myös pakastimena.

Edith:

Tuo kyllä piti luvatun -22C lämpötilan huoneenlämmössä, viime syksynä hajosi pakastinkaappi kotona ja siirsin osan pakasteista sinne. Etäluettavalla mittarilla seurasin lämpötilaa. Malli CFX50.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 2.07.2018 kello on 13:11
Kiitos kaikille suuresti !  Hyviä vinkkejä ja ajatuksia 👍🏼

Tällä kertaa taidan luottaa sähköjen suhteen auton omaan laturin tehoon ja jätän aurinkoenergiat vielä odottamaan seuraavaa projektia ensivuodelle.

Sähköistä vielä lisää kysymyksiä,  2 akkua siis autossa ja 1 hupiakku,  ne liitän toisiinsa siis. Tarvitsen niiden välille siis jonkun releen, olisiko joku seuraavista toistaan parempi tähän tarkoitukseen:

http://www.audiocheck.fi/cubecart/140a-akkujen-erotusrele.html
https://www.partco.fi/fi/akut-ja-paristot/akkulaturit/lyijyakkulaturit/15488-np-ssb-2180.html
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386520/Kaksoisakkurele-12V-100A-RMS
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386290/Akkuvahti-12V-20A
https://www.merevarustus.ee/toode/elektroonika/inverterid-dioodid/victron-energy-cyrix-battery-combiner-120a/


Ja sittenkö vain tuollainen laite +johtojen väliin, sekä akuista + ja - toisiinsa ja valmis?
Minkä paksuinen johto vähintään?
Lopuksi hupiakkuun vielä invertteri.
Tarvitaanko mitään sulakkeita tai maadoittaa hupiakkua/tai invertteriä?

Entä kun haluaa käyttää Ctek MXS 7.0-laturia lisäksi, jos latailee parkissa, niin mihin akkuun se oikein laitetaan ja lataako se samalla noita kaikkia 3 akkua?

Sellaista tällä kertaa!  😊


Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 2.07.2018 kello on 14:33
https://www.partco.fi/fi/akut-ja-paristot/akkulaturit/lyijyakkulaturit/15488-np-ssb-2180.html
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Blue-Sea-Systems-kaksoisakkurele-1224V-120A
https://www.jussinmaki.net/autosahko/tuote/kaksoisakkurele-12v-500a-katkaisijalla/1790-7622/

Ctek kiinni ykköakkuun, eli auton puolelle, silloin kaikki latautuvat.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 17.07.2018 kello on 22:49
https://www.partco.fi/fi/akut-ja-paristot/akkulaturit/lyijyakkulaturit/15488-np-ssb-2180.html
https://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Blue-Sea-Systems-kaksoisakkurele-1224V-120A
https://www.jussinmaki.net/autosahko/tuote/kaksoisakkurele-12v-500a-katkaisijalla/1790-7622/

Ctek kiinni ykköakkuun, eli auton puolelle, silloin kaikki latautuvat.

Nyt on hyvin saatu asennettua tuo Blue Sea kaksoisakkurele, ja sulakkeet akkujen välissä. Onko heittää mitään paljonko tuolla kulkee, kun ainakin 30A maxi-sulake kärähti heti, näköjään motonetissä 100A asti löytyy... vai pistätkö suoraan suurimman mitä löytyy??

Kiitos😀
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: Mautoilija - 17.07.2018 kello on 22:59
No et tosiaankaan laita.
30A sulake palaa, eikä mitään käsitystä miksi ??? ??? ???
Lopettaisin autosähkötyöt tähän ja turvautuisin sellaiseen jotka niistä tietää.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 17.07.2018 kello on 23:18
Nyt on hyvin saatu asennettua tuo Blue Sea kaksoisakkurele, ja sulakkeet akkujen välissä. Onko heittää mitään paljonko tuolla kulkee, kun ainakin 30A maxi-sulake kärähti heti, näköjään motonetissä 100A asti löytyy... vai pistätkö suoraan suurimman mitä löytyy??
Kiitos😀

Missä se sulake on??
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 17.07.2018 kello on 23:27
Tollanen siis on kiinni

https://www.motonet.fi/fi/tuote/481778/MEGAlaattasulakerasia-roiskevesisuojattu

Ja sijaitsee auton akun ja releen välissä + navassa, ja toinen pienempi löytyy maadoituksesta.

En ole itse asentanut mitään, vaan tuttu sähkömies. 
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: Mautoilija - 18.07.2018 kello on 00:01
Kysyt sähkömieheltä miksi sulake palaa ja vaadit kytkentäkaavion siitä miten kytkennät ovat tehty.
Yleensäkin sulakkeen palaminen on merkki siitä että johonkin menee liikaa virtaa. 30A on sellainen virta että jossain on tehty isosti jotain väärin. Onko jokin akku täysin tyhjä? Sen ottama virta voisi selittää sulakkeen palamisen.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: elwari - 18.07.2018 kello on 07:02
Kyllähän hyvillä johdoilla akkuihin saa latausta menemään yli tuon 30 ampeerin hyvinkin. Eli kannattaa ne latausjohdotkin mitoittaa reilusti. Mutta kannattaa tosiaan asiaa tutkia sen tutun sähkärin kanssa. Tällainen "kaukoparannus" on kuitenkin hiukan niinkuin yleisellä tasolla, kun näkemättä ei välttämättä ihan kaikkia yksityiskohtia osaa ottaa huomioon.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: SeaSharky - 18.07.2018 kello on 08:22
Minulla on asuntopuolella 100Ah ja 180Ah ja kun laittaa auton käyntiin niin kyllä virtaa menee alussa n.40A asunto-osan akuille vaikka auton laturin jännite on alhaisempi kuin hyvien esim. solarsäätimien.
Mökillä minulla on sarjassa 4kpl 110Ah akkuja (48v) ja aggregaatilla ladatessa menee yli 30A virtaa. Alussa minulla oli vain 16Ah automaattisulake ja yllättävän hyvin se pysyi päällä vielä 30A virralla, eli sinä voisit kokeilla laittaa laittaa johdon väliin vaikka 20A automaattisulakkeen (siis sama mitä käytetään normaali 230v sähköasennuksissa) ja jos on täysi oikosulku se kyllä lävähtää heti, mutta jos vain on kyse isosta latausvirrasta niin se ei laukea heti.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: tsahkali - 18.07.2018 kello on 10:24
Yleensäkin sulakkeen palaminen on merkki siitä että johonkin menee liikaa virtaa. 30A on sellainen virta että jossain on tehty isosti jotain väärin. Onko jokin akku täysin tyhjä? Sen ottama virta voisi selittää sulakkeen palamisen.

30A on olematon virta akun lataamiseen.
Jos siihen väliin haluaa sulakkeen, 100A on lähempänä.
Meillä ei ole paukkua ollenkaan, voi sitten syöttää isompaa virtaa toiseenkin suuntaan.
Sehän on vaan niinkuin olisi autossa tupla-akut.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 18.07.2018 kello on 17:15
Aika mielenkiintoiseksi meni, pitää vielä kysässä sähkärin mielipidettä asiaan..

No entäs tämä kaavio.., mitä mieltä, aika isoja ampeereja suositellaan valmistajalta, jos nyt oikein ymmärrän.

Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: elwari - 18.07.2018 kello on 18:25
Mun mielestä nuo ovat ihan käypäisiä, kun johdon poikkipinta-ala sitten vaan on tuo mainittu, eli kovin pienillä johdoilla ei kannata lataussähköäkään tehdä, saati sitten ne isolta invertteriltä akkuun olevat. Johdon pituus vaikuttaa myös, jos on matkaa enempi, sitten vaan paksumpaa johtoa, ettei häviä liikaa jännitettä matkalle. Lataussähkössä ei saisi olla liikoja häviöitä, että hupiakut latautuvat kunnolla, puoli volttia alkaa mun mielestä jo olla siinä ja siinä.

Taas editoidaan, ei tule kaikki kerralla mieleen...
Tässä tapauksessa, kun ilmeisestikin hupiakut tulee pakun tavaratilaan ja latausjohto vedetään moottoritilasta jotakin sopivaa reittiä, on syytä olla sulake molempien akkujen plusnavan lähellä, ja siltikin vielä vetää johto taipuisaan suojaputkeen, kurkkuletku, saa esim. Motonetista.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: elwari - 18.07.2018 kello on 19:02


(https://karavaanari.org/kuvat/1531929557.jpg)

Jotenkin tähän tyyliin sitä voisi ajatella, saisi olla 16 neliön kaapelia tuo akkujen välinen.
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 18.07.2018 kello on 19:30

(https://karavaanari.org/kuvat/1531929557.jpg)

Jotenkin tähän tyyliin sitä voisi ajatella, saisi olla 16 neliön kaapelia tuo akkujen välinen.

Kiitos!

Selkeä havainnointi. johdot ovat tosi lyhyet, auton akut kuskin penkin alla ja hupi apukuskin alla.

Eiköhän näillä päästä taas etiäppäin, ensi viikolla vien pakun sähkön luo, sitten katsotaan mikä mättää👍

Sit jos ei tule mitään pistokkeita, ainoastaan invertterin kautta tapahtuu kaikki käyttö, niin pääsen paljon helpommalla, eikä tarvitse enempää sulakkeita, mieluiten mahdollisimman vähän kun haluaisin päästä vähällä säädöllä...

Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: CamperBoy84 - 31.07.2018 kello on 22:43
No nyt pelittää kaikki mainiosti. Sähkäri vaihtoi erilaiset lasiputkilon näköiset 60A sulakkeet ja paksummat johdot releen ja akkujen välille, ilmeisesti antoi enemmän vaan virtaa ja käräytti siksi sulakkeen...   
Otsikko: Vs: 12V akku ja invertteri pakuun. Hyviä neuvoja vailla. 😊
Kirjoitti: elwari - 1.08.2018 kello on 08:37
Hyvä kun pelittää! Kyllä täällä vaan saadaan porukalla kehiteltyä ratkaisu asiaan jos toiseenkin :)