Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: matson1 - 5.08.2011 kello on 06:32
-
sanokaapas kenellä on tietoa siitä onko teli vaunu helpommin vedettävä kuin yksiakselinen ??
ja saako honda crv:llä vetää jos auton vetokapasiteetti on 1500kg ja vaunun omapaino 1500kg niin saako vetää ???
-
Epätasaisella tiellä on, hyvällä tiellä on myös. Kun puhutaan aidosta telistä. 2-akselinen on vahän kuin kulissi ;D
Kitkavetopää auttaa 1-akselisen menossa ja tietenkin vaununetupään muotoilu. Solifer on 1 parhaista perässä tulijoista . Moni on muuta mieltä kun ei ole koskaan kokeillut sitä :o . Taas telivaunu on hankala käsivoimin kääntää esim campingilla kun on niin ahdasta ettei muuten meinais mahtua. No siihen voi ostaa Moverin jos on niin tarve.
Kyllä CRV:llä saa kun ei laita vaunuun mitään. pl aisapainolle laskettava osuus jää kantavuudeksi
-
sanokaapas kenellä on tietoa siitä onko teli vaunu helpommin vedettävä kuin yksiakselinen ??
ja saako honda crv:llä vetää jos auton vetokapasiteetti on 1500kg ja vaunun omapaino 1500kg niin saako vetää ???
Ei saa vetää, vaikka vaunu on tyhjä. Paino katsotaan kokonaismassan mukaan, ei omapainon.
-
Ei saa vetää, vaikka vaunu on tyhjä. Paino katsotaan kokonaismassan mukaan, ei omapainon.
Tässä olet kyllä väärässä, paino katsotaan sen hetkisten todellisten massojan mukaan. Eli ko. tapauksessa saa vetää (vaatii tosin pikku e:n).
Voidaan lähteä vääntämään tästä (taas), jos haluat ;D
-
Tässä olet kyllä väärässä, paino katsotaan sen hetkisten todellisten massojan mukaan. Eli ko. tapauksessa saa vetää (vaatii tosin pikku e:n).
Voidaan lähteä vääntämään tästä (taas), jos haluat ;D
Juu, noin menee - paitsi todellinen paino enempi kuin otteessa omapaino :D Nooh, siitä ~75kg korjata auton taka-akselille aisapainona ;) Riittääkö sekään..
Katso kuitenkin vielä mitä vetokoukussa lukee, ja auton otteen yhdistelmämassa meneekö yli..
-
Juu, noin menee - paitsi todellinen paino enempi kuin otteessa omapaino
Noo, jättää kaasupullot, kelat sekä vedet pois niin helposti vaunu kevenee liki 100kg ;)
-
Noo, jättää kaasupullot, kelat sekä vedet pois niin helposti vaunu kevenee liki 100kg ;)
Niinhän sitä voi riisua... Olikohan tässä kyse vaunun pelkästä siirrosta vai lomareissusta?
Toisaalta akselimäärän vaikutus viittaisi jälkimmäiseen, mutta toisaalta "massakikkailu" ensimmäiseen (lukisin tällöin suoraan otetta: saa vetää tyhjänä) . Jaksaakohan se Honda oikeasti vetää ko. vaunua vai riittääkö, että saa liikkeelle...
EDIT: typoi..
-
Niinhän sitä voi riisua... Olikohan tässä kyse vaunun pelkästä siirrosta vai lomareissusta?
Ilmesesti siirrosta ehän kukaan lähde lomareissulle tyhjällä vaunulla (eihän?).
Pointti oli vain se että omapaino mitataan (nykyisin) parilla 90% täydellä kaasupullolla, kaapelikelalla ja täysillä vesitankeilla. Joten poistamalla noi saadaan vaunu helposti keveämmäksi kuin rek.otteeseen merkitty omapaino, ja kytkennän laillisuushan katsotaan vaunun akselilta tiehen välittyvän massan perusteella, ei otteeseen merkittyjen mukaan (josta taas katsotaan kortin riittävyys) ;)
-
sanokaapas kenellä on tietoa siitä onko teli vaunu helpommin vedettävä kuin yksiakselinen ??
ja saako honda crv:llä vetää jos auton vetokapasiteetti on 1500kg ja vaunun omapaino 1500kg niin saako vetää ???
Ensimmäiseen kysymykseen, nimenomaan telivaunu on huomattavasti parempi vetää kuin yksiakselinen. Tulee rauhallisesti perässä ilman sivuttaisheilahtelu ja tavallisella vetopäällä(kin).
Kaksiakselisesta en tiedä, ei ole omaa kokemusta, ainoastaan yksiakselisista ja teleistä. Pois en vaihtaisi.
Totta, että käsin siirrettäessä hankalampi kuin yksiakselinen, mutta mulla ainakin on automaattivaihteet autossa, joten ei tähän mennessä vielä ole vaikeuksia ollut.
Toiseen kysymykseen mututunteella sanoisin, ettei saa vetää. Joskus aikoinaan mulla oli VW Passat, jossa vetopaino oli 1300kg. Vaunun kokonaispaino 1340kg. Katsastuksessa huomauttivat siitä, että ollaan rajamailla vetämisen suhteen.
-
No itselläni ei oo ollut vetämisen suhteen hankaluuksia, vaikka on yksi akselinen, saa taitettua ahtaaseen paikkaan suhkot helpolla, ja tulee eleettömästi perässä, kun renkas paineet oikein ja lastattu oikein ja kunnon hankookit. Ei ole itselläni kitkavetopäätä. Eli en voi väittää että olisi huono vedettävä, kuin kaksi akselinseen, verrattuna. ''sen kaksi akselisen tuntee jo maantiellä, että on "änkyrämpi" ja vastaan laittaja, kuten yks akseli. Kulutuskin on siedettävät 9,7l.
-
Pitää myös muistaa, että vaikka papereissa on jotakin, niin se ei välttämättä ole koko totuus. Sehän on todettu näissä keskusteluissa moneen kertaan.
Onneksi(?) ei vielä Suomessa ole juurikaan punnittu m-autoja eikä -vaunuja maantiellä.
-
On niitä automaattivaihteita ,ohjaustehostimia ja ehkä peruutuskokemustaki n ;)
Mutta joskus on niin ahdas paikka ettei mahdu vekslaamaan. Menin yhdelle campingille kesällä peruuttamalla vaunupaikalle saakka. Kun oli joku 8======o pysäköinyt katiskansa juuri ennen kapealla kadulla olevaa leirintäalueen porttia oikelle ja portti joka oli vasemmalla, oli aika kapea.
Kerran olin Astro 7000:n kanssa Antwerpenin lähellä alueella missä oli sekä Belgialaisia että Hollantilaisia. Tulimme myöhään illalla kun oli loppuottelu fudiksen MM käynnissä. Belgia - Hollanti ja alue tupaten täynnä. Piti ajaa kapeaa kujaa alueen perälle ja siellä ei mahtunut kääntymään edes Dorotea :P. No nämä fudiksen kannattajat käänsivät äijävoimalla vaunun paikoillaan ympäri ja jatkoivat hurraamistaan. Toinen voitti ja kaikki olivat tyytyväisiä ;D
-
Piti ajaa kapeaa kujaa alueen perälle ja siellä ei mahtunut kääntymään edes Dorotea :P.
Mä en tungekaan vaunua sellaiseen paikkaan, mihin ei ajamalla pääse. Usein käyn jalkaisin katsomassa kohteen ennen sinne ajamista. Virheistä joskus oppinut!
Ja telivaunun paikalleen laittaminen nyt kuitenkin on melko pieni ongelma, eiköhän sillä kuitenkin eteenpäin mennä enimmäkseen. Ja siinä se mielestäni on vakaampi kuin yksiakselinen.
-
Kyllä mulle kerrottiin tasan tarkkaan ettei campingalueella ole muita tontteja vapaana. Ja eipä ilta 8:lta viitsi lapsiperhe lähteä etsimään seuraavaa leirintäaluetta. Kun tiesi kokemuksesta paikan olevan hyvä. Yhdyn mielipiteeseen että teli on hyvä vetää. Tämä jaama koski vain telin huonoja puolia.
-
Onhan se 1-aks. vaunu helppo käsitellä (käsin), ja rinteessä vaateriin pitkittäin; aisa ylös/alas nostamalla. Joskus oli 2-aks. Kafin hankalin homma :D.. Koukusta/koukusta laitto päälle. Mutta aina ollut mielipide, että vaunua siirrellään autolla, ei kahvoista repimällä..
Tuolla etelässä on hiuman huvittuneena seuraillut hollannikkais-eläkeläisten moovauksia RC:nä pikkuruinen as. vaunu - peruuttamalla autolla vaunu kerta laakista olisi mennyt huomaamatta paikoilleen.. Kuin olisi enskertalainen tela-alustaista liikutellu: "eiku, eiku, ..." Nooh, voihan hankintaan olla fyysisetkin syyt :-X
-
Kevyt hatullinen paskaa vetoa ettei kukaan työnnä edelläkertomaani paikkaan vaunua peruuttamalla. Yli 150metriä mutkikasta kujaa, toisellapuolen pensasaita,toisella pysäköityjä autoja. Vapaata tilaa 10-15cm molemmilla puolen. Tuo vapaa tontti kujan päässä ja pelkän vaunun pituus 9m aisan päästä. Pakko kääntää käsin. En itsekään revi kahvoista mökkiä. Kyllä se ajamalla kulkee ;D
-
Pitää myös muistaa, että vaikka papereissa on jotakin, niin se ei välttämättä ole koko totuus. Sehän on todettu näissä keskusteluissa moneen kertaan.
Tämä on faktaa. Esimerkkinä vaikka tuo Dethleffs, jossa rek.otteen omapaino on tehtaalla mitattu perusvarustuksella. Tiettävästi suurin osa suomessa myydyistä pefleteistä on varustettu varustetaulukon mukaan n. 100kg painoa lisäävällä setillä (alde, eristemateriaali yms.)
Siispä vaunua ei saa vaa'alla omamassansa painoiseksi edes jättämällä kaasupulloja, kaapelikelat ja veden pois.
-
kiitos doro tuosta sun vastauksesta sai selvän että se telivaunu on parempi vedettävä kuin yksiakselinen.
onkohan nyt sata varma että tuo vaunun paino autoon katsotaan vaunun kokonaispainosta eikä omapainosta ???
itellä ei ole varmaa tietoa mutta jotenkin on kutku että jos vaunun omapaino on 1500kg ja kokonaispaino 1650kg, niin hondalla saisi vetää koska siinä on suurin sallittu perävaunumassa jarruilla tuo 1500kg.
mutta onkos kenelläkään satavarma tieto miten asia on ?? :-\
-
On tietoa,että olet taas haksahtanut huhuihin. Saat kyllä noin vetää. MuttaVAIN tyhjänä
-
Tämä on niin sekava asia josta ei ota selvää erkkikään. Ei ainakaan vaikeuksia tule jos menee sen kokonaismassan mukaan tai en tiedä.
http://venenetti.fi/uutiset/17102006-trailerin-paino-hammentaa-poliisia
Tuon mukaan sakkoja tulee tai ei tule, riippuu jepareista.
-
kiitos doro tuosta sun vastauksesta sai selvän että se telivaunu on parempi vedettävä kuin yksiakselinen.
onkohan nyt sata varma että tuo vaunun paino autoon katsotaan vaunun kokonaispainosta eikä omapainosta ???
itellä ei ole varmaa tietoa mutta jotenkin on kutku että jos vaunun omapaino on 1500kg ja kokonaispaino 1650kg, niin hondalla saisi vetää koska siinä on suurin sallittu perävaunumassa jarruilla tuo 1500kg.
mutta onkos kenelläkään satavarma tieto miten asia on ?? :-\
Soita johonkin katsastuskonttorill e ja kysy sieltä. Saat ainakin varman vastauksen. Vielä tänäänkin ehtii.
-
Joo ja kyllähän kaks akselinen on paljon vakaampi ku yks akselinen. Aikaisempi vaunumme oli yks akselinen.
-
itellä ei ole varmaa tietoa mutta jotenkin on kutku että jos vaunun omapaino on 1500kg ja kokonaispaino 1650kg, niin hondalla saisi vetää koska siinä on suurin sallittu perävaunumassa jarruilla tuo 1500kg.
mutta onkos kenelläkään satavarma tieto miten asia on ?? :-\
Kelpaisiko SFC:n sivuilta koioitu katkelma todisteeksi:
Vetokyky
Vetoauton tai vetokoukun suurin sallittu vetokyky. Parhaiten tiedon saa auton myyjäliikkeestä tai maahantuojalta. Vetokyvyn oltava suurempi kuin vaunun pyöristä tiehen kohdistuva paino, kun vaunu on kytketty autoon ja kaikki kuljetettavat tavarat ovat kyydissä.
LIhavoinnit lainaajan.
-
Suoraan poliisin sivuilta kysytyimmät osastolta:
Perävaunut ja trailerit
Hide details for BE-luokan ajokorttivaatimus ja henkilöauto/perävaunu yhdistelmän lainmukaisuusBE-luokan ajokorttivaatimus ja henkilöauto/perävaunu yhdistelmän lainmukaisuus
Kuljettajalla on pikku E ajokortti. Autolla saa vetää 1800 kg. Perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 2000 kg. Mutta vaunun todellinen kokonaismassa vedettäessä 1700 kg. Onko yhdistelmä laillinen vai ei?
B-luokan ajokortti riittää, jos ajoneuvoon kytketään enintään 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä myös painavampi perävaunu kuin 750 kg. Tällöin ovat voimassa seuraavat rajoitukset: yhdistelmän kokonaismassa saa olla enintään 3500 kg eikä perävaunun kokonaismassa saa ylittää vetoauton omamassaa.
BE-luokan ajokortti tarvitaan, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, tai perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. Ajokorttiluokat määritellään rekisteriotteessa mainittujen massa-arvojen perusteella.
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa. Tämä ajoneuvomallille sallittu perävaunun massa on mainittu rekisteriotteessa. Kyseessä on silloin perävaunun senhetkinen todellinen kokonaismassa. Vastaus kysymykseesi on, että yhdistelmä on laillinen.
-
no nyt se on selvää, eli omamassan mukaan katotaan.
hondalla saa vetää 1500kg omamassasta polarin vaunua, vaikka sen kokonaismassa on 1730kg.
kiitokset
-
abecede kaikkia saa vetää :D ja mitä enemmän akseleita,niin sen parempi peruttaa,kun kääntyy rauhallisesti 8)
-
no nyt se on selvää, eli omamassan mukaan katotaan.
hondalla saa vetää 1500kg omamassasta polarin vaunua, vaikka sen kokonaismassa on 1730kg.
kiitokset
Toiset sotki nyt tähän noita ajokortin vaatimuksia massojen suhteen. Se on taas täysin oma juttunsa, jota ei edes kysytty tässä. Vielä suosittelen kysymään asiaa viralliselta taholta, joko katsastuskonttorilt a tai poliisilta. Ettei tule sitten mitään yllätyksiä sallittujen painojen suhteen.
Nimittäin vieläkin olen sitä mieltä, että mainitsemasi painomäärät Hondan perässä (1730kg) ei ole sallittu. Ja seppokon lainauksen perusteella mielestäni asia kerrotaan selvästi.
"Vetokyvyn oltava suurempi kuin vaunun pyöristä tiehen kohdistuva paino, kun vaunu on kytketty autoon ja kaikki kuljetettavat tavarat ovat kyydissä."
Harvoin tyhjää vaunua vedetään tiellä, kyllä siellä on mukana tavarat, kaasupullo(t), vedet yms. Ja silloin sitä kokonaismassaa kertyy.
-
Piti vastata kortin suhteen ;D mutta asiaa,niin mitä enemmän akseleitä sen helpompi peruuttaa :P joskus helpompaa mutta joskus,kun tökkii,niin mikään ei onnistu ;D
-
Minulle vaunukauppias muistaakseni mainitsi omamassasta että silloin vaunussa on 70 % vedestä ja 1 kaasupullo mukana painosta.Itsellä Kabe painaa omamassaltaan 1230 kg ja Toyo saisi vetäistä sitä kun sen suurin sallittu vetovaunun massa jarruin on 1300 kg.Saisipa ottaa vielä vaunuun kyytiin 70 kg kampetta mukaan niin sitten tulee vasta rajat vastaan.
-
Menee muutama laatikko olutta ;D
-
Sen verran rupes tuo asia kiinnostamaan,että soitin tutulle poliisille ja kysyin asiasta.Hänen näkemyksensä oli että jos ajon.suurin sall.jarrullisen peräv.massa on ilm.1500 kg,kaikki mikä menee peräv.kokonaismassa ssa tuon yli tekee yhdistelmästä laittoman.Korttijut ut on asia erikseen.
-
Sama käsitys mulla on asiasta. Perävaunun kokonaismassa/ajoneuvon suurin sallittu jarrullinen massa on ainoastaan laillinen.
-
Vuokrasimme aiemmin useana vuotena peräkkäin asuntovaunun muutamaksi viikoksi. Nämä olivat yleensä 1-akselisia perhevaunuja, jotka tulivat perässä yleensä ihan hyvin. Muutaman kerran vaunu lähti kuitenkin heittelehtimään, mikä ei todellakaan ollut mukava kokemus. Kuormaaminenkin oli usein haasteellista aisapainon vuoksi.
Aiemmin olin saanut käsityksen, että telivaunu on **kankea** ja leirintäalueilla sen kanssa on tosi hankalaa, eihän sitä käännäkään tai siirräkään.
Viime vuonna vuokravaunumme oli telivaunu. Totesin sen tulevan perässä todella kauniisti. Kuormauksenkin osalta ei ollut niin tarkkaa, sillä teli tasaa jonkin verran kuormaa ja raskaampaa tavaraa voi laittaa jopa telin päälle. Leirintäalueillakaa n en kokenut ongelmaksi sitä, ettei ainakaan yksin telivaunua paljon siirrellä.
Tänä vuonna ostimme oman vaunun - valinnan peruslähtökohta oli ilman muuta telivaunu, se kun on niin hyvä vedettävä.
Vaunun saa ajamalla paikalleen, ellei heti kerralla niin harjoituksen jälkeen yhä paremmin. Usemman viikon käytökokemuksella valinta ei todellakaan kaduta.
-
no nyt se on selvää, eli omamassan mukaan katotaan.
hondalla saa vetää 1500kg omamassasta polarin vaunua, vaikka sen kokonaismassa on 1730kg.
kiitokset
No, ei katota omamassaa vaan vaunusta sen hetkinen todellinen kokonaismassa, joka vaunun puolesta saa olla 1730kg (rekisteriotteessa mainittu suurin sallittu kokonaismassa). Auton rek.otteessa suurin sallittu pv. kytkentämassa määrää vaunun sen hetkisen todellisen kokonaismassan olevan enintään 1500kg - mikäli ko. yhdistelmällä aiot tielle.
Eli jos vaunusi punnitaan tienpäällä tms. se saa painaa Hondasi kanssa tuon 1500kg.
Olkaa tarkkoja milloin tarkoitetaan 1) rekisteriotteen suurinta sallittua kokonaismassaa, ja milloin 2) todellista (ajoneuvon pyörien alta mitattua) kokonaismassaa.
Ajokorttiasiat 1) kohdan mukaan, ja kytkentäasiat 2) kohdan mukaan ;D
-
No, ei katota omamassaa vaan vaunusta sen hetkinen todellinen kokonaismassa, joka vaunun puolesta saa olla 1730kg (rekisteriotteessa mainittu suurin sallittu kokonaismassa). Auton rek.otteessa suurin sallittu pv. kytkentämassa määrää vaunun sen hetkisen todellisen kokonaismassan olevan enintään 1500kg - mikäli ko. yhdistelmällä aiot tielle.
Eli jos vaunusi punnitaan tienpäällä tms. se saa painaa Hondasi kanssa tuon 1500kg.
Olkaa tarkkoja milloin tarkoitetaan 1) rekisteriotteen suurinta sallittua kokonaismassaa, ja milloin 2) todellista (ajoneuvon pyörien alta mitattua) kokonaismassaa.
Ajokorttiasiat 1) kohdan mukaan, ja kytkentäasiat 2) kohdan mukaan ;D
Juuri näin. Ja paino sanoilla "ajoneuvon pyörien alta mitattua". Toisin sanoen, sitä painoa, mikä kohdistuu koukkuun, ei lasketa mukaan vetopainoon.
-
Sama käsitys mulla on asiasta. Perävaunun kokonaismassa/ajoneuvon suurin sallittu jarrullinen massa on ainoastaan laillinen.
OLetko Doro muuttanut käsitystäsi? Muistatko, että 28.6.2010 olet kirjoittanut: "Kytkentämassa ei saa ylittää autolle tai vetokoukulle sallittua suurinta vetokykyä".
.......... että jos auton valmistaja sallii suurimman kytkentämassan määräksi 1200kg, niin juuri ja juuri voi tyhjän vaunun, jonka omamassa on 1240kg saada perään.
Eli tuosta vaunu 1240kg:sta vähennetään koukkuun kohdistuva massa, esim. n. 60kg, niin jää vetomassaksi 1180kg. Ja on laillinen.
-
OLetko Doro muuttanut käsitystäsi? Muistatko, että 28.6.2010 olet kirjoittanut: "Kytkentämassa ei saa ylittää autolle tai vetokoukulle sallittua suurinta vetokykyä".
.......... että jos auton valmistaja sallii suurimman kytkentämassan määräksi 1200kg, niin juuri ja juuri voi tyhjän vaunun, jonka omamassa on 1240kg saada perään.
Eli tuosta vaunu 1240kg:sta vähennetään koukkuun kohdistuva massa, esim. n. 60kg, niin jää vetomassaksi 1180kg. Ja on laillinen.
En mä mitenkään käsitystäni ole muuttanut ja juuri antamastasi esim. jää vetomassaksi sallittu kilomäärä 1180. Mutta kerrohan kuka sitä tyhjää vaunua kiskoo tarkoituksellisesti perässään? Ilman kuormaa. :o
-
Alkuperäinen kysymys:
ja saako honda crv:llä vetää jos auton vetokapasiteetti on 1500kg ja vaunun omapaino 1500kg niin saako vetää ???
Ja mielestäni välissä olleissa vastauksissa ilmeni, että ei lastia.
-
Luulis pikkuhiljaa menevän perille. Jos ei muuten niin väsyttämälla. Sama asia kerrottu moneen kertaan. Mitä nyt muutama harhaoppinut välissä ;D
-
Mutta kerrohan kuka sitä tyhjää vaunua kiskoo tarkoituksellisesti perässään? Ilman kuormaa. :o
Kysymys kuului: "auton vetokapasiteetti on 1500kg ja vaunun omapaino 1500kg niin saako vetää"
Johonka vastaus on: "Eli ko. tapauksessa saa vetää" sekä "kytkennän laillisuushan katsotaan vaunun akselilta tiehen välittyvän massan perusteella"
Ps. olen monesti kiskonut vaunua tyhjänä, ilman kuormaa, Ja tarkoituksella ;)
-
Mulla taas on 2 kaasupulloa,täyttä,vettä,ruokaa,vaatteita,tarvekaluja esim tunkki,rasvaprässi,rengasavain ja tarpeelliset puupalikat.
Tuli vain mieleen tarttko olla munassa vika.vaihdetaan kana ::) Eli onko se mopohonda ainoa oikea. meillä on alueella VW Tiguaneja ja vetokykynä 2200 tai 2500 kiloa. Miksi ei vaihtaa sellaista ja sitten se Pålar perään. Tv täältä Pålarilta ja salsa soi ja ilma on hyvä.
-
^
eipä nyt aleta mopotteleen toisten kulkimia >:(
-
Kysymys kuului: "auton vetokapasiteetti on 1500kg ja vaunun omapaino 1500kg niin saako vetää"
Johonka vastaus on: "Eli ko. tapauksessa saa vetää" sekä "kytkennän laillisuushan katsotaan vaunun akselilta tiehen välittyvän massan perusteella"
Ps. olen monesti kiskonut vaunua tyhjänä, ilman kuormaa, Ja tarkoituksella ;)
Alkuperäiseen kysymykseen, niin tietenkin saa vetää, koska paino ei ylitä auton suurinta sallittua vetokykyä.
Mutta väittäisin kuitenkin, että varsin harvassa on ne vaunuilijat, jotka ostavat vaunun em. perusteilla ilman mahdollisuutta varustaa sitä edes välttämättömillä varusteilla. Kaasu, vesi, vaatteet, ruoka jne. Vai onko tarkoitus, että ne pidetään auton tavaratilassa?
-
Jankkaamiseksihan tämä meni, mutta kirjoitit:
".......... että jos auton valmistaja sallii suurimman kytkentämassan määräksi 1200kg, niin juuri ja juuri voi tyhjän vaunun, jonka omamassa on 1240kg saada perään."
Tuossahan myönnät, että tyhjääkin vaunua voi vetää.
-
^
Ei anna aihetta enempää kommentoida asiaa. >:(
-
^
eipä nyt aleta mopotteleen toisten kulkimia >:(
Ei nyt muuta kuin ihmetyttää kun on 2 samankokoista veturia ja toisella saa vetää 1/3 enemmän. Kai siinä silloin on rakenteellinen heikkous minkätakia jätetty painot noin alas. Minunkin veturia saa sanoa ihan rauhassa mopoksi. Vaikka saa vetää 1600kiloa Ps meillä on Pålar 950 alueella. Pituus 11.3 metriä,siihen ei riitä kummankaan veturit
-
Nyt nukkumaan. Kello on 22:34 8)
-
Sen verran rupes tuo asia kiinnostamaan,että soitin tutulle poliisille ja kysyin asiasta.Hänen näkemyksensä oli että jos ajon.suurin sall.jarrullisen peräv.massa on ilm.1500 kg,kaikki mikä menee peräv.kokonaismassa ssa tuon yli tekee yhdistelmästä laittoman.Korttijut ut on asia erikseen.
Sehän tässä asiassa on hyvä, että useimmat, joilla tämä ongelma tulee eteen tarvitsevat muutenkin be-kortin. Tuossa koulutuksessa opetetaan mitä saa milläkin vehkeellä vetää ja miten painot lasketaan.
Hämmästyttävä, että toiset poliisitkaan eivät tiedä miten painot lasketaan (tai sitten artikuloivat epäselvästi). Selkeää täydennyskoulutukse n tarvetta.
Kuten tässä keskustelussa onkin jo käynnyt selväksi, niin todellakin saa vetää (jos kortti rittää) 1500kg pyörienalta punnittua vaunua autolla, jonka vetokyky on 1500kg.
Mitä tuossa nyt sitten on epäselvää :)
-
Millainen on teidän tyhjä vaunu? ;DTosin se on eräänlainen lotto voitto jos joku tulee kysymään yhdistelmänne papereita saatika punnitsemaan kärryänne :D.Silti pitäisin aika arveluttavana jos pitää tällaisella sivustolla alkaa pohtimaan saako vai ei :P.Missähän näin kuvan kun kuorma oli "sidottu"lavalla seisoi mies joka kannatteli laatikkopinoa paikoillaan :D.Kyllähän silläkin tavalla kuorma tulee sidottua mutta onko se turvallinen ja kestääkö se jos jotain sattuu ????Samoin voisi kysyä kun vetopaino ja vaunun "tyhjä"paino ovat saman suuruiset. :o infon sivut ei taaskaan aukea.
-
^
Eihän tässä ollutkaan kysymys, että onko järkevää kuvitella matkailevansa tuollaisella yhdeistelmällä.
- Oma mielipiteeni on ettei tietenkään tuollaisella mitään reissuja voi heittää.
Se on kuitenkin ihan laillinen yhdistelmä tyhjänä, jos painot on eksaktisti tasan.
-
Mulle aivan sama mitä ja minkäpainoista kukin vetää,mutta mikä merkitys sitten rek.otteeseen merkityillä painoilla enää on?Otteessa ei tietääkseni puhuta mitään pyörien alta mitatusta massasta. Poliiseilla ei kovin paljon noita vaakoja ole,joten taitaa olla ihan leijonahihaisesta kiinni kuin asiassa käy?!Koska asia ei enää itseäni koske,lopetan tämän keskustelun osaltani tähän.
-
mutta mikä merkitys sitten rek.otteeseen merkityillä painoilla enää on?
Niistä katsotaan ajokorttiluokan riittävyys, ts. ne määrittävät vaaditun ajokorttiluokan.
Hassua, mutta niin se vain menee...
Otteessa ei tietääkseni puhuta mitään pyörien alta mitatusta massasta.
Ei puhuta ei, mutta laissa puhutaan ;)
-
Hassua, mutta niin se vain menee...
Yhtä hassua kuin jos ajat polkupyörällä kännykkä korvalla,
niin saat sakot, mutta jos ajat humalassa, niin et saa. :o
-
Yhtä hassua kuin jos ajat polkupyörällä kännykkä korvalla,
niin saat sakot, mutta jos ajat humalassa, niin et saa. :o
Tämä kännykkä pitänee kokeilla.. :D
-
no nyt se on selvää, eli omamassan mukaan katotaan.
hondalla saa vetää 1500kg omamassasta polarin vaunua, vaikka sen kokonaismassa on 1730kg.
kiitokset
eli jos tilapäinen homma voisin tehdä, jos oisin ostamassa omaksi menisi myös auto vaihtoon. Näin toimisin itse, koska harvon harvon reissua tyhjällä vaunulla ja painon suhde auto/vaunu ei paras mahdollineen
-
Yhtä hassua kuin jos ajat polkupyörällä kännykkä korvalla,
niin saat sakot, mutta jos ajat humalassa, niin et saa. :o
Kyllä humalassa pyörällä ajokin on "laitonta". Tiedän tapauksen jossa työnantaja kieltäytyi maksamasta sairasloman ajalta palkkaa, koska työntekijä oli humalassa kaatunut pyörällä ja loukannut kätensä. Eli vetosi juuri siihen että humalassa ei pyörällä saa ajaa.
-
Kyllä humalassa pyörällä ajokin on "laitonta". Tiedän tapauksen jossa työnantaja kieltäytyi maksamasta sairasloman ajalta palkkaa, koska työntekijä oli humalassa kaatunut pyörällä ja loukannut kätensä. Eli vetosi juuri siihen että humalassa ei pyörällä saa ajaa.
Laki kieltää humalassa pyöräilemisen, mutta siitä ei saa rangaistusta, mikäli ei tapahdu mitään vahinkoa.
Jos sattuu vahinko, niin syyllinenhän on automaattisesti se kännäri. ;)
-
Laki kieltää humalassa pyöräilemisen, mutta siitä ei saa rangaistusta, mikäli ei tapahdu mitään vahinkoa.
Jos sattuu vahinko, niin syyllinenhän on automaattisesti se kännäri. ;)
Ymmärtääkseni "tankojuoppuodesta" saa ajokortillinen määräaikaisen ajokiellon - kortiton ei mitään.
Kuulemma liikelentolupaki lähtee hyllylle, jos ajokortin menettää kännispäissään - tai onko se vain lentoyhtiön omat säännöt. Kaveri kertoi miksi ehdoton ei, jos hän ottaa ..
-
Nuo telivaunut on todellakin vakaampia vettää,
mutta hankalampi käsin käännellä. ;)
-
Miks käsin pitää liikutella ??? onhan ilmeisesti joka autossa pakki :o
-
Miks käsin pitää liikutella ??? onhan ilmeisesti joka autossa pakki :o
Meillä rouva välillä antaa mandaatin edellytetystä "olkkarin" ikkunoiden katsantosuunnasta. Jos kyseessä on vaikka rantaan päättyvä looshi, ainoa vaihtoehto saada vaunun keula rantaan päin on kääntää käsin. näin on meillä ajoittain myös toimittu.
Kerran eräällä umpikujaisella metsätiellä sai vaunun kääntää ympäri käsin ja sitten hiluuttaa siitä auton ohi, jotta pääsi takaisinpäin!
-
Mitenkäs nyt sitten vetämisen ihanuus kun vaunu on yksi akselinen ja varustettu ajovakauden hallintajärjestelmä llä ja kitkavetopäällä.
Telivaunua en ole vetänyt, mutta ainakin Solkkuun verrattuna tuo nykyinen 2,5m leveä Knaussi tulee kuin juna perässä, ei niin raskaasti vaan vakaasti. :D
Katsastaessani vaunun muutin sen rekisteriotteessa olevan virheellisen omapainon oikeaksi ja selvisi että omapainoon lasketaan ainakin kaasupullo, ja raikasvesisäiliön vesi ja olikohan jotain muutakin mukaan, joten kun Waarilla on paku veturina ja vaunun paino on aika hilkulla, (limitti noin 80kg) niinpä kaikki tavarat kulkee reissussa pakun perässä.
Joten kyllä sitä liki tyhjälläkin vaunulla retkeillään. ;)
-
Tänään kävin reissunpäällä vaihdattamassa kaksi rengasta.
- Onko muut tupla-akseli tai telivaunun omistajat kiinnittäneet huomioa, miten renkaat käyttäytyvät tiukasti käännettäessä?
Varsinkin asfaltilla käänneltäessä takimmaisen akselin renkaat pyrkivät taittumaan erittäin pahasti allemurtaen.
Nyt sitten tällä reissulla huomasin, että molempien takarenkaiden kyljissä oli lukuisia halkeamia, joista muutama ylttyi kankaaseen asti.
Tuollaista vaurioita ei enään paikkapullolla korjattaisi, jos sattuisi kokonaan läpi halkeamaan. Oli siis parasta ajaa rengas kauppaan, varsinkin kun matka jatkuu aina vaan harvemmin huoltoasemia ja asutusta oleviin kohteisiin.
Kaksi Barumia saatiin onneksi ajoissa vaihdettua alle ja pintakin sattui olemaan sama, kuin etummaisina edelleen jatkavilla Hankookeilla.
Muistakaahan myös yksiakselisten ommistajat tarkistella renkaanne kyljet, jottei tarvitsisi tienpäällä peppupystyssä vaihdella ;)
-
Tänään kävin reissunpäällä vaihdattamassa kaksi rengasta.
- Onko muut tupla-akseli tai telivaunun omistajat kiinnittäneet huomioa, miten renkaat käyttäytyvät tiukasti käännettäessä?
Varsinkin asfaltilla käänneltäessä takimmaisen akselin renkaat pyrkivät taittumaan erittäin pahasti allemurtaen.
Nyt sitten tällä reissulla huomasin, että molempien takarenkaiden kyljissä oli lukuisia halkeamia, joista muutama ylttyi kankaaseen asti.
Tuollaista vaurioita ei enään paikkapullolla korjattaisi, jos sattuisi kokonaan läpi halkeamaan. Oli siis parasta ajaa rengas kauppaan, varsinkin kun matka jatkuu aina vaan harvemmin huoltoasemia ja asutusta oleviin kohteisiin.
Kaksi Barumia saatiin onneksi ajoissa vaihdettua alle ja pintakin sattui olemaan sama, kuin etummaisina edelleen jatkavilla Hankookeilla.
Muistakaahan myös yksiakselisten ommistajat tarkistella renkaanne kyljet, jottei tarvitsisi tienpäällä peppupystyssä vaihdella ;)
Kerran reissusta tullessa koti pihassa alkoi pihinä kuulua renkaasta, selkä irti. Nykyisin varon jyrkkiä käännöksiä asfaltilla, on muuten melko mutkilla renkaat ja vanteet u-käännöksessä.
-
^
Näytää erittäin hurjilta nuo renkaat tosiaankin, jos jyrkästi kääntelee.
Täytyy itsekkin alkaa kiinnittämään enemmän huomioa noihin parkkipaikka ja lerintäalue käännöksiin.
-
Yksi akselinen ei ole samanlaisen rasituksen kohteena kuin kaksiakselinen.Huom aat sen jo siitä että yksiakselisen siirrät käsin kovalla pohjalla mutta kaksiakselisen siirtely ei oikein suju. ;DYleensäkin kannattaa pyrkiä kaksiakselisen kanssa tekemään sellaisia loivia käännöksiä jotka eivät rasita kovin paljon takimmaista akselia.Autokouluss a jo opetettiin että vaikka oikealle kääntyessä pitää ryhmittyä oikeaan ajoradan reunaan se ei tarkoita sitä että yhdistelmän kanssa pitäisi ajaa rotvallin reunaa pitkin ja aloittaa käännös kun vaunun takimainen akseli on ohittanut rotvallin pään.Saattaa nimittäin risteysalue käydä lyhyeksi etenkin jos keskellä risteävää katua on valopylväs suojatiellä.Myöskin jyrkissä käännöksissä vaunun akselien jälkeinen osa tekee suuremman sivuttaisliikkeen kuin pyöreämpikaarisia käännöksiä tehdessä. 8)
-
Ps meillä on Pålar 950 alueella. Pituus 11.3 metriä,siihen ei riitä kummankaan veturit
kevythän tuo on (Totalvikt: 2 700 kg ). jäis vielä 800kg käyttämättä. :D ;)
-
5.8-11 EN ollut vielä lukenut veturisi vaihdosta, taisi olla 7.8 kun tulin vaunulta. Eli sen hetkinen tiedossani ollut tilanne oli kuvattuna painojen suhteen
-
kevythän tuo on (Totalvikt: 2 700 kg ). jäis vielä 800kg käyttämättä. :D ;)
Onko noin, että ML 320CDi jonka kok.massa on 2830 kg, sallii kytkentämassaksi 3500kg :o
Muistaakseni asetus antaa vetää enintään kok.massan mukaista jarrullista perävaunua. Poikkeus ovat M1(-3)G, N1(-3)G. Eli ML pitäisi olla maastohenkilöauto?
EDIT; muistaakseni --G luokan autoissa kykentämassa sai olla 1.5x kok.massa ;D
-
Rek otteessa suurin sallittu 3500kg
-
Rek otteessa suurin sallittu 3500kg
Eli se on M1G maastohenkilöauto?
Muutoin rek. otteessa on virhe ;)
asetus sanoo:
32 a § (25.9.2003/821)
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:
a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;
b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;
c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;
d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;
e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;
f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.
-
Niimpä se taitaa olla ;)
^
Näytää erittäin hurjilta nuo renkaat tosiaankin, jos jyrkästi kääntelee.
Täytyy itsekkin alkaa kiinnittämään enemmän huomioa noihin parkkipaikka ja lerintäalue käännöksiin.
Asfaltilla tulee kyllä käänneltyä niin loivasti ku mahdollista. Sora ja nurmikko pinta antaa hiukan myöten.