Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: hemppat - 27.02.2018 kello on 18:50

Otsikko: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: hemppat - 27.02.2018 kello on 18:50
Tarkoituksena antaa hetki verkkovirtaa autoon joka vuorokausi. Auto lämpimähkössä tallissa.
Verkko kytketään tavalliseen virran sisäänottoon. shukoadapterilla. Vanhan mallin autolämmitinliitin. Muuten käytössä asialliset siniset.
Käytössä kaapelikela ja suora johto. Kaksi erinlaista ajastinta. Ajastimet eivät toimi kaapelikelan kanssa, virta kulkee aina, kelassa muutama kierros johtoa. Suoralla johdolla toimii kuten pitääkin. Nyt tuli mieleen voisivatko nuo jokunen kierros kelassa vaikuttaa ajastimeen.
Olen ymmärtänyt että ajastimeni ovat vain mekaanisia kytkimiä sähkökellon (askelmoottori) ohjamana.
Otsikko: Vs: Edullisen ajatimen ongelma
Kirjoitti: Tarvasjoki - 27.02.2018 kello on 18:56
Onko Kelassa ylikuumenemis suoja joka laukeaa jos on liikaa vastusta?
Otsikko: Vs: Edullisen ajatimen ongelma
Kirjoitti: hemppat - 27.02.2018 kello on 18:59
Kyllä on lämpökytkin lisäksi virta joka menee on vain latausta varten.
Otsikko: Vs: Edullisen ajatimen ongelma
Kirjoitti: mjo33400 - 27.02.2018 kello on 19:05
Onko kytketty ajastimet kelaan vai seinään?
Otsikko: Vs: Edullisen ajatimen ongelma
Kirjoitti: Tarvasjoki - 27.02.2018 kello on 19:34
Kyllä on lämpökytkin lisäksi virta joka menee on vain latausta varten.
kyllä voi ylikuumenivat suoja laueta minun eräästä hajos suoja ja laukes vaikka oli piuhakaikki auki ei muutakuin suoja pois välistä niin rupes pelaa ja kela aina tyhjäks piuhasta.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: Mautoilija - 27.02.2018 kello on 19:44
Suojalaitteet kannattaakin purkaa ensimmäisenä pois. Mitä jos kelan liittää joku muu?
Toki kela pitää purkaa kokonaan, mutta kaikki eivät tätäkään tiedä.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: 88k5 - 27.02.2018 kello on 19:47
Tarkoituksena antaa hetki verkkovirtaa autoon joka vuorokausi. Auto lämpimähkössä tallissa.
Verkko kytketään tavalliseen virran sisäänottoon. shukoadapterilla. Vanhan mallin autolämmitinliitin. Muuten käytössä asialliset siniset.
Käytössä kaapelikela ja suora johto. Kaksi erinlaista ajastinta. Ajastimet eivät toimi kaapelikelan kanssa, virta kulkee aina, kelassa muutama kierros johtoa. Suoralla johdolla toimii kuten pitääkin. Nyt tuli mieleen voisivatko nuo jokunen kierros kelassa vaikuttaa ajastimeen.
Olen ymmärtänyt että ajastimeni ovat vain mekaanisia kytkimiä sähkökellon (askelmoottori) ohjamana.
Minun ymmärryksessä jotain hämärä tältä osin:


Jos toisella ajastimella piiskataan auton lohkolämppäriä ja toisella asunto-osaa (lataus+lämmitys) - ehkä liikaa kuormaa yhden sukon takana, tai ainakin "kiinan" johtokelalle (se pistorasia osa siinä), varsinki kaikki kuorma lipee yhtäaikaa päälle - sulaa liittimet siinä..
Mulla pariki "koulutettua" kelaa, jossa kaikki pistorasia eivät toimi (1-2 kosketusviallista 4-reikäsessä). Toinen ongelma ollut, että jotkut pistorasiaohjaimet (esim. langattomat) eivät mene riittävän syvälle kelan pistorasiaan kun kelan sivut levenevät.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: 0yxxy0 - 27.02.2018 kello on 20:07
Jos en ihan päin seiniä lukenut niin ajastin kaapelikelassa (pistorasiassa) ja kaapelia vähän kelalla. Arvauksena että kaapeli indusoi sen verran että kellokytkin sekoaa eikä toimi oikein ts sotkee kellokytkimen moottorin toiminnan.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: hemppat - 27.02.2018 kello on 20:31
Tulipa huonosti selostettua, ajastin on seinässä ja kelaan matkaa toistakymmentä metriä. Tuo indusointi voi hyvinkin olla syynä, palauttaa vaikka virran hajua ajastimeen joka on tietenkin tehty mahdollisimman halvalla. Kokeilen purkaa lopun johdon kelalta ja jos ei vieläkään pelitä syytän kosmista säteilyä ja hallitusta.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: hemppat - 27.02.2018 kello on 20:55
Kokeiltu kahdella ajastimella. Johtokela on laadukas. Auton laturi vain ainoa kuorma.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: seppoko - 27.02.2018 kello on 21:23
Miten ajastimet eivät toimi? Eivät käy ja kuku? Vai eivät kytke/irrota?
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: hemppat - 27.02.2018 kello on 21:40
Kuten alustuksessa kerroin, ajastin kelan kanssa eivät katko virtaa. Ovat muuten aivan toimivia.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: 88k5 - 27.02.2018 kello on 22:54
Ovatko nämä ajastimet siis mekaanisia (moottorilla)? Oli siis eivät käy (toimi) lainkaan, ei kytke eikä katko. Pelkkä "katkovirtaa" kuulostaa sähköihmiselle oudolta.

Kun nuo tikitaki-ohjelmoitavatkin nykyään pilkkahintaisia - osa nappipatterilla, osa konkka/akkuvetoisia kelloltaan. Saattaisi toimia moitteetta noissa oloissa.
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: seppoko - 28.02.2018 kello on 09:34
Onko molemmissa kaapeleissa samanlainen pistoke? Suora tai kulma?
Otsikko: Vs: Edullisen ajastimen ongelma
Kirjoitti: tsahkali - 28.02.2018 kello on 10:38
Tarkista se kaapelikelasi, ennenkuin tapat itsesi!
Nuo wanhanajan ajastimet on pomminvarmoja.