Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Kaitsu78 - 9.01.2018 kello on 21:47
-
Tervehdys kaikille!
Matkailuautoa nelihenkiselle perheelle tässä haetaan ja paljon on erilaisia katseltu.Nyt pisti Nettikaravaanissa tuollainen kulkine silmään https://www.nettikaravaani.com/hobby/sphinx-725-ak/1489655 .Onko kokemuksia Ivecosta?
Itseäni mietityttää autossa eniten tuo ikä/hinta sekä mahdollinen jälleenmyynnin vaikeus...?
Tähän asti suosikki on ollut kaikista katsomistamme autoista Sunlightin A72 ja Caradon vastaava malli.Nyt on vaan alkanut mietityttämään noiden autojen painot kun ilmeisesti tuota ylipainoa herkästi tullee...ajokortiss a kyllä kirjaimet riittää isompaankin eli se ei aiheuta ongelmia.
Saa ehdottaa vaihtoehtoja ;)
-
Painokysymys koskee lähinnä max 3500kg kokonaispainoltaan painavia autoja. Tuossa todennäköisesti se on kohdallaan. Suurin haitta myydessä lienee C1- tai C-kortti vaatimus.
-
Tervehdys kaikille!
Matkailuautoa nelihenkiselle perheelle tässä haetaan ja paljon on erilaisia katseltu.Nyt pisti Nettikaravaanissa tuollainen kulkine silmään https://www.nettikaravaani.com/hobby/sphinx-725-ak/1489655 .Onko kokemuksia Ivecosta?
Itseäni mietityttää autossa eniten tuo ikä/hinta sekä mahdollinen jälleenmyynnin vaikeus...?
Tähän asti suosikki on ollut kaikista katsomistamme autoista Sunlightin A72 ja Caradon vastaava malli.Nyt on vaan alkanut mietityttämään noiden autojen painot kun ilmeisesti tuota ylipainoa herkästi tullee...ajokortiss a kyllä kirjaimet riittää isompaankin eli se ei aiheuta ongelmia.
Saa ehdottaa vaihtoehtoja ;)
Tuolla hinnalla saat jykevä alustaisen intekroidun auton. Nuo kaksi muuta ehdokasta, ja samanlaisia löydät netistä tuhansia. Päätä itse ostatko auton käyttöön, vai jälleen myyntiin. 3500kg:n ei vain mahdu kaikki mitä hyvältä autolta vaaditaan. En viitsi kommentoida enempi, kun valvoja ei tykkää jykevistä autoista keskustelemista.
-
Muuten samanlainen, mutta vähemmän ajettu ja puoli metriä pidempi huomattavasti halvemmalla olisi tiedossa. Tosin vaatii c- kortin.
-
Muuten samanlainen, mutta vähemmän ajettu ja puoli metriä pidempi huomattavasti halvemmalla olisi tiedossa. Tosin vaatii c- kortin.
C1 riittää ^-^
-
Niistä korttivaatimuksista ei minulla oo kauheen hyvää tietoo, ja kilometritkin taitaa tässä tiedossani olevasta olla suuremmat, vävy on vaan niin laiska myymään :)
Talvet säilössä lämpimässä tallissa ja ajot kisamatkoja kesäisin. Olen sitä muutamia kertoja siirrellyt, robottivaihteisto alkuun outo, mutta pienen totutelun jälkeen oikeesti kiva. Tässä autossa on lisävarusteet kohdillaan, jatkuva 220v pistorasioissa ja lisää virtaa integroidulla aggrekaatilla. Petipaikkoja ja istuimia isommallekin perheelle. Uudet renkaat kävin siihen asennuttamassa viime kesänä, oli yksi niistä siirroista :) Ostohusut jalkaan ja tinkimään siitä hieno matkailuauto kesän rientoihin :)
-
Tarkempia tietoja autosta vaan tulemaan niin katotaan :) voin laittaa vaikka yv:llä sähköpostiosoitteen mihin voi tietoja kuvien kera laittaa...
-
Menen tässä aamupäivän aikana käymään Lahdessa koitan saada tyttären laittamaan kuvia autosta. Nyt en ole ihan varma onko hän vielä yhteyksissä Orgiin, homma hoituu kyllä jotenkin :)
-
yv laitettu tulemaan
-
Foorumin kirppisellä kuvia, kaikki saa katsoa :)
-
Foorumin kirppisellä kuvia, kaikki saa katsoa :)
Olipas hieno auto. Tälläisiäkö ne ihmiset pitää naftaliinissä?
-
Kiitos kuvista, juu ja kiinnostavalta vaikuttaa...jotain tuon kaltaista tässä etsitään eli muutkin kellä tuollaisia nurkissa "lojuu"niin viestiä vaan! Thumb
-
Tää jäi ylimääräiseksi kun vävy osti linja-auton, taisin laittaa siitä tänne kuvan viime vuonna.
Olisin ostanut sen itselleni, vaan on kahdelle himpun verran liian iso
https://photos.app.goo.gl/dLoTdKL3j1D5IP9a2
tämän linkin takana pitäisi olla se linja-auto
-
Olipas hieno auto. Tälläisiäkö ne ihmiset pitää naftaliinissä?
Joo, mutta nyt on vaihto lähellä ellei sitä kohta kukaan osta ! Liikkeestä sen sitten voi hakea.
-
Muuten samanlainen, mutta vähemmän ajettu ja puoli metriä pidempi huomattavasti halvemmalla olisi tiedossa. Tosin vaatii c- kortin.
Ööö vähemmän ajettu, eihän tolla aloittajan linkkaamalla oo ajettu ku 27.tkm. Eikös tuossa sinun linkkaamassa ole mittarissa 108.tkm ja risat.
-
Ööö vähemmän ajettu, eihän tolla aloittajan linkkaamalla oo ajettu ku 27.tkm. Eikös tuossa sinun linkkaamassa ole mittarissa 108.tkm ja risat.
Kirjoitin vanhasta muistista jostain aiemmin katsomastani. Mitään isompaa vahinkoa ei tiettävästi päässyt tapahtumaan. 27 tkm ei ole 10 vuotta vanhalle autolle paljon, jos ei ole se rapeat 108000 kilometriäkään.
-
Ite olisin hieman varpaillaan, jos kymppivuotiaassa on vain 27tkm lasissa - montako kertaa on huollettu, öljyt vaihdettu, akku, voitelut, pa-, ilman- ja raitisilmansuodatti met vaihdettu, ac-huollettu. Jarrun- ja jäähdytinesteet vaihdettu huolto-ohjelman mukaan.. äkkiä tulee asioita mieleen, entä pohtien..
Maannu talvia hangessa, "lumet sulaa kesällä" -idealla. Voihan se ollut "isin tyttökin" ;D
-
Ite olisin hieman varpaillaan, jos kymppivuotiaassa on vain 27tkm lasissa - montako kertaa on huollettu, öljyt vaihdettu, akku, voitelut, pa-, ilman- ja raitisilmansuodatti met vaihdettu, ac-huollettu. Jarrun- ja jäähdytinesteet vaihdettu huolto-ohjelman mukaan.. äkkiä tulee asioita mieleen, entä pohtien..
Maannu talvia hangessa, "lumet sulaa kesällä" -idealla. Voihan se ollut "isin tyttökin" ;D
Sääli ettei näitä oo taksi käytössä, sais kunnolla huollettuja😦
-
Mitenkäs Ivecon automaatti, onko sama kuin Fiatissa eli robottivaihde? Josta on aika ikäviä tarinoita kuulunut. Vaihdekeppi näyttää samalta. Vuosimallista 2008 olisi kysymys, tai siitä noin 2012 asti.
Vai onko parempi etsiä vain manuaaleja? Harmi, jos niin. Olisi todella hieno yksilö tähtäimessä.
-
Robotti, taisi olla 2016 tai 2017 kun tuli oikea automaatti.
-
Mitenkäs Ivecon automaatti, onko sama kuin Fiatissa eli robottivaihde? Josta on aika ikäviä tarinoita kuulunut.
Mikäs siinä robotissa niin huonoa on...?
-
Vikaherkkä kuulemma, mutta onko tosiaan sama kuin Ducatossa.
-
Ei ainakaan täydellinen kopio kun toisessa kone poikittain, toisessa pitkittäin
-
Mikäs siinä robotissa niin huonoa on...?
https://caravan-lehti.fi/matkailuajoneuvot/vihdoinkin-ducatoon-saa-nyt-oikean-automaattivaihteiston/
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/robottivaihteiston-kanssa-on-vaikea-loytaa-yhteisymmarrysta/#d130d663
https://karavaanari.org/index.php?topic=21361.0
ja yksi lisää
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/robottivaihteet/
-
https://caravan-lehti.fi/matkailuajoneuvot/vihdoinkin-ducatoon-saa-nyt-oikean-automaattivaihteiston/
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/robottivaihteiston-kanssa-on-vaikea-loytaa-yhteisymmarrysta/#d130d663
https://karavaanari.org/index.php?topic=21361.0
ja yksi lisää
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/robottivaihteet/
Ok..
Mulla ei ole kokemusta pakujen roboteista. Oma pakuni on nyt Aisinin automaatilla. Tuo tietty nykiminen ei varsinaisesti ole robotissa vika, vaan ominaisuus ja sen oppii aika hyvin hallitsemaan. Kuorma-autoista ne on tulleet tutuiksi. Kuorma-autossa robotti hoitaa tarvittaessa välikaasunkin.
Henkilöautoissa mulla on ollut tavallinen robotti jo yli 10 vuotta. Ei siis kaksoiskytkinautoma atti, vaan tavallinen robotilla ohjattava manuaalilaatikko. Luonnikkaammalta se minusta tuntuu, kuin se pakun tunnottomampi automaatti.
Vaikea sanoa. Molempi parempi. Käsittääkseni robotti kestää siinä kuin automaattikin. Eikä se automaattikaan kuulemma ilman huoltoa kestä.
-
Automaattiin en ota kantaa mutta ivecon manuaali on oikeinkin mukava Thumb
-
Ok..
Mulla ei ole kokemusta pakujen roboteista. Oma pakuni on nyt Aisinin automaatilla. Tuo tietty nykiminen ei varsinaisesti ole robotissa vika, vaan ominaisuus ja sen oppii aika hyvin hallitsemaan. Kuorma-autoista ne on tulleet tutuiksi. Kuorma-autossa robotti hoitaa tarvittaessa välikaasunkin.
Henkilöautoissa mulla on ollut tavallinen robotti jo yli 10 vuotta. Ei siis kaksoiskytkinautoma atti, vaan tavallinen robotilla ohjattava manuaalilaatikko. Luonnikkaammalta se minusta tuntuu, kuin se pakun tunnottomampi automaatti.
Vaikea sanoa. Molempi parempi. Käsittääkseni robotti kestää siinä kuin automaattikin. Eikä se automaattikaan kuulemma ilman huoltoa kestä.
Itsellä kanssa robootista raskaalta puolelta ja Thumb
-
Vikaherkkä kuulemma, mutta onko tosiaan sama kuin Ducatossa.
No netistä kun luet, niin sinulla on jo piha täys huonoja vekottimia.
Kyllä niillä roboteillakin on ajettu paljon.
Taitaa olla useimmiten vikana huollon puute takuuajan jälkeen.
Useimmat alkaa säästää ja vievät auton kyläsepän huoltoon. Vaihdetaan
moottoriöljyt ja joskus suodatin. Ja huolto on tehty.
Sitten kun kun piiputtaa aletaan vinkumaa ettei kestä vaikka on " huolto" tehty.
-
Useimmat alkaa säästää ja vievät auton kyläsepän huoltoon. Vaihdetaan
moottoriöljyt ja joskus suodatin. Ja huolto on tehty.
Sitten kun kun piiputtaa aletaan vinkumaa ettei kestä vaikka on " huolto" tehty.
Mulla oikea automaatti menee öljyn huuhteluvaihtoon ens viikolla...
Robotista ja manuaalistakin öljyt vaihtuu alle 100 tuhannen välein. Eikä kyllä vaihteistoissa ole mitään oireiluja ollutkaan.
Muuten on kyllä sellaiset kyläsepän huollot, kun niitä yleensä itse räpellän harrastuksena. ;)
-
No netistä kun luet, niin sinulla on jo piha täys huonoja vekottimia.
Kyllä niillä roboteillakin on ajettu paljon.
Taitaa olla useimmiten vikana huollon puute takuuajan jälkeen.
Useimmat alkaa säästää ja vievät auton kyläsepän huoltoon. Vaihdetaan
moottoriöljyt ja joskus suodatin. Ja huolto on tehty.
Sitten kun kun piiputtaa aletaan vinkumaa ettei kestä vaikka on " huolto" tehty.
No vehkeet kuitenkin kestää eri tavalla ja osasta tuollaisia kertomuksia löytyy, osasta ei. Lisäksi maallikkokin pystyy päättelemään, että monimutkaisempi on todennäköisesti vikaherkempi.
Sillä tämä nimenomainen asia kiinnostaa, eli tuon ikäinen Ivecon robottivaihteisto. Kysymys on reilusti alle 100 tuhatta ajetusta, josta huoltokirja löytyy - en vielä tiedä, missä huollettu, mutta oletan merkkiliikkeestä olevan kysymys.
Yleisesti ottaen olet tietenkin oikeassa huonosti ja hyvin tehtyjen huoltojen eron merkityksestä.
-
Jep. Hakekaas joku pois - jos ei robottivaihteet haittaa. Ei paljoa uutta häpeä ja hintakin kohdillaan.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/husbil-flair-7100-lc-2554-14728682
-
Eikä ole mikään nupero :D Vaan kunnon auton kokoinen. Eikä niitä robotteja kannata pelätä eikä mitään muutakaan. Kyllä rahalla saa ihan mitä vaan jopa Laihialla syödäkseen kehui joskus kylän taxikuski ;) :D
-
Rahoistaan myös pääsee, jos tekee vääriä valintoja. Enemmän kuitenkin harmittaa, jos jotain laukeaa kesken reissun. Pyrin minimoimaan riskit.
Mutta hieno on auto kyllä, etenkin kun vertaa samalla rahalla uutena saataviin. Vastaavia on jonkin verran tarjolla, myös hieman uudempaa.
Ivecoalustaista pohtivan saattaa kannattaa miettiä myös kulutusta. Ovat julmetun painavia vehkeitä, eivät liiku ilman energiaa. Kokonaispainoa on noissa N-B:ssa jopa kaksi tonnia enemmän kuin isoissa B-Hymereissä (5300 kg > 7200 kg).
-
^
Niin, ja jos on 3½ tonnin painoista Ducatoalustaista ajanut, niin kuinka liikkuu se 2x painavempi samalla koneella. Hartaammin se on selvä, kelpaako se ..
-
Jep. Hakekaas joku pois - jos ei robottivaihteet haittaa. Ei paljoa uutta häpeä ja hintakin kohdillaan.
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/husbil-flair-7100-lc-2554-14728682
Aletaan sanomaan : semiautomaatti niin ei pelota :)
-
Rahoistaan myös pääsee, jos tekee vääriä valintoja. Enemmän kuitenkin harmittaa, jos jotain laukeaa kesken reissun. Pyrin minimoimaan riskit.
Mutta hieno on auto kyllä, etenkin kun vertaa samalla rahalla uutena saataviin. Vastaavia on jonkin verran tarjolla, myös hieman uudempaa.
Ivecoalustaista pohtivan saattaa kannattaa miettiä myös kulutusta. Ovat julmetun painavia vehkeitä, eivät liiku ilman energiaa. Kokonaispainoa on noissa N-B:ssa jopa kaksi tonnia enemmän kuin isoissa B-Hymereissä (5300 kg > 7200 kg).
Omassa pyörii siinä 13l / 100km. Nopeus maantiellä 80-95 ja moottoritiellä noin 100 km/ h.
Tuosta onvarmaankin helppo nipistää 0,5 - 1 l pois. Ja lisääminen vielä helpompaa.