Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Oulaa - 4.01.2018 kello on 12:02

Otsikko: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Oulaa - 4.01.2018 kello on 12:02
Oletko  samaa mieltä (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tormaystestijatti-haukkuu-autojen-valot-eivat-valaise--mutta-haikaisevat/WtYPP4kH?ref=iltalehti:15eb&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.138727475.1856070860.1514724752-1382561277.1446261754).
Ainakin monen auton valot häikäisevät ja suuntamerkkiä ei tahdo eroittaa valojen seasta .
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: megaman - 4.01.2018 kello on 12:21
Aika monessa 2010-luvun autossa on häikäisevän kirkkaat jarruvalot takaumpioissa ja vilkut on tyyliin tikkuaskin kokoiset siellä jarruvalojen ympäröiminä. Ei erotu, laitettaan vasta-aurinko siihen vielä lisäksi...

Tossa yhtenä iltana tuli nähtyä lenkillä uudehko auto ilta kasin jälkeen liikenteessä, jossa tehtaan päivävaloledit loisti keulalla ja persus oli kokonaan pimeänä. Oli kuitenkin jo oikeasti pimeää, katuvalot toki olivat päällä. Hyvin siinä automatiikka täydensi kuskin osaamattomuutta.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 4.01.2018 kello on 12:26
Monta totuutta asiassa.

Yhdysvalloissa valojen täytyy olla SAE-DOT normilla leimatut, ja ne ovat eri umpioita mitä pelkällä E-merkinnällä tehdyt, vaikka osasta löytyy molemmat.
Mutta ei pidä vetää mitään päätelmiä, jos ei tiedä miten esim. omassa autossa.

Amerikkalassa on aina saanut olla vain symmetrisiä valaisimia, toisin kuin EUssa (vasta xenonien myötä tulleet) - siis ei "hirvivaloa" kuviossa. Epäsymmetria on varsin ikävä ominaisuus kun ajaa saman suuntaista rinnaistietä joka kulkee vasemmalla puolella, jolloin vastaantulija kohdataan tämän "hirviviiksen" puolelta. Tai jos tulet moottoritiellä ohitetuksi hitaasti (ohittajan valot häimivät vas.sivupeilissä ikävästi) - saati kun näihin halogeeneihein työnnetää lisäkirkkautta plussilla tai wateilla (hyi teitä).
Mutta mikään ei poista sitä häikäsyä, jota kohtaa eritasoissa/kaltevuuksilla kulkevia vastakkaisia ajoratoja. Kouluesimerkki; Tarvontie eli Suomen 1. moottoritie, paikoin iso korkeusero vastakkaiseen suuntaanmenevillä ja kaarteita paljon.. pitäisi laittaa umpiaita väliin kaarteissa.

Suuntamerkin näkymättömyydestä ole ollut samaa mieltä jo pitkään - se ei kuulu ihan ajovalon heijastimen viereen. Ei näy edes päivällä kun katsellaan vasemmalta tulevaa (hirviviiksen häikäisy). Osassa autoissa se vilkku on ajovalojen välissä (tyypillinen kaukoidän ratkaisu) - superhuono..
Päivävaloilla parhaiten näkyy kun vilkkuva puoli pimenee - osassa myös pimeällä parkkikin katoaa..
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: seppoko - 4.01.2018 kello on 12:46
Eipä ole enää vuosiin tullut uutta autoa alle. Työelämässä ollessa niitä tuli silloin tällöin.  Silloin kiinnitin huomiota lähivalojen sivusuuntaukseen. Monessakaan se ei ollut ennen säätöä kohdallaan. Tällaisia säätämättömiä autoja näkee ihan jonkun verran. Niiden "hirvivalo" häikäisee ikävästi sekä vastaan tullessa että perässä ajaessaan.  Olen ihmetellyt, että tähän asiaan ei ole kiinnitetty huomiota.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: HiTec - 4.01.2018 kello on 13:00
Amerikkalassa on aina saanut olla vain symmetrisiä valaisimia, toisin kuin EUssa (vasta xenonien myötä tulleet) - siis ei "hirvivaloa" kuviossa.

No eihän tuo epäsymmetria mihinkään ole poistunut, ihan sama "hirvipiikki" sitä löytyy xenoista kuin nykyisistä LED:eistäkin, katsot vaikka autolehtien uusienkin autojen valotestejä ja niiden kuvioita 8)
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 4.01.2018 kello on 13:05
No eihän tuo epäsymmetria mihinkään ole poistunut, ihan sama "hirvipiikki" sitä löytyy xenoista kuin nykyisistä LED:eistäkin, katsot vaikka autolehtien uusienkin autojen valotestejä ja niiden kuvioita 8)
Ei ole sama vaan hyvin mieto vaakanosto, eikä mikään vanhan ajan 25o "taivaanviiksi"  8)
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: HiTec - 4.01.2018 kello on 13:12
Ei ole sama vaan hyvin mieto vaakanosto, eikä mikään vanhan ajan 25o "taivaanviiksi"  8)

No tuosta kuvasta ei ehkä ihan tuon keltaisen mukainen kuitenkaan, mutta punaisen mukainen linjaus sitä kyllä löytyy omankin Nisuni LED-valoista. Tosin ex. Renault Grand Scenic -08 bi-xenoneilla taidettiin kyllä olla tuon vihreän mukaisissa linjoissa ???

(http://s28.postimg.org/b6uvgzyzh/Valokuvio.jpg)
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 17:38
Typerä toiminto jossa lähivalot jäävät palamaan pitkien ollessa päällä pitäisi poistaa. Idiootit jotka vielä pitävät sumuvaloja pimeällä täydentävät typeryyden.
Jos haluaa nähdä kauas, pitää valo kohdistaa sinne. Kaikki lähelle kohdistettu valo häiritsee kauas näkemistä.

Omituista että toisaalla täällä hehkutetaan LED-lisäpitkien parhautta. Kuitenkin autotehtaitten ledit ovat huonoja. Olisiko jäänyt DRL päälle ja takavalot pimeäksi?
Tänään noin klo 15:30 tarpeeksi takana vilkuteltuani sain autokorjaamoketjun auton kuljettajan laittamaan ajovalot, jolloin takavalotkin syttyivät. Thumb
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: tsahkali - 4.01.2018 kello on 17:45
Jos haluaa nähdä kauas, pitää valo kohdistaa sinne. Kaikki lähelle kohdistettu valo häiritsee kauas näkemistä.

Kyllä siellä, missä ei ole katuvaloja, pitää nähdä koko matkalle= valoa on oltava.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 18:07
Kyllä siellä, missä ei ole katuvaloja, pitää nähdä koko matkalle= valoa on oltava.
Siis et tiedä silmän toiminnasta mitään.
Pupilli (siis se musta silmän keskellä)on aukko jonka kautta valo menee verkkokalvolle tappi- ja sauvasoluille... Ja lopuksi aivot muodostavat kuvan.
Tärkeintä hämäränäkemisessä on silmään tuleva valon määrä.
Kun näkökentän edessä (auton keulan edessä) on valo, pupilli reagoi siihen pienentyen ja supistaen silmänpohjaan valon määrää. Näin et näe kauempana hämärämpänä olevia kohteita ollenkaan koska silmä on sopeutunut lähellä olevaan kirkkaampaan valoon.
Jos valo kohdistuu vain kauas, huomaat kaikki mitkä valonsäteen leikkaavat.
Sama toimii kameralla. Aukon on oltava suuri jotta valoa tulee kennolle tarpeeksi. Automaattisäätöises sä lähellä oleva valo pienentää aukkoa.
Et ole ainoa. Kaikki sumareita pimeällä polttavia ovat uskollisia valon määrän tuottamalle autuudelle.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: MatsOnni - 4.01.2018 kello on 18:46
^
Tuossa oli nyt sekä asiaa, että osittain sen vierestä. Valon määrän lisäksi tärkeetä on sen jakaantuminen, katselualueella ei saisi olla merkittäviä valaistuseroja. Luulisin, että juuri sen takia pyritään valaisemaan tasaisesti sekä lyhyillä että pitkillä saman aikaisesti.

Sumarien käytöstä olen aivan samaa mieltä, niiden kanssa tapahtuu täsmälleen siten että silmä sopeutuu lähellä olevaan lyhyeen ja kirkkaaseen valoon, ja näkeminen kauemmaksi on heikompaa.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 4.01.2018 kello on 19:05
Siis et tiedä silmän toiminnasta mitään.
Pupilli (siis se musta silmän keskellä)on aukko jonka kautta valo menee verkkokalvolle tappi- ja sauvasoluille... Ja lopuksi aivot muodostavat kuvan.
Tärkeintä hämäränäkemisessä on silmään tuleva valon määrä.
Kun näkökentän edessä (auton keulan edessä) on valo, pupilli reagoi siihen pienentyen ja supistaen silmänpohjaan valon määrää. Näin et näe kauempana hämärämpänä olevia kohteita ollenkaan koska silmä on sopeutunut lähellä olevaan kirkkaampaan valoon.
Jos valo kohdistuu vain kauas, huomaat kaikki mitkä valonsäteen leikkaavat.
Sama toimii kameralla. Aukon on oltava suuri jotta valoa tulee kennolle tarpeeksi. Automaattisäätöises sä lähellä oleva valo pienentää aukkoa.
Et ole ainoa. Kaikki sumareita pimeällä polttavia ovat uskollisia valon määrän tuottamalle autuudelle.
Oikeastaan asia ei ole noin yksinkertainen; enkä suhtautuisi muihin mielipisteisiin noin jyrkästi..

Kaiken lisäksi kaukaa lähelle valaisualueen siirron mukautumista silmälle häiritsevät ne vastaantulevankin valot - eli se hetkisitten himmeänä ollut alue saa lähes tuplakirkkauden vastaantulijan avustuksella..
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Aakku - 4.01.2018 kello on 19:10
^
Tuossa oli nyt sekä asiaa, että osittain sen vierestä. Valon määrän lisäksi tärkeetä on sen jakaantuminen, katselualueella ei saisi olla merkittäviä valaistuseroja. Luulisin, että juuri sen takia pyritään valaisemaan tasaisesti sekä lyhyillä että pitkillä saman aikaisesti.

Sumarien käytöstä olen aivan samaa mieltä, niiden kanssa tapahtuu täsmälleen siten että silmä sopeutuu lähellä olevaan lyhyeen ja kirkkaaseen valoon, ja näkeminen kauemmaksi on heikompaa.
Minustakin se valon tasaisuus on tärkeä pointti....

Nykyisin ledeillä saa julmetun kirkkaan valon, mutta sen valokeilan takaa ei sitten erota enää mitään. Kuorma-autoissa olen kokeillut ledeillä valaisemista, mutta kyllä siinäkin liika on liikaa. Valoa on valtavasti, mutta se hämärän rajamaa, jossa joku kohde liikkuu jää näkymättä. Pitkiä vähentämällä näkee sinänsä huonommin, mutta syvemmälle hämärään. Josssain tilanteissa lähivaloilla pitkien yhteydessä saa pehmennettyä rajaa. Vaikkapa sateessa, tai lumipyryssä. Huonosti rajatulla tiellä voi kyllä sumareillakin hahmottaa ojanpenkkoja, mutta ei se tietysti kauas eteen näkemistä edistä.
Kokeiltu on sellaisia hirmutehoisia ledejäkin, joissa tärkeää on pitkälle ulottuva valokeila. Sellaisilla hämärtyy lähempää reunat ja heijastukset tulee voimakkaasti merkeistä ja tolpista. Ongelma on myös siinä, että joutuu aivan liian aikaisin vaihtamaan lähivaloille.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 19:28
Eikö ajovaloilla (lyhyillä) tapahdu sama? Valaisevathan ne kirkkaamin etualan, tosin ei niin häiritsevästi kuin sumuvalot. Hyvillä pitkillä ajovalojen merkitys vähenee kun silmälle kirkas piste on kaukovalojen tuottama.
Etualan valaisun merkitystä pimeällä en ymmärrä. Tärkeintä on nähdä kauas. Huomaat kyllä kaikki mitkä valonsäteen katkaisevat.

Asiaa epäilevät voivat käydä iltalenkillä mukanaan kaksi taskulamppua. Näitä kokeilemalla kauas/lähelle vuorotellen ja yhtäaikaa voi todeta asian.

Oikeastaan asia ei ole noin yksinkertainen; enkä suhtautuisi muihin mielipisteisiin noin jyrkästi..
  • Jos liikennettä on hyvin vähän, asia menee noin. Jos halutaan pärjätä yksillä kaukovaloilla. Vähää valoa ei kannata kylvää joka puolelle, muuten sitä ei ole missään tarpeeksi - siksi on parasta kylvää näkemisen kannalta kauas pelkästään..
  • Tilanne muuttuu kun ajetaan suht. runsaasti liikennöidyllä tiellä. Eli lyhyitä pätkiä pitkillä ja välillä taas pätkillä. On aika vaativia hetkiä silmille ne kun kaukovaloilta tiputetaan pätkille. Välissä voi olla aika pimeä räpsäys varsinki kun odotellaan millisekunnit täyttä tehoa jäähtyneeltä halogeenilangalta. Joissakin autoissa pitkät otetaan reletoiminnolla (sama viiksensuunta päälle/pois) jolloin useimmiten molemmat langat palavat tämän hetken, toisissa joissa viikseä työnnetään eteen/taakse on vaihtokosketintoimi nto, jolloin yhtäaikasita paloa ei välttämättä ole.

    On aika häiritsevää, jos valaisualue hyppii läheltä kauas vähän väliä. Verrattuna siihen, että valaisualue vain tuplaantuu (tai enempi) kirkastumatta, mihin tarvitaankin etäisyyden neliöön niitä lumeneita - siis vain sinne kauas eikä työvalomaisesti kaikkialle

Kaiken lisäksi kaukaa lähelle valaisualueen siirron mukautumista silmälle häiritsevät ne vastaantulevankin valot - eli se hetkisitten himmeänä ollut alue saa lähes tuplakirkkauden vastaantulijan avustuksella..
Mainitsinkin tilanteen jossa lähivalot jäävät palamaan kaukovalojen ollessa päällä. Jos ovat vaihtohetkellä tovin päällä, takaa että valoa on.
Jos kaukovalot ovat hyvät ja lähivalot huonot, ei ole valon vaihtohetkellä hyvä asia. Tosin useat vaihtavat lyhyelle aivan liian aikaisin.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 4.01.2018 kello on 19:38
Väittäisin, että yksikään vaihtoehto ei ole yksiselitteisesti paras kaikkiin tilanteisiin. Mulla toisessa voortissa on noi flip-flop -valot, eli pitkillä huono etualavalaisu (joo periaatteessa silmälle hyvät kun hetken ajanut pitkillä), mutta kun tulee mäenharjanteelle on pakko vaihtaa hetkeksi pätkille että näkee tietäkin - vaikka kilometrin suora avautuu (pitkät sojottavat taivaalle). Toisessa voortisa toisin  ;D

Jos tilanne on niin huono, ts. lähivalot huonot, ei ajamisolot parane kuin paremmilla lähivaloilla - hyvät pitkät vie tilannetta väärään suuntaan..
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 19:49
Paras ratkaisu pimeäajoon on auton vieressä liikkuva valotolpparyhmä, noin 10 kW.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: megaman - 4.01.2018 kello on 19:51
Tosin useat vaihtavat lyhyelle aivan liian aikaisin.

Joskus tylsyyttäni, olen pimeässä ajaessani ruvennut kokeilemaan omaa reaktiokykyä, eli pyrin vaihtamaan lyhyet samaan aikaan vastaantulijan kanssa. No toki siinä menee sadasosia, ehkä kymmenyksiäkin, mutta se ei ole nyt pointti. Monesti nimittäin käy niin, että vastaantulija ei vaihda lyhyille ollenkaan. Onko ne tahattomia unohduksia, en tiedä, mutta kun osaa katsoa oikeaa kohtaa ajoradasta, ei siinä häikäisty ja valoa riittää molempiin suuntiin.

Edit: kohteliasuuttaan kun molemmat vaihtaa ajoissa lyhyille, jää välille aika paljon mustaa pimeää vyöhykettä, josta se sarvipää saattaa päästä yllättämään.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Aakku - 4.01.2018 kello on 20:30
Onko ne tahattomia unohduksia, en tiedä, mutta kun osaa katsoa oikeaa kohtaa ajoradasta, ei siinä häikäisty ja valoa riittää molempiin suuntiin.
Näinhän se yleensä on...

Tänäänkin yksi autoilija tuli aamusella pitkät päällä vastaan koko ajan. Toki niin on kyllä mullekin käynyt välillä.
Ennen joulua meinasi käydä kyllä kalpaten, kun tuli puuauto vastaan täysillä valoilla. Oli niin kirkas valo, että olisin tarvinnut hitsauslasit. Löin kohdalla täysjarrutuksen, koska ainoa muistikuvani oli, että siinä jossain meni ajokaista. Siitä syystä itsekin kavahdan nyt näitä yltiöpäisiä valopatterien asennuksia. On lähtenyt se mopo käsistä muutamilta jo täysin.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 0yxxy0 - 4.01.2018 kello on 20:48
Joskus unohtuu pitkät päälle tahtomatta, mutta ei se haittaa jos kohteliaisuuttaan vähän väläyttää pitkiä vastaan niin hoksaa sitte vaihtaa lyhyet.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: T-Cat - 4.01.2018 kello on 20:50
Paras ratkaisu pimeäajoon on auton vieressä liikkuva valotolpparyhmä, noin 10 kW.

Auton vieressä liikkuva valotolpparyhmä, eihän nyt ole vielä perjantai ilta? Saisivat tänne Pohjoiseen edes kiinteät katuvalot joka kylään, sekin olisi huomattava parannus nykyiseen tilanteeseen täällä jos tuolle linjalle mennään. Siihen asti minä satsaan kunnon polttimoihin auton omissa valoissa ja tehokkaisiin LED-lisävaloihin.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: MatsOnni - 4.01.2018 kello on 20:59
Eikö ajovaloilla (lyhyillä) tapahdu sama? Valaisevathan ne kirkkaamin etualan, tosin ei niin häiritsevästi kuin sumuvalot. Hyvillä pitkillä ajovalojen merkitys vähenee kun silmälle kirkas piste on kaukovalojen tuottama.
Etualan valaisun merkitystä pimeällä en ymmärrä. Tärkeintä on nähdä kauas. Huomaat kyllä kaikki mitkä valonsäteen katkaisevat.


Mielestäni ei tapahdu. Melko varmasti minua paremmin valaisuun perehtyneet ovat homman valmiiksi miettineet, mutta uskoisin, että miellyttävän näkemisen kannalta oleellista on mahdollisimman tasainen valaisu koko valojen kantaman alueelle. Rasittavaa näkemisen kannalta on se, että silmä pyrkii jatkuvasti sopeutumaan erilaiseen valaistukseen. Sillä perustelen tasaista valonmäärää koko näkyvissä olevalle alueelle.

Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 21:39
Mielestäni ei tapahdu. Melko varmasti minua paremmin valaisuun perehtyneet ovat homman valmiiksi miettineet, mutta uskoisin, että miellyttävän näkemisen kannalta oleellista on mahdollisimman tasainen valaisu koko valojen kantaman alueelle. Rasittavaa näkemisen kannalta on se, että silmä pyrkii jatkuvasti sopeutumaan erilaiseen valaistukseen. Sillä perustelen tasaista valonmäärää koko näkyvissä olevalle alueelle.

Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
Arvoisa MatsOnni: Edellisen argumenttisi aloitit sanalla: Luulisin. Nyt on: Mielestäni, Melko varmasti, mutta uskoisin. Ei, ei näkemisen pidä olla miellyttävää. Kun pitää näkeä jotain, se pitää näkyä hyvin.
Lainaus
Asiaa on varmasti tutkittu, mutta en kylläkään muista yhtäkään lukeneeni. Olisi kyllä pitänyt, mutta ei nyt enää niin väliä.
Onhan se hyvä että jaksat kirjoitella
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: MatsOnni - 4.01.2018 kello on 22:01
Nokun olen huomannut, ettei kanssasi juuri asiallisesti ole kukaan pystynyt keskustelemaan niin kokeilin tuolla tyylillä.

Mutta antaa olla, kuten sanoin minua enemmän (ja jopa sinua) valaistukseen perehtyneet ovat asiaa miettineet. Fakta nyt kuitenkin on, että näkemisen pitää olla nimenomaan miellyttävää jos aikoo ajella pitempään kuin 30minuuttia. Tämä osaltani tästä aiheesta. 
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Mautoilija - 4.01.2018 kello on 22:17
Nokun olen huomannut, ettei kanssasi juuri asiallisesti ole kukaan pystynyt keskustelemaan niin kokeilin tuolla tyylillä.

Mutta antaa olla, kuten sanoin minua enemmän (ja jopa sinua) valaistukseen perehtyneet ovat asiaa miettineet. Tämä osaltani tästä aiheesta.
Onhan toki ikävää että kokemuksesi muiden kanssa käymistäni keskusteluista on vaikuttanut mielipiteeseesi. Olisiko kannattanut omalla tyylillä ja omilla tiedoilla? Perustelemattomia vastaväitteitä on tullut, argumenttejani ei ole kumottu. Jos olen väärässä, mikä on oikea?
Oma kristallipalloni ei osaa kertoa kenenkään perehtymistä mihinkään. Missä huollatat pallosi?
Vai päätit tähän. Kiitos keskustelusta ja vakuuttavista mielipiteistä.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: HiTec - 5.01.2018 kello on 10:00
No jo aikanaan bi-xenoissa lyhkäsethän muodostettiin pelkällä varjostimella umpion sisällä ja kun pitkät räpsäytettiin päälle, tuo varjostin vain kipattiin pois valon tieltä

(https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1bJ5RIpXXXXaRaXXXq6xXFXXXT/New-Car-External-Lights-2-5-inch-HID-Bi-xenon-Projector-Headlights-Lens-Xenon-Headlamp-Lenses.jpg)

Eli ne oikein suunnitellut pitkät vain täydentävät sitä lyhkästen muodostamaa valokuviota jatkaen sitä pidemmälle ja näin homma toimii. Sitten jos tuohon lyhkästen alueelle lisätään sitä valoa esim. sumareilla, on tilanne jo ihan toinen ja se pitkien näyttämän päähän näkeminen tosiaan hankaloituu. Mutta taas toisaalta myös pelkillä pitkillä ajaminen jättää sen etualan pimeäksi, pelkkä kaponen valokiila kaukaisuuteen (sillä nehän ovat oikeasti vain lyhkäsiä täydentävät valot) ja näin myös tien sivustat jäävät hämäriksi eikä ajaminen ole todellakaan enää miellyttävää. Vähän kuin koittaisit rämpiä metsässä pelkän pistevalon varassa ilman hajavaloa, ei kiwaa :-\
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Oulaa - 5.01.2018 kello on 10:58


(https://karavaanari.org/kuvat/1515142270.jpg)
Minun on ainakin miellyttävää ajella täällä korpitaipaleilla tämän ledlampun valolla.
Auton edusta on melko kirkas ja yllättävän pitkälle.
Nyt olen säätänyt sen näyttämään kai lähelle tuon kuvan mukaisesti koska puunlatvat eivät enää valaistu.
Välillä tuntuu ettei nuin kaukaa tarvitse näillä nopeuksilla jatkuvasti tehdä havaintoja mutta kun sieltä jonkun jalankulkijan heijastin välähtää niin onhan siinä aikaa .
Eniten vit..aaa kun jonkun on pakko mennä ohitte pimeällä niin piiitkät puistaleet taas saapi mennä lyhkäsillä kun ei sillä niin kiire ollutkaan ,edelle vain piti päästä ja ite pitää pari napsua vakkarista taas pudottaa vauhtia joksikin aikaa >:(
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 5.01.2018 kello on 11:05
..
Eli ne oikein suunnitellut pitkät vain täydentävät sitä lyhkästen muodostamaa valokuviota jatkaen sitä pidemmälle ja näin homma toimii.
..
Tässä olen kanssasi samaa mieltä; hyvin suunnitellut ja suunnatut (pitkälle, osin vähän puihinkin kun mäkiäkin on tässä maassa).

Muut voivat olla minusta  omaamieltäänkin.  :D
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Aakku - 5.01.2018 kello on 13:45
Mitäs tästä mieltä....

Led-kaukovalo Seeker9 9-36V 120W ref.37,5 12000LM


(https://karavaanari.org/kuvat/1515152748.jpg)
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 5.01.2018 kello on 14:16
^
2 kpl:ttako ajattelit (2x 120W ja ref70 yhteensä)? Joudut varmaan pimentämään omat.. aika pallomainen valaisu pikku piikillä
(http://www.ledvalot.pro/wp-content/uploads/2016/10/Seeker9_04.jpg)

Yllättävän vaisusti luxeja peremmälle vrt. SEEKER20X (80W, 7040lm. ref40) 1 kpl
(http://www.ledvalot.pro/wp-content/uploads/2016/09/SEEKER20X_Beam-180x144.jpg)
Tämän kun saisi riittävän korkealla, ettei tulisi tuota kirkasta etualaa. Vaan yksi vaaka isoluksikäyrä ei kerro vertikaaliominaisuu ksista yhtään mitään..
(http://www.ledvalot.pro/wp-content/uploads/2016/09/SEEKER20X-valokeila.jpg)
Vähän saisi suunnata enempi ylös (minun makuun). Näkyy toi paalien takainen metikkökin..
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: megaman - 5.01.2018 kello on 14:34
No jo aikanaan bi-xenoissa lyhkäsethän muodostettiin pelkällä varjostimella umpion sisällä ja kun pitkät räpsäytettiin päälle, tuo varjostin vain kipattiin pois valon tieltä


Mulla bi-xenoneissa kun heittää pitkille, kuusenlatvatkin valaistuu. Tuntuu vähän turhalta, voisi sekin valo suuntautua ja keskittyä sinne pitkälle.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: Aakku - 5.01.2018 kello on 15:50
^
2 kpl:ttako ajattelit (2x 120W ja ref70 yhteensä)? Joudut varmaan pimentämään omat.. aika pallomainen valaisu pikku piikillä
Pari kipaletta ajattelin....

Omat valot on 2 x 12,5, joten ihan laillisesti voin asentaa 2 x 37,5.
Onko järkeä, sitä vain miettisin.
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: 88k5 - 5.01.2018 kello on 15:56
Mulla bi-xenoneissa kun heittää pitkille, kuusenlatvatkin valaistuu. Tuntuu vähän turhalta, voisi sekin valo suuntautua ja keskittyä sinne pitkälle.
Mulla 9-3 saappaan biXenonit olivat vastaavat - vaan kyllä olivat hankalat lumisateella. Pelkät oe-apupitkät (xenoni polttimoin), näki piikeillä paremmin - olis ollut vaikea toteuttaa biXenonit jäämään pätkille..
Otsikko: Vs: Törmäystestijätti haukkuu autojen valot: eivät valaise, mutta häikäisevät
Kirjoitti: makevw - 8.01.2018 kello on 03:40
Mulla bi-xenoneissa kun heittää pitkille, kuusenlatvatkin valaistuu. Tuntuu vähän turhalta, voisi sekin valo suuntautua ja keskittyä sinne pitkälle.

Sama homma golffissa meillä. Tohonko sais et puottas suuntausta alas vaikka 1-1.5%, kun vaihtaa pitkille ni olis pitkätkin noilla bi-xenoneilla hyvät.