Mulla kesti vaunun edellinen akku (Exiden vapari)10 vuotta yhtäkyytiä Matti-laturin perässä jatkuvassa latauksessa.
Ei auta kysyjää? Hänellä EBL99 !
Kyse on myös tykkääkö nuo akut siitä että niihin on aina virtaa tyrkyllä. Ei siis pelkästään laturikohtainen kysymys.
Tykkääkö akut tosiaan jatkuvasta latauksesta?
Paljonko 12V akun jännite saa pudota, kun on syytä ladata?
Minulla ollut auto seisomassa kuukauden, ja hupiakun seka auton akun jännite on 11,9V.
Muista syistä johtuen sattui kohdalle tänään tuollainen juttu ,,,Kiitos, sieltä löytyi vastaukset kysymyksiini.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ala-mokaa-akun-sailytyksessa--yleisimpia-virheita-on-kaksi/962sQfSS
Varmaan taas pipo kiristyy, kun laittaa näittä linkkejä, mutta ei auta, ei ,,
Eiköhän joku sullekin joskus neuvo miten tämä tehdään :-*
Varmaan taas pipo kiristyy, kun laittaa näittä linkkejä, mutta ei auta, ei ,,
Oikea talvikäsittely lisää merkittävästi kalliiden akkujen elinikää.
(Juttu on julkaistu aiemmin vuonna 2016. Julkaisemme sen nyt uudelleen.)
Oikein huollettuna veneiden ja mökkien akut kestävät vuosia ja väärin käytettynä voivat lopahtaa jo puolessa vuodessa.
Exiden maajohtaja Ilmo Hakkarainen kertoo, että yleisimpiä virheitä on kaksi: akut säilytetään liian lämpimässä tai niitä ei varata säännöllisesti.
Etenkin tavalliset nesteakut pitäisi varata talven aikana täyteen parin kuukauden välein ja kaikki akut pitäisi säilyttää talvella viileässä. Akun yltä ja kannesta pitää myös puhdistaa liat ja pölyt pois.
AGM- ja geeli-akut kestävät lataamattakin kevääseen, kunhan ne varaa kerran syksyllä täyteen.
”Nekin voi jättää viettämään talvea veneeseen tai esimerkiksi kylmään ulkovarastoon. Ei missään nimessä esimerkiksi lämpimään autotalliin tai pannuhuoneeseen”, Hakkarainen sanoo.
Oman veneensä nesteakut Hakkarainen lataa parin kuukauden välein ja säilyttää akut kylmässä veneessä plusnapa irrotettuna sähköjärjestelmästä .
Veneen starttiakku on kestänyt jo seitsemän vuotta.
”Se on puhtaasti käytöstä kiinni. Lyijyakun, olipa se nesteakku, geeli tai AGM, pitää periaatteessa olla täysi koko ajan.”
Moni akku on kompromissi
Akku on yleensä aina kompromissi käynnistyksen ja käytön välillä.
Tilapulan ja hinnankin takia yleistymässä ovat sellaiset akut, jossa on molempia ominaisuuksia.
Nesteakkuja käytetään tyypillisesti veneissä esimerkiksi pienehkön perämoottorin käynnistykseen ja laitteisiin, kuten kaikuun ja ajovaloihin.
Pidempiaikaiseen kulutukseen nesteakku ei ole paras valinta.
Geeliakku eli hyytelöakku on tehty käyttöakuksi veneeseen tai vapaa-ajanlaitteeseen, jotka tarvitsevat virtaa pidempiä jaksoja kerrallaan. Näitä ovat esimerkiksi jääkaapit, televisio tai muu hupilaite veneessä.
AGM-akku on nesteakun ja geeliakun kompromissi. Käynnistysominaisuu det ovat hyvät, mutta myös pitkäkestoisen virran tuotto on suhteellisen hyvä.
Veneiden keulapotkureille on vielä omat akkunsa lyhyitä, tehokkaita turskauksia varten.
Paljon käyttövirheitä
90 prosenttia takuutapauksista johtuu Hakkaraisen mukaan akkujen käyttövirheistä, esimerkiksi siitä, että akun päästää tyhjäksi.
Esimerkiksi purjeveneissä akut ovat usein vähällä käytöllä kesän aikana. Siksi akut on tärkeä ladata myös kesällä aika ajoin.
Jos lataus on vajaa, vaarana on akun sulfatoituminen, mikä alentaa sen kapasiteettia. Tyhjäksi purkautunut akku voi myös jäätyä ja rikkoutua talvipakkasilla.
Sama koskee veneiden ja mökkiakkujen ohella autojen akkuja.
”Kun autossa käyttää polttoainetoimista lämmitintä puoli tuntia, autolla pitäisi ajaa ainakin tunti sen jälkeen, että akku ehtii varmasti latautua uudelleen.”
Oikeaan akkuun oikea laturi
Kaikki akut purkautuvat jonkin verran itsekseen, mikä laskee lepojännitettä.
Jos esimerkiksi nesteakun jännite laskee alle 12,5 V:n, akku täytyy ladata. Geeli- ja AGM-akuilla tarve tulee vastaan hieman aiemmin.
Hakkarainen vinkkaa vielä, että kaikki akut kannattaa varata lämpötilakompensoid uilla ja älykkäillä latureilla, jotka ottavat huomioon akun kulloisenkin lämpötilan varaushetkellä ja sen ansiosta akun saa täyteen.
Jos akun jättää latautumaan, älylaturi mittaa koko ajan akun kuntoa toisin kuin vanhat tasavirtalaturit. Vanhoilla tasavirtalatureilla akkua ei saa jättää latautumaan yksin esimerkiksi yön yli. Siinä voi olla jo tulipalovaara.
Kylmissä akuissa on suurempi sisäinen vastus, eivätkä ne ota vastaan yhtä paljon virtaa kuin lämpiminä. Puoliksi purkautunut akku, joka on -18° asteen lämpötilassa, ottaa vastaan vain 5–6 prosenttia kapasiteetistaan.
^Kukin tavallaan, varsinkin kun linkissä on vain www.ilta**** ilman mitään tietoa kiinnostaako asia mitenkään.
Minä kyllä luen mieluummin linkin kautta alkuperäistä tekstiä. Ja kyllä, lasit on ajantasalla ja päätteelle passelit :P
Mitä? Lainaus: "Ducaton puolen akku hikoilee jonkun verran kosteutta ulos" ??
Jos pakkanen lauhtuu, niin kylmän akun pintaan kyllä tiivistyy kosteutta, ihan normaalia. Olkoon autossa sisällå tai ulkona.
Että aivan hikoilee kosteutta ulos... Ohhoh :o
Minusta jännitteet oli kohtuu normaalit. Ne ylempänä tässä viestissä.Sormen päällä maistiainen, jos on makea karvas, tulee akusta, jos ei niin on ulkopuolista vettä.
14.4v moottorin käydessä täydellä akulla muistaakseni.
Sähkössä 12.5-13v
Ettei vaan jompi kumpi laturi anna liian vahvaa virtaa ?Ettei vaan latausjännite ole liian korkea?
Ettei vaan latausjännite ole liian korkea?
Voit myös mun viesteihin lopettaa vastaamisen. Kiitos ::)Eikö ole hyvä korjata termit oikeaksi että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Varsinkin sähköstä maallikoilla on vaihtelevat määritelmät.
Eikö ole hyvä korjata termit oikeaksi että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Varsinkin sähköstä maallikoilla on vaihtelevat määritelmät.
Kiitos vastaamisehdotukses ta. Kuitenkin pidätän itselläni oikeuden määritellä sen kuka vastausviestin saa.
Täysin off topic.
Jos jonkun käyttäjän viestit eivät miellytä, voi ne olla lukematta.
Kun painaa käyttäjän tekstin oikea alakulma; "Piilota tämän jäsenen tekstit"
Jolloin käyttäjä piilotetaan. Eikä hänen tekstejä tarvitse lukea missään osiossa.
Minusta jännitteet oli kohtuu normaalit. Ne ylempänä tässä viestissä.
14.4v moottorin käydessä täydellä akulla muistaakseni.
Sähkössä 12.5-13v
Noi kelvot latausjännitteet vaihtelee myös akkutyypeittäin, esim. geeliakut ovat paljon arempia ylijännitteelle kuin perinteiset lyijyakut.
Varman päälle säilytyksen aikana voi tietty pudottaa normi sähkösysteemin laturin pois pelistä, ja käyttää hiukka hellempää, pientä ylläpitolaturia. Alta satasen saa jo hyviä 4A tai 5A latureita. Kannattaa toki kattoa et valikoi sellaisen laturin, joka palaa lataustilaan sähkökatkonkin jälkeen. Halvimmat esm. Bentonin ja Ctekin laturit jäävät odottelemaan latauskomentoa tossa tilanteessa, ei hyvä varsinkaan jos on Kainuussa.
Hikoiluun viel, aika raikkaasti saa yliladata jos aikoo happoja saada pihalle. Mut kondenssia tulee helposti, kun ilman suhteellinen kosteus (Rh %) on korkea, ja akku on esm yön jäljiltä ilmaa viileämpi. Ja jos et halua maistaa, niin kosteuden kuivuttua akun kyljestä akkuhappo jättää vaaleaa sulfaattijälkeä akun kylkeen. Kondensoitunut ilmankosteus ei tuota lisää, jos ei oo ennenkään ollut.
Aiheen aloittaja oli jo vastannut kyseessä olevaan viestiin, lukenut sen ja myös ymmärtänyt mistä on kysymys, joten puutuit siinä mielessä jo täysin epäolennaiseen pikkuseikkaan. Sinulle niin tärkeä nillittäminen ajoi taas kerran terveen itsekritiikin ohi. ThumbdKun olet vaivaa nähnyt kirjoittaaksesi viestin minulle, toki siihen vastaan.
Ja kiiitokset, minunkaan puolestani en edellytä ystävällisesti vastausta, vaikka tämä onkin kerrankin osoitettu juuri sinulle. Enkä kyllä sen puoleen odota vastausta mihinkään muuhunkaan viestiini, joka ei ole osoitettu sinulle. Thumb
Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.Taitaa nykyisin olla jo kaikissa muistitoiminto....
Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.
Ihmiset ammateissaan tietävät alansa termit ja käytännöt. Jos joku käyttää näissä täysin väärää termiä, onko väärin korjata asia?
Itselläni ala on sähkö. Jos jonkin mielestä on väärin korjata "vahva latausvirta", voi lopettaa nillityksensä ja keskittyä omaan asiaansa.
Aika loivaotsaista yrittää puuttua epäolennaisiin asioihin asian jo mentyä ohi, ja yrittää saada äänensä kuuluviin joka paikassa. Sulla taitaa olla liikaa aikaa?Hiekkalaatikkokamaa.
Mun osaltani tämä oli sit tässä.
Olen käsitykseni mukaan ilmoittanut jännitteet ja kaikki mitä itse keksin.
Vastausta ei kuitenkaan ole:
a) onko akun jatkuva lataaminen hyväksi
b) onko ebl jännite ok
A: Akkuahan ei 'ladata' jatkuvasti, vaan laturi huilaa välillä ja käy sitten kurkistamassa missä mennään. Homma on siis ok.mielestäni akkua voi "ladata" jatkuvasti esim 13.6 voltin jännitteellä jolloin itse purkautuminen loppuu ja akku ei ota oikeasti lataus virtaa... jos ylläpito jännite on liian suuri se laturi lataa liian paksulla VIRRALLA, sorry pakko piilo juttuilla ,;n nussioille
B: On.
Jännitteet mitattu tupakansytytinpisto kkeista eli ei kovin luotettava/tarkka mittaus:Nuo laturinkin renkkaa silloin tällöin, ennenkin akkuja pilanneet.
Auton akku: Vaihtelee 12.7 ja 13.2V välillä.
Hupiakku: 13.7V tuntumassa.
Jos akussa on yksikin kenno osittain oikosulussa niin muut kennot kiehuu normaalilataus jännitteellä.Kennovika yleensä ilmenee, jos ei nuutamaan päivään lataa, jännite tippuu pysyvästi alle 12.5 V., tai vähäisellä käytöllä päivässäkin, reilummalla käytöllä heti.
Nuo laturinkin renkkaa silloin tällöin, ennenkin akkuja pilanneet.
Onko sulla mahdollista lainata/ostaa oikeaa yleismittaria? Sillä saa tarkemmat mittaukset. sitten voit kysellä miten mitataan, ellet muista koulu ajoistasi. Myös Whats App kuvapuhelu tutulle karavaanarille (netistäkin) voisi helpottaa asiaa? Kennovika yleensä ilmenee, jos ei nuutamaan päivään lataa, jännite tippuu pysyvästi alle 12.5 V., tai vähäisellä käytöllä päivässäkin, reilummalla käytöllä heti.
On mennyt ohi, että minkä verran käytät 12 V. virtaa, entä montako akkua sulla on käytössä?
Oma tapa on latailla vain tarvittaessa kotipihassa--tuolla puskissa ei ollenkaan--eikä tuttavien mökeilläkään. Tosin aina mukana nykyaikainen roikka, johon molempiin päihin adapteri, mökkitalkoissa käytettykin rakennushommiin.
Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.
... puskassa 12v ja hupiakkuun on liitetty 1000W halpa invertteri jolla käytellään kahvinkeitintä, mikroaaltouunia ja ladataan läppäreitä.
Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.
No yleismittarin käyttö kyllä aika tuttua ja jopa löytyy. Tosin ei reissussa mukana kun unohdin.Mä oon unohtamista torjunu: 3 yleismittaria-Opelissa-kotona-tallissa. Opelin mittari ainoana "tienannut" hintansa, kun pojan anopin mökillä selvitin TV antennin vian.
Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.
Taitaa nykyisin olla jo kaikissa muistitoiminto....
Tässä Tokmannin tämän viikon tarjous.
(https://karavaanari.org/kuvat/1515355819.jpg)
Off-Topic:
Off-Topic:Tässä Tokmannin tämän viikon tarjous.
(https://karavaanari.org/kuvat/1515355819.jpg)