Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: smy - 31.12.2017 kello on 13:07

Otsikko: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 31.12.2017 kello on 13:07
Aihetta ehkä käsitelty aiemminkin mutta en löytänyt.

Nyt olen pari viikkoa ollut kokoajan piuhassa kiinni ja akut siis lataantuvat jossain määrin kokoajan.
-> Onko jatkuva lataaminen hyvä asia noille akuille? Kuinka fiksu tuo EBL99 on ylläpitolatauksessa?

Jännitteet mitattu tupakansytytinpisto kkeista eli ei kovin luotettava/tarkka mittaus:
Auton akku: Vaihtelee 12.7 ja 13.2V välillä.
Hupiakku: 13.7V tuntumassa.


Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: pamaus - 31.12.2017 kello on 13:26
Tuossa ohjekirja

http://ourbumble.com/wp-content/uploads/2016/01/Electrobloc-EBL99K.pdf

Vaikuttaa asialliselta värkiltä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: mjh48 - 31.12.2017 kello on 14:11
Jostakin syystä tuosta englanninkielisestä versiosta puuttu latus jännitteet ja -ajat.
Starttiakkua se lataa maksimissaan 2 A:n virralla, lähinnä ylläpitoa varten
Lyijy- ja geeliakkujen latuksessa on erona lähinnä tuo suuremman jännitteen latausaika, jonka jälkeen laturi menee ylläpitolataukseen.

(https://karavaanari.org/kuvat/1514722170.jpg)
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: megaman - 31.12.2017 kello on 14:23
Mulla kesti vaunun edellinen akku (Exiden vapari)10 vuotta yhtäkyytiä Matti-laturin perässä jatkuvassa latauksessa.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Stara - 31.12.2017 kello on 14:36
Mulla kesti vaunun edellinen akku (Exiden vapari)10 vuotta yhtäkyytiä Matti-laturin perässä jatkuvassa latauksessa.


Ei auta kysyjää? Hänellä EBL99 !
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 31.12.2017 kello on 14:59

Ei auta kysyjää? Hänellä EBL99 !

Kyse on myös tykkääkö nuo akut siitä että niihin on aina virtaa tyrkyllä. Ei siis pelkästään laturikohtainen kysymys.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Aakku - 31.12.2017 kello on 15:12
Minä en luottaisi mihinkään laturiin vartioimatta....

Tällä hetkellä lataan yhdeksää harrastepelin akkua. Olen käyttänyt Ctekin latureita, joista pari on jäänyt nalkkiin ja ladannut akut kuiviksi.
Retkeilyautossa on 20 vuotta vanha laturi. Sen varassa en lataa seisonnassa, vaan erillisellä älylaturilla.
Kokeilin sellaista tapaa, että latasin akkua ajastimella puoli tuntia päivässä, mutta akku ei jännitteen mukaan tullut täyteen. Nyt lataan kaikkia akkuja kerran kuukaudessa ja retkeilyauton akkua tarvittaessa täyteen. Sen akut ovat kiinni järjestelmässä ja siten pienessä kulutuksessakin.
Eksoottiset 6V akut ja pienemmät akut lataan vain silloin, kun olen itsekin kotosalla. Akku ja sen ympäristö on aika pommi, jos jotain menisi pieleen.
Tämä ei vastaa kysyjälle muuta, kuin jatkuvan latauksen osalta.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: mjh48 - 31.12.2017 kello on 15:30
Meillä on autossa EBL99 ja kun olemme jossakin alueella on laturi aina käytössä.
Tosi viikko taitaa olla pisin aika jonka olemme olleet paikoillaan, mitää ongelmaa ei ole tuosta ainakaan vielä tullut, edellinen akku kesti 8 vuotta.
Akku olisi ehkä vieläkin toiminut, mutta kun osoitti kapasiteetin puutosta, niin vaihdoin

Lisäys
Tuo laturi on suunniteltu jatkuvaan lataukseen, mutta kuten kaikki laitteet, sekin voi viottua.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Koivumutkan herra - 31.12.2017 kello on 15:33
Kyse on myös tykkääkö nuo akut siitä että niihin on aina virtaa tyrkyllä. Ei siis pelkästään laturikohtainen kysymys.

Tykkääkö akut tosiaan jatkuvasta latauksesta?
Paljonko 12V akun jännite saa pudota, kun on syytä ladata?
Minulla ollut auto seisomassa kuukauden, ja hupiakun seka auton akun jännite on 11,9V.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Stara - 31.12.2017 kello on 15:40
Tykkääkö akut tosiaan jatkuvasta latauksesta?
Paljonko 12V akun jännite saa pudota, kun on syytä ladata?
Minulla ollut auto seisomassa kuukauden, ja hupiakun seka auton akun jännite on 11,9V.

Muista syistä johtuen sattui kohdalle tänään tuollainen juttu ,,,

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ala-mokaa-akun-sailytyksessa--yleisimpia-virheita-on-kaksi/962sQfSS


Varmaan taas pipo kiristyy, kun laittaa näittä linkkejä, mutta ei auta, ei ,,
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Koivumutkan herra - 31.12.2017 kello on 15:51
Muista syistä johtuen sattui kohdalle tänään tuollainen juttu ,,,

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ala-mokaa-akun-sailytyksessa--yleisimpia-virheita-on-kaksi/962sQfSS


Varmaan taas pipo kiristyy, kun laittaa näittä linkkejä, mutta ei auta, ei ,,
Kiitos, sieltä löytyi vastaukset kysymyksiini.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: K.E.V - 31.12.2017 kello on 16:01

Varmaan taas pipo kiristyy, kun laittaa näittä linkkejä, mutta ei auta, ei ,,
Eiköhän joku sullekin joskus neuvo miten tämä tehdään  :-*

Lainaus
Oikea talvikäsittely lisää merkittävästi kalliiden akkujen elinikää.


(Juttu on julkaistu aiemmin vuonna 2016. Julkaisemme sen nyt uudelleen.)
Oikein huollettuna veneiden ja mökkien akut kestävät vuosia ja väärin käytettynä voivat lopahtaa jo puolessa vuodessa.
Exiden maajohtaja Ilmo Hakkarainen kertoo, että yleisimpiä virheitä on kaksi: akut säilytetään liian lämpimässä tai niitä ei varata säännöllisesti.
Etenkin tavalliset nesteakut pitäisi varata talven aikana täyteen parin kuukauden välein ja kaikki akut pitäisi säilyttää talvella viileässä. Akun yltä ja kannesta pitää myös puhdistaa liat ja pölyt pois.
AGM- ja geeli-akut kestävät lataamattakin kevääseen, kunhan ne varaa kerran syksyllä täyteen.
”Nekin voi jättää viettämään talvea veneeseen tai esimerkiksi kylmään ulkovarastoon. Ei missään nimessä esimerkiksi lämpimään autotalliin tai pannuhuoneeseen”, Hakkarainen sanoo.

Oman veneensä nesteakut Hakkarainen lataa parin kuukauden välein ja säilyttää akut kylmässä veneessä plusnapa irrotettuna sähköjärjestelmästä .
Veneen starttiakku on kestänyt jo seitsemän vuotta.
”Se on puhtaasti käytöstä kiinni. Lyijyakun, olipa se nesteakku, geeli tai AGM, pitää periaatteessa olla täysi koko ajan.”
Moni akku on kompromissi
Akku on yleensä aina kompromissi käynnistyksen ja käytön välillä.
Tilapulan ja hinnankin takia yleistymässä ovat sellaiset akut, jossa on molempia ominaisuuksia.
Nesteakkuja käytetään tyypillisesti veneissä esimerkiksi pienehkön perämoottorin käynnistykseen ja laitteisiin, kuten kaikuun ja ajovaloihin.
Pidempiaikaiseen kulutukseen nesteakku ei ole paras valinta.
Geeliakku eli hyytelöakku on tehty käyttöakuksi veneeseen tai vapaa-ajanlaitteeseen, jotka tarvitsevat virtaa pidempiä jaksoja kerrallaan. Näitä ovat esimerkiksi jääkaapit, televisio tai muu hupilaite veneessä.
AGM-akku on nesteakun ja geeliakun kompromissi. Käynnistysominaisuu det ovat hyvät, mutta myös pitkäkestoisen virran tuotto on suhteellisen hyvä.
Veneiden keulapotkureille on vielä omat akkunsa lyhyitä, tehokkaita turskauksia varten.
Paljon käyttövirheitä
90 prosenttia takuutapauksista johtuu Hakkaraisen mukaan akkujen käyttövirheistä, esimerkiksi siitä, että akun päästää tyhjäksi.
Esimerkiksi purjeveneissä akut ovat usein vähällä käytöllä kesän aikana. Siksi akut on tärkeä ladata myös kesällä aika ajoin.
Jos lataus on vajaa, vaarana on akun sulfatoituminen, mikä alentaa sen kapasiteettia. Tyhjäksi purkautunut akku voi myös jäätyä ja rikkoutua talvipakkasilla.
Sama koskee veneiden ja mökkiakkujen ohella autojen akkuja.
”Kun autossa käyttää polttoainetoimista lämmitintä puoli tuntia, autolla pitäisi ajaa ainakin tunti sen jälkeen, että akku ehtii varmasti latautua uudelleen.”
Oikeaan akkuun oikea laturi
Kaikki akut purkautuvat jonkin verran itsekseen, mikä laskee lepojännitettä.
Jos esimerkiksi nesteakun jännite laskee alle 12,5 V:n, akku täytyy ladata. Geeli- ja AGM-akuilla tarve tulee vastaan hieman aiemmin.
Hakkarainen vinkkaa vielä, että kaikki akut kannattaa varata lämpötilakompensoid uilla ja älykkäillä latureilla, jotka ottavat huomioon akun kulloisenkin lämpötilan varaushetkellä ja sen ansiosta akun saa täyteen.
Jos akun jättää latautumaan, älylaturi mittaa koko ajan akun kuntoa toisin kuin vanhat tasavirtalaturit. Vanhoilla tasavirtalatureilla akkua ei saa jättää latautumaan yksin esimerkiksi yön yli. Siinä voi olla jo tulipalovaara.
Kylmissä akuissa on suurempi sisäinen vastus, eivätkä ne ota vastaan yhtä paljon virtaa kuin lämpiminä. Puoliksi purkautunut akku, joka on -18° asteen lämpötilassa, ottaa vastaan vain 5–6 prosenttia kapasiteetistaan.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: MatsOnni - 31.12.2017 kello on 16:10
^
Minä kyllä luen mieluummin linkin kautta alkuperäistä tekstiä. Ja kyllä, lasit on ajantasalla ja päätteelle passelit  :P
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: K.E.V - 31.12.2017 kello on 16:47
^
Minä kyllä luen mieluummin linkin kautta alkuperäistä tekstiä. Ja kyllä, lasit on ajantasalla ja päätteelle passelit  :P
Kukin tavallaan, varsinkin kun linkissä on vain www.ilta**** ilman mitään tietoa kiinnostaako asia mitenkään.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: tsahkali - 31.12.2017 kello on 16:47
Tuolla se on EBL ollut sähkössä muutanan viiikon ja on vielä 3, ennen liikkeellelähtöä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 4.01.2018 kello on 23:02
Tänää katsoin öljyt yms. autosta niin huomasin että tuon Ducaton puolen akku hikoilee jonkun verran kosteutta ulos. Niin teki edellinenkin akku joka toimi kuitenkin n. 5vuotta.

Ennemmin uskon että sieltä tulee nesteitä ajon aikana ulos kuin verkkovirtalataukse n. Moottorin käydessä jännite on tuolla hieman yli 14v.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Toukolanttu - 7.01.2018 kello on 17:38
Mitä? Lainaus: "Ducaton puolen akku hikoilee jonkun verran kosteutta ulos" ??
Jos pakkanen lauhtuu, niin kylmän akun pintaan kyllä tiivistyy kosteutta, ihan normaalia. Olkoon autossa sisällå tai ulkona.
Että aivan hikoilee kosteutta ulos... Ohhoh :o
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 7.01.2018 kello on 18:08
Mitä? Lainaus: "Ducaton puolen akku hikoilee jonkun verran kosteutta ulos" ??
Jos pakkanen lauhtuu, niin kylmän akun pintaan kyllä tiivistyy kosteutta, ihan normaalia. Olkoon autossa sisällå tai ulkona.
Että aivan hikoilee kosteutta ulos... Ohhoh :o

Niin akun pinta on päältä märkä... Tuo akku ei ole ikinä pakkasta nähnytkään. Viime kesänä vaihdettu 90Ah akku. Edellinen oli ihan samalla tavalla märkä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: "Masi" - 7.01.2018 kello on 18:35
Ettei vaan jompi kumpi laturi anna liian vahvaa virtaa ?
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 7.01.2018 kello on 18:40
Minusta jännitteet oli kohtuu normaalit. Ne ylempänä tässä viestissä.
14.4v moottorin käydessä täydellä akulla muistaakseni.
Sähkössä 12.5-13v
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: "Masi" - 7.01.2018 kello on 18:43
Minusta jännitteet oli kohtuu normaalit. Ne ylempänä tässä viestissä.
14.4v moottorin käydessä täydellä akulla muistaakseni.
Sähkössä 12.5-13v
Sormen päällä maistiainen, jos on makea karvas, tulee akusta, jos ei niin on ulkopuolista vettä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: aaoulusta - 7.01.2018 kello on 18:48
normi ilmiö kun ilima kylmenee!
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Mautoilija - 7.01.2018 kello on 20:46
Ettei vaan jompi kumpi laturi anna liian vahvaa virtaa ?
Ettei vaan latausjännite ole liian korkea?
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 7.01.2018 kello on 20:47
Ettei vaan latausjännite ole liian korkea?

Voit myös mun viesteihin lopettaa vastaamisen. Kiitos  ::)
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Mautoilija - 7.01.2018 kello on 21:03
Voit myös mun viesteihin lopettaa vastaamisen. Kiitos  ::)
Eikö ole hyvä korjata termit oikeaksi että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Varsinkin sähköstä maallikoilla on vaihtelevat määritelmät.
Kiitos vastaamisehdotukses ta. Kuitenkin pidätän itselläni oikeuden määritellä sen kuka vastausviestin saa.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Antza0 - 7.01.2018 kello on 21:36
Eikö ole hyvä korjata termit oikeaksi että puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Varsinkin sähköstä maallikoilla on vaihtelevat määritelmät.
Kiitos vastaamisehdotukses ta. Kuitenkin pidätän itselläni oikeuden määritellä sen kuka vastausviestin saa.

Aiheen aloittaja oli jo vastannut kyseessä olevaan viestiin, lukenut sen ja myös ymmärtänyt mistä on kysymys, joten puutuit siinä mielessä jo täysin epäolennaiseen pikkuseikkaan. Sinulle niin tärkeä nillittäminen ajoi taas kerran terveen itsekritiikin ohi.  Thumbd

Ja kiiitokset, minunkaan puolestani en edellytä ystävällisesti vastausta, vaikka tämä onkin kerrankin osoitettu juuri sinulle. Enkä kyllä sen puoleen odota vastausta mihinkään muuhunkaan viestiini, joka ei ole osoitettu sinulle.   Thumb
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: pamaus - 7.01.2018 kello on 21:47
Täysin off topic.

Jos jonkun käyttäjän viestit eivät miellytä, voi ne olla lukematta.

Kun painaa käyttäjän tekstin oikea alakulma; "Piilota tämän jäsenen tekstit"

Jolloin käyttäjä piilotetaan. Eikä hänen tekstejä tarvitse lukea missään osiossa.

Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: T-Cat - 7.01.2018 kello on 21:52
Täysin off topic.

Jos jonkun käyttäjän viestit eivät miellytä, voi ne olla lukematta.

Kun painaa käyttäjän tekstin oikea alakulma; "Piilota tämän jäsenen tekstit"

Jolloin käyttäjä piilotetaan. Eikä hänen tekstejä tarvitse lukea missään osiossa.

Paitsi lainatuissa teksteissä kuten tässä. Tämä ei kohdistu Pamaukseen vaan on esimerkinomainen lainaus, mulle näkyy toistaiseksi kaikkien viestit.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Antza0 - 7.01.2018 kello on 21:53
Minusta jännitteet oli kohtuu normaalit. Ne ylempänä tässä viestissä.
14.4v moottorin käydessä täydellä akulla muistaakseni.
Sähkössä 12.5-13v

Noi kelvot latausjännitteet vaihtelee myös akkutyypeittäin, esim. geeliakut ovat paljon arempia ylijännitteelle kuin perinteiset lyijyakut.

Varman päälle säilytyksen aikana voi tietty pudottaa normi sähkösysteemin laturin pois pelistä, ja käyttää hiukka hellempää, pientä ylläpitolaturia. Alta satasen saa jo hyviä 4A tai  5A latureita. Kannattaa toki kattoa et valikoi sellaisen laturin, joka palaa lataustilaan sähkökatkonkin jälkeen. Halvimmat esm. Bentonin ja Ctekin laturit jäävät odottelemaan latauskomentoa tossa tilanteessa, ei hyvä varsinkaan jos on Kainuussa.

Hikoiluun viel, aika raikkaasti saa yliladata jos aikoo happoja saada pihalle. Mut kondenssia tulee helposti, kun ilman suhteellinen kosteus (Rh %) on korkea, ja akku on esm yön jäljiltä ilmaa viileämpi. Ja jos et halua maistaa, niin kosteuden kuivuttua akun kyljestä akkuhappo jättää vaaleaa sulfaattijälkeä akun kylkeen. Kondensoitunut ilmankosteus ei tuota lisää, jos ei oo ennenkään ollut.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: T-Cat - 7.01.2018 kello on 21:58
Noi kelvot latausjännitteet vaihtelee myös akkutyypeittäin, esim. geeliakut ovat paljon arempia ylijännitteelle kuin perinteiset lyijyakut.

Varman päälle säilytyksen aikana voi tietty pudottaa normi sähkösysteemin laturin pois pelistä, ja käyttää hiukka hellempää, pientä ylläpitolaturia. Alta satasen saa jo hyviä 4A tai  5A latureita. Kannattaa toki kattoa et valikoi sellaisen laturin, joka palaa lataustilaan sähkökatkonkin jälkeen. Halvimmat esm. Bentonin ja Ctekin laturit jäävät odottelemaan latauskomentoa tossa tilanteessa, ei hyvä varsinkaan jos on Kainuussa.

Hikoiluun viel, aika raikkaasti saa yliladata jos aikoo happoja saada pihalle. Mut kondenssia tulee helposti, kun ilman suhteellinen kosteus (Rh %) on korkea, ja akku on esm yön jäljiltä ilmaa viileämpi. Ja jos et halua maistaa, niin kosteuden kuivuttua akun kyljestä akkuhappo jättää vaaleaa sulfaattijälkeä akun kylkeen. Kondensoitunut ilmankosteus ei tuota lisää, jos ei oo ennenkään ollut.

Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Mautoilija - 7.01.2018 kello on 22:10
Aiheen aloittaja oli jo vastannut kyseessä olevaan viestiin, lukenut sen ja myös ymmärtänyt mistä on kysymys, joten puutuit siinä mielessä jo täysin epäolennaiseen pikkuseikkaan. Sinulle niin tärkeä nillittäminen ajoi taas kerran terveen itsekritiikin ohi.  Thumbd

Ja kiiitokset, minunkaan puolestani en edellytä ystävällisesti vastausta, vaikka tämä onkin kerrankin osoitettu juuri sinulle. Enkä kyllä sen puoleen odota vastausta mihinkään muuhunkaan viestiini, joka ei ole osoitettu sinulle.   Thumb
Kun olet vaivaa nähnyt kirjoittaaksesi viestin minulle, toki siihen vastaan.
En tiedä mitä tarkoitat sillä että aloittaja on viestiin vastannut, lukenut ja ymmärtänyt. Hienoa jos jotain apua on ollut. Keskustelu on kuitenkin jatkunut ja tämän keskustelun tuottamiin vääriin termeihin katsoin tarpeelliseksi puuttua.

Ihmiset ammateissaan tietävät alansa termit ja käytännöt. Jos joku käyttää näissä täysin väärää termiä, onko väärin korjata asia?
Itselläni ala on sähkö. Jos jonkin mielestä on väärin korjata "vahva latausvirta", voi lopettaa nillityksensä ja keskittyä omaan asiaansa.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Aakku - 7.01.2018 kello on 22:11
Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.
Taitaa nykyisin olla jo kaikissa muistitoiminto....

Tässä Tokmannin tämän viikon tarjous.

(https://karavaanari.org/kuvat/1515355819.jpg)
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Antza0 - 7.01.2018 kello on 22:18
Mulla oli vaunussa se halvin Ctek joka kyllä osasi laittaa latauksen aina päälle verkkosähkön irroittamisen jälkeen jos akussa oli potkua eli piti kyllä asetukset muistissa. Ei ole nykyinenkään omistaja moittinut, olikohan tyypiltään jokin 3600 tms.

Ok, seison korjattuna ton Ctekin osalta. Bentoneista perusmallit (hopea) tippuivat standby-tilaan, samaten esim. Lidlin ihananhalpa 18€ ylläpitolaturi.

Ctekin ko. malli osaa jatkaa latausta, samaten muistaakseni ainakin se oranssi pakkaslaturi. Bentonilla Pro-mallit (musta) osaavat myös jatkaa. Tarkempaa mallinroa en nyt pysty tarkistamaan, ku oma on talvisäilössä akusta huolta pitämässä.

Nyt sitten kyllä tuli mulle kauhistuttava ajatus, josko asuinosan akut tekee kylkeensä kondenssia niin, et tulee kosteusvahinko ja homehelvetti? No, eiköhän sitä viel saa yönsä nukuttua, kun autos on muutama kosteudenimijä.  :)

Edit: Tsekkasin Moponetin akkulaturivalikoima a. Aika vähän oli mainintoja toimintomuistista tuol. Benton näyttää olevan tipahtamassa pois valikoimista, enää muutama perusmallisarjaa jäljellä. Ctekin osalta mallimerkinnät oli kans menny uusiks, numeroista kirjaintyyppeihin. Näistä muistitoimintojutui sta tais kyllä olla oma ketjunsa toisaalla, joten ei tässä ketjussa sen enempää.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Antza0 - 7.01.2018 kello on 22:29
Ihmiset ammateissaan tietävät alansa termit ja käytännöt. Jos joku käyttää näissä täysin väärää termiä, onko väärin korjata asia?
Itselläni ala on sähkö. Jos jonkin mielestä on väärin korjata "vahva latausvirta", voi lopettaa nillityksensä ja keskittyä omaan asiaansa.

Akun tapauksessa 'vahvempi latausvirta' vaatisi enemmän latausjännitettä, jos pidetään akun vastaanottokyky ('sisäinen vastus') vakiona. Jos olet sähköalan ihmisiä, niin pitäisihän sun toi ymmärtää.  :laugh:

Käyhän muuten huomauttamassa Motonettiinkin: "Latausvirta on rajoitettu 14,1 V" (http://www.motonet.fi/fi/tuote/455510/Einhell-akkulaturi-AFEN10-automaatti). Toi on jo paljon oleellisemmassa paikassa tuo virhe!  :laugh:

Aika loivaotsaista yrittää puuttua epäolennaisiin asioihin asian jo mentyä ohi, ja yrittää saada äänensä kuuluviin joka paikassa. Sulla taitaa olla liikaa aikaa?

Mun osaltani tämä oli sit tässä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Lerssinen - 7.01.2018 kello on 23:14
https://www.youtube.com/watch?v=zvTmLRw_-oU
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 7.01.2018 kello on 23:38
Olen käsitykseni mukaan ilmoittanut jännitteet ja kaikki mitä itse keksin.
Vastausta ei kuitenkaan ole:
a) onko akun jatkuva lataaminen hyväksi
b) onko ebl jännite ok
c) onko ducaton laturin antama jännite ok

B JA C ok käsitykseni mukaan. Olen itse myös käynyt sähköpuolen ammattitutkinnon aikoinaan. Lisäksi erinäisen määrän opintoja insinööripuolelle. En valmistunut ikinä kun töitä oli liikaa...

d) miksi akku keittää on mysteeri
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Mautoilija - 8.01.2018 kello on 08:29
Aika loivaotsaista yrittää puuttua epäolennaisiin asioihin asian jo mentyä ohi, ja yrittää saada äänensä kuuluviin joka paikassa. Sulla taitaa olla liikaa aikaa?

Mun osaltani tämä oli sit tässä.
Hiekkalaatikkokamaa.

Tämäkin keskustelu olisi jatkunut asiallisena ellet olisi nillittänyt kirjoituksestani. Kumpikohan tässä on puuttunut epäolennaisuuksiin? Minä kirjoittaessani sähköstä akun latauskeskustelussa vai sinä kirjoitukseni sopvuudesta aiheeseen?
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: tsahkali - 8.01.2018 kello on 10:16
Olen käsitykseni mukaan ilmoittanut jännitteet ja kaikki mitä itse keksin.
Vastausta ei kuitenkaan ole:
a) onko akun jatkuva lataaminen hyväksi
b) onko ebl jännite ok

A: Akkuahan ei 'ladata' jatkuvasti, vaan laturi huilaa välillä ja käy sitten kurkistamassa missä mennään. Homma on siis ok.
B: On.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Rölli - 8.01.2018 kello on 17:38
A: Akkuahan ei 'ladata' jatkuvasti, vaan laturi huilaa välillä ja käy sitten kurkistamassa missä mennään. Homma on siis ok.
B: On.
mielestäni akkua voi "ladata" jatkuvasti esim 13.6 voltin jännitteellä jolloin itse purkautuminen loppuu ja akku ei ota oikeasti lataus virtaa... jos ylläpito jännite on liian suuri se laturi lataa liian paksulla VIRRALLA, sorry pakko piilo juttuilla ,;n nussioille
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: mjo33400 - 8.01.2018 kello on 18:25
Jos akussa on yksikin kenno osittain oikosulussa niin muut kennot kiehuu normaalilataus jännitteellä. EBL-laturit ovat automaattilatureita ja eivät ylilataa akkua vaikka ovatkin koko ajan akussa kiinni. Muistaakseni max-latausjännite on 14,4 volttia ja siirtyy aikanaan ylläpitoon ( 1 tai 6 tuntia ) 13,8 volttia.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Yrjö - 8.01.2018 kello on 22:23
Jännitteet mitattu tupakansytytinpisto kkeista eli ei kovin luotettava/tarkka mittaus:
Auton akku: Vaihtelee 12.7 ja 13.2V välillä.
Hupiakku: 13.7V tuntumassa.
   Nuo laturinkin renkkaa silloin tällöin, ennenkin akkuja pilanneet. 
   Onko sulla mahdollista lainata/ostaa oikeaa yleismittaria? Sillä saa tarkemmat mittaukset. sitten voit kysellä miten mitataan, ellet muista koulu ajoistasi. Myös Whats App kuvapuhelu tutulle karavaanarille (netistäkin) voisi helpottaa asiaa?
Jos akussa on yksikin kenno osittain oikosulussa niin muut kennot kiehuu normaalilataus jännitteellä.
  Kennovika yleensä ilmenee, jos ei nuutamaan päivään lataa, jännite tippuu pysyvästi alle 12.5 V., tai vähäisellä käytöllä päivässäkin, reilummalla käytöllä heti.
   On mennyt ohi, että minkä verran käytät 12 V. virtaa, entä montako akkua sulla on käytössä?
  Oma tapa on latailla vain tarvittaessa kotipihassa--tuolla puskissa ei ollenkaan--eikä tuttavien mökeilläkään. Tosin aina mukana nykyaikainen roikka, johon molempiin päihin adapteri, mökkitalkoissa käytettykin rakennushommiin.
 
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: smy - 8.01.2018 kello on 22:32
   Nuo laturinkin renkkaa silloin tällöin, ennenkin akkuja pilanneet. 
   Onko sulla mahdollista lainata/ostaa oikeaa yleismittaria? Sillä saa tarkemmat mittaukset. sitten voit kysellä miten mitataan, ellet muista koulu ajoistasi. Myös Whats App kuvapuhelu tutulle karavaanarille (netistäkin) voisi helpottaa asiaa?  Kennovika yleensä ilmenee, jos ei nuutamaan päivään lataa, jännite tippuu pysyvästi alle 12.5 V., tai vähäisellä käytöllä päivässäkin, reilummalla käytöllä heti.
   On mennyt ohi, että minkä verran käytät 12 V. virtaa, entä montako akkua sulla on käytössä?
  Oma tapa on latailla vain tarvittaessa kotipihassa--tuolla puskissa ei ollenkaan--eikä tuttavien mökeilläkään. Tosin aina mukana nykyaikainen roikka, johon molempiin päihin adapteri, mökkitalkoissa käytettykin rakennushommiin.
 

No yleismittarin käyttö kyllä aika tuttua ja jopa löytyy. Tosin ei reissussa mukana kun unohdin.

Autossa nyt 100Ah akku (vapaa-ajan motonet). Ja 95Ah akku ducatossa.
Molemmat uusittu viime kesänä noin 5v iässä.

Campingeillä olen sähkössä, puskassa 12v ja hupiakkuun on liitetty 1000W halpa invertteri jolla käytellään kahvinkeitintä, mikroaaltouunia ja ladataan läppäreitä.

Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: tsahkali - 9.01.2018 kello on 09:13
Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.

Ei se laturi sinne rajattomasti virtaa työnnä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: megaman - 9.01.2018 kello on 09:29
Eipä taida nykyiset älylaturit olla yhtä kestäviä, kuin vanha kunnon Matti. Mulla vaunu on 18 vuotias ja Matti on ollut viimeiset 10 vuotta kokoajan päällä.

Mulla on yksi Benton älylaturi mykistynyt alle 5 vuotta vanhana satunnaiskäytössä. Exide 7A on vielä toiminnassa. On hyvä laite.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Alan - 9.01.2018 kello on 11:07
... puskassa 12v ja hupiakkuun on liitetty 1000W halpa invertteri jolla käytellään kahvinkeitintä, mikroaaltouunia ja ladataan läppäreitä.

Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.

Helpoin "korjaus" olisi siirtyä kahvinkeitossa kaasuun. Pressopannu, pulputuspannu eli perkolaattori tai tavallinen.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Yrjö - 9.01.2018 kello on 15:38
No yleismittarin käyttö kyllä aika tuttua ja jopa löytyy. Tosin ei reissussa mukana kun unohdin.
Itse miettinyt tuotakin kuinka homma toimii kun hupiakku tyhjä, auton akku täysi.Sitten laitetaan auton moottori käyntiin.
  Mä oon unohtamista torjunu: 3 yleismittaria-Opelissa-kotona-tallissa. Opelin mittari ainoana "tienannut" hintansa, kun pojan anopin mökillä selvitin TV antennin vian.
  Meillä (tosin m-autossa lyhyemmät/paksummat piuhat) muutaman päivän puskan jälkeen lataa n. 16 A. hetken, sitten putoo 10 A. tienoille. Paitsi kerran kun toinen akku oli huonossa hapessa, poltteli sulakkeita, ellei Opelissa ollut kaikki valot ja lämmittimet päällä käynnistäessä.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Team Ahma - 9.01.2018 kello on 18:54
Taitaa nykyisin olla jo kaikissa muistitoiminto....

Tässä Tokmannin tämän viikon tarjous.

(https://karavaanari.org/kuvat/1515355819.jpg)
Off-Topic:
Näitä tuli ahneuksissaan haettua 2kpl, nyt ovat koekäytössä mp:n ja hupiauton akuissa kiinni
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Aakku - 9.01.2018 kello on 18:57
^
Off-Topic:
Siinä Tokmannin laturissa on 12kk takuu....

Ei siis kovin korkealta putoa. Itse ostin yhden lähinnä sen 6V ominaisuuden takia.
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: hapero - 14.01.2018 kello on 17:52
Tässä Tokmannin tämän viikon tarjous.

(https://karavaanari.org/kuvat/1515355819.jpg)

Tuolta linkistä löytyy laturin kytkentäkaavio...
https://goo.gl/eUnvUK
Otsikko: Vs: Akkujen jatkuva lataaminen / EBL 99
Kirjoitti: Aakku - 14.01.2018 kello on 18:07
Pienen testauksen jälkeen tuntuu toimivalta laturilta....

Tuo näyttö on tällaisessa halpislaturissa ylellisyyttä. Kohtuu älykäskin, kun haistaa automaattisesti 6V ja 12V akut.