Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: Valkoinenkuolema - 29.12.2017 kello on 13:56
-
Törmäsin tuolla netissä ratkaisuun missä kaveri tekee kosteusremppaa vanhaan vaunuun. Jätti rimat kokonaan välistä.
Tietenkin niillä on oma merkityksensä rakenteen tukevuuden suhteen mutta jos ilman saa rakennettua, onko tänäpäivänä enää niin merkitystä löytyykö ne sieltä vai ei...?
Jos oletetaan, että uretaani on tuota jäykempää ja tukevampaa tavaraa ja se liimataan tiukasti peltiin ja vaneriin niin eikös tuo ratkaisu ole aikasta tukeva. Toisaalta ihmettelen noita nurkkia, miten ne rakennetaan kestävästi.
Niin tahi näin mielenkiintoista nähdä miten tuo onnistuu.
-
Aika hankala on tehdä ilman rimoja. Ikkunoiden ympärysrimoihin tulee ikkunan avauksen mahdollistava lista kiinni samoin siihen rimaa tulee kiinni lukitussalvat ja aukipitimet. Vaakapuihin tulee kyljen vaakalista (peittää 2 pellin sauman). Nurkkiin tulee niihin puurimoihin ulkopuolen listat kiinni jolla hoidetaan katon ja seinän tiivistys.
-
Eikö ne rimat vois korvata esim. tällasella..
http://www.illis.fi/fi/59-tuotteet/rakentaminen/188-muoviprofiilit.html
Kun vaan saa sopivaa leveyttä. Tiedäs sitten mitä tuo muoviprofiili painaa ::)
-
Mitenkäs tuollainen PVC-vaahtolevy? Ajaa tarvittavan levyisiksi "rimoiksi" vaikka sirkkelillä sinne mihin tarttee, taittelee muotoonsa ja saa liimata/ruuvata mitä haluaa Thumb
http://www.troolari-ronja.fi/58591336
-
Mitenkäs tuollainen PVC-vaahtolevy? Ajaa tarvittavan levyisiksi "rimoiksi" vaikka sirkkelillä sinne mihin tarttee, taittelee muotoonsa ja saa liimata/ruuvata mitä haluaa Thumb
http://www.troolari-ronja.fi/58591336
Toi on kätevää...
-
Mitenkäs tuollainen PVC-vaahtolevy? Ajaa tarvittavan levyisiksi "rimoiksi" vaikka sirkkelillä sinne mihin tarttee, taittelee muotoonsa ja saa liimata/ruuvata mitä haluaa Thumb
http://www.troolari-ronja.fi/58591336
Luulenpa ettei tuossa vaahtolevyssä ruuvi pidä sen enempää kuin uretaanilevyssäkään .
-
Entäs puukomposiittirimat?
Omaan meinasin käyttää jompaakumpaa näistä: www.eurocon.fi tai www.kerroslevy.net
Siis vaihdan koko takaseinän.
-
Jos ihan ite tekisin seinäremonttia niin ehkä särmäyttäisin peltifirmassa 1,5 tai 2mm alumiinista Z - ja U- listaa , ei mätäne ja ruuvitkin pysyy kiinni.
-vai tuleeko tuossa pakkashuurut sisäpintaan ? Voisihan sen listan selkäosan reijittää jos haluaa hifistellä ...
-
Kyllä puu taitaa olla edelleen paras materiaali auton/vaunun rakenteessa ja varsinkin lehtikuusi on kunnon tavaraa, ruuvit pitää varmasti, yleensä tehtaat käyttää vain jotain höppäpuuta joka häviää taivaan tuuliin kun saa tipan vettä.
-
Alumiini johtaa ulkoa kylmät sisälle että pölähtää, seinässä kuuraisia kohtia pakkasella jos lämmittää sisällä ???
Jos olis joku rimakötös kohteena niin mahtaisin laittaa muovia muodossa tai toisessa..
http://www.terasputkikaluste.fi/kauppa/product_catalog.php?c=9
Tuommoista voi sirkkelöidä samoilla sahoilla kuin puutakin kun vain malttaa syöttää rauhallisesti eikä metrihinta tämmösesä projektissa jos siihen alkaa muodostu esteeksi..
Kun ei se vain voi suomen ilmastossa toimia että puu suljetaan joka puolelta tiiviisti ja toivotaan ettei se happanis siellä.. Varsinkin jos sitä vehjettä myös käytetään..
-
Jos minulla olisi tarvetta leikata kulmiin, kaareviin pintoihin, etc....tekisin koivuvanerista tarpeen mukaisia soiroja. Myös kalusteet, etc...saa kunnolla kiinnitettyä.
-
Äkkiseltään voisin kuvitella, että aines jolla olisi ominaisuutena...
- riittävä kovuus
- pieni lämpölaajenema
- huono lämmönjohtavuus
- epäorganisuus
Lähinnä tulisi mieleen erilaiset muoviyhdisteet.
-
Muistelen, että sellainen yritys kuin muovix, teki aikoinaan erilaisia muovirimoja, ja joskus olen kuullut, että joku oli tilannut sieltä muovirimat ja korvannut niillä vaunun puurimat.
-
On Plastrex ja linkin yhteen jälleenmyyjään laitin jo aiemmin..
-
Mulla on auton runko ihan tehastekosena tehty alumiini-U-profiilista. Väliin liimasin pullourtsikalla uretaanilevyn palasia.
Seinät ei ole varsinaisesti ongelma talvikaudella, ikkunat ja ilmanvaihto hukkaa paljon enemmän, mutta ulkoseinästä näkee ilman lämpökameraakin missä alumiinit menee.
-
Ei materiaali happane jos osaa tehä tai tehty rakene oikein. Yleensä vika on jossain muualla..
-
Tehtaiden on tarkoitus tehde voittoa.
Ikuinen työ on ikunen nälkä.
-
Ei materiaali happane jos osaa tehä tai tehty rakene oikein. Yleensä vika on jossain muualla..
Eikös vanhat vaunut ole lähes aina kostuneita...?
Elikä rakenne on ollut sitten jo tehtaalla väärä, samoin kuin rakennustarpeet.
-
Eikös vanhat vaunut ole lähes aina kostuneita...?
Elikä rakenne on ollut sitten jo tehtaalla väärä, samoin kuin rakennustarpeet.
Niin niiltä osin kun ulkopinnan saumojen tiivistys on pettänyt. 28 vuotta vanhassa solikassa oli puuosat täysin terveet niiltä osin mistä ei ollu vuotanut vettä sisälle. Eli karkeasti keula ja perä ja kattoluukkujen reunat oli mädäntyny ja sivuseinät oli terveet lukuunottamatta yhtä reilun metrin matkaa. Minusta ei ole oikein järkeä keksiä pyörää uudelleen. Jos 20 vuotta vanhaakin kulkine tota korjaa niin eikö se riitä että se kestää seuraavatkin 20 vuotta. Sukulaismiehellä oli kafi 642 jonka osti uutena. Kävi parinvuoden välein kosteusmittauksessa ja heti jos aihetta ilmeni niin otettiin listoja auki ja vaihdettiin uutta butyyliä. Vaunu oli yli 20 vuotta vanha, ympärivuotisessa käytössä eikä koskaan katonalla suojassa. Ei sitä moni meinannut uskoa että oli 100% kuiva. No joskus 2011 suunnilleen siitä petti vetopää ja tippui koukusta 80 vauhdista ja meni puuta päin. Täysin tervettä rima silppua oli keula ja vasen seinä mitkä meni päreiksi. Jos nettiä lukee niin kaikki kafi on olleet kuulemma jo 5 vuotiaina katos lattiaan märkiä
-
Saahan sitä vaikka volkkarinkin pidettyä jokapäivä ajossa jos vaan uusii osia läjän vuosittain. En minä nyt kyllä näe siinäkään järkeä että jokavuosi pitäs repiä listoja ja olla tursaamassa massoja uusiksi kun ei muuten pysy kasassa ::)
-
Saahan sitä vaikka volkkarinkin pidettyä jokapäivä ajossa jos vaan uusii osia läjän vuosittain. En minä nyt kyllä näe siinäkään järkeä että jokavuosi pitäs repiä listoja ja olla tursaamassa massoja uusiksi kun ei muuten pysy kasassa ::)
Ei niitä jokavuosi tarvitse avata. Mitata pitää mieluusti vuosittain mut 2v väleinkin auttaa jo kummasti. Eikä se muovirimoja sielä seinän sisällä lohduta yhtään siellä seinän sisällä jos sauma vuotaa. Se on sitten vain sisävaneri mikä vettyy ja vaihtaa pitää eli repiä seinää auki. Työmäärän miltei sama. Ja tosiaan niin parhaiten ne ruuvit vetää kiinni ja pysyy puussa.
-
Kävi parinvuoden välein kosteusmittauksessa ja heti jos aihetta ilmeni niin otettiin listoja auki ja vaihdettiin uutta butyyliä.
Niin, uutena kun heti laittaisi sinne kierre-elementit, olisi helppo ruuvata aina samaan paikkaan.
Puussahan se ruuvauskohta väistämättä pehmenee vähitellen.
;D
-
Butyyli sauma kestää huoletta noin 10 vuotta. Ensimmäisessä mittauksessa löytyy ne tehtaan huonosti massatut paikat. Isälläkin on olikohan se nyt 2006 hobby joka vuodenvanhana massat tiiä uudestaan kun keula vuoti. Senjälkeen ei ole vuotanut. Jos tuollaista rakennetta haluaa tehdä niin tekisin ennemmin sitten koko vaunun itse. Nimittäin se nurkkaprofiili ei ole aivan yksinkertainen. Se on L-mallinen ja kaareva. Jää aika monelta tekemättä puustakin niin ei kannata edes suunnitella mistään vaikeammin työstettävästä materiaalista. Jos tosiaan haluaa ikuista tehdä niin teettää seinäelementit perävaunutehtaalla eli sisä ja ulkopuolelle lasikuitulevy ja välissä on sitten vettymätön foam eriste (tekijät riippuen eristeenä tyyppi vaihtelee ) katto sitten ilman saumoja normaalista vaunun kattopellistä ja foam eristeet sinnekkin. Tuollaiseen kun kokonaan rakentaa uutta on helpompi soveltaa muovirimoja tai profiilia nurkkiin. Vanhaa kun korjaa niin niissä ei montaa suoraa osaa ole. Soikassakin katto alkaa kaatua jo oven kohdalta joten aika homma on sinne mitään muuta tehdä esim. Muovista. Onnistuu mut maksaako vaivaa?
-
Butyyli sauma kestää huoletta noin 10 vuotta. Ensimmäisessä mittauksessa löytyy ne tehtaan huonosti massatut paikat.
Niin no meidän Detskullakin vuosihuoltoon kuuluu sekä kosteusmittaus että suojakäsittely jotta pysyy takuut voimissaan. Eka huolto tosin vasta takana ja tänä keväänä sitten se seuraava edessä 8)
-
Niin no meidän Detskullakin vuosihuoltoon kuuluu sekä kosteusmittaus että suojakäsittely jotta pysyy takuut voimissaan.
Mikä on 'suojakäsittely'?
-
Mikä on 'suojakäsittely'?
No siis oikea työnimi on tiiveyskäsittely ja käytännössä se on pohjan määrättyjen kohtien suojakäsittely jollain mömmöllä. Itsellä bränikkä vaunu, niin hyvin bongaa sieltä nuo paikat mihin on ruiskuteltu ja mitkä on yhä tehtaan jäljiltä = kauttaaltaan koko pohjaa tuossa ei siis ruiskutella 8)
-
No siis oikea työnimi on tiiveyskäsittely ja käytännössä se on pohjan määrättyjen kohtien suojakäsittely jollain mömmöllä. Itsellä bränikkä vaunu, niin hyvin bongaa sieltä nuo paikat mihin on ruiskuteltu ja mitkä on yhä tehtaan jäljiltä = kauttaaltaan koko pohjaa tuossa ei siis ruiskutella 8)
Ja tämähän liittyy Topiciin rimojen pois jättämisestä? Paremminkin taas oman kamppeen kehumista estoitta...
-
Kyllähän toi muovin työstö rimoiksi onnistunee kaikilta ketä sen puustakin veistää jopa helpommin kun taivuttaessa ei hajoa niin helposti jos tekee lämpöisessä ja lämmittelee edes vähä saa tiukempia mutkia paksumasta siivusta. Itse näkisin ongelmaksi enemmän muovin "vanhenemisen" se kun tuppaa kovettumaan ajan saatossa ja hajoaa yllätävänkin helposti sitten pakkasella. Kymmenen vuoden päästä oletuksella että vaunu ei vuoda lumikuorma saattaa tulla katosta läpi hyvinkin helposti kun puu pitäisi siinä pintansa. vetäessä vaunua tämän kovettuman johdosta voi alkaa halkeilemaan myös ihan kesäaikaa. Toki muovilaaduilla on eroja
-
Itse näkisin ongelmaksi enemmän muovin "vanhenemisen" se kun tuppaa kovettumaan ajan saatossa ja hajoaa yllätävänkin helposti sitten pakkasella. Toki muovilaaduilla on eroja
Ei nyt sentään enää mitään 'kuttaperkka-aikaa' eletä.
Siellä seinän sisällä ei edes UV pääse jylläämään.
Eri asia on sitten löytää tuollaiseen rakenteeseen sopivaa muovia.
-
jo kaksankyt luvulla TEVE teki rimattomia koreja ilman ainuttakaan ruuvia itse korirakenteessa, ja niintekee lähes kaikkinyky valmistajat,mikäsiinäniinvaikeeta?
-
Ei nyt sentään enää mitään 'kuttaperkka-aikaa' eletä.
Siellä seinän sisällä ei edes UV pääse jylläämään.
Eri asia on sitten löytää tuollaiseen rakenteeseen sopivaa muovia.
Toki muovilaaduilla on eroja
saa sen viimeisenkin lauseen tapaisen lukea
-
saa sen viimeisenkin lauseen tapaisen lukea
Jopa lainasin sitä..... :D
-
Ja tämähän liittyy Topiciin rimojen pois jättämisestä? Paremminkin taas oman kamppeen kehumista estoitta...
Jaa että vastatakaan edes suoraan kysymykseen ei enää saa, etteikö joku vedä jo siitäkin palkokasveja sieraimiinsa. Jep jep ::)
Vaan itse topiciin, niin melko pitkään on kuitenkin noilla retkuleiden valmistajilla mennyt ennen kuin orgaaniton rakenne on vasta nyt lyömässä itseään läpi. Aikaisemminhan tuo tukikehikko oli aika must kun sen aikaiset styrox-palaeristeet olivat aika kaukana nykyisistä jäykistä sandwich-rakenteista. Nykyisin kun kori vielä kalustetaan itsestään seisovaksi ja tuo ulkoseinä on enää vain kuori kaiken päällä, niin myös tuon kuoren mekaaniset vaatimukset esim. kalusteiden kiinnitysten vuoksi ovat laskeneet merkittävästi 8)