Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Haoltu - 1.12.2017 kello on 15:09
-
Selasin asiaan liittyvää palstaa, en ymmärtänyt.
Itse asia: Projektissa on 12 V 100 AH:n oma akku. (huoltovapaa/ kuiva-akku) Haluan lisätä 2 vastaavaa akkua hupiakuiksi (asunto-osa) + invertter 1000W.
Vein piirtämäni luonnoksen autosähköliikkeesee n. Luonnoksessa oli kuvattu koko prosessi. Kytkennät oli plussalta plussaan ja miinukset miinukselta miinuksiin. (oma-akku + lisäakut 2 + invertter)
Todettiin ettei systeemi toimi. Esim, auton laturin teho ei riitä lataamaan akkuja. ( laturi 80 amp)
Kuinka pitäisi menetellä / edetä?
-
Tällä lataa auton akku, sekä kahta muuta.
https://www.merevarustus.ee/toode/elektroonika/inverterid-dioodid/victron-energy-fet-isolaator-100a-3-akule/
-
Selasin asiaan liittyvää palstaa, en ymmärtänyt.
Itse asia: Projektissa on 12 V 100 AH:n oma akku. (huoltovapaa/ kuiva-akku) Haluan lisätä 2 vastaavaa akkua hupiakuiksi (asunto-osa) + invertter 1000W.
Vein piirtämäni luonnoksen autosähköliikkeesee n. Luonnoksessa oli kuvattu koko prosessi. Kytkennät oli plussalta plussaan ja miinukset miinukselta miinuksiin. (oma-akku + lisäakut 2 + invertter)
Todettiin ettei systeemi toimi. Esim, auton oma laturi ei riitä lataamaan akkuja. ( laturi 80 amp)
Kuinka pitäisi menetellä / edetä?
Tekstiä muokattu enemmän ymmärrettävään muotoon.
-
Todettiin ettei systeemi toimi. Esim, auton laturin teho ei riitä lataamaan akkuja. ( laturi 80 amp)
Tuo tietenkin yksi teoria. Meilläkin ei 3.6 A verkkolaturi ohjeen mukaan riitä 160 A. hupiakuille, kyllä ne aina täyttyneet on-aikaa tosin menee. Samoin Opelin laturi lataa n. 230 A. akkuja. Tietenkään ei ole lisävalopatteria, eikä isoja popivehkeitä, nehän veis laturin polvilleen.
Starttiakku olisi hyvä olla irroitettuna (sähköisesti) jotta saa käymään.
-
Kaikki laturit lataa akkuja, latausaika vain pitenee, joten unohda se huoltoliike.
-
Kaikki laturit lataa akkuja, latausaika vain pitenee, joten unohda se huoltoliike.
Eli seuraava suunnitelma toimii:
Projektissa on 12 V 100 AH:n oma akku startti akkuna (huoltovapaa/ kuiva-akku) Haluan lisätä 2 100 AH akkua hupiakuiksi (asunto-osa) + invertter 1000W. Auton oma laturi riittää lataamaan akkuja. ( laturi 80 amp)
Ketjutan: Plus + plus+ plus. Miinus + miinus + miinus.
-
Miten aiot erottaa auton akun hupiakuista kulutustilanteessa, että ei ajoakkukin ole tyhjä jos hupiakut menevät tyhjiksi jostain syystä?
-
Miten aiot erottaa auton akun hupiakuista kulutustilanteessa, että ei ajoakkukin ole tyhjä jos hupiakut menevät tyhjiksi jostain syystä?
On olemassa erotusreleitä jotka estävät starttiakun tyhjenemisen, tällaista tietoa löysin netistä. Koska tämä ala ei kuulu ammattialaani, joudun teettämään jollakin firmalla. En ymmärrä edes kaapeleiden paksuuksista, millaisia akun kenkiä täytyy kayttää, jne. Onneksi kevääseen on vielä aikaa...... Heh hee, en siis ole täydellinen. ;D
-
^
Ja ekassa vastauksessa sellaista tarjottiinki jo.. pitää kaikki 3 akku toisistaan irti.
Jatkokysymyksenä vois esittää, kuinkas valitset kumpaa hupiakkua puretaan - sekin kannattaa miettiä ennen toteutusta...
Sellainenkin totuus on, että 100Ah akku ei tarvitse 100A latausvirtaa. Muistaakseni nyrkkisääntönä voi pitää, että tyhjä akku ottaa varattaes vain 20% virran kapasiteettiinsa nähden, eli 100Ah akku ei niele kuin 20A vaikka kuinka pakottaisi. Akun sisäinen resistanssi estää (myös purkuvirtaa rajoittava) - eri akkutyypeillä tuo resistanssi eri.. ja mitä täydempi varaustaso, sitä vähempi A:ta vastaanottaa. Monestiko tulisi tilanne, että 80A laturilla on 3 tyhjää 100Ah akkua ruokittavana?
Laturin mitoituksessahan huomioidaan lataustarve ja jatkuva kuorma (kulutus). Mitä meinasit 1kW invertterillä tehdä ajonaikana? Jos et mitää, niin ei ole auton laturille kulutukseksi.
-
Tuo tietenkin yksi teoria. Meilläkin ei 3.6 A verkkolaturi ohjeen mukaan riitä 160 A.
Oletko kokeillut kuinka kuuma se laturi on parin päivän latauksen jälkeen. Käsittääkseni se riittäminen liittyy tähän jatkuvaan ison virran sietämiseen. Ylläpitolataus on sitten eri juttu kun virta on pieni.
Mitä siinä käytännössä tapahtuu, jos auto on tyhjäkäynnillä ja laturiin kytketään 300Ah tyhjiä akkuja?
-
Käytännössä 80A laturi lataa enemmän kuin nimellisvirtansa.
Ja tosiaan ei akut ota virtaa vastaan paljon mitään, 30A maximissaan.
Tällänen rele ja piuhat akkujen väliin niin lataa automaattisesti:
http://www.biltema.fi/fi/vapaa-aika/asuntovaunu-ja-asuntoauto/sahko-12v/erotusrele-2000024038/
Ja jos haluaa niin aina on mahdollista vaihtaa laturi tehokkaampaan, yleensä löytyy samoilla kiinnikkeillä tehoversioita. Siivapyörän voi joutua vaihtaan/sovittamaan. Aikanaan vaihdoin ykköskopan ducatohobbyyn 100A laturin. Ensin tietty laittaa päiväajovalot ettei tarvitse ajovaloja/parkkeja pitää päällä ajon aikana, yleensä ajaminen on päiväsaikaan
-
^
Ja ekassa vastauksessa sellaista tarjottiinki jo.. pitää kaikki 3 akku toisistaan irti.
Jatkokysymyksenä vois esittää, kuinkas valitset kumpaa hupiakkua puretaan - sekin kannattaa miettiä ennen toteutusta...
Laturin mitoituksessahan huomioidaan lataustarve ja jatkuva kuorma (kulutus). Mitä meinasit 1kW invertterillä tehdä ajonaikana? Jos et mitää, niin ei ole auton laturille kulutukseksi.
Purkamisesta.....aj attelin laitattaa kyseisen releen mitä esitettiin jo ketjussa. Tuolloin purkaisin molempia hupiakkuja yhtä aikaa ja starttiakku jää starttaukselle.
1 KW:n invertter on tarkoitettu satunnaista käyttöä varten. Matkoilla pyrin kaikintavoin käyttämään yöpyessä alueiden verkkovirtaa.
-
Oletko kokeillut kuinka kuuma se laturi on parin päivän latauksen jälkeen.
Mitä siinä käytännössä tapahtuu, jos auto on tyhjäkäynnillä ja laturiin kytketään 300Ah tyhjiä akkuja?
Tässä syksyllä unohdin kv. pumpun päälle. ja vaimo päävirran käydessään vaunussa, meni akut 11 V.. Kyllähän C-tekki lämmin oli pari-kolme päivää.
Toissa kesänä toinen akku tuli tiensä päähän, jouduin pari kertaa käyttelemään Opelia. Ei tullut tulipaloa, vaikka jouduinkin lataus sulakkeet vaihtamaan isompiin, kun akku oli oikkarissa.
Mielestäni on hyvä että invertteri ottaa kahdesta akusta, koska sillä saa akun "hetkessä" tyhjäksi.
-
Mielestäni on hyvä että invertteri ottaa kahdesta akusta, koska sillä saa akun "hetkessä" tyhjäksi.
Katkeaako inverterin toiminta, jos akun jännite laskee liikaa...?
Mulla on 185 Ah akku ja 1500 W inverteri. En ole koskaan kuitenkaan kokeillut, miten tyhjäksi se akun imisi.
-
Purkamisesta.....ajattelin laitattaa kyseisen releen mitä esitettiin jo ketjussa. Tuolloin purkaisin molempia hupiakkuja yhtä aikaa ja starttiakku jää starttaukselle.
1 KW:n invertter on tarkoitettu satunnaista käyttöä varten. Matkoilla pyrin kaikintavoin käyttämään yöpyessä alueiden verkkovirtaa.
Eli jos ne 2 kpl 100Ah hupiakkua on rinnan, niin ajatus palaa alkuun.. systeemi olisi yksinkertaisempi (halvempikin?)
Jos laittaisin 1 kpl 180-200Ah AGM-akun hupiin, ja yksinkertaisella erotus releellä erottaisit hupi- ja starttipuolen toisistaan, esim.
https://www.merevarustus.ee/toode/elektroonika/inverterid-dioodid/victron-energy-cyrix-battery-combiner-120a/
tai
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Blue-Sea-Systems-kaksoisakkurele-1224V-120A
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386520/Kaksoisakkurele-12V-100A-RMS
tai
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkotarvikkeet/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-2000024038/
Periaatteessa hyvin pienelläkin perus 30A releelläkin pärjää hupiakun ajonaikaisessa latauksessa kun rakentaa esim. drl-valojen releestä "nuuskijan" (starttiakun napajännite yli 13.2V= auton laturi lataa) ohjauksen. Siksi kysyin käytätkö invertteriä ajon aikana..
-
Kaikki laturit lataa akkuja, latausaika vain pitenee, joten unohda se huoltoliike.
Thumb Tämä on niin totta. Älyreleen itse laittasin vaan väliin. Ajo akku ensin täyteen ja sitten muut.
-
Paljon kiitoksia kaikille asiaan kantaa ottaneille. Asia etenee kannanottojenne mukaisesti. Hyvää joulun odotusta kaikille foorumilaisille. Thumb
-
Periaatteessa hyvin pienelläkin perus 30A releelläkin pärjää hupiakun ajonaikaisessa latauksessa kun rakentaa esim. drl-valojen releestä "nuuskijan" (starttiakun napajännite yli 13.2V= auton laturi lataa) ohjauksen. Siksi kysyin käytätkö invertteriä ajon aikana.. [/quote]
En käytä invertteriä ajonaikana. Thumb
-
Latauskytkentä aina releelle d+ tiedon kautta niin ei tule ongelmia. Kuvassa kytkentäperiaate.
(https://karavaanari.org/kuvat/1512235139.jpg)
-
Kytkennän olisi hyvä olla kuitenkin sellainen, että ajoakku lataantuisi ensin ja vasta sitten mentäisiin hupipuolelle.
-
Kytkennän olisi hyvä olla kuitenkin sellainen, että ajoakku lataantuisi ensin ja vasta sitten mentäisiin hupipuolelle.
Onkohan pelimerkit varmasti oikeassa taskussa eli perehdyitkö asiaan oikeasti
-
Latauskytkentä aina releelle d+ tiedon kautta niin ei tule ongelmia. Kuvassa kytkentäperiaate.
(https://karavaanari.org/kuvat/1512235139.jpg)
Kuinkahan tuo 20A sulake kestää jos 1000W invertteri ottaa täydet tehot moottorin käydessä .
2000W invertteri otti laturilta jopa 80A virran kun intikka otti 100A ku käytti ilmastointilaitetta .
Mitäs sitten tapahtuu jos releen navasta 30 hupiakulle menevä johdin saa kosketuksen runkoon .
Savun hälvettyä tarkastamme vahingot :-X
Kaapelit piti olla pikkusormen paksuista että homma pelasi.
-
Latauskytkentä aina releelle d+ tiedon kautta niin ei tule ongelmia. Kuvassa kytkentäperiaate.
(https://karavaanari.org/kuvat/1512235139.jpg)
Suuret kiitokset mjo 33400 kaaviosta.
-
Näin ajattelin keskustelun perusteella toimia....
Sorry, ajatuksessa kirjoitusvirhe, täytyy olla startti akku...
-
Onkohan pelimerkit varmasti oikeassa taskussa eli perehdyitkö asiaan oikeasti
Saisinko selkosuomella?
Kun akkuja ladataan, ensisijaista on, että voidaan käynnistää, vasta sitten tulee hupipuoli.
Joten, mitä tarkoitit??
-
Saisinko selkosuomella?
Kun akkuja ladataan, ensisijaista on, että voidaan käynnistää, vasta sitten tulee hupipuoli.
Joten, mitä tarkoitit??
Tarkoitin että toimii varmaan kuvatulla systeemillä.... Startti akku ei tyhjene hupiakkuja ( 2 kpl) käytettäessä jos asennuttaa kolmesta ehdotetusta releestä yhden kaaviossa kuvattuu paikkaan. Hupitakut latautuu ajettaessa.
-
Latauskytkentä aina releelle d+ tiedon kautta niin ei tule ongelmia. Kuvassa kytkentäperiaate.
(https://karavaanari.org/kuvat/1512235139.jpg)
Nuo oikeat erotus releet varmaan toimivat.
Miten tuollainen normaali rele ja sulake toimii jos hupi akut tyhjät ja startti akku täysi?
Jos auto esim. käy tyhjä käyntiä ja laturihan ei tuolloin tuota oikein mitään niin "imaiseko" hupi puoli liian isosti tuon releen ja sulakkeen kautta? Onkos johdon sulamis tai sulakkeen rikkoutumis mahdollisuus?
Vai rajoittaako esim. jännitteen nousu tuota startti akun ja hupi akun välistä latausta.
Noita releitähän saa nykyään jo 100A niin tuntuisi minusta enemmän oikealta valinnalta kuin 30A rele kun helposti jää pieneksi tuo 30A.
-
Jos oikein Muistan eikös tuo D+ Anna jotain jännitettä vasta kun lataus jännite yli jotain 13v jos hupi akut täysin tyhjät ja meinaa imaista auton tyhjäksi jännite kyykkää jolloin D+ katkaisee hetkellisesti hupipuolen latauksen, kunnes auton jännite taas riittävä jne...... Kertaa monta, kunnes jänitetasaantunut. Jotenkin suunnilleen se noin kait toimisi
Eli pakottaa auton pysymään latauksessa ensin ja täyttelee pikkuhiljaa hupia
-
Haoltu: Tuohon kytkentäsuunnitelma an lisäät vielä sulakkeet ja mitoitus kaapelikoon mukaan. Eli starttiakun viereen lähtevään johtoon ja samaan linjaan hupiakun viereen. Kytkentärele tietty sulakkeiden välissä. Ja johtojen mitoitus reiluksi, nyt en muistikuvilla anna arvoja, joku muu varmaan osaa ne antaa muistista.
Sulakkeet sen takia että johto voi mennä oikkariin matkalla ja akkuvirrat tietäen palovaara on olemassa.
Bilteman rele muuten toimii (pitäisi ainakin)molempiin suuntiin, eli 13,3v ylitettäessä kytkee akut yhteen.
-
En kytkisi akkuja rinnan ilman erotuskytkintä.
-
Haoltu: Tuohon kytkentäsuunnitelma an lisäät vielä sulakkeet ja mitoitus kaapelikoon mukaan. Eli starttiakun viereen lähtevään johtoon ja samaan linjaan hupiakun viereen. Kytkentärele tietty sulakkeiden välissä. Ja johtojen mitoitus reiluksi, nyt en muistikuvilla anna arvoja, joku muu varmaan osaa ne antaa muistista.
Sulakkeet sen takia että johto voi mennä oikkariin matkalla ja akkuvirrat tietäen palovaara on olemassa.
Bilteman rele muuten toimii (pitäisi ainakin)molempiin suuntiin, eli 13,3v ylitettäessä kytkee akut yhteen.
Paljon kiitoksia infosta. Thumb
Eli......+ kaapeliin sulakkeet, erotusreleen molemmin puolin, ymmärsinkö oikein?
Googlasin kaapeleihin liittyviä asioita. Jostakin luin että 20 A sulake (sulakkeet) ja 35mm2 kaapelit olisi ok. (12 V 100 AH) Myös akkukenkien kokoluokkaan täytyy myös kiinnittää huomiota. Kaikki luonnollisesti turvallisuuden takia.
Ps. Itse en kytke, vaan alan asianomainen / asianomaiset. On / olisi hyvä itsekin tietää asiasta jotain koska tieto ei ole koskaan pahasta vaikka joskus tuottaa tuskaa. Thumb
-
Mulle neuvottiin että sen latausjohtimen kumpaankin päähän sulake joka kestää sen 80A virran ja johto ja rele sen mukaaan .
-
Kun sulake on mahdollisimman lähellä akkua, riittää ohuempikin kaapeli. Paksu on kallista. Mjo n kaaviossa on ehdotusta kaapeliinkin.
Jos kaapeli menisi oikosulkuun, lähtee akusta satoja amppeereja virtaa ja se kaapeli palaa, siksi sulakkeet ovat lähellä akkua.
-
Kun sulake on mahdollisimman lähellä akkua, riittää ohuempikin kaapeli. Paksu on kallista. Mjo n kaaviossa on ehdotusta kaapeliinkin.
Jos kaapeli menisi oikosulkuun, lähtee akusta satoja amppeereja virtaa ja se kaapeli palaa, siksi sulakkeet ovat lähellä akkua.
Sulakkeen läheisyydellä ei ole mitään merkitystä. Virta on sama koko kaapelissa.
Virta määrittää kaapelin koon. Ei sulakesijainti.
-
Sulakkeen läheisyydellä ei ole mitään merkitystä. Virta on sama koko kaapelissa.
Virta määrittää kaapelin koon. Ei sulakesijainti.
Paitsi jos johto vioituu ja tulee oikosulku akun puolelle, ennen sulaketta
-
Latauskytkentä aina releelle d+ tiedon kautta niin ei tule ongelmia. Kuvassa kytkentäperiaate.
(https://karavaanari.org/kuvat/1512311204.jpg)
Neuvoja on paljon, useat neuvot varmaan riittävän hyviä?
Kysyjälle akut tulee autoon? Noissa vanhemmissa en oo havainnut sulakkeita starttilla enkä latauksella, hyväthän ne tietenkin on oikkarin varalla!
Tuohon vaunuun tein mjo:n ohjeen mukaan, paitsi että otin virran laturin B +navalta jolloin jää pari-kolne liitosta pois, johdoksi 6 neliön, releeksi 70 A.. Sulakeita en tarkasti muista varmaan 30 A., (pienemmät taisi palaa, kun akussa oli tilaa), lähelle hupiakkua ja laturia (jotta sulakkeeton johto lyhyt) siis kahdet. Tuossa yhdistelmässä lataukseen on vain vähäinen vaikutus kierrosluvulla, tai onko ajovalot (H4) päällä tai ei. Opelin akku on riittävästi latautunut vaikka hupiakut on olleet suht. vajaita.
Sekavaa sepustusta asiasta:
https://karavaanari.org/index.php/topic,1660.0.html
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1512311204.jpg)
Neuvoja on paljon, useat neuvot varmaan riittävän hyviä?
Kysyjälle akut tulee autoon? Noissa vanhemmissa en oo havainnut sulakkeita starttilla enkä latauksella, hyväthän ne tietenkin on oikkarin varalla!
Tuohon vaunuun tein mjo:n ohjeen mukaan, paitsi että otin virran laturin B +navalta jolloin jää pari-kolne liitosta pois, johdoksi 6 neliön, releeksi 70 A.. Sulakeita en tarkasti muista varmaan 30 A., (pienemmät taisi palaa, kun akussa oli tilaa), lähelle hupiakkua ja laturia (jotta sulakkeeton johto lyhyt) siis kahdet. Tuossa yhdistelmässä lataukseen on vain vähäinen vaikutus kierrosluvulla, tai onko ajovalot (H4) päällä tai ei. Opelin akku on riittävästi latautunut vaikka hupiakut on olleet suht. vajaita.
Sekavaa sepustusta asiasta:
https://karavaanari.org/index.php/topic,1660.0.html
Kiitoksia infosta. Thumb
Jep. Akut tulee autoon.