Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: zami - 19.11.2017 kello on 09:59
-
Terve
Ongelma olis sopivan vetoauton löytäminen. S-max 2.5 bensa on nyt ykkösvaihtoehto ja muita on löytynyt huonosti.
Vaatimukset
- tila-auto, mieluiten 7paikkaa...tai joku vastaava
- vetokyky sais olla lähelle 2000kg, kun vaunu tod.näk vaihtuu isompaan
- bensakone, lähinnä veron takia, toki bussin vero nousee jo muutenkin isoksi eli sopiva dieselkin käy
- luotettava tekniikka
- ajomäärä mittarissa max. 250tkm
- tarve heti
- käteiskauppa, hinta alle 15k€
Tuntuu, että menee pikkubussi sarjaan tai kevyt kuorma-auto. Auttakkee hiukan.
-
No meillä on tilojen puolesta sprinter joka on tehty matkailuautoksi minimi varustein. Vero on noin 700 ja jos olisi päästöt otteessa niin hieman vero pienentyis. Mitoiltaan tuo on 6m pitkä eli keskipitkä malli eli ei ole juuri tila-autoa kummempi käsitellä.
Ei ihan tuohon budjettiin osu muttei heitä kyllä kauaksi. Ruoste niillä vain monella pakkaa olla suuri vaiva ja samoin tuolla budjetilla kun liikutaan alkaa ajomäärä olla jo iso. Satkun ajettu matkailuautoksi rek onki sitte jo yli 30ke peli.16900 maksoi tuo meidän 284tkm oli sillon ajettu.
+leveä takapenkki mahtuu ongelmitta 3 istuinta vierekkäin.
+todella isot sisätilat mahtuu laukkua ja kauppapussia väljästi
+kontti mistä moni vain haaveilee. Parit rattaat kokonaisena heittämällä sisälle
-hankintahinta
-ruostuu helposti
Kun tuota hankittiin niin kateltiin kaikkea mm vanhoja tai porttereita ja vitoja mut ne oli järjestään sen 500-600 ajettu ja silti hinta oli sama. Meillä oli vuoden myös 2008vm mersun vito mixto eli 5 paikkainen ja pariovilla. Oli hyvä auto kyllä mut vähän turhan ahdas. Lastenvaunut konttiin ja koira niin se oli täynnä koko auto. Tuo maksoi 200tkm ajettuna 12 800 e ja kun sillä ajoi vuoden siitä sai 800e enemmän vaihdossa Thumb
-
Mercedes R? Dieseliksi vain menee.
-
Mercedes R? Dieseliksi vain menee.
Katsellut joskus kans tommosta mut on todella pieni kontti tuollaisessa ärrässä. Jos mukana kulkee usiempi lapsi tahtoo olla myös paljon tavaraa matkassa. Myös aika paljon kaikkea kallista laitettavaa tollasessa tuon budjetin ärrässä.
-
VW Sharan tai vastaava Seat. Sällillä oli sellainen toista vuotta ja tykkäsi. Alanin mainitsema MB r. Niitä saa 6 tai 7 paikkaisena. Mallin valmistus lopetettu ja pyyntihinnat aika kovia.
Sharanin etu on tilat. Kolme turvaistuinta saa keskipenkille helposti ja liukuovet on käteviä.
Sällillä oli S-max jossain vaiheessa ja siinä oli kaikenlaista pikkuvikaa. Öljyä alkoi kuluttamaan litran tankillisella kun kilometrejä oli reilusti alle 200 000. Paljon hyviä puolia siinäkin, tuo yksilö oli selkeä maanantaikappale.
-
Volkkarit hirvittää pirusti, kun tutuilla on niitä ollut. Niissä tuntuu remonttia riittävän omiksi ja vähän muidenkin tarpeiksi. S-maxin 2.5 litranen on volvon kone ja jos se yhtään niin hyvä on kuin mun nykynen volvo, niin tuo olis hyvä.
Retkeilyautot tms. vaatii sitte vaimolta jo hiukan asennetta ajamiseen, mutta kyllä näitäkin on kateltu. Systerillä on multivan ja se on kyllä hyvä ajaa, mutta niin tautinen.
MB R olis hieno, mutta ei nyt ihan sovi budjettiin. Ylläpitokin suhteellisen kallista.
-
xc90 ?
-
Ääni myös Volvon xc90
https://www.nettiauto.com/volvo/xc90/9243057
Toinen mikä tuli äkkiä mieleen MB Viano
Esim https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/viano/9124031
Ja vielä Toyotan Land Cruicer, jota taitaa olla bensana aika vähän tarjolla.
-
Senverran täytyy sanoa että on tuo hieno keksintö sprinterissä ja vitossa kun oli 1+1 etupenkit eli apparin paikalta pääsy välitilaan ilman sitä liukuoven avaamista. Aika usein sinnekin asiaa on kun tutti tippuu tai maailma kohtelee muutoin rankasti Thumb Ja se tenavan asettelu sinnen istuimeen. Meillä on toisena autona 300 sarjan bmw. Voi jestas että se väli mistä lapsi pitäis saada istuimeen niin on se pieni reikä. Sprinterissä on sellainen noin 3.5 neliön reikä kyljessä ja muksut voi kantaa istuimiin selkä suorana. Meillä emäntä ajelee tuolla kaikki ajot eikä siihen kyllä kolhuja ole tullut enkä ole kuullut ettei olisi parkkipaikkaa kaupungista löytänyt. Sensijaan tilat ja mikroaaltouuni on saanu kiitosta. Tosin tuon budjetin mersut on enemmän ja vähemmän työleirejä, koskee varmastikin toki muitakin merkkejä eli riippuu paljon yksilöstä. Nyt jos pitäisi uusi sprinter ostaa (tai siis pitää mutta eurot vielä puuttuu) niin panostaisin sähkötoimiseen liukuoveen sekä xenon valot olis aika kova sana. Nuo kun ruksii niin käytettyjen saldo alkaa olla aikaliki nolla.
-
Enpä osaa neuvoa muuta kuin meillä on vanhempi Alhambra, ollut suht huoleton auto. Tuossa ylempänä kehuttiin xenon valoja, työautona mm. 13 mallinen Passat Alltrack on sellaiset, aivan luokattoman huonot. Toki johtotähdessä voi olla paremmat mutta älä usko kaikkien em. valojen olevan hyviä.
-
Senverran täytyy sanoa että on tuo hieno keksintö sprinterissä ja vitossa kun oli 1+1 etupenkit eli apparin paikalta pääsy välitilaan ilman sitä liukuoven avaamista. Aika usein sinnekin asiaa on kun tutti tippuu tai maailma kohtelee muutoin rankasti Thumb Ja se tenavan asettelu sinnen istuimeen. Meillä on toisena autona 300 sarjan bmw. Voi jestas että se väli mistä lapsi pitäis saada istuimeen niin on se pieni reikä. Sprinterissä on sellainen noin 3.5 neliön reikä kyljessä ja muksut voi kantaa istuimiin selkä suorana. Meillä emäntä ajelee tuolla kaikki ajot eikä siihen kyllä kolhuja ole tullut enkä ole kuullut ettei olisi parkkipaikkaa kaupungista löytänyt. Sensijaan tilat ja mikroaaltouuni on saanu kiitosta. Tosin tuon budjetin mersut on enemmän ja vähemmän työleirejä, koskee varmastikin toki muitakin merkkejä eli riippuu paljon yksilöstä. Nyt jos pitäisi uusi sprinter ostaa (tai siis pitää mutta eurot vielä puuttuu) niin panostaisin sähkötoimiseen liukuoveen sekä xenon valot olis aika kova sana. Nuo kun ruksii niin käytettyjen saldo alkaa olla aikaliki nolla.
Sattuikos teillä olla vitossa isofix-kiinnikkeet ja jos oli niin minkä vuotinen ja mikä malli? En tiä tapaako noissa olla niitä ja vaimo vaatii :-)
-
Meillä ei ollut ja senoli yksi aika painava syy vaihtoon. Kun aluksinoli tarkoitus että vito on mun ns työauto ja emäntä ajelee 300 sarjan farkulla. Aika nopeesti huomattiin että Onnin paljon helpompaa sen kulkea tuolla pakulla ja vaihdettiin se sitten sprinteriin.
Meillä oli se vito 2008 vuotinen. Isofixejä on jo tuonikäisissä mut juuri tossa meidän omassa niitä ei ollut ruksittu. Ne isofixit on vain reunimmaisilla paikoilla eli keskipaikalla ei ole.
-
Tälläinen on vito mixto http://fin.auto24.ee/used/1578075
Suomessa aika harvinainen mut Virosta ja saksasta noita löytyy vähän helpommin. On siis sisustettu tehtaalla jo perään saakka ja ilman kiinteää väliseinää. Myös pariovet kuuluu tohon pakettiin ja 1+1 jakkarat. On hyvä auto mut pitää olla 2007 tai tuoreempi niin ei ole ihan järkyttävä ruostumaan
-
Nyt on testattu muutama.
- XC90, istuu käteen ku hanska, mutta leveyttä ei ole tarpeeksi.
- S-Max, hajuton ja mauton, mutta ihan ok.
- Vito, olihan se hyvä ja iso
Toyotan Previa olis tiedossa mitä menen katsomaan. Tuntematon merkki itelle, mutta kyllä 2.4 bensakoneella automaatin kanssa näkyy ajetun yli 400tkm.
-
Kaverilla on Viano. On ainakin vanhempien vuosimallien osalta yhtä hirveä ruostumaan kuin Vitokin. Tilava kyllä, sillä hoituu hyvin urheilevan 2+4 perheen pitkätkin reissut. Kansiremontin oli vasta teettänyt, mutta vuosimalli taitaa olla 2005.
-
Nyt on testattu muutama.
- XC90, istuu käteen ku hanska, mutta leveyttä ei ole tarpeeksi.
- S-Max, hajuton ja mauton, mutta ihan ok.
- Vito, olihan se hyvä ja iso
Toyotan Previa olis tiedossa mitä menen katsomaan. Tuntematon merkki itelle, mutta kyllä 2.4 bensakoneella automaatin kanssa näkyy ajetun yli 400tkm.
Äkkiä katsoin noiden autojen mittoja netistä.
XC90 mitat Pituus 4807mm Leveys 2112mm Korkeus 1743mm Akseliväli 2857mm
S-Max mitat Pituus 4796mm Leveys 1916mm Korkeus 1655mm Akseliväli 2849mm
Vito Pituus Normaali:4895 mm Keskipitkä:5140 mm Pitkä:5370 mm: Leveys 2244 mm Korkeus 1910 mm
Akseliväli Normaali, keskipitkä:3200 mm Pitkä: 3430 mm
Toyota Previa: Pituus, 4750 mm. Leveys, 1790 mm. Korkeus, 1810 mm. Akseliväli, 2900 mm.
-
Foord Cmax on 7 paikkainen ja siihen mahtuu 3 telakkaa vierekkäin.Myös Calaxi on seitsen paikkainen ja siihenkin mahtuu 3 telakkaa vierekkäin takapenkille.Volkka rilla on Sharon myös 7 paikkainen ja kytkentämassa max 2200kg. Thumb
-
Äkkiä katsoin noiden autojen mittoja netistä.
XC90 mitat Pituus 4807mm Leveys 2112mm Korkeus 1743mm Akseliväli 2857mm
S-Max mitat Pituus 4796mm Leveys 1916mm Korkeus 1655mm Akseliväli 2849mm
Vito Pituus Normaali:4895 mm Keskipitkä:5140 mm Pitkä:5370 mm: Leveys 2244 mm Korkeus 1910 mm
Akseliväli Normaali, keskipitkä:3200 mm Pitkä: 3430 mm
Toyota Previa: Pituus, 4750 mm. Leveys, 1790 mm. Korkeus, 1810 mm. Akseliväli, 2900 mm.
Tuon XC90 leveys johtuu leveästä alaosasta. Istuinosa oli mielestäni kapea, ovethan volvoissa on paksut ja niistä kait se turvallisuus osittain rakentuukin. Previa kapein, mutta sisätilaltaan leveähkö joten ovet kaiketi aika ohuet.
Galaxy on koeajolistalla, C-maxia en oo testannu, se näyttää jotenkin pieneltä. Tarvii katella sekin.
-
Oisko sentään Volvon ovet 33cm paksummat kuin Previassa ? Jolloin Previa vasta kokonaisleveydeltää n samalla linjalla, siitä vielä ovien paksuus pois
-
Minulla on ollut v70 D5 vm 2005 ja Peugeot 307sw, takapenkeillä 3 lastenistuinta käytössä monta vuotta. Niihin ainakin sopi. Ja v70 on vedetty LMC 720 useampi kesä 3 lastenistuinta takapenkillä.
Jos takapenkkikeskustel u kiinnostaa, niin tuolta löytyy 9 sivua.
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=351.0
Eli juuri otsikon mukaisella yhdistelmällä olen liikkunut varmaan noin 6 kesää. Hyvin toimi ja tosin nuorimmainen on nyt sen 6 vuotta.
(https://karavaanari.org/kuvat/1511461633.jpg)
-
Kaverilla on Viano. On ainakin vanhempien vuosimallien osalta yhtä hirveä ruostumaan kuin Vitokin. Tilava kyllä, sillä hoituu hyvin urheilevan 2+4 perheen pitkätkin reissut. Kansiremontin oli vasta teettänyt, mutta vuosimalli taitaa olla 2005.
2007 loppuvuodesta parani sinkitys tai sanotaanko näin että tuli sinkitys. Samalla kun mittaristo päivittyy siihen uudempaan versioon. Sitä aikaisempaa en suosittele ostamaan. Ruostuu kirjaimellisesti käsiin
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1511465972.jpg)
Tänne sopii kohtuudella. Tosin jos koko hirvittää niin liki sama takapenkki koko löytyy vitosta ja myös se Viano on oiva vaihtoehto. Vianossa on ymmärtääkseni satsattu äänieristykseen ainakin enemmän kun vitossa. Sprinterissä on jatko-ohjaamo eristetty solumuovilla ja on todella hiljainen Thumb
-
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta seurattujen keskustelujen pohjalta, en uskaltaisi ostaa sprintteriä ,vianoa, enkä vitoa, ainakaan yli 5 vuotta vanhaa.
Vaikuttaa siltä, että k.o. autot sopii niille, joilla on halua ja kykyä niitä myös itse korjailla, muuten niiden ylläpitö saattaa tulla aika kalliiksi.
Onko näillä autoilla joku kriittinen vuosimalli, mitä ei pidä ostaa ja toisinpäin, joku kriittinen vuosimalli, jota uudempaa voisi suositella ostettavaksi.
Ilmeisesti ruostuminen ja jotkut moottorit ovat ongelmia ?
-
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta seurattujen keskustelujen pohjalta, en uskaltaisi ostaa sprintteriä ,vianoa, enkä vitoa, ainakaan yli 5 vuotta vanhaa.
Vaikuttaa siltä, että k.o. autot sopii niille, joilla on halua ja kykyä niitä myös itse korjailla, muuten niiden ylläpitö saattaa tulla aika kalliiksi.
Onko näillä autoilla joku kriittinen vuosimalli, mitä ei pidä ostaa ja toisinpäin, joku kriittinen vuosimalli, jota uudempaa voisi suositella ostettavaksi.
Ilmeisesti ruostuminen ja jotkut moottorit ovat ongelmia ?
Tästähän on aikapaljon täällä ollut juttua mutta tuon sprinterin 4 koneen ikä on noin 300tkm. Minulla kesti vain 200tkm. Vitossa sama kone kestää kyllä kun on pienempi tuulipinta-ala ja massa. Ei minulla viton kanssa ollut mitään ongelmaa ja oli vielä 2008 niin oli koriltaankin ihan ok. Tässä luetellut autot on kaikki tuolla budjetilla ostettuna noin 300tkm ajettuja jolloin voi hajota ihan mitä vain. Samat suutin ja dpf ongelmat koskee kaikkia nykyautoja. Ei tuollainen sprinter nyt niin suuri riski ole kunhan kone on alle 100tkm sitten tehty ja dpf ja egr poistettu. On kuitenkin melko mahdotonta löytää tuollainen myynnistä ja vielä hyväkorinen. Vito mixto löytyy helpommin. V6 tekniikka olisi perusrakenteeltaan vahvempi mut voi luoja sitä viton koneilla v koneella. Aika hankalaa on pakosarjan vaihto ne kun vanhemmiten murenee käsiin (eli pitää ostaa sellainen johon on jo pakosarjat uusittu). Kaverilla oli tommonen mixto 120cdi 5 paikkainen ja pariovilla. Oli aivan mahtava kulkupeli oli käynyt herlevin pajalla mutkan Thumb
-
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta seurattujen keskustelujen pohjalta, en uskaltaisi ostaa sprintteriä ,vianoa, enkä vitoa, ainakaan yli 5 vuotta vanhaa.
Vaikuttaa siltä, että k.o. autot sopii niille, joilla on halua ja kykyä niitä myös itse korjailla, muuten niiden ylläpitö saattaa tulla aika kalliiksi.
oikeastaan samalla perusteella ei kannata ostaa mitään. Meillä Sprintterialustaist a matkailuvankkuria ei ole tarvinnut korjailla, ainakaan toistaiseksi. Kilsoja alkaa olla nyt 170tkm. Toisaalta omat kaksi Toyotan konsernin tuottamaa käyttistä aiheutti jo ennen noita kilsoja selvästi enemmän ongelmia kuin kaikki saksalaiset autoni viimeiseen kymmeneen vuoteen... Eli, kait nämä on vähän tuurista kiinni.
-
Se on tuo auton osto nykyään vaikeaa, kun on tullut merkkikohtaiset palstat. Tuska lisääntyy kun lukee noita palstoja.
Ennen ostit auton autokaupasta, mikä tuntui sopivalta, sitten autokorjaamossa kertoivat, että tämä ja tämä on merkkikohtainen vika ja se on korjattava.
Lisämausteen tuo nettiauto, sitä pitää selata aivan kyllästymiseen saakka.
-
Se on tuo auton osto nykyään vaikeaa,
Lisämausteen tuo nettiauto, sitä pitää selata aivan kyllästymiseen saakka.
Miksi?? ::)
-
Miksi?? ::)
Niin eihän sitä pakko ole käydä merkkikohtaisella palstalla eikä nettiautoa selata kun autoa ostaa.
Mutta veikkaan että moni joka nykyään autoa ostaa tavalla taikka toisella käyttää nettiä hyväkseen.
-
Tuska lisääntyy kun lukee noita palstoja.
Ennen ostit auton autokaupasta
Mitä niitä palstoja lukemaan, siellä ukot jotka ostaa romutettavaksi tarkoitettuja autoja, lastuttaa ne, saavat koneen rikki ja alkaa haukkumaan huonoksi.
Ja edelleen minä ostan auton autokaupasta ilman naaapurin Reinon mielipidettä.
Viimeisen ostin näkemättä koko vekotinta ennen luovutusta. Sen verran katsoin netistä kahta mallia, en lukenut koe-ajoja tai minkään palstan mielipiteitä, vaimo meni seuraavana päivänä autokauppaan ja tilasi numeroa isomman kun ei erottanut kahta nollaa yhdestä.
Ja viimeksi olen vaivaantunut koe-ajamaan joskus 1980 luvun alku puolella.
-
Tyyli se on tuokin ja jos se sopii itselle niin mikäs siinä. Minä taas haluan olla mahdollisimman varma valinnasta millä joudun ajamaan 2,5v joten koeajan kaikki vähänkin oikean suuntaiset kulkineet.
Ja netin vinkit/mielipiteet ei siinä paljon paina kun itselle autoa hankkii, siksi suosittelen aiheen aloittajalle että tekee kuten itse haluaa eikä mitä toiset haluaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro