Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Retkeilyautot => Projektit => Aiheen aloitti: Haoltu - 31.10.2017 kello on 23:02
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1509482806.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509482831.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509482850.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509482869.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509482975.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509483068.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509483159.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509483558.jpg)
-
Välillä eri F-merkkinen alusta käytössä Thumb
Näyttää osastoituna yllättävän pitkälta kuvissa - odotellaan lisää .. :D
-
Välillä eri F-merkkinen alusta käytössä Thumb
Näyttää osastoituna yllättävän pitkälta kuvissa - odotellaan lisää .. :D
Ford Transit 115 T 350. Kokonaispituus 6,37 metriä.
-
Hei,
Olisin laittanut muutamia lisäkuvia. Kaikki kuvat ovat oikeinpäin kansiossa, mutta lisäämisen jälkeen osa on jostain syystä "kyljellään." Kiersin alkuperäisiä kuvia ennen siirtoa "kyljelleen" toivoen siirron jälkeen näkyvän täällä oikeassa asennossa, mutta valitettavasti tulos oli sama, olivat kyljellään.
-
Laita vaan kuvia vaikka olisivat kyljellään. Odotellaan ja ihaillaan sitten Thumb
-
Hei,
Olisin laittanut muutamia lisäkuvia. Kaikki kuvat ovat oikeinpäin kansiossa, mutta lisäämisen jälkeen osa on jostain syystä "kyljellään." Kiersin alkuperäisiä kuvia ennen siirtoa "kyljelleen" toivoen siirron jälkeen näkyvän täällä oikeassa asennossa, mutta valitettavasti tulos oli sama, olivat kyljellään.
Voi olla, että ne muksahtaa aina, jos kuvan pixeli leveys on vähempi mitä korkeus - eli rajaa kuvia..
-
Voi olla, että ne muksahtaa aina, jos kuvan pixeli leveys on vähempi mitä korkeus - eli rajaa kuvia..
Thumb
-
Ford Transit 115 T 350. Kokonaispituus 6,37 metriä.
Samat huimat hevoset kuin tuossa omassa kulkineessa mutta kyllä sillä ehtii. Meillä on kyllä paripyörillä ja tiheällä perällä, tehtaan tekemällä kopilla kokonaispituus tais olla 7,13 m. Mukavaa vaihtelua nähdä tällä "taivaspaikan lunastus" merkilläkin projekti ;)
-
Muokattuja kuvia aloitus aiheeseen....
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654233.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654264.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654343.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654386.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654411.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654437.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654474.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654504.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1509654533.jpg)
-
Näyttäis tämäkin projekti olevan sarjassa "väkisinkin priimaa pukkaa,vaikka keskinkertaista yrittää" Thumb Thumb ;D
-
Näyttäis tämäkin projekti olevan sarjassa "väkisinkin priimaa pukkaa,vaikka keskinkertaista yrittää" Thumb Thumb ;D
Kiitos kiitos. Jos pääsisi keskinkertaiseen suoritukseen, olisin tyytyväinen. :) :)
-
Onko se kuorma-auto vai matkailuauto?
-
Onko se kuorma-auto vai matkailuauto?
Kyseessä on pakettiauto. Transit 115T 350 Kokonaispaino 3500kg. Kantavuus 1385 kg.
-
Samat huimat hevoset kuin tuossa omassa kulkineessa mutta kyllä sillä ehtii. Meillä on kyllä paripyörillä ja tiheällä perällä, tehtaan tekemällä kopilla kokonaispituus tais olla 7,13 m. Mukavaa vaihtelua nähdä tällä "taivaspaikan lunastus" merkilläkin projekti ;)
Tuollaista vastaavaa katselin pari kesää sitten. Sitten ostin Fiat Ducaton, alkovimalli. Mielestämme ihan ok.meidän käyttöön, mutta alkovi oli meille hieman hankala käyttää. (2 vanhusta) Palasin jälleen alkulähteille, aloin jatkamaan peltikuoristen rakentamista.
Tässä kuuluu moottorin ääni selvästi ohjaamoon. Täytyy yrittää alkukesästä laittaa ohjaamon lattiaan mahdollisimman paksu pikihuopa. Se on tiivistä / raskasta ainetta, joten oletan sen olevan hyvä ääneneristäjä. Myös tulipeltiin voisi yrittää laittaa jotain ääntäeristävää materiaalia. Voi olla että moottorin käyntiääni ei enää kuulu samallla lailla kuin ennen.
-
Miten se näitten peltikuoristen korkeuden kanssa on? Onko noi valmiiksi jo tarpeeksi korkeita vai joutuuko kattoa korottamaan? Onko kattoa lupa alkaa itse korottamaan? Nimimerkki noviisi... :o
-
Miten se näitten peltikuoristen korkeuden kanssa on? Onko noi valmiiksi jo tarpeeksi korkeita vai joutuuko kattoa korottamaan? Onko kattoa lupa alkaa itse korottamaan? Nimimerkki noviisi... :o
Pääsääntöisesti joutuu korottamaan. Alla Trafin tietoa.
-----------------
Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta)
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) on vähintään 1 875 kg. Mittaus tehdään käyttöönottoajankoh dan voimassa olleiden säädösten mukaan.
Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteita koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsas tuksessa (Trafin ohje Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).
https://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvoluokat#matkailuauto
-
Tuollaista vastaavaa katselin pari kesää sitten. Sitten ostin Fiat Ducaton, alkovimalli. Mielestämme ihan ok.meidän käyttöön, mutta alkovi oli meille hieman hankala käyttää. (2 vanhusta) Palasin jälleen alkulähteille, aloin jatkamaan peltikuoristen rakentamista.
Tässä kuuluu moottorin ääni selvästi ohjaamoon. Täytyy yrittää alkukesästä laittaa ohjaamon lattiaan mahdollisimman paksu pikihuopa. Se on tiivistä / raskasta ainetta, joten oletan sen olevan hyvä ääneneristäjä. Myös tulipeltiin voisi yrittää laittaa jotain ääntäeristävää materiaalia. Voi olla että moottorin käyntiääni ei enää kuulu samallla lailla kuin ennen.
Kyllä se moottorin ääni tosiaan kuuluu, minäkin laitoin äänieristettä ohjaamoon (ja "olohuoneen" puolelle myös). Kyllä se auttoi, kaverin saman ikäinen yleisempi F merkkinen ei tunnu hiljaisemmalta enää. Tuossa kun on tiheä perä niin kierrokset on 2000 rpm 80 km/h vauhdissa ja 3000 rpm 100 km/h vauhdissa.
-
Kyllä se moottorin ääni tosiaan kuuluu, minäkin laitoin äänieristettä ohjaamoon (ja "olohuoneen" puolelle myös). Kyllä se auttoi, kaverin saman ikäinen yleisempi F merkkinen ei tunnu hiljaisemmalta enää. Tuossa kun on tiheä perä niin kierrokset on 2000 rpm 80 km/h vauhdissa ja 3000 rpm 100 km/h vauhdissa.
Kiitoksia infosta. Hienoa lukea konkreetista tietoa. Näin ollen ei tule tehtyä turhaa työtä. Thumb Thumb
-
Niin tuon trafin tekstin oon kyllä löytänytkin, mutta mites se katon korottaminen käytännössä. Rakenteiden muuttamisen ohjeissa sanotaan että "rakenne ei saa tulla alkuperäistä heikommaksi". Miten se pitää siellä katsastuksessa todistaa että se korotettu katto on yhtä vahva kuin alkuperäinen? Siis jos sen korotuksen tekin itse...
-
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/41228/Ahtiainen_Matti.pdf;jsessionid=513C37DA8802919B3AEACC5AAE3E5FF5?sequence=1
" Palkin aiheuttama ongelma ei ollut ratkaistavissa millään muulla keinolla kuin sopivan mittaisen palan
leikkaamisella pois palkin keskeltä. Katon poikkipalkista päädyttiin poistamaan 45 senttimetrin pituinen
pala, jotta tarvittava korkeusmitta toteutuisi. Palan poistaminen kattopalkista ei kuitenkaan vaikuta ajoneuvon kattorakenteiden kestävyyteen, tämä asia varmistettiin ennen palan leikkaamista katsastusasemalta."
Noita korotuksia lienee tehty monella eri tapaa:
- asennettu "suksiboxeja."
- asennettu lasikuidusta tehtyjä tehdastekoisia korotuksia.
- leikattu katto tiettyyn kokoon, asennettu pellistä korotuskaistale ja katto "istutettu" takaisin korotuskaistaleen päälle.
-
Tuo Trafin tulkinta antaa pudottaa myös lattiaa, akselien väliltä tuon mitan täyttäminen ei pitäisi olla vaikeaa, yhden kymppidukatosta tehdyn olen nähnyt. "Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta"
-
Tuo Trafin tulkinta antaa pudottaa myös lattiaa, akselien väliltä tuon mitan täyttäminen ei pitäisi olla vaikeaa, yhden kymppidukatosta tehdyn olen nähnyt. "Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta"
Näkyy tulevassa vaatimuksessa olevan 1,9 x 0,4 x 1,2m.......
Onkohan tarkoitus pelastaa nämä veronkiertoautot, jotka tehdastekoisesti on rakennettu. Esim Lectica on sellainen selkeästi muuhun käyttöön tarkoitettu, kuin matkailuun. Meilläkin töihin vaihdettiin pari 9 hengen bussia tällaisiin, eikä takuulla matkailla kuin työmaalle ja takaisin.
http://www.lectica.com/project/matkailuautot/
Tuossa kattokorotuksessa kannattaa käyttää hyvää liimaa, ettei käy kuten Polliisille.
https://www.is.fi/autot/art-2000000915024.html
-
Mikäli kattoa pitäisi korottaa vain jokunen sentti saavuttaakseen sen 190 cm sisäkorkeuden. Voisi se onnistua joissakin tapauksissa laittamalla Midi Heki kattoluukku pituussuunnassa käytävän kohdalle. https://www.vapaa-aika.com/Alusta-ja-Kori/Koritarvikkeet/Kattoikkunat
Matkailuautoon on saatavilla todella suuri Heki https://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2179810
-
Jokin aika sitten pähkäiltiin konttorilla tätä korkeushommaa. Katsurin ainoa vaihtoehto kattokorotukseen oli todistus kattorakenteen vahvuudesta muutosten jälkeen. Eli, vastaava todistus mitä kuorkkien väliseinät kaipailee. Ja tässäkin taas on se että jokin aika sitten katsurit joutui henkilökohtaiseen vastuuseen näiden hyväkymisistä ja sen takia vaativat yleensä ulkopuolisia todistuksia => vastuu on muualla.
Kattoluukunkin lisäämisen palkkeja katkomalla liuokitteli samaan nippuun...
-
Mikäli kattoa pitäisi korottaa vain jokunen sentti saavuttaakseen sen 190 cm sisäkorkeuden. Voisi se onnistua joissakin tapauksissa laittamalla Midi Heki kattoluukku pituussuunnassa käytävän kohdalle. https://www.vapaa-aika.com/Alusta-ja-Kori/Koritarvikkeet/Kattoikkunat
Eikös Casa-car ole käyttänyt tätä 'menetelmää' ?
-
Matkailuauto on toisen vaiheen ajoneuvo eli sitä koskee pikkaisen erilaiset säännöt kuin normi standardi autoja.
-
Sori kun menee nii ohi aiheen mutta on pakko kysyä
Miksi ei edes peltikoppaisia (https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=252870269&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=8800&makeModelVariant1.modelId=19&pageNumber=1&scopeId=C&usage=NEW&action=topInCategory) maahantuoja tilaa Suomeen vain Fiattina.
Jos se Casalla ja meillä itserakentajilla saa jäädä Fiatin ilmoittamille CO-arvoille niin miksei muillakin .
Tämä asiahan on ihan perseestä .
Anteeksi >:(
-
Päivitetään projektia.
(https://karavaanari.org/kuvat/1510953726.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1510953740.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1510953768.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1510953782.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1510953796.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1510953808.jpg)
-
Hyvän näkönen projekti sulla! Thumb
-
Hyvän näkönen projekti sulla! Thumb
Kiitoksia. Eilen aloitan projektin jatkamisen, viimeksi tein joulukuussa yhden päivän. Olisi tarkoitus saada asunto-osa asuttavaan kuntoon kuukauden sisällä. WC:n osalta sitten myöhemmin. Päivitän kuvia kun on jotain tulosta....
-
Hieman päivitystä.....
(https://karavaanari.org/kuvat/1557069895.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557069912.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557069929.jpg)
-
lisää...
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070053.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070067.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070078.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070094.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070152.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070169.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070194.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1557070209.jpg)
-
Hyvä tulloo. Ja anopillekkin tila takana. Thumb
-
No nyt on hieno.Ajatuksella tehty. Thumb
-
Särmät sähköt, ainoa mikä pistää silmään on KEVIn käyttäminen siellä minne se ei kuulu.
-
Särmät sähköt, ainoa mikä pistää silmään on KEVIn käyttäminen siellä minne se ei kuulu.
Kevi on "tuhatsäikeisestä." Poikkileikkaus riittävä 12 V:lle.
-
Kevi on "tuhatsäikeisestä." Poikkileikkaus riittävä 12 V:lle.
Kaapelina varmasti hyvä, mutta väri vain on nounou tuossa kohtaa.
-
Kaapelina varmasti hyvä, mutta väri vain on nounou tuossa kohtaa.
Thumb. Jep. Täytyy laittaa ilmeisesti laittaa päälle mustateippi kaapelin suuntaisesti.
-
Kaapelina varmasti hyvä, mutta väri vain on nounou tuossa kohtaa.
Onko joku lakipykälä joka kieltää käyttämästä 12v asennuksissa? Kevi korkeampi kuin Jumala....
No ei eihkä fiksua mutta jos joku luulee että akkuun menee suojamaa niin....
-
Thumb. Jep. Täytyy laittaa ilmeisesti laittaa päälle mustateippi kaapelin suuntaisesti.
Thumb
-
Onko joku lakipykälä joka kieltää käyttämästä 12v asennuksissa?
Entä 230V asennuksissa? Mistä tietää että KEVI onkin 12V järjestelmässä, ja paikassa mihin se ei kuulu?
-
Entä 230V asennuksissa? Mistä tietää että KEVI onkin 12V järjestelmässä, ja paikassa mihin se ei kuulu?
Tämä on kokonaisuutena hankalampi juttu. Jos 12v ja 230v järjestelmien johdot menevät sekaisin. Oli värit mitä vaan.
-
Entä 230V asennuksissa? Mistä tietää että KEVI onkin 12V järjestelmässä, ja paikassa mihin se ei kuulu?
mikä väri pitäisi olla? musta mikä on 12v systeemissä miinus mutta 230 järjestelmässä se on vaihe.
-
mikä väri pitäisi olla? musta mikä on 12v systeemissä miinus mutta 230 järjestelmässä se on vaihe.
Mietippä ihan maalaisjärjellä, ihan turvallisuuden kannalta tuota. Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita.
-
Mietippä ihan maalaisjärjellä, ihan turvallisuuden kannalta tuota. Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita.
kevin käyttö ei ole fiksuinta, mutta ymmärrät varmaan 12v järjestelmässä värit voi olla mitä tahansa, riippuu ihan auton valmistajasta tai tekijästä.
-
En kyllä ole missään sarjavalmisteisessa törmännyt keltavihreään jännitteelliseen kaapeliin.
-
En kyllä ole missään sarjavalmisteisessa törmännyt keltavihreään jännitteelliseen kaapeliin.
Eikös se edellisessäkin ollut 12v miinus ;D
Saattoi olla samalla myös 230v suojamaa.
-
Kytkee akun miinuksen suojaamaan kanssa yhteen, niin loppuu valitus ;D
-
En kyllä ole missään sarjavalmisteisessa törmännyt keltavihreään jännitteelliseen kaapeliin.
purat yhden johtosarjan niin huomaat värien kirjon. mutta se mustakin on myös vaihe, eli jännitteellinen 230v järjestelmässä.
-
purat yhden johtosarjan niin huomaat värien kirjon. mutta se mustakin on myös vaihe, eli jännitteellinen 230v järjestelmässä.
'
Tähän huomautuksena, 230V järjestelmässä myös sinininen nollajohdin voi olla jännitteellinen (vikatilanteessa). Ja tätä(kin) varten on KEVI.
-
'
Tähän huomautuksena, 230V järjestelmässä myös sinininen voi olla jännitteellinen (vikatilanteessa). Ja tätä(kin) varten on KEVI.
nyt on kyse 12v järjestelmästä, toiset puhuu 230v. toki aloittaja voisi teipata ne mustaksi. silloin kaikki kunnossa :D tai jos ne olisi ollut mustat niin ei olis kukaan kiinittänyt huoiota.
-
nyt on kyse 12v järjestelmästä, toiset puhuu 230v.
Katsotaan vaikka viidenvuoden päästä, uuden omistajan myötä.
-
Kyllä 12v järjestelmästä johon on käytetty paksunsähkön suojamaata miinuksena. Uskon että kaikki osalliset tuon ymmärtää. No jos se kaapeli olisi musta niin kukaan ei olisi puhunut mitään, tietenkään ei. Höh....
-
Kyllä 12v järjestelmästä johon on käytetty paksunsähkön suojamaata miinuksena. Uskon että kaikki osalliset tuon ymmärtää. No jos se kaapeli olisi musta niin kukaan ei olisi puhunut mitään, tietenkään ei. Höh....
Sähköasennusten perusteet (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi6g9bfkIXiAhUjAxAIHcGIDEMQFjAAegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fwww.oamk.fi%2F~pekkar%2Fsyksy_2015_aineisto%2FRaksan_sahko%2FSahkoasennusten_perusteet_s2015.pdf&usg=AOvVaw2YiGNTLuq7-JJlN4X8vY4Y)
• Suojajohdin PE kytketään sähkölaitteen jännitteelle
alttiiseen osaan (tyypillisesti metallikotelo)
• Suojajohtimen liittimen tunnus on
• Suojajohtimen väri on AINA keltavihreä
• Keltavihreää EI SAA käyttää mihinkään muuhun
• Suojajohtimessa EI SAA olla kytkinlaitetta (543.3.3)
-
Kyllä 12v järjestelmästä johon on käytetty paksunsähkön suojamaata miinuksena. Uskon että kaikki osalliset tuon ymmärtää. No jos se kaapeli olisi musta niin kukaan ei olisi puhunut mitään, tietenkään ei. Höh....
taitaa olla ainoa laji missä yhdistetään eri järjestelmiä, siinä mielessä hyvä että mainitaan asiasta rakentajalle mutta ei hän mitään varsinaista virhettä ole tehnyt.
-
:
(http://www.oamk.fi/~pekkar/syksy_2015...sahko/Sahkoasennusten_perusteet_s2015.pdf[/url)
pura yksi auton johtosarja. nyt menee sekaisin 12v ja 230v. toisessa olet oikeassa.
-
taitaa olla ainoa laji missä yhdistetään eri järjestelmiä, siinä mielessä hyvä että mainitaan asiasta rakentajalle mutta ei hän mitään varsinaista virhettä ole tehnyt.
Näin juuri. Ja vaikka lyötäisiinkin akun miinus suojamaahan. Mikä olisi virhe?
-
pura yksi auton johtosarja. nyt menee sekaisin 12v ja 230v. toisessa olet oikeassa.
Yhdessäkään auton johtosarjassa en ole alkuperäisenä tavannut KEVIä.
Mutta kukin tavallaan, toivottavasti muistaa antaa tiedon uudelle omistajallekin..
-
Näin juuri. Ja vaikka lyötäisiinkin akun miinus suojamaahan. Mikä olisi virhe?
Tässä kohdassa ei ole mitään virhettä, päin vastoin aivan oikea kytkentä normaalisti.
-
Yhdessäkään auton johtosarjassa en ole alkuperäisenä tavannut KEVIä.
Mutta kukin tavallaan, toivottavasti muistaa antaa tiedon uudelle omistajallekin..
no ei se johtosarjassa ole mikään suojamaa vain värit sattuu löytymään ja kyse on 12v järjestelmästä
-
Tunteita herättävä aihe yleisellä tasolla todettuna.
No, lisään... Maadoitin lisäksi viimeisen akun miinus navan koriin.
-
...enkö jo aikaa sitten ilmaissut teippaavani mustalla teipillä kaapelin suuntaisesti mustaksi. :-\
Tunteita herättävä aihe yleisellä tasolla todettuna. No, lisään... Maadoitin lisäksi viimeisen akun miinus navan
koriin.
Minä en teippais, jättäisin tommoseks. Jos sulla on plussa ja miinus samanvärisiä ni riski virheeseen on iso.
Vaikea uskoa tilannetta että joku sekoittaisi akun miinuksen verkkojänniteasennu kseen, sellaisen virheen tekevän henkilön ei ehkä pidä koskeakaan noihin. Teoriassa kevissä ei sais kulkea virtaa mutta ihan verkkojännitepuolel la asuntojen sähköissäkin on tilanteita joissa määrykset vaatii kevin liittämistä nollaan, jolloin virta kulkee molemmissa.
Sitä paitsi, samassa potentiaalissa on akun miinus ja verkkojännitteen kevipiuha. Tai ainakin pitäis olla.
-
Minä en teippais, jättäisin tommoseks. Jos sulla on plussa ja miinus samanvärisiä ni riski virheeseen on iso.
Jossain vaiheessa väritys muuttuu aina sekavaksi.
Parempi jos kaikki olis vaan mustaa... ;D
-
'
Tähän huomautuksena, 230V järjestelmässä myös sinininen voi olla jännitteellinen (vikatilanteessa). Ja tätä(kin) varten on KEVI.
Ootappa kun käyn kääntämässä vaunun piuhan nokassa olevan, shukoon liitetyn adapterin 180 astetta - tuleeko siitä vika? ;D
-
Ootappa kun käyn kääntämässä vaunun piuhan nokassa olevan, shukoon liitetyn adapterin 180 astetta - tuleeko siitä vika? ;D
Täsmennetty ap kommenttia, tyytyväinen?