Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Matkamies - 12.10.2017 kello on 22:23
-
Kesällä hankin matkailuauton Peugeot J5 2.5D ja 2tkm kerkisin kurvailemaan. Tehottomuus ja vaihteiden venkslaus näin automaatti aikana tympi kovasti. Nyt alkoi kiehtomaan ajatus tekniikan vaihdosta, onko joku toteuttanut? Tarkotus olisi sovittaa Volvon 2.4 d5 ja automaattivaihteist o. Ideoita vai onko kuolleena syntynyt ajatus?
Auton päivittäminen uudempaan olisi hienoa mutta automaattivaihteist olla olevia ei liiaksi ole tarjolla.
-
Ei ole vähäänaikaan tullut perehdyttyä noihin mutta varmaan menee moottorin tehot yli sen % rajan mitä autossasi nyt on . Oliko niin että 25% sai teho nousta mallisarjan tehokkaimmasta ja jarrut yms on vastattava sitä tehokkainta (tämä tuskin ongelma). Mut tuo volvon kone on jo vakioteholtaan yli tuon 25% ja penkkipapereilla ei voi mennä alle tuon käsittääkseni.Tekij ämiehelle tuo ei teknisesti mikään haaste ole kunhan hakee sen koko volvon vaikka avk:lta siihen viereen ja ottaa siitä osat. Tehon laskeminen penkkilappua varten onnistuu mut muistaakseni silläkin ole painoarvoa eli leimalla sitä verrataan luovuttajaauton vakiotehoilla. Paljonko aihiossasi on teho otteen mukaan?
-
ensin kannattaa edes vähän mitata mahtuuko se sinne, sitten on muutama juttu mitä pitää myös miettiä, miten sovittaa vetoakselit, vaihteiston siirto, sähköt, moottorin kiinitys, vaihteiston kiinitys, alkuperäinen k palkki ei käy mitenkään moottorin kiinitykseen, saako sitä muuttaa? jouset? onko järkeä?
-
Homman järkevyys on tosiaan vähän kyseenalaista. Auton mahdollinen myyntihinta laskee ja kauhea työ sekä rahaakin palaa. Rakenteellisesti helpompi savotta voisi olla hommata 2.8 ducaton jtd paku ja siirtää siitä tekniikka. Tosin automaattia on kyll aika heikosti tarjolla siinäkään yhdistelmässä
-
Homman järkevyys on tosiaan vähän kyseenalaista. Auton mahdollinen myyntihinta laskee ja kauhea työ sekä rahaakin palaa. Rakenteellisesti helpompi savotta voisi olla hommata 2.8 ducaton jtd paku ja siirtää siitä tekniikka. Tosin automaattia on kyll aika heikosti tarjolla siinäkään yhdistelmässä
ei taida olla ihan mahdoton homma vaihtaa 2.5l tekniikka 2.8l. jos olen ymmärtänyt oikein, käytännössä sama peruslohko, onhan näitä tehty 2.5l ja 2.8l samaan 2 koppaan.
-
^
Ducatossa oleva 2.5 ja 2.8 peruskone sama, mutta kysyjällä oli Peugeot J5 jossa on taas ihan eri moottori ;)
-
J5 2.5D on vakiona 55kW/74hv ja 2.5TD 70kW/94hv
Olisiko järkevämpää hommata tuo turbokone ja piristää se irrallaan ennen asennusta riittävissä määrin ;)
No se automaatti jää puuttumaan... :(
-
^
Ducatossa oleva 2.5 ja 2.8 peruskone sama, mutta kysyjällä oli Peugeot J5 jossa on taas ihan eri moottori ;)
kyllä. helpompi vaihtoehto kuin yrittää sovittaa volvon konetta. kori on kumminkin sama.
-
https://www.nettikaravaani.com/lmc/594/1480956 (https://www.nettikaravaani.com/lmc/594/1480956)
tämäkö on liian paljon
-
https://www.nettikaravaani.com/lmc/594/1480956 (https://www.nettikaravaani.com/lmc/594/1480956)
tämäkö on liian paljon
vesijärjestelmässä on vuotoja
Minkähän verran joutuu korjauksia tekemään vuotojen jäljiltä ?
-
Minkähän verran joutuu korjauksia tekemään vuotojen jäljiltä ?
Järkyttäviä on hinnat 15v vanhoista miinoista
-
Järkyttäviä on hinnat 15v vanhoista miinoista
Itselläkin se tilanne että ainoastaan auton arvo tekee sen että sitä kannattaa korjata ja pitää huolta. Jos auton arvo olisi alle 5000eur alkaa jo pienikin remppa olla kannattamaton. Paljon hyviä toimivia henkilöautoja menee paaliin kun jarrulevyt pitäisi vaihdattaa...
-
Järkyttäviä on hinnat 15v vanhoista miinoista
Onko se sitten hullu kun pyytää? Ehei. Kuitenkin jotkut ostajat maksaa. Suomalaisilla tuntuu olevan rahaa ja luottoa saa edelleen helposti. Raha tulee rahan luokse ja muutamat vain rikastuu. Näin se on nähtävä.
-
Onko se sitten hullu kun pyytää? Ehei. Kuitenkin jotkut ostajat maksaa. Suomalaisilla tuntuu olevan rahaa ja luottoa saa edelleen helposti. Raha tulee rahan luokse ja muutamat vain rikastuu. Näin se on nähtävä.
Liikkeet tarvitsee niin julman suuren katteen joka yksilöstä että virma pysyy pystyssä.
-
Jokolta hyvä huomautus tehojen laskemisesta, siihen pitää kysyä tarkennuksia konttorilta ennenkö homma elimen luovuttajan avk:lta... Muistelisin että jos on itse rakentanut moottorin niin pelkkä teholappu riittää.
Konetilaa on tullut hahmoteltua ja jonkinmoinen näkemys on että jos ei mahdu niin tarvittavan lisätilan voi otta hytistä. Kiinnitykset mietitään mahdollisen konversion edetessä.
Järkevyyttä ja kannattavuutta punnittu, päivittäisikö uudempaan vai pitäytyykö vanhassa. Lajia kuitenkin harrastetaan niin pitää myös miettiä arvonalenemaa uusi vs vanha ja käyttääkö kuvitteellisen hankintahinnan erotuksen autoon vai matkailuun. Ducaton 2.8 mottia tuli mietittyä mutta kuitenkin luotan volvon tekniikkaan enemmän. Vakio kone on just niin tuhnu kuin Ossi66 kirjoitti 55kW/74hv ja manuaali.
https://www.nettikaravaani.com/lmc/594/1480956 (https://www.nettikaravaani.com/lmc/594/1480956)
tämäkö on liian paljon
Paljon mitä? Pösössä on viidelle henkilölle makuupaikat, sitä en maininnut aloitusviestissä.
-
^
Ducatossa oleva 2.5 ja 2.8 peruskone sama, mutta kysyjällä oli Peugeot J5 jossa on taas ihan eri moottori ;)
Tuosta pösön koneesta en ole löytänyt muuta hyvää kuin Fiatia hiljaisempi käyntiääni. Voimaton mikä voimaton oli sitten turbolla tai ilman. Muutekaan koko konetta Ei olisi kannattanut istuttaa tuohon alustaan. Sen näköinen toteutus, että suunniteltu sitä mukaa kun on tehty.
-
Jokolta hyvä huomautus tehojen laskemisesta, siihen pitää kysyä tarkennuksia konttorilta ennenkö homma elimen luovuttajan avk:lta... Muistelisin että jos on itse rakentanut moottorin niin pelkkä teholappu riittää.
Konetilaa on tullut hahmoteltua ja jonkinmoinen näkemys on että jos ei mahdu niin tarvittavan lisätilan voi otta hytistä. Kiinnitykset mietitään mahdollisen konversion edetessä.
Järkevyyttä ja kannattavuutta punnittu, päivittäisikö uudempaan vai pitäytyykö vanhassa. Lajia kuitenkin harrastetaan niin pitää myös miettiä arvonalenemaa uusi vs vanha ja käyttääkö kuvitteellisen hankintahinnan erotuksen autoon vai matkailuun. Ducaton 2.8 mottia tuli mietittyä mutta kuitenkin luotan volvon tekniikkaan enemmän. Vakio kone on just niin tuhnu kuin Ossi66 kirjoitti 55kW/74hv ja manuaali.
Paljon mitä? Pösössä on viidelle henkilölle makuupaikat, sitä en maininnut aloitusviestissä.
Millaiset välitykset tuollaisella v70 d5 laatikolla tulis ? Jos meinaa saada sen koneen pienemmille tehoilla niin se pitäis olla sitten melkein aihiona se pienempitehoinen 2.4d kone jonka moottorin ohjaimen sitten vain softaa vähän päälle d5 tehojen. Koko homman järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä. Tosiasia kyllä on että automaattilaatikoll a ja 5 petipaikalla alkaa sen auton hankintahinta kyllä nousta. Se on vähän että haluatko ja voitko harrastukseen rahallisesti panostaa. Sen sanon että tuon moottprinvaihdon jälkeen se nykyinen auto on aikalailla arvoton. Aika harva haluaa ostaa tai edes ottaa toisen tekemää tekniilanvaihtopeli ä missä on kokonaan toisen merkkinen moottori ja laatikko. Joskus tehtiin tekniikan vaihto internationalin paloautoon jeepin 4 litrainen kone ja 3v laatikko ja sen perään internationalin jakolaatikko. Patrollin syyläri ja laturi jostain traktorista. On sellaisen jäljiltä vähän päänraapimista jos tarvii se jäähdytin tai esim joku nivel vaihtaa kun ei ole hajuakaan mistä se entinen on peräisin.
-
Paljon hyviä toimivia henkilöautoja menee paaliin kun jarrulevyt pitäisi vaihdattaa...
Jos ei mitään muuta vikaa oo niin mulle vois ainakin kokeilla tarjota. Minulta lähti paaliin just 3 auton raatoo, haki pihasta ja muutaman euronkin antoi kouraan.
-
Mulla on ollu samanmoiset koneenvaihot mielessä. Eihän ite rakennetussa ja läpikäydyssä ole enää raha tallessa, muuta kuin itselle. Sama vaikka siihen sen touhutonnin tai kaks laittaa vielä tekniikkaanki. Oli viton tekniikka jo tuossa käsillä mutta tehoraja paukku heti yli, huonot kokemukset vastaavan tekniikan kanssa, muutenki outo merkki mulle ja paketin toimivuudesta ei ollu tietoja. Transporterin tekniikkaa olis kans, mutta eniten haluttais soveltaa 2,5 tdi v6 kone ja tiptronic yhteen, painavaan autoon sopivaluonteinen kone ja helposti ohjelmoitavissa. Tehoraja se siinäki paukkuu ylim mutta saahan sen soviteltua rullilla semmosiin papereihin ko haluaa. Helpompi tosiaan vaihtaa sopivampi aihio, mutta miksi mennä sieltä mistä aita on matalin, ompahan muisteltavaa kiikkustuolissa..
Oon kyllä td konetta nähny kohtuullisen virkeänäki liikkuvan mutta ei nuita öljykamiinoita huvita edes rassata kummemmin. Sopivat hilppeet olis jo turbon asennukseenki, mutta eipä tuon sofimin karjumista jaksa kuunnella enkä tuosta laatikosta tykkää, eikä se laatikkokaan tykkää isommasta väännöstä.
Onko nuita ykköskoppasia tullu kellekkään vastaan automaatilla ja mahollisesti vieraalla tai muuten laitetulla koneella?
-
Millaiset välitykset tuollaisella v70 d5 laatikolla tulis ? Jos meinaa saada sen koneen pienemmille tehoilla niin se pitäis olla sitten melkein aihiona se pienempitehoinen 2.4d kone jonka moottorin ohjaimen sitten vain softaa vähän päälle d5 tehojen. Koko homman järkevyydestä voidaan olla montaa mieltä. Tosiasia kyllä on että automaattilaatikoll a ja 5 petipaikalla alkaa sen auton hankintahinta kyllä nousta. Se on vähän että haluatko ja voitko harrastukseen rahallisesti panostaa. Sen sanon että tuon moottprinvaihdon jälkeen se nykyinen auto on aikalailla arvoton. Aika harva haluaa ostaa tai edes ottaa toisen tekemää tekniilanvaihtopeli ä missä on kokonaan toisen merkkinen moottori ja laatikko. Joskus tehtiin tekniikan vaihto internationalin paloautoon jeepin 4 litrainen kone ja 3v laatikko ja sen perään internationalin jakolaatikko. Patrollin syyläri ja laturi jostain traktorista. On sellaisen jäljiltä vähän päänraapimista jos tarvii se jäähdytin tai esim joku nivel vaihtaa kun ei ole hajuakaan mistä se entinen on peräisin.
Välityksistä en osaa sanoa mutta, vaunun vedossa tuntuu olevan suosittu peli. Harrastukset ja vapaa-aika ovat tällähetkelä ykkösenä. Kun tässä on ikää jo kertynyt (36) niin pitää punnita työ vai vapaa-aika ja palkkahan muodostuu menetetystä vapaaajasta. Töitähän pitäis painaa pirusti jotta sais uudemman n.30k pelin alle ja ainavaan pitäis päivittää uudempaan jne. Ei sekään tosin ole poissuljettu vaihtoehto, tällähetkellä vaan tuntuu vapaa-aika ja 3kk kesäloma oikealta valinnalta. Ei ne suuret tulot...
Mulla on ollu samanmoiset koneenvaihot mielessä. Eihän ite rakennetussa ja läpikäydyssä ole enää raha tallessa, muuta kuin itselle. Sama vaikka siihen sen touhutonnin tai kaks laittaa vielä tekniikkaanki. Oli viton tekniikka jo tuossa käsillä mutta tehoraja paukku heti yli, huonot kokemukset vastaavan tekniikan kanssa, muutenki outo merkki mulle ja paketin toimivuudesta ei ollu tietoja. Transporterin tekniikkaa olis kans, mutta eniten haluttais soveltaa 2,5 tdi v6 kone ja tiptronic yhteen, painavaan autoon sopivaluonteinen kone ja helposti ohjelmoitavissa. Tehoraja se siinäki paukkuu ylim mutta saahan sen soviteltua rullilla semmosiin papereihin ko haluaa. Helpompi tosiaan vaihtaa sopivampi aihio, mutta miksi mennä sieltä mistä aita on matalin, ompahan muisteltavaa kiikkustuolissa..
Oon kyllä td konetta nähny kohtuullisen virkeänäki liikkuvan mutta ei nuita öljykamiinoita huvita edes rassata kummemmin. Sopivat hilppeet olis jo turbon asennukseenki, mutta eipä tuon sofimin karjumista jaksa kuunnella enkä tuosta laatikosta tykkää, eikä se laatikkokaan tykkää isommasta väännöstä.
Onko nuita ykköskoppasia tullu kellekkään vastaan automaatilla ja mahollisesti vieraalla tai muuten laitetulla koneella?
On se hyvä ettei kaikki teilaa koneenvaihtoa mutta, toisaalta tarvitaan niitä jotka jotka koittaa puhua järkeä.
Aiheeseen on nyt tullut perehdyttyä vieläkin enemmän ja onhan tosiaan joku laittanut volvon koneen ei tosin diesel mutta turbo kuitenkin.
https://talbotoc.com/lwb-volvo-powered-ducato-t8995.html
Sieltä voi käydä vakoilemassa, haaveilu jatkukoon.
Haaveilla ei ole hintaa.
-
Minulla tuli itselläni sellainen olo edellisen vaunuremontin (kosteusvaurio) yhteydessä että enää en tee noin pitkiä remontteja. Olosuhteiden pakosta joudun nuo autokatoksessa väsäämään niin talvella niitä ei pysty tehdä. Joten jatkossa en tee koko kesän yli kestäviä projekteja vaan hiukan enemmän rahaa kiinni ja nautitaan se loma lomana ja työt työnä.
-
Miten onnistuu uudemman sähköisesti ohjatun dieselkoneen älyboksien sovittaminen?
No vastaus on ettei taia onnistua oikein mitenkään. Siellä boksissa on absien ym älyt samassa ja johtosarja pitäis perata jne jne
Mekaanisesti ohjattu diesel on helppo, vanhemmissa varmaan samassa korissa olleet mennee vielä jotenkuten
-
Onnistuu tuo, vaatii hiukan töitä. Yhteen autoon vaihdettiin tekniikka ja tietty johtosarjat ja abs boxi + auton älyboxi ja virtalukko piti vaihtaa samalla.
Joku tietonikkari tekee uuden softan ja laittaa sen autoon, kyllä kaikki on mahdollista, eri asia on kannattaako tuo. Harrasteautossa kustannuksia ja järkevyyttä ei kannata huomioida, itselleen tuon kuitenkin tekee.
-
Peugeot on superhyvä.
Ennen polkupyöriä alkovat tekeen uskomattoman upeita ja maailman parhaita pippurimyllyjä. Ne on edelleen parhaita. Mullakin on sellanen. Todella hyvä. Kokkina arvostan sitä.
Sitte jossain vaiheessa keksivät alkaa tehä huonoja autoja. Mutta, niitä on myyty helevetin paljon. Mulla ei ole sellasta. Eikä tule. Mylly on, tai siis kaksi. Superhyviä.
https://vimeo.com/122760927
-
No ne nyt ihan surkeita autoja voi tehdä, kun nykyään maailman toiseksi suurin autovalmistaja. Nytkin taitaa olla vuoden auto Peugeot 3008.
Joilla ei ole kokemusta ko. autoista, niin eniten niitä haukkuvat, jostain syystä. Ennakkoluulot täällä Suomessa ovat aika kovia.
-
No ne nyt ihan surkeita autoja voi tehdä, kun nykyään maailman toiseksi suurin autovalmistaja. Nytkin taitaa olla vuoden auto Peugeot 3008.
Joilla ei ole kokemusta ko. autoista, niin eniten niitä haukkuvat, jostain syystä. Ennakkoluulot täällä Suomessa ovat aika kovia.
Mitä se 'Vuoden auto' titteli merkitsee?
Ei yhtään mitään.
Joukku toimittajia on päässyt ajelulle, ja sanoo, että kivan näkönen, valitaan tää...
PS. Pököteistä on kokemusta, eikä pahaa sanottavaa.
-
Joilla ei ole kokemusta ko. autoista, niin eniten niitä haukkuvat, jostain syystä. Ennakkoluulot täällä Suomessa ovat aika kovia.
Muutama ranskalainen ollut ja joku niistä ihan reilusti ajettukin. Ongelmattomia nuo oli.
-
Muutama ranskalainen ollut ja joku niistä ihan reilusti ajettukin. Ongelmattomia nuo oli.
Itsellä on pösöjä ollut 405, 2x406, 2x206. Yli 800tkm yhteensä kyseisellä merkillä 'pösötelty'.
Tälläkin hetkellä 2. Eniten ajettu 500tkm seisoo pihassa. Uutena ostin tuon 2003. Jarruja jos ei tarttisi korjailla niin usein... Muuten oikein hyvä.
-
Olen tässä nyt aloittamassa vanhan j5 pösön "entisöintiä" ja moottorin vaihto tulee tässä samalla eteen vaikka autossa oleva moottori toimii hyvin ja 25tkm tehty täysi remppa.. vaihdelaatikko on ongelma tässä 4 vaihde ei mene hyvin päälle. Hommasin 406 hdi 110hv pösön josta tarkoitus ottaa kaikki tarvittava tekniikan vaihton. En tiiä onko järkeä vai ei.. aina se kotiolot voittaa olla tallissa.
-
Harrastaminen kannattaa aina ja jos ei kaikki rahat ja vapaa-aika tuhlaannu niin laji on väärä :) On mukava kuulla että jollain on samansuuntaisia suunnitelmia. Omaan pösöön on tekniikan luovuttaja vielä hakusessa, aina välillä selailen ilmotuksia ja hakuvahdit puskee ehdokkaita tulemaan. Ehkä pitäisi tyytyä siihen mitä on hyvin tarjolla, vaikka ehkä söisikin projektin mielekkyyttä.
Kerro toki lisää kunhan projekti etenee.
Ps.kuva ois kiva