Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Arttu_ - 1.10.2017 kello on 19:31
-
Taas kerran olisi pösössä vikaa... Ensin lähti nätisti käyntiin ja kun annoin käydä tyhjäkäynnillä noin 5min niin sitten päätti auto sammua eikä enää lähde käyntiin. Onko ideoita korjauksen suhteen? Polttoaine näyttäisi kulkevan ja startti pyörittää oikein mukavasti. Voiko esim. Vesi suodattimessa aiheuttaa tuon käynnistysongelman? Ei kyllä auto varoitellut7 ongelmasta millään lailla, pelannut kuin unelma ennen tätä
Edit. Polttoainesuodattim essa merkintä 2015 niin sillon varmaan viimeksi vaihdettu. Jos joku tietää millainen suodatin tuohon tulee niin linkistä olisin kiitollinen ( auto vm.89 2.5) motonetissakin näyttää 10 erimallia olevan tarjolla eikä autosta pääse jeti tarkostamaan kun hyyty 140km päähän kotoa
-
Taidettiin käsitellä asiaa jo tuolla toisen saitin puolella. Onko kone turbolla vai läpihengittävä?
-
Edit. Polttoainesuodattim essa merkintä 2015 niin sillon varmaan viimeksi vaihdettu. Jos joku tietää millainen suodatin tuohon tulee niin linkistä olisin kiitollinen ( auto vm.89 2.5) motonetissakin näyttää 10 erimallia olevan tarjolla eikä autosta pääse jeti tarkostamaan kun hyyty 140km päähän kotoa
Ei tuo vielä vanha ole mutta jos siellä on vettä, niin eihän se pelaa.
Suodattimen tyyppi on leimattu siihen kylkeen...
-
Kohdalleni ei ole koskaan tullut tapausta että
perinteinen dielselkone menisi äkisti ja varoittelematta
toimimattomaksi polttoainejärjestel män veden takia
lämpötilan ollessa plussalla. Ei oikeastaan toimimattomaksi
ollenkaan. Onhan tuo silti teknisesti kuviteltavissa.
Jos aloitamme helposta päästä..... kuuluuko
ruiskutuspumpun solenoidin naksahtelua kun kytketään
virta päälle eli pois. Jos ei niin "virtakynällä" eli
muulla improvisoidulla lampulla voi yrittää todeta
jännitteen solenoidin navassa. Jos on yleismittari
näkösällä niin sillä näkisi tietysti pienemmätkin
jännitehäviöt.
Jos solenoidi- virran ollessa päällä- naksuu
kun sille tulevaa johtoa hypistelee niin siinä on
jo varma diagnoosi
-
Taidettiin käsitellä asiaa jo tuolla toisen saitin puolella. Onko kone turbolla vai läpihengittävä?
Ei löydy turboa tuosta, milläs sivulla tätä aihetta on käsitelty?
Jos aloitamme helposta päästä..... kuuluuko
ruiskutuspumpun solenoidin naksahtelua kun kytketään
virta päälle eli pois. Jos ei niin "virtakynällä" eli
muulla improvisoidulla lampulla voi yrittää todeta
jännitteen solenoidin navassa. Jos on yleismittari
näkösällä niin sillä näkisi tietysti pienemmätkin
jännitehäviöt.
Jos solenoidi- virran ollessa päällä- naksuu
kun sille tulevaa johtoa hypistelee niin siinä on
jo varma diagnoosi
Mistä kohdalta tämä solenoidi löytyy? akun lähellä joku laatikko naksahtaa kun virrat laittaa mutta ruiskutuspumpun ympäristöstä ei kuulu mitään.
-
Tuon venttiilin päähän tulevasta johdosta pitäisi löytyä reilut 12 volttia aina kun avaimesta on kierrettynä virta päälle
(https://karavaanari.org/kuvat/1506912727.jpg)
-
Minulla joskus aikoinaan Fiat sammui ajossa ja eikä käyntiin. Kun sitten selvittelin, niin ole katkennut johto joka syöttää virtaa pumpun solenoidille.
Laitoin uuden johdon ja taas mentiin.
-
Kohdalleni ei ole koskaan tullut tapausta että
perinteinen dielselkone menisi äkisti ja varoittelematta
toimimattomaksi polttoainejärjestel män veden takia
lämpötilan ollessa plussalla.
Nimenomaan 'perinteisissä' oli niitä vedenerottimia, joisssa oli uimuri sulkemassa putkistoa, kun kuppi täyttyi.
-
Tuon venttiilin päähän tulevasta johdosta pitäisi löytyä reilut 12 volttia aina kun avaimesta on kierrettynä virta päälle
(https://karavaanari.org/kuvat/1506912727.jpg)
Tuolle kohtaa joku sähköjohto menee, pitää mittarilla katsoa tuleeko siihen virtaa. Jos siihen ei virtaa tule, niin uskaltaskohan kokeilla ottaa virran suoraan akulta? Toisaalta jos sinne se 12 volttia menee niin pystyykö mitenkään muuten toimivuutta testaamaan? Sen verran viikonloppuna kokeilin, että kun virrat on päällä ja sen johdon pumpulta irroitti ja laittoi takaisin niin mitään ääntä ei ainakaan kuulunut.
-
Tuolle kohtaa joku sähköjohto menee, pitää mittarilla katsoa tuleeko siihen virtaa. Jos siihen ei virtaa tule, niin uskaltaskohan kokeilla ottaa virran suoraan akulta? Toisaalta jos sinne se 12 volttia menee niin pystyykö mitenkään muuten toimivuutta testaamaan? Sen verran viikonloppuna kokeilin, että kun virrat on päällä ja sen johdon pumpulta irroitti ja laittoi takaisin niin mitään ääntä ei ainakaan kuulunut.
Älä vedä virtaa akulta suoraan, et saa sitä sammumaan virta avaimesta.
-
Älä vedä virtaa akulta suoraan, et saa sitä sammumaan virta avaimesta.
Ei olekkaan tarkoitus pysyvää ratkaisua tehdä vaan väliaikainen, että saisi auton ajettua pihaan... Oisko jotain ehdotusta mistä voisi rosvolla ottaa virran? Jos se vika edes on siinä, mutta sormet ristissä näin toivon, on kyllä loistava foorumi tämä kun saa näin nopiaan apuja Thumb
-
Erääseen diisseliomegaan varastettiin parkkivalolta, se väliaikainen taisi olla siinä kolmisen vuotta kunnes auto meni paaliin :)
-
Erääseen diisseliomegaan varastettiin parkkivalolta, se väliaikainen taisi olla siinä kolmisen vuotta kunnes auto meni paaliin :)
Valoilta voisi rosvon ottaa, se monesti tahtoo tuo väliaikainen olla pysyvää :D
-
Kannattaa tutkia se tuleva johto jos se olisi katki konehuoneessa näkyvillä olevassa osassa.
-
Mulla meni tuollasesta joskus virtalukon pohja niin että starttas mutta ei käynnistynyt. Fiksasin sen sitten etretat:n matkaparkissa ja pelaa vieläkin kaverilla 😀
Mutta väliaikaisesti voit kokeilla suoraa sähköä jos ei 12v jännitettä solenoidiin tule.
-
Itsellä tuli mieleen heti tuo jakohihnan hampaalta hyppy? Onko tietoa onko autoon koska viimeksi hihna vaihdettu..
Tyhjäkäynti on diesel moottorissa aika nytkytystä noiden hihnojen suhteen joten ei varmasti olisi ensimmäinen hihna joka olisi pettänyt tyhjäkäynnin aikana. (apulaitehihnoissa on jouduttu tekemään joissain autoisa aika virityksiä että kestävät dieselin epätasaisen käynnin tyhjäkäynnilä).
-
Itsellä tuli mieleen heti tuo jakohihnan hampaalta hyppy? Onko tietoa onko autoon koska viimeksi hihna vaihdettu..
Tyhjäkäynti on diesel moottorissa aika nytkytystä noiden hihnojen suhteen joten ei varmasti olisi ensimmäinen hihna joka olisi pettänyt tyhjäkäynnin aikana. (apulaitehihnoissa on jouduttu tekemään joissain autoisa aika virityksiä että kestävät dieselin epätasaisen käynnin tyhjäkäynnilä).
Samaa pelännyt, mutta jakohihna vaidettu noin vuosi sitten ja 10tkm ajettu sen jälkeen. Toki mahdollistahan se jakohihnan hyppy on, pitää ensin nämä helpommat viat eliminoida.
-
@Arttu:"Toisaalta jos sinne se 12 volttia menee niin pystyykö
mitenkään muuten toimivuutta testaamaan?"
- Kyllä jossain määrin pystyy. Jos jännite tulee ja jos
solenoidi on ehjä niin virta päällä ollen voi kosketella
johdon päällä solenoidin napaa. Solenoidin pitäisi silloin
naksua tai päristä minkä normaalikuuloinen erottaa jos
ympäristö on hiljainen. Samoin hämärässä näkyy pientä kipinää,
kirkkaassa päivänvalossa se erottuu huonosti.
- Jos tietoa jännitteestä ei ole voi tuota koetta jatkaa
niin että laittaa apujohdon pään solenoidille ja koskettelee
toisella päällä akun plusnapaa. Oikosulkuvaaran takia mielellään
yhdellä säikeellä, se toimii sulakkeena.
- Jos jännite tulee mutta solenoidista ei kuulu mitään
niin se viittaa vialliseen solenoidiin (=katkennut käämi).
Vastusmittaushan tuon vahvistaisi jos on mittari saatavilla.
Ehjä käämi+muu vika solenoidissa lienee erittäin harvinainen.
@Aippe:"Kannattaa tutkia se tuleva johto jos se olisi katki konehuoneessa
näkyvillä olevassa osassa. "
- Joo, näitten säikeitten murtuminenhan johtuu liikkeestä ja se on
pahimmillaan lähellä moottoria. Säikeistä vetämällä näkee paljonko
sieltä tulee eli missä murtuma on. Todennäkoisin paikka on juuri
solenoidiliittimen vieressä. Jos on hieman kauempana niin nuppineulalla
voi tutkia eristeen läpi.
Tästä syystä rosvoliittimeenkään ei kannata aivan heti turvautua,
näissä kun ei valotkaan syty automaattisesti.
@Cahkali: "Nimenomaan 'perinteisissä' oli niitä vedenerottimia, joisssa oli uimuri
sulkemassa putkistoa, kun kuppi täyttyi."
- Ei Ducatossa ole tuollaista. Tiedän yhden ainoan tuollaisen suodattimen ja
sen valmistaja varoitti käyttämästä sitä kulkuneuvoihin, tieliikenteeseen tai
merelle (jostain syystä järviä ja jokia ei mainittu...?) Se on työkone- ja
paikallismoottorite kniikkaa.
Muistaakseni tässä mallissa on vedentyhjennyshana suodattimessa ja vielä
käsipumppukin joten asia on helppo kontrolloida. Itselläni on 1.9TD:ssä
vesivaroitusvalo ja elektroniikka mutta sitä ei taida olla 2.5D:ssä.
Mutta näistä sitten vaikeampien vikojen kimppuun.
-
vm 89 niin onko viellä ajonestoa käytössä. Se voi myös estää jännitteen tulon pumpulle mutta taitaapa olla kyllä liitin aika hyvässä suojassa ettei voi ihan noin vain ohittaaa. Eräässä henkilö pösössä rälläköitiin suoja pois ja oli töisevä poistaa se suojus, ennenkuin sai sen "väliaikaisen" johdon pumpulle.
-
Nyt on taas autoa käyty ihmettelemässä ja otin solenoidille akulta suoraan virtaa mutta ei silti käynnisty. Solenoidikaan ei kyllä naksahtele eikä surise vaikka virtajohdolla sitä tökin. Mistähän noita solenoideja mahtaa saada?
Edit: Peugeot foorumilla oli kirjoitettu näin: Viimein eräs hinausauton kuljettaja huomasi, että sammutussolenoidi ei toimi. Eli tosinsanoen venttiili ei liiku ja sähköä ei sinne tule. Otimme sisukalut pois solenodista, mutta nyt auto ei sammu kuin vaihteella. [/b]
Elikkäs jos sen "pötikän" ottaa solenoidin sisältä pois niin pitäiskö auton silloin lähteä käyntiin, mutta sammumaan ei saa? Tuntus vaan aika helpolta tavalta testata onko vika todella tuossa solenoidissa.
-
vm 89 niin onko viellä ajonestoa käytössä. Se voi myös estää jännitteen tulon pumpulle mutta taitaapa olla kyllä liitin aika hyvässä suojassa ettei voi ihan noin vain ohittaaa. Eräässä henkilö pösössä rälläköitiin suoja pois ja oli töisevä poistaa se suojus, ennenkuin sai sen "väliaikaisen" johdon pumpulle.
Ei kyllä mitään tietoa onko ajonestoa tuossa vehkeessä, uskosin että ei ole ::)
-
Tuon ikäisessä Fiatissa ei ainakaan ollut ajonestoa.
-
Elikkäs jos sen "pötikän" ottaa solenoidin sisältä pois niin pitäiskö auton silloin lähteä käyntiin, mutta sammumaan ei saa? Tuntus vaan aika helpolta tavalta testata onko vika todella tuossa solenoidissa.
Solenoidin sisällä on irtonainen jousi joka painaa sitä "pötikkää" joka sulkee polttoaineen saannin, joten voit testata solenoidin toiminnan ottamalla sisukset pois ja saahan sen sitten jos käyntiin lähtee niin vaihteella sammumaan
-
Solenoidin sisällä on irtonainen jousi joka painaa sitä "pötikkää" joka sulkee polttoaineen saannin, joten voit testata solenoidin toiminnan ottamalla sisukset pois ja saahan sen sitten jos käyntiin lähtee niin vaihteella sammumaan
Loistavaa, pitää käydä huomenna testaamassa pelkän kuoren kanssa tuota solenoidia, se ei vissiin virtaa silloin tarvitse lainkaan?
-
Loistavaa, pitää käydä huomenna testaamassa pelkän kuoren kanssa tuota solenoidia, se ei vissiin virtaa silloin tarvitse lainkaan?
Ei tarvi virtaa
-
Näyttää siltä että olisit selviämässä "helpolla" vialla.....
Mulla oli muistikuva että tuon ikäisten Transitien manuaalissa nimenomaan
mainitaan tämä menettely solenoidin vikaantuessa (=sisäosat pois >> sammutus
isolla vaihteella pakottamalla) En vaan muista koskiko juuri tällä samalla
ruiskutuspumpulla olevia malleja. (Kaikki solenoidit eivät ole purettavia)
Nyt kun solenoidin elottomuus on jotakuinkin diagnosoitu niin
sen käämi on tietysti helposti mitattavissa sen navasta. Siis vastusmittauksella
(=yleismittari) tai vaikka kynälampulla. Kynälampun johto akun +napaan ja
kärjellä koskettelua solenoidin napaan. Jos virta ei läpi mene niin diagnoosi
on varma. Niin varma että voi jo varaosan hankkia.
-
Huomenna illasta olisi taas tarkoitus autolle mennä ja kokeilla tuolla tyhjällä solenoidilla, ilmoitellaan sitten oliko vika siinä, toki jos ei ole niin sitten hupputäyteen ja konttamaan :)
-
Nyt on auto taas pihassa ja solenoidissahan se vika oli. Suuret kiitokset kaikille avusta Thumb