Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Yojimbo - 26.09.2017 kello on 16:12

Otsikko: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Yojimbo - 26.09.2017 kello on 16:12
Mietin tuossa vähän, että jos auton talvisäilytyksen sijaan pitäisikin ympärivuotisessa käytössä. Mitä talvisia teknisiä ratkaisuja, tarvikkeita ja vinkkejä talvikäyttöön täällä on veteraaneilla heittää?

Meillä auto ensimmäistä talvea - jahka sieltä tulee - omistuksessa ja ilmeisesti kyseistä yksilöä ei ole aiemmin talvikäytettykään. Ei siis ole talvirenkaita eikä hytin päälle pressua (vielä). Nuo nyt ainakin siis tarvitaan, mutta mitähän vielä pitäisi ottaa huomioon? Jotain näistä?
- Auton arvo romahtaa kun loska ja p**ka kuitenkin pilaa pohjan (olisko jostain pohjalevystä osittaista apua?)
- Se Truma 6002EH ei riitä Hymerissäkään talvella
- Pressun lisäksi olisi hyvä varmaan olla jäähdyttimen suoja turhan viiman esteeksi?
- Jotain erityistä huomioitavaa esim. pesun suhteen talvella?
- Suosituksia <3,5t talvirenkaiksi?
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Pohjanperän pappa - 26.09.2017 kello on 17:00
Meillä on LMC:ssä Truma 6002 ja hyvin on riittänyt lämpö talvellakin. Ollut käytössä yli -20 pakkasilla.  Kaasua menee kyllä aika paljon. Kovilla pakkasilla 2-3 päivässä pullo.
Jäädyttimen suoja on ehdoton. Olipa mikä kone tahansa autossa. Mahdollisesti keulan alaosaankin pitää laittaa suojaa. Riippuu mallista.
Meillä ainakin jää talvella harmaavesisäiliön tyhjennyssulkimen ja pitää aina sulattaa ennen tyhjennystä.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Catiska - 26.09.2017 kello on 19:21
Osa vastauksista on merkki ja varustelukohtaisia.
Itse ajan ympäri vuoden ns four season renkailla. Niillä olen pärjännyt hyvin kaikissa talvikeleissä ja joka puolella Suomea. Myös ison umpikärryn veturina kun kelkkailumaastoja on haettu.
Samoilla olen pärjännyt myös Keski-Euroopan helteissä.

Mitään maskisuojia en ole käyttänyt, en ole huomannut niille tarvetta. Termostaatti toimii moottorissa ja Webasto on hoitanut moottorin esilämmityksen kunnialla, eli kone on lämmennyt nopsasti muutenkin.

Lämmityksen tehon kanssa minullakaan ei ole ollut ongelmia. Kun muistaa että lämmitystehoa on saman verran kuin omakotitalossa niin eipä siinä pitäisi ongelmia ollakaan. Sitten ihan autosta ja varustuksesta kiinni kuinka tasaisesti se lämpö jakautuu ja paljonko kaasua kuluu. Truma tai Alde, molemmilla saa hyvän tai huonon lämmityksen aikaiseksi, Trumalla varmaan helpommin huonon.

Pakkasilla kannattaa miettiä onko pesu tarpeen. Ainakin ellet saa kuivattua autoa, voi luukut olla melko lujassa kiinni pesun jälkeen.

Omassa ei ole ollut jätevesiventtiilin kanssa jäätymisongelmia. Siinäkin yksilölliset erot on suuria. Toisilla se on ulkona kylmässä, minulla eristetyssä ja lämmitetyssä tilassa.

Eli, aika paljon nämä vastaukset riippuu kulkineesta ja sen varustelusta.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Mautoilija - 26.09.2017 kello on 19:33
Vesijärjestelmän kunnollinen tyhjennys kannattaa opetella(tämä kaikille jotka talvehtivat ulkona). Ja kulkine huolehditaan seisontakuntoon heti reissun jälkeen, eikä vasta huomenna.
Harmaisiin vesiin kannattaa hommata erillinen astia ulkopuolelle. Voi pitää säiliön venttiiliä auki. Ei jäädy säiliö eikä venttiili.
Maskinpeittoa en ole Catiskan tavoin ymmärtänyt. Termostaatti hoitaa moottorin lämmöt. Jos moottorityypillä on huohottimen jäätymisongelmaa, se kannattaa varmistaa kuntoon. Yleensä putken eristys riittää.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: tsahkali - 26.09.2017 kello on 20:15
- Se Truma 6002EH ei riitä Hymerissäkään talvella
- Pressun lisäksi olisi hyvä varmaan olla jäähdyttimen suoja turhan viiman esteeksi?
- Suosituksia <3,5t talvirenkaiksi?

-35:den tienoilla on vietetty öitä, Truman säädin kohdassa 2,5.
Sekä pohjalevy, että maskisuoja ovat hyviä. Vaikka lämmöt Ransussakin pysyvät ajossa ihan samassa kuin kesälläkin, hitaammassa ajossa ja pysäköitäessä maskisuoja auttaa. Siis talvessa.
Jos auto on etuvetoinen, nastarenkaat, jos meinaat liikkua kehä-III:n ulkopuolella.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: ihaa - 26.09.2017 kello on 20:20
-35:den tienoilla on vietetty öitä, Truman säädin kohdassa 2,5.

Eikös se ole sama lämpö autossa sisällä olipa ulkona +5 tai -35 jos vaan Trumassa paukkua riittää, sehän toimii ihan normi termostaattina ?
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: tsahkali - 26.09.2017 kello on 20:25
Eikös se ole sama lämpö autossa sisällä olipa ulkona +5 tai -35 jos vaan Trumassa paukkua riittää, sehän toimii ihan normi termostaattina ?

Totta. Eikä se Truma vielä käynyt koko aikaa..
Yritin tällä kumota sen monesti esitetyn: '.... nupit oli kaakossa, eikä silti lämminnyt...' .   ;D
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Mautoilija - 26.09.2017 kello on 20:31
Säätimen asetusta ei pitäisi antaa osaamattomien muutella.Laitetoimi ttajan pitäisi  laittaa asetukseksi 21°C ja jättää asetusnuppi asentamatta.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Yojimbo - 26.09.2017 kello on 21:40
Kiitoksia vaan kaikille tähän mennessä. Noihin autokohtaisiin juttuihin lisätietona (kun edelleen allekirjoituksesta puuttuu..), että kyse -06 Ducato 2.8JTD.

Tuossa voisi olla ihan ajatusta että jos harmaaveden sulkimen jättäisi auki ja kaataisi käyttövedet johonkin ämpäriin tms. niin voisi ehkä toimia. Vaikka jäätyväthän ne sitten siihen ämpäriin. En ole tullut selvittäneeksi (enkä varmaan osaa alle kurkkimalla edes itse selvittää) onko se harmaavesisäiliö mitenkään eristetty, että jos sisällä on lämmöt niin ei jäätyisi sisältö.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: tsahkali - 26.09.2017 kello on 21:53
Laitetoimittajan pitäisi  laittaa asetukseksi 21°C ja jättää asetusnuppi asentamatta.

Eihän niin pirun kuumassa voi olla!   :o
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: tsahkali - 26.09.2017 kello on 21:54
En ole tullut selvittäneeksi (enkä varmaan osaa alle kurkkimalla edes itse selvittää) onko se harmaavesisäiliö mitenkään eristetty, että jos sisällä on lämmöt niin ei jäätyisi sisältö.

Kyllä sen näkee, tuleeko sinne Truman putket.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Mautoilija - 26.09.2017 kello on 23:14
Kyllä sen näkee, tuleeko sinne Truman putket.
Entä jos on sähköllä?

En ole osannut ongelmajätteeksi luokitella ihmisvartalon/perunoiden/astioiden pesuvettä pitää. Alueilla voi hajuhaittaa esiintyä jos jokainen laskee harmaat samaan kohtaan. Alueilla jääkökkäre kauemmas. Laimentuu keväällä lumien sulamisveteen.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: tsahkali - 27.09.2017 kello on 10:56
Entä jos on sähköllä?

Sitten jossain on kytkin.
Ja onko tuo nyt senkään vertaa 'talvivarustus' jos pitää olla aina tolpassa kiinni?
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: seppoko - 27.09.2017 kello on 14:42
Jätevedet vessan kasettiin, niin ei jäädy. Tyhjennyskerrat tosin lisääntyvät, mutta pitäähän ne hoitaa muutenkin pois.

Keulepeite M. Huhtalolta. Maksaa mutta on hyvä. Ostin hiljan. En tiennyt,että nykyään peittää ovetkin ikkunoiden lisäksi. Aiemmin mulla ollut vain ikkunapeite.

Mikäli kaasua menee pullo esim. kolmessa päivässä, niin se tarkoittaa, että sähköä menisi n. 150kWh sinä aikana. Siitä voi laskea, mikä kannattaa.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Yojimbo - 27.09.2017 kello on 14:56
Jätevedet vessan kasettiin, niin ei jäädy. Tyhjennyskerrat tosin lisääntyvät, mutta pitäähän ne hoitaa muutenkin pois.

Hei mutta tämähän oli näppärä vinkki, enkä ollut tullut itse ajatelleeksi  Thumb

Pitää tutkia tuota peitehommeliakin tarkemmin mikäli sille tarve tulee.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Mautoilija - 27.09.2017 kello on 16:20
Sitten jossain on kytkin.
Ja onko tuo nyt senkään vertaa 'talvivarustus' jos pitää olla aina tolpassa kiinni?
Siksi erillinen astia ulos.  :P
Kattos, köyhänä kun joutuu käytettyjä romuja ostamaan, eikä varustukseen pääse vaikuttamaan.
Suurin osa kommentoijista taitaa olla tolpassa kesälläkin.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: 0yxxy0 - 27.09.2017 kello on 16:54
Mikäli kaasua menee pullo esim. kolmessa päivässä, niin se tarkoittaa, että sähköä menisi n. 150kWh sinä aikana. Siitä voi laskea, mikä kannattaa.

Eli 2kW makaa kokoajan päällä. 150kWh/(24h/vrk*3vrk)=2,08kW
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: seppoko - 27.09.2017 kello on 17:57
Eli 2kW makaa kokoajan päällä. 150kWh/(24h/vrk*3vrk)=2,08kW

Näin tuo laskelma näyttää, koska pullossa on n. 140 kWh energiaa.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: erkki46 - 27.09.2017 kello on 17:59
Tässä minun kokemuksia ja havaintoja talviautoilusta.
Meillä on Hymer Van 562 joka onTransitin pohjalle tehty puoli-integroitu vm2008 (TRUMA 6002EH). Kokeilin ensimmäisenä syksynä lämmön riittävyyttä. 1800W:lla sain lämpötilaeroksi 23 astetta. Tällöin 40 asteen pakkasella Trumasta otetaan noin 4900W ja sisälämpötila on 22 astetta. Meidän auton lämmitys riitttä noin -50 asteeseen pelkällä kaasulla. Autossa on keulapeite joka on pyörien puoliväliin saakka. Talvivuorokausia olemme yöpyneet noin 300kpl. Kerran menimme hiihtokeskukseen kun pakkasta oli -40 tällöin laitoin yöksi ihopaidan, kaikki muut yöt olen nukkunut ilman paitaa. Jos kaasu loppuu yöllä, laitan Truman 1800W ja 1200W sisätilanlämmittime n päälle. Tämä riittää noin -15 saakka, ei tarvi mennä pulloa vaihtamaan jos ei ole kylmempi. Olen laittanut toisen tuntoelimen takaosaan joka on 0,5m polvien yläpuolella ja 30cm irti ulkoseinästä, sekä vaihtokytkimen. Tällöin vodaan valita etu tai taka säätö. Tämän jälkeen ei ole tarvinnut yöllä säädellä lämpöjä.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: seppoko - 27.09.2017 kello on 20:56
Eli 2kW makaa kokoajan päällä. 150kWh/(24h/vrk*3vrk)=2,08kW

Teorisoidaanpa lisää. Emme tiedä ko. pakkas-asteita. Mutta oletetaan, että 20 ja sisällä 20 plussaa, niin eroksi tulee 40. 2,08 jaettuna 40:llä on 52W. Aikaisemmin lukemieni tietojen mukaan tuo hyvä arvo m-autolle ja pohjoismaiset vaunut pääsevät tuohon melko helposti.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: tsahkali - 27.09.2017 kello on 21:49
Teorisoidaanpa lisää. Emme tiedä ko. pakkas-asteita. Mutta oletetaan, että 20 ja sisällä 20 plussaa, niin eroksi tulee 40. 2,08 jaettuna 40:llä on 52W. Aikaisemmin lukemieni tietojen mukaan tuo hyvä arvo m-autolle ja pohjoismaiset vaunut pääsevät tuohon melko helposti.

Teorisopinti on turhaa, vain käytäntö ratkaisee.
Kun se pullo triittää 3-4 yötä oikeassa pakkasessa, niin se riittää.
Sähköllä ei pääse samaan.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: seppoko - 28.09.2017 kello on 13:18
Teorisopinti on turhaa, vain käytäntö ratkaisee.
Kun se pullo triittää 3-4 yötä oikeassa pakkasessa, niin se riittää.
Sähköllä ei pääse samaan.

Jos ja kun ymmärtää teoriassa, niin tulee selväksi, miten paljon kaasua milloinkin kuluu.

Ja mitä sähköön tulee, niin sehän on auton/vaunun hyvyydestä kiinni. Ainakin TD kertoi Polarista, että 3kW:lla pärjäsi ihan hyvin, tosin en muista pakkasmäärää.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 19.10.2017 kello on 09:22

Jos auto on: 

-intekroitu
-takaveto
-nestekiertolämmitys
-lämmönvaihdin
-kaksoispohja
-kaksinkertaiset ohjaamon sivulasit
-talvirenkaat

         ...Eipä siinä enää jää paljon järjestelyjä talviautoilua varten.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: palokurki - 19.10.2017 kello on 12:22
  Eristetty harmaavesisäiliö ja pieni aggrekaatti.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: "Masi" - 19.10.2017 kello on 13:26
Harmaavesisäiliö kaksoispohjasssa lämpimässä tilassa samoin kuin sen tyhjennysventtiili.
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: ktako - 19.10.2017 kello on 17:07
Ja riittävä aurinkopaneelipatte ri syys ja kevät aurinkopaisteille ^-^
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: ktako - 19.10.2017 kello on 20:31
Mitäpä tuota enää pidempään panttaamaan. tässä se on, kaikilla em. Ominaisuuksilla talviauto isolla T:llä :-*
Otsikko: Vs: Talviautoilu ja sen tekniset järjestelyt
Kirjoitti: jony - 30.10.2017 kello on 10:05
Alkuperäiseen kysymykseen....

Meillä aivan tavallinen Fiat 2,3L, tavis 1/2 interkroitu 7,35m, niin kuin useimmilla, ketkä näkyvät talvella liikkuvan.

Ilman nastoja en kyllä lähtisi aina liikkeelle kun siltä tuntuu 3500kg autolla, kun ei oikein jäätyneillä sivuteillä olisi mukava ajella.   

Autossa on truma combi, jossa kaasu ja sähkö, joten ollaan pärjätty hyvin -30C pakkasissa ilman lisä lämmityspattereita, toki on kanavapuhallin siirtämässä truman lämpöä eteen paremmin.

Vedet meillä on kuten kesälläkin päällä koko ajan kun asutaan. Harmaa vesisäiliössä on 220V  sulatuskaapeli (n.2m, 35W) jota voi ajon aikana käyttää pienen inverttein kautta joka auttaa sulana pitoon sekä pohjaventtiilin jäätymisongelmaan. Lisäksi on harmaavesi säiliöss ja putkissa paremmat eristeet. Putkissa myös 12V lämmitys vastukset joita vähemmin tulee käytettyä, mutta on varalla.

Tietysti ulkopeitto ajo osan ikkunoissa kun ollaan parkissa, lisäksi tehtiin sisälle peitto asuto-osan ja ohjaamon väliin, jota voi käyttää ajonaikaan kun asutaan, tai sitten vain väliseinänä pienentämässä ohjaamoa kun asunto osa on kylmillään niin ohjaamon lämpö ei karkaa takaosaan. 

Asenneettin myös Eperi joka tuo ajossa lisää lämpöä ja vähentää lasien raappausta tavallisessa ajossa. Moottorin alla myös "pohja panssari". Lisäksi joka renkaan takana kuraläpät, jotka vähentää "jää paakkuja" auton alla, jossa paljon kulkee sähkökaapeleita.

Suurin ongelma on tietysti monien luukkujen lukot, jotka kannattaa jättää lukitsematta kun lähtee reissuun, niin ei tarvi tapella jos luukusta jotain tarvii. Kun lukko kuitenkin jäätyy niin aerosoli "lukko sula" sulatus on hätäapu saada lukko auki, mutta olen lämmittänyt avainta pienellä kaasu polttimella tai sytkärillä, sitten kuuma avain lukkoon joka sulaa helposti ja lukon saa hyvin auki ja aseöljyä lukkoon joka työntää veden pois.

Auton pesu noin kerran kuussa omalla pihalla, jos sattuu tulemaan nollakelejä jos ei niin sitten jossain hallissa. Pesun jälkeen auto likaantuu melkein heti, mutta ajatuksena että kun säännöllisesti pesee niin lika ei tartu kiinni niin tiukasti että tarvitsisi voimakkaita liottimia käyttää joka vie vahankin ja kun ei vahausta voi talvella kuitenkaan tehdä uusiksi.

Kun reissuun lähdetään niin edellisenä päivänä on lähdetty "ylös" lämmittämään autoa ja jääkaappi päälle myös. Ylös lämmityksen aikaan avaan kaikki laatikot ja kaapit jotta "kylmän" saa pois joka paikasta.

Seuraavana päivänä sitten vettä säiliöön, hanat kiinni ja putkiston ilmaus. Sitten patjat, petivaatteet, ruoka tarpeet, sekä talven harrastus jutut (lumikengät, telemark ja murtsikka sukset, monot ja sauvat) mukaan ja reissuun.

Autossa mukana kesäkamojen lisäksi, lumiketjut, hinaus liina, lapio,  ja työkaluja, sekä paksumpi ulkoverkko kaapeli,  ym.

Talvella ei etukatosta ja telttaa juurikaan ole käytetty, yhdestä kerrasta opittiin, kun kerran satoi räntää niin katosta ei millään meinannut saada kasettiin sisään, koska lunta tai jäätä ei saanut olla yhtään pressun päällä, ilmankin on sitten pärjätty.

Reissusta kun tulee pois niin vedet kannattaa käyttää loppuun ja säiliöt tyhjentää jollain cämpin/caravan alueella missä ne saa laskettua pois, sitten hanat auki, jotka jää auki ja vesipumppu päälle niin että haukkoo tyhjää. 

Jos on mahdollista niin kaikki ylimääräinen (vaatteet, petivaatteet, patjat) pois autosta niin seuraavan kerran ylöslämmityksen aikaan ei kosteuden kanssa ole ongelmia ja asuntoosa lämpiää nopeammin asuttavaan kuntoon.

Talvi reissuaminen helppoa ja mukavaa, viimetalvenakin kierrettiin monta laskettelukeskusta ja hyödynnettiin ski.fi kortin hyödyt, tai tampattiin lumikengillä pitkin, poikin jos rinnettä tai latuja ei lähellä ollut.  Thumb