Joo, ihan järkevä vaihtoehto tuokin. Pitäis vaan tietää luotettava paikka.Eiks siellä virossa ole jo merkki huoltamoja jo monelle merkille ::)
(=huonosti huollettu auto on huonompi kuin huoltamaton auto)
Mitä sinä siellä berliinissä tee espanjaan mennessä ruotsin kautta. Kapelskär Varberg, sieltä stena lines laiva greenå tanska.
Siitä munster saksa. Sieltä Venlo hollanti. Tässä kohtaa pitää sitten päättä meneekö aivan etelään vai valencia suuntaa.
Kapelskär trelleborgiin on varmaankin lähelle 800 km matkaa.
Kyllä siinä saa aika kevyt olla kaasujalka jos puoli tankkia on
jäljellä.
Ei tosin Belgiassa taida olla kuin jotain tunneleita joista pitää maksaa.Onko Hollannissa maksuteitä? Esim. tuo patotie.
Onko Hollannissa maksuteitä? Esim. tuo patotie.Ei maksa. Mutta etelä länsi Hollannissa olevan schelde joen alittava tunneli on maksullinen.
Laitetaan tähän nyt tuota suunnitelmaa mikä olisi. Tai sitä vielä on aika vähän. Elikä koko lähtökään vielä varmaa.Sulla on varmaan painoventtiiliadapt eri 5 kg pullolla, niin se pitäisi sopia Espanjan pulloon, joten kaasua on riittävästi saatavilla mikäli Suomipullon kaasut pääsisi loppumaan kesken.
Pohjanahan siis ajatus että ajelisi auton nyt syksyllä tuonne aurinkorannikon suuntaan ja lentelisi sieltä kotia. Joulukuussa olisi muutaman viikon ja sitten keväällä taas, auto sitten takaisin.
Reittivaihtoehtoja: Ensin pitäisi saada auto Saksaan.u Miellyttävin vaihtoehto olisi tietenkin laivalla Helsinki-Travemunde. Hinta vaan on halvimmillaan hytin kanssa 480eur luokkaa.
Varteenotettavimmak si vaihtoehdoksi jää Naantali-Kapellskär laivalla (reilun satkun mutta sisältää syömiset). Ja sitten Trelleborg-Sassnitz. Jos aamulla laiva lähtee Naantalista sitä olisi seuraavana päivänä jo Berliinissä campingissä
(Laiva illalla 18:n jälkeen Kapellskarissä. Seuraavana aamulla Trelleborgistä lähtee seuraava)
Arvio tuolle välillä olisi ~230€ laivat + 150€:lla naftaa (ja tankki on varmaan tuossa vaiheessa vielä yli puolenvälin)
Yksi tietenkin olisi via baltica. Ylitys 100€, mutta ajamista tulee jonkin verran enemmän. Polttoaine sikäli kyllä halpaa.
Tässä on kaikkea avointa juttua vielä
- mm. työpuolella..
- Auton huolto tuossa kanssa on pieni kyssäri. Öljyt on nyt vaihdettu 5000km sitten (10000km välein vaihtanut). Ja iso huolto tehty 15000km sitten (20000km välein teettänyt). Teettääkö nyt etupainotteisesti huollon + ölynvaihdon ennen lähtöä vai alkaako sitten ulkomailla ihmettelemään. Luulen että kannattaa teettää etukäteen.
- Kaasu 2 täyttä 11kg ja yksi 5kg pullo ei varmaan talveksi riitä vaikka sähkössäkin on... Max. 3kk (matkoineen) on käyttöaikaa. No, tämäkin ongelma on varmasti ratkaistavissa paikan päällä.
- Auton saaminen kohtuullisen hintaan paikanpäälle säilöön. Pitää varmaan campingeiltä sitten vaan kysellä onko jossain peränurkassa tilaa jossa auto voipi olla..
Mutta tässä tämmöistä 'ääneen' pohdiskelua.
Sulla on varmaan painoventtiiliadapt eri 5 kg pullolla, niin se pitäisi sopia Espanjan pulloon, joten kaasua on riittävästi saatavilla mikäli Suomipullon kaasut pääsisi loppumaan kesken.
Ranskan läpi ajo maksaa minulle noin 120 € jos ajan Ruote de Soleita pitkin eli Luxebourg - Lyon - Montpelier - Espanjan raja.
Jos tulet saksasta Mulhousen kohdalta yli ja ajat maksutietä niin hinta on sama suurin piirtein.
Tuon seudun N tiet on hitaita, mäkisiä ja mutkaisia.
Sveitsihän ottaa kanssa tarramaksun eli suo siellä ja vetelä täällä.
":) Mieluummin kallis Sveitsi kuin kallis Ranska. "
Puhutaan aivan eri hintaisista maista. Ranska on todella halpa verrattuna Sveitsiin
Sveitsin tarra tiedossa joo (38eur tms). Tuon osalta harmittaa että kun se on jaksotettu kalenterivuosittain . Eli se on voimassa vaan seuraavan vuoden tammikuuhun.
Sveitsi on aika pieni läntti, pääseehän siitä läpi ilman tarrojakin.
Mieluummin tarrat kuin pysähdys muutaman kymmenen kilsan välein maksamaan kopille.
Sveitsi on aika pieni läntti, pääseehän siitä läpi ilman tarrojakin.
Varsinkin tämä heidän harjoittama palvelu ihmisiä kohtaan jotka eivät puhu heidän kieltään on melko järkyttävää. (ei ole kuin muutamasta Pariisin reissusta ja bussimatkasta Lontoo-Pariisi-Lontoo kokemuksia kyllä).
Lähtökohtaisesti "maassa maan tavalla", silloin saa parhaan palvelun. Muutama ranskankielinen ystävällinen sanonta/kohteliaisuus, niin hommat hoituvat todella tyylikkäästi.
Tämä näin omakohtaisena kokemuksena. Toki voin olla väärässäkin.
150km etelään tullessa aamun tihkusade ja 12 astetta vaihtui aurinkoiseen 19.nItärekat kulkee N teillä, moottoritiet on aika hiljaisia.
Schwetzingen niminen paikka Mannheimin ja Heidelbergin puolivälissä. Lidlin vieressä ilmainen matkaparkki jossa oli jo varmaan reilu 5 autoa kun tulin. Sähköä ei ole niin pitää työelektroniikka latailla auton akuista.
Katsoo tästä jatkaako huomenna vai vasta sunnuntaina. Heidelbergin keskustaan reilu 10km pyörällä ja olisi kiva poiketa kun ei ole kymmeneen vuoteen tuolla ollut.
Sunnuntai hyvä ajopäivä sen suhteen kun kaikki kiinni. Kuinkas Ranskan puolella, onko ne myös siestalla sunnuntait?
Siisti ja toimiva paikka. Tyhjennys/täyttö toimi minusta kolikolla. Sähköä näissä hieman kaipaisi
Mihin sitä sähvöä oikein kaipaisit?Minusta se on vaan sellainen nykyaikainen tuote. Pääsääntöisesti lataan kaikkea elektroniikkaa mitä ei akusta voi ladata. Yhden läppärin saan ladattua 12v virtalähteellä mutta muissa on sellaiset liittimet että ei ole yleismallisista tupakansytytinlatur eista löytynyt sopivaa. Ehkä jotain lisäadapteria olisi saatavilla. 1000W invertteri ottaa käsittääkseni jonkin verran ylimääräistä virtaa kun muutaa sillä ensin isommaksi sähköksi. Hupiakkupuolella ei ole kuin yksi 100Ah akku niin siinäkin rajoituksensa.
Minua on aina ihmetytänyt....