Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Naussi - 16.09.2017 kello on 21:19

Otsikko: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Naussi - 16.09.2017 kello on 21:19
Alkanut miettimään paluuta harrastuksen pariin. Huomaan, että tulee seurattua vuosituhannen vaihteen c-kortillisia, lähinnä integroituja tai alkovi autoja.
Merkkeinä lähinnä Hymer, Flair tai Eura mobil. Jotenkin jää tunne, että nämä c-kortilliset on suhteessa halvempia?  Alustoissa Mersuja ja Fiatteja. Molempia ollut ja molemmat käy. Tietty Mersu mieluummin, jos ruosteeton.
Mutta arvon raati, millaisia kokemuksia näistä on? Onko uutena laadukas, myös laadukas ja kuiva vanhana. Pitääkö kilometrejä pelätä? Hintaa kuitenkin se 30 ke helposti, ei viitsisi pommia ostaa.
Vai kannattaako unohtaa koko juttu.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: "Masi" - 16.09.2017 kello on 21:26
Ääni flairille, se on noista se laatupeli, hymer kansanautona on kanssa semmoista perushyvää.
Eura Mobil on Saksassa arvostettu merkki, ehkä tuommoinen perus hymerin tasoinen.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Juha Vainio - 18.09.2017 kello on 06:26
Ehdottomasti ääni flairille. Kolmen niesmannin kokemuksella kyseessä on laatu auto.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Catiska - 18.09.2017 kello on 09:01
Joskus moista Flairia tutkin. Jos en väärin muista niin niissä (tuon ikäisissä) ei eristepaksuudet oikein vakuuttaneet. Tosin, käytöstä kiinni onko asialla mitään väliä.
Toinen syy miksi jäi omalta listalta pois oli auttamatta tuossakin seurassa kivikautisen näköinen sisustus tikkusuorine yläkaapiston ovineen sun muine.

Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: 88k5 - 18.09.2017 kello on 09:50
Ihan hyvän oloinen oli tämäkin
http://bestcaravan.fi/Matkailuauto/14174/1/CARTHAGO/M-Liner%2057BRH/2007/Hyvink%C3%A4%C3%A4/4/1+3/
vaimo ihastu tähän kokoluokkaan  :o Lattiakin maasta katsottuna about hartiakorkeudella - mahtuu tekniikkaa alle tuplapohjaan.

Ihme mesta toi bestis.. tais kello arkena puol'kuus kun ajettiin pihan läpi, ja käytiin muutamassa sisällä kun ovet auki. Joku koiran kus*ttaja käveli ohi kun matkaparkkiin tullut. Ajattelin jututtaa myyjiä, jos löytys... oliki putka menny kiinni jo viideltä. Ei portteja ja ovet auki  :o
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: "Masi" - 18.09.2017 kello on 09:54
Ihan hyvän oloinen oli tämäkin
http://bestcaravan.fi/Matkailuauto/14174/1/CARTHAGO/M-Liner%2057BRH/2007/Hyvink%C3%A4%C3%A4/4/1+3/
vaimo ihastu tähän kokoluokkaan  :o Lattiakin maasta katsottuna about hartiakorkeudella - mahtuu tekniikkaa alle tuplapohjaan.
Tuo pohjaratkaisu on se mitä meillekkin seuravaksi haetaan, mutta tuo on ehkä liian lyhyt. Reipas 8 m alkaa olla sopiva.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: ihaa - 18.09.2017 kello on 09:56
vaimo ihastu tähän kokoluokkaan  :o

Ihme mesta toi bestis.. oliki putka menny kiinni jo viideltä. Ei portteja ja ovet auki  :o

Jaa siellä ollaan tehty jo kauppaa tulevasta.  ;D Kumpi saa ensin uutukaisensa,  TD vai 88 ?

Bestiksellä ilmeisesti luotetaan kameravalvontaan kun ei ole ensimmäinen kerta kun saa lukea tuollaista että ovet auki ja pulju kiinni..
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Joko - 18.09.2017 kello on 14:07
Tuo pohjaratkaisu on se mitä meillekkin seuravaksi haetaan, mutta tuo on ehkä liian lyhyt. Reipas 8 m alkaa olla sopiva.
Meistäkin saattaisi tulla matkailu-autoilijoita muttakun kun kaikki mikä näyttää kivalta ja tilavalta maksaa liki 100ke ja on silti 10 vuotta vanhaa kalustoa :-X
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: El Maco - 18.09.2017 kello on 14:30
No. Mutta, odotat toiset 10v ja samat ajoitus maksaa enää 40000€, jonka ehtii siinä ajassa säästää..

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Joko - 18.09.2017 kello on 15:04
No. Mutta, odotat toiset 10v ja samat ajoitus maksaa enää 40000€, jonka ehtii siinä ajassa säästää..

Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

Juu ei kiitos. Edellinen vaunu oli 29v vanha ja jokareissun jälkeen oli jotain laitettavaa. On päätettävä onko pääpaino projektissa/korjaamisessa vai matkailussa. Tällähetkellä jälkimmäinen kiinnostaa enemmän Thumb Autossa vielä korostuu kun asunto-osan kunnon lisäksi täytyy natsata myös alustan kunnon ja varusteiden.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Moppc - 21.09.2017 kello on 10:58
Mitenkähän käy kotimaisen tarjonnan tulevaisuudessa noin yleensä?

YLE on uutisoinut jo 2010, että "Ajokorttiuudistus johtamassa kuskipulaan" (https://yle.fi/uutiset/3-5688185) lähinnä kuljetusalan näkökulmasta. Perimmäisenä syynä innottomuuteen on ilmeisen raskaat kustannukset.

Pistää vaan miettimään, että joutuuko tulevaisuudessa katsomaan C-kortillisia matkakulkimia lähinnä ulkomaan tarjonnasta.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: "Masi" - 21.09.2017 kello on 11:17
Eikös just lahden messuilla joku autokoulu kouluttanut C1 kortteja yhden päivän aikana.
Se varmaan yleistyy, kuten on yleistynyt keski-euroopassakin, muunmuuassa Concorde järjestää ostajalle koulutuksen
jos ei ole korttia.
Ja järjestö joka minun alle kirjoituksessa järjestää myös jäsenilleen korotuksen jos haluaa.
Tämmöisten mahdollisuuksien järjestäminen järjestölle jonka jäsenet harrastaa matkailua on järjestölle hyvää toimintaa.
Eli nämä on lisääntymään päin johtuen juuri siitä että isommat matkailuautot ( +8 m ) käy kaupaksi hyvin.
Eli uskoisin että ne tulevat tulevaisuudessa lisääntymään.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Oulaa - 21.09.2017 kello on 12:02
https://home.mobile.de/WOHNMOBILPARADIES#des_250363381 (https://home.mobile.de/WOHNMOBILPARADIES#des_250363381)
Tuossa sopivampaan hintaan ,kelpaisi mullekkin .
Mersun V6 automaatilla menee maailman tappiin .
Mites LMC:n korit on kestänyt?
AI niin ne rahatkin tarvis jostain hommata.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Raksaus - 21.09.2017 kello on 13:02
Itselläkin on aatoksissa että seuraavassa massaa olisi enemmän. Ihan sen takia että olisi kantavuutta eikä siitä tarvitsisi stressata.

Olen myös pohtinut josko nykyisen painoa korottaisi? Alustan puolesta oman käsityksen mukaan olisi mahdollista. En sitten tiedä minkälaista monimutkaista todistusta pitäisi valmistajalta pyydellä. Ja mitattaisiinko tuolloin omapaino uudestaan?
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Ylikova - 21.09.2017 kello on 23:34
https://home.mobile.de/WOHNMOBILPARADIES#des_250363381 (https://home.mobile.de/WOHNMOBILPARADIES#des_250363381)
Mersun V6 automaatilla menee maailman tappiin .

Ei tuossa taida olla V6, vaan viisisylinterinen rivimoottori? Ja automaatti lienee Sprintshit?
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Oulaa - 22.09.2017 kello on 11:32
Ei tuossa taida olla V6, vaan viisisylinterinen rivimoottori? Ja automaatti lienee Sprintshit?
5-pytyynen on 2688cm2 mutta mene ja tiedä nyt sitten varmasti.
Ei tuon tehoista v-6 konettakaan heti löydy Mersun vikipeediasta.
Enkä minä tiedä mikä paha tuossa robotissa on .
Yhtälailla ihmiset särkee automaattilaatikoit akin ,eri syistä.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: RR - 22.09.2017 kello on 14:17
https://home.mobile.de/WOHNMOBILPARADIES#des_250363381 (https://home.mobile.de/WOHNMOBILPARADIES#des_250363381)
Tuossa sopivampaan hintaan ,kelpaisi mullekkin .
Mersun V6 automaatilla menee maailman tappiin .
Mites LMC:n korit on kestänyt?
AI niin ne rahatkin tarvis jostain hommata.

On vanhakoppanen, eli ei v6, mikä on vain hyvä asia, tuo ei ole se hajoava moottori. Vaihteisto on joko oikea automaatti tai sprintshift, sitä ei pystyny päättelee
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Joko - 22.09.2017 kello on 14:30
On vanhakoppanen, eli ei v6, mikä on vain hyvä asia, tuo ei ole se hajoava moottori. Vaihteisto on joko oikea automaatti tai sprintshift, sitä ei pystyny päättelee
Olikos sinulla käytännön kokemusta että myös tuo v6 alakerta poikii 4nkoneisten tapaan viimmeistään 300-400tkm kohdalla? Noista ei Suomesta oikein löydy tuntemusta/tietämystä kun ei niitä juurikaan ole suhteessa 4 koneisten määrään. Uutenahan kaikki pelaa mutta sebei niin kiinnosta kun sprinteri mihinkä omat rahat riittää on aina useamman vuoden vanha ja paljon ajettu.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: "Masi" - 22.09.2017 kello on 16:08
400 000 ajetu pulla-auto ja toive kuin uusi, ei ehkä todellisuutta kenenkään mielestä joka joitain asiasta ymmärtää.
pientä rajaa unelmaan. veho myy uusia ;)
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Oulaa - 22.09.2017 kello on 16:37
Tämä on niin sitä itseään että.
Tässä naapurissa putkiurakoitsijalla on 600000 km ajettu Sprinteri 2,2 koneella jonka tarkempaa mallia en muista mutta  ikinä ole ollut mitään murhetta .
En ole mikään Mersuasiantuntija joten ihmettelen tämmöistä yleistämistä että joku kone ei kestä ollenkaan.
Eikö niitä ole taksein ,linja-autoin ja asutoautoina Suomessakin tuhansia kappaleita ja jokunen tietysti mennyt rikki mutta eikait ne kaikki ole  ::)
Mutta voinhan olla väärässä niinkuin usein olen huomannutkin.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Joko - 22.09.2017 kello on 17:19
400 000 ajetu pulla-auto ja toive kuin uusi, ei ehkä todellisuutta kenenkään mielestä joka joitain asiasta ymmärtää.
pientä rajaa unelmaan. veho myy uusia ;)
Voit lopettaa tuon kårjistämisen heti alkuun. Olen sinulle jo kymmenen kertaa kertonut nuo autojen tiedot ja ajomäärät. Kaikki uutena ostettu. Viimeisintä ei takuu korvannut kun viimeisin huolto oli tehty pikkupajalla mikä ei ollut valtuutettu huolto. Senjälkeen ei ole sitten enää sprinttereitä tullut ja nuo kaikki oli 4 koneisia. Yhdelläkään ei ollut ajettu 300tkm kun alakerta meni. Jos ostat uutena yli 50ke pakettiauton niin kyllä sen on kestettävä enemmän kuin 90tkm. Lisäksi se om651 toinen suurempi ongelma on jakopää joka paukkuu myös henkilöautoissa. Ei käsitä miten nuosta on saatu noin huonoja kun tuo linkin integroitu matkailuauto sillä 5 syl 2.7 koneella kn ikiliikkuja. Jossain on vikaa kun mersun koneet ei näe 300tkm mutta useammalla fiiatin jtd koneella 2.3 ja 2.8 on menty meillä noin 500tkm konetta avaamatta.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Joko - 22.09.2017 kello on 17:22
Tämä on niin sitä itseään että.
Tässä naapurissa putkiurakoitsijalla on 600000 km ajettu Sprinteri 2,2 koneella jonka tarkempaa mallia en muista mutta  ikinä ole ollut mitään murhetta .
En ole mikään Mersuasiantuntija joten ihmettelen tämmöistä yleistämistä että joku kone ei kestä ollenkaan.
Eikö niitä ole taksein ,linja-autoin ja asutoautoina Suomessakin tuhansia kappaleita ja jokunen tietysti mennyt rikki mutta eikait ne kaikki ole  ::)
Mutta voinhan olla väärässä niinkuin usein olen huomannutkin.
Varmaan kyse w903 korisista joissa moottori ongelmia ei samassa suhteessa ole ollut kun w906 korissa jossa kone päivittyi jonkunverran ja sitten tuli se kokonaan uusi om651 missä oli alkuunsa melkoisesti ongelmia. Toki niissä alkaa kaikissa olla jo toinen tai kolmas kone nokalla
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: "Masi" - 22.09.2017 kello on 17:34
Eli siis Jokon mersut ei kestä kuin liikeestä ulos ajaa ja ...
Kaikki suomen mersut sippaa, haloo...
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Joko - 22.09.2017 kello on 17:45
Eli siis Jokon mersut ei kestä kuin liikeestä ulos ajaa ja ...
Kaikki suomen mersut sippaa, haloo...
Ai sinunmielestä 90-160tkm on "liikkeestä ulos ajaa" .Älä vääristele sanojani
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: "Masi" - 22.09.2017 kello on 17:55
Ai sinunmielestä 90-160tkm on "liikkeestä ulos ajaa" .Älä vääristele sanojani
Tuossa on firman pihassa 8 kpl joilla on ajettu 0- 500 000 ilman ongelmia, ehkä ammattimiehen huolto edes silloin tällöin auttaa.
Eli älä yleistä ;)
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: RR - 22.09.2017 kello on 20:49
Oon itse ajanut w906 sprintterillä 260-360 tkm välin, ei hajonnu tai oireillu kone mulla yhtään, mutta tiedän että niitä on mennyt aika paljon.

Ja kuulemma myös niitä v6-mottejaki olis menny.

Mutta omia kokemuksia ei moottoriongelmista ole, oma ei edes ruostunut pahemmin kun oli metallihohtohopea. Perä ja kardaani hajos molemmat kerran, muita vikoja oli yksi suuttimen tiiviste ja takajousen katkeaminen. Muuten huoltoja, kuluvia osia meni, tosin jarrulevyjä meni mielestäni vähän liikaa, mutta ovat halpoja kun ei osta veholta. Akutkaan ei kestäneet mun mielestä tarpeeksi

Ennen mulle tuloa oli ajettu pitkää matkaa, mulla melkein pelkkää kaupunkia. Pitkät huoltovälit putos mulla 15 tuhanteen, suurinpiirtein täydellä kuormalla ajoin melkein koko ajan. Vähän oli sähkövikojakin, yksi outo sähkövika paljastu poikki menneeksi pakoputken joustokappaleeksi. Ajotyyli oli vähemmän taloudellinen, kovia kierroksia kiihdytyksissä jne. Saattoi auttaa moottorin suhteen.

Siis omien kokemuksien pohjalta tosi hyvä ja kestävä, mutta kyllä noiden moottorien hajoaminen on jonkinsortin tyyppivika.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: El Maco - 22.09.2017 kello on 21:21
Tokikaan en tiedä, miten moottoreita on vekslattu, mutta. Nettiauton hakuun kun laittaa - 06 ja uudemmat, yli 400tkm ajettuna, sieltä löytyy 40 Mersua ja kokonaista kaksi fiiattia. Ei sinänsä kerro juuri mistään, mutta antaa pieniä viitteitä niiden 500 tkm ajettujen ducatojen määrästä.. Molemmat fiudet oli alle tuon, liuta mersuja oli yli 600 tkm ajettuja.

Tosin, olen itsekin kuullut huhuja ainakin 315 sprintterin kampuravaivasta manuaaliin yhdistettynä.

Joskus vielä..

Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: pamaus - 22.09.2017 kello on 21:57
Jotenkin käsittämättömältä tuntuu tuo spritterin huoltoväli, jos se on pisimmillään 60.0000 km, kuten tuossa TM jutussa mainitaan.

On se aika pitkä väli, ettei moottoriöljyjä vaihdeta. Saattaa olla jokin yhteys myös koneremontteihin, pitkät huoltovälit.

https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uudistunut-puhtaampi-mb-sprinter-saapui-suomeen
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: T-Cat - 22.09.2017 kello on 22:09
Jotenkin käsittämättömältä tuntuu tuo spritterin huoltoväli, jos se on pisimmillään 60.0000 km, kuten tuossa TM jutussa mainitaan.

On se aika pitkä väli, ettei moottoriöljyjä vaihdeta. Saattaa olla jokin yhteys myös koneremontteihin, pitkät huoltovälit.

https://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uudistunut-puhtaampi-mb-sprinter-saapui-suomeen

Onhan se, toimii varmaankin jos kampe kulkee pelkästään pitkää matkaa. Työpaikan autoihin (kylläkin hlö autoja) olen muuttanut huoltävälin 15 tkm tai vuosi vs. 30 tkm koska on lyhyttä ajoa ja lapin olosuhteet. Ei tuo ainakaan haittaa tee.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Catiska - 22.09.2017 kello on 22:17
Transitissa ihan yhtä pitkä. Miksi se olisi ongelma jos ajotapa istuu niihin kriteereihin mitä valmistaja määrittelee? Raskaassa kalustossa ihan normi öljynvaihtoväli ja vielä raskaammassa ei ollenkaan.

Tuo sama asia nousee vuosikymmenestä toiseen esiin. Kun öljynvaihtovälit piteni 5tkm -> 10tkm, Esson baarien pöydissä päiviteltiin asiaa. Puolet oli sitä mieltä että paree vaihtaa öljyt mieluummin 3tkm välein, maksimissaan 5tkm. 10tkm on niin paljon että moottorit ei sitä kestä. Ja sama sitten taas seuraavassa huoltovälin pidennyksessä.

Öljyt on kehittyneet, suodattimet parantuneet. Öljymäärät on lisääntyneet ja materiaalit moottorissa kehittyneet.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Oulaa - 23.09.2017 kello on 00:18
Pitäisiköhän nämä jutut siirtää tuonne laatukeskusteluun ?
Ja ei kait sellaista moottoria olekkaan jota ei joku olisi rikki saanut  ::)
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: smy - 23.09.2017 kello on 00:55


Öljyt on kehittyneet, suodattimet parantuneet. Öljymäärät on lisääntyneet ja materiaalit moottorissa kehittyneet.


Toisaalta ekotouhuilu on tuonut kaikkea hömppää tekniikkaa ympärille mikä ei aina ole hyvästä.
Materiaaleja on pakko keventää.
Moneen dieseliin maksaa yksi suutin monta sataa. Muutaman hevosvoiman ja desin vuoksi.
Otsikko: Vs: C-kortilliset autot
Kirjoitti: Oulaa - 23.09.2017 kello on 10:42
On vanhakoppanen, eli ei v6, mikä on vain hyvä asia, tuo ei ole se hajoava moottori. Vaihteisto on joko oikea automaatti tai sprintshift, sitä ei pystyny päättelee
(https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/z~cAAOSweD5Zuj6n/$_57.jpg)
spritshift näkyy olevan