Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: Juku78 - 6.09.2017 kello on 12:04
-
Hei,
Näin innokkaana harrastuksen pariin haluavana on tullut luettua foorumia hyvinkin aktiivisesti.
Olen tullut vaunuja katsellessa lopputulokseen, ettei markkinoilla ole 5k€ budjetilla kuivia vaunuja, joten projektivaunu on ainut oikea vaihtoehto.
Insinöörimäisellä lähestymisellä olen asiaan tutustunut, todeten ettei vaunujen entisöinti ole mitään rakettitiedettä mutta silti vaatii merkittävästi tieto taitoa, jolla väistää monia ongelmia.
Yhtä mätää vaunua jo purkaneena ja sen sielun elämää tutkineena tuli seuraavanlainen ajatus mieleen.
Foorumilta ja googlesta löytyy paljon ajatuksia mutta valitettavasti mielipiteitä on yhtä monta kuin on vastaajia ja tämä varmasti sekoittaa aloittelevan remppajaan mielen.
Ja lopulta asiaan, jotta muutkin samanhenkiset karavaanarit, joilta vielä vaunu puuttuu, pääsisi projektin kanssa alkuun, ehdottaisin että keräisimme vaikka tähän ketjuun (myöhemmin voi tehdä vaikka wiki sivun) oleellisista sekoista ja vinkeistä oppaan asuntovaunun entisöintiin.
Esimerkkejä ohjealueista, minkälaisia voisi kerätä ohjenuoraksi.
Näitä olen itse foorumilta / netistä kaivellut, toivoisin teiltä osaajilta kommentteja. Varmasti asioita puuttuu, osa turhaa sekä pahimmassa tapauksessa väärää informaatiota!
Ensimmäisenä pitää kysyä, onko tässä mitään järkeä? Aloitetaan, yritetään vai suoraan poistoon? :)
Helposti tästä tulee olo, että pitääkö kaikki lusikalla syöttää ja tätä en aja takaa. Jokainen projekti on kuitenkin uniikki. Enemmänkin toivoin asiantuntijoilta opastusta, miksi hakata päätä samaan seinään kun joku sen on jo tehnyt?
Yhteisöllisyyden kautta tiedon ja osaamisen jakamista! Ehkäpä jopa tuotos tuottaisi uusia projektikaravaanare ita harrastuksen pariin.
Lukukertoja on jo älyttömän paljon, tämä kertoo että mielenkiintoa löytyy. Nyt rohkeasti heittämään kommentteja yksittäisiin kohtiin niin lisään ne materiaaliin.
Ilman juuri sinua! ei tämä onnistu.. Thumb
Asuntovaunun remontoijan opas.
Projektivaunua ostaessa on hyvä huomioida seuraavat kohdat:
1) Yleistä
a. Onko vaunun koko riittävä niin käyttötarpeisiisi kuin myös vetoautoosi?
b. Vanhojen vaunujen osalta onko varaosasaatavuus kelvollisella tasolla?
c. Kesä/talvi käyttöä? Kaikkien vaunujen eristetaso ei riitä pohjolan kylmiin oloihin.
2) Alustasta
a. Vetoaisa / vetokoukku
i.
b. Nokkapyörä
i. tarkasta kunto, nosta/laske ja kiristä
c. Käsijarru
i. Vedä/vapauta. Lukkiutuuko jarrut? Liikkuuko vetovarsi edes takaisin?
d. Iskunvaimentimet
i.
e. Tukijalat
i. Tarkasta tukijalkojen kiinnitys, laskeminen ja nostaminen
f. Aisan ja korin rako heiluttaessa (jos mahdollista)
i. Raon vaihtelu kertoo väsyneeseen ja/tai märkään etupäähän.
g. Valopistoke ja valot
i. Selvitä etukäteen mikä pistokeversio on vaunussa ja vetoautossasi? 7/13 napainen? Tarvitsetko adapterin testaamista ja ostopäätöksen jälkeen vetämistä varten?.
ii. Liitä valopistoke autoon ja tarkasta valojen toimivuus.
3) Tekniikasta
a. Tarkasta kaikkien laitteiden toimivuus (sisä/ulko valot, laturi, akku, jääkaappi, vedenlämmitin, lämmitin, radio, vessa, hanat, jne.)
b. Tarkasta 230V liitäntä.
c. Laitteiden huollosta ja lisätietoja täältä:
4) Vaunun kalusteet
a. Kaikki paikalla? Puuttuuko jotakin?
b. Aukeaako / meneekö kiinni kaikki ovet?
c. Yleinen kunto?
d. Kalusteiden kiinnitys (mahdollinen kosteusvaurio löystyttää kiinnikkeitä)
5) Vaunun ulkokuori
a. Kuori (pellit)
i. reikiä?
ii. Pullisteleeko / kolhuja?
iii. Syöpymiä?
iv. Kuulostaako koputtelemalta tausta tyhjältä?
b. Listat
c. Tiivisteet
6) Vaunun kaasulaitteiden koeponnistus päivämäärä
a. Milloin tehty kertoo milloin viimeksi kaasuputkisto liittimineen ollut tiivis (luvanvaraista työtä).
7) Vaunun haju
a. Kellarin tuoksu kertoo homeesta, jonka pois saaminen remontinkin jälkeen on haastavaa kalusteista, verhoilusta sekä istuimista/patjoista. Laho ja home eivät ole sama asia.
8 ) Kosteusvaurioiden laajuus määrittää työmäärän. (Onko vain pieni kohtia korjattavana vai meneekö koko vaunun runko/eristykset vaihtoon).
a. Niiaako lattia?
b. Ikkunoiden /kattoluukkujen ympäristö, onko pehmeää? Takana pitäisi olla puuta/metallia.
c. Tarkasta nurkat, kevyesti painamalla tunnet onko takana kovaa vai pehmeää puuta (lahoa/hometta)
d. Tapetti kuprulla (kertoo kosteudesta)
e. Läpiviennit, onko pehmeää ympärillä? Silmämääräisesti löytyykö kupruja?
9) Katsastuksen voimassaolo
a. Voimassa oleva katsastus kertoo vaunun olevan edes jonkunlaisella varmuudella vetokunnossa. Voimassa olo ei kuitenkaan takaa sitä.
10) Paperit
a. Ajoneuvon luovutuskirja omistusoikeuden siirtymiseen.
b. Myyntisopimus, sisältäen mahdolliset lisäehdot (esim. myyjä luvannut tuoda puuttuvan patjan huomenna).
Sitten töiden kimppuun! Huomioi seuraavat kohdat aloittaessasi purkamaan vaunuasi:
1) Remontointipaikka
a. Onko pääsy vaunun alle mahdollista?
b. Tilaa riittävästi vaunun ympärillä työskentelyyn?
c. Tilaa säilyttää sääsuojattuna puretut laitteet / kalusteet?
2) Sääsuojaus ennen purkamisen aloittamista
a. Lämmin halli olisi tietysti paras mutta monelle tämä jää haaveeksi. Huolehdi siis sääsuojaus ennen kuin aloitat kylkien avaamisen tai ikkunoiden/luukkujen poistamisen.
3) Mistä aloittaa, purkujärjestys ja vaunun rakenteen tukeminen
a. Jaa vaunu kolmeen osaan, etupää, keskiosa, peräpää. Jos on tarpeellista purkaa koko vaunu vanhasta, pura silti vain yksi osio kerrallaan. Jopa kaapit toimivat vaunuissa tukirakenteina, poistaessasi runkopuita/koko pitkiä kaappeja, tue kattoa purun edetessä estäen romahtamisen.
b. Älä kävele katolla, ennen kuin tiedät mihin voi astua. Jos lunta sataa vaunun päälle, vinkkinä ota kuva katosta ilman lunta. Näet kuvasta missä kaikki tötteröt ja esteet sijaitsevat kun poistat lumen kevyesti vaunun päältä projektin aikana.
4) Kalusteiden/laitteiden purku
a. Apuri on hyvä kaveri! Paras kaveri on kamera. Kuvaa kaikki monesta eri kuvakulmasta, jotta kasauksen aikana muistat miten ne olivat. Muistiinpanojen luominen voi tuntua turhalta, kiität itseäsi kun on aika kasata.
b. Purkaessasi kaasulaitteita ota huomioon MITÄ?
c. Kalusteet on kiinni ruuvein / niitein runkopuissa. Pura 1 osio kerrallaan, siirrä irrotettu kaluste/laite varastotilaasi pois jaloista.
5) nurkkalistojen purku
a. MITÄ?
Vanhat on poissa jaloissa, aika aloittaa uuden luominen. Ohessa vinkkejä tekemiseen:
1) Runkopuut
a. Käytä MITÄ?
2) Eristemateriaaleist a
3) Pintalevyistä
4) Liimatessasi eri materiaaleja toisiinsa, haluat estää seinien paisumisen ja varmistaa liimauksen pitävyyden niin materiaalien kuin kosteuden osalta. Seuraavassa toimivat kombinaatiot. Liiman määrästä yleisenä nyrkkisääntönä MITÄ? (määrä, levitys, tiivistys, puhdistus/primerit?)
a. Puu-puu = Kosteuden kestävä puuliima, esim:
b. Puu-alumiini (runkopuiden kiinnittäminen pelteihin (katto/seinät) =
c. Pelti – FinFoam =
d. Pelti – Styroksi =
5) Listat
a. Listojen puhdistus
b. Vaihto tarve
c. Kiinnitys
d. Tiivistäminen
e. Erikoistyökalut helpottamaan työskentelyä
6) Nurkkapuut (kaarevat runkopuu osat)
a. Materiaali
b. Taivutus
7) Lattialämmitys
a. Kiertovesi
b. Sähkölämmitteinen
8 ) Ikkunat
9) Ovi
10) Kattoluukut
11) Sisäpinnat
a. Maalaus
b. Tapetointi
c. Lattian päällystäminen
12) Kalusteet
Tämähän näyttää jo vaunulta! Lisätään vielä mukavuudet.
1) Kaapelivedot ja läpiviennit (tosin nämä pitäisi olla tehtynä jo etukäteen osaksi, esim. kattovalaistuksen johtovedot jne.)
2) Akku
3) Sähkökeskus
4) 230V
5) Laturi
6) Sulaketaulu
7) Jääkaappi
8 ) Lämmitys
9) Kiertovesijärjestel mässä patterit
10)
Tekniikan huoltamisen (jääkaappi, lämmitys, käyttövesi jne.) jättäisin ulos, näistä on jo laitekohtaista keskustelua paljon foorumilla.
Ehkä vähän alkaa usko hiipumaan, materiaalin määrä kasvaa nopeasti.. No ei lannistuta, tulkaahan osaajat auttamaan. Olen heittänyt ”omasta päästä” asioita oppaaseen. Laadusta, tiedon paikkaansa pitävyydestä en ota vastuuta, viimeinen sana tulkoot jokaiseen kohtaan TEILTÄ osaajilta!
APUVA!
-
Valvojan näkökulmasta tässä on paljonkin järkeä. Jo avausviesti on hyvä, kun siinä on hyvin eritelty huomioonotettavia asioita.
Toivomuksena ketjuun vastaajille, kun aihe on laaja, että ei ryhdyttäisi vänkäämään yksityiskohdista eikä kirjoittamaan asian vierestä. Silloin olisi edellytykset saada aikaan hyvä tietopankki.
-
Kiitos tuesta! :)
Foorumin jäsenillä on osaamista niin paljon etten epäile tämän olevan mahdollista hetkeäkään. Ehdottaisin että loisimme otsikkorakenteen ensin, jonka jälkeen voidaan keskustella per aihealue faktat kuntoon. Mielelläni stilisoin
Ehkä ensinmäisenä osa-alue:
Projektivaunua ostaessa on hyvä huomioida
a) onko otsikko riittävän selkeä?
b) mitä alaotsikoita (saa kertoa samalla faktoja jokaiseen) pitäisi lisätä?
Ei muuta kuin arvon karavaanarit, näppäimet sauhuamaan. :)
-
Tämäpä on pakko laitella seurantaan, hyvä viestiketju Thumb
-
Eikä pelkästään seurantaan vaan oppeja pöytään muiden avuksi :)
-
Kiitos tuesta! :)
Foorumin jäsenillä on osaamista niin paljon etten epäile tämän olevan mahdollista hetkeäkään. Ehdottaisin että loisimme otsikkorakenteen ensin, jonka jälkeen voidaan keskustella per aihealue faktat kuntoon. Mielelläni stilisoin
Ehkä ensinmäisenä osa-alue:
Projektivaunua ostaessa on hyvä huomioida
a) onko otsikko riittävän selkeä?
b) mitä alaotsikoita (saa kertoa samalla faktoja jokaiseen) pitäisi lisätä?
Ei muuta kuin arvon karavaanarit, näppäimet sauhuamaan. :)
Luku I
Arvioi korjaustarpeen laatu ja käyttökelpoiset osat.
https://i.pinimg.com/originals/d5/0f/24/d50f24935222bf85007176faa193b45e.jpg
-
Luku I
Arvioi korjaustarpeen laatu ja käyttökelpoiset osat.
https://i.pinimg.com/originals/d5/0f/24/d50f24935222bf85007176faa193b45e.jpg
:laugh: Eli mitä liimaa suosittelet tuon kasaamiseen?
-
Kyllähän tuosta vielä vaunun saa Otan lahjoituksena vastaan
-
:laugh: Eli mitä liimaa suosittelet tuon kasaamiseen?
Jaa-a, eipä taitas pelkästä liimasta apua enää tuohon olla. ::)
Kuva tuli netissä vastaan, kun mietin tätä aihetta.
Hyvä alkuhan tuossa näkyis olevan luetteloituna.
Tuossa sellainen ajatus monesti noita projektijuttuja lukiessa, että pitäisikö joku merkkiharkinta olla siitä, mikä merkki on ollut hyvä projektivaunu?
Onko joku merkki mitä kannattaisi mielummin kiertää kaukaa, kuin alkaa edes laittamaan?
Eli onko jossain merkissä kohdattu ongelmallisempia korjauskohteita, kuin vastaavassa muun valmistajan vaunussa? ::)
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/vaunujen-kosteutta-voi-paimentaa/24224/
Yx projektijuttu...tuo ssa. Merkki on dethleffs
http://raihat.net/tike/asvaunu.htm
-
Meneeköhän vastaukset hieman pieleen tarkoituksesta?
-
Keskustelua, mahtavaa! :)
Siivoan huomenna tuota opasta, foorumi ei ymmärrä kuin html stiliöintejä, sisennykset ja lihavoinnit on totaalisen sekaisin. >:(
Mjo33400, mitä ajoit takaa?
-
Keskustelua, mahtavaa! :)
Siivoan huomenna tuota opasta, foorumi ei ymmärrä kuin html stiliöintejä, sisennykset ja lihavoinnit on totaalisen sekaisin. >:(
Mjo33400, mitä ajoit takaa?
En minä mitään aja takaa, jos itse olet tyytyväinen keskusteluun niin kaikki on hyvin. ;)
-
Olen tullut vaunuja katsellessa lopputulokseen, ettei markkinoilla ole 5k€ budjetilla kuivia vaunuja,
On, mutta ei siitäkään projektitta selviä ;D
-
Eikä pelkästään seurantaan vaan oppeja pöytään muiden avuksi :)
Ei ole vielä paljoakaan kokemusta, vain pannun fiksauksesta.
Eli odotan kokeneempien jutteluja Thumb
-
Markkinnoilla on kuivia 5 te vaunuja. Omani kuivan 5te vaunun myin viime huhtikuussa. Meni päivässä.
Tämä 5 te hintaluokkaan sopii nykyään paljon vaunuja, koska 90-luvun alussa vaunuja myytiin huomattavasti enemmän kuin nyt. Katselisin myös vaunuja, jotka on jo korjattu.
-
Lisäisin tuohon Jukun listaan piirustukset. (ei heti osunut silmään listasta)
Eli ennen purkamista, selvittelis ensin hieman harrastajilta, maahantuojilta ja netistä, jos mallista löytyy valmistuspiirustuks ia.
Jos ei löydy niin voisi laatia itse jonkinlaisia pohjakuvia esim. kansioon. Osiois ne "sähkö", "vesi", "harmaavesi", "kaasu" ym. mukaisesti ja täydentelis niitä purkamisen yhteydessä.
Sitten vaunun uudelleen rakentamisessa laatisi rinnalle uudet "päivitetyt" asennuskuvat.
Eli ottas tyhjästä pohjasta kopiot ja piirtäisi niihin. Ja liittäisi mm. sähkö-ja kaasuasentajan mahdolliset todistukset ym.
Helpottaisi myöhempiä huoltotöitä ja mahdollisia lisäyksiä ajatellen kun olis kaikki samoissa kansissa.
Vähän piirustuksia vaikka tuohon tyyliin ::)
http://www.how-to-wire-it.com/images/x4-way-trailer-wiring.jpg.pagespeed.ic.bEnG80H_vl.jpg
http://www.glen-l.com/campers/wildwoodl.jpg
https://i0.wp.com/www.jackdanmayer.com/images/Electrical/Vehicle%20Electrical%20Center%201.gif
-
Kokemuksieni perusteella voin sanoa, että suunnittelu ja esivalmistelu ovat tärkeitä. Jopa osa materiaaleista kannattaa hankkia ennen purkamista. Silloin muutos ei jää tekemättä. ;D
-
Kokemuksieni perusteella voin sanoa, että suunnittelu ja esivalmistelu ovat tärkeitä. Jopa osa materiaaleista kannattaa hankkia ennen purkamista. Silloin muutos ei jää tekemättä. ;D
Olen samaa mieltä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty :)
-
Yx projektijuttu...tuo ssa. Merkki on dethleffs
http://raihat.net/tike/asvaunu.htm
Liittyen tähän linkkiin, (vaunu on kyllä Solifer ;))
Jututin tätä korjaajaa, mitä vaunulle kuuluu tänään. Takapään remontti kuulemma tehty parivuotta tuon kertomuksen jälkeen. Takaseinä ikkunan alta kokonaan.
10v jälkeen vaunu on edelleen hänellä ja hyvin korjattuna kuiva edelleen ;) korjaus siis kannattaa.