Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: leppis - 20.07.2011 kello on 12:20
-
Tervehdys uudelta foorumilaiselta :)
Olemme hommaamassa ensimmäistä matkailuautoamme ja kovasti puuttuu tietoa ja kokemusta. Auto olisi tulossa ympärivuotiseen käyttöön niin että tuolla pärjää ja viihtyy myös talvipakkasilla, kovillakin. Kuusi henkilöä pitää saada matkaan ja nukkumaan joka käytännössä tarkoittanee alkovillista vaihtoehtoa. Erityisesti koska budjetti ei ole rajaton. Hyvin perusvarusteissa olemme ajatelleet pysyä, mm. suihkua emme tarvitse. Oleellisia asioita on se että sähköä on käytettävissä myös pakkasilla tukevassa 220V muodossa ja että lämmintä riittää. Käytetyissä kovin harvassa näyttäisi olevan talvikäyttöä ajatellen polttoainelämmitint ä moottorille joka puuttuessaan rajaa pysähtymispaikat siten että roikkapaikka on käytettävissä... mutta mitä pitäisi huomioida tuon asuintilan lämmityksen ja lämpimänä pysymisen suhteen?
--petteri
-
Tervehdys uudelta foorumilaiselta :)
Olemme hommaamassa ensimmäistä matkailuautoamme ja kovasti puuttuu tietoa ja kokemusta. Auto olisi tulossa ympärivuotiseen käyttöön niin että tuolla pärjää ja viihtyy myös talvipakkasilla, kovillakin. Kuusi henkilöä pitää saada matkaan ja nukkumaan joka käytännössä tarkoittanee alkovillista vaihtoehtoa. Erityisesti koska budjetti ei ole rajaton. Hyvin perusvarusteissa olemme ajatelleet pysyä, mm. suihkua emme tarvitse. Oleellisia asioita on se että sähköä on käytettävissä myös pakkasilla tukevassa 220V muodossa ja että lämmintä riittää. Käytetyissä kovin harvassa näyttäisi olevan talvikäyttöä ajatellen polttoainelämmitint ä moottorille joka puuttuessaan rajaa pysähtymispaikat siten että roikkapaikka on käytettävissä... mutta mitä pitäisi huomioida tuon asuintilan lämmityksen ja lämpimänä pysymisen suhteen?
--petteri
Mitä jos katsot autoa jossa vesikeskuslämmitin ja siihen lämmönvaihdin. Tuolla lämmönvaihtimella on kätevä lämmittää asuinosa, tiski kuin suihkuvedet ajonaikana ja se toisinpäinkäytettyn ä varmistaa aina myös lämpimän moottorin.
-
Kiitoksia, tämä kuulostaisi äkkiseltään hyvältä vaihtoehdolta.
-
Liikun itse ympäri vuoden, oikeastaan eniten huolta pakkaskelieissä tuottaa makeavesijärjestelm än ja harmaaveden täyttö ja varsinkin huolellinen tyhjennys joka reissun jälkeen. Pakkanen kun pääsee rakenteissin reissujen välillä.
Aika moni talvimatkailija ei vesijärjestelmää talvella ollenkaan käytä ja itsekin olen jokusen reissun siten tehnyt, vaan kyllä sitä haluaa hanasta vettä kasvojen ja käsienpesuun.
-
Tervetuloa mukaan foorumille. Minulla on kokemusta sekä matkailuauton että -vaunun käytöstä ympäri vuoden. Tässä ensiksi mieleen tulevia asioita.
Raikasvesisäiliö lienee useimmiten matkustamon (dinetin) istuimen alla, jossa se on periaatteessa lämpimässä tilassa. Jos talvella ottaa kylmässä seisoneen auton liikenteeseen, niin kannattaa ensin lämmittää sisätila ja sitten täyttää tuo säiliö. Silloin ehkä vesiputketin ovat sen verran lämmenneet, että vesi ei jäädy säiliön ja hanan välille.
Tyhjennys on helppoa, jos säiliön pohjassa on tyhjennystulppa, jonka saa helposti auki. Joissakin autoissa tämä on toteutettu niin, että istuintyynyn alla olevassa vanerissa on aukko, josta pääsee käsiksi säiliön kannessa olevaan kanteen, ja sen auki kierrettyään voi työntää kätensä sisälle säiliöön ja avata pohjatulpan. Tuon aukon kautta on myös helppo puhdistaa vesisäiliö vaikka astianpesuharjan avulla.
Jos vesiputket menevät kylmässä tilassa, on ne ehkä mahdollista siirtää kulkemaan lämpimässä tilassa. Omassa vaunussani siirsin putken, joka menee vaunun oikealla puolella sijaitsevasta vesisäiliöstä keulan kautta vasemmalla olevaan vessaan, alkuperäisestä sijainnistaan lattian ja seinän rajassa kulkemaan lämmitysputken vieressä, jolloin vesijärjestelmä pysyy sulana myös talvella, kunhan vaunua lämmitetään.
Harmaiden vesien osalta tekisin talvella niin, että en käyttäisi auton alla olevaa säiliötä ollenkaan, vaan laittaisin sekä keittiön että wc:n altaista lähtevät letkut viemään vedet altaiden alla oleviin irtoastioihin. Joku 15...20 litran kanisteri riittää jo melko pitkäksi aikaa, ja sellaiset on helppo tyhjentää mihin vain. Suihkua alkuperäinen kysyjä ei aikonut tarvitakaan, mutta jos suihkua haluaisi talvella käyttää, niin virittäisin suihkuvedet kulkemaan joko wc:n lattiassa olevan aukon tai ainakin hyvin lyhyen putken kautta suoraan auton alle, jonne voi laittaa suihkuttelun ajaksi irtoastian. Auton alla oleva harmaavesisäiliö jäätyy herkästi ja vaikka siinä olisi lämmitys, ja vaikka vesiputket olisi eristetty, niin tyhjennyshana ainakin jäätyy.
Lämmityksen suhteen pitäisin riittävänä lähtökohtana, että autossa on tarpeeksi tehokas lämmitin. Putkistoa pystyy monissa tapauksissa vielä tuunaamaan esim. vetämällä lisää putkia, säätämällä putkiston eri osiin menevän ilman määrää, jne. Mitä enemmän suuttimia, sen parempi, ja tasaisen lämmön saa, jos lämpö ei tule suuttimista pelkästään keskelle autoa, vaan mysö seinänvierustojen ilmasolia pitkin nousten. Jos on tarkoitus olla paljon tien päällä ja vähemmän paikallaan, niin pitäisin dieselkäyttöistä lämmitintä parempana kuin kaasulämppäriä. Leiriydyttäessä tämä vaatii käsittääkseni enemmän akkukapasiteettia kuin kaasulämmitin, joten jos tolppasähköä ei ole saatavana, pitää akuissa olla riittävästi sähvöä.
Dielsekäyttöinen lämmitin moottorille on oivallinen lisävaruste, tosin aika kallis - kaima ehdottaa lämmönvaihdinta, mikä varmaan on ihan käypä toteutus; minulla ei ole kokemusta niistä joten en sano siitä sen enempää.
Talvella on tärkeää saada lumiset vaatteet ja jalkineet kuiviksi, joten kannattaa katsoa kaapit ja muut paikat, että voiko niissä kuivattaa. Tai voiko esim. suihkukoppiin viritellä kuivatusnarun tai -telineen, johon kamppeet voi ripustaa sulamaan ja kuivumaan.
Tässäpä tärkeimmät, mitä minulla tuli mieleen.
-
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista. Käytiin muutamaa vaihtoehtoa pikaisesti ihmettelemässä ja "DETHLEFFS A 6881 FIAT 2.8 JTD ALKOVI" sattui eteen... kovasti talvikäyttöä ajatellen hyvillä varusteilla (en viitsi linkkiä laittaa ettei erehdytä luulemaan mainokseksi). Ongelma tällä hetkellä on että tuo menee hiukan budjetista yli ja vain jokatoisella aikuisella on riittävä kortti tuon kuljettamiseen. Tosin kapteenin paikka oli kyllä niin mukava että eipä mulla mitään sitä vastaan olekaan että olisin ainoa kuski... ;D Suurempi kummastus oli että tuo näytti olevan etuvetoinen joka kokoa ja painoa ajatellen ei vaikuta kovin lupaavalta talvea ajatellen. No, pitää vielä ihmetellä vaihtoehtoja lisää.
-
Anteeksi kauheesti, tkunnas. Ei talvireissaaminen nuin mene. Jos menisi niin minäkin laittaisin kulkimeni naftaliiniin, heti pakkasten tultua. Kun ostaa (tuunaa) oikeanlaisen kulkimen, niin talvimatkailu menee kuin "kesällä", ainut poikkeus on kotipihaan seisomaan jätetty auto. Vaatii vesijärjestelmän tyhjentämisen jäätymisvaurioiden eliminoimiseksi. Talvella vietetään aikaa enempi kulkimessa, joten sisätilat pitää olla toimivat, tilavat ja lämpimät, ilman pakettiauton kylmää ohjaamoa. ;)
...Lapsuudesta jokainen meistä muistaa että, leikki talvella lumilinnassa oli hauskempaa kuin kesällä risumajassa... ;D
-
Anteeksi kauheesti, tkunnas. Ei talvireissaaminen nuin mene. Jos menisi niin minäkin laittaisin kulkimeni naftaliiniin, heti pakkasten tultua. Kun ostaa (tuunaa) oikeanlaisen kulkimen, niin talvimatkailu menee kuin "kesällä", ainut poikkeus on kotipihaan seisomaan jätetty auto. Vaatii vesijärjestelmän tyhjentämisen jäätymisvaurioiden eliminoimiseksi. Talvella vietetään aikaa enempi kulkimessa, joten sisätilat pitää olla toimivat, tilavat ja lämpimät, ilman pakettiauton kylmää ohjaamoa. ;)
...Lapsuudesta jokainen meistä muistaa että, leikki talvella lumilinnassa oli hauskempaa kuin kesällä risumajassa... ;D
Juuri näin: On kaksi asiaa ylitse muiden, jotka tekee talvimatkailtavan( puskaparkitkin) Matkailuauton=Vesikeskuslämmitys lämmönvaihtimella ja Kaksoispohja=akut ja vesisäiliöt lämpimässä tilassa, niin raikas kuin harmaavesikin ja tottakai myös putket pysyvät silloin lämpimänä. Se taasen, että onko auto alkovi-puoli-tahi-koko-intergroitu on lähinnä makuasia. Itse arvostan vielä takavetoa ja ehdottomasti paripyörillä ;D
-
Moi!itsellä lmc 450 luxus -85, kaksi talvea asuttu siinä pelkällä kaasulla ehkä välillä sähkö :-X jos näillä uusilla kulkimilla ei parjää niin jossain on vika ;D
-
Ei tarvi pyydellä anteeksi :)
Meillä on erilaisia lähtökohtia. Jotkut haluaa tehdä talvesta kuin kesää, toiset - kuten minä - lähtee siitä, että talvi on talvi ja kesä on kesä. Eri vuodenaikoina toimitaan eri tavalla.
Jospa hyväksytään se, että sama asia on eri ihmisille merkitykseltään erilainen, eikä suoraan todeta, että ei se noin mene. Jätetään alkuperäisen kysyjän murheeksi sitten muodostaa tästäkin aiheesta saatavien erilaisten, ja ehkä täysin vastakkaisten mielipiteiden kirjosta jonkinlainen oma käsitys. Joka sekin on ihan yhtä oikea kuin kenen tahansa meistä mielipide.
-
koska etsit autoa ympärivuotiseen käyttöön niin ehdottomasti laita sellainen auto jossa on tuo vesikeskuslämmitys, itsellä oli alkoviauto jossa oli truma 6002 ja sen sijainti oli takatallissa joten ei sieltä alkoviin tulevissa putkissa riitä enää lämminilma tulemaan.
auto oli adria izola vm 06.
nyt itselläkin hieman haussa autojolla voi asustella ympärivuoden, ja lämmitys tulee olemaan vain tuo nestekeskuslämmitys . ;D
-
Meillä autossa truma 6002 Eh ja ei ole vielä kylmä ollut, vaikka pakkasta on ollut yli 30 astetta.
-
Ei kai se itse lämmityslaitteesta kiinni ole, vaan miten se härpäkkeineen (kanavat ym.) on ympätty kulkineeseen. Jugoslaviassa nähdään asiat eri tavalla kuin Saksassa...
-
Kiitoksia kiitoksia. Kylläpä tuntuvat olevan "kortilla" sopivat autot sopivilla varusteilla tällä hetkellä. Tuokin yksilö jota katseltiin sillä silmällä myyjän viestinnän mukaan ehtii menemään ennenkuin tuota ehtii edes koeajolle saamaan saati kokeilemaan lämppäräiden ja kaasulaitteiden toimintaa... ilmeisen väärä hetki (ts. sesonki) katsella autoa :D
-
Kiitoksia kiitoksia. Kylläpä tuntuvat olevan "kortilla" sopivat autot sopivilla varusteilla tällä hetkellä. Tuokin yksilö jota katseltiin sillä silmällä myyjän viestinnän mukaan ehtii menemään ennenkuin tuota ehtii edes koeajolle saamaan saati kokeilemaan lämppäräiden ja kaasulaitteiden toimintaa... ilmeisen väärä hetki (ts. sesonki) katsella autoa :D
Noh minä olen jo pitempään miettinyt pienemmän laittoa, kun nykyään tulee käytettyä autoa paljon yksin ja vain rouvan kanssa kaksin. Lapset nuo peijakkaaat kun kasvavat ja keksivät omat menot. Auto on Burstnerin A648-2 ja Ivecon 2003 alustalla ja ajettu noin 90.000km. Alde, kaksoispohja, iso takatalli 6h, vaatii vain C-kortin.
Auto muutoin Kellon Kiviniemessä (Oulu), laitanpa vielä hinnankin josta en tingi 30.000e ja auto on hyvä ;)
-
Noh minä olen jo pitempään miettinyt pienemmän laittoa, kun nykyään tulee käytettyä autoa paljon yksin ja vain rouvan kanssa kaksin. Lapset nuo peijakkaaat kun kasvavat ja keksivät omat menot. Auto on Burstnerin A648-2 ja Ivecon 2003 alustalla ja ajettu noin 90.000km. Alde, kaksoispohja, iso takatalli 6h, vaatii vain C-kortin.
Auto muutoin Kellon Kiviniemessä (Oulu)
Kuulostaa loistavalta mutta vaihtoauton ja rahoituksen takia joutunee käyttämään liikettä välissä...
-
Kuulostaa loistavalta mutta vaihtoauton ja rahoituksen takia joutunee käyttämään liikettä välissä...
tällainen
-
Aijjai... tuo olisi kovin paljon sitä mitä Tohtori tämän hetkiseen vaivaan suosittelisi... :P
-
Ja takavetoinen on Pokkisen auto. Ajelehan nätisti vielä kymmenen vuotta, sitten se on minun hintaluokassa, niin tehdään kaupat. :D
-
Ja takavetoinen on Pokkisen auto. Ajelehan nätisti vielä kymmenen vuotta, sitten se on minun hintaluokassa, niin tehdään kaupat. :D
Noh ei kait sitä niin kauan kannata odottaa, eihän sillä silloin ole enää mitään arvoa. Auto maksoi uutena ilman lisävarusteita 82.000. Minä ostin sen vuonna 2005 ja maksoin siitä 65.000 ja aika paljon on mennyt varusteluunkin. Ja jos nyt kauppaan sitä hintaan 30.000, niin silloinhan kymmenen vuoden perästä pitäisi ostajalle antaa jo rahaa kaupanpäälle, meinaan ;)
Noh nyt tiukka tarjous, tuo peräkärrysauna kaupan päälle ;D
-
Itsellä ilmalämmitteinen auto (Adria Izola 697SL) ja kyllä sillä on talvella pärjännyt vaikka täällä nestelämmitystä ainoana oikeana vaihtoehtona joidenkin toimesta pidetäänkin. Kovimmat pakkaset kun autossa on asuttu on olleet -29astetta ja alkoviinkin riitti tuolloin lämmintä. Tosin: alkoviin menevä ilmaputki oli oven päällä ohjauspaneelin alla litistyksissä ja alkovin kunnollinen lämpiäminen edellytti tuon litistyksen vapauttamista :-D
Vesiä sun muita on käytelty aina normaalisti kelistä riippumatta (tottakai koska ne autossa ovat). Ero sulan maan matkailuun on jo mainittu vesien tarkempi tyhjennystarve matkojen välissä ja kovempi kaasun kulutus.
Muutaman modauksen olen siihen tehnyt:
- ilmasolat peräosan sänkyjen päätyihin
- lisäeristystä matkustamon ja asunto-osan saumakohtaan välipohjaan
- väliverhot matkustamon ja asunto-osan väliin
- lisäeristystä matkustamon oviin
- lämmityksen termostaatin siirtäminen oven päältä alemmaksi
Nuo kaikki hommat ovat "pikkurahan" ja parin päivän hommia mutta vaikuttavat kokonaisviihtyvyyte en aikalailla.
Ennen hankinta omat kriteerit talvimatkailuun olivat:
- tuplapohja jossa kaikki heebelit lämpimässä
- riittävästi puhalluspisteitä/riittävästi vesipattereita
- riittävästi eristystä
- kunnolla lämmintä tilaa varusteiden/vaatteiden kuivatukseen ja mukana kuljettamiseen
- takaveto olisi ollut kiva mutta rajasi liikaa muita kohtia pois joten tuli etuveto. Silläkin on pärjännyt ainakin Renuna. Muista etuvedoista en tiedä mennä sanomaan.
Hankinnan ja muutaman vuoden käytön jälkeen en talvikäytössä tinkisi ainakaan:
- tuplapohjasta; tuohan se painoa mutta on talvi varmuudeltaan ihan jotain muuta kuin ulkoilmassa kulkevat lämmitysputket tai lämmitysvastuksilla käärityt vesiputket jotka joko syövät akun tai sitten olet koko ajan roikassa kiinni.
- isosta ja lämpimästä takatallista; sieltä se lämpö nousee ylös ja kamat kuivaa.
- puhalluspisteiden määrästä; aina niitä voi laittaa kiinni jos liikaa puhaltaa mutta lisäily on työläämpää
Parempiakin löytynee mutta ainakin tähän saakka autoja katsoessa joutuisi sitten jostain muusta tinkimään (tai hinnat ja koot menevät ihan uusiin sfääreihin) eli tällä mennään :-)
-
Lainataas aihetta kun riittävän lähelle osuu omaa asiaakin..
Tässä on lähdössä kämppä myyntiin eikä uutta sopivaa meinaa löytyä millään eikä vuokrallekaan huvittais mennä niin vois tässä välissä toistaiseksi vain-haaveen toteuttaa. Eli mitään tietoa/kokemusta ei asuntoautoista ole niin ehkä tyhmiäkin kysymyksiä seuraa:
- mitkä olisi auton oleellisimmat ominaisuudet, ympärivuotiseen jokapäiväiseen käyttöön?
- minkälaisista lämmityskustannuksi sta about puhutaan kk tasolla talvisaikaan, olettaen, että hankkii auton, jossa kaikinpuolin asialliset eristykset.
- mistä malleista löytyisi isoimmat tallit ja kantavuudet, ainakin mönkijä pitäisi saada sisään. Crossipyöräkin jos vaan mahdollista.
- minkälaista kärryä saa vetää C kortilla. Kortin upgreidauskin mahdollinen jos tarvis.
- periaatteessa isompi vaunukin ookoo. Löytyy dodgen avolava, jolla ainakin jenkkilässä vedetään hirveen kokoisia kärryjä kun vetolautasen lavalle laittaa.. Ei ole yhtään osunut ikinä suomessa silmään, onko tämmöinen kombo edes suomessa laillinen?
Tässä ensi hätään ihmettelyjä, taustatietoina seuraavaa: Hintaluokka max 70t ja C kortti löytyy. Parkkiruutu 10x2,5m, tolppa 2h kellolla. Suihku ois kiva =)
Thanks jos joku jaksaa selventää =)
-
Lainataas aihetta kun riittävän lähelle osuu omaa asiaakin..
Tässä on lähdössä kämppä myyntiin eikä uutta sopivaa meinaa löytyä millään eikä vuokrallekaan huvittais mennä niin vois tässä välissä toistaiseksi vain-haaveen toteuttaa. Eli mitään tietoa/kokemusta ei asuntoautoista ole niin ehkä tyhmiäkin kysymyksiä seuraa:
- mitkä olisi auton oleellisimmat ominaisuudet, ympärivuotiseen jokapäiväiseen käyttöön?
- minkälaisista lämmityskustannuksi sta about puhutaan kk tasolla talvisaikaan, olettaen, että hankkii auton, jossa kaikinpuolin asialliset eristykset.
- mistä malleista löytyisi isoimmat tallit ja kantavuudet, ainakin mönkijä pitäisi saada sisään. Crossipyöräkin jos vaan mahdollista.
- minkälaista kärryä saa vetää C kortilla. Kortin upgreidauskin mahdollinen jos tarvis.
- periaatteessa isompi vaunukin ookoo. Löytyy dodgen avolava, jolla ainakin jenkkilässä vedetään hirveen kokoisia kärryjä kun vetolautasen lavalle laittaa.. Ei ole yhtään osunut ikinä suomessa silmään, onko tämmöinen kombo edes suomessa laillinen?
Tässä ensi hätään ihmettelyjä, taustatietoina seuraavaa: Hintaluokka max 70t ja C kortti löytyy. Parkkiruutu 10x2,5m, tolppa 2h kellolla. Suihku ois kiva =)
Thanks jos joku jaksaa selventää =)
eiköhän se tuo concordia taikka joku bussista rakennettu matkakuljin oo ainut vaihtoehto jos meinaat mönkkärii ja crossarii sisälle asettelee...... Itse ainakin kun oon noita autoja kattellut ni se mönkkärin tunkeminen sinne takatalliin siitä ovesta on kyl aika monesti haaveeksi jäänyt :'(
-
Pokkisen saunan minä ymmärrän, mutta. Peräkärryyn ylimääräiset viihdykkeet. Niin, ja vesijettikin sinne pitäisi sopia. ::);D
-
Mulla on ollu muutama vanha kottero jotka jääny mieleen hyvinä talviautoina.
Ensin oli Rimor
(http://www.nieppi.com/n/wp-content/gallery/viikonkuvat-2002/2002_02.jpg)
Jossa ihmekumma tarkeni myös talvella huolimatta ilmalämmityksestä myös alkovissa. Mutta parasta tuossa autossa oli takaveto, sillä en ollu ikinä jumissa ees talvella
Sitte oli integroitu solikka
(http://www.nieppi.com/n/wp-content/gallery/bulbbi-dust-till-dawn/76820002.jpg)
Ja parasta tässä oli nestelämmitys ja myös se nestekiertonen lattialämmitys. Että oli luksusta kävellä talvipakkasella lämpimäl lattial.
Solikka tosin etuvetosena oli aika haasteellinen talvel ku se jäi pieneenki lumikikkareeseen jumiin
(http://www.nieppi.com/n/wp-content/gallery/viikonkuvat-2011/2011_12.jpg)
;)
Ja olen kokeillu talvel tällaistaki
(http://www.nieppi.com/n/wp-content/gallery/d700/dsc_5238.jpg)
Ja en nyt sanoin et toi ihan maailmanpaskin talviauto on mut melkein...
-
Tuosta ja jää vielä rahhaakin tuunaamiseen, sitähän noissa voi aina tulla :D
http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/110/1338281
-
Tuosta ja jää vielä rahhaakin tuunaamiseen, sitähän noissa voi aina tulla :D
http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/110/1338281
Komee peli on :D
-
Tuota Kanikkaa ei passaa kinokseen tupsauttaa, saattaa olla että anoppi ei jaksa sitä lykätä pois, sehän tietysti riippuu anopista. ;D
-
Vaunuun sitä varmaankin tulis sittenki päädyttyä jos vaan saan parkkipaikan sille sovittua. Veturina on isompi avolava, että lavalle vaan rojut kyytiin. Helpompi sitten liikkuakin kun jättää vaunun johonki parkkiin. Tosi helppo kysymys ett mikä ois sit paras merkki ja malli hinta/laatusuhteelta jos parin vuoden ikästä max 30t, vaunua "lastenhuoneella" metsästäis? Pituus max n 8m aisoineen. Vesikierto lattialämmitys ois kiva ja "kunnon" suihkukoppi erillisellä vessalla. Sisustus sais olla jtn muuta ku puuteippiä ja ulkomuotokin semmone tyylikkäämpi kiitti =)
-
Sen verran olen täällä palstalla ollut että ei voi muuta suositella kuin jotain ruotsalaista vaunua, siis jos aiot reissata myös talvella niin valinta on tehtävä Soliferin, Polarin, Cabbyn tai Kabe väliltä.
Virheettömiä ne eivät tosin ole nekään, hyvänä esimerkkinä iso-juuson Kabe.
Mutta jos et olet talvivaanari niin sitten on jo valinnanvaraa runsaasti. Tervetuloa vaan palstalle ja onnea etsintään. Thumb
-
Vesikierto lattialämmitys ois kiva ja "kunnon" suihkukoppi erillisellä vessalla. Sisustus sais olla jtn muuta ku puuteippiä ja ulkomuotokin semmone tyylikkäämpi kiitti =)
Tuollaisia käyttää sirkusväki, vetureina kuorma-autot.
Kylmätotuus on se että "puuteippi" on ja pysyy tämän hintaluokan rakenteissa, jos laitat muutaman sata tonnia lisää budjettiin sitte löytyy "kaikkee kivaa".
Vaunusta saat enstöiks unohtaa suihkun, sillä vesi on miltei aina kannettava vaunuun ja sieltä pois, liian työläs.
Suihkun osalta asuntoauto on hieman eriasia, vesisäiliöt on yli sata litraisia kute harmaavesisäiliökin, toisin vaunuissa, puhdasvesi yleisesti 40 litraa ja harmaavesi himpan pienempi, eroavaisuuksia löytyy noissakin. Ja harmaanveden voit tyhjentää ajokaivoon matkan varrella sillä asuntoauto on tehty kulkemista varten. Ja suihkun jatkuva käyttö asuntoautossakin on harvinaista, pääosin suihkun käyttö on harvinaista, pakon sanelemaa . . .
-
Ja suihkun jatkuva käyttö asuntoautossakin on harvinaista, pääosin suihkun käyttö on harvinaista, pakon sanelemaa . . .
Minä taidan tässäkin asiassa olla erilainen nuori. ;)
-
... sillä asuntoauto on tehty kulkemista varten. Ja suihkun jatkuva käyttö asuntoautossakin on harvinaista, pääosin suihkun käyttö on harvinaista, pakon sanelemaa . . .
Kenelle pakkoa ja harvinaista, kenelle ei > meille ei juurikin siksi kun auto on tehty kulkemista varten.
Nytkin meni kaksi viikkoa että heilahti auton suihkun varassa. Ja kohta on mennyt 5 vuotta / 100tkm ilman yhtään leirintäalue-suihkua. Eikä kyllä ole niitä leirintäalueiden koppeja ollenkaan ikävä :P
Suihkutilan alle kun olen kuikkinut ja muuten sitä syynäillyt niin hyvin on pitänyt vedet siellä missä on kuulunutkin pitää (varoitteluista huolimatta). Kannattaahan sitä suihkutilan tiiviyttä tietenkin tarkistella jos suihkua käyttää mutta niinhän sitä pitää tarkkailla kotonakin kosteiden tilojen kuntoa.
Vaunuissa suihkun käyttä lieneekin sitten harvinaisempaa juurikin syistä jotka jo aiemmin on ilmitulleet.
-
Jos sanois, mutku en sano . . .
Pidän tietonani . . .
Kuten kirjoitin harvinaista suihkun käyttö on . . .
Tällä saitilla vaan eninosa kirjoittelijoista on ns. puskaparkkilaisia tai siihen taipuvaisia niin kommentit on tuon tyylisiä, ei mahra mittää . . .
Muuten miksi asuntoautojakin on leirintäalueilla ? No kyll maar ne on käyttämässä alueen palveluja joihin suiku ja sauna kuuluu . . .
Ja niitä asuntoautoja tahtoo jo olla yhtäpaljon kuin vaunujakin . . .
Ps. Olin reilun neljänviikon Norjan turneella, joka yö leirintäalueella ja Norjassa kaiken lisäksi suikussa lämminvesi maksaa, valinta kysymyksiä. Tämä on minun valinta, ja itse koen sen itselleni oikeaksi, tehköön jokainen tavallaan, ja ihan vapaasti, näin se vaan on . . .
Norja tulee lähiaikoina puuttumaan laittomaan "puskaparkkeiluun", tällaista olen antanut itseni ymmärtää Norjan lehtikirjoittelusta . . .
-
Muuten miksi asuntoautojakin on leirintäalueilla ? No kyll maar ne on käyttämässä alueen palveluja joihin suiku ja sauna kuuluu . . .
Norja tulee lähiaikoina puuttumaan laittomaan "puskaparkkeiluun", tällaista olen antanut itseni ymmärtää Norjan lehtikirjoittelusta . . .
Joo, sauna on meikäläiselle leirintäalueella tärkein paikka. Paskasäiliökin on hyvä samalla tyhjentää, puhumattakaan vesitankkien täytöstä. Harmaat vedet voi lorotella levikkeillä immeisten ja koirien kusien huuhteluun. :D
Norjassa on Suomalaisten ja sakujen puskien käyttö sitä luokkaa, että ei ihme että puuttuvat asiaan. Suomessakin ilmestyy puskapaikoille lisää puomeja ja kivilohkareita. Ei kukan niitä sinne lämpimikseen laita. :)
-
Norja tulee lähiaikoina puuttumaan laittomaan "puskaparkkeiluun", tällaista olen antanut itseni ymmärtää Norjan lehtikirjoittelusta . . .
OT:
Hyvä jos puuttuvat koska aikamoista sotkemista näkyy joillakin se puskaparkkeilu olevan ja työnnytään paikkoihin joihin ei pitäisi mennä sekä toimitaan tavoilla joilla ei kannattaisi toimia. Ja kun osa tekee noin niin kaikkiahan siinä sitten rankaistaan ankarimman mukaan.
Pitää vaan toivoa että ei iske laineet turhan isoina jos ja kun alkavat iskemään. Eli että esim. tienvarsien levikkeillä (sikäli kuin eivät ole M-paikkoja) yöpyminen muuttuisi laittomaksi jne. Ja sellaisia paikkoja kuten esim. Melbu:ssa on paikallisen pursiseuran ylläpitämänä soisi tulevan lisää > nimellisellä korvauksella paikka ja sähkö ilman muita "mukavuuksia".
Mutta esim. se mitä Fauske:ssa näki > matkailuautot ja vaunut vallanneet ison ison keskustan parkkipaikoista yöksi ja aamuksikin (kunnes parkkimaksu iskee) sekä leiriytyjien omista letkuviritelmistä päätellen ilmeisesti vähän pidempääkin parkkia harrastaen siellä tyhjennyspisteen luona, > sellaiset joutaisi mielestäni pois vaikka 24h rajoituksella tms. Ei ne keskustaparkit ja muut vastaavat liene mihinkään kausipaikkailuun tarkoitettuja jossa omia letkuja viritellään (niinkuin sakut olivat tehneet) tai päiväkausia aurinkotuolissa maataan Thumbd
Tosin sitten ne Norjalaisten omat koppikylät on kyllä näky nekin lajissaan.... :-X
-
Norjassa on Suomalaisten ja sakujen puskien käyttö sitä luokkaa, että ei ihme että puuttuvat asiaan.
Tuntien norjalaisten tavan matkustaa, niin ei taida mennä läpi.... sikäli kun on edes harkinnassa.
-
Tosin sitten ne Norjalaisten omat koppikylät on kyllä näky nekin lajissaan.... :-X
No nuot "koppikylät" on seurausta rakennusmääräyksist ä ja verotuksesta . . .
On alueita joissa on näyttäviä sydseemejä joissa varmasti kiva vapaa-aikaa viettää, mutta löytyy rähjäisiäkin alueita . . .
Tuossa kuvassa olevassa vaunun ikä jatkuu kymmeniä vuosia . . .
-
No nuot "koppikylät" on seurausta rakennusmääräyksist ä ja verotuksesta . . .
On alueita joissa on näyttäviä sydseemejä joissa varmasti kiva vapaa-aikaa viettää, mutta löytyy rähjäisiäkin alueita . . .
Tuossa kuvassa olevassa vaunun ikä jatkuu kymmeniä vuosia . . .
Piru kun levittäytyvät vielä tännekin! >:D Vaan ovat vihdoin joutumassa verolle. :D
-
Tervehys leppis, eläpä sitten ihmettele että sun alkuperäsen aiheen kysymyksen vastaukset saattee mennä pois raiteelta ja itse asiasta jonkin muun asian inttämiseksi, se on ihan normaalia joittenkin toimesta......se varmaan kuuluu asiaan. Mut jospas saat edes jotakin asiallista tietoa niin se ois hyvä jos siitä apua on. Jos sun auton ostollaei ole tulen palava kiire, niin ootappa talvi ja kunnon pakkaset eli tuonne - 30 pintaan ja ota testiin auto jossa on ilmakeskuslämmitys ja sitten testaa tuota nestekeskuslämmitys tä, niin sitten sulla on oikeaa omakohtaista tietoa ja käsitystä asiasta kumpi sopii sinulle paremmin, vietä vaikka viikko kummassakin. En sen kummemmin ala mainostamaan kumpi on parempi, itellä on ollut tuo ilmakeskuslämmitys ja nyt on vesikeskuslämmitys ja tiedän kyllä niiden eron. 8)
-
Tervehys leppis, eläpä sitten ihmettele että sun alkuperäsen aiheen kysymyksen vastaukset saattee mennä pois raiteelta ja itse asiasta jonkin muun asian inttämiseksi, se on ihan normaalia joittenkin toimesta......se varmaan kuuluu asiaan. Mut jospas saat edes jotakin asiallista tietoa niin se ois hyvä jos siitä apua on. Jos sun auton ostollaei ole tulen palava kiire, niin ootappa talvi ja kunnon pakkaset eli tuonne - 30 pintaan ja ota testiin auto jossa on ilmakeskuslämmitys ja sitten testaa tuota nestekeskuslämmitys tä, niin sitten sulla on oikeaa omakohtaista tietoa ja käsitystä asiasta kumpi sopii sinulle paremmin, vietä vaikka viikko kummassakin. En sen kummemmin ala mainostamaan kumpi on parempi, itellä on ollut tuo ilmakeskuslämmitys ja nyt on vesikeskuslämmitys ja tiedän kyllä niiden eron. 8)
Ilmalämmitys kelpaa vaunuun ,nestelämmitys hyvä autossa. ;)
-
Ilmalämmitys kelpaa vaunuun ,nestelämmitys hyvä autossa. ;)
Miks nestelämmitys ei kelpaa vaunuun?
-
Piintyneitä luuloja asiaa tuntemattomalta ???
-
Olen ollut titämättömyyttäni yllättynyt, kuinka hyvä ilmalämmitys on. Thumb Siksi kun sitä on aina moitittu.
Varmasti vanhat pannut ovatkin olleet tehottomia ja putkistojen sijoittaminen on kehittynyt alku ajoista paremmaksi.
Aivan samallalaillahan se ilma lämmittää nurkat, kuin nestelämmitys, kun putkistot menevät lattian rajassa, ilmalämmitys puhaltaa lisäksi sitä lämpöä yläilmoille.
Meillä on vessan lattia aivan liian lämmi vaikka suuttimenkin kiini laittaa, ilmeisesti menee putkistojen liittymiskohta vaiko lie tehty niin että on lattialämmityskin vessassa. Kaapitkin hyvin lämpimiä.
-
Ilmalämmitys kelpaa vaunuun ,nestelämmitys hyvä autossa. ;)
Makuja on monia. :)
Jos itselläni olisi käyttöä talvella (kuten aiemmin oli rinteen juurella), niin ehdottomasti vaunu nestekiertoisella lämmityksellä. On se lämmön tasaisuus toista ilman "pöllytystä".. kun ripapattereiden pinta-alaa vertaa suuttimien yhteenlaskettuun pinta-alaa - pakko olla ilmamäärä iso ja/tai puhallusilman lämpötila suhteessa sisäilmaan korkea. Sitten vain odotella vatkautumista :D
Niin, jos lähtökohtana sama lämpöteho..
Auton ohjaamon lämmittäminen talvella on kyllä horompaa - tuulilasi on kyllä pahin..
Toisaalta kesäkäytössä ilmalämmitteisessä on omat etunsa kun puhallusta voi käyttää ilmanvaihtoon, esim. ohjaamoilmastoinnin ilman kierrättäminen asunto-osassa (ulkoa ei tule tiepölyö tupaan kun sisääntuleva ilma kulkee raitisilmasuodattim en läpi). Myös suihkukoppi ja pyyhkeet kuivuu myös ajonaikana, vielä kun aurinkokennollinen puhallinkattoventti ili hoitaa poiston.. Thumb
-
Miks nestelämmitys ei kelpaa vaunuun?
Jo vain kelpaa ja on hyvä. Ei vaan saa kaikkia ominaisuuksia (lämmönvaihdin) käyttöön kuten autossa. ;)
-
Sen verran olen täällä palstalla ollut että ei voi muuta suositella kuin jotain ruotsalaista vaunua, siis jos aiot reissata myös talvella niin valinta on tehtävä Soliferin, Polarin, Cabbyn tai Kabe väliltä.
Kyllä sitä detskullakin reissaa talvella, kaasua menee vain enemmän. Paitsi ehkä ei, jos on Snow versio..
-
Vaunusta saat enstöiks unohtaa suihkun, sillä vesi on miltei aina kannettava vaunuun ja sieltä pois, liian työläs.
Jaa, itsellä "hieman" kokemusta tuosta. Kymmenen - viistoista litraa riittää hyvin suihkuun, hiustenpesua myöten. Ei pitäisi olla ylivoimainen rasti kantaa saavillista tai kahta?