Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: SFC52815 - 21.08.2017 kello on 15:08
-
Olen huomannut, että matkailuautomme alusta, eli W903 mersu, 316CDI olisi alkanut savuttaa enemmän kuin ennen, itseasiassa mielestäni ei ole savuttanutkaan ennen. Lisäksi pakokaasu haisee voimakkaasti. Konetilasta olen huomannut pari kosteaa kohtaa, moottoriöljy ei vähene. Paljon muuta en sitten moottoreista ymmärräkään. Ihan kuin käyntiäänikin olis hiukan muuttunut.
Pari kuvaa konetilasta otettuna joista selviää kosteat kohdat. Kuvien keskiosassa.
Osaako joku mersutuntia heti sanoa, onko jotain vikaa tiedossa, vai onko normaalia ?
TERO
-
Näin hatusta arvaamalla joku ruiskusuuttimista vuotaa. Täsmäisi ainakin ääneen ja savutukseen. Lisäksi ei mitenkään harvinaista. Kannattaa korjauttaa mahdollisimman pian. Mitä nopeammin, sen halvemmaksi tulee.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
Eka kuva on öljynsuodatin, sen mustan muovikannen alla. Siinä voi O-rengas vuotaa. Toisessa ohjaus, mutta sekin öljy voi tulla ylemmältä.
Pesu brake cleanerillä ensin, niin näkee mistä se oikeasti vuotaa. http://www.ikh.fi/fi/jarrunpuhdistaja-spray-750ml-xxl-tip90514
-
Minusta ei näytä varsinaisesti vuotavalta, enempi hikoilua. Saattaa muuten sylkästä ohjaustehostimen öljyjä pihalle jos renkaita kääntelee (renkaat ilmassa) ja moottori ei ole käynnissä. Se selittäisi ton ohjaustehostimen öljysäiliön
-
Minusta ei näytä varsinaisesti vuotavalta, enempi hikoilua. Saattaa muuten sylkästä ohjaustehostimen öljyjä pihalle jos renkaita kääntelee (renkaat ilmassa) ja moottori ei ole käynnissä. Se selittäisi ton ohjaustehostimen öljysäiliön
Eikö yleensä esim katsastuksessa tehdä tuo liike/toimenpide.
-
Mersu meni korjaamolle hajun lähteen / vuotojen tutkimiseen. Samalla hehkuvika tutkitaan. Joku hehkuista on kait pimeä kun hehkuvalo syttyy palamaan käynnistyksen jälkeen puoleksi minuutiksi.
Kuulemma pelkkä suuttimien testaus on yli 100e per suutin, joka on tehtävä että sisäiset tiivisteet voi vaihtaa. Suuttimien korjaus sitten vielä lisää tuohon jos jossain on vikaa.
Saattaa olla että taloudellisista syistä tuo suutintesti jää tulevaisuuteen. Kohtahan auto jää talviteloille ja keväällä uusi alku taas kun lumet sulaa, ellei ole auto mennyt kaupaksi ennen sitä.
TERO
-
Suuttimien pohjaprikat jos vuotaa, käyntiääni muuttuu supsuttavaksi ja moottoritila haisee palaneelle naftalle. Tämä kannattaa tosiaan korjata mahdollisimman nopeasti, osat muutaman euron.
Tankkiin kannattaa laittaa Redline RL2 lisäainetta, puhdistaa ja voitelee suuttimia, käyntiääni muuttuu pehmeämmäksi, tätä olen käyttänyt omissa dieseleissä muutaman vuoden melkosäännöllisesti .
Startesterillä taitaa nähdä suuttimien ohivuodon, se ei paljoa maksa.
Kuvissa olevat kosteatkohdat näyttä mielestäni normaalilta vanhan auton "hikoilulta" kun ovat vielä noin pieniä.
-
Suuttimien ohivirtausletkut irti ja muoviletkut tilalle ja jokaiseen letkun päähän purkki, auto käyntiin niin näkee heti, että mikä suutin vuotaa. Kun suuttimen kupariset pohjaprikat vaihtaa niin pitää työstää pohja kalvaimella joita saa ostaa aika edullisesti.
-
Suuttimien ohivirtausletkut irti ja muoviletkut tilalle ja jokaiseen letkun päähän purkki, auto käyntiin niin näkee heti, että mikä suutin vuotaa. Kun suuttimen kupariset pohjaprikat vaihtaa niin pitää työstää pohja kalvaimella joita saa ostaa aika edullisesti.
Ja jos sielä pohjassa ei ole mitään vikaa niin ei saa käyttää kalvainta. Jokakerta kun kalvataan sieltä pohjalta tavaraa pois niin painaa se suuttimen pidin sitä suutinta heikommalla voimalla kanteen. Aivan lapsellinen on tuo mersun suuttimen kiinnitys kyllä. Bemarissa samat suuttimet (M47 ja M57) eikä ala milloinkaan vuotamaan kun suuttimen kiinnitys on toteutettu kahden pultit kiinnityksellä ( tai oikeastaan kannesta tulee pinnapultit ja suuttimen painin tulee sitten muttereilla kiinni).
-
Väliaikatietoina soittelivat korjaamolta, että suuttimet ovat kuivat ja siistin näköiset, niissä ei ole vikaa. Muita polttoainevuotojaka an ei näkynyt
Hehkut sitten pitääkin vaihtaa, se nyt oli tiedossa.
On näköjään edellinen omistaja vaihdattanut hehkuja kerran vuodessa, yksittäin. Myös muita hehkuosia uusittu kuittien mukaan.
TERO
-
Ja jos sielä pohjassa ei ole mitään vikaa niin ei saa käyttää kalvainta. Jokakerta kun kalvataan sieltä pohjalta tavaraa pois niin painaa se suuttimen pidin sitä suutinta heikommalla voimalla kanteen. Aivan lapsellinen on tuo mersun suuttimen kiinnitys kyllä. Bemarissa samat suuttimet (M47 ja M57) eikä ala milloinkaan vuotamaan kun suuttimen kiinnitys on toteutettu kahden pultit kiinnityksellä ( tai oikeastaan kannesta tulee pinnapultit ja suuttimen painin tulee sitten muttereilla kiinni).
Etkö ole tietoinen, että kupariprikkoja on eri paksuisia?
-
Etkö ole tietoinen, että kupariprikkoja on eri paksuisia?
Ei alkuperäisiä ainakaan ollut kun yhdellä osanumerolla. Toki varmaan mittojen mukaan voi löytyä monenmoista mutta se on ainakin uudemmat sa cdi koneessa toiseltapuolelta kartion muotoinen se prikka.
-
Löytyikö savutuksen aiheuttaja jo?