Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: SFC52815 - 16.08.2017 kello on 12:39
-
Tuossa kun katselin kun nyt myydään kaikennäköisiä aurinkopaneeleita ja tuulivoimaloita 12V systeemiin, niin tietty lataussäädin kuuluu aina olla mukana. Yleensä noissa on sitten akku mihin sähkö varastoidaan.
Nyt kun autoissa/vaunuissa on virtalähteissä myös liitäntä aurinkokennoille, niin ilmeisesti niihinkin kuitenkin tarvitaan tuo lataussäädin, eli siihen liittimeen tuodaan 12V. Elikkä siis virtalähde korvaa sen akun tuollaisessa asennuksessa. Virtalähde sitten hoitaa sähkönsyötön auton/vaunun akulle jne. Olenko ymmärtänyt oikein ?
Ilmeisesti tuollaiseen aurinkokennoliitänt ään kulkineen virtalähteessä voisi kytkeä myös tuulivoimalan+lataussäätimen ?
Tökkäisi leirissä vaan propellin maahan ja odottelisi tuulta :)
TERO
-
Nyt kun autoissa/vaunuissa on virtalähteissä myös liitäntä aurinkokennoille, niin ilmeisesti niihinkin kuitenkin tarvitaan tuo lataussäädin, eli siihen liittimeen tuodaan 12V. Elikkä siis virtalähde korvaa sen akun tuollaisessa asennuksessa. Virtalähde sitten hoitaa sähkönsyötön auton/vaunun akulle jne. Olenko ymmärtänyt oikein ?
Olet.
Vielä kun joku selittäisi, miksi se sähkö pitäisi kierrättää sen laturin kautta...
-
Olet.
Vielä kun joku selittäisi, miksi se sähkö pitäisi kierrättää sen laturin kautta...
Ihan vaan siksi silloin se pitaa myos ajo-akun kunnossa ja jos tulee ylimaaraista se menee suoraan kulutukseen jos semmoista on.
-
Olet.
Vielä kun joku selittäisi, miksi se sähkö pitäisi kierrättää sen laturin kautta...
Eihän sitä pidä kierrättää laturin kautta, jos ei halua! Yksi syy sähkön kierrättämiseen on se, että (useimmiten) näin saadaan ladattua sekä ajo-/asuintilan akku? Saadaan myös hyödynnettyä jo olemassa olevat jännite-/virtamittarit?
-
Tuossa kun katselin kun nyt myydään kaikennäköisiä aurinkopaneeleita ja tuulivoimaloita 12V systeemiin, niin tietty lataussäädin kuuluu aina olla mukana. Yleensä noissa on sitten akku mihin sähkö varastoidaan.
Nyt kun autoissa/vaunuissa on virtalähteissä myös liitäntä aurinkokennoille, niin ilmeisesti niihinkin kuitenkin tarvitaan tuo lataussäädin, eli siihen liittimeen tuodaan 12V. Elikkä siis virtalähde korvaa sen akun tuollaisessa asennuksessa. Virtalähde sitten hoitaa sähkönsyötön auton/vaunun akulle jne. Olenko ymmärtänyt oikein ?
Ilmeisesti tuollaiseen aurinkokennoliitänt ään kulkineen virtalähteessä voisi kytkeä myös tuulivoimalan+lataussäätimen ?
Tökkäisi leirissä vaan propellin maahan ja odottelisi tuulta :)
TERO
Aurinkokennossa yleensä myös jännite on isompi esim 19V, joka pitää säätää sopivaksi akunlataukseen, esim 14,4V. 12voltilla akku ei juurikaan lataannu.
Tuulivoiman huono puoli on, että pienet propellit vaatii vähintään 5ms tuulta ja ne hyvät latausarvot saa vasta 10ms tuulella. Muutenhan kävisi systeemiin hyvin, kuten arvelit.
-
Eikö tuulivoima toimi jos ropeli katolla kun liikkuu tai voihan olla kierroksia liikaa ja tulla voltteja liiaksikin!
-
Tuossa kun katselin kun nyt myydään kaikennäköisiä aurinkopaneeleita ja tuulivoimaloita 12V systeemiin, niin tietty lataussäädin kuuluu aina olla mukana. Yleensä noissa on sitten akku mihin sähkö varastoidaan.
Nyt kun autoissa/vaunuissa on virtalähteissä myös liitäntä aurinkokennoille, niin ilmeisesti niihinkin kuitenkin tarvitaan tuo lataussäädin, eli siihen liittimeen tuodaan 12V. Elikkä siis virtalähde korvaa sen akun tuollaisessa asennuksessa. Virtalähde sitten hoitaa sähkönsyötön auton/vaunun akulle jne. Olenko ymmärtänyt oikein ?
Ilmeisesti tuollaiseen aurinkokennoliitänt ään kulkineen virtalähteessä voisi kytkeä myös tuulivoimalan+lataussäätimen ?
Tökkäisi leirissä vaan propellin maahan ja odottelisi tuulta :)
TERO
Voit kytkeä tuulivoimalan verkkolaturin ja aurinkopaneelin rinnalle ilman ongelmia, lataussäätimen se aina vaatii. Kytkennät kytketään aina hupiakkuun ja latauslaitteet seuraa aina hupiakun tilaa.