Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 230 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: seppoko - 13.08.2017 kello on 12:19
-
Onko tietoa kenelläkään?
Kuinka vahva on johdin auton/vaunun ulkoseinän pistukan ja sähkökeskuksen sulakkeen välillä. Onko 2,5mm2. Mielestäni sen pitäisi olla, koska se on tolpan jopa 16A:n sulakkeen alueella.
Haimerin sähkökuvassa oli merkittynä vahvuus. Saamassani Adrian kuvassa ei ole merkintää asiasta.
-
Olikohan niin että Adriassa oli 10 A sulakkeen mukaan, jotenkin muistelen noin.
-
Kuinka vahva on johdin auton/vaunun ulkoseinän pistukan ja sähkökeskuksen sulakkeen välillä.
Paljonko se pääsulake on?
-
Mikä lämmitin on käytössä? Minä laittaisin 2,5 neliön johdon riippumatta sulakkeista.
-
Mikä lämmitin on käytössä? Minä laittaisin 2,5 neliön johdon riippumatta sulakkeista.
Ei ole kysymys laittamisesta, vaan mitä siellä nyt on. Siis tehdasvalmisteisess a autossa.
-
Ei ole kysymys laittamisesta, vaan mitä siellä nyt on. Siis tehdasvalmisteisess a autossa.
Ja sillä on merkitystä ... mihin? Kun tehdasvalmisteista autoa käyttää kuten sen on valmistaja ohjeistanut, niin tuossa tuskin tulee ongelmia, vai ???
-
Ja sillä on merkitystä ... mihin? Kun tehdasvalmisteista autoa käyttää kuten sen on valmistaja ohjeistanut, niin tuossa tuskin tulee ongelmia, vai ???
Tarkoitukseni on lisätä pistorasia niin että voin käyttää auton käyttämän 10A:n virran lisäksi lisälämppäriä tolpan suoman koko 16A:n virran verran. Olen mitannut Truman vastuksen, se on n. 1500W. Siis lisälämppäriin voin käyttää lähes 2kW jos sulake antaisi käyttää.
Tällaisia ratkaisuja teettänyt kahteen muuhunkin autoon.
-
Ei ole kysymys laittamisesta, vaan mitä siellä nyt on. Siis tehdasvalmisteisess a autossa.
Onkos tietoa, että mikä lämmitin on? Sehän sen kertoo.
-
Onkos tietoa, että mikä lämmitin on? Sehän sen kertoo.
Truma Combi, tarkempaa en tiedä. Ajan takaa lähinnä sitä, että onko tehdas mitoittanut kaapelin 16A:n sulakkeelle, jollainen voi olla tolpassa? Vaiko vain 10A:n sulakkeelle?
Jos on mitoittanut 16A:n sulakkeelle, niin voisin lisäyttää auton keskukseen 16A:n suojauksen, josta osa lisäpistorasiaan ja osa, 10A, auton tehdasasennuksiin.
-
Kuten sanoin niin muistelen 2008 Adriassa olleen mitoitetun 10 A mukaan kun siinähän itsessään Truman 6E:llä ei saada 1800 wattia enempää, ajateltu varmaan että se 10 A sitten riittää lopuille virrankuluttajille.
Ei kestänyt ainakaan oma Adriani Ecomattia 2000 watilla ja tuota auton omaa Trumaa 1800 watilla vaikka olisi ollut 16 A kuten kotipihassa on.
Taishan se mitattuna jäädä tosiaan alle 1600 watin kuten Seppoko tuossa sanoikin.
-
Ajan takaa lähinnä sitä, että onko tehdas mitoittanut kaapelin 16A:n sulakkeelle, jollainen voi olla tolpassa? Vaiko vain 10A:n sulakkeelle?
Kysympä uudelleen: Millaiset sulakkeet siellä kulkimessa on?
Kävisit katsomassa, se varmaan kertoisi paljon....
-
Joku sellainen joka sen sulakkeen saa vaihtaa/lisätä kyllä huomaa onko se syöttävä piuha 2,5- vai 1,5- neliöistä.
Toki tuntuu tyhmältä maksaa siitä tiedosta, mutta muuten ei kai varmaa vastausta saa.
-
Kysympä uudelleen: Millaiset sulakkeet siellä kulkimessa on?
Kävisit katsomassa, se varmaan kertoisi paljon....
Siellä on 10A. Mutta kun mielestäni kaapelin ennen auton sähkökeskusta pitäisi olla 2,5mm2 , koska syöttävässä tolpassa voi olla 16A sulake, joka suojaa koko kaapeloinnin ennen auton sulaketta.
Joku sellainen joka sen sulakkeen saa vaihtaa/lisätä kyllä huomaa onko se syöttävä piuha 2,5- vai 1,5- neliöistä.
Toki tuntuu tyhmältä maksaa siitä tiedosta, mutta muuten ei kai varmaa vastausta saa.
Juuri sen takia kyselen, jos joku tietäisi eikä ei tarvitsisi maksaa turhasta.
-
Syöttävän tolpan sulake suojaa syöttävää kaapelia. Mitä siitä eteenpäin tapahtuu on kuormittajan ongelma.
-
Syöttävän tolpan sulake suojaa syöttävää kaapelia. Mitä siitä eteenpäin tapahtuu on kuormittajan ongelma.
Tämähän se sitten antoi vastauksen kysymykseeni.
Kiitos.
-
^
On siinä se totuus mukana, koska kuorman päässä on suojaus oikosulkua vastaan, se edeltävä osuus tarvitsee (yleensä) siis vain suojata virtaa vasten (kuormitukselta) - silloin yleensä riittää pykälää pienempi johdinpoikkipinta. Toisaalta myös 16A<>2.5mm2 koskee vain määräyksenä pistorasiaryhmäjoht oja (ja tapauksessa: matkailuajoneuvon liitäntäjohto leirintäalueella) - eli esim. ei keskuksen sisäisiä johdotuksia..
Mikä olikaan se alkup. ajatus?
-
Lisäksi on lähes aivan sama kuinka vahvaa on 0,5 m kaapelia, kyllä se 16 A sulake laukeaa kutenkin jos tulee oikosulku ennen auton sulaketta.
Kunhan se on yli 0,1 mm, tosin sekin taitaa riittää noin lyhyellä pätkällä.
Tosin vaadittu sulakkeen toimita-aika saattaisi ylittyä 0,1 mm piuhalla.
-
Lisäksi on lähes aivan sama kuinka vahvaa on 0,5 m kaapelia, kyllä se 16 A sulake laukeaa kutenkin jos tulee oikosulku ennen auton sulaketta.
No tätä tuossa itsekin aiemmin jo ajoin takaa, mitä ihmeen merkitystä on jollain 0.5m suoralla pätkällä vaikka se olikin vain 1.5mm piuhaa? ??? Tuohon ei niin paljoa niitä häviöitä kuitenkaan jää, piuha ei ole millään kelakiepilläkään tms. niin melko varmaa on ettei lämpiä liiaksi vaikka siitä 16A läpi kiskoisitkin. Enempi ne sen piuhan liitokset molemmissa päissään lämpiää jos ovat lämmetäkseen kuin mitä tuo piuha itsessään ::) Ja taas toisaalta jos sulla ne lisäpalikat sinne asentelee kerran joku ao.oikeudetkin omaava hemmo, niin ei hälle varmaankaan ole suuren suuri homma chekata ja tarpeen mukaan vaikka jopa vaihtaa tuo piuhan pätkä paksumpaan saadaksesi mielenrauhan aiheesta 8)
-
Linkin takaa löytyy laskuri, millä voi arpoa johdon paksuuksia. Lyhyt pätkä ei näemmä juuri kuumene, vaikka olisi reilusti alamittaista.
https://www.adita.fi/alasivut/kaapelilaskuri/
-
Mikä olikaan se alkup. ajatus?
Käyttää autossa 3,5kW tehoa.
Kysymys johdon poikkipinnasta oli oikeastaan turha, koska autoon joutuu tekemään muutoksia sekä keskuksen että johdotuksen osalta.
Siinä samalla voi sitten tarvittaessa vaihtaa sen pätkän kaapelia.
-
Tuossa se nyt on vaihtamatta kaapelia.
(https://karavaanari.org/kuvat/1504954497.jpg)