Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: swan - 29.07.2017 kello on 12:42
-
Ensimmäinen Matkailuauto harkinnassa, kokeneilta kysyisin neuvoa, puoli-integroitua ollaan mietitty, hintahaarukka n. 20-25t€, tarvittaessa voi vähän ylittyäkin, vuosi malli näyttäisi olevan 2003-2006 tuohon hintatasoon, riippuen kilometreistä ja varustelusta.
Perheeseen kuuluu 2 aikauista ja 2 lasta, pienin voi olla vielä vanhempien keskellä, ja jos olisi rekisteröity 5:lle, jos mummo lähtee tai joku kaveri joskus mukaan.
Käyttö olisi lähinnä viikonloppu reissuja ympäri vuoden ja kesällä pitempiä lomareissuja, sen lisäksi ajatuksena jos siinä voisi yöpyä pitkän työmatkan vuoksi 1-2 yötä/vk ympäri vuoden, sähkömahdollisuus työpaikalla.
05/2006 TM testissä oli hyvä vertailu Dethleffs oli niukasti pärjännyt, onko mistä vuosimallista alkaen ollut polystyreeni eristys, se on ilmeisesti parempi kuin styroxi.
Onko tuonikäisissä monesti kosteusvaurioita, tai alkavia, hyvä varmaan vaatia kosteusmittaus, yksityiseltä saisi edullisemmin mutta takuuta ei ole, varmaan yksityiseltä ostaessa voi sopia kosteusmittauksen, mitähän sellainen maksaa, koevuokraus mahdollisuus olisi hyvä esim. 1 yö.
Mikä ajankohta olisi paras hankintaan, keväällä varmaan parhaiten tarjontaa, mutta olisiko syksyllä hinnat halvimmillaan.
Mitä kannattaa yleensä huomioida tai mikä on välttämätön varustelu näille tarpeilla.
-
Muutamia ajatuksia yleisesti koskien ei oikeastaan riipu onko vaunu vai auto:
-tuonikäinen, kuten oikeastaan minkäikäinen vain voi olla kuiva tai märkä eli kannattaa mitata ennen kauppaa.
-yksityiseltä ostettaessa kannattaa miettiä miten sen rahoittaa. Tällähetkellä pankkilaina ei ainakaan minulla ole kilpailukykyinen liikkeiden rahoitukselle. En ole ostanut vielä mitään mutta kysellyt sitäkin enemmän. Lahden messujen aikaan on monella liikkeellä rahoitustarjouksia parhaimmillaan 0.99 korolla käytettyihinkin. Yli 10v vanhan kulkimen kanssa tosin ei enää tuollaisia tahdo saada eli pitäisi olla sitten 07 tai uudempi. Vertailin vain kun rintajoupilla oli 0.99 korkotarjous uuteen hobbyyn niin vastaava 2v käytetty hobby olisi tullut pankkilainalla kalliimmaksi.
-
Meillä oli viime talvena / keväällä samanlainen ostotilanne. Päädyttiin vuoden 2006 Hymeriin Fiatin alustalla. Perällä kerrossängyt, alkovissa parisänky ja pöytäryhmästä saa varavuoteen. Mätsää teidänkin tarpeisiin. Vyöt kuudelle. Malli on Camp 524, jos googlata haluaa. Hymerissä on tuollainen vähän muista eroava eristys joka noiden kosteusjuttujen kannalta on parempi. Fiksummat täällä osaa kertoa enemmän.
Mitä tulee tuon ikäisiin autoihin, niin kyllähän niissä fiksattavaa riittää. Enemmän tai vähemmän, isompaa tai pienempää. Meidän autossa on korjattu yhden ikkunan sarana, vaihdettu molempien kattoluukkujen hyttysverhot ehjiin ja vaihdettu keittiön ja WC:n hanat. Lisäksi kävi heti alkuun merkkihuollossa jossa hoidettiin (ilmaiseksi) pari avoinna ollutta kampanjahuoltoa. Jättipä kesän pitkällä reissulla auto meidät kerran tienposkeenkin kun moottori alkoi nykiä ja sytytti moottorivalon. Suuttimissa oli jotain kytköshäiriöitä, jotka paikallisella korjaamolla saatiin poistettua, mutta pitää vielä viedä jonnekin asiaatuntevammalle taholle katsottavaksi jotta tulisi varmasti itse vika korjattua. Eli tarkkana kannattaa olla ja kaikki mahdollinen kokeilla ja tarkistaa, siis myös se että hanat toimivat. Myös kuuma vesi. Jos ei ole tankissa vettä, niin täyttämään säiliötä.
Varusteista sen verran, että olen itse nyt laittanut automaattisen kaasupullonvaihtaja n sekä kaasun ulosoton, mukavuusjuttuja molemmat. Ilmankin pärjää. Markiisia ei autossamme ollut, enkä sitä ajatellut kaipaavani, mutta tämä kesä kun on ollut yhtä sadetta, niin kyllähän se markiisikin nyt hankintalistalla on. Laajenee asuintila sateisemmallakin säällä. Lastenkin kanssa kun tuo sisätila on pitemmän päälle vähän ahdas...
-
Käy reissu vuokrapelillä ensin. Siinä tulee tuntuma mitä tarvitsee ja mitä ei. Toisen tarpeita on hankala arvailla.
-
Käsittääkseni moni hieman ampuu harhaa ensimisen auton ostossa. Joten yksi vaihtoehto voisi olla ensin ostaa halvempi ja testata mikä itsellä toimii ja mikä ei. Esim kesäksi halpaa ja vanhempaa jonka vaihto uudempaan sitten tarkemmin asiaa pohtineena. Myös vuokraus on hyvä tapa selvittää omia tarpeita, mutta hieman pintapuolinen. Jostakin kai saa sovittua vuokrauksesta ja jos mätsää niin vuokrahinta tai osa siitä lasketaan kauppahintaan. Willoin on mahdollista vielä perääntyä halutessaan ja myyjäkin saa jotain jos näin käy.
Yksi oma vinkki on että jokaiselle valmis peti eli ei sellaista vaihtoehtoa jossa on kaksi valmista petipaikkaa ja loput tehtävä pöydästä. Tähän oivallukseen olen itse ainakin ollut äärimmäisen tyytyväinen. Ajatuksena oli meillä myös nuo varapaikat, mutta ei ole ollut käyttöä toistaiseksi ja petaamatta on jäänyt.
Se mitä itse en ottanut huomioon ostaessani oli että ulkotavaroille olisi hyvä olla tila jonne pääsee käsiksi suoraan ulkoa. Ja että rekisteriotteen omapaino ei pitänytkään yhtä todellisuuden kanssa. Jos haluat sen tietää niin auto puntarille.
Seuraavaa autoa suunnitellessa lisäyksenä vanhaan vaatimuslistaan on siis takatalli riittävällä koolla ehkä polkupyörille ja tarpeeksi kantavuutta. Vaatimuslistalta poistunee b-korttivaatimus ja lisään budjettiin c1-kortin hankintakustannukse t. Täm juurikin tuon painon takia.
-
Talvella takaveto.
-
Kiitoksia vastauksista, en tiedä miksi mieltynyt ajatukseen puoli-integroidusta, onko se pelkästään ulkonäkö,
onko polttoainekustannuk sissa eroa, kun on tuota päiväajoakin töihin niinä päivinä kun yöpyisin,
muuten käytössä on tällä hetkellä 2 henkilöautoa, joista toisesta luovuttaisiin.
Ko. Hymer vaikutti muuten mukavalta, mutta molemmat aikuiset vierastamme vähän yläpetiä ja
toivomuksena ollut kiinteä parivuode. Tuosta Hymerin eristyksestsä olisi mukava kuulla lisää.
Tietysti puoli-integroidussa pitää tehdä kompromissia tilojen suhteen, petaus jumppaa, mutta
onko se työlästä.
Ensiviikonloppuna olisi tarkoitus lähteä kiertelemään liikkeitä, lähimmät liikkeet on reilun 100 km päässä,
pitää tehdä kysymyslistaa ja katsoa paikanpäällä pohjaratkaisua.
Itsekin mietin kun pohjoisessa asutaan, pärjääkö etuvetoisella näistä malleista joita nyt olemme katsoneet
kaikki olleet etuvetoja, yhdessä luki että kettingit mukaan :D
-
Ko. Hymer vaikutti muuten mukavalta, mutta molemmat aikuiset vierastamme vähän yläpetiä ja
toivomuksena ollut kiinteä parivuode. Tuosta Hymerin eristyksestsä olisi mukava kuulla lisää.
Tietysti puoli-integroidussa pitää tehdä kompromissia tilojen suhteen, petaus jumppaa, mutta
onko se työlästä.
Eipä kai tuo petaaminen varsinaisesti työlästä ole, mutta joka ilta ja aamu kun sen jumpan käyt läpi, niin todennäköisesti kiroat tekemääsi ratkaisua ;)
Toinen juttu tuossa petijumpassa on se, että jos lapset menevät aiemmin nukkumaan, niin pidättekö petausjumppaähkinät vasta sitten kun tenavat nukkuvat ja mahdollisesti siitä häiriintyvät, vai teettekö sen aiemmin, jolloin istumapaikat katoavat sisältä?
Jos (ja kun..) haluat kaikille valmiit pedit, niin vähintään edestä alaslaskettava vuode on syytä löytyä. Puoli-integroiduista ei noita kovin usein löydy, integroiduista useimmiten. Alkoviversioissa sitten tietenkin aina. Ja mitä alkoviin tulee, niin kyllä sinne mahtuu. Kiipeäminen ei ole niin vaivalloista kuin voisi kuvitella ja onhan noita alkovejakin eri kokoisia. Toki myös meitä alkovin käyttäjiä ;D Itse olen ajatellut, että optimi voisi olla integroitu, jossa kerrossängyt ja edessä alaslaskettava parivuode. Tilaa olisi enemmän kuin alkovissa. Noita vain ei turhan montaa ole vastaan tullut. Meidän ostotutkimuksen aikaan tasan yksi ja sekin oli muistaakseni 35ke mikä ylitti meidän budjetin.
Mitä budjettiin tulee, niin muista laskea mukaan kaikki roippeet: Kiilat, tuolit, pöydät, matkagrilli, kaasupullo (mukana tulee yleensä vain yksi), astiat, matkakahvinkeittovä lineet jne. ja mahdolliset varusteet jotka puuttuvat ja joita alat mahdollisesti kaipaamaan. Eli jos sulla on pankkilaina 25ke, älä osta 25ke autoa, ellei tilillä ole ylimääräistä noin muuten.
-
Näinhän se on, pitää käydä läpi paikanpäällä pohjaratkaisuja ja testata petin tekoa.
Varusteluista tosiaa saadaan iso hinta jos jälkikäteen aletaan hankkimaan, markiisi ja
pyöräteline olisi hyvät, peruutustutka, jonkinlainen talvivarustelu,
peitteet, 2 hyvät renkaat jne, näiden edellämainittujen lisäksi
Vaikuttaako ostoajankohta hintaan, itse ajattelin syksyllä voisi olla halvimmillaan.
-
Vaikuttaako ostoajankohta hintaan, itse ajattelin syksyllä voisi olla halvimmillaan.
En osaa vastata, kun en ole asiaa tutkinut, mutta loogisesti ajatellen juuri näin.
Varustelusta vielä sen verran, että tosiaan kannattaa ajatella, että joudut varustelemaan toisen asunnon. Jos kesällä tulee useampia reissuja, ei joka kerta huvita kantaa vuodevaatteita sisältä autoon, vaan mieluummin autossa omat. Sama koskee leipäveistä, haarukoita, lusikoita, leikkuulautaa, käsisaippuaa, tiskiainetta jne kaikkea mahdollista. Osa löytyy jo ylimääräisenä kotoa, mutta osan joutuu hankkimaan.
Varsinaisista autovarusteista sen verran, että älä hommaa mitään asennettavaa (siis sellaista jota et voi siirtää seuraavaan autoon / vaunuun) ennen kuin olet käynyt muutaman yön reissaamassa. Peruutuskameraa lukuun ottamatta ehkä.
-
Kehottaisin vakavasti miettimään alkoviautoa. Toimii perhekäytössä paremmin, etenkin jos on kerrossänkymalli. Valmiit kunnon sängyt on tärkeä juttu ja eteenpäin pitää kattoa, taapero on kohta iso. Alkovikyömyn kanssa pärjää kyllä.
Ja tietenkin integroitu on hyvä kanssa, mutta roikkupedin laatu vaihtelee, ihankuin alkovipedinkin.
Aina parempi, jos PU eristys. Kosteusvauriohuolet pienemmät.
-
Oma näppituntuma on että yksityiset myyvät halvemmalla kun eivät joudu miettimään talvisäilytystä ja vadtaamaan sen kustannuksista. Firmoilla saattaa olla ainakin mainosten mukaan alennuksia ihan samalla lailla keväälläkin. Liikkeistä ainakaan tuo ero ei kuitenkaan ole valtava ja suurin osa sulanee jo siihen jos haluat talveksi johonkin säilytykseen. Tosin ei ne autot myymälöissäkään yleensä sisällä ole talvea. Ainakaan yäällä ruuhkasuomessa.
Komppaan ehdottomasti Alania tuon kanssa että jokaiselle petipaikka valmiina. Teidän tilanteessa katselisin mieluiten tästä syystä pääsääntöisesti alkoveja ja integroituja. Lisäksi jos teillä on aikomus oikeasti aktiivisesti yöpyä talvellakin se kannattaa ottaa huomioon. Talvikäytössä eroja ilmeisesti on enemmänkin. Niistä minulla ei ole enempää käytännön kokemusta koska auto on meillä oikeastaan pelkästään kesäkäytössä. En tiedä onko erot uudemmissa autoissa yhtä isoja mutta varmaankin paremmin talveen soveltuvat autot tuovat etua lämmityskustannuksi ssakin muun mukavuuden lisäksi.
-
Itsekin mietin kun pohjoisessa asutaan, pärjääkö etuvetoisella näistä malleista joita nyt olemme katsoneet
kaikki olleet etuvetoja, yhdessä luki että kettingit mukaan :D
[/quote]
Itse en näe ketjuja ratkaisuna ongelmaan. Jos minäkin joutuisin joka aamu töihin lähtiessä laittamaan ketjut, että pääsen pihasta tielle ja linja-autopysäkillä pois.
Uudempiin/kalliimpiin takavetoisiin on saatavissa myös sähkölukkoja perään, joka tekee kulkineesta melkein maasturin. Ei kylläkään minulla, eikä katselemassasi hintaluokassa.
-
Hyviä kommentteja tullutkin jo, tuntuisi minustakin että se alkoviauto voi käytännössä olla paras vaihtoehto. Mitä tarkoittaa että pienin voi olla vanhempien välissä, ajaessa vai nukkuessa? Aika harvassa autossa on 3 istumapaikkaa rinnan. No meillä on kyllä, pitkittäissuuntaine n sohva, jossa ei ole turvavöitä.
En ole perehtynyt tuon ikäisiin, mutta ainakin meidän 2000 Solifer on käytännössä sama auto kuin vastaava Hymer, paljon mm. Hymerin tarroja siellä täällä ja PU-eriste myöskin. Se ei ime vettä, mutta kyllä vuotoja voi silti olla, mutta tulevat nopeammin esille kun vesi tulee sisään eikä jää seinän sisälle.
Etuvetoisella talviautoilu on kyllä vähän tuskallista. Etenkin jos on paljon peräylitystä ja/tai leveämpi raideleveys takana. Mutta kyllä kai silläkin pääsee, riippuu vähän miten mäkiset maastot on siellä missä liikkuu.
-
Etuvetoisella talviautoilu on kyllä vähän tuskallista. Etenkin jos on paljon peräylitystä ja/tai leveämpi raideleveys takana. Mutta kyllä kai silläkin pääsee, riippuu vähän miten mäkiset maastot on siellä missä liikkuu.
Sanotaan, että ei ole yhtä vaivatonta kuin takavetoisella mutta paljon helpompaa kuin vaunun veto etuvetoisella. ;D
Jos liikkuu vain yleisellä tieverkolla, ei isompia vaikeuksia pitäisi olla, jos peräylitys on edes kohtuullinen.
Jos lähden alas oikean talven aikaan kärry perässä, laitan pihassa ketjut.
Ei tarvitse arpoa Muotkatakassa, missä kunnossa tie on ja kuka tulee mitenkin vastaan....
Peeralla otan sitten pois ja loppumatka kyllä sujuu.
-
Vuokraa ensin alkovi ja sitten joku muu ratkaisu. Meillä koko perhe oppi vihaamaan alkovia eikä sellaista meille enää tule. Syitä on monta ja ne on moneen kertaan tänne foorumille kirjoitettu. Kannattaa katsoa läpi myös muut tästä samasta aiheesta kirjoitetut ketjut, niitä löytyy paljon...
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Vuokraa ensin alkovi ja sitten joku muu ratkaisu. Meillä koko perhe oppi vihaamaan alkovia eikä sellaista meille enää tule. Syitä on monta ja ne on moneen kertaan tänne foorumille kirjoitettu. Kannattaa katsoa läpi myös muut tästä samasta aiheesta kirjoitetut ketjut, niitä löytyy paljon...
Ja kun on lukenut, kannattaa miettiä, ajatteleeko itse samoin.
Olen alkovissa asunut, enkä siinä nyt mitään ihmeellistä huomannut.
Kuten on jo esitettykin, alkovilla saa pienempään mittaan enemmän petipaikkoja.
-
Joo, kyllä pitää ensin testata, vaimo matkustaisi pienemmän kans takana ja 12 v. Varmaan kuskin vieressä, pinempi nukkuisi parisängyssä vieressä.
Takavetoisoisia vähemmän, mutta voisi olla järkevin vaihtoehto, Fordilla ainakin ja ilmeisesti ei hihnanvaihtoa, pohjoisessa vähän tarjontaa, mutta voihan sitä reissun tehdä etelämpääkin, tässä yksi myytävänä, tosin pituus ja omamassa aika suuri, ei jää paljoa lastausvaraa:
https://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty-688-ti/1473031
Onko Lmc ihan ok merkki ja Ford
-
Fasessa mainitsivat, että Hämeessä poliisit ovat punninneet matkailuautoja(kin?). Kiinnitäppä huomiota myös tuohon omapainoon, joka on 3148kg. Ja se tarkoittaa sitä, että sattaa olla ei edes kuljettajaa eikä polttoainetta mukana. Siihen alat lastata p-ainetta, vettä, 2 kaasupulloa, matkustajat, ehkä pari polkupyörää, vaatteet, ruoat, juomat ym. Missähän painossa silloin ollaan?
-
Hymerin seinärakenne on Polyuretaani-alumiini-vaneri. Nk. PUAL.Uretaani käyttäytyy veden suhteen eri lailla kuin styrox. Mutta ei se silti poista tiiviyden valvomista. Mitä tulee sitten alkoviautoihin yleisesti, alkoveissakin on eroja. Ero voivat olla mitoissa sekä materiaaleissa. Rakenteellisesti ajatellen autoja on ns. kolmen vuodenajan autoja ja myös neljän vuodenajan autoja. Ne autot jotka ovat rakennettu talvikäyttöäkin ajaltellen, on eroja mm. lämmityslaitteissa, lattia- ja seinärakenteissa jne.
Omakohtaista kokemusta on kuuden vuoden ajalta alkovimallin Hymeristä. Meillä on malli 524 Camp GT. Alkovi on monocogue tyyppinen hieman korkea. Meidän autossa alkoviin mahtuu nukkumaan kolme lasta poikittais-suuntaisesti ja kaksi aikuista. Autossa on ns. kokodinetti, eli täysruokailuryhmä neljälle.Siitä saa myös aikuismittaisen parivuoteen lisäpalan avulla. Tämä ryhmä on varustettu turvavöin ja auto on rekisteröity kuudelle henkilölle. Takana on poikittaiset kerrosvuoteet alumiinirungoin. Sekä iso takatalli. WC on tilava ja siinä on samassa suihku integroituna. Lämmitys on Truma C3402. Meillä auto on ymp. vuotisessa käytössä. Eli ajetaan kaikkina vuodenaikoina.
Käytännöistä voisi sanoa, että alkoviautossa on lapsille hyvät tilat olla. Lisäksi he itse kokevat hieman seikkailuhenkiseksi ko. auton. Voisin sanoa, että kokointegroitu vastaisi hyvin lähelle alkoviauton ominaisuuksia. Erona on ehkä vain se, että vuode on alaslaskettava. Ja eristettyä tilaa ohjaamon verran enemmän.
Meillä auto on etuvetoinen ja talviajo sujuu siinä missä henkilöautollakin, kun alla on kunnon renkaat ja ajaa ennakoivasti jyrkkiin nousuihin. Takavetoisessa kuitenkin massaa on enemmän taka-akselilla, joten eteneminen voi olla varmempaa talvella. Lumiketjut on varalle hyvä ostos jos ajaa syrjäteillä talviaikaan.
Moottorista sen verran vois sanoa, että talvikäyttöinen diesel tarvitsee joko webasto-tyyppisen lämmittimen tai vähintään lohkolämmittimen. Olen ajanut kyllä viis vuotta ilman näitä. Mutta suosittelen kyllä katsomaan ostovaiheessa, että siellä se lämmitin on ja se toimii. Alden nestelämmittimissä on moottorinlämmitysma hdollisuus. Ja näitä on esim. LMC merkin alla olevissa automalleissa. Nestelämmitys kestää hieman pidempään lämmetä mutta lämpö enemmän keskuslämmiteisen oloista, kuin puhallustyyppinen Truman lämmitys. Vaikka sekin on jaettu suuttimilla ympäri auton.
Mitä tulee ensimmäiseen autoon, niin mielestäni auto kannattaa, kun sen on kerran ostamassa, suunnitella vähintään kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Jotenkin vierastan "ensimmäinen auto" käsitettä, kun meilläkin se "ensimmäinen matkailuauto" on vielä kuuden vuoden jälkeen tuossa ja reissuja tehdään. Pidän kalliina harjoitteluna ostaa liki 30T euron autoa. Eli unohtaisin ensiauto ajattelun, ja lähtisin täyspainoisesti siltä pohjalta, että heti hankitaan hyvä ja toimiva ajoneuvo tietyllä budjetilla. Paperille vain kaikki se mitä haetaan ja jättää siihen kompromissille pieni vara.
Painoista:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_massa
Koko kämppää ei kannata pakata siihen autoon.
Meitä ei ole punnittu koskaan tien päällä. Joskus yhden viranomaisen kanssa asiasta keskustelin, ja hän totesi, että rekisteriotteen painot pysyy hyvin toleransseissa, kun arvioi sen henkilöluvun ja heidän painonsa suhdetta matkatavaroihin ja vrt. otteen painoihin. Perusvarusteilla painon ei pitäisi kuitenkaan ylittyä. Voihan sitä kaatiksen vaa-alla käydä testaamassa ennen reissua ja ottaa punnituskuitin..
-
Joo, kyllä pitää ensin testata, vaimo matkustaisi pienemmän kans takana ja 12 v. Varmaan kuskin vieressä, pinempi nukkuisi parisängyssä vieressä.
Minkä ikäinen teidän nuorempi on? Noi parisängyt on aika usein 140cm leveitä, ainakin edessä, eli ei niissä kovin mukavasti nukuta lapsen kanssa...
tässä yksi myytävänä, tosin pituus ja omamassa aika suuri, ei jää paljoa lastausvaraa:
https://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty-688-ti/1473031
Tässä on vain tuo parisänky perällä valmiina. Eli 12-vuotiastanne varten pitäisi joka yö kasata vuode ruokailuryhmästä. Kehoitan todella vakavasti harkitsemaan, oletteko valmiita moiseen jumppaan. Siis joka ikinen yö. Itse en missään nimessä siihen lähtisi. Entäs sitten kun nuorempanne on vähän vanhempi? Minkä ikäisenä vieressä nukkuminen ei enää ole vaihtoehto? Kannattaako autoa silloin vielä vaihtaa pelkästään sen takia, vai olisiko parempi suunnitella tarpeeksi pitkällä tähtäimellä?
-
Jotenkin vierastan "ensimmäinen auto" käsitettä, kun meilläkin se "ensimmäinen matkailuauto" on vielä kuuden vuoden jälkeen tuossa ja reissuja tehdään.
Meillä ensimmäinen auto ollut nyt yli 13 v. Pari reissua ennen sitä tehtiin vuokra-autolla.
-
Painoista:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_massa
Koko kämppää ei kannata pakata siihen autoon.
Meitä ei ole punnittu koskaan tien päällä. Joskus yhden viranomaisen kanssa asiasta keskustelin, ja hän totesi, että rekisteriotteen painot pysyy hyvin toleransseissa, kun arvioi sen henkilöluvun ja heidän painonsa suhdetta matkatavaroihin ja vrt. otteen painoihin. Perusvarusteilla painon ei pitäisi kuitenkaan ylittyä. Voihan sitä kaatiksen vaa-alla käydä testaamassa ennen reissua ja ottaa punnituskuitin..
Tuo wikipedian tieto on teoriaa. Sattuneesta syystä olen punnittanut aika monta autoa. Totuus on, että noita mainittuja asioita EI ole autotehtaiden antamissa painoissa. Ei tietenkään ole myöskään jälkiasennettuja markiisia, polkupyörätelinettä, vetokoukkua, mahdollista ilmastointilaitetta, televisiota, mikroa, uunia ym. Eikä seiniin kertynyttä kosteutta.
Eipä ole minunkaan autoja punnittu ja niitä on ollut 23 vuotta. Mutta se ei tarkoita, etteikö huomenna voi joutua vaa´alle. Mikäli Saksassa joutuu vaa´alle, niin siellä sitten poistetaan ylimääräinen paino sakon lisäksi.
On tietenkin jokaisen asia, miten suhtautuu painoihin. Varsinkin aloitteleville, jotka eivät ole seuranneet eri palstoja, joissa näistä asioista on puhuttu, on hyvä mainita myös painoasiasta, että ei tarvitse sanoa "en tiennyt" ja osaa suhtautua asiaan tarpeellisen vakavasti.
-
Käytin Rimorin kaatiksen vaakalla ennen reissua. Otteen mukaan omapaino 2990kg, kokonaismassa 3500kg. Dieseliä 80 litraa, vettä säiliössä 20-30 litraa, petivehkeet ym. mukana eli ruoat ym. puuttuivat. 3280kg ilman kuskia, kuskin kanssa 3360kg. Tähän lisäksi Vaimoke ja Prinsessa sekä 46kg koiranpoika. Ei taideta lähteä Norjaan vaakalle ...
Edith. 10kg painoa pois vaakattuna, näppihäiriö.
-
Lähes kaikki ajavat <3500 kg autoilla ylipainoisena, mutta osa **lvetin ylipainoisena. :D
En ole ajanut Ruotsin kautta takaisin reissusta kuin kerran, Hymerin suoraan kaupasta Saksasta. Ehkä oli rajoissa kahden ukon ja tuliaisten kuormalla.
Suomessa matkailuautojen punnitseminen on hyvin harvinaista, ainakin toistaiseksi ollut.
-
Nyt kahden vuoden aikana kahdesti Ranskassa punnittu.
- 3500 kg kokoisilla olisin ollut molemilla kerroilla pulassa.
Keski-euroopan loma ajat on niitä riski aikoja.
-
Kiusaavat ihmisiä:
Ilmailupuolella ihan samaa ongelmaa. Nyt toivoa saada eu-tasolla vähän painoja lisää ultrakevyt koneisiin.. (kaikki lentävät ylipainoilla vaikka lenyokonevalmistaja t sallivat suuremmat painot, määräykset eivät)
Nuo rajat on lain määräämiä mutta ei se auto siitä muutu.
Mulla auton kyljessä lukee:
3400kg
5200kg
1- 1689kg
2 - 1690kg
3 -
Mitä meinaa tuo toinen 5200kg?
Auton kokonaispaino siis rekkarissa tuon 3400kg. Ja mitta vajaa 6m:Hymer Swing/Solifer Mobile 594
-
Kiusaavat ihmisiä:
Ilmailupuolella ihan samaa ongelmaa. Nyt toivoa saada eu-tasolla vähän painoja lisää ultrakevyt koneisiin.. (kaikki lentävät ylipainoilla)
Nuo rajat on lain määräämiä mutta ei se auto siitä muutu.
Mulla auton kyljessä lukee:
3400kg
5200kg
1- 1689kg
2 - 1690kg
3 -
Mitä meinaa tuo toinen 5200kg?
Auton kokonaispaino siis rekkarissa tuon 3400kg. Ja mitta vajaa 6m:Hymer Swing/Solifer Mobile 594
Yhdistelmän kokonaispaino eli veturi + mahdollinen perävaunu
-
Yhdistelmä paino eli kokonaispaino kärri perässä^
-
Yhdistelmä paino eli kokonaispaino kärri perässä^
Mieluummin ajaisin tän kanssa tuo 5200kg rungon päällä kuin vetäisin jotain 1800kg kärriä perässä. Olisi varmaan turvallisempaakin. Onneksi ei ole koukkua.
.
-
Eipä ole minunkaan autoja punnittu ja niitä on ollut 23 vuotta. Mutta se ei tarkoita, etteikö huomenna voi joutua vaa´alle. Mikäli Saksassa joutuu vaa´alle, niin siellä sitten poistetaan ylimääräinen paino sakon lisäksi.
Onneksi, ainakin ennen, katsovat mitä akseleille saa laittaa, ei sitä Suomen 3,5t rajaa.
-
Onneksi, ainakin ennen, katsovat mitä akseleille saa laittaa, ei sitä Suomen 3,5t rajaa.
Silloin pitää muistaa ja huomioida, että ohjaamon henkilöitä lukuun ottamatta lähes kaikki tavarat painavat taka-akselia. Akseleiden välissä olevat vähemmän kuin oma painonsa mutta taka-akselin takapuolella olevat enemmän kuin oma painonsa.
-
Ja kun auton taka-akseliston rakennetta katsoo ei voi kuin ihmetellä että se toimii eikä katsurikaan ole ikinä ollenkaan kiinnostunut siitä. Itsestä se näyttää ihan pommilta. Olen vaan maalikko niin kai se toimii sitten... Ei hiekkatiellä tunnu siltä...
-
Minulla ote näyttää omapainoksi alle 3000 kiloa. Tankit tyhjänä yhdellä kaasupullolla ja 7 ja neljä vuotiailla apukuljettajilla kaatopaikan vaaka näytti 3350 kiloa. Vaimo ja 55 litraa diiseliä niin vapaasta kapasiteeyista meni noin kaksi kolmasosaa. Vähiin jää ruoka ja juoma. Yritin pakata mahdollisimman vähän ylimääräistä ja matkaanlähtöpaino oli 3600 kiloa. Ruotsissa pyrin minimoimaan rikokseni ajamalla koko ajan korkeintaan puolella tankilla. Tankkaustaukoja tuli siis parin sadan kilometrin välein.
-
Kiitoksia vastauksista, en tiedä miksi mieltynyt ajatukseen puoli-integroidusta, onko se pelkästään ulkonäkö,
onko polttoainekustannuk sissa eroa, kun on tuota päiväajoakin töihin niinä päivinä kun yöpyisin,
muuten käytössä on tällä hetkellä 2 henkilöautoa, joista toisesta luovuttaisiin.
Ko. Hymer vaikutti muuten mukavalta, mutta molemmat aikuiset vierastamme vähän yläpetiä ja
toivomuksena ollut kiinteä parivuode. Tuosta Hymerin eristyksestsä olisi mukava kuulla lisää.
Tietysti puoli-integroidussa pitää tehdä kompromissia tilojen suhteen, petaus jumppaa, mutta
onko se työlästä.
Polttoainekustannuk sista en eri tyyppien suhteen paljon tiedä. Jotain eroa varmasti on, kun Alkovi on vähän korkeamp, mutta missä määrin. Integroidut sitten on hieman kalliimpia hankkia. Varsinkin uusia puoli-integroituja olen nähnyt alaslaskettavilla sängyillä, mutta en tiedä mahtuuko niihin enempää kuin yksi ja usein blokkaavat pöytää joka tapauksessa. Jos mahdollista ja mitään ihan varmaa tapausta ei ole tiedossa, niin voisi kannattaa vuokrata ensin tämä kesä. Se mitä itse olen näistä lukenut on se, että useat ostavat ensin auton, jonka vaihtavat seuraavana kesänä, kun ei mennyt ihan nappiin ja oma käsitykseni on että tämä nukkumapaikkojen määrä on aika korkealla tässä listassa. Tokihan tuo riippuu siitä kuinka innokas on petaamisesta. Valmiit sängyt mahdollistavat lepohetket myös kesken päivän varsin hyvin. Toki varmasti harvinaisempaa tuo, että kaikki lepäisi yhtäaikaa, joten varmaan tuohon riittänee tuo yksikin parivuode.
Itsellä kun haaveilin aikoinaan lukiosta Helsingissä ja asuttiin lohjalla, niin isä lupasi, että mene vaan jos nyt ysiluokalla edes kuukauden jaksat joka aamu nousta tunniksi istumaan tuohon nojatuoliin ja sitten kotiin tultuasi istut ensimmäisenä tunnin samassa nojatuolissa. Eli tällainen kuivaharjoittelu voisi vähän tuoda tuohon tuntumaa. Kotona voisi tehdä kuivaharjoitteluna kun ensimmäiset haluaa nukkumaan sohvatyynyistä pedin keittiön lattian keskelle ja aamulla ensimmäisenä sitten purkaa se. Tätä kun tekee pari viikkoa niin tietää mitä tuo suurinpiirtein tarkoittaa matkalla. Toki disclamerina sen verran, etten ole itse tätä jumppaa tehnyt asuntoautossa montaakaan kertaa. Joskus nuorempana vuokratulla autolla.
Ulkonäköön tottuu, sen voin kertoa kokemuksesta.
=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=4672009@tb=tmp_find_agent]https://www.nettikaravaani.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=4672009&tb=tmp_find_agent&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=4672009@tb=tmp_find_agent (https://www.nettikaravaani.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=4672009&tb=tmp_find_agent&PN[0)
Moisella hakuagentilla löytyi mielestäni ihan kelpoautoja, mutta taitaa olla kaikki noita alkoveja.
-
Kannattaa vilkuilla myös Saksan tarjontaa. Tämän ketjun aloittajan mainitsemassa hintaluokassa löytyy esim. kuvan täysintegroitu Knaus, jossa mm. Alde-lämmitys, Webasto ja ilmajouset sekä aurinkokenno.
(https://karavaanari.org/kuvat/1502880136.jpg)
-
Nyt olisi kaikinpuolin hyvä auto kiikarissa, mutta Trumasta puuttuu sähköpatruuna. Ajattelimme pitää autoa parkissa roikan päässä kotipihalla, mutta lämmitys ei tietenkään toimi ilman kaasua.
Kysymys on, että tarvitseeko auto lainkaan lämmitystä parkissa keväällä/syksyllä (+3 - +10), vai riittääkö auton oma ilmanvaihto? Ovatko 220V irtopatterit ihan turhia? Pakkaskaudella auto olisi lämpimässä hallissa.
Toinen iso kysymys on, että kuinka paljon Truman combi vie kaasua vuorokaudessa, jos ulkona on enemmän pakkasta. Tarkoitus olisi ehkä käydä lapissa jouluna/hiihtolomalla (-10 - -35) ja perillä olisi sähköä autolle saatavana.
Pahoittelut, jos en osaa kaikkia alan termejä.
-
Lähellä nollakelejä ja kostealla ilmalla keväällä pidän ajastettuna auton sisätilalämmittimen autossa päällä muutaman kerran / vrk 15-30min kerralla päällä. Vaihtuu ilma silläkin.
Mikä Combi siinä on. Näitäkin on eritehoisia
-
35 vuotta ollut vaunuja/autoja ja joitakin vuosia venekin ilman lämmitystä ja kosteuden poistajaa. Mitään ei ole tullut, ilmanvaihdosta olen huolehtinut siten, että lumi ei tuki katolla olevia poistoaukkoja.
-
Kiitos teille. Hyvä tietää, että auto ei välttämättä mitään erityistä tarvitse säilytykseen. Terve maalaisjärki auttaa todennäköisesti tässäkin asiassa :)
Palaan vielä tuohon sähköpatruunaan. Onko se ns. pakkovaruste, eli onko tyhmää ostaa auto ilman sitä?
-
Itse löysin mielestäni muuten hyvän auton,mutta Truman sähkövastukset puuttuivat. Yritin sinnitellä niin, että ostin ensin yhden irtolämmittimen(Ecomat) ja kohta kaveriksi toisen. Ongelma on, että irtolämmittimet eivät lämmittäneet niitä strategisia ongelmapaikkoja kuten harmaavesisäiliötä. Samoin lämmintä vettä saadakseen piti kaasulla lämmittää. C6000 Trumassa on lisäksi vielä lämmintä vettä kaasulla tehdessä hajuaongelmia, joista on ainakin yksi ketju jossain.
Toisaalta voi tietty lämmittää Trumalla kaasulla kokonaan tai antaa kaasun säästämiseksi lisälämpöä pistelämmittimellä(irtolämmittimellä).
Kyllästyin puljaamiseen ja ostin ihan uuden Truman jossa oli ne sähkövastukset. Ne riittävät sinne -5 asteen paikkeille mainiosti. Pistelämmitin kaveriksi niin vielä pitempään. Kylmemmällä kelillä antaa sitten kaasua sekaan jos tarvis. Täydellistä.
Palstalla monesti ihmetellään, miksi kaasua ei pelkästään voi käyttää? Minusta makuasia, mutta minä käytän kulkinetta välillä myös työmatkailuun ja silloin on ilmaista sähköä saatavissa mielin määrin. Kotipihassa peruslämmöllä autoa pitäessä ei tarvitse miettiä, onkohan kaasu loppunut vai ei. Minulla kulkine on siis ympäri vuoden lähtövalmis nesteineen, joista kaikki eivät ole pakkasenkestäviä ;D
-
On aivan mahdotonta yksiselitteisesti sanoa, paljonko kaasua menee. Mutta jos saat muuten, esim irtosähköpattereill a selvitettyä, tehon tarpeen, niin voit laskea kaasun kulutuksen. 11kg:n pullossa on n. 140kWh energiaa. Jos pullon vaihto maksaa 20€, niin 1kWh maksaa vajaa 15centtiä. Paljonko maksat sähköstä?
-
On aivan mahdotonta yksiselitteisesti sanoa, paljonko kaasua menee. Mutta jos saat muuten, esim irtosähköpattereill a selvitettyä, tehon tarpeen, niin voit laskea kaasun kulutuksen. 11kg:n pullossa on n. 140kWh energiaa. Jos pullon vaihto maksaa 20€, niin 1kWh maksaa vajaa 15centtiä. Paljonko maksat sähköstä?
Tämä oli hyvä info, kiitos. Kiitos myös jäsen palokurki.
Jotta tulee hämmennettyä oikein kunnolla, niin vetäisen vielä tällaisen mietteen. Autoon tulee joka tapauksessa ilmastointi, mutta voisiko hankkia linkin Dometicin ja käyttää sen lämmitysominaisuutt a peruslämpöön johdon nokassa roikuttaessa.
https://www.netcaravan.fi/product/5802/ilmastointilaite-dometic-hb2500
-
Jotta tulee hämmennettyä oikein kunnolla, niin vetäisen vielä tällaisen mietteen. Autoon tulee joka tapauksessa ilmastointi, mutta voisiko hankkia linkin Dometicin ja käyttää sen lämmitysominaisuutt a peruslämpöön johdon nokassa roikuttaessa.
https://www.netcaravan.fi/product/5802/ilmastointilaite-dometic-hb2500
Voihan sitä. Näkyy tuossa olevan 1,1kW tehoa, joten sillä pääsee pitkälle.
Ja jos siinä Trumassa ei ole sähköä, katsele, josko siihen saisi.
Jos ei, niin ainahan voi kolvailla, vaan en kerro miten, ettei tule sanomista. 8)
-
Voihan sitä. Näkyy tuossa olevan 1,1kW tehoa, joten sillä pääsee pitkälle.
Ja jos siinä Trumassa ei ole sähköä, katsele, josko siihen saisi.
Jos ei, niin ainahan voi kolvailla, vaan en kerro miten, ettei tule sanomista. 8)
Hyviä vinkkejä, kiitos Thumb
-
Valitettavasti vain siihen vanhempaan, kaminamalliseen, Trumaan saa jälkiasenteisen sähkövastuksen. En muista tyyppiä.
-
Valitettavasti vain siihen vanhempaan, kaminamalliseen, Trumaan saa jälkiasenteisen sähkövastuksen. En muista tyyppiä.
Truman mallit ovat 3000/5000, 3002/5002 tai 3004/5004 eri vuosina (~10v per malli). Tämä ..04 on jotain 5v ollut markkinoilla. 3:lla alkava on ~3.4kW ja 5:lla ~5.5kW. Sähkövastuksen nimi on Ultraheat (tehoalueet 0.5-1.0-2.0 kW) kaikkiin malleihin saatavissa ja jälkiasennettavassa .
Ja tuota ..04 kaminamalliahan saa uutena nyt ja vuosien päästäkin, kuten muitakin truman malleja.
-
^Tämä on hyvää tietoa, jos pitää paikkansa. Vaikka sähkövastusta ei koskaan tulisi asennettua, tieto siitä että se on mahdollista, rauhoittaa mielen. Nyt on mukavampi hieroa kauppoja.
-
^Tämä on hyvää tietoa, jos pitää paikkansa. Vaikka sähkövastusta ei koskaan tulisi asennettua, tieto siitä että se on mahdollista, rauhoittaa mielen. Nyt on mukavampi hieroa kauppoja.
Tuollaiseen 3002 malliseen laitoin vastuksen jälkikäteen. Lämpö tulee nyt samaa kautta kuin kaasullakin, siinä mielessä parempi kuin pistelämmitin ja hiljaisempi.
-
Itse pidän sähköpatruunaa ihan ykkösasiana leirintäalueilla ja tuttujen pihoissa yöpyessä. Mikä on helpompaa, keskellä tätä voimakasta ilmastonlämpenemist ä, kun Suomessa kesämatkaillessa lämmityslaite hoitaa verkkovirtaan kytkettynä sisälämpötilan olevan mukava, näissä 15 - 20C:n hirmuhelteissä, ilman mitään tarvetta miettiä kaasun riittävyytä.
Kaasua tarvitaan sitten ajomatkanaikana ja toki keittohommiin.
Jotenkin myös mukavampaa mennä nukkumaan koko perheen kera, kun kaasu on yöksi katkaistu, vaikka toki tosiasiallinen riski on todella olematon.
-
Kaverilla on sähkövastuksettoman combipannun kaverina kattokompurassa 1.2kW lämmitystehoa. Ihan mukava lisä tuokin syys- ja kevät keleillä. Joka tapauksessa pois talvellakin kaasun kulutuksesta.