Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Aakku - 21.07.2017 kello on 10:08
-
Tuli mieleen, miten paljon tuo pitkä peräylitys aiheuttaa harmia....?
Oltiin lähdössä laivalta ulos. Kärkiauto oli hankalassa paikassa reunassa kolossa. Edessä oli seinämä, joka piti ekaksi kiertää vasemmalta.
Siinä kun ahtaaja huitoi, jotta tulehan sieltä, niin meinasi pahaa tehdä. Kääntö oli pakosta jyrkkä ja pahaa teki kun takakulman ja laivan seinämän väliin ei olisi mahtunut edes Turun sanomaa. Kukaan ei ollut takana vahtimassa.
Ihminen on usein aika jännittynyt, kun laivalta poistutaan ja vielä kun oli ekana ja huidotaan lähtökäskyjä. Ei kuitenkaan tapahtunut mitään ja hyvä niin. Aika iso auto. Carthago luki perässä.
-
Meillä aika tasan 2m taka-akselilta peräkoukkuun. Kyllä koukku muutaman kerran vuodessa saa maakosketuksen ja toki maavara olisi hiukan parempi ilman koukun runkoa. Kerran olen jäänyt jumiin, piti pikkutieltä peruuttaa alamäkeen soratielle ja koukku upposi. Auto piti tunkata ylös ja täyttää kiviä takapyörien alle.
Kaupunissa taskupysäköinnit voi välillä olla haastavia jos kadun laidassa on tolppia tai muita esteitä
-
Mulla on käsitys, että laivalla kun henkilökunta opastaa, niin ovat myös vastuussa kaluston säilymisestä. Viimeksi Tallink-Siljalla pyöri henkilökunta hyvin tiukkaan auton ympärillä ja opasti, että kaikki menee hyvin. Ja Åålannin lautalla polvistui auton viereen, että näki alle mahdolliset kosketukset.
Joskus kertoi eräs toimittaja, että kun vaimo alkoi opastaa laivassa vaunun vetäjää, niin sanoivat "pikku rouva menee vaan autoon, me hoidamme opastuksen" tjsp.
-
Peräylityksen takia ajan parkkialueen perälle ja valtaan 4 ruutua. 8)
-
Sen uskon. ::)
Minulle riittää kaksi, tai 1,2 ruutua. Mieluiten ajan paikkaan, jossa saan perän nurmikon puolelle tai muuten pois muiden tieltä.
-
Sen uskon. ::)
Minulle riittää kaksi, tai 1,2 ruutua. Mieluiten ajan paikkaan, jossa saan perän nurmikon puolelle tai muuten pois muiden tieltä.
Lähtö on mukavampaa kun ei tarvitse väistellä kyljessä kiinni olevia autoja. Toki myös parkkiin voi peruuttaa. Riippuu parkkipaikasta. Tärkeintä on varmistaa poispääsy. Ettei tarvitse odottaa prkkipaikan tyhjentymistä että pääsee pois.
-
Sen uskon. ::)
Minulle riittää kaksi, tai 1,2 ruutua. Mieluiten ajan paikkaan, jossa saan perän nurmikon puolelle tai muuten pois muiden tieltä.
Kyllä tuo peräylitys on huomioitava vaikka ajaa perän nurmikolle. Vaikka miten ajat auton parkkipaikan laitaan ja tyhjää on edessä ja molemmilla sivuilla niin eikö joku tuuppaa molemmin puolin viereen ja sitten vielä ajoväylän toiselle puolelle eteen. Siitä ei sitten aina taivu se oma pois.
Yleensä löytää 2 peräkkäistä paikkaa jostain parkkipaikan laidasta ja siitä yleensä mahtuu myös poistumaan.
-
Toki pitää huomioida muiden pysäköinti - koskaan en ole jumiin mihinkään jäänyt. Yleensä menen sinne, missä muita ei ole, enkä yritä parkkiksen ainoaan vapaaseen ruutuun. Reunapaikka on yleensä hyvä, kun toisella puolella ei ole ketään. Mulla sitä peräylitystä ei juuri ole, joten huoletkin pienemmät.
-
Mulla sitä peräylitystä ei juuri ole, joten huoletkin pienemmät.
Täh...? :o
Pitäsköhän nyt määritellä, mitä on 'peräylitys' ?
-
Olisiko se sitä mikä on taka akselin takana?
-
Mulla n. 2m kun polkupyörät laskee mukaan.
Kivasti mahtuu normaaliin parkkiruutuun jos vaan perän saa työnnettyä jonnekin nurtsin päälle.
Leveys kyllä tekee sen että pyrkiä siihen että ketään ei ole vieressä.
Autolle palatessa monesti on, kun halutaan auto auringonsuojaan isomman auton taakse, sitten sisäänpääsy autoon tai parkkiruudusta ulos saanti saattaa olla taiteilua (jos pitää kääntää äkkiä)
Keskieuroopassa oli muutamassa kaupungissa vaikea löytää soveltuvia pysäköintipaikkoja kun kaikki on niin pikkuautoille tehtyä ja reunakivillä yms. rajattua
-
2 autoa, 2m peräylitys. toisen akseliväli on 3.5m ja toinen 4m. kumman auton perä pyyhkäisee enemmän kun käännetään kaikki?
-
2 autoa, 2m peräylitys. toisen akseliväli on 3.5m ja toinen 4m. kumman auton perä pyyhkäisee enemmän kun käännetään kaikki?
Riippuu autosta. "Kun käännetään kaikki" Joissain autoissa etupyörät kääntyvät enemmän kuin toisissa...
-
Täh...? :o
Pitäsköhän nyt määritellä, mitä on 'peräylitys' ?
Taka-akselin keskeltä auton takimmaiseen kohtaan.
-
Riippuu autosta. "Kun käännetään kaikki" Joissain autoissa etupyörät kääntyvät enemmän kuin toisissa...
puhutaan nyt vaikka fiat alustaisista. kummassa autossa perä pyyhkäisee enemmän?
-
puhutaan nyt vaikka fiat alustaisista. kummassa autossa perä pyyhkäisee enemmän?
Jos etuset kääntyy saman verran, niin 3,5 metrisen takapää huitoo enemmän.
-
Jep, mutta pitemmällä akselivälillä pitää vekslailla enemmän kuin saman mittaisella autolla lyhyellä akselivälillä (pyörät kääntyy saman verran). Kääntösäde on aikalailla eri..
-
Jep, mutta pitemmällä akselivälillä pitää vekslailla enemmän kuin saman mittaisella autolla lyhyellä akselivälillä (pyörät kääntyy saman verran). Kääntösäde on aikalailla eri..
kyllä pidempi akseliväli on kankeampi kääntymään mutta lyhkäsessä perä pyyhkäisee enemmän, kun puhutaan yhtä pitkästä peräylityksestä. peräylitys ei suoraan kerro auton käyttäytymistä, pitää ottaa myös akseliväli huomioon. vaunu ja auto on asia taas erikseen, siinä on jo enemmän muuttujia.
-
Lyhkäsellä akselivälillä ei ole pakko kääntää täysiä. Sillä voi kääntää suhteellisesti saman verran kuin pitkällä akselivälillä olevalla autolla. (=sama lopputulos perän heittämisen suhteen)
Pitkän akselivälin edut tulevat ainoastaan matka-ajossa. Ajo on vakaampaa. Parkkipaikkasurffai luun valitsen miluummin lyhyen akselivälin.
Säädettävä akseliväli olisi optimi...
-
Tuli mieleen, miten paljon tuo pitkä peräylitys aiheuttaa harmia....?
Eipä tuo ole harmia aiheuttanut. Kun sen tiedostaa/sisäistää, niin ei ongelmaa, menee rutiinilla.
-
Eipä tuo ole harmia aiheuttanut. Kun sen tiedostaa/sisäistää, niin ei ongelmaa, menee rutiinilla.
Kutakuinkin näin, peileistähän nuo nurkat näkyy oli ylitys ja akseliväli mitä tahansa. Kun vaan muistaa välillä vilkaista.....
-
^
Aika vaarallisia sanoja....
"rutiinilla" ja "silloin tällöin"
-
^
Aika vaarallisia sanoja....
"rutiinilla" ja "silloin tällöin"
Auton takakulmat näkyy ainakin mun koslassa peileistä, ei sinne auton taakse tarvitse kenenkään mennä katselemaan varsinkaan silloin kun eteenpäin ajetaan. Ja jos / kun näkökykyni heikentyy siten etten erota laivan ja auton seinää toisistaan niin siirryn taatusti repsikan penkille.
-
Auton takakulmat näkyy ainakin mun koslassa peileistä, ei sinne auton taakse tarvitse kenenkään mennä katselemaan varsinkaan silloin kun eteenpäin ajetaan.
Aika fakiiri olet, kun auton peileistä pystyt arvioimaan etäisyyksiä.... :o
-
Arvioi sellaiset toleranssit, että vaaraa ei ole, niin mikä ettei.
-
Yksi ongelma mikä voi tulla pitkästä ylityksestä on kanssa autoilijat jos ei malta odottaa kääntyvän perässä muutamaa sekunttia vaan lähtee peräntakaa ohittaan kun perä tukkiikin tien sieltä.
-
Aika fakiiri olet, kun auton peileistä pystyt arvioimaan etäisyyksiä.... :o
Niin, ehkäpä ne peilit on juuri sen takia autoon laitettu....
-
Niin, ehkäpä ne peilit on juuri sen takia autoon laitettu....
Niinhän ne on...
Kyllä sen näkee, onko auto 10 vai 100 metrin päässä mutta ottaako perä kiinni seinään, kun kääntyy, sitä ei näe.
-
Niinhän ne on...
Kyllä sen näkee, onko auto 10 vai 100 metrin päässä mutta ottaako perä kiinni seinään, kun kääntyy, sitä ei näe.
Jos tosissasi kirjoitit niin suosittelen pikaista optikolla käyntiä, ehkäpä seuraava lasien vahvuus on luokkaa opaskoira.
-
Jos tosissasi kirjoitit niin suosittelen pikaista optikolla käyntiä, ehkäpä seuraava lasien vahvuus on luokkaa opaskoira.
Odotellaan että jukkapoika kolhii kalustoaan ;D Thumb
-
Jos etuset kääntyy saman verran, niin 3,5 metrisen takapää huitoo enemmän.
Tarkoititko nopeammin? Akseliväli ei vaikuta peräylityksen geometriaan jos siinä mitat ovat samat.
-
Tarkoititko nopeammin? Akseliväli ei vaikuta peräylityksen geometriaan jos siinä mitat ovat samat.
sinä se jaksat yllättää, miten perustelet väitteesi?
-
sinä se jaksat yllättää, miten perustelet väitteesi?
Tarkoititko nopeammin? Akseliväli ei vaikuta peräylityksen geometriaan jos siinä mitat ovat samat.
Tämä oli seppokolle. Hän varmaan ymmärsi. Peräylityksestä: Se kuinka paljon takaosa liikkuu sivusuunnassa, riippuu vain ylityksen pituudesta. Akselivälin pituus ei vaikuta. Voit demonstroida vaikka viivottimella.
Nopeus: Lyhyen akselivälin omaa auto kääntyy ketterämmin. Siis auton saa kääntymään nopeammin. Näin ollen peräylityskin liikkuu nopeammin. Arvioisin että lyhyen akselivälin omaavalla autolla saa herkemmin vahinkoja aikaan.
Kysy vielä jos ei seljennyt.
-
Odotellaan että jukkapoika kolhii kalustoaan ;D Thumb
Odottele rauhassa Thumb
-
Tämä oli seppokolle. Hän varmaan ymmärsi. Peräylityksestä: Se kuinka paljon takaosa liikkuu sivusuunnassa, riippuu vain ylityksen pituudesta. Akselivälin pituus ei vaikuta. Voit demonstroida vaikka viivottimella.
Nopeus: Lyhyen akselivälin omaa auto kääntyy ketterämmin. Siis auton saa kääntymään nopeammin. Näin ollen peräylityskin liikkuu nopeammin. Arvioisin että lyhyen akselivälin omaavalla autolla saa herkemmin vahinkoja aikaan.
Kysy vielä jos ei seljennyt.
Se kuinka paljon takaosa liikkuu sivusuunnassa ei suinkaan riipu VAIN ylityksen pituudesta. Eniten siihen vaikuttaa se minkä verran etupyöriä käännetään. ;D
-
Odottele rauhassa Thumb
Nyt toivotaan Jukkapojalle onnellisia kilometrejä ja käännöksiä. Ole varovainen, monesti tahtoo just tapahtua silloin kun noin on sanonut. :o
-
Nyt toivotaan Jukkapojalle onnellisia kilometrejä ja käännöksiä. Ole varovainen, monesti tahtoo just tapahtua silloin kun noin on sanonut. :o
Ole huoleti, kyllä mä lopetan suosiolla siinä kohtaa autoilun kun en enää pysty erottamaan peilistä oman auton takakulmaa ja tallin/laivan seinää -tai viereistä autoa.
-
Tämä oli seppokolle. Hän varmaan ymmärsi. Peräylityksestä: Se kuinka paljon takaosa liikkuu sivusuunnassa, riippuu vain ylityksen pituudesta. Akselivälin pituus ei vaikuta. Voit demonstroida vaikka viivottimella.
Nopeus: Lyhyen akselivälin omaa auto kääntyy ketterämmin. Siis auton saa kääntymään nopeammin. Näin ollen peräylityskin liikkuu nopeammin. Arvioisin että lyhyen akselivälin omaavalla autolla saa herkemmin vahinkoja aikaan.
Kysy vielä jos ei seljennyt.
otappa harppi kaveriks ja mieti sitten :D :laugh:
-
Tämä oli seppokolle. Hän varmaan ymmärsi.
Ei ymmärtänyt. Ymmärsi olla vänkäämättä jääräpään kanssa.
-
otappa harppi kaveriks ja mieti sitten :D :laugh:
Taisi jäädä geometrian tunnit väliin Thumbd
-
En tiiä miksi näistä keskusteluista tulee tämä mieleen:
https://m.youtube.com/watch?v=BZFW2njDWKc
Ehkä täällä on ajatusmaailmaltaan blondeja. Kai äijätkin voi olla blondeja ;D
-
En tiiä miksi näistä keskusteluista tulee tämä mieleen:
https://m.youtube.com/watch?v=BZFW2njDWKc
Ehkä täällä on ajatusmaailmaltaan blondeja. Kai äijätkin voi olla blondeja ;D
Thumb nää on hyvii :laugh:
-
En tiiä miksi näistä keskusteluista tulee tämä mieleen:
https://m.youtube.com/watch?v=BZFW2njDWKc
Ehkä täällä on ajatusmaailmaltaan blondeja. Kai äijätkin voi olla blondeja ;D
Olen samaa mieltä. Periaatevänkääjä ymmärtää tahallaan väärin. :-*
-
En tiiä miksi näistä keskusteluista tulee tämä mieleen:
https://m.youtube.com/watch?v=BZFW2njDWKc
Ehkä täällä on ajatusmaailmaltaan blondeja. Kai äijätkin voi olla blondeja ;D
Yhtäläisyys on kyllä 100% mutt ehkei blondit vänkää noin paljon ::)
-
Ja eiköhän tämä ollut tässä.