Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Kulkuri460 - 15.07.2017 kello on 19:24
-
Tietääkö kukaan mistä tuohon vaunuun saa vielä osia. Ilmeisesti jotakin jousituksessa rikki, koska vaunu on n.5cm kallellaan tienpuolelle. En ole tutustunut tuon vaunun sielunelämään vielä, mutta ilmeisesti tuo jousitus ei ole kovin monimutkainen.
-
Tietääkö kukaan mistä tuohon vaunuun saa vielä osia. Ilmeisesti jotakin jousituksessa rikki, koska vaunu on n.5cm kallellaan tienpuolelle. En ole tutustunut tuon vaunun sielunelämään vielä, mutta ilmeisesti tuo jousitus ei ole kovin monimutkainen.
Todennäköisesti vääntövarren kumit " kuoleentuneet" .
-
Meidän Kafin oikeanpuolen seinä oli aikoinaan läpimärkä, kalleellaan sekin kulki viimeiset matkansa. Jos vaunu on kuiva niin nuo Pamauksen veikkaamat kumit on minunkin veikkaukseni.
-
Ei ole märkä vaunu. Täytyy etsiä joku korjaamo ja viedä sinne. Yritin googlata osia tuohon, mutta en löytänyt mitään.
-
Etsi Teohydraulin sivuilta, selvitä ensin akseliston merkki.
-
Siitähän voi kääntää alemman puolen kynkkää kireemmälle !
Mikäli tällainen akseli, ehkä muissakin ?
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/ketju-128360988/
Erityis kiitos Timpalle kuva osottee "kaivamisesta", siitä oli suuri apu.
Sivulla 10 olevaa kuusiokolo pulttia (12), sitä ei ollu ollenkaa. (sen takija se purkeentuki). Akselija ei tarvinu ottaa irti eikä situa kuusee eikä hiluksilla vetää kynkkää irti, lähti nätisti vasaralla koputtelemalla ja putos varpaille rumpuineen päivinee.
Irrotin kynkän varulta, tarkistaakseni maholliset vauriot kun annoin kynkälle kyytijä 4kilon lekalla tienpäällä, jotta sain vaunun kotija. Vaurioita ei ollut.
Akseliputken sisällä on ns.vääntösauva jonka päässä on tiheät poorit johon kynkän varsi asennetaan ja kuusiokolo ruuvilla kiristetään paikalleen.
Jos joskus jouvutte purkaa akselin, merkatkaa kynkän asento ensin, ettei tarvi tehä niin kuin minä tein. Kynkkä paikollee, ratas paikollee ja tunkki alas ja äähh, ei tullu oikeesee asentoo. Tunkki ylös, ratas irti, kynkkä irti ja hampaan kääntö jne.
Alla oleva teksti on kuukle kääntäjän taijonnäyte. Ota siitäkin selevää mitä tuolla mahollisesti pitäisi sanua: Kit de rintaliivit? Aikansa ku käänteli tekstiä ja sovelsi ni siit tuli aikas hyvä. Kait varmaa jostaki olis voinu löytyvä parempiki käännös sovellus. Ny vankkuri on kunnos ja oottaa uusija seikkailuja..ku vaa joutas.
Tukivarren ryhmä myös jarru levy ja ulkoinen säätö ( ilman jarrujen osat ) Takahaarukka kokoonpano Sisältää jarru levy ja ulkoinen säätö ( ilman jarrujen osat ) Kit de rintaliivit oscillants longitudinaux avec Plateau de frein et réglage ulkoinen ( sans pièces de Frein ) Braccio pitkittäinen con freno e regolazione Protezione esterna del freno ( senza componenti del fren
-
Loppui harrastus lyhyeen. Korjaamon mukaan ei kannata enää korjata. Edelisestä samanlaisesta oli tullut työmaaparakki. Thumbd >:( >:(
-
Loppui harrastus lyhyeen. Korjaamon mukaan ei kannata enää korjata.
Mikä oli syynä korjaamon antamaan tuomioon ?
-
Ilmeisesti näissä LMC vaunuissa on sellainen akseli, että sitä ei pysty purkamaan. Epäili, että vääntösauva voisi olla poikki
-
Mutta saahan noita akseleita, käytettyjä tai uusiakin edullisesti.
-
Epäili, että vääntösauva voisi olla poikki
Tutkisin akselin kunnon tarkemmin ennen romutustuomiota. Epäily ei anna luotettavaa kuvaa korjaajasta.
-
Mutta saahan noita akseleita, käytettyjä tai uusiakin edullisesti.
Olisko vielä vinkkiä mistä tuohon saisi koko akselin ja asentajan. Tuusulassa huoltofirma sanoi sen maksavan tuhansia töineen.
-
http://www.vuokraavaunu.com/?sivu=purkuosat
https://www.kisaloky.com/
sekä
Keijo Salo Lapua p.064332733, 0400661242
Veijo Rajamäki Ylistaro 0400619408
Uusia löytyy www.teohydrauli.fi
-
Käviskö toi?
www.nettivaraosa.co m/matkailuautojen-varaosat-ja-tarvikkeet/2468598
-
Ilmeisesti näissä LMC vaunuissa on sellainen akseli, että sitä ei pysty purkamaan. Epäili, että vääntösauva voisi olla poikki
Hitsaamallako se sitten on kasattu? :o
Ei oikein tunnu uskottavalta....
Mutta tosiaan, purkuosia taatusti löytyy.
-
Ilmeisesti hitsattu kun nyt jo toinen huoltoliike kieltäytyi noin isosta hommasta. Kunhan tämä sade loppuu, niin täytyy ryömiä tuonne alle ja tutkia mikä akseli tuohon kävis.
Onko tietoa täytyykö uusi akseli käydä näyttämässä katsastuksessa.
-
Onko tietoa täytyykö uusi akseli käydä näyttämässä katsastuksessa.
Veteen piirretty viiva....
Monen katsastajan tulkinta on, jotta jos wanhaan runkoon kiinnittää jotain, pitää käyttää alkuperäisiä kiinnityspisteitä.
Jos välissä on jotain, siihen ei yleensä oteta kantaa.
Jostain päivämäärästä alkaen jarrujen ja vetokytkimen pitää olla 'paritettuja', eli hyväksyttyjä yhdessä käytettäviksi.
Wanhemmissa saa akseli vaihtua toisentyyppiseen.
-
Veteen piirretty viiva....
Wanhemmissa saa akseli vaihtua toisentyyppiseen.
Vaunu on vuodelta -86 ja sen ikäisille on aika löyhät säännöt. Uusi akseli kiinni ja katsastuksee, siellä vaihdosta ei kannata pahemmin puhua. Toki tuo muutos on tehtävä vahvaksi ja kestäväksi
-
Yritin googletella tämän tyyppikilven tiedoilla, mutta ei löydy mitään. Tuon merkkistä akselia ei ole nähtävästi olemassakaan :o
(http://i9.aijaa.com/t/00672/14429869.t.jpg) (http://aijaa.com/NrgJD6)
-
Ei sen samanmerkkinen tartte olla. Kunhan kantavuus on ok.
-
Yritin googletella tämän tyyppikilven tiedoilla, mutta ei löydy mitään. Tuon merkkistä akselia ei ole nähtävästi olemassakaan :o
(http://i9.aijaa.com/t/00672/14429869.t.jpg) (http://aijaa.com/NrgJD6)
Otappas kuva akselin kiinnityksestä runkoon, akseli pitäisi olla tuon ikäisessä pulteilla rungossa, sitten mittaat kiinnityslaippojen välin ja akselin leveyden jarrurumpujen ulkopinnoilta.
Melko pieni akseli, näköjään 1000kg kantavuus.
-
Päivitystä tähän ongelmaan.
Löysin korjaamon joka suostui edes vilkaisemaan vaunua. Vahva epäily oli, että akselissa on puslat kulunut ja pitäisi sorvata uudet. Tämäkään korjaamo ei sitä ryhtynyt korjaamaan. Ilmeisesti nämä vaunukorjaamot tekee vain jotain öljynvaihtoja autoihin ja putsailee primuksia. Jatkan etsintää. En vielä luovuta tämän vaunun suhteen
(http://i11.aijaa.com/m/00149/14440268.jpg) (http://aijaa.com/j1P8Kk)
-
Ei muuta kun akselin kiinnityspisteiden mitat ylös ja googlaamaan sopivan kokoista uutta akselia, jossa on vähintään vanhan akselin kantavuus. Uusien hinnat eivät ole montaa sataa ja taas kestää seuraavat 30 vuotta. Vaihtotyökään ei ole suuri, ei ainakaan suurempi kuin vanhan väsähtäneen parsinta.
-
Päivitystä ongelmaan. Puslat oli ok ja jousikaan ei ollut poikki. Jousessa oli asentajan mukaan väsymistä keittiön puolella. Nyt on jousi kännetty toisinpäin ja vaunu alkoi kulkemaan suorassa. Katsotaan nyt miten kauan kestää, mutta tuolleen pääsen katsastamaan sen
-
Jousessa oli asentajan mukaan väsymistä keittiön puolella. Nyt on jousi kännetty toisinpäin ja vaunu alkoi kulkemaan suorassa.
??
-
??
Olisiko lehtijousi...
-
Siis vääntöjousi akselin sisällä. :)
-
Siis vääntöjousi akselin sisällä. :)
Tätä kyllä epäilin, selitys toimenpiteestä vaan ei oikein osunut....
Yleensähän säätö tapahtuu niin, että kynkkä laitetaan toiseen asentoon, 'seuraavalle spoorille', tai sitä seuraavalle,
jolloin se osoittaa enempi 'maata kohti' ja maavara kasvaa.
-
LMC:ssä ei pysty muuttamaan kynkän asentoa, koska jousen pää on neliskanttinen. Jos olisikin ollut spoorit niin olisi helppo säätää.
-
LMC:ssä ei pysty muuttamaan kynkän asentoa, koska jousen pää on neliskanttinen. Jos olisikin ollut spoorit niin olisi helppo säätää.
Mitä sitten tehtiin?
Meneekö sama jousi puolelta toiselle, niin että entinen vasen puoli on nyt oikealla?
Jos molemmilla puolilla on oma jousensa, niin sitähän saa käännellä vapaasti, eikä mikään muutu.
-
Jousi on pitkä tanko joka menee akselin sisällä puolelta toiselle ja vääntyilee siellä. Nyt tangon väsyneempi keittiönpuoleinen pää on vessanpuolen kynkässä ja päinvastoin. En osaa selittää paremmin , mutta googleta vääntösauvajousi tai vääntötankojousi.
-
Jousi on pitkä tanko joka menee akselin sisällä puolelta toiselle ja vääntyilee siellä. Nyt tangon väsyneempi keittiönpuoleinen pää on vessanpuolen kynkässä ja päinvastoin. En osaa selittää paremmin , mutta googleta vääntösauvajousi tai vääntötankojousi.
Asia selvä...
Näin se pitääkin tehdä tässä tapauksessa.
Ja toivoa parasta! :D