Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: turboapc - 11.07.2017 kello on 13:18
-
Moi! pitkästä aikaa :D
Nyt ollaan jokusena vuotena vedetty vaunua ja ollaan tultu siihen tulokseen että laitamme asuntoauton
Perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja neljä lasta, kaksi lapsista matkustaa vielä turvaistuimissa
joten ensimmäinen kysymys kuuluukin että mistä vuosimallista alkaen (jos tämmöistä rajaa on ) on vyöpaikat kaikille?
Hakusessa joku 15 000 tonnin vehje.. löytyyköhän tuohon hintaluokkaan 6 hengen autoa?
helpottaisi hakua kun tietäisi suuntia..
huolllot ja remontit onnistuvat itseltä joten niistä ei tarvitse huolehtia.
Integroitu olisi kova sana mutta taitavat jäädä budjetin ulkopuolelle
Entäs verotus näissä vehkeissä. meneekö kuten normi diesel henkilöautossa?
Siinäpä pari kysymystä ensialkuun ...
Kiitoksia vastauksista
-
No vastaanpa heti tähän omalla autolla, eli vm.2004 Dethleffs 5881. On kuudelle rekisteröity, kerrossängyt, alkovi + pöydästä pari paikkaa yöpymiseen.
No ei ole muuten mikään tilaihme, että voi olla kuudelle hengelle liian pieni ja parempiakin pohjaratkaisuja varmaan löytyy.
Verotus painon mukaan, jos ei ole päästöjä valmistaja ilmoittanut.
-
No vastaanpa heti tähän omalla autolla, eli vm.2004 Dethleffs 5881.
Verotus painon mukaan, jos ei ole päästöjä valmistaja ilmoittanut.
CO2-arvon sai vasta vuoden 2008 autoihin.
-
15000 euron ja 6 hengen matkailuauton verot ovat vuodessa:
Perusvero: 632.180€
Käyttövoimavero: 114.975€
Yhteensä: 747.15€
-
elikkäs verot ovat samaa luokkaa kuin henkilöautolla..
Nyt pitäisi vain löytää mallivaihtoehdot missä tarpeeksi penkkejä/vöitä.. :D
-
entäs jos kokonaispaino menee yli 3500 kilon, miten verot sitten?
-
Ajoneuvoluokan katto taitaa olla 3500kg
-
Netin ihmeellinen maailma kertoo kaiken, kunhan viitsii etsiskellä ,,
https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_maksaminen/ajoneuvoverolaskuritentäs jos kokonaispaino menee yli 3500 kilon, miten verot sitten?
-
entäs jos kokonaispaino menee yli 3500 kilon, miten verot sitten?
Omassa on kokonaismassa 3850kg ja verot 760€ vuosi.
-
elikkäs verot ovat samaa luokkaa kuin henkilöautolla..
Nyt pitäisi vain löytää mallivaihtoehdot missä tarpeeksi penkkejä/vöitä.. :D
Osta mieluummin vanhemmalla tekniikalla oleva vähän ajettu kuin uudempi paljon ajettu.
Tässä yksi esimerkki:
https://www.nettikaravaani.com/frankia/rm720/1474196
-
Tuo Frankia on yllättävän hyvillä varusteilla ikäisekseen, vaikuttaa että "harrastaja" on autoa myymässä...harrasta ja siis positiivisessa mielessä.
-
Aika hankala yhtälö budjetin ja väkimäärän suhteen muttei kai mahdoton. Onnistuuko kosteusvaurio korjaukset? (Mitään ihmeellistä niissä ei ole jos yhtään pysyy puuntyöstö kalut käsissä ja ymmärtää kysyä neuvoa jos tarvitsee). Auto on tuolla budjetilla väkisinkin vanha, 90 luvulta varmaan joten myös melko todennäköistä että jonkinasteista kosteusvauriota löytyy jostain. Tosin kyllä liikenteessä näkee vanhaakin huippukuntoista kalustoa. Niitä ei vain niin kamalasti edes tule myyntiin. Juuri lauantaina näin solikan integroidun 6700 auton ja se oli kirjaimellisesti kuin uusi,harmi kun ei tullut napattua kuvaa. Olen myös ollut siinä uskossa että nämä 80/90 luvun solikat ja kafit on kaikki purkukuntoisia mutta kyllä niitäkin vielä alueilla näkyy huippukuntoisina, myyntiin nettiin asti päätyy kyllä yleensä vain ne purkukuntoiset kun hyville puskaradio löytää kyllä ostajan.
-
Muumuupapa kirjoitti asiaa.
Vanhemissa vähän ajetuissa hyviä ja tekniikka yksinkertaista. Korjaustaitoinen pitää kauan liikentessä ja voi tehdä helposti omia ratkaisuja.
-
LMC, paras hinta-laatusuhde ja yleensä riittävästi paikkoja. Itsellä on 670 D vm2003 ja on kuusipaikkainen
-
Jos on ostohousut jalassa niin laita huono takki päälle että hennot ryömiä tuon ikäisten autojen alle koputtelemaan pohjalevyä. Ja näkee sen ulkolaatikoiden pohjastakin kun raottaa lattiamattoa.
Moni on päältä komia ja esitellään kuivat nurkat päältä päin ja unohdetaan jotta pohjalevyn päällä se on koko hökötys.
Pintakosteusmittari saattaa näyttää hyvää lukemaa sisäpuolella ja vesi on ulkopellin ja eristeen välissä ja pelti irti kyljessä eristeestä .
On tosi huolellisesti tarkistettava tuon ikäiset autot että tietää mitä kaupassa saa mukana.
Yleensä aina jotakin mutta mitä .
-
Osta mieluummin vanhemmalla tekniikalla oleva vähän ajettu kuin uudempi paljon ajettu.
Tässä yksi esimerkki:
https://www.nettikaravaani.com/frankia/rm720/1474196
Tuossa linkissä on mielenkiintoinen kampe. en tiedä vain vielä että pitäisiköhän katsella uudempia, ne vain tarvii isomman tuokon rahaa..
ja varmaan kuitenkin samat murheet kuin esim tuossa vanhemmassa.
Yksi asia mikä vielä tuli mieleen on ilmastointi, onkohan liikaa vaadittu jo tuohon rahamäärään?
Toki se löytyisi myös tuosta, mitenköhän tuon ilmastoinnin kanssa, voiko sitä pitää ajon aikana päällä ja viilentääkö se myös hytin?
-
entäs noissa 2000 luvun alun fiat/peugeot ym vaihteisto ongelmat?
ei sillä etteikö itsellä onnistuisi korjaus mutta saakohan noihin varaosia tai ehjiä laatikoita
Vai onko koko homma menneen talven lumia?
-
Tuossa linkissä on mielenkiintoinen kampe. en tiedä vain vielä että pitäisiköhän katsella uudempia, ne vain tarvii isomman tuokon rahaa..
ja varmaan kuitenkin samat murheet kuin esim tuossa vanhemmassa.
Yksi asia mikä vielä tuli mieleen on ilmastointi, onkohan liikaa vaadittu jo tuohon rahamäärään?
Toki se löytyisi myös tuosta, mitenköhän tuon ilmastoinnin kanssa, voiko sitä pitää ajon aikana päällä ja viilentääkö se myös hytin?
Autossa on 2500 W siniaalto invertteri ja Truma Sapphire Compact ilmastointilaite. Lisäksi autoon on vaihdettu uusi 85A laturi alkuperäisen 65A laturin tilalle, jotta virta riittää ajaessa ilmastointilaitteel le ja jääkaapille.
Saattaapi tuo maininta olla tottakin van saattapa olla että on laturi lujilla ja on siinä ja siinä toimiiko laitteet pitempään kunnolla. No se laturi kyllä saapi tehä töitä ihan täysillä ilmastoinnin kanssa . Ja kaapelityöt on oltava kunnollisen paksut ja lyhyet . Muuten ilmastointi pelaa sen minkä hupiakku jaksaa sitä auttaa.
Pienempi Ilmastointilaite Truma Saphir compact 1800 W vei minulla akusta kokoajan tuota 80A virtaa jos se oli jäähdytyksellä vähääkään.
-
entäs noissa 2000 luvun alun fiat/peugeot ym vaihteisto ongelmat?
ei sillä etteikö itsellä onnistuisi korjaus mutta saakohan noihin varaosia tai ehjiä laatikoita
Vai onko koko homma menneen talven lumia?
Tähän olisi liian pitkä vastata, mutta löydät tätä foorumia selaamalla tietoa tuosta helposti. On ongelmia, vaan korjaamaan pystyy ja laatikoitakin on mahtaneet kaikki etsivät löytää.
-
Yksi asia mikä vielä tuli mieleen on ilmastointi, onkohan liikaa vaadittu jo tuohon rahamäärään?
Toki se löytyisi myös tuosta, mitenköhän tuon ilmastoinnin kanssa, voiko sitä pitää ajon aikana päällä ja viilentääkö se myös hytin?
Noin vanhassa lienee ohjaamossa ilmanvaihto ilman jäähdytystä. Asuinpuolella lienee jäähdytys jos myynti-ilmoitus pitää paikkansa. Järkevästi sitä ei saa ajon aikana toimimaan vaikka villejä ideoita esitetään. Vaatii verkkosähkön. Laturin teho ei riitä.
Tamgears toimittaa laatikkoon osia.
-
Noin vanhassa lienee ohjaamossa ilmanvaihto ilman jäähdytystä. Asuinpuolella lienee jäähdytys jos myynti-ilmoitus pitää paikkansa. Järkevästi sitä ei saa ajon aikana toimimaan vaikka villejä ideoita esitetään. Vaatii verkkosähkön. Laturin teho ei riitä.
Tamgears toimittaa laatikkoon osia.
Elä höpötä ::)
Kyllä saa toimimaan kun pystyy järjestämään kunnolla 80-100A jatkuvaa latausta sille akulle josta inwertteri ottaa virtansa.
Autossa pitänee olla yli 150A laturi että paikat kestää.
Jossain autossa näin maininnan että hupiakulle oli oma laturinsa ja sehän olisi hyvä ratkaisu.
-
Elä höpötä ::)
Kyllä saa toimimaan kun pystyy järjestämään kunnolla 80-100W jatkuvaa latausta sille akulle josta inwertteri ottaa virtansa.
Autossa pitänee olla yli 150W laturi että paikat kestää.
Jossain autossa näin maininnan että hupiakulle oli oma laturinsa ja sehän olisi hyvä ratkaisu.
Mitähän toveri mahtaa tarkoittaa noilla lukuarvoilla?
-
Elä höpötä ::)
Kyllä saa toimimaan kun pystyy järjestämään kunnolla 80-100W jatkuvaa latausta sille akulle josta inwertteri ottaa virtansa.
Autossa pitänee olla yli 150W laturi että paikat kestää.
Jossain autossa näin maininnan että hupiakulle oli oma laturinsa ja sehän olisi hyvä ratkaisu.
150W laturi antaa virtaa 10,7A (150W/14V). Kaikissa nykyautoissa on suurempi laturi. Jäähdytyslaite ottaa tehoa 1500-1700W. Kun tästä lasketaan tarvittava virta (1500W/14v), pitäisi laturin tuottaa 107A. Tämä on teoreettisesti laskettu, käytännössä mukaan tulee häviöitä. Hetkellisesti voi jäähdytystä akulla käyttää. 100Ah:n akku tyhjenee alle tunnissa.
-
Mitähän toveri mahtaa tarkoittaa noilla lukuarvoilla?
Sori :o
-
150W laturi antaa virtaa 10,7A (150W/14V). Kaikissa nykyautoissa on suurempi laturi. Jäähdytyslaite ottaa tehoa 1500-1700W. Kun tästä lasketaan tarvittava virta (1500W/14v), pitäisi laturin tuottaa 107A. Tämä on teoreettisesti laskettu, käytännössä mukaan tulee häviöitä. Hetkellisesti voi jäähdytystä akulla käyttää. 100Ah:n akku tyhjenee alle tunnissa.
Kaikki varmaan ymmärsivät, jotta siinä oli kirjoitusvirhe...
Pieni Dometic käyttää tehoa alle 1kW ja Voortissa on 150A laturi.
Sähvö kyllä riittää.
-
Oma integroitu Hymer b544 -98 on rekisteröity kuudelle hengelle, ja oli ostettaessa tuon hintaluokan auto, alusta ilmastoinnilla. Toki oli pikkuvikainen mikä näkyi hinnassa. Sitä en kyllä osaa vieläkään äkkiseltään sanoa mistä kaikille kuudelle tuolta pedit tarvittaessa taikois.
Verot 720€/ v.
Lähetetty minun SM-A500FU laitteesta Tapatalkilla
-
Oma integroitu Hymer b544 -98 on rekisteröity kuudelle hengelle, ja oli ostettaessa tuon hintaluokan auto, alusta ilmastoinnilla. Toki oli pikkuvikainen mikä näkyi hinnassa. Sitä en kyllä osaa vieläkään äkkiseltään sanoa mistä kaikille kuudelle tuolta pedit tarvittaessa taikois.
Rekisteröity henkilömäärä ja petipaikat eivät välttämättä ole samansuuruiset.
-
Olikohan vuodesta 2007 eteenpäin pakolliset nuo turvavyöt kaikille. Joten aika mahdoton yhtälö tuo 15000€/2007 ->
Mutta saahan noita vöitä laitella lisää itsekin jos tarvitsee.
-
Ei saa laittaa ellei ole tehtaan paikkoja vöille.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Ei saa laittaa ellei ole tehtaan paikkoja vöille.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Eikö lannevöitäkään?
-
Ei saa laittaa ellei ole tehtaan paikkoja vöille.
Taas tämä ikuisuuskysymys....
Jos on 'virallinen' istumapaikka, kukaan ei estä laittamasta vöitä siihen.
Oli tehtaan paikat tai ei.
-
Kunhan hankkii vöitten kiinnitykselle hyväksynnän, ikuisuusjuttu tämäkin.
-
Se lienee ollut maan tapa rekisteröidä näitä vehkeitä mahd monelle matkustajalle. Useimmissa ohjaamon ulkopuoliset paikat ei ole kovin mukavia, vaan enempi illan istuskeluun rakennettu.
Kannattaa koeistua kaikki paikat. Oma vehkeeni on pakun kuoreen rakennettu retkeilyauto ja oli mahtipontisesti rekisteröity kuudelle, käytännössä kahden ihmisen auto.
Jos nyt voisin kääntää ostoksissa pakkia, ostaisin kymppitonnin auton ja säästäisin sen vitosen siihen remonttiin.
-
Taas tämä ikuisuuskysymys....
Jos on 'virallinen' istumapaikka, kukaan ei estä laittamasta vöitä siihen.
Oli tehtaan paikat tai ei.
Aivan kuten K.E.V mainitsi, hyväksynnän niille tarvitset viranomaistaholta.
Sama pätee vyön tyypistä riippumatta.
Oma äkkilähtlautoni on tullut tehtaalta aikoinaan ilman vöitä. Kilpailuja varten siihen on asennettu kilpailusäädösten mukaisesti 6-pistevyöt.
Normaaliin liikennekatsastukse en ne on poistettava koska niiden kiinnityspisteitä ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön eikä vyöt ole hyväksytty tieliikennekäyttöön .
Syynä on se että joku Spede voisi asentaa vyöt vaikka matkailuauton styroksi eristeisiin ja joku toinen taas erehtyisi väärän turvallisuuden tunteen perusteella laittamaan lapsensa niihin vöihin. Kolarissa sitten alakiinnike irtoaa ja lapsi hirttäytyy vöihin vaikka kolari olisi muuten ollut melko vaaraton, vain lieviä vammoja aiheuttava...
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
Kiitoksia kaikille tähän mennessä panoksensa antaneille :D
Tässähän voi vielä viisastua näiden suhteen niin että uskaltaa oman ostaa (toki luettu kaikki mahd. läpi)
Paljonkos noissa on yleensä vetomassa jos koukku löytyy?
Tarkoitus olisi Catiskan tavoin joskus kärry ottaa perään ja kärryyn kelkka kyytiin..
Entäs nuo Fiatin 2,5 moottorit. Tuli sellainen muistikuva mieleen että ei kai vain ole VM Motorin tekemiä?
jos ovat niin koitan tuommoista kyllä vältellä.. :-X
Ei millään pahalla joten älkää suuttuko joka semmoisen omistaa
-
Paljonkos noissa on yleensä vetomassa jos koukku löytyy?
0 -3500kg
Alustan malli ei vielä kerro mitään, lopputulos ratkaisee, joten katso aina papereista.
-
Mikäli myynti-ilmoituksen tiedot pitävät paikkansa, tässä voisi olla sopiva:
https://www.tori.fi/etela-karjala/Asuntoauto_Fiat_AutoRoller_38313491.htm?ca=11&w=3
Jos auto on oikeasti rekisteröity kuudelle ja satasen rajoitukselle, pitää siinä olla myös vyöt kuudelle.
-
Yritin etsiä autoa jossa myös 6 henkilöä mahtuu samaan aikaan ruokapöydän ääreen ja jossa kerrossängyt, en löytänyt. Vaatisi sohvanpätkän pitkittäin ja näitä on harvoin myynnissä.
-
Yritin etsiä autoa jossa myös 6 henkilöä mahtuu samaan aikaan ruokapöydän ääreen ja jossa kerrossängyt, en löytänyt. Vaatisi sohvanpätkän pitkittäin ja näitä on harvoin myynnissä.
Ei mahda oikeasti 6 hengen asuntoautoa montaa olla. Siis siten että kaikille olis vyölliset istumapaikat ja autosta oikeasti löytyisi makuupaikat kuudelle. Alkovi auto parisängyllä ja kerrossängyllä onko sellaista? Tai sitten niin että olisi alkovi, parivuode ja pöytäryhmästä sitten ne pari makuupaikkaa. Sitten vain peukut pystyyn että kaikki herää aamulla yhtäaikaa ja vettä ei sataisi paljoa päivänmittaan.
-
Ei mahda oikeasti 6 hengen asuntoautoa montaa olla. Siis siten että kaikille olis vyölliset istumapaikat ja autosta oikeasti löytyisi makuupaikat kuudelle. Tai sitten niin että olisi alkovi, parivuode ja pöytäryhmästä sitten ne pari makuupaikkaa.
Allekirjoittaneella on juurikin tuollainen ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1500299243.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1500299252.jpg)
Takana olevan poikittaisen parisängyn saa muutettua myös pöytäryhmäksi, ainakin LMC:tä löytyy samanlaista mallia
Siinä
https://www.nettikaravaani.com/lmc/liberty-630r/1481011
-
hyviä linkkejä..
Entäs koukku? käykö näihin Fiatin alustalla oleviin Fiatin pakettiauton koukku? vai pitääkö olla joku speciaali koukku mikä maksaa tonnin?
-
Entäs koukku? käykö näihin Fiatin alustalla oleviin Fiatin pakettiauton koukku? vai pitääkö olla joku speciaali koukku mikä maksaa tonnin?
Kyllä se pitää on se spesiaali.... :(
Tiettyihin vuosiin asti saa tehdä itse, ne autot alkaa vaan olla aika wanhoja.
-
löytääköhän noita koukkuja käytettynä? tai mikä on hintataso uutena?
-
Köykkä Seinäjoella tekee koukkuja. Ei niitä kauniimpia, mutta takuulla kestäviä.
http://hitsauspiste-koykka-ky.rakentajalle.fi/
Ei kovinkaan informatiiviset kotisivut
-
Köykkä Seinäjoella tekee koukkuja. Ei niitä kauniimpia, mutta takuulla kestäviä.
http://hitsauspiste-koykka-ky.rakentajalle.fi/
Ei kovinkaan informatiiviset kotisivut
Tuolla kävin teettämässä -03 malliseen autoon koukun.
-
hyviä linkkejä..
Entäs koukku? käykö näihin Fiatin alustalla oleviin Fiatin pakettiauton koukku? vai pitääkö olla joku speciaali koukku mikä maksaa tonnin?
Vain peltikorisiin käynee pakun koukku. "Oikeissa" matkailuautoissa on koritehdas jatkanut runkoa 1-1,5 metriä, jopa enemmänkin.
löytääköhän noita koukkuja käytettynä? tai mikä on hintataso uutena?
Harvoinpa käytettyjä koukkuja löytyy, tahtovat kulkeutua autojen mukana. Mulla olisi erääseen Dethleffsiin kuulunut hyväksytty koukku. Vaan sopivuudesta vaikea sanoa mitään ilman sovittamista.
-
Allekirjoittaneella on juurikin tuollainen ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1500299243.jpg)
Täällä on myös lähes vastaava,vuosituhannen alun Ci/ Ducato -tosin takana parivuode on kiinteä ja hiukan ylempänä kuin sinulla ison takatallin takia. 6:lle rek ja vyöt on kaikille. Pituutta 7m , vetokoukku ja 2.8 koneella, "miinuksena"(joidenkin mielestä) kok.massa 3850kg.
-
Köykkä Seinäjoella tekee koukkuja. Ei niitä kauniimpia, mutta takuulla kestäviä.
Entäs se hyväksyntä?
-
hyviä linkkejä..
Entäs koukku? käykö näihin Fiatin alustalla oleviin Fiatin pakettiauton koukku? vai pitääkö olla joku speciaali koukku mikä maksaa tonnin?
Kysäise tuolta ,,, Hitsauspiste Köykkä Ky
-
Entäs se hyväksyntä?
Eikö nuo hyväksynnät mene auton vuosimallin mukaan ja auto ei vielä hankittu. Sepolla oli 2003 mallisessa ja minulla 2002 mallisessa Köykän koukku ja ei siitä kukaan ole koskaan mitään huomauttanut.
-
Entäs se hyväksyntä?
Muistankohan paljon väärin, että 2005 alkoi "tiukka" aika?
E: Itse itselle vastaten. Tällaisen löysin katsastajan ohjeista:
01.01.2005
Alkaen henkilöauton perävaunun vetokytkimen tulee olla EY-hyväksytty.