Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Raksaus - 1.07.2017 kello on 10:56

Otsikko: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Raksaus - 1.07.2017 kello on 10:56
Vein auton käsijarrun korjattavaksi, kun itse en osaa ja varsinkaan ei ole oikein mahdollisuuksia saada autoa ylös että pääsisi edes kokeilemaan oppaan kanssa. Eipä tuntunut onnistuvan taas korjaamon pojiltakaan. Kahva oli ihan löysä ja meni vedettäessä ihan ylös asti. Eivät olleet vaivautuneet kokeilamaan tuliko kuntoon. Nyt auto on ollut uudestaan samalla korjaamolla ja kertoivat, että jo aiemmin vaihdettujen jarrukenkien lisäksi pitää uusia takapään vaijeri joka on venynyt. Edellisestä hommasta laskuttivat jo kolmen tunnin työn. En tiedä meinaavatko laskuttaa tästä lisää työtä? Luulisi että olisi mennyt lähes samalla vaivalla jos olisivat kerralla tehneet kuntoon.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: kimi - 1.07.2017 kello on 11:13
Yleensä noissa on säätömahdollisuus ja harvoin se vaijeri venyy niin pitkäksi, ettei säätö riitä. Pitikö jarru yhtään kun kahva oli vedetty ylös asti?

Toimiko käsijarru aikaisemmin paremmin?

Miten käyttöjarrun poljin? Meneekö syvälle? Jos kenkiä ei ole säädetty lähelle rumpua niitten liike on pikä ja tuossa on todennäköisesti käsijarru samalla kengillä. Jos kengät on kaukana rummusta käsijarrun vaijerin liike ei riitä siihen, että jarru ottaisi.

Saitkohan tuosta mitään tolkkua?
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: tsahkali - 1.07.2017 kello on 11:28
Miten käyttöjarrun poljin? Meneekö syvälle? Jos kenkiä ei ole säädetty lähelle rumpua niitten liike on pikä ja tuossa on todennäköisesti käsijarru samalla kengillä. Jos kengät on kaukana rummusta käsijarrun vaijerin liike ei riitä siihen, että jarru ottaisi.

Eikös kaikissa jarruissa ole nykyään automaattisäätö? Sen toiminta olisi syytä tarkistaa.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: ------- - 1.07.2017 kello on 12:02
Eikös kaikissa jarruissa ole nykyään automaattisäätö? Sen toiminta olisi syytä tarkistaa.

Automaattisäädöstä huolimatta käsin joutuu säätämään kengät lähellä, jos rumpujarru on..
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: tsahkali - 1.07.2017 kello on 12:14
Automaattisäädöstä huolimatta käsin joutuu säätämään kengät lähellä, jos rumpujarru on..

Kui?
Jos jarrut on ollut auki, niin kyllä se automaattisäätö pumppaa kengät liki.
Voihan sitä rullaa toki pyöritellä ensin itsekin, niin säätyvät nopeammin.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Rölli - 1.07.2017 kello on 12:49
Eikös kaikissa jarruissa ole nykyään automaattisäätö? Sen toiminta olisi syytä tarkistaa.
ei läheskään kaikissa missä on pelkkä käsijarru ja käyttö jarru erikseen... ja ei viitti aloittajan ongelmaan puuttua kun ei tiiä mikä vekotin
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: hartsakoski - 1.07.2017 kello on 12:52
Ei hirveesti ainakaan itselläni herätä luottamusta ko.korjaamoa kohtaan.Ei tuo mitään rakettitiedettä ole.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Oulaa - 1.07.2017 kello on 13:00
Vein auton käsijarrun korjattavaksi, kun itse en osaa ja varsinkaan ei ole oikein mahdollisuuksia saada autoa ylös että pääsisi edes kokeilemaan oppaan kanssa. Eipä tuntunut onnistuvan taas korjaamon pojiltakaan. Kahva oli ihan löysä ja meni vedettäessä ihan ylös asti. Eivät olleet vaivautuneet kokeilamaan tuliko kuntoon. Nyt auto on ollut uudestaan samalla korjaamolla ja kertoivat, että jo aiemmin vaihdettujen jarrukenkien lisäksi pitää uusia takapään vaijeri joka on venynyt. Edellisestä hommasta laskuttivat jo kolmen tunnin työn. En tiedä meinaavatko laskuttaa tästä lisää työtä? Luulisi että olisi mennyt lähes samalla vaivalla jos olisivat kerralla tehneet kuntoon.
Eihän se Mersu ole tuo alusta ?
Yleisemmin tässä tapauksessa jarrukenkien säätö jäi kesken .
Jos on automaattisäätö niin siirtelet autoa eestaas ja jarrutat pysähdyksiin jalkajarrulla niin voipi alkaa kengät tulemaan säätöön tai sitten ei .

Jaoliko se mersu ?
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: porakone - 1.07.2017 kello on 13:35
No ainakin kirjoittajan blogissa esiintyy ekan korimallin Ducato.

Niinkun tossa joku jo aijemmin kirjoittikin niin vaijeri tuskin koskaan venyy niin että käsijarru ei sen takia pelaisi. Vaijeri on joko poikki tai ruostunut kuoreensa (jos on kuorellinen vaijeri) tai sitten se toimii. Kun on ton ikänenkin ajoneuvo kyseessä niin kyllä se vika löytyy (automatti, olettaisin)säädöstä ja muista käsijarrun linkkuosista siellä takajarrun yhteydessä. Ja kyllä se korjaamomieskin sen tietää, sitä ei vaan huvita alkaa selvittelemään niiden hintoja merkkiliikkeestä kun se luulee että asiakas kääntyy kannoillaan jos sille ilmoittaa että 700 euroa töineen ja sitten se pelaa monta vuotta :-)

Aikanaan kyllästyin erään autoni kanssa tohon jokavuotiseen käsijarrun katsastusremontoint iin, vaihtoehdot oli joko ei riittävää käsijarrua tai sitten riittävä käsijarru ja tulikuumat jarrurummut. Ostin sitten kaikki liikkuvat osat (jopa ne umpirautaiset linkut jotka eivät kulu eikä niihin voi tulla mitään vikaa) uusiksi, 300e meni, kuntoon tuli eikä tarvinnut tehdä niille mitään sinä 5 vuotena kuin auto mulla oli.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Mjerica - 1.07.2017 kello on 15:11
Automaattisäädöstä huolimatta käsin joutuu säätämään kengät lähellä, jos rumpujarru on..
Tällaiseen ei ole mitään perusteita. Jos on syntynyt epäluottamus
automaattisäädön toimintaan on parempi tutkia nuo syyt ja poistaa
ne. Itse ruuvaan säädön aina kokonaan "sisään" ja annan automatiikan
hoitaa välyksen asettamisen (ei poistamisen, se on eri asia) ja valvon
että näin myös tapahtuu. Osia asennettaessa ne ovat tietysti puhdistetut
ja voidellut ja niitten liikkuminen tarkistettu.

   Vaijeri ei todellisuudessa veny lainkaan, kuten mainittiin
niin säikeiden katkeaminen saa sen käyttäytymään mielenkiintoisesti,
vaijerista tule eräänlainen (lyhyen liikevaran) jousi. Tuon selitän
sillä että pääsee syntymään sisäinen kiertymä jossa säikeet hakevat
voiman alaisena uudet asemat.(1) Aloittajan tapauksessa on todella niin
että säätövara ei voi tästä syystä loppua, toinen juttu onkin jos
kuorikierre on ruostumisen takia "romahtanut"
   Yleisemmin Ducato I alustaisten omistajat huomatkaa että alustan
erinomaisen väljyyden takia seisontavaijeri(t) on mahdollista päästää irti
niin että takahaarojen kuorien suut saa yläviistoon ja sinne voi valuttaa
öljyä. Suosittelen helppoa toimenpidettä.

  Ohessa kuva Ducato I jarrumekanismista. Omassa Hymerissani kaikki
  takajarrutoimenpite et voi helposti tehdä pelkästään takasilta tukemalla,
  alla on muutoin runsaasti työskentelytilaa.

(https://karavaanari.org/kuvat/1498923788.jpg)

(1) Off-topic: kulkimessani on vaijerikäyttöinen kytkin mutta ohjaustangon
   muutoksen jälkeen en voi käyttää alkuperäistä vaijeria. Katkeileminen
   on tullut toistuvaksi ongelmaksi mutta on mielenkiintoista että olen
   oppinut tunnistamaan säikeitten katkeamisen, tunnen sen sormissani kun
   käytän kytkintä. Kytkimeen tulee ylimääräistä "pehmeyttä"
     No, ratkaisukin lienee jo tiedossa mutta toistaiseksi toteuttamatta.
     
     
     
Off-topic 2:  "Eihän se Mersu ole tuo alusta ?"
  Ei tietääkseni mutta mainittakoon että tuon ikäluokan Mercedeksissä
  esiintyy mielenkiintoista hydraulista välyskompensointia. Takasiltaan
  menevässä jarruputkessa on yksisuuntaventtiili joka päästää pienen
  määrän jarrunestettä takaisin. Välys siis asettuu yhdellä polkaisulla
  ja kaiken lisäksi toimii. Venttiilin kuoressa vaan on suuntanuoli niin
  ohuesti merkitty että sitä on hankala nähdä ruosteen joukosta. Syytä
  siis irrotettaessa itse merkitä paremmin ettei tarvitse arpoa.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Mautoilija - 1.07.2017 kello on 15:29
Nyt korjaillaan autoa tietämättä merkkiä ja mallia. :laugh:
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Raksaus - 1.07.2017 kello on 16:32
Kiitoksia kaikille osallistujille. Tässä on taas päivä oltu liikkeellä ja nyt vasta pääsen itse kommentoimaan.

Eli kyseessä on kuin onkin tuo ensimmä9isen mallisarjan Ducato vuosimallia -89. Itse en tiedä onko automaattisäätöä? Jos on niin eipä tuntunut korjaamonkaan jampat sitä tietävän. Ja juurikin ongelmana oli tämä että pitäisi saada katsastusta varten toimimaan. Tekivät työn ja väittivät olevan kunnossa, mutta tosiaan ei pitänyt lainkaan edes kuten aikaisemmin. Auto oli huoltamon pihassa laitettu ainoastaan vaihde päälle. Ja ainakaan kukaan ei ollut tarkastanut tehtyä työtä, koska itsekin kun pääsin auton kanssa kotipihaan niin tuo käsijarrukahvan liikerata oli huomattavasti pidempi kuin aikaisemmin. Tästä itse arvelin että saattaisi olla säädöt pielessä. Olivat sitä ensiksi katsoneet uudestaan ja kertoivat, että taaimmainen vaieri olisi jotenkin "venynyt".
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: mjh48 - 1.07.2017 kello on 19:51
Tuossa Mjerican kuvassa näkyy hyvin tuo automaattisäätö.
Jos kengät on edes suunnilleen lähellä voi auton alta säätää vaijerin pituutta ja siten kahvan liikettä.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Hauho - 1.07.2017 kello on 20:26
Täytyi olla todella edullinen korjaamo kun veit ko jarrun korjattavaksi eivätkä saaneet kuntoon.  Toivottavasti et vie johonkin muuhun korjaukseen sinne sillä ei ole varma korjauksen jälkeen mitkä osat autosta ei enää toimi.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: ------- - 2.07.2017 kello on 02:25
Tällaiseen ei ole mitään perusteita. Jos on syntynyt epäluottamus
automaattisäädön toimintaan on parempi tutkia nuo syyt ja poistaa
ne. Itse ruuvaan säädön aina kokonaan "sisään" ja annan automatiikan
hoitaa välyksen asettamisen (ei poistamisen, se on eri asia) ja valvon
että näin myös tapahtuu. Osia asennettaessa ne ovat tietysti puhdistetut
ja voidellut ja niitten liikkuminen tarkistettu.

   Vaijeri ei todellisuudessa veny lainkaan, kuten mainittiin
niin säikeiden katkeaminen saa sen käyttäytymään mielenkiintoisesti,
vaijerista tule eräänlainen (lyhyen liikevaran) jousi. Tuon selitän
sillä että pääsee syntymään sisäinen kiertymä jossa säikeet hakevat
voiman alaisena uudet asemat.(1) Aloittajan tapauksessa on todella niin
että säätövara ei voi tästä syystä loppua, toinen juttu onkin jos
kuorikierre on ruostumisen takia "romahtanut"
   Yleisemmin Ducato I alustaisten omistajat huomatkaa että alustan
erinomaisen väljyyden takia seisontavaijeri(t) on mahdollista päästää irti
niin että takahaarojen kuorien suut saa yläviistoon ja sinne voi valuttaa
öljyä. Suosittelen helppoa toimenpidettä.

  Ohessa kuva Ducato I jarrumekanismista. Omassa Hymerissani kaikki
  takajarrutoimenpite et voi helposti tehdä pelkästään takasilta tukemalla,
  alla on muutoin runsaasti työskentelytilaa.

(https://karavaanari.org/kuvat/1498923788.jpg)

(1) Off-topic: kulkimessani on vaijerikäyttöinen kytkin mutta ohjaustangon
   muutoksen jälkeen en voi käyttää alkuperäistä vaijeria. Katkeileminen
   on tullut toistuvaksi ongelmaksi mutta on mielenkiintoista että olen
   oppinut tunnistamaan säikeitten katkeamisen, tunnen sen sormissani kun
   käytän kytkintä. Kytkimeen tulee ylimääräistä "pehmeyttä"
     No, ratkaisukin lienee jo tiedossa mutta toistaiseksi toteuttamatta.
     
     
     
Off-topic 2:  "Eihän se Mersu ole tuo alusta ?"
  Ei tietääkseni mutta mainittakoon että tuon ikäluokan Mercedeksissä
  esiintyy mielenkiintoista hydraulista välyskompensointia. Takasiltaan
  menevässä jarruputkessa on yksisuuntaventtiili joka päästää pienen
  määrän jarrunestettä takaisin. Välys siis asettuu yhdellä polkaisulla
  ja kaiken lisäksi toimii. Venttiilin kuoressa vaan on suuntanuoli niin
  ohuesti merkitty että sitä on hankala nähdä ruosteen joukosta. Syytä
  siis irrotettaessa itse merkitä paremmin ettei tarvitse arpoa.

Joopa joo asia on sitten näin. Kuten olet huomannut..
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Jukkapoika - 2.07.2017 kello on 11:28
Täälläpäin käsijarrut on aina säädetty rumpujarruissa (oli kengissä automaattisäätö tai ei) siten että ensin löysätään vaijeri , sitten säädetään kengät kohdalleen jarrukilven reijästä, senjälkeen kiristetään vaijeri sopivaksi.
On kelvannut katsastusmiehelle ja itsellekin ja vieläpä toiminut.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: ------- - 2.07.2017 kello on 11:45
Täälläpäin käsijarrut on aina säädetty rumpujarruissa (oli kengissä automaattisäätö tai ei) siten että ensin löysätään vaijeri , sitten säädetään kengät kohdalleen jarrukilven reijästä, senjälkeen kiristetään vaijeri sopivaksi.
On kelvannut katsastusmiehelle ja itsellekin ja vieläpä toiminut.

Juurikin näin.. mutta aina ruvetaan faktoja kyselemään. Toiset sitten tekee mitä rumempia kötöstyksiä niin johan täällä lyödään toista olkapäälle hyvä tuo on.. ;D
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: tsahkali - 2.07.2017 kello on 21:52
Täälläpäin käsijarrut on aina säädetty rumpujarruissa (oli kengissä automaattisäätö tai ei) siten että ensin löysätään vaijeri , sitten säädetään kengät kohdalleen jarrukilven reijästä, senjälkeen kiristetään vaijeri sopivaksi.

Sieltä reiästä näkyy se sama pyörä, jota automaattisäätökin pyörittää.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Jukkapoika - 2.07.2017 kello on 22:10
Sieltä reiästä näkyy se sama pyörä, jota automaattisäätökin pyörittää.

Niin, mitä sitten?
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: tsahkali - 3.07.2017 kello on 09:41
Niin, mitä sitten?

Sitä, että miksi pitää jankuttaa selvistä asioista?
Ja sotkea. Meillä on aina tehty näin.....
Wanhemmissa, joissa ei automaattia ole, on säätö aina tehtävä käsin. Säädettävä, poljettava ja pyöriteltävä.
Ja sama uudelleen.
Jos säätö on automaattinen, sitä voi pyöräyttää ennen rummun paikoilleen laittoa senverran, jotta rumpu menee ahistamatta paikoilleen.
Loppu hoituu polkemalla.
JOS käsijarrulle on omat kengät, polkeminen vaihdetaan käsijarrun tempomiseen
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Jukkapoika - 3.07.2017 kello on 10:42
Sitä, että miksi pitää jankuttaa selvistä asioista?
Ja sotkea. Meillä on aina tehty näin.....
Wanhemmissa, joissa ei automaattia ole, on säätö aina tehtävä käsin. Säädettävä, poljettava ja pyöriteltävä.
Ja sama uudelleen.
Jos säätö on automaattinen, sitä voi pyöräyttää ennen rummun paikoilleen laittoa senverran, jotta rumpu menee ahistamatta paikoilleen.
Loppu hoituu polkemalla.
JOS käsijarrulle on omat kengät, polkeminen vaihdetaan käsijarrun tempomiseen
Se, mikä Sinulle kaikkitietävälle on selvää, ei välttämättä ole kaikille, ja siksi kerroin miten meillä on tehty ja tullaan tekemään.  Mutta vemputa sinä vipuasi, minä käännän säätöruuvista kerralla kohdalleen.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: kimi - 3.07.2017 kello on 11:51
Vääntöä tästäkin näemmä saa aikaan.
Itsekin kuulun ryhmään joka säätää kengät kohdilleen rempan yhteydessä.  Kokeilu, hiekkatiellä miten käsijarru toimii ja renkaanjäljistä katson, että ottavat samaan aikaan. Lopuksi vielä kahvan liikkeen säätö jos tarpeen. Automatiikka pitää sitten säädöt paikoillaan kunnes on aika seuraavan kerran avata rumpu.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Raksaus - 3.07.2017 kello on 17:15
No siellä korjaamolla ahersivat vielä aamupäivästä. Auto meni suoraan katsastukseen ja edelleen tuli korjauskehotus. Ei ollut tarpeeksi voimaa. Katsuri epäili katsottuaan vaijeria, että se on liian löysällä. Täsä olisikin kysymys. Eli kun itsestänikin tuo vaikuttaa siltä, mutta säätövaraa ei tunnu takana olevan. Ja aikaisemmin kahva otti vähemmällä vetämisellä kiinni, nyt tuntuu että kahva tulee niin ylös kuin vain siinä on liikerataa, mitä aiemmin ei tapahtunut. Eli voiko tuota alkupään liikerataa jotenkin jostain muualta?

Itse tämä näemmä täytyy opetella kun eivät ammattilaiset enää osaa.

Niin ja kiitokset kaikille kommentoijille. Vaikka vielä ei olla maalissa, niin tosiaan nyt ainakin autolla saa taas liikkua laillisesti tiellä hetken.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: kimi - 3.07.2017 kello on 18:45
Vaijerin liike lyhenee kun kengät on säätynyt/ säädetty oikein. Nyt liikeradasta suuri osa menee kenkien liikuttamiseen ennen kuin ne osuvat rumpuun. Jos vaijeria kiristää sopivaksi tilanteessa kun kengät ei ole lähellä rumpuja, syntyy ongelmia.

Käyttämällä nuo paranee aikanaan jos itsesäätö toimii.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Mautoilija - 3.07.2017 kello on 19:05
Autohuollon ammattilaiset asialla :laugh: :laugh:. Tätähän se on kun korjauksessa luetaan vain vikakoodeja ja laitteen toimintaa ei osata.
Kahvan liike liian pitkä -> Kuten Kimi jo mainitsi, kengät eivät ole säätyneet oikein. Mikä säätää kenkiä? Säätötanko ja sitä pyörittävä "viisari". Tästä voisi perinteistä autokorjausta tekevä päätellä että säätö ei toimi oikein. Säätötangon puhdistus ja herkistys, säädön toiminnan tarkastus palauttaa käkkärin.
Surkealla tasolla on nykyinen auto"huolto". Kuulostaa ihan Delta-Auton toiminnalta.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Matkavesseli - 3.07.2017 kello on 19:13
Kyllä sinulle nyt ystävä hyvä on sattunut vastaan joku reki ja haitarikorjaamo työn suorittajaksi. Ei tuo nyt noin vaikeaa voi olla. Jos se on huonommassa kunnossa kuin korjaamolle viedessä niin siitähän pitäisi saada jo korvausta. Itse olen käynyt aivan vastaavan laitteen jarrut läpi ja laittanut ne toimiviksi ja niissä jarruissa oli vähän ongelmiakin. Sanoisin että se ko. vaijeri ei noin paljon veny, siinä sentään on säätövaraa reilusti. Suosittelisin vaihtamaan korjaamoa.
Tuo 89 2,5 TDI:n jarrut ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä.
Se säätö on taka-akselin edessä. Eli ajat auton takapään joidenkin lankkujen päälle että saat perää vähän ylös, sitten auton alle selälleen ja kaksi 13 mm kiintoavainta mukaan. Jos tuolta on säätövarat loppu, niin tarkistat onko vaijerin suojien päät omissa kupeissaan (seuraat vaijeria siitä säätökohdasta kunnes vaijerin päällys alkaa, siitä kohtaa suojienpäiden tulisi olla kupeissaan. Joskus nuo kupit taipuvat niin että vaijeri ei tahdo pysyä niissä, silloin vasara mukaan ja kopautat suoraan niin että vaijerinsuojien päät pysyvät niissä.

Pienenä vinkkinä, jos käsijarruun ei tahdo saada pitoa kun säädöt on kohdallaan, ota rummut irti ja pese jarrupinnat asetonilla, siis myös jarrukenkien pinnat. Lisää yleensä pitoa kun ylimääräisen töhnän pesee pois.

Jos olisit lähempänä niin tulisin paikanpäälle, mutta matka Hyvinkäälle on hieman turhan pitkä.

Tarkastaa kannattaa myös tuossa jossakin edellä esitetyssä kuvassa näkyvä automaattisäätö. Joskus tuo hammaskiekkoa pyörittävä "kynsi" taipuu ulospäin niin että se haroo tyhjää. Silloin sitä pitää vähän taivuttaa jotta se ottaa kiinni noihin hampaisiin ja automaattisäätö voi toimia.
Otsikko: Vs: Käsijarrun fixaus
Kirjoitti: Oulaa - 3.07.2017 kello on 19:16
Vaijerin liike lyhenee kun kengät on säätynyt/ säädetty oikein. Nyt liikeradasta suuri osa menee kenkien liikuttamiseen ennen kuin ne osuvat rumpuun. Jos vaijeria kiristää sopivaksi tilanteessa kun kengät ei ole lähellä rumpuja, syntyy ongelmia.

Käyttämällä nuo paranee aikanaan jos itsesäätö toimii.
Siis jalkajarrua käyttämällä