Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Jarmo72 - 25.06.2017 kello on 14:01
-
Morjesta,
M-auto haussa hintaluokassa 8-15 t€.
Mietin että mikähän tekniikka jaksaisi parhaiten niellä kilometrejä, kun auto tulee olemaan koko ajan tien päällä työmatkassa, ympärivuotisesti, 60-70 tkm per vuosi.
Ducaton 1.9td, 2.5d, 2.5td, 2.8td ..tai mersun tekniikat (vaikka tässä hintaluokassa ei paljoa tarjontaa).
Itellä nyt Transitin retkeilyauto 2.4tdi -01 koneella, kone on taloudellinen ja tehokas (120 versio) mutta vähän väliä saa olla jotakin tekemässä.
Onko kokemuksia luotettavuuksista?
-
Itsellä on ollut Ducatoja 2,5 ltd, eikä koneissa ole ollut ongelmia. Nyt on MB 3 ld ja hyvin on kulkenut. MB:ssä etu ettei tarvii vaihdella jakopäänhihnaa.
Oma mielipiteeni on, että osta mieluummin isommalla koneella kuin pienellä.
Noilla kilometreillä ja tuohon hintaan on vaikea löytää. Mutta nosta kilometrit 150 tkm:n, niin alkaa löytyä koht hyviää
-
Mitä Transitin koneessa on ollut? Itsellä 125 hv -02 ja kilometrejä hiukan auki 300 000. Normihuolloilla toistaiseksi, hehkut pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa.
-
Mulla nyt 305tkm tuossa 2000 mallisessa Ducatossa. 8 vuotta / 100tkm ollut mulla. Koneelle ei tehty muuta kuin kerran jakohihna vaihdettu, ja öljyt+suodatin 10tkm välein. Muut suodattimet 20tkm välein. Ohjaustehostimeen piti joku venttiilin prikka tms vaihtaa kun ei enää tyhjäkäynnilä jaksanut tehostaa.
Kone siis 2.8idtd.
-
1.9:n jättäisin pois. Pieni kone on kovilla. Turboton 2.5 on laiska ikiliikkuja. Turbollisella pärjää jo liikenteessä. Hyvä kone sekin. Itse ottaisin 2.8:n. Siinä pelätty jakohihna vaihtuu edullisesti.
-
2.3 tai 2.8 jtd on ainakin pomminvarmoja koneita. Muista fiatin nokalta löytyvistä koneista ei kokemusta. Omalla -03 pakulla oli 470tkm menty ja kone jatkoi matkaansa toisessa korissa Thumb auto oli 2.3jtd. Kytkin turbo suuttimet pumppu ja kaikki oli tehtaan jäljiltä. Vain jakopää laitettu 120tkm välein muuten ei mitään ylimääräistä ollut tehty. Kaverilla 2.8jtd työkäytössä ollut useita. Ajaa pirusti nii ostaa yleensä noin 200tkm ajetun ja ajaa sinne 2 vuodessa 300tkm lisää. Olen hänelle noita joskus korjannut/huoltanut niin isompaa mitä tulee mieleen niin yhteen joutui suuttimia vaihtamaan 2kpl mutta autolla oli ajettu tuissavaiheessa ihan hieman vajaa 500 tkm. Ei lähtenyt enää kylmästä käymään ilman webasto kun 2 suutinta vuoti. Hänellä myös 1 2.3 koneella oleva mihin tuli auto kylkeen niin ei kannattanu enää korjata mutta ajoi sen mitä leimaa oli jäljellä ja yritti ns ajaa sen loppuun että yhtään mitään ylimääräistä ei tehty. Leima kun meni umpeen niin öljyllä oli menty 80tkm ja jakopäällä 200tkm sekä luistavalla kytkimellä noin 100tkm. Luisti kärry perässä vitosella niin joutu 4 vaihteella vetämään Thumb
Pointtina tässä siis se että nuo ivecon moottorilla olevat 2.3 ja 2.8 on ainakin sellaisia koneita että ajamalla ne ei lopu mikäli niitä vähänkään huoltaa.
-
Periaatteessa kait nuo kaikki kestää kun huoltaa ja ei käy huonoa tuuria.
Valitsisin niistä uusimmat mitä saa. Ihan siksi että tuoreemmissa moottoreissa käyttöominaisuudet on parantuneet selvästi eikä kulutus ole ainakaan noussut jos ajetaan samalla tavalla kuin vanhemmilla koneilla lyllerretään mäet.
-
2.3 tai 2.8 jtd on ainakin pomminvarmoja koneita. Muista fiatin nokalta löytyvistä koneista ei kokemusta. Omalla -03 pakulla oli 470tkm menty ja kone jatkoi matkaansa toisessa korissa Thumb auto oli 2.3jtd. Kytkin turbo suuttimet pumppu ja kaikki oli tehtaan jäljiltä. Vain jakopää laitettu 120tkm välein muuten ei mitään ylimääräistä ollut tehty. Kaverilla 2.8jtd työkäytössä ollut useita. Ajaa pirusti nii ostaa yleensä noin 200tkm ajetun ja ajaa sinne 2 vuodessa 300tkm lisää. Olen hänelle noita joskus korjannut/huoltanut niin isompaa mitä tulee mieleen niin yhteen joutui suuttimia vaihtamaan 2kpl mutta autolla oli ajettu tuissavaiheessa ihan hieman vajaa 500 tkm. Ei lähtenyt enää kylmästä käymään ilman webasto kun 2 suutinta vuoti. Hänellä myös 1 2.3 koneella oleva mihin tuli auto kylkeen niin ei kannattanu enää korjata mutta ajoi sen mitä leimaa oli jäljellä ja yritti ns ajaa sen loppuun että yhtään mitään ylimääräistä ei tehty. Leima kun meni umpeen niin öljyllä oli menty 80tkm ja jakopäällä 200tkm sekä luistavalla kytkimellä noin 100tkm. Luisti kärry perässä vitosella niin joutu 4 vaihteella vetämään Thumb
Pointtina tässä siis se että nuo ivecon moottorilla olevat 2.3 ja 2.8 on ainakin sellaisia koneita että ajamalla ne ei lopu mikäli niitä vähänkään huoltaa.
2.3 ja 2.8 myös jaksaa liikkua ihan eri tavalla vanhempiin verrattuna. Vanha 1.9 TD ja 2.5 D ei kyllä mene oikein mihinkään.
-
Meillä 2 koppasen ducaton 2,5l TDI kone oli ihan liukas liikkeinen Thumb
Oma valinta ducatolta olis 2,8l idTD.
Transiteista ja sprinttereistä ei kokemusta mutta ei varmaan huonoja vaihtoehtoja olis ;)
-
Tänks kaikille vastauksista ja kokemuksista. Thumb Nyt on asian suhteen selkeämpi fiilis.
Kimi ylempänä kyseli mitä mun Transitissa on ollut. Kone on 2.4 tdi -01 120hp. Auto on ollu mulla 217 tkm lähtien ja nyt 280 mittarissa, tänä aikana (2 vuotta) Vaihdettu kytkin kokonaisuudessaan, uusi startti, uusi laturi, uusi alipainetehostin, rullia, nyt egr temppuilee ja lyö tehot alas. Sähkövikojakin ollut. Tuntuu vain siltä että kokoajan saa on korjaamon ovea kolkuttelemassa. Eipä nuo nyt välttämättä varsinaisesti koneen huonoutta taida olla, mutta jotenkin tuntuu että laatu ei olisi oikein kohdillaan. Joku ford kaveri vain mainitsi ettei yleensä vielä näillä kilometreillä olisi näin paljoa ongelmia.
-
^ Meillä on noita Transiitteja ollut useampia 90 luvulta alkaen. Ja käytössä myös reiluilla kilometreillä olleita joitten historia on ollut tiedossa. EGR oli yhdessä vaiheessa ongelma ja sen venttiilin rakennetta muutettiin, uudet kestää nuo 2000 luvun alun oli kulutuskamaa.
Eilen kytkin oikkuili kun olin menossa reissuun ja menin suosiolla pikkuautolla reissun. Kilometrejä 293 000 ja risat, saahan se raskaassa autossa tuossa vaiheessa jo olla vaihtokelpoinen. Vaihdelaatikko ääntää ja se on omaa syytä kun olin huolimaton öljyt vaihtaessa, pääsi valuttamaan sen ajossa miltei tyhjäksi. Moniurahihnan vaihdon yhteydessä vaihdoin kiristimen, ihan varmuuden vuoksi.