Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: moon - 14.01.2011 kello on 23:54
-
Kysyin tuolla toisaallakin tästä samasta jutusta, mutta se meni väännöksi siitä pitääkö kaapin edes toimia ilman, että akulle on syöttö vetoautosta ja jäähtyykö se paremmin kaasulla.
Kaappi on Dometic RM7390L. Kaappi siis vaunussa, ei autossa, ja toiminut ennen loistavasti ajon aikana ja vaunun ollessa irti autosta.
Nyt toimii 230V ja luullakseni kaasulla (en kokeillut), mutta siis akkuvirralla ei. Akku oli latauksessakin ja patalappu jääkaapin ovenraossa mutta ei jäähdy ei. Manuskan ( http://www.dometicmanuals.com/2006%5C821%5C269725FI.pdf ) troubleshootingista ei ollut mitään iloa. Mjo neuvoi mittaamaan ulkopuolelta, ritilän alta vastuksia... oon aika huono mittomaan summassa mitään, vaikka mulla onkin sähköpuolen koulutus ;D Nii että lissää vinkkiä, pliis.
-
Mjo neuvoi mittaamaan ulkopuolelta, ritilän alta vastuksia... oon aika huono mittomaan summassa mitään, vaikka mulla onkin sähköpuolen koulutus ;D Nii että lissää vinkkiä, pliis.
Helpointa mitata akun jännitettä jääkaapin ollessa 12V käytöllä sekä pois päältä (vaunu ei saa olla roikan päässä, ts. ei latausta saatavilla), jos jännite on sama oli kaappi päällä tai ei niin vastus ei toimi. Tämä perustuu siihen että ko. vastus ottaa ison virran (~10A) joka notkauttaa akkujännitettä hieman.
Tietty paras tapa olisi mitata akulta lähtevä virta, joka pitäsi olla n. 10A enemmän kun jääkaappi on 12V käytöllä.
-
Tossa mainitaan noin. Oliskohan jossain rele piilossa vaunussa.
-
^kiitos lisävihjeistä. Relettä minäkin pohdin, mutta en ole keksinyt mistä sitä lähtisin etsimään... Huomenna oli puhe käyttää vaunussa sähköt (jos lauhtuu!). Sittenhän tuota on hyvä ruuskata kun siellä tarkenee,
-
Tossa linkissä oli kytkentäkuvat alhaalla.
-
Eipä tuo manuaali nyt suostu avautumaan ollenkaan ??? Joka tapauksessa tuossa hobbyssä on kaikki jemmattuna. Jos kaapin ja akun välillä on jotain himmeleitä, niiden pitää fyysisesti sijaita truman tai jääkaapin takana. Sulakkeita on myös yläkaapin pohjassa ja... no empä olekaan enää varma. Käytin auki sen liesituuletinhuumas sa ja muistelen siellä olleen vain ja ainoastaan sulakkeita.
-
hei, itse en hallitse tätä jääkaapin "sielunelämää", mutta autossani on vastaava dometicin kaappi ja toimii 12voltilla vain auton käydessä. Parkissa ollessa toimii kaasulla tai 230v jos ollaan sähköpaikalla.
-
Eipä tuo manuaali nyt suostu avautumaan ollenkaan ??? Joka tapauksessa tuossa hobbyssä on kaikki jemmattuna. Jos kaapin ja akun välillä on jotain himmeleitä, niiden pitää fyysisesti sijaita truman tai jääkaapin takana. Sulakkeita on myös yläkaapin pohjassa ja... no empä olekaan enää varma. Käytin auki sen liesituuletinhuumas sa ja muistelen siellä olleen vain ja ainoastaan sulakkeita.
Jos vaan kerkiän huomenna niin kaivan kytkentäkuvat esiin, minulla on hieman tarkemmat kuvat jossain, joista näkee myös ulkopuoliset kytkennät, joita noissa kuvissa ei ole.
-
Oliko muuten Dometic:n kaapin 12v kytkimessä merkkivaloa? 240v on mutta ainakaan minulla ei 12v kytkimestä syty mitään valoa ilmaisemaan että kaappi on päällä. En kyllä ole kokeillut että kylmeneekö se, voihan se olla esim. kytkemättä
-
Mulla E:luxin kaapissa syttyy valo 12V katkaisijaan, kun vaunu on kytketty autoon ja auto käynnissä. Toimii silloin 12V:lla.
Muuten sitä ei saa toimimaan kuin kaasulla ja 230V. Lienee kytketty kaappi sillä tavoin, koska akku ei kauan kestäisi kaapin ottamaa virtamäärää.
-
noin kait sen pitääkin toimia, vaunu kytketty auton koukkuun ja pistoke paikallaan. Auto käyntiin ja kaappi 12 voltille, jos ei toimi, niin sitten yhteys dometicin huoltoon.(tai muuhun asiantuntevaan tahoon)-----muuten kait näin pakkasilla vaunun sisälämpö pitää olla vähint. +10cels että kaappi ymmärtää viilentyä ???
-
Oliko muuten Dometic:n kaapin 12v kytkimessä merkkivaloa? 240v on mutta ainakaan minulla ei 12v kytkimestä syty mitään valoa ilmaisemaan että kaappi on päällä.
Ei ole mitään valoa, ei millekään jännitteelle
-
Kaapin vika saattaa olla etupaneelin säätimessä liittimet 2a ja 2b.
-
Lueskelin tuon ohjeita muutamalla kielellä eilen. Ajattelin, että mahdollinen käännösvirhe olisi saattanut löytyä taustalta, mutta tuossa ei ole mitään estettä käyttää suoraan akulta ilman, että lataus on päällä.
Tuon esteen tietty valmistaja voi rakentaa jälkikäteen, mutta muistaakseni moon on maininnut, että kaappi on aikaisemmin toiminut ilman, että auto on kytketty ja käynnissä.
Arvailuja voi tehdä, mutta mittarin kanssa vika voi löytyä nopeastikin. Jo tieto siitä tuleeko kaapille asti virtaa auttaisi vian etsimisessä.
-
Lueskelin tuon ohjeita muutamalla kielellä eilen. Ajattelin, että mahdollinen käännösvirhe olisi saattanut löytyä taustalta, mutta tuossa ei ole mitään estettä käyttää suoraan akulta ilman, että lataus on päällä.
Tuon esteen tietty valmistaja voi rakentaa jälkikäteen, mutta muistaakseni moon on maininnut, että kaappi on aikaisemmin toiminut ilman, että auto on kytketty ja käynnissä.
Arvailuja voi tehdä, mutta mittarin kanssa vika voi löytyä nopeastikin. Jo tieto siitä tuleeko kaapille asti virtaa auttaisi vian etsimisessä.
Vaihdoin omassa kulkimessani 12V kytkimen ,jossa on valo,näin huomaa milloin se on päällä,käytän sitä ajon aikana,kun tuo kaasutoiminta ei toimi ajon aikana,muuten se 12V käyttö syö akut nopeasti !!
-
Edellinen omistaja oli poistanut kulkimeni jääkaapista 12V:n käytön, ehkä jostakin piuhan irroittamalla. Itse en ole nähnyt tarpeelliseksi tsekata kytkentää, kun kaasun kulutus jääkaapissa on mitätön. ::)
-
Tänään todettua:
* Vaunu on kuin pirun nyrkki. Pitää purkaa koko ***keleen kööki että pääsee kaapin taakse. Jääkaapin "kytkinlistan" irroittaminen vaatii ainakin jääkaapin oven irrotuksen, mahdollisesti myös työtason (jossa siis liesi) irrotuksen.
* Vaunun ulkoseinässä olevien ritilöiden irroittaminen ei auttanut mitään. Niiden takana ei ole mitään mihin flukella tökkiä
* Autossa 13 napainen pistoke, adapterilla muunnettu 7 napaiseksi ja vaunun akku ei lataudu siitä ollenkaan... eikä näin ollen herätä kaappia henkiin sekään.
* Jääkaapin sulake löytyi... laattasulake, sininen eli 15A. Sulake on dometicin "sähkökeskuksessa", vaatekaapissa ja se oikean puoleinen niistä kahdesta... tämä tiedoksi sille joka sitä joskus etsii samanmoisesta vaunusta ;D.
* Sulake ehjä...
* Katkaisijat renkuttaminen 12V - 230V valinnoissa ei näy akun jännitteessä.
Tähän mennessä ei siis olla viisastuttu kaapin kunnosta... ja se relekin on edelleen hukassa. Kahvitauko on nyt lusittu, ruoka uunissa ja akka kohta takas vaunussa... palaamma asiaan :)
-
No ni, resistanssi sulakkeelta akun miinukseen kasi kylellään, elikäs ääretön. Nyt se sitten pitää purkaa se kööki. Lisäksi löytyi yksi irtaallaan keikkuva johto, joka löysi paikkansa. Vii vill sii... Jääkaappi on nyt 12V asennossa, roikka seinässä, akka pirtissä jne.
-
:o
jääkaapissa +15, mutta pakastelokero vaikuttaa kylmältä... nyt menee jo yli hilseen!
-
:o
jääkaapissa +15, mutta pakastelokero vaikuttaa kylmältä... nyt menee jo yli hilseen!
Nuohoo pakoputki. ;)
-
Nuohoo pakoputki. ;)
(http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a080.gif) (http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a080.gif) (http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a080.gif)
-
mää teille nuohoukset näytän...
-
Nuohoo pakoputki. ;)
Ja laita talvisuojat paikalleen! :D
-
Pyh ulkona on edelleen plussan puolella... joku on rikki, keksis vaan mikä. EI vaan mahdu mun sähköoppiin tuo pakastimen jäähtyminen.
-
Nuohoo pakoputki. ;)
Tämä ei ollut vitsi vaan kiireessä tehty vastaus ja taas mokasin. :-[ Koputtele jääkaapin takana olevaa putkistoa hieman pienellä vasaralla pari minuuttia. ;) Tämä ei ole vitsi.
-
No vaa samat litkut siellä kiertää jännitteestä / käyttötavasta/ kaasun käytöstä huolimatta? Ja ainoastaan tuo 12 V käyttö kenkkuilee
-
Pyh ulkona on edelleen plussan puolella... joku on rikki, keksis vaan mikä. EI vaan mahdu mun sähköoppiin tuo pakastimen jäähtyminen.
Sen vastuksen johdot tulee kaapin taakse tai menee suoraan kytkimelle, joten voit joutua irroittamaan päälikannen ja etupaneelin, jotta pääset mittaamaan. ;)
-
Sen vastuksen johdot tulee kaapin taakse tai menee suoraan kytkimelle, joten voit joutua irroittamaan päälikannen ja etupaneelin, jotta pääset mittaamaan. ;)
Joudun siis purkamaan ihan koko köökin. Etupaneeli ei irtoa repimättä työtasoa irti... sen matkassa lähtee sitte liesi ja allas ja kaikki
-
Tärkeintä on mitata vastus, jotta tiedät, että se on ehjä. Jos kaasulla toimii niin vastus voi olla kaput, mutta sanoit kuitenkin , että pakastelokero on kylmä, joten jos liikutat hieman vastusta niin saattaa toimia. Voi meinaan olla niin, että vastuksen putki on ruosteessa siis se mihin vastus on työnnetty.
-
Joudun siis purkamaan ihan koko köökin. Etupaneeli ei irtoa repimättä työtasoa irti... sen matkassa lähtee sitte liesi ja allas ja kaikki
Ei se ihan noin vaikeaa ole. ;)
-
On se... etupaneeli jää kanittamaan työtason "huuleen". Se ei siitä lähde, ei vaikka raastaisi jääkaapin ovenkin ensin irti.
-
On se... etupaneeli jää kanittamaan työtason "huuleen". Se ei siitä lähde, ei vaikka raastaisi jääkaapin venkin ensin irti.
Työtason ruuvit irti ja sitten etupaneelin. Joudut irroittamaan myös kaasuventtiileiden kiinnitysmutterit. Mutta se on vain mekaniikkaa. ;)
-
Käsikirjassa kyllä mainitaan, että varmista ettei kaappi toimi 12V jos sytytysvirta (auton) on katkaistu. Sivulla 26 kohta 6.9.2
http://www.dometicmanuals.com/2006%5C821%5C269725FI.pdf
-
No, auto oli vaunun edessä. Toiminto sama, eli ei mitään. Kaapin vastus on ääretön... nou kän duu. Ei siihen auton herätteet auta...
-
No, auto oli vaunun edessä. Toiminto sama, eli ei mitään. Kaapin vastus on ääretön... nou kän duu. Ei siihen auton herätteet auta...
Ei auta jos vastus on palanut. Kaiken edellä mainitun joudut tekemään kun vastuksen vaihdat. Tarkoitan omia vastauksia. ;)
-
Tuossa edellisessä linkissä oli myös 12V kytkentäkaavio. Oletko katsonut tuleeko siihen asti 12V ?
-
Tuossa edellisessä linkissä oli myös 12V kytkentäkaavio. Oletko katsonut tuleeko siihen asti 12V ?
Tämä oli tärkeä huomautus. Ohmimittarilla se selviää. Eli mittaa suoraan johdoista. Ne on ilmeisesti siella etupaneelissa. :-[
-
Sulakkeelle asti kaivauduttu, jännite normaali. Samoin kaapissa palaa valo.
-
kaapissa palaa valo.
Laita dörtzi poseen ni valo sammuu (http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/a040.gif)
-
"Ajoneuvon sähköjärjestelmän 12 V:n kaapeli liitetään (oikea napaisuus
huomioiden) kolminapaiseen riviliittimeen. Kaapelin on tultava suoraan ja lyhintä
mahdollista reittiä ajoneuvon akulta ja laturilta."
Tällainen maininta siellä oli.
"12 V:n piiri on varustettava 16 A:n sulakkeella.
Varmistakaa, että virransyöttö asuntovaunuun katkeaa, kun vetoauton moottori
pysähtyy, jotta jääkaapin sähkönkulutus ei tyhjentäisi vetoauton akkua
(A/B, lämmitysvastus DC-).
Liitännässä C/D (valaistus) on oltava aina jatkuva jännite (12 V, DC).
Kun asennus tehdään asuntovaunuun, ei 12V:n liitäntöjen A/B ja C/D
miinus- ja plusjohtoja saa liittää toisiinsa (EN 1648-1 mukaan)."
-
On tuota manuaalia Dorotea tavattu... englanniksi, saksaksi ja suomeksi.
Miten hiiesä se pakastelokero voi jäähtyä ja jääkaappi ei??!
-
Ajoneuvon sähköjärjestelmän 12 V:n kaapeli liitetään (oikea napaisuus
huomioiden) kolminapaiseen riviliittimeen. Kaapelin on tultava suoraan ja lyhintä
mahdollista reittiä ajoneuvon akulta ja laturilta.
Tällainen maininta siellä oli.
Tuo ei nyt auta.
-
On tuota manuaalia Dorotea tavattu... englanniksi, saksaksi ja suomeksi.
Miten hiiesä se pakastelokero voi jäähtyä ja jääkaappi ei??!
Se vastuksen putki on ruostunut ja ei siirrä lämpöä.
-
On tuota manuaalia Dorotea tavattu... englanniksi, saksaksi ja suomeksi.
Miten hiiesä se pakastelokero voi jäähtyä ja jääkaappi ei??!
Se kestää 5-10 tuntia ennenkuin se alkaa jäähtymään edes vähän. Kaapin ovi kiinni, punkkua huuleen ja odota.
-
on ollut päällä kolmesta asti... ja lämpenee melkein samaan tahtiin vaunun kanssa.
>:( voi sapetus... entä sitten? Voiko sen vastuksen vaihtaa itse? Siis edelleen mulla, tai meillä molemmilla on heikkovirtapuolen koulutus ja löytyy wellerit ja pensselit. Millanen mötikkä se on?
-
Onko teillä vaunu kiinni autossa ja auto käynnissä ja jäähdytätte jääkaappia 12V:lla. On kai muitakin vaihtoehtoja jääkaapin jäähdytykseen. Vai ymmärsinkö väärin. :'(
-
Siis: Ei yleensä käytetä 12V systeemiä muutoin kuin siirtymillä ja viime kesän viimeisellä reissulla todettiin, että se ei toimi. Koitamma nyt selvittää miksi se ei toimi.
-
Nyt kun koitatte miksi ei toimi, niin mistä 12V tulee, kun se kuitenkin ottaa evästä toista sataa wattia niin akku putoaa polvilleen tuota pikaa. :o
-
Nyt on vaunu roikassa. Jo aiemmin todettua on se, että se toimii vaikka auto ei olis edessä ja käynnissä. Matti siis työntää virtasta akkuun koko ajan tällä hetkellä... ja ei kai se jääkaappi kuluta kun ei se jäähdykään.
-
ottaa evästä toista sataa wattia niin akku putoaa polvilleen tuota pikaa. :o
laskennallisesti täydellä teholla reipas 8A on virran kulutus. Sen jos muuttaa amppeeritunneiksi, niin ei se akku ihan hetkessä kuiva ole... Mutta siis edelleen vaunu on roikassa.
-
Jos saat äherrettyä amppeerimittarin sen 12V:n piuhan väliin, niin näät ottaako vastus mitään. :o
-
Nyt on vaunu roikassa. Jo aiemmin todettua on se, että se toimii vaikka auto ei olis edessä ja käynnissä. Matti siis työntää virtasta akkuun koko ajan tällä hetkellä... ja ei kai se jääkaappi kuluta kun ei se jäähdykään.
En tunne sen kaapin toimintaperiaatetta, mutta oma kaappi toimii 12V:lla ainoastaan kun vaunu on kytketty autoon kiinni pistokkeen kautta ja auto on käynnissä.
Jos auto ei käy, kaappi ei toimi 12V:lla. Kaapissa erillinen kytkin 12V:lle, johon syttyy valo sen ollessa toiminnassa.
Vaikka Matti lataisi akkua toimintaa 12V:lla ei ole mulla kaapissa. Joissakin voi olla toisella tavalla tehty kytkentä.
-
Jos saat äherrettyä amppeerimittarin sen 12V:n piuhan väliin, niin näät ottaako vastus mitään. :o
Ei onnistu ku akun + navan ja kengän väliin... ei viitti lähtä pimeässä pipertämään, koska mittauksen varmistamiseksi kaikki muu pitäis sammuttaa, myös valot ;D Muuten se ei onnistu... tai sitten iskemällä mittari "sulakkeeksi", jossa siinäkin on tietty riskinsä. Taidan käydä kokeilemassa.
-
Joissakin voi olla toisella tavalla tehty kytkentä.
Tässä on.
-
Tässä on.
Sitten en osaa auttaa. :D
-
... tai sitten iskemällä mittari "sulakkeeksi", jossa siinäkin on tietty riskinsä. Taidan käydä kokeilemassa.
Kävin, ei onnistunut.