Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: KariK - 12.06.2017 kello on 11:30
-
Pari päivää sitten alkoi Ducato 2,3 JTD -10 nykiä ajossa. Vikavalo syttyi ja testeri ilmoitti, että vika on kaasuläppäkotelossa . Huoltomies puhui kaasuläppäkotelon vaihdosta.
Otinpa sitten yhteyttä auton myyjäliikkeeseen. Siellä ehdottivat kaasuläppäkotelon ohittamista. Ei kuulemma vaikuta mihinkään asiaan, paitsi että vika häviää.
Mitä mieltä olette tällaisesta korjauksesta?
-
:o
Ohittaa, sitä ei kylläkään voi. Siellähän on kaasuläppä mikä annostelee kaasua kun kuski polkee.
-
Oma villi arvaus on, että huoltomies jostain syystä ajattelee EGR venttiiliä.
-
:o
Ohittaa, sitä ei kylläkään voi. Siellähän on kaasuläppä mikä annostelee kaasua kun kuski polkee.
Dieselissä ei ole kaasuläppää.
EGR:n tulppaus tuon ikäisessä sytyttää vikavalon.
-
Se taitaa olla tuo kaasuläppä (joka ei vars. liity diesel moottorin toimintaan) vain egr:n kaveri.. typenoksideja hamutaan pakokaasuista, ja siksi puhtaanilman tuloa kuristetaan. Eli pelkkä egr-kanava ei riitä pakokaasun saatavuuteen..
Kun tehdään koko egr:n poisto (dpf autot) ohjelmallisesti, on tuo kaasuläppäkin sitten tarpeeton.
-
Dieselissä ei ole kaasuläppää.
Riippuu siitä, mitä tarkoitetaan 'kaasuläpällä'.
Kylä wanhemmissa dieseleissä oli imupuolella läppä, jota käytettiin 'kaasupolkimella'. ;D
-
Riippuu siitä, mitä tarkoitetaan 'kaasuläpällä'.
Kylä wanhemmissa dieseleissä oli imupuolella läppä, jota käytettiin 'kaasupolkimella'. ;D
Ducato 2,3 JTD -10
-
https://www.autonvaraosastore.fi/varaosakauppa/kaasulappa/fiat-ducato
-
Lainaus käyttäjältä: KariK - tänään kello 11:30
Ducato 2,3 JTD -10
Älä sitten yleistä.
-
Riippuu siitä, mitä tarkoitetaan 'kaasuläpällä'.
Kylä wanhemmissa dieseleissä oli imupuolella läppä, jota käytettiin 'kaasupolkimella'. ;D
Oliko muita kuin MB ? joka ahtamattomissa moottoreissaan kehitti imusarjaan alipainetta (jota dieselissä ei juurikaan korkeammasta puristussuhteesta synny), jotta ruiskupumpun alipainesäädin päättelisi jotain moottorrin kuormitustilasta - aika kaukaa haettu tarve :D
Varmaan 99,x% koskaan tehdyistä diesel koneista on ilman läppää tai useita (bavaria :D..=BayerMo..= BMW tyylisesti hulluina hetkinä änki ne imukanaviin)
-
Oliko muita kuin MB ?
Fordin traktoreissa, Lantikassa.... varmaan monissa muissakin.
Kunhan sanoin, kun väitettiin, ettei dieselissä ole.
-
Ei siellä kaasuläppää ole mutta siinä kohtaa missä bensakoneessa on kaasuläppä on sammutusläppä. Voi sen ohittaa jos siltä tuntuu, on olemassa sen takia että esim turbon levitessä vältetään auton ryntääminen, kun auton saa sammutettua avaimesta (läppä menee kiinni)
-
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta.
Olen tässä ohessa keskustellut auton myyjän ja parin korjaamon kanssa. Ensimmäinen ehdotus oli, että ohitetaan koko kaasuläppä. Sain tästä keskustelustamme tähän kohtaan vähän lisävaloa ( egr>kaasuläppäkotelo).
Selvittelin ohituksen vaikutuksia.
Päästöt suurenee yli arvojen. Ei tosin katsastukseen vaikuttavat. Lisäksi kone ei enää lämpene yhtä nopeasti ja tästä tulee ongelma talvella, sillä saattaa olla ettei se pakkasilla lämpene riittävästi. Tarvittaisiin lisälämmitin (Webasto).
Näin kertoi Power Flash Oulussa.
Taidan päätyä kopan vaihtoon Tampereelle. Italia-motorista kerrottiin, että uuden mallinen koppa on toiminut paremmin, kuin alkuperäinen.
-
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta.
Olen tässä ohessa keskustellut auton myyjän ja parin korjaamon kanssa. Ensimmäinen ehdotus oli, että ohitetaan koko kaasuläppä. Sain tästä keskustelustamme tähän kohtaan vähän lisävaloa ( egr>kaasuläppäkotelo).
Selvittelin ohituksen vaikutuksia.
Päästöt suurenee yli arvojen. Ei tosin katsastukseen vaikuttavat. Lisäksi kone ei enää lämpene yhtä nopeasti ja tästä tulee ongelma talvella, sillä saattaa olla ettei se pakkasilla lämpene riittävästi. Tarvittaisiin lisälämmitin (Webasto).
Näin kertoi Power Flash Oulussa.
Taidan päätyä kopan vaihtoon Tampereelle. Italia-motorista kerrottiin, että uuden mallinen koppa on toiminut paremmin, kuin alkuperäinen.
Voin taata että tuosta mainitusta liikkeestä saat juuri sen oikean faktatiedon. Thumb Eki osaa hommansa.
-
Mulla oli tarkoitus kanssa tulpata EGR ja ohjelmallisesti poistaa diagnostiikka.....
Hiukkasloukkukin oli tarkoitus poistaa, mutta nyt huhu kertoo, että katsastuksessa OBD tarkastus olisi tarkoitus ulottaa dieseleihinkin. Tulin toisiin aatoksiin, enkä ainakaan vielä alkanut mihinkään puukotuksiin. Saattaisi tulla turhan kallis operaatio palauttaa alkuperäiseksi katsastuksen jälkeen, jos huhu toteutuisi.
-
Mulla oli tarkoitus kanssa tulpata EGR ja ohjelmallisesti poistaa diagnostiikka.....
Hiukkasloukkukin oli tarkoitus poistaa, mutta nyt huhu kertoo, että katsastuksessa OBD tarkastus olisi tarkoitus ulottaa dieseleihinkin. Tulin toisiin aatoksiin, enkä ainakaan vielä alkanut mihinkään puukotuksiin. Saattaisi tulla turhan kallis operaatio palauttaa alkuperäiseksi katsastuksen jälkeen, jos huhu toteutuisi.
Vikakoodihan ohjelmoidaan pimeäksi operaatiossa.
-
Egr vaikutus on melko minimaalinen lämpöihin ja jos se ohjelmoitaisiin pois samoin kun dpf ja kaasuläppä niin aika huoletonta on meno senjälkeen. Nykyautoissa alkaa olla niin paljon tuota elektroniikka että joku kun hiukan takkuaa niin ongelmissa ollaan heti. Ja maksaa jos ei ymmärrä viedä jollekin oikealle sepälle joka ymmärtää mitä on tekemässä. Tosiaan tuossa jo joku kertoikin tuon kaasuläpän funktion. Se on sammutusläppä eikä oikeastaan ole mitenkään pakollinen. Esim bmw 3 litraisessa dieselissä 2003 vm ei ole mutta 2005vm löytyy ja moottorit ovat muuten identtiset. Mulla sprintteristä ohjelmoitu nuo kaikki pois eipä ole senjälkeen kiusaa tehneet. Muuta ongelmaa on sitten ollut senkin edestä.
Mut jos myyjäliike maksaa niin vaihdata uuteen ja jos myöhemmin tulee ongelmia niin poistata kokonaan.
-
Fiatissa itse kotelo ei ole ongelma, vaan kotelon sijoitus ja tuulilasin alapuolisen kaukalon veden pitävyys.
Kaukalon sauma tiputtaa vettä suoraan sähköliitimelle josta vesi valuu kotelon sisään.
Eli tuo kaukalon sauma vesitiiviiksi.
Omalla 140 000 ajettu eikä yhtään ongelmaa 2,3 fiat alusta 2010 loppuvuodelta.
Huollot tehty huolto-ohjelman mukaan 45 000 km välein ja 120 000 km vaihdettiin jakohihna kaikkineen roppeineen + vesipumppu.
Jarrupalat kertalleen ja jokunen ajovalo poltin.
-
Mulla oli tarkoitus kanssa tulpata EGR ja ohjelmallisesti poistaa diagnostiikka.....
Hiukkasloukkukin oli tarkoitus poistaa, mutta nyt huhu kertoo, että katsastuksessa OBD tarkastus olisi tarkoitus ulottaa dieseleihinkin. Tulin toisiin aatoksiin, enkä ainakaan vielä alkanut mihinkään puukotuksiin. Saattaisi tulla turhan kallis operaatio palauttaa alkuperäiseksi katsastuksen jälkeen, jos huhu toteutuisi.
Täällä laitetaan testeri kiinni ennen pakokaasukoetta ja katsotaan tiedot sen jälkeen pakokaasukoe ja lukemat tiedot uudestaan.
Ja näkevät alkuperäiseen ohjemaan muutokset. Ja syy on tehoissa eli jos näkyy muutoksia auto penkkiin ja katsotaan tehot ja määrätään verot maksuun. Ne ja vakuutusmaksut kun on riippuvaisia tehoista.
Eli tulee se sinnekkin pikku hiljaa.
-
EGR, kaasuläppä, DPF poistettu. -13 Ducato 130mjet.
Tepselit on irti noista laitteista ja liittyvistä antureista. Ei mene rikki enää eikä tarvii osia vaihtaa :D
-
EGR, kaasuläppä, DPF poistettu. -13 Ducato 130mjet.
Tepselit on irti noista laitteista ja liittyvistä antureista. Ei mene rikki enää eikä tarvii osia vaihtaa :D
Itsekkö teit vai kuinka?
-
Tein itse, teen näitä työkseni..
-
No perskules. Hieno homma ja hyvä tietää
-
Nyt on kaasuläppäkotelo vaihdettu. Uusi malli on rakenteeltaan ihan erilainen ja Italia Motorin mukaan ei ole enää niin ongelmallinen ja vika-altis, kuin alkuperäinen. Alkuperäinen tämäkin, mutta kehittyneempi versio. Katsoin itsekin uutta ja vanhaa rinnakkain ja oli helppo todeta, että valumavedet eivät pysty enää kiusaamaan samalla tavalla tuota uutta. Se on myös rakenteeltaan jämäkämpi. Vaihtotyö kesti reilun tunnin tuossa ym. korjaamossa.
Tämä oli mielestäni hyvä ratkaisu tuolle ongelmalle. Jollekin toiselle käy toinen ratkaisu.
Hyvä, että näistä keskustellaan.