Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: SFC52815 - 12.06.2017 kello on 09:06
-
Laitan tännekin, kun tuolla mersufoorumilla ei oikein mihinkään tunnu vastauksia saavan:
Auttakaa tyhmää ensimmäisen Mersun kanssa.
Matkailuautossani, 316CDI vuosimalli 2001 on Sprintshift- vaihteisto ja kävin siihen KL-Varaosista hakemaan varalle Sprintshift- releen.
No, en löydä paikkaa mihin se tulisi, kuskin penkin vieressä olevassa sulakekotelossa on yksi rele, joka varaosaliikkeen mukaan on startin rele, siinä on osa kannoista isompia. Käsitin että se olisi ollut juuri tuo rele. Mutta sitten releitä on myös kuskin penkin alla etureunassa.
Sulakekotelon kannen selityksistä en kyllä saa selvää mikä noista olisi juuri se Sprintshift rele.
Otin kuvat penkin vierestä kotelosta, sen kannesta ja penkin alla olevista releistä. Kuvassa myös uusi rele, joka on kuulemma ainoa Sprintshiftiin käyvä rele.
Mikä siis noista on se Sprintshift- rele jonka tilalle voin vaihtaa uuden releen, koska se suositellaan aina välillä vaihdettavan, enkä tiedä onko sitä vaihdettu koskaan.
TERO
-
http://www.google.fi/search?q=w903+sprintshift+relay&tbm=isch&oq=w903+sprintshift+relay&gs_l=mobile-heirloom-serp.12...6992.7842.0.8941.2.2.0.0.0.0.143.269.0j2.2.0....0...1.1.34.mobile-heirloom-serp..2.0.0.j83UAclYIYc#mhpiv=3&spf=1497252907443
Tarkoitatko tätä?
Ja kuvan alkulähteelle kun menet niin siellä lisää jutustelua tuosta laatikosta
-
Mikä siis noista on se Sprintshift- rele jonka tilalle voin vaihtaa uuden releen, koska se suositellaan aina välillä vaihdettavan, enkä tiedä onko sitä vaihdettu koskaan.
Onko siellä etureunassa, oikealla lisää releitä? (ensimmäinen kuva)
-
Joskus vuosia sitten vaihtanu, niin muistaakseni istuinosa penkistä irti ja rele oli penkinrungossa kiinni.
Mulla oli joskus 316 sprintsiftillä ja ei ollu pahempia ongelmia, kun muisti releen vaihtaa kerran vuodessa. Joskus teki valoista lähtiessä että heitti vapaalle, mutta tosi harvoin.
-
Onko siellä etureunassa, oikealla lisää releitä? (ensimmäinen kuva)
Kuvan mukaan oikeassa yläkulmassa on yksinään vielä yksi rele joka ei näy kuvassa. Olisikohan se sitten se ?
TERO
-
Kuvan mukaan oikeassa yläkulmassa on yksinään vielä yksi rele joka ei näy kuvassa. Olisikohan se sitten se ?
Juu, siellä penkinrungossa kuten Rauno tuossa yllä kirjoitti.
-
Tuo kulmassa olevavassa releessä ei lue mitään päällä, enkä sitä kiireessä edes pois saanut ilman suurempaa akrobatiaa. Täytyy yrittää toiste, ettei reissuunlähtö jää jos rikkoo jotain.
TERO
-
Jatketaan tähän samaan ketjuun vielä toinen kysymys Sprinshiftistä:
Jos nyt auto ei mene syksyllä kaupaksi, niin se jää noin kuukauden päästä parkkipaikalle seisomaan kevääseen saakka. Kysymys kuuluukin, onko väliä jättääkö vaihteen A:lle vai olisiko hyvä jättää se talveksi vapaalle ?
TERO
-
Mitäpä väliä sillä on? Manuaalissa on aika sama onko vaihde vapaalla vai päällä kun se on parkissa. Tärkeämpää että öljyt on sen verta hyvässä kunnossa ettei kondenssivettä ole joukossa, etenkään vapaassa muodossa.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Mitäpä väliä sillä on? Manuaalissa on aika sama onko vaihde vapaalla vai päällä kun se on parkissa. Tärkeämpää että öljyt on sen verta hyvässä kunnossa ettei kondenssivettä ole joukossa, etenkään vapaassa muodossa.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Jos auto on kaksoismassapyörääl ä (onko nuo robotit?) ei kannata jättää parkkiin vaihdetta vasten, venyttää kaksoismassapyörän jousia turhaan
-
Jos auto on kaksoismassapyörääl ä (onko nuo robotit?) ei kannata jättää parkkiin vaihdetta vasten, venyttää kaksoismassapyörän jousia turhaan
Yleensä jätänkin pidemmäksi aikaa tasamaalle ja auto sammuksiin kun auto ei enää liiku vapaasti, eli ei jää "hammasta" vasten parkkiin. Ilmeisesti tätä tarkoitit ?
TERO
-
Tuon tapaista. Esim loivaan mäkeen kun jättää auton ilman käsijarrua kaksoismassapyörään kohdistuu laatikon kautta vetoa joka osaltaan vaikuttaa pyörän kestoon.
-
Vaikutus on kyllä aika minimaalinen...
-
Vaikutus on kyllä aika minimaalinen...
Kaikki on suhteellista. Jos esim vakioparkkipaikka viettää ja auto jätetään aina pelkän vaihteen varaan niin tuo jo vaikuttaa. Kaksoismassapyörät yleensä löystyvät ennen kytkinlevyn loppumista niin hiukan tuo tasoittaa. Toisaalta saa jotkut kytkimen poltettua nopeastikin.
-
Ihan miten vain. Mielestäni tuo sinun pointtisi ei todista että parkkeeraminen olisi syyllinen asiaan. Kyllä sen vauhtipyörän kestoon vaikuttaa moni muukin asia.
Mutta jos jousien kanssa haluaa pelata varmanpäälle niin tunkkaa auton auton ilmaan, löysää venttiilijouset moottorista jne. Ne on vielä pahemmin pänningissä seisonnan aikana.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Kuinkas usein ootte vaihtanut laatikon öljyt sprintshiftiin?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Toissa kesänä viimeiksi. Seuraavaa kertaa en ole pohtinut, varmaan vuoden parin päästä.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro