Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Aiheen aloitti: Jirppula - 11.06.2017 kello on 23:26
-
Hei osaisko joku kertoo mistä johtuu tämmönen vika että yhtäkkiä ei oven päällä olevaan näyttöön tule mitään eloa vasta ku vääntää virtalukosta kaikki virrat päälle aikasemmin ei tarvinu virtalukkoon koskea.. myös jos laitat 230v syötön ulkoa näyttö lähtee päälle.. autossa on moottori akku ja kaksi hupi akkua..
-
Yhteys hupi akkuihin poikki tai akut totaalisen tyhjät.
-
10v oli hupi akkujen jännite ja c-tek älylaturi ei suostunu laittaan sinne ku 11v kokeiltu myös vanhan kansan laturia ja latauksen aikana käynnistää näyttöä mut ei lähe ilman virtaavaimen kääntämistä..
-
Anna akkujen latautua ja kokeile sitten.
-
Kyllähän sillä "perinteisellä" tai auton moottorin laturilla voi huoiakkuihin saada ladattua joksikin aikaa yli 12 V jännite (jonka jälkeen älylaturi suostuu jatkamaan).. riippuen niiden kunnosta, voi aika nopeastikin seisonnassa tulla 11.5 V tietämiin, ja moni älylaturi tykkää #vaihda akku#
Just tossa yhden romu/peltoauton exiden elvytin tuolleen - toimii muutamia päiviä, jos käyntiin lähtee ja pärsitelyä päälle. Vkl jäljiltä on *naks-naks* moodissa - jump-startti päälle.. :laugh:
Mutta m-autoiluun tuollainen sovi - akkukauppa taitaa aloittajaa kutsua..
-
Irroitappa ne hupi akut toisistaan ja lataa erikseen. Tarkista sit hetken päästä virrat, jos vaikka toinen vielä olis kunnossa. Jos uusia pitää niin molemmat.
-
Irroitappa ne hupi akut toisistaan ja lataa erikseen. Tarkista sit hetken päästä virrat, jos vaikka toinen vielä olis kunnossa. Jos uusia pitää niin molemmat.
Jos toinen on viallinen niin miksi pitää vaihtaa molemmat?
-
Jos toinen on viallinen niin miksi pitää vaihtaa molemmat?
Jos on rinnankytketty, ovat molemmat syväpurkautuneet. Rinnankytkennässä pitäisi akut olla samanlaisia ja samankuntoisia. Muuten huonompi pilaa paremman. Kytkentää ei ole kerrottu.
Ensin kannattaa ladata akut ja todeta kunto. Sitten hakea syy miksi ovat purkautuneet ja korjata vika.
-
^ Mistä syväpurkauksesta sinä nyt höpiset ja onko tietosi faktaa kun vaikuttaa ihan sadulta.
-
^ Mistä syväpurkauksesta sinä nyt höpiset ja onko tietosi faktaa kun vaikuttaa ihan sadulta.
Lyijyakku ei siedä missään olosuhteissa syväpurkamista.
Tämä syväpurkaminen tarkoittaa sitä, että akun varaus-
tila laskee alle 30 % (ominaispaino < 1,14) ja tällöin
lyijykennojen pinnalle alkaa muodostumaan sulfidi-
kerros, joka taas estää ja haittaa merkittävästi latauksen
kemiallista prosessia. Akku ei siis syväpurkauksen
jälkeen lataannu täyteen.
http://www.eurosolar.fi/aurinkoenergiaopas/14s.pdf
Jännite oli 10V, vastaava ominaispaino 1. Sisällä pelkkää vettä.
-
Hei osaisko joku kertoo mistä johtuu tämmönen vika että yhtäkkiä ei oven päällä olevaan näyttöön tule mitään eloa vasta ku vääntää virtalukosta kaikki virrat päälle aikasemmin ei tarvinu virtalukkoon koskea.. myös jos laitat 230v syötön ulkoa näyttö lähtee päälle.. autossa on moottori akku ja kaksi hupi akkua..
Auttas paljon kun tietäs onko millanen auto retkeilyauto, matkailuauto, Hymer, LMC,Rimor vai mikä ... No kuitenkin ..
Vilkaseppa sulakkeita sieltä hupiakulta josko löytys. Jos on kaapelissa sulake kuten oletan on se voinut palaa.
-
Rinnankytkennässä pitäisi akut olla samanlaisia ja samankuntoisia. Muuten huonompi pilaa paremman.
Mihin tuo perustuu?? En ymmärrä vaikka olen työskennelyt sähkön kanssa koko työurani.
Pilalla oleva akku voi tosin syväpurkaa sen rinnalla olevankin akun
Saman tyyppiset ja saman ehjät jännitteiset akut tomii hyvin rinnankytkennässä.
Sarjaankytkennässä määrää tahdin pienin tai huonoin akku joka voi kiehua latauksessa.
-
Eli voi siis laittaa 5v vanhan samankokoisen uuden rinnalle ja toimii yhtä hyvin kuin kaksi uutta?
Luulisi ainakin latautuvan hitaammin ja purkautuvan nopeammin kun uudet?
-
Saman tyyppiset ja saman ehjät jännitteiset akut tomii hyvin rinnankytkennässä.
Ensin ihmettelet vastaustani ja vastaat itse samoin. :laugh: Thumb
-
Eli voi siis laittaa 5v vanhan samankokoisen uuden rinnalle ja toimii yhtä hyvin kuin kaksi uutta?
Luulisi ainakin latautuvan hitaammin ja purkautuvan nopeammin kun uudet?
Kuvittele akut vesisäiliöinä jotka ovat putkella yhdistetty toisiinsa. Vettä virtaa niin kauan kunnes säiliöiden pinnat ovat samalla tasalla.
-
Eli voi siis laittaa 5v vanhan samankokoisen uuden rinnalle ja toimii yhtä hyvin kuin kaksi uutta?
Luulisi ainakin latautuvan hitaammin ja purkautuvan nopeammin kun uudet?
Nyt väännät vastauksessa asiaa väärään suuntaan, ei kukaan noin ole sanonut. Vanhan akun ( toimiva ) voi laittaa uuden rinnalle. Kapasiteettiä saattaa olla vähemmän kun vanha akku ei sitä enään niin paljon sisällä.
-
Niin juuri tuon takia uusisin molemmat.
-
Ensin ihmettelet vastaustani ja vastaat itse samoin. :laugh: Thumb
Lähinnä ihmettelen sitä kun usein sanotaan ettei vanhan toimivan akun rinnalle voisi kytkeä uutta akkua. Paljon puhutaan myös ettei pienen akun rinnalle voi kytkeä suurempaa tai päinvastoin.
Itse kuvasit tuon asian, kuten oikein on, vesisäiliöillä.
-
En kytkisi akkuja rinnakkain ollenkaan ilman erotyskytkintä. Käytän kytkentää jossa paneelilla, auton laturilla tai verkkolaturilla ladataan molempia akkuja yhtaikaisesti ja käsikytkimellä valitaan se jota kuormitetaan. Kun hieman katsetta nostamalla näen käytössä olevan akun jännitteen, ei akun vaihdosta suurta vaivaa ole. Virtamittari pitänee vielä laittaa.
-
Homma ei liity tähän muuta kuin sivuten: Jos haluaa kaksi akkua siten että ne ei ole kiinteästi rinnan kytketty. Eli olisi joku vaihtokytkin niiden välissä. Pitäisikö vaihtokytkimeen laittaa joku konkka tms. että kun vaihtaa akulta toiselle ei EBL-99 ottaisi niin pahasti kyttyrää (nythän käy niin että se kytkee releen irti ja pitää paneelista painaa uudelleen 12v sähköt päälle). Ääh tästä olisi kyllä pitänyt laittaa uusi topic,.
-
Homma ei liity tähän muuta kuin sivuten: Jos haluaa kaksi akkua siten että ne ei ole kiinteästi rinnan kytketty. Eli olisi joku vaihtokytkin niiden välissä. Pitäisikö vaihtokytkimeen laittaa joku konkka tms. että kun vaihtaa akulta toiselle ei EBL-99 ottaisi niin pahasti kyttyrää (nythän käy niin että se kytkee releen irti ja pitää paneelista painaa uudelleen 12v sähköt päälle). Ääh tästä olisi kyllä pitänyt laittaa uusi topic,.
Vaihtokytkimenä on bilteman verme http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkotarvikkeet/Virtakytkimet/Akunvalitsin-1-2-12-2000022644/
Siinä on asennot 0 1 1+2 2. Eli kun akkua vaihdetaan, ovat hetken aikaa rinnan kytkettynä. Sähkö ei katkea.
-
En kytkisi akkuja rinnakkain ollenkaan ilman erotyskytkintä.
Mulla on lava-autossa kaksi akkua.
On ne vaan tyhmiä nuo autotehtaat.... 8)
-
Varmaan akkujen jännite liian alhainen, ohjauspaneeli ei saa tarpeeksi virtaa. Ilmeisesti Arcilisii- yksikkö ja muuntaja sinullakin.
Olen huomannut ainakin omassa 2001- mallissa, että kaikenlaista outoutta kyseiseen Arcilisii- ritsaan liittyy, välillä ilmoittaa väylävikaa ja joku toiminto ei toimi (viimeksi uunin piezo ja valo), sitten vaan virta pois ohjausyksiköltä ja päälle, taas toimi.
Jos sulla on AL310- muuntaja, ei se kovin paljon yli 90Ah akkuja tykkääkkään, alkaa liittimet sulamaan, muuntaja on todella alimitoitettu. Omakohtaisia kokemuksia on, löytyy toisista viestiketjuista.
Sinulla siis vikana joko tyhjä tai huono akku tai sitten muuntajan asuntoakun kontaktit sulaneet.
TERO
-
On ne vaan tyhmiä nuo autotehtaat.... 8)
Olen samaa mieltä. Tosin satoja ampeereita kestävä erotuskytkin voisi olla auton ostoa rajoittava tekijä. Ja tyhmempi kuljettaja ei osaa sitä käyttää. Siksi pitää tyytyä huonompaan ratkaisuun. :-*
-
Tämmönen tyhmempi osaa käyttää myös rinnankytkettyjä. Omassa 200 ah ja ei koskaan ongelmia.
Aina on sähkö piisannut vaikka hyvin harvoin töpselissä onkaan.
Varmaan jotkut venemiehet on ruvennut tavallisille asuntovehkeille höpöjämään erotus kytkennästä.
Ja sitten joku höpö on ruvennut asiaa omakseen ajamaan ja ei tule ilman toimeen.
Kumma homma kun suurin osa tulee toimeen ilman ongelmia ilman tuota maagista erotuskytkintä.
Taitaa tällä hetkellä olla palstalaisten semmoiset vehkeet jotka oikeasti ajetaan pois ihmisten ilmoilta aika vähissä.
-
Tämmönen tyhmempi osaa käyttää myös rinnankytkettyjä. Omassa 200 ah ja ei koskaan ongelmia.
Aina on sähkö piisannut vaikka hyvin harvoin töpselissä onkaan.
Varmaan jotkut venemiehet on ruvennut tavallisille asuntovehkeille höpöjämään erotus kytkennästä.
Veneissä ei taida useinkaan olla 'matkailuautolaturia', joten se erotusrele pitää huolen siitä, ettei ajoakku tyhjene.
Siksi se on siellä tarpeellinen.
Meillä on autossa myöskin ylimääräinen järeämpi akusto, jonka perässä on intikka.
Nämä akut on kytketty ajopuoleen erotusreleellä. Latautuvat, kun ajoakussa jännite nousee tarpeeksi ylös. Ajossa ja verkossa.
Sieltä saa myös tarvittaessa lisävirtaa.
-
Veneissä ei taida useinkaan olla 'matkailuautolaturia', joten se erotusrele pitää huolen siitä, ettei ajoakku tyhjene.
Siksi se on siellä tarpeellinen.
Meillä on autossa myöskin ylimääräinen järeämpi akusto, jonka perässä on intikka.
Nämä akut on kytketty ajopuoleen erotusreleellä. Latautuvat, kun ajoakussa jännite nousee tarpeeksi ylös. Ajossa ja verkossa.
Sieltä saa myös tarvittaessa lisävirtaa.
Noihan se menee, että matkailuautoissa on erotettu auton ja asuntopuolen akut valmiiksi. Ja kun asuntopuolelle akkuja lisätään, niin yleensä se erotus on turhaa.
-
Kumma homma kun suurin osa tulee toimeen ilman ongelmia ilman tuota maagista erotuskytkintä.
Ja tämän tieto tulee Stetson-Harrison menetelmällä tehdystä tutkimuksesta. :laugh:
Suurin osa pärjännee yhdellä akulla.
-
Ja kun asuntopuolelle akkuja lisätään, niin yleensä se erotus on turhaa.
Jos on yksi akku, niin siihen voi rinnalle laittaa toisen, ilman mitään releitä.
-
Jos on yksi akku, niin siihen voi rinnalle laittaa toisen, ilman mitään releitä.
Niin voi. Laita vaikka 5. Kauanko jaksat jankuttaa?
Jokainen asentelee akkuja parhaaksi katsomallaan tavalla. Olen asentanut akut omaan autooni kuten ne halusin ja olen sähkövaraston toimintaan tyytyväinen. :P