Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Tulevaisuudencaravaanari - 26.05.2017 kello on 08:54
-
Moikka! Pienellä asialla olen liikkeellä mikä jäänyt osittain vielä epäselväksi. Olen tieliikkennelaista yms yrittänyt löytää tietoa mutta suoraan sieltä en ole vastausta löytänyt. Kysymys kuuluu ns. väliaikaista kuljetusta asuntoautolla. Vieläkö väliaikainen kuljetus on mahdollista? Kyseessä on 4 turvavyöllä varustettu asuntoauto mutta matkalla tulisi vielä 1 ylimääräinen matkaaja kyytiin n.400km matkalle. Onko siis vielä ns. väliaikainen kyyditseminen sallittua ja kuinka pitkän matkan matkalainen saa olla kyytissä? Auto on rek. vm 2001.
Kiitos jo etukäteen.
-
^
Nykyisin ei ole enää sellaisia väliaikaisia kuljetuksia sallittu...
Puhuttiin säälittävistä tapauksista ja 30% ylityksistä jne. Ymmärtääkseni työväen kuljetus pakun tavaratilassa olisi vielä jossain tilanteessa sallittu.
-
Vuoden 2001 asuntoautossa voi olla istumapaikkoja ilman vöitä. Siis, jos auto rekisteröity useammalle kuin 4 niin saa kuljettaa vaikka kuika kauas.
Monelleko tuo on rekisteröity, siitä se on kiinni
-
Rekisteriotteeseen merkittyä henkilömäärää ei nykyään saa ylittää.
-
Vuoden 2001 asuntoautossa voi olla istumapaikkoja ilman vöitä. Siis, jos auto rekisteröity useammalle kuin 4 niin saa kuljettaa vaikka kuika kauas.
Monelleko tuo on rekisteröity, siitä se on kiinni
Niinku meillä, löytyy 4 turvavyö paikkaa, yksi ilman vöitä, on siinä vielä yksipaikka ilman vöitä mutta tarra ilmoittaa ettei se ole henkilökuljetus paikka. Rekisteröity 5hengelle.
-
Niinku meillä, löytyy 4 turvavyö paikkaa, yksi ilman vöitä, on siinä vielä yksipaikka ilman vöitä mutta tarra ilmoittaa ettei se ole henkilökuljetus paikka. Rekisteröity 5hengelle.
Pitääkö siinä joku tarrakin olla....?
-
Pitääkö siinä joku tarrakin olla....?
Kait se on vaan muistin virkistämiseksi, jos vaikka unohtaa monelle kosla on rekisteröity.
-
Sammaa minäkin miettiny. Auto rekattu 9lle mutta vyöpaikkoja löytyy vain 6lle joista kaks nupissa neljä pöytäryhmässä, eli loput kolme on sitten imeisesti sivusohvalla kylki menosuuntaan vöittä? (auto vm.2005)
Ja lisämietintänä miettiny, että jos nämä vyöttömät sivusohvapaikat on matkustajan istumapaikkoja, niin saakohan näillä nyt silti istuskella matkustettaessa jos vyöpaikkoja on vapaana?
-
Sammaa minäkin miettiny. Auto rekattu 9lle mutta vyöpaikkoja löytyy vain 6lle joista kaks nupissa neljä pöytäryhmässä, eli loput kolme on sitten imeisesti sivusohvalla kylki menosuuntaan vöittä? (auto vm.2005)
Ja lisämietintänä miettiny, että jos nämä vyöttömät sivusohvapaikat on matkustajan istumapaikkoja, niin saakohan näillä nyt silti istuskella matkustettaessa jos vyöpaikkoja on vapaana?
Tuo onkin mielenkiintoinen juttu...
Wanhaan aikaan se meni niin, että ylimääräiset (30%) selvisi sakoitta, kun ei turvavöitä riittänyt. Kahta ei saanut sitoa yhdellä vyöllä.
Mitenkähän nykyään sitten, kun on tällaisia sekakäyttöautoja? Istuu vain tyyriisti siinä sivupenkillä ilman vyötä, jos valvova viranomainen osuu paikalle.
-
Joku hämärä muistikuva minulla on, että ensin pitää täyttää vyölliset paikat ja sitten vasta nuo vyöttömät.
-
Mitä tuota ihmettelemään. Rekisteriotteeseen on merkitty istuinten lukumäärä. Tarkoittaa matkustajien määrää.
88 §
Turvavyön ja muun istuinpaikan turvalaitteen käyttövelvollisuus
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta turvalaitetta:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060234
Luotu:
30.12.2007 09:15
Kotimaa
Henkilöautoihin ei saa enää vuodenvaihteen jälkeen ottaa kyytiin ylimääräisiä matkustajia. Autossa saa matkustaa vain rekisteriin merkitty määrä ihmisiä.
Tähänastisen lain mukaan henkilöautoissa on ollut mahdollisuus tilapäiseen ylikuormaan.
Turvavyödirektiivin uudet määräykset tulivat pääosin voimaan vuoden 2006 toukokuussa. Siitä lähtien ylikuormauksessa on noudatettu siirtymäaikaa.
Turvavöiden käyttö on pakollista kaikissa ajoneuvoissa. Vyötä on käytettävä myös busseissa ja kuorma-autoissa kaikilla istumapaikoilla.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/9227-autoon-ei-enaa-ylimaaraisia-matkustajia
-
^
Minä en ainakaan saa noista pykälistä selvää....
Jos vaikka on sellainen wanha henkilöauto, jossa on etupenkillä pakolliset turvavyöt, mutta takana ei. Onko tällöin kaksin matkustettaessa takaa siirryttävä etupenkille vöihin? Tuskinpa vain.
Sama koskee siirtymävaiheen busseja. Niissähän on pakko olla turvavyöt vain jos istuimen edessä ei ole istuinta. Tuskin sielläkään pakotetaan yksittäistä matkustajaa valitsemaan ensisijaisesti turvavyöpaikkaa.
Tästä tullaan sitten tähän vanhempaan matkailuautoon, jossa joka istuimella ei tarvitse olla vöitä.....
-
Pitäs muistaa kysyä ihan mielenkiinnosta tätä joskus katsurilta tai polliisilta.
Maalaisjärki sannoo että vyöpaikat täytetään ensin mutta laki jättää tulkinnanvaraa sanomalla että istumapaikalla olevaa turvalaitetta käytettävä ja ko. Paikallahan tätä ei tässä tapauksessa ole.
Ja nykyvehkeissä näitä kylkimenosuuntaan paikkoja ei saa enää edes rekiteröityä matkustajapaikoiksi vaan on mentävä joko selkä tai kasvot menosuuntaan turvavöissä istuen ???
-
^
Minä en ainakaan saa noista pykälistä selvää....
Jos vaikka on sellainen wanha henkilöauto, jossa on etupenkillä pakolliset turvavyöt, mutta takana ei. Onko tällöin kaksin matkustettaessa takaa siirryttävä etupenkille vöihin? Tuskinpa vain.
Sama koskee siirtymävaiheen busseja. Niissähän on pakko olla turvavyöt vain jos istuimen edessä ei ole istuinta. Tuskin sielläkään pakotetaan yksittäistä matkustajaa valitsemaan ensisijaisesti turvavyöpaikkaa.
Tästä tullaan sitten tähän vanhempaan matkailuautoon, jossa joka istuimella ei tarvitse olla vöitä.....
Takapenkiltä on hankala ajaa. Ajoneuvovarusteissa noudatetaan valmistumisajankohd an määräyksiä.
-
Takapenkiltä on hankala ajaa. Ajoneuvovarusteissa noudatetaan valmistumisajankohd an määräyksiä.
Eiköhän tässä nyt ollut kysymys matkustajien sijoittumisesta....
Vai mitä ajat takaa tällä kertaa?
-
Ainakin kuljettajan kannattaa siirtyä ajon ajaksi vasempaan(yleensä) etuistuimeen. Varustuksen (sisältää turvavyöt) osalta noudatetaan valmistumisajankohd an määräyksiä. Jos valmistumsajankohta na ei vaadittu takaturvavöitä, niitä ei tarvitse olla myöhemmin.
-
Niinku meillä, löytyy 4 turvavyö paikkaa, yksi ilman vöitä, on siinä vielä yksipaikka ilman vöitä mutta tarra ilmoittaa ettei se ole henkilökuljetus paikka. Rekisteröity 5hengelle.
Ihan höpöjä puhuin, tarra ilmoittaa sallitun istuinpaikan.
(https://karavaanari.org/kuvat/1495900800.jpg)
-
Mikä auto on kyseessä? merkki malli?
-
Ihan höpöjä puhuin, tarra ilmoittaa sallitun istuinpaikan.
(https://karavaanari.org/kuvat/1495900800.jpg)
Mulla on kans nuo tarrat pöytäryhmän vyöpaikojen kohdalla (yht. Neljä tarraa ja neljälle vyöt) mutta sivusohvalta puuttuu, missä oletettavasti ne loput kolme mitkä otteessa kuskin ja vänkärin lisäksi.
Uskosin että nuo tarrat mitkä mulla on, on laitettu jo tehtaalla ja niillä ei maha kyllä olla mittään muuta tekemistä kuin että näyttää joko puusilmämatkustajal le tai saksalaiselle katsurille vyöpaikkojen kohdan matkustamossa, mutta suomen liikenteessä niillä ei oo kyllä ihan mittään merkitystä.
-
No ei meillä vyöpaikoilla tarroja ole, ainoastaan tuossa sivusohvalla josta toisella paikalla on tuo tarra. No eihän tuo sivuttain istuminen mitään valkoihoisen hommia ole, ei siinä kukaan kauaa ole viihtynyt. Monia on oikein pahaa olo iskenyt..
-
Varustuksen (sisältää turvavyöt) osalta noudatetaan valmistumisajankohd an määräyksiä. Jos valmistumsajankohta na ei vaadittu takaturvavöitä, niitä ei tarvitse olla myöhemmin.
Sellainen tuli mieleen myös että ainakin jos olen ymmärtänyt oikein niin sivuttaispenkeille tai selkä menosuuntaan paikoille ei kannata turvavöitä laittaa jos niille ei ole valmiita paikkoja. Muutoin joutuu VTTllä teettää lujuuskokeet jotka maksaa sen verran että yksittäiseen autoon ei oikein kannata.
-
Sellainen tuli mieleen myös että ainakin jos olen ymmärtänyt oikein niin sivuttaispenkeille tai selkä menosuuntaan paikoille ei kannata turvavöitä laittaa jos niille ei ole valmiita paikkoja. Muutoin joutuu VTTllä teettää lujuuskokeet jotka maksaa sen verran että yksittäiseen autoon ei oikein kannata.
Riippuu vuosimallista....
Vanhoihin autoihin voi vyönpidikkeet hitsata vaikka itse. Uudempiin vaaditaan ne lujuuskokeet, jos ei ole EU hyväksyttyjä kiinnityspisteitä vöille, tai istuimelle.
-
Sellainen tuli mieleen myös että ainakin jos olen ymmärtänyt oikein niin sivuttaispenkeille tai selkä menosuuntaan paikoille ei kannata turvavöitä laittaa jos niille ei ole valmiita paikkoja.
Sivuttaispenkille EI SAA asentaa turvavöitä, vaikka joissakin vanhemmissa m-autoissa siihen on ajon aikaisia istumapaikkoja rekisteriotteeseen merkittykin.
-
No ei meillä vyöpaikoilla tarroja ole, ainoastaan tuossa sivusohvalla josta toisella paikalla on tuo tarra. No eihän tuo sivuttain istuminen mitään valkoihoisen hommia ole, ei siinä kukaan kauaa ole viihtynyt. Monia on oikein pahaa olo iskenyt..
Adrian sivusohvan saa käännettyä selkä menoonpäin. Ja vyö löytyy.
-
Adrian sivusohvan saa käännettyä selkä menoonpäin. Ja vyö löytyy.
No ei meillä ainakaan saa eikä vyötä ole.
-
Akkulaatikosta vyö löytyy ja laatikon sivuluukusta järjestyy jalkatuki matkustavaiselle. Selkänojan voi kääntää.
Rekkariotteesta voi tarkentaa matkustukseen hyväksyttyjen istuinten määrän.
-
Sivuttaispenkille EI SAA asentaa turvavöitä
Miksi?
-
Kun selvittelin vyömahdollisuutta sivupenkkiin 2003 mallin Fiat Dethleffiin, Trafilta ja katsastuksesta tuli maininta että turvavyön kiinnityspisteet tulee olla korinvalmistajan merkitsemät ja koestamat. Eipä löytynyt papereita ko mallille kiinnityskohdista.
Pärekorien turva ei ole kaksinen jos sivusta tulee törmäys olipa turvavyö tai ei. Alu/teräspelti, rimat, kevyteriste ja sisäpuolen levy tapetteineen ei paljoa suojaa.
-
Kun selvittelin vyömahdollisuutta sivupenkkiin 2003 mallin Fiat Dethleffiin, Trafilta ja katsastuksesta tuli maininta että turvavyön kiinnityspisteet tulee olla korinvalmistajan merkitsemät ja koestamat. Eipä löytynyt papereita ko mallille kiinnityskohdista.
Jos haluaa lisää istumapaikkoja ja vuosimalli vaatii vyöt, niin näin on.
Jos paikat on olemassa eikä vöitä ole, voihan ne laittaa 'omilla kiinnityspisteillä', jos katsoo tarpeelliseksi.
-
Kun keskustelin viranomaisten kanssa ko asiasta eli itse asennuksesta ja omista vyön kiinnityspisteistä niin minulle sanottiin että havaitessaan tuollaisen ratkaisun tulisi katsastuksessa antaa määräys ko vöiden poistamisesta.
Kaiken kaikkiaan matkustamossa olevien turvavöiden turvallisuuden täytyy olla hyvin kyseenalainen. Jos testattaisiin kuten esim. henkilöautoja, joka suunnasta tulevin törmäyksin saattaisi tuo totuus valjeta.
Suojaavat rakenteet lähinnä sivu- ja takaseinissä ovat matkailuautossa surkeita. Jo kalusteet irrotessaan kolarissa ovat huomattava lisäriskitekijä ihan järjellä ajatellen.
-
Kun keskustelin viranomaisten kanssa ko asiasta eli itse asennuksesta ja omista vyön kiinnityspisteistä niin minulle sanottiin että havaitessaan tuollaisen ratkaisun tulisi katsastuksessa antaa määräys ko vöiden poistamisesta.
Aika omituinen tulkinta! :o
Kaiken kaikkiaan matkustamossa olevien turvavöiden turvallisuuden täytyy olla hyvin kyseenalainen. Jos testattaisiin kuten esim. henkilöautoja, joka suunnasta tulevin törmäyksin saattaisi tuo totuus valjeta.
Suojaavat rakenteet lähinnä sivu- ja takaseinissä ovat matkailuautossa surkeita. Jo kalusteet irrotessaan kolarissa ovat huomattava lisäriskitekijä ihan järjellä ajatellen.
Nykyiset tyrvavyön kiinnitykset ovat kyllä aika järeitä. Mitään sivusuojiahan ei toki ole mutta matkustajat kyllä pysyvät paikoillaan.
-
Sivuttaispenkille EI SAA asentaa turvavöitä.
Miksi?
Hauhon viestissä on jo selitetty osa kiellon perusteluista. Lantiovyö olisi vanhoissa autoissa ainut mahdollinen vyötyyppi, jos vain tarpeeksi tukevat vyön kiinnityspisteet löytyisivät. 3-piste vyön yläkiinnityspistett ä ei saa yhteenkään koriin törmäyksen kestävään paikkaan laitettua. Sivupenkillä istutaan oikea kylki ajosuuntaan. Näin ollen nokkatörmäyksen G-voimat osuisivat istujan kylkeen. Lantiovyön käyttö sivutörmäys tilanteessa pahentaa vammoja, vaikka vyön kiinnitykset pysyisivätkin repeämättä rakenteissa kiinni. Turvatöitä ei ole suunniteltu sivulta tulevien törmäysten varalle.
-
Kun ei tunnuta ymmärtävän ettei se turvavyö suojaa ihmistä kolaritilanteessa matkustamossa on vaikea selittää sitä riskiä mikä suojaamattomassa korissa kohdistuu matkustajaan kolaritilanteessa.
Turvavyö pitää henkilöautossa ihmisen kolaritilanteessa korin sisällä usein ettei muserru oman tai toisen ajoneuvon alle niinkuin irrallaan autossa oleva ihminen lentäessään autosta ulos.
Matkailuautojen suojaus matkustajille asuinosassa on vain symbolinen. Niissä autoissa joissa on runkoa siellä tienpäällä alhaalla on edes jotain suojaa. Kun vilkaisette "runko-osien" tukevuutta ymmärtää ettei niistäkään paljoa suojaa ole esim. metriä korkeammalle vartalolle..
-
Sivuttaispenkille EI SAA asentaa turvavöitä.
Perustuuko tämä lakiin?
Hauhon viestissä on jo selitetty osa kiellon perusteluista. Lantiovyö olisi vanhoissa autoissa ainut mahdollinen vyötyyppi, jos vain tarpeeksi tukevat vyön kiinnityspisteet löytyisivät. 3-piste vyön yläkiinnityspistett ä ei saa yhteenkään koriin törmäyksen kestävään paikkaan laitettua. Sivupenkillä istutaan oikea kylki ajosuuntaan. Näin ollen nokkatörmäyksen G-voimat osuisivat istujan kylkeen. Lantiovyön käyttö sivutörmäys tilanteessa pahentaa vammoja, vaikka vyön kiinnitykset pysyisivätkin repeämättä rakenteissa kiinni. Turvatöitä ei ole suunniteltu sivulta tulevien törmäysten varalle.
Tässä nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin.
Autoonsahan saa kiinnittää vaikka millaisia remmejä, jos ne eivät haittaa nekemistä ja ajamista muutenkin.
JOS istumapaikkoja lisätään, pitää olla hyväksytyt kiinnitykset turvavöille. (ainakin uudemmissa autoissa, en jaksanut lakia tavata)
Entä sitten wanhat istumapaikat?
Jos haluaa, että porukka pysyy pienemmissä kolhuissa paikoillaan, voiko lantiovöiden laittamisen kieltää?
Kiinnikkeiden pettäminen isommissa mälleissä on sitten toinen asia. Liekö siitä edes haittaa?
Faktaa, kiitos.
-
Muuta en tiedä, kuin että kuorma-autoon joskus laitettiin penkit sivuttain ja niihin lantiovyöt....
Nykyautoissa vaaditaan hyväksytyt kiinnityspisteet, joko istuimelle, tai turvavöille. Jos jakkarassa on integroidut turvavyöt, niin hyväksytty istuimen kiinnitys riittää. Mikäli ei ole hyväksyttyä istuimen kiinnitystä, niin pitää olla hyväksytyt turvavyön kiinnityspisteet korissa. Hyväksynnän saa vaikkapa VTT:n mittauttamalle kiinnityspalkille, mutta se maksaa paljon. Toisaalta saa myös käsittääkseni hyväksyttyjä lattiakiinnityksiä jälkikäteen, jolloin integroidut vyöt istuimissa puoltavat paikkaansa.
Siitä olen samaa mieltä, että tuollainen matkailukori on vain silmänlumetta onnettomuuden sattuessa. Tiedän henkilöitä, jotka vannovat enemmän peltikuorisen korirakenteen turvallisuuteen.
-
Useimmilta koritehtailta saa todistuksen lujuudesta ja se riittää ilman mitään VTT testejä.
Tampereella värkää joku tehdä niitä takseja, iisalmessa ambulansseja. Tämmöiset firmat kirjoittaa todistuksia noin 100 euron hintaan kun näkevät rakenteen ja saavat tiedot mistä materiaalista kiinnitykset on tehty.
Sama homma kuormatilan väliseinillä, n.s. veronkierto kevytkuorma-autot
-
Useimmilta koritehtailta saa todistuksen lujuudesta ja se riittää ilman mitään VTT testejä.
Tampereella värkää joku tehdä niitä takseja, iisalmessa ambulansseja. Tämmöiset firmat kirjoittaa todistuksia noin 100 euron hintaan kun näkevät rakenteen ja saavat tiedot mistä materiaalista kiinnitykset on tehty.
Sama homma kuormatilan väliseinillä, n.s. veronkierto kevytkuorma-autot
Tuskin mikään yritys ottaa vastuuta toisten tekemisistä turauksista.
-
Tuskin mikään yritys ottaa vastuuta toisten tekemisistä turauksista.
Noin parikymmentä tehty suomeen itse tuoduista Sprintereitä, lisättyn takapenkki vöillä ja tehty uusi väliseinä sivu oven taakse, montako sinä olet saattanut rekisteriin ?
Tietysti jos turalilen tekee, niin kannattaa teettää muilla. Mutta kun opettelet tekemään kunnolla, niin onnistuu.
P.s. Eikä ole mitään rakettitiedettä.
-
Yritin etsiä projektia mihin uudet istuimet ja vyöt on asennettu. Muistan lukeneeni sellaisesta ja pari tapaa toteuttaa taitaa olla olemassa.
Joko uusi hyväksytty istuin kiinnitetään auton alkuperäisille istuinpaikoille tai sitten käytetään metallilevyä joka kiinnitetään rungon kiintopisteisiin ja siihen levyyn istuimet. Itsekin tuota aikoinaan selvittelin kun olin ostamassa vanhaa ambulanssia josta olisin tehnyt retkeilyauton.
Pakuja pikkubusseija tekevä yritys olisi myynyt vanhempaa mallia olevat istuimet kohtuuhintaan ja olisin heiltä myös saanut katsastukseen tarvittavat dokumentit
-
Noin parikymmentä tehty suomeen itse tuoduista Sprintereitä, lisättyn takapenkki vöillä ja tehty uusi väliseinä sivu oven taakse, montako sinä olet saattanut rekisteriin ?
Tietysti jos turalilen tekee, niin kannattaa teettää muilla. Mutta kun opettelet tekemään kunnolla, niin onnistuu.
P.s. Eikä ole mitään rakettitiedettä.
Nyt onkin kyse maahantuonneista tai hitsaustaidosta. :laugh: Ottaisitko itse vastuun toisen rakenteluista joka huonosti tehtynä voi aiheuttaa kuoleman?
Kimin tapauksessa yritys vastaa myymästään tuotteesta, joka on normaali käytäntö.
-
Noin parikymmentä tehty suomeen itse tuoduista Sprintereitä, lisättyn takapenkki vöillä ja tehty uusi väliseinä sivu oven taakse,
Mielenkiintoista....
Olettaisin, että niissä Sprinttereissä on tehdastekoiset turvavyöpaikat valmiina pakuissakin. Tuskin muuten saa lupia. Toinen pakuissa suositumpi vaihtoehto lienee hyväksytyt kiskot lattiassa ja siihen istuimet integroiduilla vöillä.
Jos kumpaakaan ei ole, niin lupa irtoaa ainoastaan VTT:n lujuustesteillä Suomessa. Toki niitä testejä varmaan muissakin maissa tehdään.
Sitten on vielä sellainen mahdollisuus, että Suomessa koritehdas on itse teettänyt lujuustestit, mutta se lupa kelpaa vain siihen kyseiseen automalliin. Silloin voidaan tehdä sarjatuotantoa sen yhden luvan turvin.
Tällaiset eksoottiset matkailuautot ovat varmaan vaikeampia tapauksia lupien suhteen.
Eikös täällä kirjoiteltu joskus projektiosastolla hyväksyttävistä liimattavista lattialevyistä, joissa kiskot?
-
https://karavaanari.org/index.php/topic,13246.0.html