Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: juzzi - 8.05.2017 kello on 18:19
-
Käväisin rengasliikkeessä kyselemässä kesäkumeja koppiautoon. Auto on Rellun alustalla ja ainoa rengaskoko tähän on 225/65 16.
Liikkeessä myyjä kertoi, että katsastuksessa saattavat vaatia Rellun alustalle juurikin matkailuautolle tehtyjä kumeja. En tiedä löytyykö niitä muita Michelinin Campereita. Näinköhän myyjän jutut olivat hevosmiesten tarinoita? Ei ainakaan rekisteriotteessa ole moista mainintaa.
Kuulostaa jo sinällään oudolta, koska talvikumeja ei taida olla erillisiä camping malleja.
-
Juurikin niitä hevosmiesten juttuja, liekkö meinasi tehdä tilin myymällä kalliit renkaat sinulle... Kantavuusluokaltaan riittävät normaalit ajoneuvokäyttöön tarkoitetut kumit on käypäiset, ei tarvitse olla mitään karavaanarikumeja.
Ja tuossa kokomuutoksista:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjpq5W8zuDTAhUJJ5oKHeVPB2EQFgg3MAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.laatuvanne.fi%2Fpage%2F8%2Frengaskoon-vaihtaminen&usg=AFQjCNEysC7ThKETAJ2H-FCqkDr8-X3T1A&sig2=46yABfKU8ZYd2H5XUzEaRg
-
Vaihda liikettä ja käy kertomassa miksi et osta heiltä. C rengas kelpaa. Kunhan kantavuus riittää on rengas kelvollinen.
Mitään matkailuautorengasv aatimusta ei ole.
-
Koko, kantavuus ja nopeusluokka vaatimukset kun täyttää, niin siinä se on.
Oisko rengasmyyjällä oma lehmä ojassa.
-
Vannetukku tarjoaa tuota kokoa 23 mallia kesärengasta alkaen alle 70€/kpl ja talvirenkaita niin kitkana kuin nastallisena löytyy myös vaikkei niiden sesonki olekkaan.
-
Joo näinhän itsekin vähän arvelin :D. Aattelin kuitenkin kysäistä kokeneemmilta vaanareilta, kiitokset vastauksista.
En usko myyjällä olleen omaa lehmää ojassa, kertoi ihmettelevänsä itsekin samaa asiaa, varsinkin kun esim Michelin Agilis ja Agilis Camperilla ei ole käytännössä juurikaan eroa.
Varsinkin nuo Michelinin Camperit ovat sen hintaisia, että niiden on pakko olla pinnoitettu lehtikullalla ja venttiilinä on aito timantti..
Vannetukku on paikka josta kumeja on tullut katsottua, toinen ehkä vielä edullisempi on www.rengas24.com. Molemmat satsit menee jossain vaiheessa hankintaan.
Ainoana kokona tarkoitin, että auton tiedoissa tämä mainitaan ainoana kokona. Eipä tätä juurikaan ole hyötyä alkaa leventämään.
-
Nuo agilis campingit on hyvät ja kalliit.
Eroa perus agilikseen on se että niissä on kaksinkertanen runkokudos, eli ovat jämymmät ja kestävämmät kun ajetaan kovilla paineilla ja jatkuvasti korkeilla kuormilla.
Muistaakseni näissä oli myös pikkasen avoimempi pintakuvio, eli pitäs olla ainakin teoriassa parempi pito nurmikolla ja mutaisilla pinnoilla.
Niin ja tietenkin tuo että noissa menee nuo painoluokat tuonne 118 asti.
Mulla oli nämä edellisessä alla ja ei niitä kyllä ajamalla loppumaan saanu. Joo, kallithan ne on mutta itkin verta ja laiton nyt keväällä myös tähän nykyiseenkin, sen verta tyytyväinen oon ollu Thumb
Arvosana 4/5 Thumb
Miinusta tuo yks piste kallista hinnasta Thumbd
-
Nuo agilis campingit on hyvät ja kalliit.
Eroa perus agilikseen on se että niissä on kaksinkertanen runkokudos, eli ovat jämymmät ja kestävämmät kun ajetaan kovilla paineilla ja jatkuvasti korkeilla kuormilla.
Muistaakseni näissä oli myös pikkasen avoimempi pintakuvio, eli pitäs olla ainakin teoriassa parempi pito nurmikolla ja mutaisilla pinnoilla.
Niin ja tietenkin tuo että noissa menee nuo painoluokat tuonne 118 asti.
Mulla oli nämä edellisessä alla ja ei niitä kyllä ajamalla loppumaan saanu. Joo, kallithan ne on mutta itkin verta ja laiton nyt keväällä myös tähän nykyiseenkin, sen verta tyytyväinen oon ollu Thumb
Arvosana 4/5 Thumb
Miinusta tuo yks piste kallista hinnasta Thumbd
Tuolla hinnalla on jo pakkokin saada laatua. Meikäläisen rengaskoolla painoluokka on sama 112 kuin muissakin saman kokoluokan kumeissa. Nyt kun kaivelen muistia, niin taisi Dehtlefsin manuaalissa olla mainittu, että juurikin Michelinin Campereissa suositellaan suurempaa rengaspainetta kuin muilla kumeilla.
-
Camperit vaan on todella kovia ajettavia. Normi C rengas on kyllä mukavampi. Ja paineet sitten ainakin taka-akselille lähelle valmistajan antamaa max. painetta. Luokkaa 5 bar normi C renkaalla.
-
Itsellä on toista kesää alkamassa oma kokeilu. Tavalliset agilikset edessä, ja camperit takana pitkän peräylityksen vuoksi. Tähän menessä olleella käytöllä ei tunnu yhtään hassummalta yhdistelmältä. Toisinpäin en ole ajatellutkaan renkaita kokeilla käyttää. Ilmanpaineet edessä 4.2-4.5 ja takana 5.
-
Voi olla ihan fiksuakin. Pintaahan nuo etugummit pyrkivät syömään enempi niin pääsee ehkä vaihtamaan etugummit uusiin sitten pari kertaa yksien takapyörien pyöriessä.
Mulla on ihan halvat Tigarit (C) jotka viime vuoden keväällä ostin alle (olisko ollut 280eur setti alle laitettuna),. Nyt vajaa 15tkm ajeltuna ei valittamista. Edelliset oli Gislavedit (C) jotka minusta ajoltaan ei olleet niin mielyttävät kuin nämät (nää on herkempi käännellä ja äänettömämmät).Gislat oli silloin vuonna 2010 reilusti yli 500e. Noilla renkailla mentiin semmoinen 70tkm, pari kertaa vaihdettiin etu ja takarenkaiden paikkaa kun eturenkaat kuluvat nopeammin.
-
Muutaman vuoden takaisen rengastestin mukaan michelin campingit jäivät aika häntäpäähän :-X:
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa-v-2013 (http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa-v-2013)
-
Nyt kun lakimuutoksilla tullaan sallimaan entistä suuremmat ajonopeudet tullaan todennäköisesti suistumisonnettomuu ksia näkemään niin asuntoautoilla kuin perävaunuyhdistelmi llä entistä enemmän tulevaisuudessa.
Nykyisinkin on liikenteessä nähtävissä etteivät kuljettajat noudata useinkaan olosuhteiden vaatimaa varovaisuutta vaan nopeusvalinta perustuu rajoitukseen ja sen ainakin lievään ylittämiseen .
Tältä pohjalta pelottaa jos Misukan Agilis Camper lähtee uutenakin vesiliirtoon alta 90km/h vauhdissa niin huhuh ::)
Raiteita tulee tulevaisuudessakin riittämään ja lätäköt vain laajenee teillämme.
-
Ei se mihinkään lähde, pakulla ajoin tuollaisilla renkailla 50.000 km ilman mitään ongelmaa.
Edellisessä vaunussakin oli alla, en senkään huomannut liitelevän.
-
Mulla on nyt alla tuommoset C renkaat Nexenit kitkapinnalla...Pit i ostaa kesäpyörät mutta nasta-aika kun oli vielä meni routakuoppaan rikki nastarenkaasta pahasti runko, (tuli iso patti) niin laitoin sitten tuollaset.. Ostin samasta liikkeestä missä teetän isommat huoltotyöt. Toisaalta ei ole harmittanut, kun nuo kelit nyt on keväällä olleet mitä on.Ja renkaat on kyllä hiljaset. Olikohan tuo 430 töineen jos en ny väärin muista.10mm pintaa ja isot väliurat kuviossa. Mukavasti on kulkenu, eikähän nuo mitään formuloita ole muutenkaan matkailuautot. Ajelen kelien mukaan. Tallissa on vielä talteen jätetyt käytetty setti puolikuntosia Firestone wanhawk wintteriä 225-15" 70 C sarjaailman vanteita.En ostotohinassa muistanu että niitä oli neljä... Pitäs varmaan pistää myyden etiäppäin...
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=65849104.136.22174&Breite=225&Quer=70&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=Nexen&ranzahl=4&tyre_for=LLKW&x_tyre_for=&Herst=Nexen&rsmFahrzeugart=LLKW&search_tool=standard&Label=E-B-72-2&details=Ordern&typ=R-280903
-
Muutaman vuoden takaisen rengastestin mukaan michelin campingit jäivät aika häntäpäähän :-X:
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa-v-2013 (http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa-v-2013)
Mukava havaita, että testin voittanut rengas pyörii alla jo toista kesää. Ei moitittavaa tähän mennessä. Aikas hyviltä itse asiassa tuntuvat noiden WanLi Kiinan ihmeiden jälkeen. Niistä kun loppui käytännössä pinta 50tkm jälkeen. Päittäisheitto myös Hankookeissa eri luokassa kuin edellisissä.
-
Jostain syystä Hankook Vantrassa on koossa 215/70-15 MS-merkintä. Ainakin sulavat alle mutta mukavat ajella ja käytössä ympäri vuoden.
-
Muutaman vuoden takaisen rengastestin mukaan michelin campingit jäivät aika häntäpäähän :-X:
http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa-v-2013 (http://www.camper.fi/uutiset/matkailuauton-kesarenkaat-testissa-v-2013)
Mulla oli hyvää vauhtia lähdössä vaunun GT Maximilereistä pinnat irti. On siitä toki jo vuosia, eli toivottavasti laatu parantanut. Ite en sitä riskiä silti ota, että kiinanrenkaat alle laittaisin muuhun kuin tilapäiskäytössä olevaan autoon, jota ei tarvitsisi kauaa pitää.
-
Mulla oli hyvää vauhtia lähdössä vaunun GT Maximilereistä pinnat irti. On siitä toki jo vuosia, eli toivottavasti laatu parantanut. Ite en sitä riskiä silti ota, että kiinanrenkaat alle laittaisin muuhun kuin tilapäiskäytössä olevaan autoon, jota ei tarvitsisi kauaa pitää.
Mulla on kiinalaiset nyt retkuiluautossa ja pakussa...
Alunperin ostin sellaiset kokeiltavaksi hinnan takia. Nyttemmin jo pakussa toinen kierros ja syynä ei ole enää pelkästään hinta, vaan ajomukavuus, hiljaisuus ja kesto.
-
Jostain syystä Hankook Vantrassa on koossa 215/70-15 MS-merkintä. Ainakin sulavat alle mutta mukavat ajella ja käytössä ympäri vuoden.
Mulla kaksi kesää alla olleet Vantrat 225/75R/16R 121/119 M+S. Pari milliä pinnoista lähtenyt eikä alle sulamisesta ole tietoakaan, vaikka renkaan max painoilla mennäänkin. Thumb
-
Mulla kaksi kesää alla olleet Vantrat 225/75R/16R 121/119 M+S. Pari milliä pinnoista lähtenyt eikä alle sulamisesta ole tietoakaan, vaikka renkaan max painoilla mennäänkin. Thumb
Omassa 4500 kg nuo samat kestivät noin 23 000- 25 000 edessä eli noin vuoden verran. Suurin osa ajosta keski- ja länsi-euroopan alueella.