Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Mautoilija - 27.04.2017 kello on 16:55
-
Akun iän autossa määrää käyttö. Useat startit ja lyhyet pätkäajot lyhentävät kestoikää. Start/stop-toiminto on varsinainen akkutuho.
-
Akun iän autossa määrää käyttö. Useat startit ja lyhyet pätkäajot lyhentävät kestoikää. Start/stop-toiminto on varsinainen akkutuho.
Mulla on autossa Start/Stop toiminto ja Webasto lisäksi aamuin illoin talvisin...
Milloin on odotettavissa akun tuhoutuminen?
-
Aakun akku kestää vielä vuosia, ehkä viisi vuotta vielä. Thumb
-
Mulla on autossa Start/Stop toiminto ja Webasto lisäksi aamuin illoin talvisin...
Milloin on odotettavissa akun tuhoutuminen?
Riippuu paljolti ulkopuolisen latauksen ja ajonaikaisen latauksen määrästä. Paljonko on lyhyttä pätkäajoa? Huomaa sana ja.
Et ehkä ymmärtänyt että tarkoitukseni oli kuvata tilannetta jossa vajaalatautuneesta akusta otetaan useita kertoja suuria virtoja. ;D
Kristallipalloni on huollossa joten en osaa tarkkaa päivämäärää kertoa.
-
Ei start/stop kytkeydy päälle jos akku on vajaa. Älyä autossa sen verran, että odottaa latauksen olevan kunnossa ja moottori lämmin, sen jälkeen toiminto käytössä.
-
Mikä onkaan S/S-toimínnon määritelmä vajaasta akusta? 90% vai 40%? Jatkuvissa pysähdyksissä S/S kuormittaa akkua, eikä laturi ehdi käyntijaksojen aikana lataamaan. Onneksi autossani ei tätä idioottitoimintoa ole. Jos näyttää että pysähdys on useita minuutteja, osaan sammuttaa moottorin itsekin.
-
SS kytkeytyy napista pois, jos sattuu kiusaamaan. Aika helppoa, kuten tarvittaessa ohjelman vaihto sportille. Akun vaihdan syksyllä, kun viime talvena pari kertaa kytki Webaston pois jännitteen alhaisuudesta vuoksi.
-
Kyllä se S&S vaatii hyvin lähellä täyttä olevaa akkua. Naapurin autossa tuo ei toiminut yli vuoteen ja syynä akku. Akku täytti kyllä mittauksissa sille asetetut arvot, mutta auto ei sitä hyväksynyt tuohon.
Sällin Sharania käytän suht usein ja siinä tuo alkaa talvikeleillä toimimaan vasta pitkän käynnissäolon jälkeen.
Itse en myöskään tuota haluaisi omaan autoon, se ei taas tarkoita etteikö tuo toimisi ihan hyvin.
Turha tuota kritisoida jos omaa kokemustra ei ole. Ja saahan sen poiskytkettyä
-
Tuossa uudessa pösössä on tuo toiminto, jonkun verran vaatii totuttelua liikenevalot.
Ja tänään kun kävin hullujenhuoneella ja tulin pois, niin ei sammunutkaan vaikka oli vapaalla ja kytkin ylhäällä.
-
Turha tuota kritisoida jos omaa kokemustra ei ole. Ja saahan sen poiskytkettyä
Talouden toisessa autossa on kyseinen toiminto. Akku vaihdettu alle 5 vuoden iässä. Valitettavsti toimintoa ei saa poiskytkettyä pysyvästi, vaan se pitää tehdä jokaisen startin jälkeen erikseen. En pidä autoista jotka sammuvat risteykseen.
-
Nostaa jalan jarrulta niin lähtee varsin nopeasti. Käyntiin ja liikkeelle. Ongelma on ruuhkassa ajaminen, silloin napista pois.
Startin toiminnan jouhevuus varmasti vaikuttaa asiaan.
-
Talouden toisessa autossa on kyseinen toiminto. Akku vaihdettu alle 5 vuoden iässä. Valitettavsti toimintoa ei saa poiskytkettyä pysyvästi, vaan se pitää tehdä jokaisen startin jälkeen erikseen. En pidä autoista jotka sammuvat risteykseen.
Kyllä 5 vuoden akkukesto taitaa olla ihan hyvä "tulos" nykyakkujen maailmassa. Sällin Sharan on vm-13 ja alkuperäinen akku, lisäksi siinä on Webasto joka tuota kuormittaa. Tuo mainitsemani naapurin auto on joku Kia ja siinä toiminto lopetti toimimasta n. vuoden ikäisenä. Muutaman vuoden on sitä käyttänyt samalla akulla ja ilman S&S toimintaa, ikinä ei konetta ole esilämmittänyt. Kuulemma toiminta toimii hetken jos ajoa n. 100km alla.
-
Nostaa jalan jarrulta niin lähtee varsin nopeasti. Käyntiin ja liikkeelle. Ongelma on ruuhkassa ajaminen, silloin napista pois.
Startin toiminnan jouhevuus varmasti vaikuttaa asiaan.
Käynnistyy laturilla hihnan välityksellä 0,4s....
Starttivirta saadaan boosterilla, joka on jonkinlainen suurtehokonkka. Se latautuu jo ennen pysähdystä liike-energialla.
Varsinaista käynnistystä varten on startti erikseen, joka saa voimansa akusta.
-
Startin toiminnan jouhevuus varmasti vaikuttaa asiaan.
On ne vehkeet kehittyny, tai sitten toisilla on parempia...
Ajoin Saksassa kymmenkunta vuotta sitten Yariksella, jossa oli SS.
Se oli niin kamala, jotta aina valoissa pidin kytkimen pohjassa.
-
Käynnistyy laturilla hihnan välityksellä 0,4s....
Starttivirta saadaan boosterilla, joka on jonkinlainen suurtehokonkka. Se latautuu jo ennen pysähdystä liike-energialla.
Varsinaista käynnistystä varten on startti erikseen, joka saa voimansa akusta.
Missä autossa?
-
Pösö kyllä käynnistyy heti kun kytkimen polkaisee, mutta aina se siksak singer moottorin( kaikki kolme sylinteriä) pörähdys yllättää, mitäs nyt ;)
-
Missä autossa?
PSA
-
PSA
PSA on ranskalainen autokonserni. Mikä auto?
-
PSA
Liekö tuossa pojan tulevassa pösössä sitten semmoinen ?
-
Nostaa jalan jarrulta niin lähtee varsin nopeasti. Käyntiin ja liikkeelle. Ongelma on ruuhkassa ajaminen, silloin napista pois.
Startin toiminnan jouhevuus varmasti vaikuttaa asiaan.
Ruuhka-ajo kai on lähinnä ainoa tilanne, jossa järjestelmästä on edes teoriassa mitattavaa kulutushyötyä?
Mikäli se silloin kytketään "ongelmallisuuden" takia pois, niin milloin siitä on hyötyä?
-
Liikennevaloissa tai kolmion takana siitä on hyötyä. Ruuhkassa auto jos liikkuu autonmitan ja kone sammuu viideksi sekunniksi useasti toistuen ei hyötyä ole, mutta rasitusta sitäkin enemmän.
-
Automaatilla varustettu s/s-auto on kyllä raivostuttava.
Tulet stop-merkin taakse, ja edelläsi 3 autoa. Jos jokainen näistä pysähtyy vuorollaan, tulee s/s-akteja aika monta ennen kuin oma vuoro koittaa.. ainoastaan riittävä etäisyys edelläolevaan ja "valuminen" pysähtymättä jonon mukana estää startin vingutuksen - manuaali vehkeissä auto käynnissä kun s/s edellyttää kytkinpolkimen ylhäällä oloa.. käytännössä näkyy s/s disablointi-painallus olevan ajoonlähdön manooveri..
Noi s/s akkusähköideologia poikkeavat eri automerkeillä. Toisissa stop-akkuna on erillis(pikku)akku, joka syöttää kaikkia päälläolevia sähkövehkeitä. Jos sen jännite hyytyy, niin auto starttaa autom. mikäli edellytykset on kunnossa - näin kävi kerran vollen kanssa kun juorusin naapurin kanssa liki ½ h, volle pärähti käyntiin ominpäin..
-
Mikäli ajetaan 10 km ja joudutaan pysähtymään liikennevaloihin tai kolmion taakse muutaman kerran, ei stop/start-järjestelmällä saada mitään oikeassa elämässä mitattavaa polttoaineen säästöä.
Jos ajetaan seisovassa ruuhkassa 10 km, niin jonkinlainen säästö on mitattavissa.
Surkeaa toteutusta, mikäli juuri ruuhka-ajossa järjestelmän toiminta takkuaa.
Ilkeät autoinsinöörit ovat jo aikapäiviä sitten väittäneet, että ainoa hyöty stop/start-järjestemästä on, että sillä saadaan EU-kulutuslukema näyttämään kaupunkiajossa pienemmältä. ::)
-
Mikäli ajetaan 10 km ja joudutaan pysähtymään liikennevaloihin tai kolmion taakse muutaman kerran, ei stop/start-järjestelmällä saada mitään oikeassa elämässä mitattavaa polttoaineen säästöä.
Jos ajetaan seisovassa ruuhkassa 10 km, niin jonkinlainen säästö on mitattavissa.
..
Ainoastaan valoissa seisomisessa s/s säästää polttoainetta, siis kun vihreäjakso on niin lyhyt, että pikkupätkä jonosta pääsee. 2-3 vihreää ehtii mennä pks-aamu/iltaruuhkassa - valokierto pari min. Eli säästää kehä I sisäpuolisessa elämässä työmatkan ollessa tuollaiset kympin luokkaa.. ainakin auton omassa kulutusnäytössä joku desi säästyy satkulla, ellei sekin huijaa.. :D
-
Mitä enemmän paikallaseisomista, sitä enemmän teoreettista säästöä.
Ikävää mikäli seisovassa ruuhkassa, jolloin säästöpotentiaali on suurin, järjestelmä on epämielyttävä.
Pari desiä säästöä sadalla Kehä I:n sisäpuolella? Kuinkahan pitkä on järjestelmän takaisinmaksuaika huomioiden ylimääräiset rasitukset startille ja akulle, hankintahintalisäst ä puhumattakaan.
-
..
Kuinkahan pitkä on järjestelmän takaisinmaksuaika huomioiden ylimääräiset rasitukset startille ja akulle, hankintahintalisäst ä puhumattakaan.
Tässä kohtaa kannattaa muistaa auto- ja ajoneuvoverotus - esimerkkinä vaikka 2010 V50; sama kone s/s-> CO2 104g/km vs ei s/s 136g/km. S/S (eDrive) oli aavistuksen halvempi uutena, ja tietty käytössäkin.. vaan 2016 (aj. 102tkm) tuo vaihtui tuoreempaan, alkup akku, dpf jne... Kenties seuraavalla pragaa paikat :-X
-
Vaimolla on Honda insight, semmonen kevythybridi.
startstop on kyllä ihan turha siinä ainakin meidän käytössä mutta käynnistys toimii sillä hybridipuolen akulla ja motilla, melkein aina käynnistyy sillä. Muutamaa puutetta lukuun ottamatta vallan mainio peli, sekä kaupungissa että maantiellä pääsee viiteen litraan tai vähän alle. Paitsi motarilla, siellä kulutus kasvaa.
Jarruttaessa lataa akkuja, siinä määrän tehokkaasti että takajarrulevyt, jotka on järjettömän pienet, ruostuu piloille käytön puutteessa.
-
Tässä kohtaa kannattaa muistaa auto- ja ajoneuvoverotus - esimerkkinä vaikka 2010 V50; sama kone s/s-> CO2 104g/km vs ei s/s 136g/km. S/S (eDrive) oli aavistuksen halvempi uutena, ja tietty käytössäkin.. vaan 2016 (aj. 102tkm) tuo vaihtui tuoreempaan, alkup akku, dpf jne... Kenties seuraavalla pragaa paikat :-X
Henkilöautoilun verotuksella ja päästösääntelyllä on melkoiset merkitykset markkinointinäkökul masta.
Mitä parhainta autotehtaiden kannalta, EU-maissa on saanut tarinoida niin pieniä kulutus- ja päästöarvoja, kuin markkinamiehet ovat suinkin iljenneet.
Aika harva automalli on missään jälkeenpäin suoritetussa testissä yltänyt mihinkään virallisesti ilmoitettuun kulutus- tai pakokaasupäästöarvo on.
Kuinka on sattunutkaan, todelliset arvon ovat olleet huomattavasti suurempia, jopa moninkymmenkertaisi a ilmoitettuihin arvoihin verrattuna.
USA:ssa on tilanne hiukan toisin, mutta nyt menee jo liikaa off-topikiksi. 8)
-
Automaatilla varustettu s/s-auto on kyllä raivostuttava.
Tulet stop-merkin taakse, ja edelläsi 3 autoa. Jos jokainen näistä pysähtyy vuorollaan, tulee s/s-akteja aika monta ennen kuin oma vuoro koittaa.. ainoastaan riittävä etäisyys edelläolevaan ja "valuminen" pysähtymättä jonon mukana estää startin vingutuksen -
Yleensä se auto kulkee tyhjäkäynnillä juur sopivasti, ettei tarvi pomppia.
-
^
Niihän se ja manuskatkin tekee, mutta aina ei kehtaa niin pitkää kaulaa jättää, että useamman auton seisokkileikin kerkiää valumaan.. muut luulee että "pelkää edellämenijää". Mutta nykytrenditkin muuttaa jenkkityyliksi tätäkin.. stoppiin ei pysähdytä, vaan valutaan läpi kukin vuorollaan - liekö ss-tomaattien syytä :laugh: ;D
-
Pitää pysähtyä vai hetkeksi, niin SS ei kerkiä. ;D
Muistaakseni mulla on ensiasennuksena Exide, pitääpä tarkastaa kuorten alta. Vajaa 4 vuotta on ihan ok (tuleva) kestoikä.
-
^
Niihän se ja manuskatkin tekee, mutta aina ei kehtaa niin pitkää kaulaa jättää, että useamman auton seisokkileikin kerkiää valumaan.. muut luulee että "pelkää edellämenijää". Mutta nykytrenditkin muuttaa jenkkityyliksi tätäkin.. stoppiin ei pysähdytä, vaan valutaan läpi kukin vuorollaan - liekö ss-tomaattien syytä :laugh: ;D
"Kalifornia stop-käytöksen" on aiheuttanut ainakin sanonnan kotiosavaltiossa tienpitäjän hassu tapa merkitä todella useiden hiljaistenkin risteyksien kaikki tulosuunnat stop-merkillä.
Kun määräyksen uskottavuus katoaa, niin katoaa noudattaminen. Paitsi ihan hirmuisilla sakoilla... :(
-
"Kalifornia stop-käytöksen" on aiheuttanut ainakin sanonnan kotiosavaltiossa tienpitäjän hassu tapa merkitä todella useiden hiljaistenkin risteyksien kaikki tulosuunnat stop-merkillä.
Kun määräyksen uskottavuus katoaa, niin katoaa noudattaminen. Paitsi ihan hirmuisilla sakoilla... :(
Tuo a head stop on maailmalla todella yleinen. Ja hyvä tapa tappaa risteys vauhdit ilman isoja ympyröitä.
-
Tuo a head stop on maailmalla todella yleinen. Ja hyvä tapa tappaa risteys vauhdit ilman isoja ympyröitä.
Todella yleistä risteyksen jokaisessa sisääntulossa stop-merkki? Koska maailmassa on noin 200 maata, niin luettele esimerkiksi vaikka 10 valtiota, jossa em järjestely on todella yleinen. :)
-
Jenkeissä useissa osavaltioissa, etelä africa, namibia, kenia ja moni muu african maa, uusiseelanti, australia, argentina, chile ja moni muu etelä american valtio, kanada, irlanti ja espanjasta löytyy kanssa paljon. Siinä alkuun.
-
Kiitos! :)
Siis todellakin yleinen, saattaa siis löytyä Euroopassa ehkä Espanjasta tai Irlannista. ;)
-
Kiitos! :)
Siis todellakin yleinen, saattaa siis löytyä Euroopassa ehkä Espanjasta tai Irlannista. ;)
Mulla on sellainen muistikuva, että Porissa olisi ollut....
Ei ole mulle niin tuttua seutua, että tietäisin, kui asiat ovat olleet.
Edit: https://www.google.fi/maps/place/Palokuja,+28400+Ulvila/@61.4235124,21.8676729,3a,75y,207.83h,70.38t/data=!3m7!1e1!3m5!1sff2WEQvpd8qMPdQ4b cFrxg!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Dff2WEQvpd8qMPdQ4bcFrxg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D114.045876%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0x4689733d7f30bd4 9:0xceca025291188fab!8m2!3d61.4198422!4d21.8620739
-
Nythän niitä on ihan vilisemällä! ;D
-
Nythän niitä on ihan vilisemällä! ;D
Siis malliksi löytyy jopa Suomesta....
Yleistä se saattaa olla joissain maissa ja ehkäpä ihan toimivakin.
Tuo Porin järjestelyn, vai oliko se nyt Ulvilan historia oli muistaakseni sellainen, että ensin kokeiltiin kärkikolmioilla tehdä jommasta kummasta suunnasta etuoikeutettu. Aina paukkui. Sitten taidettiin kokeilla kärkikolmioita kaikista suunnista ja vieläkin paukkui. Stop merkkien jälkeen alkoi kolarit vähentyä ja kai siksi se järjestely on sitten jäänytkin.
-
Siis malliksi löytyy jopa Suomesta....
Yleistä se saattaa olla joissain maissa ja ehkäpä ihan toimivakin.
Tuo Porin järjestelyn, vai oliko se nyt Ulvilan historia oli muistaakseni sellainen, että ensin kokeiltiin kärkikolmioilla tehdä jommasta kummasta suunnasta etuoikeutettu. Aina paukkui. Sitten taidettiin kokeilla kärkikolmioita kaikista suunnista ja vieläkin paukkui. Stop merkkien jälkeen alkoi kolarit vähentyä ja kai siksi se järjestely on sitten jäänytkin.
Porissa tosiaan oli jonkin aikaa keskustan tuntumassa Maanmittarinkadun ja Säveltäjänkadun risteyksessä Stop-merkit kaikista suunnista.
Lisäys:
Nykyään vain Maanmittarinkadulla on kärkikolmiot ko risteyksessä.
Eikä ollut lisäkilpeä että ei koske Exiden akkuja käyttäviä. :D
-
Exide akuissa Ah lukema on se millä myydään ja Wh lukema kertoo oikeasta kapasiteetistä ja siitä miten on suositeltua käyttää.