Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: palokurki - 1.05.2017 kello on 11:22
-
Minulla on Eberi kellokytkimellä. Eilen olin lähdössä ajamaan ja painaisin liekinkuvaa, että saan sen päälle ennen ajoa. Kuului naksaus ja kaikki valot pimenivät. Kellokytkimessä alkoi kohta vikkumaan kaikki valot. Kokeilin monta kertaa käynnistää tuloksetta. Tätä ennen on toiminut moitteettomasti ilman häiriöitä.
-
jos jälkiasennus laite niintarkasta se kolmensulakkeen paketti sekä virransyöttö sille
-
Onko se kolmen sulakkeen paketti missä? Akun luona?
-
Onko se kolmen sulakkeen paketti missä? Akun luona?
eberin alkuperäisessä johtosarjassa on himppu vajaa metrin syöttöpiha poksille eli akusta vajaa metri jossain päin konehuonetta.kolme lattasulaketta ja yhtenäinen kirkas muovikansi
-
jos jälkiasennus laite niintarkasta se kolmensulakkeen paketti sekä virransyöttö sille
Ja maadotukset.
Ja jos vehje on 'väyläohjattu', tuollainen voi pistää sen 'lukkoon'.
-
Kysyisin tähän kun Eberistä ei ole mitään kokemusta ennen ja autossani moottorinlämmittime nä on sellainen mutta en tiedä toimiiko, ei ole uskallus riittänyt pidempään testiin :D
Kun laittaa liekistä päälle, alkaa kuulumaan nakutus ja auton lämppärinpuhallin pyöriä. Sitten tulee nenään hiukka naftan hajua. Nakutus jatkuu koko ajan.
Miten pitkän ajan kuluttua pitäisi alkaa tuntumaan lämmintä ilmaa jos laite toimii ?
Testasin tätä minuutin verran keväällä ja kun dieseli alkoi haisemaan, sammutin :D
Onko laitteessa joku varmistin, että jos ei syty, niin ei syötä vaan polttoainetta ja lopulta tulvii jostain ?
TERO
-
Voi siinä mennä 5min ennen kuin suuttimistä lämmintä antaa..
Kannattaisi ettiä se pakoputkenpää ja kattella tulee sieltä mitään muuta kuin löpön hajua. Minuutti ei kerro oikeastaan mitään - jos ei ole syttynyt tai polttokatkennut, alkaa ½ min kohdalla palopesän kuivaushuuhtelu paloilmapuhaltimell a, joka voi viedä parikin min.
Eberi tai weba (binar, planar jne.) pitävät kohisevaa ääntä kun poltto voimakkaimmillaan. Pelkkä kv- tai annospumpun sirinä, naksutus ei kerro palamisesta mitään.. Siinä ½ min kohdalla (tai ennen) jos ei liekkiä tai sammui, loppuu sen jälkeen annospumpun nakse. Haisee kyllä pitkään vielä jos epäonnisia startteja saanut..
E: kun et ole käyttänyt aikoihin, niin aluksi voi jopa sammua (polttoainelinjassa esim. ilmaa, jopa vettä). Saattaa vaatia parikin starttiyritystä. Kannattaa pitää vartti taukoa niiden välissä. Isosta määrästä valkoista savua (ja löpön hajua) ei kannata ekalla syttymisellä säikähtää, vaan antaa palaa palokammio (ja pakoputki) puhtaaksi ja kuumaksi - ainakin 15min yhtäkyytiä..
Tuollainen sytytys ja sammutus hetiperää (esim. 1 min päästä) kastelee vain kammion löpöllä - nokeutuu, savuttaa jne. ennenkuin käytetään pidempään puhtaaksi.
-
Nuo lisälämmitgimet ovat siitä kummallisia että tarvitsevat myös huoltoa.
-
Kannattaisi ettiä se pakoputkenpää ja kattella tulee sieltä mitään muuta kuin löpön hajua. Minuutti ei kerro oikeastaan mitään - jos ei ole syttynyt tai polttokatkennut, alkaa ½ min kohdalla palopesän kuivaushuuhtelu paloilmapuhaltimell a, joka voi viedä parikin min.
Kannattaa ensin ettiä missä edes koko eberi on, ei mitään hajua. Auto on siis MB 316CDI ja eberi minikellolla. Ei keväällä vaunuliikkeessä voinut demota laitetta kun autossa oli tankki melkein tyhjä eli ei kuulemma toimi jos ei ole vähintään neljäsosa tankillista.
TERO
-
^
Jos se moottoria lämmittää, niin konehuoneessa, (etu)lokasuojan sisällä tai alustassa.. pakoputki kertoo kun laitat päälle, niin paloilmapuhallin rupeaa humisee, saati jos savuja antelee. Annospumppu (naksutin) taas ihan toisaalla.
-
^
Jos se moottoria lämmittää, niin konehuoneessa, (etu)lokasuojan sisällä tai alustassa.. pakoputki kertoo kun laitat päälle, niin paloilmapuhallin rupeaa humisee, saati jos savuja antelee. Annospumppu (naksutin) taas ihan toisaalla.
[/b]
Eberin mallista riippuen annospumppu on samassa paketissa lämmitysyksikön kanssa, tai erillään. Puhutaanko nyt moottorinlämmittime stä, vai asuintilan ilmalämmittimestä? (tämä siis alkuperäiselle kirjoittajalle)
-
^
En ole tavannut moista. Ettei mennyt annospumppu sekaisin kv:n kanssa?
-
^
En ole tavannut moista. Ettei mennyt annospumppu sekaisin kv:n kanssa?
Maailmassa on monta, ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää ,,,
Katsos vaikka tuota linkkiä ,,, itsellä ollut toistakymmentä vuotta, (Eberspächer Hydronic D5WSC ) pari kertaa huoltanut ,,
https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/hydronic-d5wsc-12v-komplett-sarja.html
Toiset tietää, toiset luulee tietävänsä, minäkin luulin tietäväni ,,
-
Maailmassa on monta, ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää ,,,
Katsos vaikka tuota linkkiä ,,, itsellä ollut toistakymmentä vuotta, (Eberspächer Hydronic D5WSC ) pari kertaa huoltanut ,,
https://www.heater.fi/fi/lammittimet/ajoneuvolammittimet/hydronic-d5wsc-12v-komplett-sarja.html
Toiset tietää, toiset luulee tietävänsä, minäkin luulin tietäväni ,,
On hyvä asenne.. :-X
Joo, en ole tavannut.. toivottavasti jaksaa imeä, varsinki jos korkeusero on eberiltä tankkiin.. Webastojen asennusohjeista muistan siellä mainitun max 1 m imukorkeuden (painepuolella 3m). Eberien pumpuissa vielä pieni sihti imupuolella jota pitäisi vielä vuosittain huoltaa.
Mutta nämähän ei auta Teroa, missä annospumppu, jos se kerta toimii..
Lienee kyse vesivehkeestä..
.. alkaa kuulumaan nakutus ja auton lämppärinpuhallin pyöriä.
..
TERO
..en ole kuullut, että joku olisi orjaksi laittanut ilmavehkeessä auton lämppäriä, mutta ei se mahdotonta ole :-X
-
Kun laittaa liekistä päälle, alkaa kuulumaan nakutus ja auton lämppärinpuhallin pyöriä. Sitten tulee nenään hiukka naftan hajua. Nakutus jatkuu koko ajan.
Rupeeko Eberin kanssa puhallin HETI pyörimään? Weba ainaskin odottaa, jotta vesi olisi lämmintä.
Naftan ei pitäisi haista.
-
Ei keväällä vaunuliikkeessä voinut demota laitetta kun autossa oli tankki melkein tyhjä eli ei kuulemma toimi jos ei ole vähintään neljäsosa tankillista.
Järjetön asennus.
Imuputki voi tyhjentyä pitkällekin ja sitten vasta X:säs käynnistys onnistuu.
Väite, että putki ei saa olla pohjalla, ettei lämmitin tyhjennä tankkia, on puppua.
Tuntikulutus on niin vähäinen, jottei sillä viimeisellä tipalla enää pääsisi huoltikselle.
-
Rupeeko Eberin kanssa puhallin HETI pyörimään? Weba ainaskin odottaa, jotta vesi olisi lämmintä.
Naftan ei pitäisi haista.
Kyllä, heti se puhallin alkaa pyörimään. Siis tälleen ainakin mulla toimii.
-
Näillä +5 asteen keleillä menee n. 5 minuuttia kun vanhuksien autossa puhallin käynnistyy, siinä vaiheessa puhallusilma on jo haaleaa. Exän Daciassa taas meni helposti 10 minuuttia ennenkuin siinä puhallin käynnistyi. Molemmissa Webaston ThermoTop Evo5.
-
Rupeeko Eberin kanssa puhallin HETI pyörimään? Weba ainaskin odottaa, jotta vesi olisi lämmintä.
Naftan ei pitäisi haista.
Kyllä heti kun napista laitto eberin päälle, niin auton lämppärin puhallin alkoi pyöriä hitaalla voimakkuudella.
TERO
-
auton lämppärin puhallin alkoi pyöriä hitaalla voimakkuudella.
TERO
Puhaltaako puhallin millä tahansa nopeudella ja sillä nopeudella mikä on valittu vai onko alussa kuin lehmän hönkäys olipa nopeudeksi valittu mikä tahansa ? Ducatossa webaston päälle laitto tekee sen että puhallin ei pyöritä suurimmalla nelosnopeudelle lainkaan, suuresta sähkönkulutuksesta johtuen.
-
Puhaltaako puhallin millä tahansa nopeudella ja sillä nopeudella mikä on valittu vai onko alussa kuin lehmän hönkäys olipa nopeudeksi valittu mikä tahansa ? Ducatossa webaston päälle laitto tekee sen että puhallin ei pyöritä suurimmalla nelosnopeudelle lainkaan, suuresta sähkönkulutuksesta johtuen.
Kojetaulusta on puhallin nollassa. Puhaltaa varmaan arviolta nopeudella 1 tai 2 (0-4 asteikot)
TERO
-
Yleensähän se auton oma puhallin kytketään siten, että vedenlämpötila ohjaa; esim. HYDRONIC D 5 W S_; Vehicle blower
On 30 °C / Off 20 °C. Niissä malleissa, joissa on puoliteho / kesäkäyttö puhallus, auton puhallin yleensä käynnistyy heti..
Mutta mikään ei estä kytkemästä puhaltimen relettä niin, että se vetää samantien kun lämppärin laittaa tulille.
Auton oma lämppärin puhallin voidaan kytkeä niin, että auton oma lämppärikytkin 0-I-II-III-jne (vanhemmissa autoissa yleistä) vaikuttaa samalla tavalla lisälämppärin toimiessa (auton virrat pois päältä). Uudemmissa autoissa, joissa autom. ilmastointi/lämm., yleesnä lisälämppäri ohjaa auton puhaltimen moottoria oman sarjavastuksen kautta. Voi olla, että puhallinnopeus on pieni (vääräarvoinen vastus). Itse olen laittanut halpaa 0-I-II-III vastuksellista kytkintä (~10€ vs. 70€ kiinteä w/e vastus) konehuoneeseen (lankavastukset kuumenee aika paljon) - eli nopeus esivalittavissa. Jos autosta laittaa virrat päälle, niin sitten tottelee automatiikkaa..
E: niin, tietty OE versioissa (can/k/W-bus) auton älyllä toi lämppäripuhaltimen ohjaus on voitu toteuttaa ihan miten vain. Can-väylän volvossa olen tavannut puhaltimen pyör.nop. säätöä eberikäytöllä, gm (saab) painoksissa en (pl. pyörimisnopeuden esivalinta asetuksissa). Kaikki mahdollista (ettei joku kohta ilmoita.. :-\). Volvoissa yleensä ajoonlähtöaika laitettaan ajastukseen, Ecu miettii ulkoilmalämmön mukaan kuinka aikaisin löpöpoltin startataan..
Järjetön asennus.
Imuputki voi tyhjentyä pitkällekin ja sitten vasta X:säs käynnistys onnistuu.
Väite, että putki ei saa olla pohjalla, ettei lämmitin tyhjennä tankkia, on puppua.
Tuntikulutus on niin vähäinen, jottei sillä viimeisellä tipalla enää pääsisi huoltikselle.
Samaa selitystä olen kuullut kun aiemmin oli aika yleistä kytkeä E/W T-haaralla pumpun paluulinjaan (lähelle tankkia). Bensavehkeissä paluu yleensä tulee tankin laippaa, siksi ei ole toimiva, mutta diesel vehkeissä paluuputken pää tankissa on lähellä imupuolen sihtiä - talvikäyttöä ajatelle, sulatteelee parafiinikiteitä. Varttitankki on silloin yleensä imurajana - tietty hölmöä vetää sitten ilmaa kiusaksi ja monta turhaa epäonnista starttia..
-
Aiheen aloittajana kommentoin alkuperäistä vikaani.
Kulkineen sain eilen Eberi-huollosta. Selvisi muutamia asioita. Itse Eberi siis sijaitsee MB316:ssa vasemman ajovaloumpion takana. Varsinainen vika oli se, että jokin piuhoista, ilmeisesti virtajohto oli syöpynyt poikki.
Vikakoodina oli ainakin se, että se on käynyt joskus liian kuumana johtuen puutteellisesta nestekierrosta.
Neuvona oli, että jos lämmitin pyörii ajon aikana ja moottori sammutetaan, niin kannattaa kääntää lämmönsäätövivut täysin auki eli sinne punaisellle. Näin venttiilit eivät jää liian pienelle tai jopa kokonaan kiinni ja lämmitin lämmittää suurempaa vesimäärää. Järkeenkäypää ja monelle tuttua juttua.
Minun lämmitin oli myös kytketty hooposti, eli se lähti aina päälle kun auto käynnistetään. Lämpimällä syyskelillä venttiilit ovat helposti jääneet kiinni ja alkaa vikaa herjaamaan. Moinen kytkentä aiheuttaa myös turhia käynnistyksiä, jolloin palopesä ei pääse tarpeeksi kuumaksi ja laite karstoittuu.
Asentaja kytki toiminnon pyynnöstäni pois päältä ja ohjaan sitä nyt sillä kellokytkimellä tarvittaessa.
Samalla tehtiin huolto, joka kuulemma oli jo paikallaan, sillä joku sihti oli jo aikas kulunut.
Koko setti maksoi 330 euroa.