Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Solifer s5 - 28.04.2017 kello on 15:52
-
Moi.
Haluaisin tietää minkälaisia kokemuksia teillä on solifer s5 vm. 2000 vaunusta? Ostin sellaisen noin kuukausi sitten. Vetoautona Peugout 807 2.2 bensakoneella ja vaunun vetäminen tuntuu melko takkuiselta. Hankin aisavaakan ja yllätyksekseni mittasin 100 kg aisapainon. En asiaa ihmettelisi, jos vaunussa olisi tavaraa, mutta se on käytännössä tyhjä. Keulalla on kaksi 11kg kaasupulloa, joista toinen hieman vajaa.
Onko tuo 100 kg aisapaino kaikissa soliferin s5:ssa vai voisiko tuolle kovalle aisapainolle olla jotakin muuta syytä?
Kun vaunun pakkaa tavaraa tulee juomavesi+ruoka akselin etupuolelle joka lisää aisapainoa. Noita ei vaan voi laittaa muualle vaunuun. Vaatteet yms. irtotavan saa vaunun perälle, mutta kilomäärällisesti ne ei paljon kevennä aisaa.
Voiko ongelmaa helpottaa, että hankin jäykemmätjouset ja iskarit auton perää? Tosin nuo ei poista sitä tosiasiaa, että aisapaino jonka voin vetokoukkulle laittaa on max. 100kg
-
Lähtökohtaisesti aisapainot vaihtelee vaunuittain.
Minullakin on Soliferin s5+ vm 2002, mutta en ole vetänyt sitä vielä metriäkään, täytyy joskus puntaroida.
Minulla oli Hobbyn 610, jossa tyhjänäkin oli todella kova aisapaino, vaikka oli teli.
Taitaa olla siinä s5 lähtökohtaisesti aikatavalla tavaraa etupäässä, alde, jääkaappi. Minulla on polkupyörät takaseinällä, sillä ainakin saa hyvin kevennettyä aisapainoa.
-
Tarkasta myös vetopään painoraja. On usein 75kg.
-
Olisiko veturissa lussut takajouset ? Sekä vaaka ostettu kalastajien myymälästä ::)
Itsellä oli S5 1999 ja S6+ vähän uudempi.
Molemmissa aisan nosti helposti koukkuun eli tuskin oli 100 kiloa.
-
Veturissa voi olla lusut jouset! Ostin talvella uuden lumilingon, joka painoi pakkauksineen n.130 kg. Kieltämättä silloin auton perä tuntui veltolta. Auton omamassa on 1680kg ja tieliikenteessä suurinsallittumassa on 2400kg, joten pitäisi tuohon pystyä lastaamaan enemmänkin painoa!
Uudet erikoisvahvistetut jouset ja tehokkaammat iskarit maksaa 560€, mutta se ei vähennä koukulle tulevan aisanpainoa. Käsittääkseni jouset jämäköittää autonperää ja se sietää suurempaa taakkaa sekä helpottaa pumpuissa yhdistelmän ajettavuuteen.
Asensin itse tuon vetokoukun, joka on tilattu maahantuojalta ja siihen asennettavan pistepaino on max.100kg, mikä on ihan hyvä asia. Toisessa omistamassani autossa se on 75kg.
Mietin vain, että olisiko solifer voinut suunnitella vaunun noin huonosti. Jääkaappi, pöytäryhmä, juomavesi ja lähes koko lämmitystekniikka on akselista aisaan päin. Se tietysti vapauttaa takaosaa muuhun käyttöön, mutta ei sinne mahdottomia painoja saa sidottuna. Akselin kohdalla vaunussa on kempsan huuhdevesisäiliö 15l ja hieman akselista taaksepäin 40l harmaavesisäiliö. Vaunun pohjaan ei voi laittaa mitään painavaa, koska sen kiinnittäminen on riskialtista tuon vesikiertolämmityks en vuoksi. Vaunun omamassa otteenmukaan on 1060 kg ja kokonaismassa 1300 kg. Hirvittäviä lyijypainoaja ei tuonne taaksennaan voi laittaa, koska kokonaiskuorman määrä pienenee.
Miten te kokeneet konkarit olette asian ratkaissut?
-
Vastailen s7 perusteella mutta samat jutut siinäkin.
Varsinkin tyhjänä on juurikin aispainoa liikaa mutta kuormattuna asia tasottuu hyvinkin.
Itse myös huomasin rengaspaineiden noston auttavan kulkuun, vetoauton takapäähän pikkasen lisää, itse vaunuun 4.5 bar.
Aisapaino kuntoon ja rengaspaineet niin tulee todella vakaasti perässä.
-
Kiitos tiedosta! Omaan vaunuun hankin uudet kesärenkaat, jotka on käyttöohjeen mukaiset ja niiden rengaspaine on 3,2 bar. En huomannut tuon tuovan mitään uutta ajettavuuteen.
Jarrukengät on vaihdettu ennen ostoa. Olin niitä itse asentamassa. Olen myös säätänyt jarrukenkiä kauemmaksi rummusta. Jarrut toimii hyvin ja aisajarrua löysäsin myös. Nämäkään tekijät ei auta.
Onko niin, että jos auton perä ja vaununaisa kyntää -> vaunun peränousee, jolloin vaunun poikki pinta-ala lisääntyy???
Ohjekirjan tietojen perusteella ilmanvastus 50 km/h on kaksinkertainen siihen verrattuna, että ajetaan pelkällä autolla. Nopeuden ollessa 100km
/h ilmanvastus nelinkertaistuu. Onko tämä oikeaa tietoa? Jos on olenko ymmärtänyt oikein, että auton perän noustessa riittävästi poikki pinta-ala vähenee ja ajettavuus tuntuman takuisuus korjautuu???
-
Onko niin, että jos auton perä ja vaununaisa kyntää -> vaunun peränousee, jolloin vaunun poikki pinta-ala lisääntyy???
Ohjekirjan tietojen perusteella ilmanvastus 50 km/h on kaksinkertainen siihen verrattuna, että ajetaan pelkällä autolla. Nopeuden ollessa 100km
/h ilmanvastus nelinkertaistuu. Onko tämä oikeaa tietoa? Jos on olenko ymmärtänyt oikein, että auton perän noustessa riittävästi poikki pinta-ala vähenee ja ajettavuus tuntuman takuisuus korjautuu???
Siis varmaan periaatteessa näin, kun sileällä pöydällä ajetaan.
Ongelma vaan on se, että tiessä on heittoja, joka aiheuttaa jatkuvasti auton perän heittelyä ja samalla myös vaunussa liikettä.
Muistelen kun minulla oli Solifer 550 Jubilee. vm 1991, niin siinä oli liian vähän aisapainoa ja se piti aina lastata keulaan, jos vaunussa ei ollut aisapainoa, se vatkasi perässä. Olisikohan tuossa seuraavassa Solifer sarjassa tavoiteltukin lähtökohtaisesti aisapainoa, saadun palautteen perustella mitä tuli Jubileesta.
-
Minulla S9, ja siinä sama juttu että kaikki painava akselin ja aisan välissä. En pidä toista kaasupulloa ollenkaan mukana, ja ei sitä kyllä kesällä tarvikkaan. Aisapainoa en ole puntaroinut mutta oletan että alle 100kg pysyy. Nätisti silti tulee perässä.
-
Joka tapauksessa mikäli auton perä ei kanna kuormaa lainkaan. Kuten aloittaja jo mainitsi tehneen muuta tavaraa autossa kuljetettaessa. Tällöin mpv:n vetäminen on takkuilua.
Vaunun aerodynamiikka on metsästä kun se ei ole suorassa , vetoauton perä hyllyy ja roikkuu.
Kehottaisin joko korjaamaan auton tai vaihtamaan sellaiseen millä voi vetää vaunua.
ps Henkilövaaka on hyvä aisapainon punnitsemiseen ja vaunussa voi laittaa tavaroita takasängyn alle, kummasti tasapainottaa tilannetta , mikäli sitä painoa on oikeasti vielä liikaa.
-
... vaunussa voi laittaa tavaroita takasängyn alle, kummasti tasapainottaa tilannetta , mikäli sitä painoa on oikeasti vielä liikaa.
Sulla on ollut aika järeät veturit, jolloin tuo voi ehkä toimia, mutta en omien kokemusten perusteella suosittele. Vaikka Touranilla olikin ongelmaton vetää maksimipainoista vaunua aiheutti taakse kuormaaminen ja vetäminen takana ollut vesisäiliö täynnä ns. vaakailmiön, eli yksiakselinen vaunu alkoi elämään ylös-alas pituussuunnassa. Hyvin epämiellyttävältä tuntui. Korjautui helposti laskemalla vettä pois ja siirtämällä tavaraa akselin päälle penkkiarkkuun. Aisapaino oli aina 75-100 kg, joka muuten vakautti vetämistä, mutta nämä ovat autokohtaisia juttuja.
Edit: vai miten tuossa vaunussa se takasängyn alusta sijoittuu? Kaikki sinne laitettu ei ilmeisesti tule ihan niin taakse kuin takakerrossänkyvaun ussa tulisi.
-
Jouset pehmeät. Itselläni oli reilusti aisapainoa ja silti tuli ilman mitään ongelmia perässä Passatin ja Galaxyn. Aisaa ei jaksanut nostaa ilmaan kunnolla..
-
Jos vetokoukku on liian alhaalla, aisapaino kasvaa. Ja toisinpäin, kun vetokoukku on ylempänä aisapaino pienenee. Tämä johtuu siitä, että vaunun ylhäällä olevan massan siirtyessä eteen / taakse myös sen painopiste siirtyy. Vaikutus ei liene suuri, jos kattorakenteet ovat kuivia ja ylähyllyillä ei ole painavaa tavaraa.
-
Jos vetokoukku on liian alhaalla, aisapaino kasvaa. Ja toisinpäin, kun vetokoukku on ylempänä aisapaino pienenee.
Jos akselista nuppiin on 4m ja vaihtelu on 20cm, niin painopiste siirtyy 5mm.
Ei sillä kovin suurta vaikutusta ole.
-
Edit: vai miten tuossa vaunussa se takasängyn alusta sijoittuu? Kaikki sinne laitettu ei ilmeisesti tule ihan niin taakse kuin takakerrossänkyvaun ussa tulisi.
Esim S6+:n takasänky sijoittuu takaseinästä alkaen 2 metriä akselia kohti , eli ei niin radikaalisti kaikki paino jää takanurkkaan. Nykyisessä on kokovaunun levyinen kylppäri ja sänky alkaa vasta sen jälkeen.
-
Jos akselista nuppiin on 4m ja vaihtelu on 20cm, niin painopiste siirtyy 5mm.
Ei sillä kovin suurta vaikutusta ole.
Tuo 5mm on mielestäni liian pieni.
Eikös se mene n. arvoilla näin.
- akselista nuppiin on 4m ja vaunun korkeus 2m
- kun nuppi nousee 20 cm => vaunun katto siirtyy 10cm taaksepäin
- vaunun painopiste on n.50cm korkeudella => painopiste siirtyy 2,5 cm
- S4 painaa 1200kg => 1200kg x 0,025m / 4m => aisapainon muutos 7,5kg
Kun tie saa vaunun heijaamaan akselinsa suhteen ajossa, voi aisapaino muuttua hetkellisesti kymmeniä kiloja. En tunne kitkavetopään toimintaa. Auttaneeko hyvin tähän suuntaan?
-
Auttaa myös siihen suuntaan. Kitkapalat puristuvat kuulan ympärille. Vaimentaa liikettä noinkin.