Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: SFC52815 - 24.04.2017 kello on 10:22
-
Sattui kärähtämään tuo asuntoakun vieressä oleva pääsulake virtalähdettä räpeltäessä ja kysymys kuuluukin, että voinko vaihtaa tuollaisen levy/liuskasulakkeen tyypin vaikka AGU-sulakkeeksi ? Eli vaihdan sulakepohjan ja sulakkeen, ampeeriluku tietty samana.
Eikait sillä merkitystä ole miten sulake on toteutettu, 20A pitäisi sulake olla.
TERO
-
Itse luottaisin enempi liuskasulakkeeseen pitemmällä aikajanalla. Kunnollinen ruuvi liitos eikä nitku ja natku tärinässä ja siten tee ongelmia myöhemmin. Virta-arvohan ratkaisee että se sama kummassakin, ei se sähkö tiedä/välitä sulakkeen ulkomuodosta.
-
Asunto-osan pääsulakkeen koko pitäisi mielestäni kyllä olla joku ihan muu. Jo jääkaappi kuluttaa liki 20a 12V käytössä ja siihen muu kulutus päälle. Luokkaa 40-50 a olen monia nähnyt.
-
Mun mielestä jääkaappi tulee toiseen kaapeliin, jossa myös tuo liuskasulake. Virtalähde antaa vain 10A ulos ja kytkentäkuvissa on mainittu sulake 20A. Jääkaappi tosiaan kuluttaa akulla sen 15A, joten ei tuon virtalähteen kautta voi tulla.
Virtalähteenä autossa siis Arcilisiin AL310DF
TERO
-
Ok, ajattelin tuossa väärin ja en tunne autosi sähköjä. Jostain syystä kuvittelin, että tarkoitat sulaketta ajoakun ja asuinosan välillä. Meillä ainakin jääkaappi ottaa 12v voimansa asuintilan sähkökeskukselta ja ainoastaan 12v ohjausvirran suoraan akulta.
-
Meillä ainakin jääkaappi ottaa 12v voimansa asuintilan sähkökeskukselta ja ainoastaan 12v ohjausvirran suoraan akulta.
Pitänee tutkia tarkemmin omastakin. Mutta käsittääkseni voimavirta tulee moottorin laturilta vaikka kulkisikin as.osan laturin kautta. Mielestäni ei kulje laturin kautta. Myös kaapin ohjausvirta tulee as.laturilta ja siten as.akulta.
-
Vähän asian vierestä aloittajalle ja ehdotuksena muillekin.
Kannattaa voidella esim. WD40:llä ne sähkökeskuksen liitännät, liitin irti ja kevyesti pinnoille. Mjo:n neuvo, muitakin aineita on jotka käy, mutta mulla on tuota aina.
Ilmeisesti voitelun puutteesta mulla tuli vahinkoa yhdellä Keski-Euroopan reissulla EBL 99:lle, olikohan 2013 vai 2014. Ei pelannut jääkaappi sen jälkeen kunnolla ja jäi tuoretavara tuomatta tuliaisina. Nyt on pelannut hyvin, Mjo:n korjauksen jälkeen.
-
Minulla on Rimorissa Arsilicii AL120 latauskeskus (20A max), siinä on 50A liuskasulakkeet.
-
Älkää sotkeko laturin sulaketta noihin muihin sulakkeisiin. Ei laturin sulakkeella ole mitään tekemistä käyttövirta sulakkeen kanssa.
-
Selvennyksenä minulla ajoakun + kaapelissa joka menee latausyksikön sisäänmenoon (maa ja D+ lisänä) sekä latausyksiköltä lähtevässä + kaapelissa on nuo 50A sulakkeet. Tuota Arsilicii AL120 latauskeskusta valmistaja "mainostaa" sulakkeettomana eli fuseless mallina. Asunto-osan (230V) sulakkeina näkyi olevan 16A nallit.
-
Älkää sotkeko laturin sulaketta noihin muihin sulakkeisiin. Ei laturin sulakkeella ole mitään tekemistä käyttövirta sulakkeen kanssa.
Minkä kokoinen sulake mielestäsi kuuluu laturin ja hupiakun väliin. Kyllä käyttövirran pääsulake pitäisi mielestäni isompi kuin 20 a.
-
Sulakekoko riippuu suojattavan kaapelin poikkipinnan koosta. Ei ole yleispätevää pääsulakeohjeistust a, kaapeli määrää.
-
Sulakekoko riippuu suojattavan kaapelin poikkipinnan koosta. Ei ole yleispätevää pääsulakeohjeistust a, kaapeli määrää.
6mm2 on omassa Rimorissa kaapelit.
-
Rimorin virtalähteen (AL310) kyljessä olevassa kuvassa on 20A sulake piirrettynä akun ja virtalähteen väliin. En tiedä minkä kokoinen liuskasulake siinä on ollut, mutta löysin kaupasta 30A liuskasulakkeita. Ostin myös AGU-mallisen sulakepesän ja siihen 20A AGU-sulakkeita jos menee sulakepesän vaihdoksi.
Täytyy yrittää tänään tutkia tuosta palaneesta liuskasulakkeesta lukeeko siinä ampeerimäärä, uusissa lukee. Jos onkin ollut 30 tai isompi niin käytän niitä 30A liuskoja.
Tänään jatkuu sitten virtalähteen tinailu. Eli hupiakulle menevä + johdon liitin kärynnyt piirilevyllä edellisellä omistajalla noin vuosi sitten ja korjattu. Nyt minulle luovutuksen yhteydessä tehdyssä huollossa kuormitettu akulla kuutisen tuntia, joten sama vika tullut takaisin. Korjasin itse, toimi muutaman tunnin. Nyt täytyy tutkia vähän paremmin :)
TERO
-
Tutkailehan, mikä lämmittää sen liittimen? Yleinen vastaushan on huono kontakti, mutta missä välissä. varmaan kannattaa harkita liittimen vaihtoa, vai kulkeeko tuossa joku mahtivirta. tietämättömänä arvelisin latausvirraksi alle 10A, ettei vain purkuvirta kulje tuota kautta?
-
Miksi se liitin palaa kortilla http://www.aandncaravanservices.co.uk/arsilicii.php
Oliko tässä Rimorissa isompaa akkua ja a-panelia myös..
Sulake on vain sulake, mutta ei ongelman ratkaisu.
-
Tuossa dokumentissahan puhutaan jotain 90Ah akusta. Huomasin, että mulla näyttää hupiakkuna olevan 110Ah.
Oletuksena on rinnakkaislataus (auton akun lataus) pois käytöstä. Kerran kokeilin laittaa sen päälle ja latasi auton akkua ihan ok.
Pitää varmaan myös mitata millä virralla se lataa tuota hupiakkua kun ollaan sähkössä.
TERO
-
Nyt kun tarkemmin katselin muuntajan kyljessä olevaa kuvaa, 20A sulake onkin kait kulutuspuolelle, kuvassa ei ole akun ja powerin välistä sulaketta. Käyttöohjeessa taas on sen kuva ja siinä on 50A. Mutta mulla on ostettuna 30A liuskoja, joten ne nyt ei sitten ainakaan ole liian isoja. Kuitenkaan kun periaatteessa tuon purkin kulutus tai tuotto ei voi olla kuin 10A virta.
TERO
-
Ajonaikainen latausko ei kulje tuon johdon kautta?
-
Ei kulje mikään, eli ei riitä virta asuntoakulta asunto-osaan (hyytyy), ei autolta lataus asuntoakkuun, eikä verkkosähköstä asuntoakkuun.
Vika jää juuri tuohon liittimeen joka on joskus kärtsänny. Autolta asunto-osaan- väli toimii ilman asunto-akkua ja verkosta asunto-osaan ilman akkua toimii. Mutta muuntajan ja asunto-akun välillä on liian heikko yhteys.
TERO
-
Käyttöohjeen mukaan tuolla on 3 sulaketta,akuille menevissä johdoissa on 50A sulakkeet ja d+:lle menevässä on 3A sulake.
Virranjako on laturissa, eikä siellä ole tavallisia sulakkeita (fuseless).
-
Tuossa laturityypissä on nimenomaan liitin ongelma akkuja kytkevissä liittimissä, hapettumaa ja löysiä johtoliittimiä. Olen noita vikoja korjannut useita, yhteenkin juotin liittimien tilalle johdot ja niiden päihin purin 7-napaisesta koukkuliittimestä liittimet. Kannattaa käyttää johdoissa kiuaskytkentöihin hyväksyttyja Abikoliittimia ( 6,3mm ).
-
Tuossa laturityypissä on nimenomaan liitin ongelma akkuja kytkevissä liittimissä, hapettumaa ja löysiä johtoliittimiä. Olen noita vikoja korjannut useita, yhteenkin juotin liittimien tilalle johdot ja niiden päihin purin 7-napaisesta koukkuliittimestä liittimet. Kannattaa käyttää johdoissa kiuaskytkentöihin hyväksyttyja Abikoliittimia ( 6,3mm ).
Ei sulla MJO ole jäänyt varastoon tollasta AL310- virtalähdettä. Helpointa olis kun sais myyjäliikkeen hankkimaan toisen tilalle ja vanha korjaukseen.
Oli muuten akun vieressä 50A liuskasulake. Laitoin tilalle 30A mitä löysin kaupasta.
Tänään illalla kokeilen muuntajaa, eilen tarkistelin tilauksia. On siinä muuntajassa kyllä jo kuparikontakti piirilevyltäkin irronnut, oli jo minulle tullessa, että tuskin tulee toimimaan kauaa. Viereinen tyhjä liitin näyttäisi olevan samassa kiinni, ajattelin jos laittaisin liittimen siihen.
TERO
-
Ei ole varastossa.
-
Tässä kuvia eiliseltä:
-
Eihän tuon korjaus ole kummoinen, tuo kortin alapuolelta olevasta padista tarpeeksi paksun johtimen missä abiko-uros päässä.
tällöin pääsee eroon tuosta liittimestä mikä muovikuoren suojaamana. Siitä paha poistaa oksidoituminen.
-
Toistaiseksi voi laittaa pisteen tälle keskustelulle.
Tänään lähetän postissa tuon muuntajan vaunuliikkeeseen, joka toimittaa sen korjattavaksi Romlabille.
Kommentoin sitten kun saan muuntajan takaisin.
TERO
-
Noi liittimet kun ottaa irti ja upottaa sitruunahappuliuoks een hetkeksi niin puhdistuu. Ongelma ei ole itse laturissa vaan niissä johtoliittimissä, mitkä pitää vaihtaa laadukkaampiin. Ei ole paha korjattava.
-
Toistaiseksi voi laittaa pisteen tälle keskustelulle.
Tänään lähetän postissa tuon muuntajan vaunuliikkeeseen, joka toimittaa sen korjattavaksi Romlabille.
Kommentoin sitten kun saan muuntajan takaisin.
TERO
Näinkö tämä kääntyikin, vaunuliike maksaa takuuna?
Korjauksistahan kokemuksin oli mjo kertonut..
Itse palaisin takaisin sinne alkujuurille - 30..50A virtaako tuo piirilevyn folio kestää..
Oliko autossa invertteriä, ja sitä käytetty ajonaikana esim. as.osan ilmastoinnin pyöritykseen? Vaikka inv. olisikin suoraan hupiakkuun kytketty, voi noiden liittimien läpi (ja piirilevyn) kulkea odottamattoman suuria virtoja - silloin kun "mehu" alkaa loppumaan hupiakulta, uupuva otetaan auton laturilta..
-
Näinkö tämä kääntyikin, vaunuliike maksaa takuuna?
Korjauksistahan kokemuksin oli mjo kertonut..
Itse palaisin takaisin sinne alkujuurille - 30..50A virtaako tuo piirilevyn folio kestää..
Oliko autossa invertteriä, ja sitä käytetty ajonaikana esim. as.osan ilmastoinnin pyöritykseen? Vaikka inv. olisikin suoraan hupiakkuun kytketty, voi noiden liittimien läpi (ja piirilevyn) kulkea odottamattoman suuria virtoja - silloin kun "mehu" alkaa loppumaan hupiakulta, uupuva otetaan auton laturilta..
Tottakai takuuna, tämä oli jo sovittukin autoa hakiessa. Aloin vaan itse tutkimaan kun ei malttanut odottaa. Aikataulut vähän tiukat.
TERO
-
25 ampeeria näyttäisi olevan maksimivirta tuolle liittimelle...
Current - Maximum per Contact 25.0A
-
Tottakai takuuna, tämä oli jo sovittukin autoa hakiessa. Aloin vaan itse tutkimaan kun ei malttanut odottaa. Aikataulut vähän tiukat.
TERO
Edelleen huomautan, että se vika on niissä johtoliittimissä ja ne pitää vaihtaa parempiin tai muuten vika uusiutuu.
-
Muuntaja tuli korjauksesta.
Kommentoin sitä toisessa ketjussa
https://karavaanari.org/index.php?topic=18807.new#new
TERO