Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: rantaesa - 19.04.2017 kello on 23:49
-
Tutkiskelin tänään huolella ja hartaasti nosturipukilla huollossa olevaa hymer b 574 vm-98 matkailuauton pohjaa , sinne oli laitettu lisäeristeeksi 15mm uretaanilevy liimaamalla kiinni auton pohjalevyyn ja maalattu huomaamattoman mustaksi , oli siistinnäköinen asennus vaikka autolla oli ajettu melkein 300tkm, hyvin oli liimaus pitänyt. Omistajan mukaan pohja on lämmin kovimmillakin pakkasilla ja tietty se vaimentaa ajoääniäkin. Nyt tietenkin heräsi ajatus että jospa minäkin omaani asentaisin sellaisen vaan mitenkä se on näiden kaste ja nollapisteiden kanssa siellä pohjaeristeissä ? Lisäeristettynä rakenne menisi alhaalta ylös uretaanilevy , pohjavaneri , styrokseriste, lattiavaneri ja muovimatto , mitähän siellä pohjassa tapahtuu , alkaako kostumaan ? Tuon hymerin pohjaa on tutkittu piikillä tökkimällä ja kova on , mitään kosteutta taikka pehmeää ei ole havaittavissa. Eristelevyt on olleet siellä pohjassa n 12v , luulis että jos jotain mädättämistä tapahtuisi niin kyllä sen jo huomais. Tässä asiassa on monta koulukuntaa , toisten mielestä pohjassa oleva vesivaneri hengittää ja toisten mielestä ei , jos se hengittäisi niin luulis että kosteus tunkeutuisi pohjaeristeeseen joka on styroksia ja pysyisi siellä . Käsittääkseni pohjalevy on käsitelty vedenpitäväksi. Maalaisjärkeni mukaan nuo eristelyvyt suojaavat alkuperäistä pohjaa kosteudelta ja lialta ja ovat siis hyvä suoja , lienenkö pahasti hakoteillä ? Itse toteuttaisin lisäeristyksen 10mm finnfoam-levyllä ja liimaisin sen uretaanivaahdolla pohjaan , finnfoamissa kun on kova pinta suojana ja kestää kosteutta .
-
Kastepiste on se lämpötila, jossa ilman suhteellinen kosteus on 100% ja vesihöyry tiivistyy vedeksi. Tässä tapauksessa siis se lämpötila Hymerin lattiassa, jossa auton sisäpuolelta lattian läpi pyrkivä vesihöyry tiivistyy vedeksi. Kastepisteen paikka vaihtelee tietysti ulko- sisälämpötilojen eron mukaan.
Hymerin lattiassa tällä tuskin on merkitystä. Lattian muovimatolla ja styrox-eristeellä on kohtuullisen hyvä vesihöyryn vastus, eikä höyryä juurikaan pääse lattian rakenteisiin. En nyt ryhdy laskemaan, mutta olen myös melko varma, että kastepiste muodostuu ääriolosuhteissakin alimmaisena olevan uretaanilevyn sisään, jolloin kastepisteen merkitys pienenee entisestään, sillä uretaaniin vesihöyry tuskin enää tunkeutuu.
Ainoat mahdolliset kosteusongelmat syntyvät mikäli vaneri pääsee kostumaan joko alhaalta uretaanilevyjen saumoista tai ylhäältä tulevista mahdollisista vahinko- ja vuotovesistä. Tällöin tiiviiden materiaalien välissä oleva vaneri ja styrox (onko Hymerissä todella styroxia?) eivät pääse kuvumaan. En kuitenkaan näe pohjan lisäeristyksessä suurta riskiä mikäli se tehdään mainitsemallasi umpisolueristeellä.
-
Valitettavasti ne ylhäältä tulevat vuotovedet ovat yleisimpien rakenneratkaisujen kanssa vuosien saatossa hyvin todennäköisiä. Kuivumismahdollisuu s kannattaisi säilyttää ainakin ulkoseinien lähellä.
-
Niin, se mitä pidetään hyvänä rakennusten seinä/lattia/kattorakenteissa, ei ole kait ihan yks-yhteen sovellettavissa näihin matkakoteihin.. sää/sadesuojaus pitää toteuttaa toisin kuin räystäin. Siksi kait näissä ulkopinta on ei-hengittävää - sitten ei oikein mikään muukaan voi olla, vaan uskotaan tiiviyteen.
Kastepiste ideologiana vaatii ilmankosteutta jostain saatavan, ja siksi matkavehkeissä jos sellaista syntyy, tulee se vain sisäseinän pintaan, tai useammin johonki kylmäsiltoihin, esim. ruuvinkantoihin. Jos rakenteen sisään syntyy kastepiste, tarkoittaa se että rakenne ei ole tiivis. Voiko sitten kulkimen rakenne olla oikeasti tiivis - voi kait aikansa, tuskin ikuisesti..
Mutta jos lähdetää ajatuksesta, että rakenne pitäisi olla ilma(ja höyry)tiivis, niin styroxi (eps) ei sellainen ole. Sen sijaan umpisoluiset xps ja pu ovat sellaisia..
Mitä sitten tapahtuu, jos siellä välissä on vaneria - riippuu kostuuko se. Onhan vuosikymmeniä käytetty veneiden lasikuiturakentamis essa vaneritukia, jotka on jätetty sinne laminoinnin sisään. Paikat ehjiä vielä nyt eri vuosituhannella. Mutta on niitä epäonnistumisiakin paljon..
-
Ensinnäkin muumuupapalle vastaan että kyllä se lattiaeriste ainakin tuonikäisissä on styroksia mikä minuakin ihmetyttää , myös lasikuituinen katon etu ja takapala on eristetty styroksilla , kaikki muu on uretaania . Tämä pohjan lisäeristys on tehty niin että levyjen ja runkopalkin väliin on jätetty sormenmentävä rako , jos liimaus on tehty huonosti niin sieltähän se vesi pääsee pohjan ja levyn väliin , sentakia tekisin sen liimauksen vaahtouretaanilla ja mahdollisimman tiiviisti
-
Hymerin autoissa on ollut pu-eristys vuodesta 1979, jos en väärin muista. Hyvin kauan kuitenkin.