Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Myyjäliikeet ja korjaamot => Aiheen aloitti: Yojimbo - 17.04.2017 kello on 13:05
-
Löytyykö kokemuksia sähkötöiden teettämisestä Tampereen seudulla? Onko muita järkeviä vaihtoehtoja matkakulkineen asennustöihin kuin nämä pari Caravan-liikettä? Vai kävisikö periaatteessa mikä tahansa autosähköfirma? Työlistalla tässä vaiheessa lähinnä pistorasioiden lisäämistä, mutta saattaa toki muutakin tulla eteen jatkossa.
-
Ei autosähköfirmalla ole välttämättä oikeuksia 230 V sähkötöihin.
Kysele mieluummin normaalista sähköasennusliikkee stä tietävätkö he matkailuajoneuvon sähköasennusvaatimu kset mm. taipuisa johto jne.
-
Kyllä caravan huolloilta pitäisi saada tuotakin palvelua. Autosähköasentajall a ei ole automaattisesti pätevyyttä vahvasähköpuolelle.
Eikä noita samanlaisia sähkökalusteita löydy kuin caravanliikkeistä.
Yksi vaihtoehto on tietysti hankkia kalusteet ja oikeaa useampisäikeistä kaapelia itse, vetää kaapeli valmiiksi ja sitten asennuttaa ne sähköasentajalla.
-
Kiitokset palautteesta. Pitänee ehkä soitella noita sähköfirmoja muutama läpi, josko osaavat matkailutyöt ja mitä laskuttaisivat verrattuna caravan-firmat.
-
Kiitokset palautteesta. Pitänee ehkä soitella noita sähköfirmoja muutama läpi, josko osaavat matkailutyöt ja mitä laskuttaisivat verrattuna caravan-firmat.
Hinnoista en tuedä mitään, mutta mutuna sanoisin, että kun kaapeleita pitää vetää kalusteisiin, niin caravanhuollot tuntee laitteet paremmin. Minä ainakin käyttäisin caravanhuoltoa niin kuin aiemminkin olen käyttänyt.
-
Hinnoista en tuedä mitään, mutta mutuna sanoisin, että kun kaapeleita pitää vetää kalusteisiin, niin caravanhuollot tuntee laitteet paremmin. Minä ainakin käyttäisin caravanhuoltoa niin kuin aiemminkin olen käyttänyt.
Tuo on semmoinen hiukan kimurantti juttu.
Onko caravanhuollolla sähköasennusoikeus?
Vai onko siellä asentajana joku "rane", en epäile etteikö joku ranekin osaisi homman hoitaa, mutta se ei välttämättä ole laillista.
Homma pitää vain osata tehdä oikein, ettei vahingon tapahduttua joudu maksajaksi.
Lisäys
Voihan se sähköasennusfirmaki n töpätä, esim. käyttämällä MMJ:tä
-
Lisäys
Voihan se sähköasennusfirmaki n töpätä, esim. käyttämällä MMJ:tä
Miksi mmj:tä ei saisi käyttää?
-
Miksi mmj:tä ei saisi käyttää?
Ykslankanen johto ei tykkää jatkuvasta liikkeestä.
Jopa monisäikeinen katkeaa, jos menee tinaamaan sen pään, jotta se pysyisi paremmin ruuvin alla.
-
Miksi mmj:tä ei saisi käyttää?
Olisko kysymyksen muoto ei saa ilman konditionaalia
SFS 6000-7-721 "Matkailuajoneuvojen sähköasennukset" määrittänee useampisäikeisen käytön. Minulla ei ole standardeja jotta vois tarkastaa.
-
Jokaisella joka korjaa lämmittimiä jossa 230V lämmitysmahdollisuu s on oltava sähköluvat. Yrityksellä lupa on yrityskohtainen. Ja tekijän on osattava hommansa.
-
Ite vein johdot oikeisiin paikkoihin, sähköasentajakaveri hoiti loput ja laati paperitkin.
Ideaaliratkaisu olisi karavaanari, joka on myös sähköasentaja. Osaa molemmat hommat, mutta niin osasi tuo veneilijäkaveriniki n. Ei täällä orgissa ketään vastaavaa olisi lähiseudulla?
Surkean vähän noita pistorasioita tuppaa vaan olemaan vakioltaan.
-
Olisko kysymyksen muoto ei saa ilman konditionaalia
SFS 6000-7-721 "Matkailuajoneuvojen sähköasennukset" määrittänee useampisäikeisen käytön. Minulla ei ole standardeja jotta vois tarkastaa.
Ajattelin vain, että vanhemmassa ja vähän tuoreemmassakin kalustossakin on hyvin paljon mmj-asennuksia. Muuttuivatko ne standardin voimaantulon jälkeen vaarallisiksi?
-
Ajattelin vain, että vanhemmassa ja vähän tuoreemmassakin kalustossakin on hyvin paljon mmj-asennuksia. Muuttuivatko ne standardin voimaantulon jälkeen vaarallisiksi?
Ovat olleet vaarallisia asennuksen jälkeisestä liikkeellelähdöstä alkaen.
-
Ajattelin vain, että vanhemmassa ja vähän tuoreemmassakin kalustossakin on hyvin paljon mmj-asennuksia. Muuttuivatko ne standardin voimaantulon jälkeen vaarallisiksi?
Miksi tuoreemmassa kalustosta olisi MMJ asennuksia? Onhan tuo monisäikeisen sääntö ollut voimassa jo pitkään.
-
Miksi tuoreemmassa kalustosta olisi MMJ asennuksia? Onhan tuo monisäikeisen sääntö ollut voimassa jo pitkään.
Ehkä kaikki ulkomaiset matkailuajoneuvojen valmistajat eivät tunne suomalaisia standardeja eikä rekisteröintikatsas tuksessa katkota johtoja ja katsota ovatko ne punottuja vai yhtenäisiä.
-
Ajattelin vain, että vanhemmassa ja vähän tuoreemmassakin kalustossakin on hyvin paljon mmj-asennuksia. Muuttuivatko ne standardin voimaantulon jälkeen vaarallisiksi?
Oletko oikeasti kurkistanut sinne rasian sisään?
-
Oletko oikeasti kurkistanut sinne rasian sisään?
Saako sinne edes kurkistaa ilman sähkömiehen papereita?
-
Saako sinne edes kurkistaa ilman sähkömiehen papereita?
Eipä tietenkään. :D
Ajattelin vaan, että mistä tieto on peräisin...
Toki, jos kaapeli on leimattu päältä, niin näkeehän sen siitä.
-
Eipä tietenkään. :D
Ajattelin vaan, että mistä tieto on peräisin...
Toki, jos kaapeli on leimattu päältä, niin näkeehän sen siitä.
Itse asiassa en ole useinkaan katsellut leimoja. Oletin jotenkin automaattisesti, että kaikki valkoiset muovipäällysteiset kiinteästi asennetut olisivat mmj:tä. Mutta taannoisessa vuosimallin 2003 Detskussa kaikki näkyvät johdot oli leimattu mmj:ksi. En tiedä olivatko jälkiasennuksia. Kuitenkin ennen uusimman standardin voimaantuloa asennettu.
-
Itse asiassa en ole useinkaan katsellut leimoja. Oletin jotenkin automaattisesti, että kaikki valkoiset muovipäällysteiset kiinteästi asennetut olisivat mmj:tä. Mutta taannoisessa vuosimallin 2003 Detskussa kaikki näkyvät johdot oli leimattu mmj:ksi. En tiedä olivatko jälkiasennuksia. Kuitenkin ennen uusimman standardin voimaantuloa asennettu.
2005 vuoden Detskussa oli tehtaalla laitettu useampisäikeistä ;)