Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: SFC52815 - 14.04.2017 kello on 18:35

Otsikko: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 14.04.2017 kello on 18:35
Uudessa kulkineessamme luovutuksen yhteydessä ilmestyi vika jota ei saatu puolen päivän tutkimisella paikallistettua eikä korjattua.
Rimorissa Arcilisiin ohjausyksikkö, kaikki toimii kun auto on käynnissä tai maasähkö on kytkettynä, mutta ilman latausta ohjausyksikkö hiipuu pienelläkin kuormalla ja sammuttaa itsensä. Jännite näytössä paneelissa laskee pikkuhiljaa alle 8v:n ja sen jälkeen laite sammuu ja resetoituu.
Akussa kuitenkin jännite on normaali kun akusta mittaa.
Ladattaessa maasähköllä tai auton moottorin käydessä akun napaan akusta irroitettuna jännite on latausjännitteen suuruinen. Akun ollessa kiinni noin 12,5v. Hupiakun rinnalle kytkettiin uusi akku, mutta sekään ei tuonut asiaan muutosta. Hupiakun tilalle ei kokeiltu toista akkua, koska akun kaapelit eivät riittäneet laatikosta ulos ja olisi pitänyt istuinlaatikkoa ensin purkaa (matkustamon istuimen sisällä akku).

Ennen vian ilmenemistä autosta katkaistiin aggrekaatin johdot ja poistettiin aggregaatti auton pohjasta. Johtosarja kuitenkin kokeeksi laitettiin takaisin kuntoon ja aggregaatti kytkettiin perään mutta silti jännitteet ei pysyneet päällä. Aggregaatti on vioittunut jo aiemmin, joten sitä ei käytetty eikä se vaikuttanut ennen 12v toimivuuteen. Aggregaatti  on kytketty suoraan akkuun starttivirtaa varten ja aggregaatista lähtee pihalle vain 230v liitännät. Johtosarja joka katkaistu on ainoastaan sisälle aggregaatin ohjauspaneeliin tulevat johdot. Nyt siis johtosarja korjattuna, mutta aggregaattia ei ole enää autossa kiinni.

Onko siis mahdollinen vika tuossa Arciliciin ohjauspaneelissa ? Lämpötilatkin näyttää miten sattuu, -31 c yms outoa. Virrat pysyy siis ilman latausta päällä niin kauan kun laittaa jonkun valon tai muun kuorman päälle. Valokin hiipuu hiljaa siihen saakka kun paneeli katkaisee virrat.

Mukana vielä kuvat ohjausyksiköstä, virtalähteestä ja kytkentäpisteistä.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jva61 - 14.04.2017 kello on 19:21
Hupiakku sökö, kennoja oikosulussa niin ei anna virtaa
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 14.04.2017 kello on 20:34
Se unohtui vielä sanoa, että akulle tehtiin rasitustesti ja sen perusteella akku oli täysin voimissaan.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: K.E.V - 14.04.2017 kello on 21:05
Paneelin maadoitus hukassa, siitä lähtisin etsimään. Mittari kouraan vaan.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 14.04.2017 kello on 21:26
Mittaileppas tuota mustaa poksia hieman. Ohjauspaneelin takaa voi löytyä valkoinen poksi joka kannattaa myös tarkistaa, etenkin diodit.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: "Masi" - 14.04.2017 kello on 23:18
Konepelti auki ka jommalla kummalla puole kaarevassa pellissä on nippu mjohtoja kiinni ja piste hitsit pettäneet?
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 15.04.2017 kello on 12:45
Uudessa kulkineessamme luovutuksen yhteydessä ilmestyi vika jota ei saatu puolen päivän tutkimisella paikallistettua eikä korjattua.
Rimorissa Arcilisiin ohjausyksikkö, kaikki toimii kun auto on käynnissä tai maasähkö on kytkettynä, mutta ilman latausta ohjausyksikkö hiipuu pienelläkin kuormalla ja sammuttaa itsensä. Jännite näytössä paneelissa laskee pikkuhiljaa alle 8v:n ja sen jälkeen laite sammuu ja resetoituu.
Akussa kuitenkin jännite on normaali kun akusta mittaa.

Ladattaessa maasähköllä tai auton moottorin käydessä akun napaan akusta irroitettuna jännite on latausjännitteen suuruinen. Akun ollessa kiinni noin 12,5v.

 Hupiakun rinnalle kytkettiin uusi akku, mutta sekään ei tuonut asiaan muutosta. Hupiakun tilalle ei kokeiltu toista akkua, koska akun kaapelit eivät riittäneet laatikosta ulos ja olisi pitänyt istuinlaatikkoa ensin purkaa (matkustamon istuimen sisällä akku).

Ennen vian ilmenemistä autosta katkaistiin aggrekaatin johdot ja poistettiin aggregaatti auton pohjasta. Johtosarja kuitenkin kokeeksi laitettiin takaisin kuntoon ja aggregaatti kytkettiin perään mutta silti jännitteet ei pysyneet päällä. Aggregaatti on vioittunut jo aiemmin, joten sitä ei käytetty eikä se vaikuttanut ennen 12v toimivuuteen. Aggregaatti  on kytketty suoraan akkuun starttivirtaa varten ja aggregaatista lähtee pihalle vain 230v liitännät. Johtosarja joka katkaistu on ainoastaan sisälle aggregaatin ohjauspaneeliin tulevat johdot. Nyt siis johtosarja korjattuna, mutta aggregaattia ei ole enää autossa kiinni.

Onko siis mahdollinen vika tuossa Arciliciin ohjauspaneelissa ? Lämpötilatkin näyttää miten sattuu, -31 c yms outoa. Virrat pysyy siis ilman latausta päällä niin kauan kun laittaa jonkun valon tai muun kuorman päälle. Valokin hiipuu hiljaa siihen saakka kun paneeli katkaisee virrat.

Mukana vielä kuvat ohjausyksiköstä, virtalähteestä ja kytkentäpisteistä.

TERO


Oisko vika latausjärjestelmäss ä? Eikös tuo arvo 12,5V ole liian alhainen?Jos akku on kiinni kaapeleissaan ja auto käy, niin latausjännite pitää olla hupiakulla selkeesti korkeempi. Mitäs se näyttää ampeereina? Esim siitä näyttöpaneelista?

 Jos sulla ei ole manuaalia, niin tuossa on yksi.

Akkuja koskeva asia alkaa s 12

"Batteries"( = akut)

http://www.arsilicii.com/public/Documents/AS00006_GB.pdf

JK:
Vähän tosta ohjeesta:
Eli kun käynnistät sen näytön niin sen jälkeen painat nuolta oikeelle > niin pitkään että tulee siihen akun kuvakkeeseen (5kertaa) ja sitten OK.  ylä ja ala nuolella valitset sen mitä siitä näytöstä haluat nähtäväksi.

(Tuossa yläkuvassa missä sulla se näyttö näkyy, vaikuttas että valintana kelloaika..)

Se Iso akun ikoni taas osoittaa koko ajan sen akun tilaa.(alle puolet)

Eli tuohon  näyttöön kantsii perehtyä.

Kun valkkaat akun kuvakkeen > < näpyillä sitten OK
Ylös tai alas nuolilla "amperes" niin näet kulutuksen akkukäytöllä ja ylös alas nuolilla  "Problems" (NO = ei ongelmia normaali toiminta  LO = Jännite alle turvarajan, )

Eli tuli vain mieleen että helposti tuosta taulusta tulkkaa kyllä väärinkin, jos äkkiä näpyttelee .
Et tälleen "etäneuvona"  :)









Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: ajuri - 19.04.2017 kello on 18:16
Saako kysyä oliko tuo auton alla oleva agre Dometic?  Mikä siinä mahtoi olla vikana kun se on poistettu?
Kiinnostaisi, Koska agren korjaus saattaa olla täysin takuu asia vaikka on 2001 mallia.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: T-Cat - 20.04.2017 kello on 00:01
Ei nyt tähän Rimoriin liity mutta ehkä tänne vois laittaa vinkkiä Rimorin sähköhommista? -05 Europeo NG5 Transitin alustalla, ei ladannut asuntopuolen (hupi) akkua auton käydessä, maasähköllä ok. Viaksi paljastui "ajoakulta" lähtevä + johdin, oli hinkkautunut lähes kokonaan poikki alustan palkkiin, n. 1 m latausyksiköltä "autoon päin". Itsekin epäilin vahvasti italialaista latausyksikköä kun niitä on myynnissä kunnostettuina jopa valmistajan kautta mutta tällä kertaa riitti metri oikeaa johtoa.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 20.04.2017 kello on 16:02
Aggre oli Electrolux Traveller T2500. Antoi kuulemma vain 19volttia ulos, osat ruosteessa yms. Ollut pitkään käyttämättä ja auton alla kaiken kuran armoilla ja huollettavuus paikoillaan mahdotonta.

Mutta siis auton sähkövika löytyi. Tuo peltinen muuntaja. Siinä asuntoakun plus liitin kärtsännyt. Tehnytkin kuulemma noin vuosi sitten samaa, silloinen omistaja tinasi liittimen uusiksi, oli ollut huono tinaus.
Nyt tinasin itsekin ja näytti ainakin paremmin toimivan. Pitäisi löytää samanlainen muuntaja tai edes se yksi piirilevy, niin ei nuo huonot tinaukset vaivaisi.
Muuntajassa mallimerkinnät: SMEFS/1-120-13,5.
Model AL-310DF-MOD99/00.

Ohjauspaneelista muuten saa valittua ladataanko verkkosähköllä myös auton akkua.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 20.04.2017 kello on 16:16
Aggre oli Electrolux Traveller T2500. Antoi kuulemma vain 19volttia ulos, osat ruosteessa yms. Ollut pitkään käyttämättä ja auton alla kaiken kuran armoilla ja huollettavuus paikoillaan mahdotonta.

Mutta siis auton sähkövika löytyi. Tuo peltinen muuntaja. Siinä asuntoakun plus liitin kärtsännyt. Tehnytkin kuulemma noin vuosi sitten samaa, silloinen omistaja tinasi liittimen uusiksi, oli ollut huono tinaus.
Nyt tinasin itsekin ja näytti ainakin paremmin toimivan. Pitäisi löytää samanlainen muuntaja tai edes se yksi piirilevy, niin ei nuo huonot tinaukset vaivaisi.
Muuntajassa mallimerkinnät: SMEFS/1-120-13,5.
Model AL-310DF-MOD99/00.

Ohjauspaneelista muuten saa valittua ladataanko verkkosähköllä myös auton akkua.

TERO

Hieno homma, että vikapaikka löyty  Thumb
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 4.05.2017 kello on 19:05
Muuntaja saapui korjauksesta, jonka liike hoiti takuuna. Liittimien tinauksia parannettu piirilevyllä ja jumittava rele uusittu.
Itse vaihdoin vielä auton pään plussan huonon lattaliittimen.

Edelleen jännitteet tippuvat hiukan kun esimerkiksi Truman puhallin on päällä, tippuu noin 11 volttiin.
Sähköverkossa kiinni ollessaan tai auton käydessä ohjauspaneeli näyttää latausjännitteen 13-14 v mutta akulta mitattuna 12,75V. Liekö sitten akku tarpeeksi varattu ettei kuitenkaan lataa vaikka paneeli niin näyttää, tai sitten akku rasitustestistä huolimatta viallinen. Vai onko vielä joku liitin auton päässä viallinen. Osa liittimistä vaihdettu itse uusiin. Ja kun kuitenkin akun irti ollessa näyttää akunkengältä oikean jännitteen, niin voihan se akussakin olla vikaa.

Onko muilla Rimor/Arcilisii- käyttäjillä vastaavaa tullut vastaan ettei lataisi vaikka ohjauspaneeli näyttää niin ?

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 4.05.2017 kello on 19:23
Mittaa se jännite akulta. Vaihdoitko johtoliittimet kunnon liittimiin eikä mihinkään huotoasema-liittimiin?
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: Mautoilija - 4.05.2017 kello on 19:54
Tarkasta/korjaa maadoitukset. Liian usein vianetsintä rajoittuu +liittimiin, vaikka maadoitukset ovat yhtä tärkeitä.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 4.05.2017 kello on 23:34
Kun tuota sun tekstiä lukee tulis nyt mieleen, että verkkovirta kulkee laturille(koska arsilicii tunnistaa sen), mutta laturilta ei mene latausvirtaa akulle. Akku tai laturi viallinen. Jos kaapelointi on kunnossa.
Akulta kuitenkin virta kulkisi trumalle koska puhallin toimii ja jännite putoaa. Akku vaikuttaa kyllä ihan hengettömältä jos 11 V:iin  tippuu jännite jo truman puhaltimesta.

 Pitää muistaa että kennovikanen akku voi antaa yleismittarillekin ihan hyvän lukeman, mutta kun mitataan ominaispainot niin totuus tuleekin sieltä, jos yhdenkin kennon jännite on romahtanut.OP:t on helppoa mitata korkillisesta akusta halvalla akkuhappomittarilla .

Ajasin kyllä lähimpään akkuliikkeeseen jossa on akkumiehellä hyvä laite akun ja latauksen testaukseen. Joka juoruais heti vian.

Vaikka nuo autosähköt vaikuttaa matalavirtaisilta niin kyllä niillä saa nopiaan auton palamaan.Siksi en kytkis uutta akkua suoraan ihan noin vain tuohon järjestelmään ennen kuin ammattimies on sen tarkastanut. Jos sitten akku antaa huonon tuloksen, niin uusi paikalleen ja latausjärjestelmän testaus. Säästyy aikaa, hermoja ja rahaa.












Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 5.05.2017 kello on 06:49
Liittimiksi olen tinannut uudet lattaliittimet vanhojen tilalle.

Vaunuliikkessä testasivat akun kuormitusmittarilla, 400A kuulemma. Vihreätä näytti, olin itse vieressä.

Niin ja akku irroitettuna kengistä mitattuna näytti latausjännitettä. Akulta mitattuna jännite pysyy sen 12,75V, mutta ohjauspaneeli näyttää noin 11V kun alkaa pikkuhiljaa hiipumaan.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: Mautoilija - 5.05.2017 kello on 07:10
Vaikka nuo autosähköt vaikuttaa matalavirtaisilta niin kyllä niillä saa nopiaan auton palamaan.
Jännte on matala. Virrat voivat olla hyvinkin korkeita.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 5.05.2017 kello on 08:15
Jännte on matala. Virrat voivat olla hyvinkin korkeita.

Kiitos kun korjasit.  Thumb mietin tuota Rimorin vikajuttua vielä naputellessa, niin tottakai kirjoitin päin honkia :-\

Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 8.05.2017 kello on 08:22
Nyt on tullut reissun päällä testattua korjattu muuntaja.

Eli akkuvirralla ollessa, ei juuri kestä kuormaa. Menomatkalla vesipumpun päällelaitto tiputti panelin jännitenäytön alle 9 voltin ja sen jälkeen sammutin pumpun.
HUOM: Akussa mittarilla mitattuna jännitteet pysyy samana, siinä 12,75 aina, arkena ja sunnuntaina.
Leiriydyimme ja auto oli sähköissä 22 tuntia, jolloin luonnollisesti kaikki toimi, samoin kun kaikki toimii auton käydessä, eli auton laturi syöttää virtaa.
Nyt tulomatkalla vesipumpun päällelaitto buuttasi samantien paneelin, eli ei edes hiiskahtanut, vaan ohjauspaneli buuttasi itsensä.

Katselin panelista, että latausvirta näyttäisi olevan maksimissaan puoli ampeeria.

Eli vika on muuntajan ja asuntoakun välillä.

Täytyy vielä tarkistaa miinusjohto, vaikka kaikki näyttää ok:lta. Näyttäisi miinusjohto ja plusjohto kummatkin menevän muuntajalta akulle.
Akun maadoitus täytyy vielä tarkistaa, kait sekin vaikuttaa vaikka onkin plus ja miinus suoraan akulta muuntajalle.
Akkuun on kytketty suoraan muita 12V laitteita ja ne toimii ok.

Jos ei vikaa löydy, on varattu vaunuliikkeeseen aika takuukorjaukseen torstaille edelleen voimassa.
Harmi vaan kun pitää sen takia ottaa töistä päivä vapaata ja ajaa yhteensä reilu kolme tuntia korjaamolle ja takaisin.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 8.05.2017 kello on 09:35
Löytyykö ohjauspaneelin takaa kuvan oikeassa laidassa olevaa valkoista poksia?

(https://karavaanari.org/kuvat/1494225296.jpg)
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 8.05.2017 kello on 09:53
Löytyykö ohjauspaneelin takaa kuvan oikeassa laidassa olevaa valkoista poksia?

(https://karavaanari.org/kuvat/1494225296.jpg)

Ei juuri tuollaista löydy.

Mutta virran hyytyminen ei liity vesipumppuun vaan ihan mihin vaan, mutta vesipumppu nyt haukkaa enemmän kerrallaan.

Autossa on muuntajan vieressä kytkentärasia joka näkyy kuvassa https://wnet.kuvat.fi/kuvat/sfc52815/rimor748/IMG_3451.JPG

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 8.05.2017 kello on 12:24
Lisäyksenä tähän vielä kun tuli mieleen.
Tämä vikahan alkoi sen jälkeen kun autosta oli poistettu aggregaatti ja sen piuhat katkaistu.
Olisikohan näin, että yksi katkaistuista paksuista kaapeleista olisikin asuntoakun maadoituskaapeli. Oudoksuttaa vaan, miksi akun maadoitus olisi vedetty auton alla auton toiselle laidalle.

Eli varmaankin laitteet voisivat käyttäytyä ehkä noin jos akusta puuttuu maadoitus auton runkoon.

Täytyy seurata pohjassa kaapelia mihin se menee.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: Mautoilija - 8.05.2017 kello on 14:39
Jokin sähkökuorma päälle jotta saat jännitteen tippumaan. Mittaa akun  navoista, ei liittimistä akun jännite. Jos jännite on alle 12V, akku vaihtoon (ladattu akku).
Jos akun jännite kunnossa, mittaa akun miinusnavan ja auton korin välinen jännite. Jos puuttuvat voltit ovat mittarissa, vika on maadoituksessa. Onko akun napojen ja liitosten puhtaus ja kontaktien kireys tarkastettu?
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 8.05.2017 kello on 16:43
Tuossa oli tunti taas tänään aikaa tutkia vikaa niin akun maadoitus menee matkustajan penkin taa runkoon. Akun navasta auton runkoon penkin pulttiin mitattuna ohmimittari näytti yhteyden olevan kunnossa. Akun jännite kuormitettuna reilu 12 volttia navoista mitattuna.
Ja kaikki muut laitteet toimivat mitkä ovat suoraan akussa kiinni, kuten subbari.

Eli asuntoakusta muuntajan kautta ei jaksa ladata eikä kuluttaa.

Täytyy vielä tarkistaa se miinusjohto muuntajasta akulle.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 8.05.2017 kello on 19:46
Sen mustan poksin sisältä löytyy muistaakseni sulakkeita.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 8.05.2017 kello on 21:05
Teenkö kauhean vääryyden jos kysyn tässä Rimor Europeo NG5 -05 ohjauspaneelista, topicin aloittajan Rimorissa taitaa olla erilainen paneeli? Jos on väärä paikka niin modet ystävällisesti siirtäköön oikeaan paikkaan. Autossa ei ole tällä hetkellä vettä säiliöissä. Katkaisijat ovat selvillä, toinen vesipumpulle ja toisesta valaistus päälle. Akun tasomittari myös selvillä, samoin näkee kun auto verkkovirrassa. Samaista nappia painamalla näkee vesisäiliön tason joka tällä hetkellä on tyhjillään. Ylemmän/pienemmän vesisäiliön kuvakkeen vieressä oleva led kertonee harmaavesisäiliön olevan täynnä? Katkaisijoiden vieressä olevien salama kuvakkeiden ledien merkitys on täysi mysteeri, ei niissä kyllä vielä ole ledit palaneetkaan.



Kyllä teet, voisit tehdä oman aloitteen, tämä vain sotkee aloittajan asiaa. Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että toisen juttuun työnnetää omia juttuja, sekoittaa aiheet totaalisesti. Siirrä aihet tai teen sen. ;)
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: Mautoilija - 8.05.2017 kello on 21:10
Sen mustan poksin sisältä löytyy muistaakseni sulakkeita.
Muistaakseni sulakkeen palaminen aiheuttaa sen että sen suojaama laite ei toimi. Jännitteen putoamiseen ei teoria toimi.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: T-Cat - 8.05.2017 kello on 21:45
Kyllä teet, voisit tehdä oman aloitteen, tämä vain sotkee aloittajan asiaa. Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että toisen juttuun työnnetää omia juttuja, sekoittaa aiheet totaalisesti. Siirrä aihet tai teen sen. ;)

Tein oman topicin ja poistin kyselyn täältä.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 10.05.2017 kello on 07:34
Testasin vielä laittaa tuollaisen auton starttikaapelin akun miinuksesta auton runkoon, ei vaikutusta.

Mittasin myös ohmimittarilla akun miinukselta muuntajalle tulevan johdon, ehjää näytti.

Torstaina auto menee myyjäliikkeen korjaamoon tutkittavaksi, toivottavasti vika löytyy.
Tänään vielä kokeilen illalla niin, että otan muuntajan sähköverkosta pois ja laitan akkuun akkulaturin kiinni ja katson, onko sillä vaikutusta. Jos on, akkuhan on silloin sökö.

Tuntuu vaan oudolta että se olis sökö kun se kestää suoraan kytkettynä subbariakin mikä voi haukata sen 10A. Silloinkin kun auto ei ole käymässä eikä auto sähköverkossa.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 10.05.2017 kello on 10:55
Muutama miete väähän ehkä off topiccina. Kun tuolta toisesta topickista katselin sitä kuvaa piirilevystä, niin oli se kyllä sen näköinen että levystä liittimineen on tullut lämpövastus. Tuota mjo33400:n kommenttia kun noista liitinten laadusta aloin ajatella. Niin meillä aika lailla samankaltaisesti paloi aikanaan uudehko astianpesukone kotona. Liitinaluella lämpö kohosi sen verran riittävästi että lopulta sitten meni palon asteelle. Eli kytkennät oli muuten ok. mutta 230V liitinpinnien suora kiinnitys levyssä ja välit niin lyhyet että kehitti kovasti lämpöä jännitteellisenä ja lopulta oikoi sitten kunnolla tehden piirilevystä soihdun..Käytännöss ä systeemi ei toiminutkaan niin kuten paperilla oli ajateltu. Takuuseen tulleessa ihan sama vika. Pistin silloin tietoa tuonne valvontavirastollek in.

Mutta paluu arsiliciihin.
Tuossa tosiaan keskuksen levyn kuumenemisaiheesta. ..
" Alternator or mains charger. If a second, big, battery is fitted this doubles the current through the unit from the Alternator, which the Spade connector type of plugs are not designed to handle, resulting in a burnt front board.
Two big 100Ah batteries + the Fridge 12v power can draw close on 50amps from the Alternator, all of which goes in through the bottom left Red socket. These current is then split, the Fridge 12amps going out the Green Socket to the Fridge and the Habitation charge going out through the habitation White socket."

lähde:http://www.aandncaravanservices.co.uk/arsilicii.php

Kun tuossa levyssä on jo vahinkoa tullut ja aggrekin menetetty,  niin jos akku on ok, joka kerta kun kytkee asunto-osaan virrat voihan olla että on muutakin kärsinyt ja kytkee oikosulun "päälle". Vaunuliike vois hommata uuden keskuksen jos mitään selkeää muuta vikaa ei löydy.Ja kokeilla sillä ihan verrokkina . Ja uuteen keskukseen, mikäi vika sitten poistui, vois esim. sähköliikkeessä käydä vaikka jälkikäteen muuttamassa liittimet (jos ei ole kehittyneempi versio) sitten sellaisiksi että ylikuumenemisongelm akin ehkäistyisi.

Kun noita asennuksia on erilaisia, niin kannattas varmaan aina napsia kuvia siitä kulkineen tekniikasta talteen, jotta sitten kun joku häppeninki käy tai auto vaikka vaihtaa omistajaa, olis jotain dokumentoituna mahdollisia korjauksia varten. Varsinkin jos on jotain jälkeenpäin lisättyjä avuja laitettu.Kympillä saa muistitikkuja, joissa kyllä se tieto säilyy jonkin aikaa.

Jos lataat sitä akkua ota se auton kaapeleista kokonaan irti. Varo akkukenkien kipinöintiä. Mittaa napajännite ja kirjota se ylös. Sitten laita toisella laturilla lataamaan. Katso että laturissa kapasiteetti riittää ja että se soveltuu ko. akkuun. Lataa esim 12 tuntia ja ota sitten lataus pois. Anna akun "huokaista" tunti ja mittaa napajännite ja vertaa sitä ennen latausta olleeseen napajänniteeseen. Jos akku latautuu eikä jännite romahda jatka lataamista akku täyteen. C -Tec tai vastaavat älylaturit soveltuu aika monipuolisesti eri akkutyyppien lataukseen.

Toivotaan että ongelma selviää Thumb

Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 10.05.2017 kello on 15:25
Tässä yksi linkki periaatteisiin. http://www.aandncaravanservices.co.uk/resources/Arsilicii%20AL320%20architecture%20instructions.pdf
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 12.05.2017 kello on 07:17
Eilen sitten vaunuliikkeen korjaamossa testailtiin vielä eri variaatiolla ja lopullinen tulos oli, että muuntassa se vika on.
Muuntaja toimitettiin takaisin elektroniikkakorjaa molle ja nyt siellä poistettiin koko liittimet ja juotettiin piirilevyyn suoraan johdot ja ne muuntajasta ulos.
Nyt toimii !!
Vikana oli piirilevyn liitinkontaktit vaikka niitä olivat jo kerran korjailleet.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: K.E.V - 12.05.2017 kello on 07:55
Eilen sitten vaunuliikkeen korjaamossa testailtiin vielä eri variaatiolla ja lopullinen tulos oli, että muuntassa se vika on.
Muuntaja toimitettiin takaisin elektroniikkakorjaa molle ja nyt siellä poistettiin koko liittimet ja juotettiin piirilevyyn suoraan johdot ja ne muuntajasta ulos.
Nyt toimii !!
Vikana oli piirilevyn liitinkontaktit vaikka niitä olivat jo kerran korjailleet.

TERO
Taisin ehdottaa jo ajat sitten  ::)
https://karavaanari.org/index.php/topic,18867.msg368921.html#msg368921
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 12.05.2017 kello on 10:59
Eilen sitten vaunuliikkeen korjaamossa testailtiin vielä eri variaatiolla ja lopullinen tulos oli, että muuntassa se vika on.
Muuntaja toimitettiin takaisin elektroniikkakorjaa molle ja nyt siellä poistettiin koko liittimet ja juotettiin piirilevyyn suoraan johdot ja ne muuntajasta ulos.
Nyt toimii !!
Vikana oli piirilevyn liitinkontaktit vaikka niitä olivat jo kerran korjailleet.

TERO

Näyttääkö myös ohjainpaneeli nyt oikein?
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 12.05.2017 kello on 12:50
Nyt näyttää ohjauspaneeli oikein ja ekaa kertaa tuli näkyviin yksi graafinen mittari lisää (Bar nr.3) siihen akun kuvan yläpuolelle.
Eli jonkinmoinen kulutusmittari.

TERO
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jtoppi - 12.05.2017 kello on 14:02
Eli sulle kävi kuin Lech Walesalle aikoinaan: Vika on (puolan) johdossa!
Ohmipuntarilla ei voi käytännössä nähdä johtimien kuntoa, mittausvirta on olematon. Vain kuormavirralla jänitteitä mittaamalla asiat selviävät. Toisinaan on käynyt niin, etteivät ola asiat selvinneet selvien mittaajien puutteessa.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 12.05.2017 kello on 15:03
Eilen sitten vaunuliikkeen korjaamossa testailtiin vielä eri variaatiolla ja lopullinen tulos oli, että muuntassa se vika on.
Muuntaja toimitettiin takaisin elektroniikkakorjaa molle ja nyt siellä poistettiin koko liittimet ja juotettiin piirilevyyn suoraan johdot ja ne muuntajasta ulos.
Nyt toimii !!
Vikana oli piirilevyn liitinkontaktit vaikka niitä olivat jo kerran korjailleet.

TERO

Millä liittimellä liitettiin johdot vanhoihin?
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: jus66si - 12.05.2017 kello on 22:38
Nyt näyttää ohjauspaneeli oikein ja ekaa kertaa tuli näkyviin yksi graafinen mittari lisää (Bar nr.3) siihen akun kuvan yläpuolelle.
Eli jonkinmoinen kulutusmittari.

TERO

No tuohan kuulostaa jo hyvältä. Thumb

Nappaas kerkeissäs kuva niistä uusista kytkennöistä ja laita tänne näkymään,  niin nähdään kaikki millaset niiden sitten pitäs olla. Varmaan noita keskuksia on muillakin kuitennii liikenteessä.
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: SFC52815 - 16.05.2017 kello on 08:02
Tässä pari kuvaa mitä on otettu takaisin asennuksen jälkeen.

TERO

(https://karavaanari.org/kuvat/1494910925.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1494910926.jpg)
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: mjo33400 - 16.05.2017 kello on 09:03
Hyvältä näyttää. Thumb
Otsikko: Vs: Omituinen vika Rimor 748 vuosimalli 2001
Kirjoitti: 88k5 - 16.05.2017 kello on 12:30
En voi sille mitään, että mulla ei ole noihin alun kuvien kuparifolioihin luottoa 30 A virroilla - edes kolmasosaan siitä..

Sitten kun ainakin kolmesti on käyty brennaamassa kolvilla niitä. Varsinki toi viimeisin, jossa noi liittimet on irroitettu kakspuoleiselta piirilevyltä - oli käytössä sukkaa ja imuria, niin paljon se lämpöä vaatii. Ei tullut kuvaa otettua juotetuista johdoista levylle?

Toinen asia johon kannattaisi paneutua noissa takaisinlaiton kuvissa - oikaista nuo tiukat mutkat ja kaapelit/johtimet painamasta toisiaan liittimien läheltä.
Varsinki nuo keltaiset abikot kun ei saa mistään tukea, vaan vääntö tulee suoraan kontaktiin. Siitä kun painetaan 30A läpi, niin kohta on meltoa, käryä jne..
Ainakin minä tekisin niin  ;)